MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Islamlog vergelijkt Turken en Marokkanen

23 september 2005 | in Geloof, Internet | 56 Reacties

Op het ‘Islamlog‘ van Planet Internet vandaag een column over het verschil tussen Turken en Marokkanen als het gaat om maatschappelijke achterstand en geloof. Volgens het Jaarrapport Integratie 2005 blijft de maatschappelijke achterstand van allochtonen een hardnekkig probleem. De schrijver probeert de uitspraken die gedaan zijn in het rapport te verklaren door te surfen langs drukbezochte Turkse en Marokkaanse websites en zo opvattingen van Turken en Marokkanen over het geloof met elkaar te vergelijken.

Na zijn korte speurtocht langs de websites, komt hij tot de conclusie dat Turken de wetten en regels in de Nederlandse samenleving veel minder als een bedreiging zien dan hun Marokkaanse broeders en zusters. Marokkanen zouden zich religieuzer en extremistischer uiten op websites. Zijn conclusie luidt dat Marokkanen vooral moeite hebben met het vinden van een plaats in de maatschappij. Dit gecombineert met een vleugje gebrek aan identiteit kan de stap naar een extreme geloofsbeleving snel maken.

Er zijn 56 reacties

  1. Inayat
    23 september 2005 om 03:15 uur.

    Drie opmerkingen:

    Dat er een verschil bestaat tussen die groepen is niet vreemd. Als we Surinaamse Christenen met Argentijnse Christenen vergelijken, dan zal ook daar een duidelijk verschil te zien zijn. Het is dus vaak appels met peren vergelijken.

    Turken communiceren vaker (met name op schrift) in het Turks, getuige ook het grote aantal Turkstalige kranten, bladen en websites. Uit de column wordt niet duidelijk of ook forum berichten die in het Turks worden geplaatst, door de schrijver van deze column gelezen zijn en meegenomen worden in de vergelijking. of kan hij zelf goed Turks lezen?

    Kunnen we, als we een bezoek brengen aan hollandse sites geenstijl.nl, volkomenkut.com en retecool.com een uitspraak doen over blanke hollanders op basis van postings? ik denk het niet, dus waarom hier dan wel?

  2. Saida
    23 september 2005 om 10:43 uur.

    De integratie is funest voor Marokkanen.
    Turken spreken Turks zijn veel met elkaar bezig en meer op Turkije gericht.
    Marokkanen spreken Nederlands zijn meer op Nederland gericht en bemoeien zich dus ook meer met wat in Nederland gebeurd.
    Moraal van het verhaal. Integratie deugd niet.
    Mensen die klagen over integratie zijn tegen integratie, ze kunnen niet hebben dat allochtoontjes praatjes hebben. En Marokkanen hebben praatjes en klagen veel. Door en door geintegreerd dus.
    En we kunnen wel degelijk een uitspraak doen over blanke autochtonen die op de genoemde sites komen. Ze zijn bekrompen, onbeschoft, racistisch dom en vooral het laatste schijnen ze erg trots op te zijn.

  3. Amsterammer
    24 september 2005 om 07:21 uur.

    Belachelijke analyses,

    De integratie begint bij het beheersen van de Nederlandse taal. Dit onderzoek had hij nooit op internet kunnen maken als de Nederlandse Marokkanen in het marokkaans met elkaar zouden communiceren. En de Nederlandse Marokkaanse websites worden veel meer bezocht dan de Turkse. Dus daar schiet de schrijver al helemaal de bocht om.
    Dus dit onderzoek toevoegen aan de eerdere rioolonderzoeken die zijn verricht. Het lijkt alsof elk debiel een eigen onderzoek kan verrichten en vervolgens publiceren.

  4. rifhart
    25 september 2005 om 01:26 uur.

    Helaas zijn er mensen die blind afgaan op de resultaten van zogenaamde ondezoeken. uiteraard zijn onderzoeken naar marokkanen heel populair, wij deugen gewoon niet als ik zo op het internet rond surf volgens een paar blanke nederlanders met oogkleppen die alleen dingen zien die ze willen zien.

  5. analist
    25 september 2005 om 07:04 uur.

    Kijk eens naar criminaliteitcijfers van turken en marokanen, kijk eens naar het feit dat er een factor 10 maal zoveel een psychose voorkomt bij marokanen in nederland dan het landelijk gemiddelde, kijk eens naar de werkeloosheidscijfes onder marokanen en zet dat af tegen het landelijk gemiddelde.
    Dus rifhart ik zeg niet dat jullie niet deugen die woorden laat ik bij jou, maar als de marokaanse gemeenschap zelf niet de handen uit de mouwen stroopt zal dit soort beeldvorming blijven bestaan.
    Ik zou dus zeggen hou op met dat gejammer en doe wat, verder lees ik alleen verdedigende reacties en geen argumenten en feiten.
    In Nederland zijn we gewend ons niet te verdedigen tegen iets wat niet waar is, de reacties bewijzen dat er een kern van waarheid in zit

  6. fatima
    25 september 2005 om 08:27 uur.

    Analist, natuurlijk bestaat er een hoge werkloosheid vindt je het gek als Marokkanen steeds bij elk sollicitatiebrief geweigerd worden vanwege hun achtergond.. Belachelijk voor woorden.. Daarnaast wordt alle schuld afgeschoven naar de Marokkaanse gemeenschap, terwijl ook de overheid schuldig is, omdat ze gefaald heeft met haar beleid. De verantwoordelijkheid ligt bij de regering en bij de mensen zelf. En je moet niet naar die Maurice de Hond onderzoekjes kijken, want die cijfers zeggen niet alles.. Er zijn veel Marokkanen, meestal hoogopgeleid, die gewoon stom weg geen werk vinden en erg hun best doen om mee te draaien in deze maatschappij. Maar over hun (een heel grote groep) wordt er niet gesproken.. Ik ken zelf heel veel hoogopgeleide Marokkanen (moslims) die erg veel moeite hebben om een stage plek te krijgen laat staan een baan.
    Dus je moet niet zo zeuren!!!!!!!!!!!

