MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkanen vasten vaker dan Turken

04 oktober 2005 | in Geloof | 18 Reacties

De Telegraaf meldt dat meer Marokkaanse dan Turkse moslims in Nederland alle dagen van de vastenmaand Ramadan vasten. Van de Turken onthield ruim 60 procent zich tijdens de laatste ramadan overdag van eten, drinken, roken en seks. Bij de Marokkanen lag dat percentage boven de 80.

Dat blijkt uit het onderzoek Leefsituatie Allochtone Stedelingen, waarvan de resultaten in het pasverschenen Jaarrapport Integratie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatiecentrum (WODC) staan. Het betreft een onderzoek onder ruim 3000 Turken, Marokkanen, Antillianen en Surinamers in de vijftig grootste Nederlandse gemeenten.

Er zijn 18 reacties

  1. Saida
    04 oktober 2005 om 08:44 uur.

    Stoute stoute Marokkanen!

  2. hans
    05 oktober 2005 om 10:05 uur.

    Marokkanen wetten beter islaam dan de turken.

  3. karima
    05 oktober 2005 om 12:11 uur.

    Hans moet een taalcursus nemen!!!!!

  4. Saam
    05 oktober 2005 om 12:55 uur.

    Karima, je hebt blijkbaar niet goed gezelen wat Hans geschreven heeft…

  5. yassine
    05 oktober 2005 om 01:43 uur.

    die turke weten niet eens wat islam betekent

  6. Saida
    05 oktober 2005 om 02:46 uur.

    Yassine

    Wat is dat nou voor lage opmerking over je Turkse moslimbroeders.
    Je valt met je open open in de val van de verdeel en heerspolitiek van de hetze tegen de Islam.
    Al jaren worden Marokkanen slecht afgeschilderd tegenover de Turken.
    Dit is ook weer een ‘bewijs’ dat Turken beter zijn want de islam is slecht.
    Dit onderzoek is ze3ma een compliment voor de Turken.
    Maar wij moslims onderling moeten nu wel beter weten dan ons tegen elkaar te laten uitspelen.
    En als jij zulke dingen over de Turken gaat roepen dan doe je percies wat van je verwacht wordt door de moslimhaters. Het heet niet voor niks verdeel en heerspolitiek.

  7. hans
    05 oktober 2005 om 03:04 uur.

    Karima kijk eerste naar jou zelf,
    jij bent aan het vasten jij mag niet zo reageeren.

  8. AbdelRahman
    05 oktober 2005 om 03:45 uur.

    Nou echt Saida. Je hebt volstrekt gelijk. Rare is, in België worden we ook tegen elkaar uitgespeeld. Wie zijn wij uiteindelijk om te oordelen of iemand een goede Moslim is of niet.

    Hans, Karima gaf je een goede raad. Get your ass back 2 school!

  9. Youssef
    06 oktober 2005 om 09:15 uur.

    Wat onzin !!!
    We zijn toch allemaal moslims alhamdouliAllah, maar iedereen interpretteert zelf, m.a.w turken weten wel dat ze moeten vasten, Marokkanen ook, maar er zijn sommigen die het niet belangrijk vinden of het niet erg vinden als ze de ramadan niet meedoen, het zijn allemaal personnelijk meningen neem ik aan.
    Uiteindelijk is het maar Allah swt die jou kan belonen of straffen en niet de medemensen die alleen maar door gaan met hun veroordelingen.
    Ik zelf een vraag aan iedereen als t mag: doen wij nou eigenlijk alles zoals het moet?houden wij precies aan de regels van de islam?en hiermee bedoel ik bidden, zakat, mensen helpen, geen Ghiba enzo??Ramadan is meer dan dat mensen.
    Begin maar met je zelf, probeer op het juiste pad te blijven, probeer je zelf te herstellen, en laat de anderen, wat je kunt doen is maar bidden zodat Allah swt hun allemaal naar de juiste weg kan lijden.

  10. Saida
    06 oktober 2005 om 10:21 uur.

    Wijze woorden Youssef.

  11. salima
    07 oktober 2005 om 09:20 uur.

    ahhaha ju.llie beter opletten opkey doei

  12. sibell_nl
    08 oktober 2005 om 05:41 uur.

    naja kan best waar zijn(spijtig geneog) maar iedereen vast voor zn eigen
    dus hoeven we mekaar niet te beoordelen

  13. jamila
    10 oktober 2005 om 01:49 uur.

    salleem,mensen ik vind dat marokkaanen en turken gewoon zelf moeten weeten of ze vasten of niet..die keus maaken ze zelf…maar het is wel belankerijk dat je vast…en saida je moet niet zoo praaten..laaten ze het zelf uit maaken of ze vasten….

    beslema…jamila

  14. Turkish side
    10 oktober 2005 om 06:21 uur.

    dit gaat nergens over beetje dissicusie over wel vasten niet vasten zow wat iedereen doet het voor zich zelf en die gene word zelf wel gestraft over heb ik dat nou mis…maarjaa

  15. hoi
    11 oktober 2005 om 12:24 uur.

    hoi allemal,
    jullie moeten juist wel vasten doe het voor je geloof, doe het niet voor de mensen om je heen. wees een goeie moslim voor zover je het zelf aankan. god wilhet het je niet moeilijk maken maar makkelijk. als je tevreden bent mey wat je voor je geloof over hebt dan voel je je ook goed. alles gaat in je leven heel soepel en goed, maar als er tegenslagen zijn , teur dan niet, want je weet nooit wat er dan volgt. god geeft je en neemt van je af wat hij wil.

  16. jawad
    11 oktober 2005 om 05:47 uur.

    Het doet er ni toe welke mensen wel of niet vasten. We moeten naar ons eigen zien en proberen ons best te doen.

  17. de tijd gaat snel>>doe wat nuttigs voor hiermals
    13 oktober 2005 om 07:38 uur.

    wijze woorden mensen allemaal.
    majaah 1 ding is zeker mee eens of niet mee eens vast je niet iedere dag dat je niet vast is 60 dagen benje boven de 11 als je dan niet vast word het voorje hiermaals heel moilijk en wie niet aan regels houd van allah gaat makelijk zat naar de hell.!!..

    dus discuseren wel of niet vasten is tij verdoen!!!

    inshalah iedereen komt op een goed pad!!….!

    …..::emin:::…..

  18. lati
    14 oktober 2005 om 07:27 uur.

    ik ben marokkaan en ik ben er trots op
    dus ik verander niet
    en ik ben een marokkan dus ik vast oke
    dus maak het allemaal goed
    en karima zijt ge turk of marokkan