MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse columnist stopt na bedreigingen

03 oktober 2005 | in Media | 42 Reacties

Hasna stoptHasna El Maroudi, columnist van NRC-Handelsblad, stopt met schrijven na bedreigingen. De Marokkaanse studente, die columns schreef voor de jongerenpagina van NRC Handelsblad en de website spunk.nl, kreeg zoveel agressieve reacties op een column over onbegrip tussen Berbers en Arabieren dat ze stopt.

In juni schreef El Maroudi een column over Berbers en Arabieren in Marokko. In haar column noemt ze Berbers ‘stinkberber’ en schrijft:

“Wij (Arabieren) vinden op onze beurt de Berbers onontwikkeld en primitief, bijvoorbeeld omdat zij alle berggeiten naar Nederland laten overkomen. Het zijn de Berbers die het criminele pad verkiezen en het zijn dus de Berbers die de Marokkanen een slechte naam bezorgen.”

Daarna ging het mis. Dagelijks werd ze uitgescholden en bedreigd. Na vier maanden heeft ze daar genoeg van.

Volgens NRC hoofdredacteur Folkert Jensma, maakt Hasna in een nawoord op www.spunk.nl duidelijk dat ze de tegenstelling tussen Berbers en Arabische Marokkanen vooral heeft willen overdrijven. “Ze schrijft dat ze de spot wilde drijven en luchtig en ironisch wilde zijn. Ironie is alleen een lastige stijlvorm. Voor mij is dat een teken dat ze met haar onderwerpkeuze goed zat, zoals eigenlijk altijd. Ze geeft nu toe dat ze in haar formuleringen misschien een beetje is ,,doorgeschoten”. Ik vind dat niet zo erg, maar ik heb dan ook geen emotioneel of cultureel aandeel in dit conflict. Als ze ,,de Friezen” had aangepakt, had ze mij weer geraakt. Hoewel we dan samen weer ,,de Hollanders” hadden kunnen bespotten” aldus Jensma in reactie op brieven van boze lezers.

Er zijn 42 reacties

  1. Nordin
    03 oktober 2005 om 10:41 uur.

    Laat haar maar beter buikdansen op mijn beats, als columnist werken is voor haar te hoog gegrepen. Waarschijnlijk reageerde ze op een opmerking van iemand die haar niet serieus nam, dan zie je wat het niveau is van haar reaktie.

    Maar ja, dat sukkels haar weer bedreigen is helemaal triest, but it’s like a chainreaction.

    Zoals Abdelkrim el Khattabi zei: Eerst ben ik een moslim, dan een Marokkaan en daarna een berber.

    Peace!

  2. Mo
    03 oktober 2005 om 10:45 uur.

    Foute boel…veel mensen voelen zich nou al op hun teentjes getrapt, ipv over iemand als hirsi ali die de islam zwart maakt te schrijven kun je beter je eigen volk nog belachelijker ‘maken’

  3. Azul
    04 oktober 2005 om 09:24 uur.

    Beste landgenoten,

    Specifiek voor Mo….

    De column van Hasan over de Imazighen was over de streep. Deze column zat vol haat en leugens jegens Moslims. Ik denk dat je pas iets kan zeggen als de gehele column had gelezen. De alineau die boven staat geciteert is niets in verglijking met wat zijn allemaal heeft geschreven.

    Alhamdoelillaah…..wie het laatst lacht , lacht het best. Ze had gewoon moeten nadenken wat ze deed. Zij begon met de Imazighen zwart te maken.

    Elmohiem, ze is goed onderuit getrapt tijdens de live radio uitzending….

    Gegroet,
    Riffia Berggeit!!

  4. Hanane
    04 oktober 2005 om 10:07 uur.

    alsof er al niet genoeg problemen zijn op de wereld…..en dan gaat zij de kloof tussen arabieren en de riffijnen nog groter maken, hoe debiel kun je zijn???
    i.p.v dat ze haar broeders en zusters naar elkaar toebrengt, haalt zij ze uit elkaar!!!!
    we zullen altijd gezien worden als MAROKKAAN of je nou arabier of berbers bent, dus hou nou maar op met die eindeloze discussie over arabieren en riffijnen!!

    thalla….

  5. Said
    04 oktober 2005 om 10:51 uur.

    Haar column komt over alsof een arabier negatief schrijft en dat meent. Ik kan nergens in haar column enige vorm van humor of satire vinden. Ze begint met een objectieve geschiedenis over berbers te schrijven gevold door negatieve oordeel over berbers.