    Verder ben ik het gedeeltelijk eens met Saida. De turkse gemeenschap heeft weinig contact met niet-turken en blijven dus binnenin hun gemeenschap. De turken, zijn turken voelen zich turks en voeren geen strijd met hun identiteit. De Marokkanen weten niet bij wie ze horen (zijn ze nu berbers, marokkaans/nederlands) ze zitten meestal in een identiteitscrises. Een ding wat ze zeker weten is dat ze moslims zijn, hier is niks mis mee. Maar sommige jongeren komen in aanraking met verkeerde islam en dit kan leiden tot extremisme..Dit betekent dus dat men niet alleen van de Marokkaanse gemeenschap moet verlangen dat ze hier wat aan gaan ondernemen, maar ook de regering moet wat doen om deze jongeren te helpen en ze het gevoel te geven dat ze Nederlanders zijn en hier in deze samenleving horen. Het enige wat de regering deze laatste tijden doet is mensen in hokjes stoppen en vervolgens verlangen dat ze zich wel keurig gedragen. Verder zijn is de overheid ook heel goed in het maken van allerlei onnozele nieuwe wetten, met als doel deze gemeenschap te ergeren.

    Maar ik moet er wel bij vertellen dat deze onderzoek in mijn ogen niet echt vertrouwelijk is…

  7. Saida
    25 september 2005 om 11:10 uur.

    Analist wat een ingenomenheid.
    Hou op met jammeren wij in nederland zijn niet gewend iets wat niet waar is. Je bent wel erg overtuigd van je superieuriteitswaan.
    Je gaat niet eens in op wat er gezegd wordt en vervolgens roep je dat er niks gezegd wordt.
    Wat heb je voor tegenargument dat in je ingenomenheid.
    Marokkanen zijn het helemaal!
    Hoge bomen vangen veel wind.
    Nederlandse film stelde niks voor Shouf Shouf Habibi en Schnitzelparadijs.
    In door oorlog geteisterd Afghanistan worden nog betere films gemaakt.
    Marokannen hebben het gemaakt in de filmwereld, modewereld,literatuur, muziek en comedy. Je kan niet om de Marokkanen heen in Nederland.
    Marokkanen stropen zeker de mouwen om uit te blinken en vooral lol te hebben. En hebben helemaal geen zin om de mouwen te stropen om op commando jouw vooroordelen te ontkrachten.
    De Turken doen het nog minder en daarom gaat het veel beter met Turken.
    Die hoeven zich niet als Nederlander te bewijzen ze zijn Turken en dat vinden ze prima! En gelijk hebben ze.
    Daar zouden de Marokkanen voorbeeld aan moeten nemen in plaats zich te verdedigen tegen zelfingenomen toonbeeld van bekrompenheid zoals jij.Analyse this:
    Dus haters sterf van nijd!

  8. Saida
    25 september 2005 om 11:27 uur.

    De onderzoeker vind het positief dat Turken zeggen: Vaarwel Nederland wij kiezen voor Turkije.
    De onderzoeker vind het negatief dat Marokkanen het debat aangaan over geloof en de Nederlandse maatschappij. Betrokkenheid wordt ons dus kwalijk genomen.
    Dat Alqalem een onderzoek heeft gedaan naar discriminatie spreekt ook tegen.
    Verder vindt de ‘onderzoeker’ het een kwalijke zaak dat Marokkanen gelovig zijn. Meneer de onderzoeker heeft helemaal niet het recht omdat als een kwalijke zaak te zien. Vrijheid van godsdienst weet je nog!

    Met andere woorden: allochtonier hou je praatjes voor je als je het niet bevalt in Nederland dan ga je maar weg.

    Om eerlijk te zeggen vind ik dit onderzoeker een grotere belediging voor Turken dan Marokkanen.
    Want persoonlijk vind ik het helemaal niet negatief dat Marokkanen betrokken zijn bij wat er gebeurd in Nederland.
    Wat ik beledigend vind is dat Turken worden afgeschilderd als makke lammetjes die maar over koetjes en kalfjes praten en het denken over laten aan hun autochtone meesters.
    Want ik denk dat Turken net zo veel moeite mee hebben als Marokkanen maar dat Turken voor zichzelf kiezen.
    Ze voelen zich in de eerste plaats Turk en zijn daar trots op.
    Ze hoeven niet zo nodig een bevestiging van de Nederlanders.
    Ze zijn bezig voor zichzelf en Turkije. Ze zeggen wel ja, en amen om van het gezeur af te zijn en ondertussen weten ze wel beter en besteden ze hun energie aan zichzelf.
    Marokkanen voelen zich meer Nederlander en willen als zodanig erkend worden. Die erkenning komt er niet zie dit onderzoek, maatschappelijke betrokkenheid wordt je zelfs kwalijk genomen.

  9. Saida
    25 september 2005 om 11:36 uur.

    Kan het niet laten maar dit is helemaal hilarisch.
    Ik las het onderzoek nog een en klikte op de link ‘Vaarwel Nederland wij kiezen voor Turken’ en ik kreeg dit

    Mozaik organiseert i.s.m. Studium Generale, Stichting Islam & Dialoog en Stichting Cosmicus een debat over hoogopgeleide Turkse jongeren die naar Turkije emigreren.

    Heb jij ook plannen naar Turkije te emigreren? Een toenemend aantal hier opgeleide Turkse jongeren keert dit land de rug toe: het land waar ze ‘het wilden gaan maken’. Het vooruitzicht van Turkije als lid van de EU en de groei van de Turkse economie zijn hierbij belangrijke factoren, maar doorslaggevend voor vertrek is veelal het gemis aan een ‘thuisgevoel’. De gevolgen van 11 september, het onaangenaam bejegend worden, kleurt ook de toekomstvisie en het carrièreperspectief van de Turkse EUR student.

    Het sloeg al zowiezo nergen op: Ik ben zo happy in Nederland daarom ga ik naar Turkije.
    Maar dit onderzoek is ook niet gemaakt voor mensen die kunnen nadenken.
    Want mensen die kunnen nadenken hebben de neiging om zelf dingen te gaan onderzoeken en komen dan dit soort dingen tegen.
    Dit soort onderzoeken zijn gemaakt voor papegaaien die elkaar nakakelen.

