MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Verdonk over Marokkaanse columniste

06 oktober 2005 | in Column | 24 Reacties

Rita VerdonkWat eigenlijk begon als een poging van een 21 jarige om aandacht te krijgen voor haar ordinaire gedachtespinsels op een site-tje van een krant, is uitgegroeid tot een ‘nationale’ discussie waaraan ook de incompetente minister van integratie Verdonk en knuffelliberaal Hirsi Ali al te graag meedoen. Beide bemoeien zich met ‘het verhaaltje’ van amateur columnist Hasna el Maroudi, waarin ze Berbers uitmaakt voor ‘stinkberbers’, ‘barbaren’ en ‘onontwikkelde en primitieve mensen’.

Volgens de student, die zelf arabier is, zijn het ‘de’ Berbers die het criminele pad verkiezen en het zijn dus ‘de’ Berbers die Marokkanen in Nederland een slechte naam bezorgen. Dat er mensen boos worden en fel reageren om deze generaliserende en beledigende taal die ze gebruikt lijkt me logisch. Jammer dat ze ervoor kiezen om de columnist’ te bedreigen, want dat is weer koren op de molen van iedereen die wat te zeiken heeft over Berbers (lees: Marokkanen).

Aan dat zeiken doen de VVD’ers Verdonk en Hirsi Ali gezellig mee, want dat is natuurlijk weer goed voor hun imago. Onder het motto ‘recht op vrije meningsuiting’ mag van hun blijkbaar alles gezegd worden. Ik vraag me af of de benamingen ‘stinkneger’ voor Hirsi Ali en ‘uitgezakte primitieve geit’ voor Verdonk ook onder ‘het recht op vrije meningsuiting’ vallen.

De twee VVD geiten geven aan te willen blijven debatteren met Marokkaanse organisaties. Maar hoe kun je in hemelsnaam nog debatteren met mensen als je ze voor alles en nog wat uitmaakt? Het zou die twee sieren als ze afstand hadden genomen van de ordinaire taal die El Maroudi gebruikt om een tegenstelling te bespreken. Maar daar hoor je ze natuurlijk niet over praten. El Maroudi wordt bedreigd en dat is zielig.

Inayat (is geen Berber)

Er zijn 24 reacties

  1. Jamal
    06 oktober 2005 om 01:25 uur.

    Het is weer zo’n actie van zowel Verdonk als Hirsi Ali om er maar voor te zorgen dat we ze niet vergeten. Want zeg nou zelf; het is toch alweer een tijd geleden dat we van beiden hebben gehoord.

    Ik vind dat kwetsende en/of generaliserende taal niet kan, want niet alle Berbers zijn het zelfde enz. enz.

    Ik vind ook dat vrijheid van meningsuiting grenzen kent. Wanneer wordt vrijheid van meningsuiting gezien als belediging?? Wie die grens kent en wetenschappelijk kan onderbouwen, mag naar voren komen. Wieweet wint hij/zij de nobelprijs…

    voor de rest denk ik dat iedereen z’n hoofd koel moet houden….

  2. Azul
    06 oktober 2005 om 02:31 uur.

    Wat moet ik hier nou op zeggen.

    Tegenwoordig is de vrijheid van meningsuiting omgeslagen als vrijheid van belediging.

    Hasna wist dondersgoed waar ze meebezig was. Maar toen haar het een beetje heet onder de voeten werd ging ze slachtoffertje spelen.

    Ik geloof totaal niet dat zei door Imazighen in het openbaar is aangevallen……. Aandachtloos noem ik het maar!!!

  3. Saida
    06 oktober 2005 om 02:47 uur.

    Azul

    Ze gaat een boek schrijven. Ze kan al die gratis publiciteit wel gebruiken natuurlijk.

  4. Amsterdammer
    06 oktober 2005 om 03:30 uur.

    En dan nog te bedenken dat Verdonk de VVD lijsttrekker wordt. hmmm, ik zie Ayaan al haar plaats als minsiter overnemen. pffff

  5. hans
    06 oktober 2005 om 04:42 uur.