    Dat men zo reageert op haar column, vind ik terecht. Ik ben alleen tegen dat men haar bedreigt!

  6. Saida
    04 oktober 2005 om 11:27 uur.

    Ik vind dit weer een bewijs dat Marokkanen niks goeds kunnen doen.
    Deze vrouw heeft veel mensen beledigd en gekwetst met haar facisme.
    Veel mensen hebben volgens het boekje ook daarom aangifte tegen haar gedaan. Netjes zoals het hoort in onze democratische rechtstaat.
    Heb je daar wat over gehoord?Tuuuuuuuuuurlijk niet.
    Pas als het uit de klauwen loopt is het nieuws zodat men zich weer massaal kan verontwaardigen over de gebrek aan beschaving bij de Marokkanen.

    En Jensma heeft lekker praten gezien de geschiedenis van de Imazighen in Marokko. Het moet toch heerlijk zijn om andersmans leed te relativeren.
    Je moet maar in je hebben.

  7. Has
    04 oktober 2005 om 12:20 uur.

    Nordin:

    Zij is inderdaad zielig en achterlijk.

    Abd elkrim heeft wat je beweert nooit gezegd. Ik heb een brief van hem voor je als je interesse hebt in het Arabisch. Waarin hij juist het tegen overgestelde verkondigt. De brief was bedoeld voor de erkenning van de Rif Republiek (deze was erkend door veel landen en ook door de islamitische liga. daarin zegt hij dat hij niets te maken heeft met Arabieren die Marokko verkocht haden aan Frankrijk. Hij zegt duidelijk: We hebebn niets te maken met deze mensen, zij spreken een andere taal en hebben een ander cultuur.

    Eeesrt molsim, dan dit en dan dat klopt ook niet.

    Je bent moslim of je bent het niet. Het is een overtuiging waarvoor je kiest en een onderdeel van wie je bent. het is geen wedstrijd hardlopen, ik ben eeerst jij tweede, hij derde.

    Wwatbetreft je afkomst het is een vast gegeven. Daar kan jij niets aan doen, dat krijg je mee. Hetzelfde geldt voor cultuur.

    Met andere woorden: je religie, cultuur, etc is een onderdeel van je identiteit (wie je bent).

  8. ArabierenHater
    04 oktober 2005 om 03:44 uur.

    Hasna is geen arabier, ze is marokaans. Arabieren komen uit het midden oosten. Ze spreek weliswaar arabisch, maar ze is geen arabier. Wat jammer voor haar. Misschien dat ze nu op een kameel boodschappen kan doen, dan is ze wellicht in arabische sferen.

  9. AbdelRahman
    04 oktober 2005 om 03:54 uur.

    Tijdens de heilige maand Ramadan moet je gewoon vergeven en vergeten. Niet je moslimzuster gaan bedreigen. Hoe laag is dat!

    Juffr. Hasna heeft toch een punt. Het is waar dat vele Arabieren Berbers als minderwaardig en dom beschouwen. En aan de andere kant, ga als een Arabische jongen een Berbers meisje ten huwelijk vragen 😉

    Gewoon een vicieuze cirkel van vooroordelen.

    Jullie dienen gewoon wat meer stil te staan bij het feit dat we allemaal mensen zijn.

  10. ArabierenHater
    04 oktober 2005 om 04:10 uur.

    Hasna is geen moslim, een moslim praat niet zo over een medemoslim. Hasna is een Bounty. Wit van binnen en zwart van buiten.

  11. het verzet
    04 oktober 2005 om 04:32 uur.

    Keer op keer is Marokko binnengevallen door vreemde landen en wie stonden er op om zich te verzetten?
    De berbers, terwijl de arabieren hun steekpenningen
    zaten te tellen.

  12. het verzet
    04 oktober 2005 om 04:41 uur.

    De uitspraken van Hasna neigen je te laten geloven dat er daadwerkelijk een groot verschil is tussen arabieren en berbers, terwijl we van hetzelfde bloed zijn.
    van de hele Marokkaanse bevolking is slechts 5 %
    daadwerkelijk van Arabische afkomst, 65% zijn verarabiseerde Berbers en 30% is Berber.
    Hasna is waarschijnlijk ook van Berber-afkomst.