    Mensen die kunnen nadenken zouden het ook helemaal niet als negatief zien dat Marokkanen het debat aangaan en geen onderwerp onberoerd laten.

  10. hami
    03 oktober 2005 om 05:31 uur.

    broeders en zusters zijn jullie dan ook de broeders en zusters van de duitsers

  11. Maghreb Magazine » Marokkaanse sites kweken geen extremisten
    22 oktober 2005 om 01:43 uur.

    […] Volgens de beheerders staan er wel eens radicale dingen op hun sites die aan de aandacht zijn ontsnapt. Met honderden postings per dag is dat niet meer dan logisch. De sites staan daardoor wel vaak in de media, omdat journalisten lukraak die quotes van de sites pakken om hun verhalen sappiger te maken. De vraag die steeds weer naar voren kwam is wie verantwoordelijk is voor al die haat op internet. Volgens beheerders is dat de verantwoordelijkheid van iedereen, niet alleen van Marokkanen of Marokkaanse websites. Of zoals Khalid Mahdaoui vandaag in het Parool wordt ge-quote: ‘’En waarom moeten wij Marokkanen ons steeds beter gedragen dan autochtone Nederlanders. Na de moord op Theo van Gogh waren Nederlanders ook niet zo netjes op onze forums, hoor.’’ […]

  12. sterlicht
    22 oktober 2005 om 03:55 uur.

    Sterlicht,
    Marokkanen zijn in dit land het eniogste volk dat wel deglijk goed geintegreerd is. Om ff een doorsnee te trekken in de samenleving. Van alle allochtonen hier in Nederland, ook van de autochtonen, zijn Marokkanen de enigste die meedoen en actief zijn maatschappij. Enkel voorbeelden. De beste verkochte boek in 2003 was van een Marokkaan, Abdelkkader Benali, die ook prijs mee won. Er zijn heel schrijvers van ander volken. De beste verkochte film in heel kort tijd, wat nooit en te nimmer voorkwam bij een Nederlandse film, was afkomstig van Marokkanen: Shouf Shouf Habibi, gevolgd door Snitzelparadijs, in drie weken tijd verkocht de laatste film 50duizend kaartjes. Dit is in de Nedrelkandse geschiedenis nog nooit en te nimmer voorgekomen. De beste allochtone politicus in Nederland is van Marokkaanse origine. De beste rappers op dit moment, je raadt al, zijn van Marokkanse afkomst. Ook op dit vlak is het een ander nooit gelukt om hier in iets te bereiken, allochtoon niet en evenmin de acxhtoon. Zelfs op rug van de rappers Ali B en zijn neef Yes R worden ander allochtonen, zoals Suris’ en ander volken, en niet te vergeten de autochtonen bekend geworden. Marokkanen zijn in de maatschaapij op elke vlak en gebied wel degelijk aanwezig en doen het meest ook mee.
    Onderzoeken die een negatieve beeld van Marokkanen geven doen dat naar mijn mening of uit jalozie of omdat Marokkanen zo populair zijn dat je daarmee als journalist kunt scoren.

  13. Redouan
    22 oktober 2005 om 09:41 uur.

    sterlicht zei,

    on oktober 22nd, 2005 at 3:55 pm

    Sterlicht,
    Marokkanen zijn in dit land het eniogste volk dat wel deglijk goed geintegreerd is. Om ff een doorsnee te trekken in de samenleving. Van alle allochtonen hier in Nederland, ook van de autochtonen, zijn Marokkanen de enigste die meedoen en actief zijn maatschappij. Enkel voorbeelden. De beste verkochte boek in 2003 was van een Marokkaan, Abdelkkader Benali, die ook prijs mee won. Er zijn heel schrijvers van ander volken. De beste verkochte film in heel kort tijd, wat nooit en te nimmer voorkwam bij een Nederlandse film, was afkomstig van Marokkanen: Shouf Shouf Habibi, gevolgd door Snitzelparadijs, in drie weken tijd verkocht de laatste film 50duizend kaartjes. Dit is in de Nedrelkandse geschiedenis nog nooit en te nimmer voorgekomen. De beste allochtone politicus in Nederland is van Marokkaanse origine. De beste rappers op dit moment, je raadt al, zijn van Marokkanse afkomst. Ook op dit vlak is het een ander nooit gelukt om hier in iets te bereiken, allochtoon niet en evenmin de acxhtoon. Zelfs op rug van de rappers Ali B en zijn neef Yes R worden ander allochtonen, zoals Suris’ en ander volken, en niet te vergeten de autochtonen bekend geworden. Marokkanen zijn in de maatschaapij op elke vlak en gebied wel degelijk aanwezig en doen het meest ook mee.
    Onderzoeken die een negatieve beeld van Marokkanen geven doen dat naar mijn mening of uit jalozie of omdat Marokkanen zo populair zijn dat je daarmee als journalist kunt scoren.

    Ik had t niet beter kunnen zeggen. Maar schijt aan alle mensen die commentaar leveren. Wij hoeven ons toch niet steeds te verdedigen, laat iedereen denken wat die wil over ons marokkanen. Hollanders hebben toch altijd wel wat te klagen, het is nooit goed.