    Is vrijheid van meningsuiting alleen voor bepaald mensen of is dat ook voor de Imam Moumni.
    nou nou nou wat moet het hen.

  6. Mohamed
    06 oktober 2005 om 06:17 uur.

    selemoeieleikoem broeders en zusters,

    Op deze derde dag van de ramadan hebben we toch wel wat beters te doen dan zo’n zinloze discussie, het lijkt net op zinloos geweld maar dan verbaal.
    Hoe Hasna El Maroudi reageert op de berbers is dezelfde methode die Hitler hanteerde. Zoek een zondebok en je krijgt heel veel mensen met je mee.
    Ik weet niet of je(Hasna El Maroudi) de geschiedenis kent, maar de Eerste bewoners van Marokko(dus dé Marokkanen) waren Berbers.
    Dus door ze uit te schelden, scheld je eigenlijk je eigen volk uit, maar dat heb je niet in de gaten.
    Mevrouw verdonk, Mevrouw Hirsi Ali houdt u bezig met belangrijke zaken, zoals het asielbeleid, huwelijkshereniging(IND waar is die toch mee bezig!!! ze maken er een rotzooi van) en de positie van de Islamtische vrouw op de arbeidsmarkt.
    Vrijheid van meningsuiting heeft wel degelijk een grens!!!
    als je weet dat je daar mensen mee kwetst.
    Mensen kwetsen is verboden in de Islam.
    welke manier dan ook.
    een mens mag zeggen wat hij/zij wil MAAR er wordt niet gescholden hebben wij(sommige dus niet) op de basisschool geleerd.
    Dus Hasna wil zeggen dat Arabieren niets fout doen?
    het heeft niets te maken met berber of arabier zijn.
    Het heeft te maken met de opvoeding die je Ouders je geven.
    De vrijheid die in Nederland is kunnen sommige Marokkanen niet aan. Maar dat wordt niet beseft.
    De gevangenissen hier zijn vijfsterrenhotels in vergelijking tot andere landen.
    Hasna, kom met echte oorzaken die de hoge criminaliteit bij Marokkanen verklaren!!

    groetjes Mohamed,
    (Een Islamtische Marokkaan geboren,getogen in Nederland)

  7. Toth
    06 oktober 2005 om 07:06 uur.

    Die lui die de columniste bedreig(d)en (en enigszins wetende hoe fanatiek sommige Imazighen zijn over dat Arabieren-tegen-Imazighen gesodemieter, geloof ik dat wel) hebben Verdonk en Hirsi Ali (en waar is peroxide-permanentje hier in dit verhaal?) alle recht en reden gegeven om hier politiek kapitaal uit te slepen.

    Laten die lui beseffen dat ze met afstand hun allergrootste politieke vrienden zijn.

  8. koen
    06 oktober 2005 om 09:21 uur.

