MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Pinksterdag ruilen voor Suikerfeest

26 september 2005 | in Geloof | 13 Reacties

RamadanBisschop Martinus Muskens wil de tweede pinksterdag inruilen voor een islamitische feestdag, bijvoorbeeld het suikerfeest. Volgens RKnieuws.net en het Reformatorisch Dagblad schrijft de Bredase bisschop dat in het Centraal Weekblad in het artikel ”Zijn wij naïef in onze dialoog met moslims?”.

Muskens wijst op de noodzaak van de dialoog met moslims. Volgens hem is het niet enkel genoeg om in sociaal opzicht zij aan zij met moslims te staan. ”Er is meer nodig, zoals het inruilen van een christelijke feestdag voor een islamitische. Met zo’n stap kunnen we het vertrouwen van moslims winnen.”

Er zijn 13 reacties

  1. Mo
    26 september 2005 om 03:42 uur.

    Salaam aleikoum,

    Een stap in de goeie richting..zullen we maar zeggen maar er moet nog veel gebeuren om de dialoog weer te versterken!

    Aleikoum salaam

  2. anwar
    26 september 2005 om 11:59 uur.

    yes

  3. Abdel Hadi
    27 september 2005 om 01:19 uur.

    Vanuit mijn diverse achtergrond, katholiek opgevoed en nu Moslim, vind ik dat deze verlichte bisschop een goede voorzet heeft gedaan om voor Moslims een geaccepteerde positie in de samenleving te kunnen geven. Het is een ander geluid dan dat we dagelijks vanuit de met name racistische samenleving horen. Ik ondersteun zijn idee Voornamelijk met zo’n iemand kan men een gesprek voeren. Katholieken, Christenen en Moslims zouden elkaars handen moeten vasthouden om zo met elkaar kracht te ontwikkelen tegen de racistische en anti-godsdienstige mensen en groepen, die nu zeker geen respect hebben voor de natuurlijke religieuze beleving van de menselijke ziel. (Doordat ik Moslim ben, heb ik juist een erg warm gevoel voor Katholieken en Christenen kunnen ontwikkelen.)

  4. Saida
    27 september 2005 om 11:13 uur.

    Het kan toch allebei waarom in plaats van?

  5. ap
    27 september 2005 om 05:09 uur.

    ik vind dat een verstandig idee, maar het hoeft niet ingeruild te worden. Waarom maken we er niet gewoon een nationale feestdag van!

  6. Kim
    28 september 2005 om 10:16 uur.

    Ik ben niet gelovig, maar ik overweeg mee te doen aan de Ramadan, omdat ik het idee erachter heel erg mooi vind en genoeg heb van de manier waarop wij ons allemaal als varkens volproppen terwijl elders in de wereld mensen doodgaan van de honger. Dus suikerfeest: graag! En hoeveel Nederlanders vieren er nu feest met pinksteren?

  7. Saida
    28 september 2005 om 04:02 uur.

    Kim het is jouw keuze. En dat maakt het leuk en waardevol.
    Als het verplicht was had je het ook anders gezien.
    Vrijheid van keuze

  8. Aventura
    30 september 2005 om 10:34 uur.

    Salam,

    Absoluut een goed initiatief!
    Maar waarom niet een onderzoek houden onder alle gelovigen in Nederland met als doel de voor hen belangrijkste feestdag van hun geloof aan te laten duiden en zo al deze dagen naast de Christelijke feestdagen invoeren als Nationale feestdagen? Dat is pas multiculturele integratie!

    Beslama en alvast Ramadan mabrouk iedereen!

  9. Gerdy
    01 oktober 2005 om 06:15 uur.

    Hallo

    Ik ben het er absoluut niet mee eens. Nederland kan genoeg andere manieren vinden om de dialoog gaande te houden.
    Draai de zaak eens om en stel je eens voor dat christenen in bv. Iran voorstellen om het Kerstfeest in plaats van het suikerfeest te vieren. Pfff. Absoluut onmogelijk, zelfs de gedachte.
    Zet dat de hele situatie niet enigszins in een ander licht?

  10. Saida
    03 oktober 2005 om 03:59 uur.

    Gerda
    Het is tweede Pinksterdag en suikerfeest.
    Dus waarom je het over Kerstfeest heb begrijp ik niet.
    Zelfde geld voor Iran en Nederland.
    andere licht?Andere discussie zul je bedoelen.
    En als je Iran zo’n goed voorbeeld vind ga je er maar zelf heen.

  11. richard
    03 oktober 2005 om 05:03 uur.

    je moet niet naar iran kijken , je moet verder kijken dan iran net alsof iran de enige land is op aarde,

  12. Marike
    05 oktober 2005 om 04:19 uur.

    Laten we nou eens goed nadenken. Hoe is het mogelijk dat je iets in zou moeten ruilen voor een andere godsdienst. Het zijn twee verschillende vieringen, dus er moeten twee verschillende officiele feestdagen gemaakt van worden. Niets inruilen dus, wat een flauwe kul zeg. Dat zou je eens in een islamitisch land moeten proberen, ze zouden denken dat je niet goed snik bent.

  13. Saida
    05 oktober 2005 om 04:58 uur.

    Nou Marike ik ben het met je eens tot de laatste zin.
    Dat vind ik nou zo jammer.