  14. Johan
    10 april 2006 om 03:09 uur.

    Herman Brood was de eerste Junk die een hit scoorde, moeten we nu ineens huizen gaan bouwen voor alle junks uit nederland?? Integratie? Buitelandse muzikanten zijn allang geen nieuws meer en zeker geen opvallende marokaan die een hitje heeft omdat hij niet kan solliciteren. (Heeft zelfs zijn rijbewijs via de tv gehaald, terwijl Jan smit het allemaal zelf mag doen). Veel kaartjes voor een film? Omdat het de eerste film sinds jaren is die door een marrokaan gemaakt is en iedereen gewoon uit nieuwsgierigheid ging kijken. ( Het bleef vervolgens bij die 50.000 kaartjes red.,) Jammer dat elke turk of marokaan het eerste de beste positieve dat gebeurt door hun medelanders aangegrepen wordt als voorbeeld om te zeggen dat ze wel deugen. Ik heb nog nooit een pool of chinees horen klagen, er lopen duizenden tjecho mensen die je nergens over hoort. Opvallend is dat alle klachten uit dezelfde hoek komen en ook altijd over hetzelfde gaan. Wij Turken en marokanen deugen niet wordt er dan geroepen. Dat klopt, er wordt zelfs in een soort bijbel opgenomen dat je je vrouw mag slaan….. Het moeilijkste van alles vind ik dat wij als groep hebben geprobeerd om een kerk in marokko te bouwen voor de emigranten aldaar…… Het verbaasde advies van alle internationale instanties was dat we dat lekker in ons eigen land moesten doen omdat het geloof er daar niet naar was en is…… In onze bijbel staat dat dat niet mag maar daar hebben jullie hier schijt aan want in uw land is het wel toegestaan. In uw land is ook geen uitkering aanwezig, wees nu net zo stoer en blijf net zo consequent door deze uitkering hier te weigeren omdat hij simpelweg in uw land ook niet is… Een hoop turken en marokanen gaan niet naar de states omdat men daar ook geen uitkering kent… Ik geloof dat wij in nederland aan top staan met het aantal moskees voor de inwoners en dan nog wordt er geroepen dat we niet open staan voor deze mensen. De turkse slagers en bakkers schieten als paddestoelen uit de grond en nog zijn wij niet sociaal denkend. In het korte stukje met reacties hierboven staan meer taalfouten dan in het schoolschrift van het afgelopen jaar van mijn zoon van 8. Hoe meer wij openstaan voor de integratie, hoe meer er op ons wordt afgegeven. En als afsluiter het mooiste… De buitenlandse vrouwen moeten een hoofddoek op van hun geloof dus accepteren wij dat deze mensen zo op het werk verschijnen. Waarom mogen de europese vrouwen in de betrokken landen niet zonder!! hoofddoek, dat is toch op onze beurt weer ons geloof??

  15. Tayfun
    02 juni 2006 om 04:16 uur.

    Turken zijn trots… in iedergeval hebben ze geen kompleks. Zij denken vaak: als Nederland me niet meer bevalt dan ga ik lekker terug naar Turkije.

    Turken klagen veel meer over die regels en boetes in Nederland, er zijn veel te veel regels in Nederland.

  16. UltrAslan Istanbul
    08 augustus 2006 om 04:16 uur.

    Turken klagen minder en zeuren minder.
    Wij regelen het zelf wel.
    Bekend Truks spreekwoord : Een Turk haalt zijn brood uit een kale stuk rots als het moet.

  17. andy
    27 augustus 2006 om 05:31 uur.

    Bravo !! Bravo!!!! Saida!!!

  18. Turkslul
    08 november 2006 om 12:20 uur.

    Hebben jullie geen leven ofzo?

  19. hahahha
    14 oktober 2007 om 10:58 uur.

    i love turkijeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee cCc

  20. mos
    15 oktober 2007 om 05:25 uur.

    Hoezo een Marokkaan die zijn identiteit nie kan vinden??ik ben persoonlijk een zeer trotse Marokkaan en dat blijf ik tot aan mijn graf!! jou idenditeit moet je niet gaan zoeken op een uitzendbureau en niet roepen van ooooooooh wat zielig voor mij, ik hoor nergens thuis!! broeder! of je nou berber,arabisch,sahraouite bent, je bent een trotse Marokkaan en je zult als trotse Marokkaans sterven.Je geboorteplaats wil niet perse zeggen dat ge inderdaad datgene bent!! maar kijk naar je bloed!!en wees niet onderwaardig!!ik maak me zo boos over sommige uitspraken van onze broeders, dit is gewoon een feit, zo wordt je ook behandelt, dus zoek maar naar oplossingen en ga uw vaderland opbouwen i.p.v slopen, Turkse broeders zijn goed onderweg en denken helderder dan de Marokkaanse broeders.

  21. cultuuverschillen
    24 november 2007 om 04:43 uur.

    wellicht is er veel verschil tussen de Turken en Marokkanen.
    het belangrijkste dat het is, is het cultuurverschil tussen de beide. Oké geen onderscheid maken. Maar de Marokkanen zeggen blijkbaar dat Turken minder geloviger zijn dan de Marokkanen oftewel dat de Turken niets weten over de Islam dan de Marokkanen.

    Ten eerste is dat zelfs de Turken nog veel meer weten over de Islam dan de Marokkanen. Maar de regels aanhouden is wat moeilijker in het dagelijks leven.

    Ten tweede: dat de Turken minder geloviger zijn interseert de Marokkanen niet. misschien zien ze niet islamitisch er uit maar het is tussen de mens en ALLAH.
    Iedereen ziet zelfs dat de turken meer moderner zijn.
    maar het uiterlijk maakt het een beetje niet uit, het belangrijkste is het innerlijk van een mens. En marokkanen kijken naar het uiterlijk van de Turken en pas beginnen ze over de Turken te zeuren.
    ik heb wel veel marokkanen gezien die wel eens een hoofdoekje dragen maar zich niet realistisch gedragen ik bedoel ze zien er wel islamitisch er uit maar ze zijn wel geen brave mensen hoor!

  22. boemboem
    19 februari 2008 om 03:16 uur.

    ik denk turken meer geloviger zijn alleen marokkaanen lopen meer in rokken enzo whahhahahahaa homos

  23. brrrb
    11 maart 2008 om 10:37 uur.

    turken zijn meer geloviger want ik zie meer turks jongens in moskee en ik zie heelmaal geen marokkaans jongens in moskee hahahaa abi wat doe als iemand je marokkaan noemt !

