MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko bouwt muur rond Melilla

09 oktober 2005 | in Marokko | 22 Reacties

Marokko gaat binnenkort een muur bouwen en een gracht graven rond de Spaanse stad Melilla, aan de Marokkaanse kust. Die moeten verhinderen dat Afrikaanse vluchtelingen de stad proberen binnen te dringen. De voorbije weken zijn verscheidene vluchtelingen omgekomen toen ze via Melilla en Ceuta Spanje probeerden te bereiken.

Inmiddels is Rabat dit weekeinde (onder internationale druk) begonnen met het weer ophalen van grote groepen vluchtelingen in de Sahara, die daar volgens hulporganisaties zonder eten en water waren gedumpt. Ze zullen de komende dagen worden teruggevlogen naar hun geboortelanden, vrijwel zonder uitzondering landen ten zuiden van de Sahara.

Er zijn 22 reacties

  1. Youssef
    10 oktober 2005 om 03:23 uur.

    Weten jullie toevallig dat beide steden, Melilla en Seuta Marokkaanse steden zijn??!??!!?
    Ik hoor overal maar hier ook lees ik de Spaanse stede, waar zijn we nou mee bezig mannen!!!
    Beiede steden wordeen sinds 1845 gecoloniseerd door de machtige spanje, net zolas het feity bij Gibraltar!!

  2. Malcolm X
    10 oktober 2005 om 03:44 uur.

    Youssef,
    Waar kom jij vandaan uit Marokko ?
    Jij begrijpt nog steeds niet dat wanneer Melillie en Ceuta teruggeven worden aan Marokko, dat de hele economie van de provincies Nador en Tetouan in elkaar storten.
    Fuck de Marokkaanse overheid!!!!!!!!!!!!!!
    Van mij mogen ze Spaans blijven.

  3. said
    10 oktober 2005 om 11:25 uur.

    ben met youssef eens, voor mij had hele noorden spaans gebleven, wat heeft de marokkaans overheid daar gepresteerd (er wordt nauwelijks of helemaal niet geinvesteerd) het gebied is verwaarloosd en in de steek gelaten, als het geen europese marokanen zijn die een beetje de boel op peil houden dan was het net darfur in soedan, als deze 2 enclaves weer in handen van marokko komen wordt het dramatisch, marokko investereet alleen in het gebied rond rabat en casa en in sahara om aan de buitenwereld te laten zien dat hij iets doet in de hoop dat zandbak te rechtmatig te annexeren.

  4. Kelly
    11 oktober 2005 om 05:01 uur.

    Malcolm X,je uitspraak vind ik onterrecht en geef in de eerste plaats een beetje respect!!Zeg niet zo maar klakeloos dingen die in je opkomen maar denk eens aan anderen!!

  5. Kelly
    11 oktober 2005 om 05:02 uur.

    Youssef je hebt gelijk man!

  6. Siham
    09 november 2005 om 01:04 uur.

    Ik ben het WEL EENS met Youssef. Ik weet niet waar je bovendien vandaan komt, ben benieuwd. Voor jouw beeldvorming mijn ik ben in Nederland geboren, mijn mama komt en haar hele familie en voorouders komen uit Melilla, dus zij zijn Melillenses en mijn vader komt uit omgeving Nador. Ik heb regelmatig Melilla opgezocht en ook verder gereisd naar Nador en jee, wat doe DE MAROKKAANSE regering toch NIX aldaar zodra je de grens bent gepasseerd. Duidelijk dat Nederlandse Marokkanen hun huizen bouwen en de economie daar deels draaiende houden. Wat betreft Melilla ik vind het goed zo onder de SPAANSE vlag. Alle voorzieningen die de Peninsula heeft oftewel Spanje zijn ook aanwezig in Melilla. Om er een paar te noemen: kinderbijslag, WW uitkering, WAO en of pensioen, werkgelegenheid voor alle godsdiensten dus ook Marokkanen, schoolgeld, studie geld, verzekering, zorg (arts ziekenhuis etc.) het schoonhouden van straten, wijken en parken, Strand wachters (maar goed ook want de vrouwen worden regelmatig lastig gevallen door Marokkanen die van buiten Melilla komen). En verder nog veel meer zoals Spaans paspoort, ID kaart etc. etc. JUIST! Als Melilla teruggaat naar Marokko is het einde oefening. En wat dacht je van de 4 godsdiensten die zo vredig met elkaar kunnen leven. Een Synagoge, Kerk en Moskee naast elkaar en een ieder gelovige respecteert elkaar. De moslim haalt zijn brood en koekjes bij de Hebreeuw de Hebreeuw haalt Halal vlees bij de Marokkaan, de Christen haalt verse groenten en goed vlees bij de Marokkaan. Wat willen we nog meer…..Menig land zou hier wat van kunnen opsteken nietwaar? Mijn familie in Melilla is erg gelukkig, werken, studeren (ook mogelijkheid om aan Universiteiten te studeren in Spanje zelf als studie niet aanwezig is in Melilla). WE HEBBEN IN SEPT. 1997 het 500 jarig bestaan gevierd van Melilla en was daar ook bij. EN ALLE GODSIENSTEN (Islam, Jodendom, Christendom en Hindu) werden aan het licht gebracht, deelnemers aan het feest met eigen klederdracht en gastronomie (originele keuken). BOVENDIEN de Marokkaanse koning heeft ZEER GOEDE RELATIES met het spaans koningshuis. Hij is allang blij dat Melilla bij spanje hoort. HET ZIJN DE MENSEN DIE ER NIETS VANAF WETEN die het terug willen hebben, maar zijn niet op de hoogte van de gevolgen….Melilla Autónoma, een autonomo staat op zich zelf! Ik vind het goed zo. En wat fijn dat ik zoveel talen spreek, Marokkaans, Spaans (van mijn moeder geleerd en later hier ook als EXTRA vak gestudeerd) en ben nu een mulilingual met een goede baan (account manager bij bedrijf en verantwoordelijke voor de spaanse markt en tevens heb ik klanten in Melilla zitten) Geweldig, mijn horizon reikt verder dan wat ik fysiek kan waarnemen.