  13. Has
    04 oktober 2005 om 04:46 uur.

    Abdelaraahman,

    De column van deze achterlijke (gearabiseerde) is racistisch en beledigend voor een heel volk.

    vervang het woord berber door moslim en dan zou ik graag je mening willen horen. Dit soort gearabiseerden die ddarija spreken (mix van Tamzight en arabisch) worden door de echte Arabo andalus (echte arabieren) als tweederangs berbers gezien.

    Zij is zielig, racistisch, achterlijk, dom, lelijk, oppervlakkig.

  14. KIKO
    04 oktober 2005 om 06:36 uur.

    Dat is een echte kaaskip. weer zo’n figuur die groot wil woren bij de kaaskippen door je eigen landgenoten onder uit te halen.
    tfoe tasilah djel ha

  15. koen
    04 oktober 2005 om 06:55 uur.

    Volgens mij is het gewoon een vrouw met talent en succes. En vinden jullie dat een beetje bedreigend. Als je het niet met haar eens bent zijn er 1000 andere manieren om je onvrede te uiten. Maar om iemand dan gelijk te bespugen en allerlei verwensingen toe te voegen: nee, da’s echt heel volwassen.

  16. Laila
    04 oktober 2005 om 08:02 uur.

    Volgens mij is Hasna een vrouw met kwaliteit, ze mag haar eigen mening zeggen en uiten. Hallo mensen wij zijn in holland..

    Maar haar bedreigen is heel laag.

    Arabier

  17. Saida
    04 oktober 2005 om 08:43 uur.

    Koen dan was deze vrouw wel erg jaloers op de Berbers.

  18. koen
    04 oktober 2005 om 09:35 uur.

    Die tegenstellingen heb je nou eenmaal altijd en overal! Amsterdammers keken 100 jaar geleden neer op alle andere Nederlanders, stadsbewoners keken neer op de boeren, en ga maar door. Wij zijn mensen, en dat verandert nooit. Er zijn in Nederland heel erg veel mensen die meningen hebben waar ik het apezuur van krijg, maar dan nog moet het altijd zo zijn dat ze dat moeten kunnen zeggen. Zoals Laila zei: hallo mensen, we zijn in Holland.

  19. Has
    05 oktober 2005 om 01:09 uur.

    Laila en koen,

    Daar gaat het niet om, ieder normaal denkend mens verafschuwt geweld. Lichaamlijk bedreigingen zijn dan ook erg dom en achterlijk.

    Over het talent van Hasna verschillen de menignen. haar column was beledigend en racistisch. Heeft niets met vrijheid van mening te maken.

    verdonk die haar zogenaamd verdedigt, heeft haar ministerie verboden te praten met gerespecteerde instituut. De ver gaande racties op deze site zullen ook verwijderd worden.

    Natuurlijk mag ze zeggen wat ze wil, maar dat neemt niet weg dat het artikel, puberaal, oppervlakkig en racistisch. Van een vroiuw die naar het schijnt ook zo opgevoed is.

    Ieder marokkaan die zich Arabier noemt is een domme Amazigh

  20. janpeterbalkenende
    05 oktober 2005 om 03:54 uur.

    So….zij durft…!!!
    ik heb nooit maar dan ook nooit zo iets ongeloof waardigs gehoord van een stink marokaanse trut.
    ik vraag me af wat zij hier komt doen in nederland als die (arabieren) zo slim waren als zij beweerd.
    ik begrijp op dit moment ook niet waarom mijn vader voor een nederlander werkt en NIET voor een (arabier) in marokko.
    dame ik heb maar een advies voor jou en dat is de KEUKEN.
    wat me ook zo dwars zit is dat iedereen die maar denkt,van nou ga ik maar eens aan me loopbaan timmeren gelijk moslims zwart maakt of iets dergelijks in die richting (iets dat natuurlijk hollanders graag horen en het mooiste is dat het word gezegt door een gelijk achtige soort).
    het is nog ironischer als hirsi ali het volgende zegt in een uitzending “ze mag zeggen wat ze wilt wel leven in nederland en ik steun haar met haar mening en in denk dat zij in de toekomst nog een grote word”
    dat bevestigde gelijk mijn vermoedens maar goed ze zal er vroeg of laat toch spijt van krijgen.

  21. Said
    05 oktober 2005 om 10:36 uur.

    Koen,

    Ik wil alleen vragen hoe je had gereageerd als ze de woorden berbers had vervangen door het woord joden:
    ………..“Wij (Hollanders) vinden op onze beurt de Joden onontwikkeld en primitief, bijvoorbeeld omdat zij alle berggeiten naar Nederland laten overkomen. Het zijn de Joden die het criminele pad verkiezen en het zijn dus de Joden die de Nederlanders een slechte naam bezorgen.”…………….