  24. sulo
    11 maart 2008 om 10:38 uur.

    als je tegen een turk marokkaan zeg zien ze dat als een scheld woord dus noem nooit een turk marokkaan anders krijgje klap op je oog

  25. Marocain
    12 maart 2008 om 10:23 uur.

    Wat een grap gaan jullie Turken met Marokkanen vergelijken? Turken zijn om te beginnen trots op hun land en volk en vlag. Marokkanen gooien hun vlag in de vuilbak als ze een wedstrijd of toernooi verliezen. Verder prefereren Marokkanen onderling allerlei vlaggen, sahrawis hun polisariovlag, riffijnen hun oude riffijnse vlag van abdelkrim el khattabi, amazighextremisten prefereren hun tamazghavlag, moslimextremisten prefereren de ummahvlag of saudische vlag….. Turken organiseren zich, komen op voor hun volk. Zijn goed georganiseerd van Moskeeverenigingen tot gemeenschappelijke verenigingen. Marokkanen zijn verdeeld in arabische en berberse verenigingen die amper iemand vertegenwoordigen. Eens een Marokkaan aan een zitplaats komt in de regering dan is het eerste wat hij doet zijn eigen volk verraden, nog meer dan een Hollander dat doet. Zo heb je veel rechtse Marokkanen of ver-hollandste Marokkanen, dit zie je minder bij turken. Turken hebben ook problemen met minderheidgroepen, maar Marokkanen hebben problemen met elk volk uit Marokko. Ze haten elkaar onderling als de pest. Elk volk haat de ander volk. Rwafa haten Arabieren, Arabieren haten Rwafa, Shrawa haten Marokkanen, Marokkanen haten Shrawa, Rwafa haten Swasa, Chloh, Swasa en Chloh haten Shrawa, Rwafa etcccccccccccc Er is niet eens sprake van eenheid, zelfs niet wanneer er gemeenschappelijke problemen zijn. Dit heb je niet bij turken die kunnen zich sterk verenigen onder 1 land en vlag. En komen voor hun volk op. Marokkanen doen niet anders dan hun eigen land beledigen terwijl ze er elk jaar naartoe gaan. Vergelijk aub geen Turken met Marokkanen, wereld van verschil……..

  26. El Turco
    24 april 2008 om 11:56 uur.

    Ik vind dat marocain helemaal gelijk heeft in zijn punt. Want ik heb veel marokkaanse vrienden die elkaar haten omdat ze arabieren zijn of berbers :S. Slaat nergens op je komt uit het zelfde grond spreken zelfde taal (bijna dan) en dat vind ik ook een belangrijke punt bij de marokkanen ze spreken niet allemaal 1 taal als je 1 taal had zou je meer overzicht hebben en ik vind dat marokkanen elkaar in hokjes plaatsen en dat heb je absoluut niet bij turken niet bij ons is turk turk. Marokkanen moeten elkaar gewoon accepteren punt dan zou het heel wat beter gaan.

  27. moena
    25 april 2008 om 11:33 uur.

    kijk wanneer een marokaan hoog opgeleid is,en waar in meerderheid nederlanders hoog opgeleid zijn,voeld de marokaan zich weer sollicitatie na sollicitatie gefrustreerd omdat hij dan weer zo iets heeft van ik word geboet voor iets waar ik zo me best voor doe.Maar als een werkgever twee sollicitanten krijgt een marokaan hoogopgeleid en een nederlander hoog opgeleid, dan is de keuze al gemaakt dat is de realiteit of je het wel of niet.Gaat het om schoonmaak baan of mc donald waar zeer weinig nederlanders belangstelling voor hebben door ook omdat weinig betaalt word,hier zie je alleen allochtonen dat is ook een feit.ik zal je zeker zeggen dat marokkanen meer geintegreerd zijn en Nederlands taal meer met hun kinderen spreken dan turkse mensen,marokkanen willen soms als ze net leren lopen in eens gelijk keihard gaan rennen en daarom kan je soms heel hard vallen en dat gebeurt met ons nu.En marocain je hebt volkomen gelijk, zo lang we onderling elkaar blijven kleineren, bestrijden belachelijk maken, zullen we de domste en achterlijkse mensen zijn en nooit de éénheid vormen. We zijn net Kamelen zien alleen elkaars bulten en lacht zijn ander kameel uit, van o hahahah heeft bulten maar hij kan zijn eigen bulten zelf niet zien terwijl hij zelf twee van heeft en alleen ze zelf nooit ziet. van bah een berber dom haha.wat een boer, oo gharbi haha die heeft niet te vreten wil alleen profeteren en liegen en bedriegen. Ik hoor niks anders en daarom spuugt iedereen ons uit leer maar mee leven dat dit de waarheid is. dit is mijn onderzoek en deze onderzoek klopt hahaah.

  28. bbbrrrrr
    26 augustus 2008 om 10:44 uur.

    Turken praten meer turks onderling omdat ze maar 1 taal hebben en dat is Turks

    marokkanen hebben 4 talen hahah ze begrijpen me kaar niet in nederland van daar dat marokkanen meer nederlands praten maar dit wil niet zeggen d Turken niet in het nederlans praten onderling

  29. bbbrrrrr
    26 augustus 2008 om 10:50 uur.

    domme marokkanen ze vergelijken Turken met marokkanen hahahahahahahhahaah

    ben zelf geen turk

    Turken zijn heerseres marokkaan ppff weet het niet Turken zijn trots alles wat Turks is marokkanen uhu ik zeg niks

    marokkaanse mannen zijn gay praatjes ,alleen

    Turkse mannen zijn macho knap praten een keer en ze maken alles waar wat ze zeggen respect voor Turken

  30. Bulent
    11 september 2008 om 09:17 uur.

    Turken en Marrokanen zijn broeders en zal altijd zo blijven.
    Groetjes uit Ä°stanbul

  31. Haci
    14 september 2008 om 03:00 uur.

    Turken en Marokkanen: Twee verschillende cultuur en mentaliteit. Bij Turken is eer zeer belangrijk. Islam op eerste plaats, land op tweede plaats en familie op derde plaats. En bij Marokkanen komt geld op eerste plaats.
    Hoewel veel Marokkanen denken dat Turken geen goede Islamieten zijn vergeten zij dat wij DE ISLAM wereldwijd hebben verspreid. Overal waar wij heen gingen werd als eerst een moskee gebouwd.
    Zoals dat ook in Koran wordt beschreven hebben wij Istanbul veroverd van ongelovigen.
    Nederland interesseert ons heel weinig, alles wat ze zeggen gaat bij een oor in en bij ander gaat eruit. Wij hebben een doel en daar leven wij er voor.