    Wat ik hier een beetje mis is dat die columniste in zoverre gelijk heeft dat er toch nogal wat Marokkanen de roep van de misdaad niet kunnen weerstaan. Niet gelijk weer zeggen dat ze geen baan kunnen krijgen, want het lijken me soms toch ook jongens die vinden dat ze recht hebben op een Ferrari, terwijl 99,9 procent van de Nederlanders – en daar reken ik de Marokkanen in Nederland ook toe (ja, ik wel) nooit een Ferriari zal kunnen kopen, en die jongens bovendien geen goed beeld hebben van hun eigen mogelijkheden. Of discrimineer ik dan gelijk weer? Ik dacht het niet. Op dit moment zit het verschil tussen de Nederlanders en de Marokkanen in mijn visie in het vermogen om toe te kunnen geven dat er dingen binnen de eigen gemeenschap niet helemaal goed gaan. God weet dat er binnen de Nederlandse gemeenschap dingen fout gaan, dag in dag uit. Dus waarom zou het bij jullie anders zijn? Verder is het een misverstand om te denken dat DE Nederlander (als die al bestaat) voor deze regering heeft gekozen. Voorzover ik me kan herinneren bestaat deze regering uit de verliezers van de vorige verkiezingen die zich door D66 in een regering hebben laten chanteren. Praat dus niet over Marokkanen en Nederlanders, praat eens over jij en ik = wij. Laten we om te beginnen weer eens in de praktijk brengen waar het over gaat: hou eens een deur voor iemand open, zeg eens vriendelijk goedendag. Ja heus, daar begint het mee.
    Verder is het zo dat de Berbers al in contact zijn geweest met de Grieken, die ze ‘Barbaroi’ noemden, omdat ze volgens de Grieken alleen maar ‘barbar’ konden zeggen. We weten allemaal dat het met de talenkennis van de Grieken 2500 jaar later helemaal goed is gekomen. Hoe de verbinding met ‘barbaren’ als in mensen die alles kapot willen maken tot stand is gekomen weet ik ook niet, maar ik geloof niet dat er iemand in Nederland is die de verbinding legt tussen Berbers en barbaren. Wat wel weer interessant is, is dat de Nederlanders in de 17e eeuw heel wat te stellen hadden met wat wij noemden de ‘Barbarijse zeerovers’. Dat zullen dus wel Berbers zijn geweest, denk ik dan.

  9. DT71
    06 oktober 2005 om 10:05 uur.

    Mohamed schreef:
    Ik weet niet of je(Hasna El Maroudi) de geschiedenis kent, maar de Eerste bewoners van Marokko(dus dé Marokkanen) waren Berbers.
    Dus door ze uit te schelden, scheld je eigenlijk je eigen volk uit, maar dat heb je niet in de gaten.

    Ik weet niet of de geschiedenis kent, maar de Eerste bewoners van Nederland waren Nederlanders. Dus door ze uit te schelden, scheld je eigenlijk je eigen volk uit, maar dat hebben vele (politiek correct filter:nee, niet alle!) Marokkanen (en ook Turken en andere moslims) niet in de gaten. Die zien in blanke autochtone Nederlanders niets anders dan inferieure decadente ongelovige varkens. En daar doen ook zelfs politiek correcte Nederlanders aan mee in het kader van de ‘weg-met-ons-mentaliteit’.

    En waar kloppen die dan aan? Bij het Blanke Bureau voor Discriminatie? (gat in de markt? :D)

  10. DT71
    06 oktober 2005 om 10:16 uur.

    Arabieren en Berbers bezigen overigens vaak de meest groffe racistische argumenten jegens elkaar. En piept men ondertussen over de o zo door de ander onderdrukte zelf, terwijl men het eigen ras superieur waant aan de ander. Boehoe!

    Zet Marokkanen en Turken bij elkaar in een hok en de kans op hommeles is ook al vrij groot.

    Of Joden en Moslims

    Of Hindoes en Moslims

    Of Duitsers en Engelsen

    Of Katholieke Ieren en Protestantse Ieren

    Of christelijke negroide Afrikanen en Arabieren

    En zo kunnen we eindeloos doorgaan

    Zo bezien is er in Nederland vrij weinig aan de hand.

  11. Toth
    06 oktober 2005 om 10:48 uur.

    De Nederlanders hadden misschien wat te stellen met die zeerovers op weg naar hun eigen roofgebieden en martel en moordpartijen in den vreemde, maar het wareb uiteraard weer Nederlanders als Simon de Danser, Jan Janszoon van Haarlem en Co. waren die de zeerovers en kapers uit Barbaria vleugels gaven. Zeerovers had je overal, heb je nog overal, nog steeds een lucratief handeltje. Grootschalige zeeroverij noemen we ook wel marine, het enige verschil is dat de piraten die op die roestige tobbes op ruime schuim schommelen niet in de buit delen. Marxisme in piraterij. Maar dit terzijde.

  12. TROTSE BERBER
    07 oktober 2005 om 11:34 uur.

    Hoe laat mogen we vanavond eten???

  13. hans
    07 oktober 2005 om 12:05 uur.