    Zou dan Hasna volgens jou zoveel steunbetuiging hebben gekregen? De meeste steunbetuiging die ze kreeg op spunk.nl waren van (extreme) rechtse nederlanders, die haar als middel hebben gebruikt om over hun nek te gaan en hun gal te spuiten.

  22. AbdelRahman
    05 oktober 2005 om 11:33 uur.

    Has & alle anderen

    Halllo!!! Wake up and smell the coffee! (niet van drinken hé, ftoer is pas na 19h000) Ze is een meisje van 20 jaar. Haar uitspraken waren fout. Laat daar geen misverstand over bestaan.

    Naar mijn mening is het volstrekt normaal dat een meisje van 20 jaar foute uitspraken doet. De beste manier om deze uitspraken teniet te doen is door middel van dialoog met wederzijds respect. En niet door beledigingen. Vind het heel spijtig dat mijn Marokkaanse broeders & zusters in Nederland mekaar zitten te bekampen. Dat is dom!

    Geloof me, een Marokkaans meisje, geboren en getogen in Nederland, heeft deze uitspraken naar alle waarschijnlijk opgepikt van haar ouders, familie & vrienden. En daarna heeft ze die uitspraken gegoten in een mooie column en haar naam onder gepend.
    Indien er iemand schuld treft is het haar ‘entourage’.

    Zijn zij niet diegene die haar de kans ontnomen hebben om haar Berberse broeders & zusters & andere bevolkingsgroepen zonder vooroordelen te bekijken?

    Groeten uit België

  23. Marolander
    05 oktober 2005 om 11:52 uur.

    Koen…leef jij nog? nog steeds het marokkaanse gemeenschap aan het verkrachten?

    hey peterjan..mooie stukje man…;)

    ohja Hasna…tja…mensen stel nou dat wij(imazighen en arabieren) over en weer op elkaar gaan schelden. de aftrap is daarvoor gegeven door Hasna. waar zou dat naar toe leiden dan? hoever gaan we hier in?het begon met een “ironische”stukje in NCR en het eindigde in een burgeroorlog in Marokko. sience fiction? nee…joegoslavie een moderne voorbeeld van een burgeroorlog tussen moderne volkeren. en dan heb ik het niet over afrikkaanse landen voormalige sovjetrepublieken.

    Hasna…je had ene oorlog kunnen ontkennen tussen imazighen en Arabs. een oorlog die alleen verliezers zal kennen. en de grote verliezer daarvan zal jouw geliefde mohammed de 6e zijn. want hij zal de controle verliezen over de ADHD marokkanen. en ik denk ook dat wij gewoon aangifte moeten doen bij de marokkaanse regering tegen jou . jij probeerde onrust te stoken en de eenheid van marokko schade te brengen. je zal echt zwaar gestraft worden meid, geloof me….
    dus pas op de volgende keer. luister meer naar oudere mensen. denk niet dat je HET allemaal al weet. jij moet nog een hoop leren en doe dat ook met geduld.

  24. Saida
    05 oktober 2005 om 12:08 uur.

    Koen

    In Holland is het verboden om te discrimineren op afkomst of ras.
    Wat ik veel interessanter vind is waarom er niet is ingegaan de klachten van mensen die het wel netjes volgens het boekje hebben gedaan.
    Die een aangifte hebben gedaan bij de politie.
    Waarom hoor ik daar niks over?
    Deze mensen zijn gewoon op een hoop gegooid met de zogenaamde dreigementen.
    waarom? Zodat we ons lekker kunnen verontwaardigen en moreel superieur voelen.
    Lekker he is dat om deze mensen te negeren zodat je vervolgens kan roeopen: we zijn in Nederland als je het niet ergens mee eens ben stap je naar de rechter.
    Ondertussen negeer je gewoon de mensen die dat wel doen.
    Moreel superieuriteitswaan lesnr 1.

