MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Allochtone jongeren worden zwaarder gestraft

07 oktober 2005 | in Maatschappij | 14 Reacties

Jongeren van allochtone afkomst worden voor hetzelfde delict gemiddeld zwaarder gestraft dan autochtone jongeren. Allochtonen zitten gemiddeld 53 dagen langer in detentie dan autochtonen. Dat blijkt uit onderzoek van de Utrechtse criminologe Mieke Komen. Volgens haar wordt het verschil veroorzaakt door psychologen en psychiaters, die negatiever oordelen over allochtonen. ”Dit is een nieuwe vorm van klassenjustitie,” constateert Komen in Het Parool.

Zij analyseerde 241 strafdossiers. Volgens haar begrijpen de meestal autochtone gedragsdeskundigen het gedrag van de allochtone jongeren niet, of interpreteren ze het verkeerd. Dat leidt ertoe dat het oordeel over allochtonen vaak negatiever uitvalt, en dat werkt door in de hoogte van de straf die de rechter oplegt.

Dat allochtone jongeren zwaarder worden gestraft, is volgens Komen niet te verklaren door andere factoren, zoals een langer strafblad of het gebruik van buitensporig geweld. ”Zelfs als de omstandigheden bij allochtoon en autochtoon exact dezelfde zijn, dan nog wordt de allochtoon strenger gestraft.” Komen zet grote vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de gedragskundige rapportages.

Er zijn 14 reacties

  1. joop van tinge
    07 oktober 2005 om 01:38 uur.

    ja vertel mij wat meer, NEDERLAND is een neo nazi land aan het worden, ik wil hier zelfs weg.

  2. HANS
    07 oktober 2005 om 03:34 uur.

    JA HET IS EENMAAL ZO, DE ROTTIGHEID KOMT TOCH UIT DIE HOEK

  3. Saida
    07 oktober 2005 om 10:34 uur.

    HANS
    ’Zelfs als de omstandigheden bij allochtoon en autochtoon exact dezelfde zijn, dan nog wordt de allochtoon strenger gestraft.”

    Moeilijk he lezen?

  4. Nordin
    07 oktober 2005 om 11:30 uur.

    ik ben zelf ook een marokkaan van 17 jaar en ik word op straat zelfs raar aangeken en die politieagenten zijn nou eenmaal de rasicten

  5. Youssef
    07 oktober 2005 om 11:58 uur.

    Salamoe alikoem allemaal en ramadan moebarak.
    Het klopt allemaal, een Marokkaan of een turk word steeds vaak slecht aangekeken en niet meer is gewild in die GARE Nederland, behalve als je je aan HUN regels en doet wat ZE van jou willen, dus als je geen hoofddoek draagt en je eigen bevolking scheldt ok Marhba, goed geintegreerd.
    Ze praten nou weer over integratie, volgens de mondiale normen is inegratie het werken aan een goede samenleving met behoud van je EIGEN identiteit, en dat ze je bijn overla behalve in NL.
    Het is gewoon zo simpel, geef een ALLOCHTOON zijn rechten, respecteer zijn geloof, geef hem de een gelijke kans als een AUTOCHTOON dan zou je zien dat al die problemen opeens zullen verdwijnen.
    Wat er nu in NL gebeurd kan alleen maar de verschillen vergroten tussen de verschillende BURGERS van VERSCHILLENDE afkomsten.
    De dag waar ik van een AUTOCHTOON zal horen dat ik ook Nederlander ben, dan pas kan ik wel trots zijn dat ik NEDERLANDER ben, en dat dit land wat voor betekent, maar zolang het zo door gaar, dan is het beter te zeggen IK BEN MAROKKAAN, en ik ben helemaal trots op dat ik het ben, en zal tot de laatste dag van me leven een echte Marokkaan, met een Nederlandse papiertje die ze paspoort noemen.

  6. Youssef
    07 oktober 2005 om 12:01 uur.

    Sorry allemaal maar ik ging snel typen, en maakte wat fouten, exuses!!

  7. Toth
    07 oktober 2005 om 12:06 uur.

    Als het allemaal waar is en het ligt uitsluitend en alleen aan het beroepsmatig onvermogen van de justitiele zieleknijpers, dan lijkt me de oplossing ook niet zo vreselijk ingewikkeld.
    Maar nu even de kwestie van het met terugwerkende kracht afhandelen van onrechtmatige strafrechtpleging.

  8. Anissa
    07 oktober 2005 om 03:58 uur.

    A Selaam oe Ailaikoem allemaal, en ook namens mij een Gezegende Ramadan toegewenst, Moge Allah swt ons leiden.

    Waar in me nou het meest aan kan ergeren, is het Nederlandse Journaal, wat je daar ziet en hoe ze daar het nieuws overbrengen mensen is gewoon simpel gezegd een hoop prop-agenda. En zeg nou zelf.. Als een Nederlander iets heeft gedaan dan zie je: 24 jarige man uit ‘***** heeft op die en dat gedaan. Maar als het om een MAROKKAAN gaat zie je: een 24-JARIGE MAROKKAANSE MOSLIM plus ze zullen het maanden lang herhalen op RTL4! en dan heeft Nederland het over mensenrecht, burgerrecht en etc. Pas jezelf eerst aan die wetten, een schoner mileu begint bij jezelf toch?