    Bij Marokkanen is dat heel anders, zeer lage eergevoel, weinig respect en denken alleen maar aan geld. Hoe kun je een goede moslim zijn als je overdags meedoet aan Ramadan en ’s avonds ergens inbreekt. Diegene die steelt is geen goede moslim in mijn ogen. Ga naar Turkije op een vrijdag en je zult zien dat winkeliers hun deuren dichtgooien en alles wat buiten staat laten ze het zo. En niemand die daar aankomt. Zo hoort het je moet van andermans spullen afblijven en daar tegenover staat zeer zware straf hiernamaals.
    Ik zeg niet dat alle Marokkanen slecht of crimineel zijn maar de meeste jonge jongens zijn heel erg. InsaAllah zullen ze hun fout zien en zullen van Allah om vergiffenis vragen.

  32. mhamed
    15 september 2008 om 01:11 uur.

    de onderzoek van die gast is hopeloos want de realiteit mis ik,wat betreft die twee volken natuurlijk is het verchil aanweizig.
    wij blijven broeders en zusters van elkaar, geen een mongool van onderzoeker zal ons delen.

    assalaam alaykoem

  33. Ap
    12 november 2008 om 02:03 uur.

    Selam aleykum broeders en zusters,

    Er zijn idd nogal wat verschillen tussen Marokkanen en Turken, maar ook overeenkomsten, even niet over de verschillen maar de overeenkomsten.

    1 .ze belijden allebei hetzelfde geloof,
    2 .hebben alletwee na de komst van de islam een grote rijk gesticht Marokkanen de Moren en de Turken de Seldjoeken en de Osmanen.
    3. Punt 3 heeft betrekking op punt 2 we zijn naar mijn mening strijders, whaha
    lang leve Turkiye en alle Moslimlanden en moslims, selam

  34. Tourkos
    29 december 2008 om 09:17 uur.

    Marokkanen en Turken zijn niet te vergelijken met elkaar! Alleen omdat beiden de grootste allochtoon groepen vormen, worden beiden vergeleken….

    Ik kan makkelijk 60 verschillen noemen maar deze vind ik toch de belangerijkste….

    1. Turken zijn (dik)-hoger beschaafd.
    Verklaring: Turken zijn nooit onder macht geweest maar hebben juist vele gebieden overheerst (Ottomaanse Rijk). Daardoor had de ontwikkeling van cultuur en beschaving een beter procces. Terwijl Marokkanen onder Frans/Spaans kolonisatie hebben geleefd. En staan daardoor ook met open armen voor het mindermatige Nederlands beschaving en historie….

    2. Turken zijn trots op identiteit en nationalisme
    Verklaring: Gezien stukje van feit 1 (geschiedenis), maakt duidelijk dat Marokkanen geen duidelijk succesvol historie hebben waar zij trots op kunnen zijn. Hoewel, Turken behoren tot grootste patriotten ter wereld door hen historie.
    Bijv. Marokkanen praten Nederlands onderling en bemoeien zich ook met Nederland, terwijl Turken Turks praten onderling en altijd gericht zijn naar hemelsland Turkije en ”scheit” hebben aan Nederland.

    (3de feit niet belangrijk maar toch zorgt het voor verschil)
    3. Turken zijn een mix van Aziatisch en Europees volkeren. Marokkanen zijn Noord-Afrikanen. Daardoor vallen Marokkanen ook meer op door hen nog donker getint huid.

    P.s. Daarnaast verschilt gedrag, mentaliteit etc. etc. etc…

  35. mhamed
    30 december 2008 om 06:57 uur.

    Tourkos ,hahahahahahahaha

    wel mooi bedacht jongen maar zo werkt het niet joh!!!!
    turken zijn netzo niet welkom als maroc,al kom jij met jouw verhaal!!!!
    geloof me moslim zijn moslim daar moet je geen onderscheid maken,al ben je een turk!.

  36. Meisie
    09 april 2016 om 01:44 uur.

    Turken zijn een stuk liever dan Marokkanen

  37. TOURKOS RE: MHAMED
    31 december 2008 om 01:58 uur.

    Op deze site worden verschillen tussen Turken en Marokkanen beschreven…
    Dat we beiden islamitisch zijn is een overeenkomst en géén verschil, al hoewel het enigste overeenkomst is…

    Het is niet bedacht door mij, ik schrijf feiten op. Niet naar je zin natuurlijk maar, dan zoek je t zelf op, en zal je zien; ”ZELFDE CONCLUSIE ZELFDE FEITEN ” dus ik zou maar niks zeggen…

    Turken voelen zich niet thuis in Nederland, want thuis hoor je in Turkije. Vaderlandsliefde (patriotisme) bestaat bij Turken 100%…..

    P.s. Als je niet eens bent met mijn artikel 34, dan geef je antwoord op met argumenten natuurlijk. Je zal zien dat het wel klopt! En wees niet jaloers….

  38. TOURKOS
    31 december 2008 om 12:50 uur.

    MHAMED,

    Het is niet bedacht. Zoek maar zelf op en als je denkt dat het niet klopt.

    We zijn beiden moslims…..

  39. 100procentmaroc
    09 februari 2009 om 04:13 uur.

    ga tog heen met je zielige lege praatje echt grappig man iemand zei hier turken zijn meer geloviger dan marokkanen hahahahaha moeten die turken eerst leren vasten en bidden want dat doen ze nooit ga niet prate over mismaakte trots als jullie egt zon trots volk waren dan trainnen jullie niet met israel dan likken jullie de kont van de amerikanen niet ik kan gewoon niet hebben als een volk hoog gaat doen terwijl ze niks zijn een turk kan wel de hele dag zeggen turken dit en turken dat en dan altyd vies over andere volken praten ik heb jullie wel door

  40. haha
    15 april 2009 om 10:19 uur.

    turken hebbe een trots!! eer vlag land

    mocros hebbe trots stelen jatten rippen

  41. DP
    04 september 2009 om 09:49 uur.

    Culturele verschillen zijn er. Maar daar gaat het de bevooroordeelde typjes niet om. Ze hebben vooroordelen. Over de islam, midden-oosten etc. Al die vooroordelen zijn niet waar. Allemaal onzin.
    Maar ze geloven het toch.