  25. Martin
    05 oktober 2005 om 01:32 uur.

    Ik heb met aandacht de commentaren gelezen.
    Ik kom toch altijd maar tot dezelfde conclusie
    Ik woon in Antwerpen en we leven hier samen met niet minder dan 168 verschillende nationaliteiten.
    Het zijn echter altijd de Marokanen die negatief in het daglicht komen.
    Feit is dat als er problemen zijn het inderdaad deze bevolkingsgroep is die zich onmogelijk wil aanpassen aan onze waarden en cultuur.
    Ik vraag mij af waarom deze mensen zich zo snel geviseerd voelen.
    Ze voelen zich altijd gediscrimineerd en beledigd.
    Voor mij is iedereen welkom op voorwaarde dat ze zich gedragen.
    Ik vrees echter dat dit voor de Marokaanse bevolking te veel is gevraagd.
    Neem een voorbeeld aan de Joden, Indiers, Chinezen enz nooit geen problemen

  26. Saida
    05 oktober 2005 om 02:58 uur.

    Martin

    Marokkanen zijn gewoon hot.En je weet toch? Hoge bomen vangen veel wind, de druiven zijn zuur enzo. Mensen zijn gewoon jaloers op Marokkanen en benijden ons.
    Je weet wel. Onze levenslust, onze veerkracht, onze schoonheid en gevoel voor humor. Gewoon niet kapot te krijgen.
    Maar die nijd is nergens voor nodig hoor. Marokkanen zijn erg tolerant en gastvrij. Iedereen mag mee feesten. Turk, Chinees, Hindoestaan iedereen is van harte welkom. We misgunnen niemand The Mocroflavour.
    Maar Martin als je niet komt gaan we nog steeds gewoon door, hoor.
    We zijn zelfs blij als je komt laat staan als je niet komt.

    En dat steekt he Martin, dat jouw afwezigheid niet onze wereld laat instorten? Maar dat is jouw probleem.

  27. het verzet
    05 oktober 2005 om 03:33 uur.

    Arabieren voelen zich hoger dan Imazighen (de vrije mensen). De Imazighen voelen zich op hun beurt hoger dan de Arabieren.
    Ik kom uit Nador, in de zomer stikt het daar van de zwervers,zakkenrollers, hoeren en bedelaars, allemaal Arabieren. Terwijl Nador een Imazighen-stad is.
    Feit is dat de Imazighen meer solidair zijn met andere moslims en Afrikanen, terwijl de Arabieren uit centraal en west-Marokko witte voetjes willen halen bij de blanke Europeanen.

  28. AbdelRahman
    05 oktober 2005 om 03:37 uur.

    hehe Saida… je hebt volstrekt gelijk.

  29. het verzet
    05 oktober 2005 om 03:46 uur.

    Martin de Winter,
    Stop die 168 nationaliteiten maar in je reet, wij zijn wie we zijn en we blijven wie we zijn, Mgharba for live, al zijn we totaal verschillend van elkaar en oneens met elkaar, we blijven broeders en zusters.
    Maghrabi for live, moslim tot in de eeuwigheid.
    Ga toch naar de site van het Vlaams Belang en discusieer daar verder.

  30. koen
    05 oktober 2005 om 04:26 uur.

    Said heeft een punt. Vervang het woord Berbers door Joden, & dan word je niet blij. Dus zo had ik het eerlijk gezegd nog niet bekeken.

  31. Saida
    05 oktober 2005 om 04:57 uur.

    Weet je Marokko is net als een goede Tagine
    Je hebt vlees nodig uien, olijven enzovoort om een heerlijke tagine te maken.Een scheutje argan een scheutje olijfolie.
    Ui allen red je het niet.
    Vlees alleen ook niet
    Ui en olijven red je ook niet.
    Zwarte peper en ui ook niet
    De combinatie van al deze ingredienten maken de tagine overheerlijk. De verschillende smaken en kleuren zijn een streling voor de ogen en de mond.
    Zo is het ook met Imazighen, Arabieren en Afrikanen in Marokko.
    Wat is Marokko zonder Imazighen?Zonder ahwache, ahidous of regadda?
    Wat is Marokko zonder dakka Marakchia?
    Zonder Arabisch kan een Marakchie niet zeggen:libitie binah liemabiti mabinah.
    Stel je de Marokkaanse cultuur eens voor zonder Gnawa?

    Dus mijn beste Marokkaanse broeders en zusters?
    Hoe willen jullie je tagine?

  32. imad-eddine
    06 oktober 2005 om 12:50 uur.