    Om 19:03 Trotse Berber(Amazigh)

  14. Rosa_Lxmbrg
    10 oktober 2005 om 06:34 uur.

    Dag allemaal,

    Het enige wat ik van haar kan zeggen is dat ze niet wijs heeft gehandeld.
    Zij biedt juist geschut aan rechts Nederland dat de Arabieren tot in het bot haten. Ik raad haar aan zich druk te maken om de beeldvorming in de media over de Arabieren. Dat is niet al te fris. Met haar stuk probeer ze bijval te zoeken bij types als Leon de Winter en Afshin Ellian, die letterlijk over de achterlijke arabische wereld spreken. Daar doelen ze mee m.n. het midden-oosten en in het bijzonder de Palestijnen. In hun ogen zijn het bloeddorstige, vrouwenonderdrukkende en van nature terroristische bevolking. Hiermee slaat ze haar eigen ruiten in die ze graag had willen doen blinken met haar collumn. Juist op dit moment moeten Marokkanen ervoor waken niet in de verdeelheid te geraken. Nogmaals, het was geen wijze zet van Hasna.

    Rosa is, noch Berber noch Arabier

  15. Abdelouahid, Gouda
    20 oktober 2005 om 02:07 uur.

    Beste allemaal,

    Ik vind het jammer dat zulke gewetenloos, wijsloos mensen zoveel aandacht krijgen door hun doelloos uitingen over hun medemens. Mijn raad aan alle broeders Imazighen en gearabieriseerde Imazighen is: wijs a.u.b. Verstandige en laat je niet beïnvloeden door zulke onmenselijke uitingen van een verloren wezen.

    Ik heb mededeling met zo’n jonge knappe meid die welde groeit in een jungle van “vrijheid van meningsuiting”. Ik zelf vergeef haar dat ze mij voor berggeit uitscheld, maar ik vergeef haar ouders niet die voor haar haar echte identiteit hebben verzwegen.

    Ook deze MarokkanseAmazigh is trots op zijn voorouders en vooral op zijn moeder die geen woord arabische heeft gekend.

  16. Ali
    20 oktober 2005 om 03:11 uur.

    Waar hebben we het eigenlijk over????? Volgens mij zijn de enige marokkanen die onderscheid maken tussen berbers en arabieren degenen die hier in nederland wonen. In marokko heb ik nog nooit iemand onderscheid zien maken tussen de twee groepen. Wij zijn toch allebei moslims of niet? Tarik Ibn Ziyad zat toch ook niet te zeuren over amazigh or arabieren of iets anders.

    Ik als arabier (en ja, een aanzienelijke deel van de marokkaanse bevolking is “echt” arabier, dus niet gearabiseerde amazigh) ben trots op mijn afkomst, maar ben trotser op mijn religie. In de Koran staat dat de beste mensen voor Allah de meest rechtschapen zijn. Dus niet de berbers of de arabieren.

    Wat deze columniste heeft gedaan is zeer kwalijk en is gewoon discriminerend en on islamitisch. Maar dat verklaart nog steeds niet de reactie van sommige amazigh hier op deze site.

    Ja, de berbers waren eerder in marokko. maar de arabieren hebben de islam gebracht. Maakt dat wat uit? Nee, want uiteindelijk telt alleen wat wij ervan maken.

    Dus hou eens op met zeuren, we zijn allemaal moslims en marokkanen. Waarbij moslims belangrijker is dan marokkanen.

  17. motje
    25 oktober 2005 om 02:01 uur.

    ik ben ook arabier maar het klopt wel veel mensen die denke dat ze arabier zijn vergisse zich omdat marokko 80 procent berbers alleen de koning is een ras egte arabier en ik voel me marokkaan en niet arabier of berber en al mijn vriende zijn berbers letterlijk allemaal maar dat levert absoluut geen probleme op en die hasna is gewoon een marokkaans meisje dat aand8 nodig heeft en die heeft ze gekrege en bovendien is probere nederlanders ons uitelkaar te drijve maar dat zal nie lukke als het aan mij ligt het doet me pijn zelfs als ik soms zie wat we onderling tege elkaar zegge

  18. jet
    01 november 2005 om 10:30 uur.