    Ze willen ons stap voor stap weg hebben, maar wat jullie ook doen, ik blijf jullie buurvrouw ”Fatima” 🙂

    Wa ailaikoem Selaam,
    een Trotse bergbewoner 🙂

  9. Anissa
    07 oktober 2005 om 04:04 uur.

    Nog één ding dat ik kwijt wil..

    Het gaat Nederland, Amerika of Israel niet om de mensen daar in Irak, het enige wat hun interesseerd in zijn is Olie en Macht! Een hoop chaos veroorzaken, mensen doden en meer niet. Wat het Amerikaanse leger allemaal wel niet met die gevangen heeft gedaan, om te kotsen….. en hoor je nu daar nog wat van? Dat wijf heeft maar 3jaar cel gehad, en naar mijn mening weet ik zeker, als zij ”Englande” een buitenlander was geweest die Amerikanen of Nederlanders om dezelfde manier had gehandeld als ”Englande”.. dan kreeg ze wel MEER als drie jaar !

  10. Anissa
    07 oktober 2005 om 04:06 uur.

    En ook ik, sorry voor mijn typfouten, dat heb je als sommige dingen in dit leven ONEERLIJK zijn……

    Smakelijk eten alvast mensen!!

  11. eric
    09 oktober 2005 om 06:09 uur.

    In Marokko kom je al voor de rechter als je openbaar maakt dat een parlamentslid danseres is geweest.
    Het feit dat een marokaan in het nieuws Marokaan van islamitische afkomst wordt genoemd komt omdat de meerderheeid van de Marokanen zich in onze samenleving zo presenteren.
    Als je dan roept daar trots op te zijn zou je het als een compliment moeten ervaren, dus mensen die daar vervolgens over zeuren maken zich totaal ongeloofwaardig en belachelijk.
    Zolang je met twee paspoorten rondloopt en van beide culturen het beste wilt plukken wordt je in beide culturen niet geacepteerd, dat is exact wat er ook gebeurt.
    Het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes maken, en ja beeldvorming is een belangrijk onderdeel van oordeelsvorming en besluitvorming.
    Dat geldt voor elk mens op deze aardkloot dus ook voor Marokanen en Nederlanders.
    Cultuur speelt daarbij een belangrijke rol dus kies maar bij welke cultuur je wilt horen.

    Ja ja, my comment is awaiting moderation, gaat vaak zo met de waarheid.

  12. wareheid
    10 oktober 2005 om 11:59 uur.

    Als niemand fouten maakt hoeft niemand bang te zijn om
    in de problemen te komen of gestraft te worden
    hee keep your head up doe je dingen en laat die mensen gewoon lullen

  13. Hayet
    21 oktober 2005 om 12:56 uur.

    Salaam oulikomu!!!

    Dus marokkaanse jongeren krijgen een zwaardere straf dan nederlandse jongeren die dezelfde misdrijf hebben begaan… Mijn reactie daarop: SCHANDALIG!!! En dan noemen ze Nederland een democratisch land? Het probleem zou hem onder andere liggen in het feit dat de autochtone gedragsdeskundigen het gedrag van de allochtone jongeren niet begrijpen of het verkeerd interpreteren. En dat noemt men dan deskundig zijn??? Alhoewel, daar moeten we toch niet meer van verschieten (jammer genoeg), rascisten heb je nu eenmaal overal.

    Wel ik heb gewoon de ideale oplossing mensen: laat dan ook allochtonne de kans krijgen om een job uit te oefenen als gedragdeskundige. Dan is dat probleem opgelost.
    En inderdaad als een allochtoon een misdrijf heeft begaan dan staat het op de eerste pagina in de krant (“Marokkaanse moslim man van…”). Waarom is dat denk je: omdat dat verkoopt, mensen willen nu eenmaal sensatie.

    In ieder geval ik ben benieuwd of men gaat ingrijpen en beseffen dat dat niet kan. Uiteindelijk de wet geld voor iedereen, dus ook voor iedereen dezelfde straf!!!

    Ikzelf ben van Belgie en daar heb je net dezelfde discriminatie waarbij alle marokkanen over dezelfde lijn worden geschoven. Op men pasje mag dan wel staan belgische maar eerlijk waar mij hoor je dat nooit uitspreken, jamais!!! Ik ben Marokkanse en ik blijf het.

    Wasalaam oulalaikoum.

  14. Teddy
    24 oktober 2005 om 07:00 uur.

    Vaak is het meer een kwestie van het ontbreken van fatsoen slechte taalbeheersing en het opgefokte verwende karakter van deze draaideurcriminelen.
    Hierop zit een rechter natuurlijk niet te wachten.