    Ik denk dat het probleem met arabofone marokkanen die imazighen inferieur vinden, is dat berbers op nationaal marokkaans niveau niet serieus genomen worden.
    Er wordt bijv. (zo heb ik me laten vertellen door imazigen in marokko) niet tot weinig onderwezen in de geschiedenis van de imazighen.
    Ook is het tamazight niet een officiele land/streektaal, zoals het baskisch het is in baskenland of catalaans in catalonië.(het zou wel onpraktisch zijn om bijv. alle straat en wegenborden in plaats van 2, van 3 talen te voorzien maar goed..)
    En dan is er nog het gegeven dat de meeste arabofone marokkanen zich niet realiseren (of misschien wel ontkennen), dat de meeste marokkanen deels of volledig van imazigh-origine zijn, maar zich er niet terdege van bewust zijn, omdat er geen aandacht aan imazighen en hun geschiedenis wordt geschonken.
    Tegenwoordig zijn er amazigh programma’s op marokkaanse sateliet stations en culturele amazigh-evenementen, maar ik ben van mening dat er nog veel moet gebeuren om de fantastische imazighen, hun cultuur en hun geschiedenis op de kaart te zetten. dank u

  33. AbdelRahman
    06 oktober 2005 om 09:13 uur.

    Saida dat is wel gemeen wat je deed! Ik ben kei hongerig. En wat doe jij.. Jij beschrijft hier een overheerlijke tagine. Doet me echt watertanden.

    Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen zich zo druk maakt. Jullie leven niet in Marokko. Zouden julllie deze discussies niet beter overlaten aan de lokale bevolking van Marokko.

    Hoe jullie het ook keren of draaien: Marokkanen uit Nederland of België vertonen qua mentaliteit & andere eigenschappen quasi geen gelijkenissen met de lokale bevolking van Marokko. Dus ipv deze onzinnige discussies te voeren en mekaar te zitten bedreigen zouden we beter de handen in elkaar slagen en projecten opstarten waar de lok

  34. AbdelRahman
    06 oktober 2005 om 09:14 uur.

    … waare de lokale bevolking iets aan heeft… Is dat geen beter idee?

  35. Saida
    06 oktober 2005 om 10:20 uur.

    Abdelrahman

    Dat is alleen maar goed voor je dicipline, insha Allah.
    En ik heb je toch wel culinaire inspiratie gegeven toch?
    Maar ik heb gemerkt dat ik toch wel beetje racisitisch ben in mijn tagines.
    Ik vind koriander(kazbour) zo not done in tagine met vlees. Kip en vis oke maar vlees niet. Beter gebruik je verse gember of laurierblad.

  36. Abdelrahman
    06 oktober 2005 om 12:56 uur.

    Saida

    Jij moet wel getrouwd zijn.

    Zo niet, dan kom ik morgen je hand vragen. Heb je reply’s zo zitten lezen. Intelligent, telkens een vleugje humor, je houdt van koken, gelovig.. Alle eigenschappen waarnaar ik op zoek ben.

    Je bent toch geen Berberse :-p

  37. Saida
    06 oktober 2005 om 01:33 uur.

    Jawel jawel ik ben zeer zeker berbers!
    Berberser worden ze niet gemaakt, my friend!

  38. Nabil
    06 oktober 2005 om 01:33 uur.

    Het einig wat we moeten doen is aangift doen in Marokko tegen deze trut. Punt.
    Ik ga Volgende week beginnen.

  39. Abdelrahman
    06 oktober 2005 om 01:58 uur.

    Nou wat we kunnen doen is: ik geef je bijlessen Arabisch als jij me op uw beurt lessen ‘whatever dat taaltje jullie ook spreken’ geeft ;-)))

    Onder ons: welke kenmerken zijn zo eigen aan een Berberse meisje? Buiten koppig 🙂

  40. Saida
    06 oktober 2005 om 02:16 uur.

    Uh? Zijn er dan andere kenmerken behalve koppig dan?
    (awdie awdie Ramadan en flirten)

  41. Abdelrahman
    10 oktober 2005 om 11:40 uur.

    Als Berberse meisje hoor je dat toch beter te weten dan mij…

    Ja, ik weet het. Tijdens de Ramadan mag je niet flirten. Ik schrijf deze posts na etenstijd en post ze s’anderendaags.. so technically… 😉

    Nee dit is niet flirten. Ben heel verlegen & introvert tegenover vrouwen.

    Ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig. Het is gewoon leuk om conversaties te hebben met een Marokkaanse zuster uit Nederland..

    P.S: Abdelrahman —> abd1980@gmail.com

  42. Abdelrahman
    10 oktober 2005 om 04:07 uur.

    By the way: wat betekent “awdie awdie” ? 🙂