    Hasna heeft expres heel erg overdreven om de vooroordelen die sommige mensen tegenover Berbers hebben, belachelijk te maken. Sterker, om vooroordelen als zodanig belachelijk te maken! Het was satire, het was helemaal niet haar mening!
    Integendeel zij ergert zich juist aan het burgelijke gedoe van hokjesgeest en op elkaar neerkijken, van ‘wij’ en ‘zij’. Hasna schreef een tijd lang grappige stukjes in de NRC, ze heeft een heel nuchtere, frisse en menslievende kijk op de wereld.
    Ik ben niet van Marokkaanse afkomst, maar heb beroepshalve (gelukkig) wel veel met Marokkanen te maken. Ik vind ze geweldig! Ik zie wel verschillen tussen individuen, maar ik kan niet zien of iemand van Arabische of Berberse of weet ik veel afkomst is. Het interesseert mij ook niets! Ik zie bij Marokkanen wel veel wijze humor en warmte en een geweldig talent voor gezamenlijkheid, voor elkaar steunen, voor echt feest vieren. Daar geniet ik van. Nederlanders en Marokkanen zouden deze rijkdom best meer mogen zien en waarderen, ik denk dat dat een bijdrage aan onze (gemeenschappelijke) samenleving zou kunnen zijn.
    We hebben allemaal voor een belangrijk deel dezelfde culturele wortels, en al hadden we die niet, so what? We leven nu, we moeten nu samen een betere wereld maken. Om te beginnen door niet te zeuren.

  19. Murat
    03 november 2005 om 07:25 uur.

    De scheldwoorden: ’stinkberbers’, ‘barbaren’ , ‘onontwikkelde en primitieve mensen’., ’stinkneger’ ,’uitgezakte primitieve geit’ ,’geiteneuker’,’varken” en ‘christenhoer’ vallen allemaal onder de vrijheid van meningsuiting. Wat niet onder de vrijheid van meningsuiting valt zijn bedreigingen en oproepen om alle homo’s van het dak te gooien en vrouwen in elkaar te meppen.
    Imam El Moumni is niet voor niets in Marokko uit zijn functie gezet…

  20. nabil
    17 mei 2006 om 02:41 uur.

    wat boeit die hasna ,gewoon niet opingaan ,je weet wel beter
    fuck arabieren en fuck berbers ,je bent een marokkaan en een moslim
    klaar ,tazz

  21. ......
    28 september 2006 om 01:42 uur.

    Jammer genoeg denken niet alle berbers of arabieren het zelfde..
    aan mij kun je niet zo 1..2..3 zien of ik marokkaans ben…maar als ik arabisch praat kijken mensen mij heel raar aan van oo een turk..of hollander die arabisch praat…??
    na ja dan vragen ze ben je marokkaans zeg ik ja vragen ze berbers of arabisch..??
    dan zeg ik arabisch…en dan zie je die ogen al rollen..!!!
    ik heb zelfs een keer IEUWWW gehoord!!!…ik werd echt heel kwaat!! ik bedoel hoeso ieuww??…(arabieren zijn tog afstamelingen van onze profeet Sejedoena Mohammed sala allah 3alejh waselem…niet??)
    en als die berberse mensen zeggen dat marokko van hun is omdat zij er eerder zijn geweest!! dan kunne wij arabieren tog ook zeggen: komt het niet door ons dat marokko zo ver is gekomen met de economie en zo??
    En hebben wij ze niet wijs gemaakt en hun harten gevuld met de islam?
    maar wat je ook zegt…niemand is het met elkaar eens..het zijn altijd twee verschillende groepen…en er is een klein groepje waarvan een paar denken dat we allemaal 1 zijn…
    Ik denk!! dat misschien de berbers arabisch moeten leren en vaker naar de arabische steden moeten komen misschien kunne we zo wel beter overweg…..niet?