  42. ............
    19 oktober 2009 om 06:59 uur.

    deze domme marokanen kommen met ali b de kraaineus hahaha , ik voelme beledigd wanneer marokanen zich zelf verglijken met TURKEN moet niet gekker worden .

    Den haag ,Amsterdam,Rotterdam,Utrecht , wordt gerund door TURKEN ../

  43. 100%ottomaans
    22 februari 2010 om 09:31 uur.

    He mocros, dat wij turken niet islamities zijn en jullie wel.
    V.B. jullie doen aan de ramadan en s’avonds varkensvlees eten.Heb ik gezien
    bij één van de mocros die ik ken.En dat wij samen met israel trainen en met amerika, wa gaat dat jullie aan wa da wij doen. Hypocrieten.En ik haat het dat ze de turken vergelijken met marokanen.

  44. Naf
    22 februari 2010 om 03:54 uur.

    @ALLE TURKEN

    Turken hebben een grote platte hooft dat was je vergeten te zeggen.

    Turken werken in de cocaine en gebruiken ter bescherming van inkomsten/ belasingdienst etc..een eigen shoarma zaak. Maar daar achter schuilt cocaine handelen.

    Turken stinken naar uien.

    Turken noemen zich meer islamieten maar meer dan de helft doet niet mee aan de Ramadan. Of Roken en zeggen dat ze vasten maar dat Roken mag!!!

    Turken spreken bijna alleen turks onder elkaar en Marokkanen spreken veel beter Nederlands. Ook Engels zijn Turken slecht in. Marokkanen hebben een talen knobbel en spreken veel beter vreemde talen.

    Kortom turken zijn lelijk en marokkanen zijn knapper. En daarbij ik heb medelijden met jullie turken die hooft en die bevallingen ik vraag me af tot hoe ver die vrouwen scheuren van onder. Turken houden er ook van om hun vrouwen van achter te nemen wat overigens haram is. Turken hebben vaker te maken met overstomingen en natuurrampen omdat jullie turken niks meer aan de islam doen en gestraft worden door Allah. En ga zo maar door. Als jullie turken denken beter te zijn dan Marokkanen met wat zijn jullie beter met jullie scheidnheilig gedrag en cocaine handelen achter gesloten deuren. Turken zijn overigens gek op marokkaanse meiden. Ze hebben altijd een vrouw thuis en nog een bij vriendin voornamelijk tegenwoordig. En de turkse vrouwen zijn onderdrukt en worden zwaar vernederd door jullie mannen en moeten hun bek houden. Wij marokkaanse vrouwen hebben meer ballen en laten ons niet zo behandelen door mannen. Ook zijn jullie turken goed in zwijgen ere wraak nemen is ook een van jullie hobby’s. Dus hou vooral je bek over marokkanen fucking stink turken op deze site. Ga je bezig houden met jullie behaarde turken weerwolven jullie zijn zo behaard en zweten altijd en stinken!! Leve de knappe en schone marokkanen inshallah!!

  45. Charif
    23 februari 2010 om 03:03 uur.

    Ik moet NAF wel gelijjk geven dat Turken inderdaad gek zijn op Marokkaanse meiden. Dat is een feit. Maar het was ook president Erdogan van Turkije die als enige moslim leider een grote mond gaf aan de premier van israel tijdens de infasie van hun in Gaza in december 2008. Hij had letterlijk schijt en zei dat de israeliers moordenaars waren van vrouwen en kinderen en liep boos weg. ALLAH OE AKBAR RESPECT MEER KAN IK NIET ZEGGEN.

    Dat heb ik de koning van Marokko of andere Arabische landen niet zien doen.
    Weet je dit slaat nergens op Turken dit Marokkaan dat.
    Ik ben Marokkaans en mijn beste vriend en vriendin zijn Turks en Koerdisch.

    We zijn broeders en daarmee basta.

    @100% OTTOMAANS:Jij hebt een Marokkaan vakensvlees zien eten en dan eten alle Marokkanen vakensvlees? Wat is jou IQ?
    Ik ken hier in Den Haag een Turke familie die een eettent hebben en die verkopen kalfs shoarma wat in werkelijkheid varkensvlees is (goedkopere inkoop). Veel mensen weten het maar dat doet er niet toe. Zo kan ik ook veel voorbeelden geven. Maar zijn nu alle Turken slecht en vreten ze nu allemaal varkensvlees?

    Oke dan….praat dan geen onzin en wees gewoon eerlijk tegen jezelf!

    Dit moddergooien heeft geen nut. Turk, Marokkaan, Algerijn, Tunesier, Egyptenaar:

    WE ZIJN ALLEMAAL BROEDERS VAN ELKAAR EN MOETEN MET ELKAAR KUNNEN OPSCHIETEN!!

    Dit was het!

    Charif

  46. Sana
    23 februari 2010 om 09:05 uur.

    Ok wat een belachelijke discussie!! dat iedereen die niets onderbouwd te zeggen heeft zijn mond maar houd!!! Wat een domme reacties, beledigingen van turken door marokkanen en omgekeerd.

    Ik ben marokkaanse en heb genoeg turkse vrienden gehad, prachtige mensen zijn het, ik ga dan ook om met turken waar ik goed mee overeenkom. dus die belachelijke praat is niet nodig !!!!!!!!

  47. moena
    24 februari 2010 om 02:34 uur.

    Turken en marokannen AUB salaam laat de RACISTEN ons niet uitlachen, even iets anders ik ben gek op die turkse Series wie volgt dat op MBC ALYA met die 2 kinderen en die heks van schoonmoeder en haar man Miyaar die constant vreemd gaat echt zielig voor Alya, je hebt op 2m huilende roos (bloed druppelt van die roos) chahrazaad,noer,assi, prachtig allemaal. doeg

  48. Moustar
    17 mei 2010 om 08:53 uur.

    Je kan aan de hand van de laatste reacties dat Turken slimme mensen zijn (NOT!!!!). Ze integreren niet en hebben het alleen maar over hun eigen land. echt een stelletje nationalisten, zelfs de margarine moet uit turkije komen want van de AH is niet goed genoeg. Daarnaast beweren een aantal mensen dat de turken een bepaalde eer hebben, Het zijn een stelletje hielelikkers!!! het enige wat bij hun telt zijn €€!!!. wat voor eer heb je als je ke vrouw in de tuin laat werken die de hele dag in de tuin gebukt staat. Marokkanen die hebben een eer. laten zich niet commanderen voor een paar centen. Dan maar op een andere manier geld verdienen. Nederlanders kicken op macht!! intimidatie op de werkvloer etc!! bij een marokkaan ben je aan het verkeerde adres..