  22. R.
    04 januari 2007 om 12:08 uur.

    het is toch wel duidelijk dat sommige arabieren en berbers het nooit met elkaar eens zullen zijn maar zulke mensen zijn er en die zullen er ook altijd wel blijven, Alleen mischien hebben somige mensen het niet door maar er waren ook tijden dat je als berber bepaalde dingen niet mochten in marokko, nu is dat niet meer zo extreem dus vandaar dat de meeste marokkaanen het ook niet door hebben , maar toch zijn er tijden geweest dat een berber mocht geen ; politie zijn, geen soldaat, geen dokter ( nog veel meer ) en dat allemaal omdat je berber bent, ik ben blij dat de tijden veranderen , want zulke dingen waren gewoon onderdrukking van je eigen landgenoten.

    beslama
    Rashida.

  23. barbarian
    20 januari 2007 om 10:57 uur.

    quote; en als die berberse mensen zeggen dat marokko van hun is omdat zij er eerder zijn geweest!! dan kunne wij arabieren tog ook zeggen: komt het niet door ons dat marokko zo ver is gekomen met de economie en zo??

    Ik als Barbarian kan je zeggen dat het zeker door jullie Arabieren is gekomen dat de Marokkananse economie zo’n grote grap is, kunnen jullie Arabieren wel delen, weten jullie sowieso wat delen is, Arabieren zijn de meest egoistische volk dat er op aarde rondloopt, kijk naar de olie rijkdom die de Arabieren in de Golf staten hebben en toch laten ze miljoenen zogenaamde Moslimbroeders omkomen van de armoe (ja, ook de nep Marokkaanse Arabier, want die horen eigenlijk nergens meer bij) terwijl ze zelf in paleizen wonen die gebouwd zijn met geld dat ten koste van de armen is gegaan.

    Als een Arabier zegt dat hij of zij een hogere status heeft alleen maar omdat hij of zij denkt een afstammeling van de profeet te zijn dan moet ik de Arabier helaas teleurstellen want het zou op z’n plaats zijn als de Arabieren zichzelf als nakomelingen van de Quraish beschouwen en die waren de vijanden van de profeet, en zo beschouw ik de Arabier van nu ook, een vijand van de profeet.

    Wat Hasna betreft, zij is de echte berggeit, een Arabische nogwel met snot in haar kromme neus, ze raakte in paniek omdat de hele wereld nu weet dat Arabieren maar een achterlijk volk zijn dat zich bezig houd met stammenoorlogen en onderdrukking van het eigen volk (terroristen) daarom zie ik alles wat zei heeft geschreven over berbers meer in de kontekst over wat er over de hele wereld over Arabieren word geschreven en gezegd, Hasna (Misschien ben je wel een hasan met de kop van jou) wilde graag een beetje voelen hoe de rest van de wereld zich voelt als ze het over de Arabier hebben en dacht ” laat ik het bij de berbers proberen” , maar helaas de Berber is te hoog gegrepen voor jou.

    Trouwens het zijn nog altijd de Arabieren die bij de Berbers komen bedelen in Noord Marokko omdat de Arabieren zelf niks aan hun eigen soortgenoten geven, zoveel Arabische hoeren in de Berberse steden alleen maar omdat de berber meer gentle-man is voor de vrouw en haar eerlijk betaald voor bewezen diensten, de Arabier zal haar alleen maar proberen te bedonderen daarom komen de laatste tijd steeds meer Arabische vrouwen naar de Berbers toe om bescherming te zoeken tegen de Tiran (Arabier).

    Hasna zal vast anders praten als ze eens goed door een Berbergeit genomen word, dan zal ze de Berber haar oogappel noemen.

  24. barbarian
    23 januari 2007 om 06:41 uur.

    Hoi, Barbarian is er weer, het is alweer 3 dagen geleden dat ik er was.

    Deze keer wil het niet zolang maken, mijn oprechte excuses aan alle Arabieren voor hetgeen dat ik hierboven heb geschreven, ik begin me bijna net zoals Hasna te gedragen en dat is iets wat ik niet wil dus peace and love to all,