  49. Suri..
    10 februari 2011 om 12:05 uur.

    verschil tussen Turken en Marokaanen Turken hebben eer en doen alles voor hun Familie . Marokaanen Leven voor hun eigen en heb schijt als zijn Familie in de Nood zit Turken werken hard Marokaanen Stellen Hard .Ik ben zelf Surinaams En heb zowel turken om me heen als Marokaanen

  50. anoniem (Turk)
    04 juli 2011 om 07:10 uur.

    Hey iedereen

    Om te beginnen wil ik dat julie weten dat ik een Turk ben. Ik vind dat de onderscheid tussen Turken en Marokanen gewoon nutteloos is, uiteindelijk gaan we allemaal dood, of we Marokanen zijn of niet. Ikzelf heb zowel Marokaanse en Turkse vrienden en ik hou van ze evenveel. Dus probeer een verschil in je leven te brengen en wees vriendelijk tegen iedereen. Voor je het weet zijn er geen oorlogen meer, maar een prachtige samenleving!

  51. Adil el Oujdi
    06 juli 2011 om 02:07 uur.

    @ suri

    Hey Suri, you etak sranang tongo?

    Listen, you ma pa pa, you caulo dagou you. You pour ma broukou you soga mi bana, you saka saka you!

    Weet wat je zegt, de turken spraken zelfs onze taal vroeger voordat Moustapha Kemal (Attürk) het Arabisch afschafte in 1923 en dan kom jij praten over eer?? Tappi moffo, jouw taal heb ik in 1 week geleerd, zo simpel is het. Goed nadenken voordat je wat zegt over Marokkanen, MI ETAK BOENG SRANANG en ik veeg met jou de vloer aan in je eigen taal. 😉

    Bi koul 7tiram,
    Adil el Oujdi

  52. emirdagli♥
    28 september 2011 om 02:38 uur.

    kyk mensen, ik ben zelf een turk en ik hou erg veel van marokkaanen kheb RESPECT voor jullie als jullie ook respect hebbe voor turke dat s allemaal onzin…
    stop aub me die f* reactie’s die op nx trekken
    turken, marokkaanen & albaanen zyn 1 groote familie ♥♥♥
    xxx cCc

  53. UsherLover
    28 september 2011 om 05:18 uur.

    ik vin da marokkaanse meisjes meer me ons geloof bezig zyn dan turkse meisjes als ik naar stad ga zie ik alleen maar marokkaanse meisjes me ne hoofddoek en turkse meisjes me een sigaret in hun hande xs

  54. Turkiye
    25 november 2011 om 09:30 uur.

    eej NAF
    je kan slecht praten over de turken ZEG ME JOUN STAM WAS VROEGER JOODS NIET ONZE DOOR ONZE OSMANSE RIJK IS DE DEEL VAN AFRICA MOSLIM GEWORDEN

    EN HOU DIT BIJ JE
    ook al zijn arabieren of berbers Moslims
    FUCK HUN want arabieren steken elkaar in de rug als ze de strijd in gaan
    en wij turken NIET ARABIEREN KUNNEN NOOIT ONZE BROEDERS ZYN
    jullie ZYN SLAVEN VAN DE JODEN EN AMERICANEN

    LANG LEVENDE TURKSE ONDER WERELD

  55. Turk
    14 augustus 2012 om 03:20 uur.

    Kheb respect tege marokanen al men vriende zyn marokane
    Maar een de geschiedenis vroegerrrrrr hebben de arabieren met turkije samen wilen werken (oorlog) maar de arabieren vielen de de turken aan langs achter veraad marokaane zyn scheinheillig turken ook maar voorkomt veel
    Bij marocane die naaie u als ze hun zin niet krijgge jullue zeggen
    Meschien marocane knapper en tralala en turken lelijk met die blauwe oogjes lange kapsels mooie mercedes maar wete diep van binne dat turken ook knap zyn marokane ook hoor marocane zegge die vuile turk met zen mercedes aant bluffe dit dat maar diep van binne wilen jullie ook rijde met een mercedes audi of het nu haram of helal geld is turken altijd gokken hoeren gaan al da nu haram is das tussen allah sws en hun maar marokane gaan stelle wahed dirbas elbajdas ttralala maar een de media wereldwijd laten julie schande en schade makken terwijl mss turken ook geld maken met haram geld zoals je zeg achter gedloten deuren.
    Marokane zyn gelovig turken ook maar turken die hoeren gaan enz niet en marokane die stelen enz ook niet liever gokken dan irmand anders spullen rippen
    Het zyn twee zelfde fouten alebij haram maar natuurlijk das tussen u en rabbi allah
    Een turk vertrouwd een marokaan totaal niet mss ook andersom en sory voor mel spelling enz geen zin in die nederlande perfectie taal te type ewa gojas leyoown hadii gorusurus

  56. rachid17
    14 augustus 2012 om 04:34 uur.

    De meeste turken en marokaanen praten hier , hebben geen verstand .
    Schelden en noemen mekaar dom , hahahahahahah, en dit noemen mekaar broeders en zusters.
    Of je een turkoe of marokie bent , we zijn slim en soms heb je van die dombo`s die denken dat ze slim zijn, lees de koran en hou jullie mond dicht om over andere te praten mensen, volgens mij kunnen weinige mensen ALLAH (SWT).
    vrede zijn met onze broeders en zusters, PS: werk zelf met veel turkse colega`s en we laten mekaar in de waarde , of ze meedoen met ramadam of niet respect, we oordelen niet , laat dat aan de almachtige over