  7. Yeah Right!!! *Pure Maghrebi*
    15 december 2005 om 02:32 uur.

    F** Melilla En F** De Mensen Die Dit Autonome Staat Respecteren.Ooit zal Melilla van de Mocro’s zijn Inshallah.Daar ben ik dus zo zeker van.Een Spaanse stad op Marokaanse grondgebied met daarond Marokkaanse steden,hoort gewoon bij de Marokkanen.Ik respecteer jullie antwoord maar dat is gewoon onzin en bullshit.De Marokkanen kunnen ook wat.En Marokko kan in alles investeren en in precies de enigste MoslimlandEn het is echt een schande dat Melilla en Ceuta bij Spanje horen.Echt een zware nederlaag voor de Marokkaen.Misschien als het onder Marokkaans bestuur komt,gaat het er was minder goed uitzien,maar de Marokkanen zullen er zeker zorg aan dragen.Afstuderen,werkgelegenheid,enzovoort kun je ook vinden in Marokko zelf,maar je moet enkel je best ervoor doen én tenminste nog moeite hebben om te zoeken en te soliciteren.Dat komt niet zomaar eh.De Marokkaanse koning mag misschien wel goed bevriend zijn met de Spaanse Vorst,maar eigenlijk wil hij ook best wel dat die 2 Spaanse enclaves in Marokkaanse handen terechtkomen.Dan kan de Marokkaanse economie nog beter draaien.En Saïd,het zijn niet enkel de Europese Marokkanen die Marokko nog draaiend houden,maar deze Europese Marokkanen maken hier juist misbruik van.Ze komen én genieten van de Marokkaanse schoonheid dat Marokko uitstraalt.Soms zijn er wat tegenkantingen,maar het is en blijft eenmaal Marokko én daar mag ik best wel fier op zijn.Zoals de Westelijke Sahara nu bij ons hoort,moeten Melilla en Ceuta ook bij ons horen.Ik zie deze 2 enclaves liever onder de Marokkaanse vlag.Een Spanje op Afrika past helemaal niet.Inshallah komt hier echt wel verandering in,maar de Canarische Eilanden mogen we best al spijtig genoeg vergeten maarja,een mens kan niet alles hebben in deze hardnekkige wereld.Ik ben misschien wat lastig voor o.a. een paar mensen in deze site zelf,maarja, zo denk ik én ook de meeste Marokkanen over de 2 Spaanse Enclaves die inshalah bij El Maghrab zullen horen.En Siham,ik aanvaard je mening,die mag je toch gelukkig uiten.En ik wens je nog veel succes toe met je job en ik hoop dat jij nog veel klanten zult hebben,zowel Marokkanen als Spanjaarden.En jij beschouwt me nu waarschijnlijk als een van die niets-wetende mensen die enkel uit zijn op Ceuta en Melilla,maarja,ik hou me daar niet aan bezig eh wat jij over mij denkt.We verdienen toch maar onze brood door te werken énzo…En ik ken heeel veel over Marokko én ik weet heel zeker dat ze die 2 enclaves aankunnen én goed zullen onderhouden.Ik ga nu een beetje mijn eigen voorstellen,want mensen gaan anders denken dat ik gewoon een onbekende ben die zomaar praat en onbekend ben ik wel,maar ik ben ook een mens eh.Enjah dus,Ik ben een Marokaan maar ook een Tunees vanwege mijn moeder,maar mijn vakantie maak ik meestal mee in Marokko én ik zal daar later ook wat gaan doen Inshallah.In Marokko woon ik in Rabat maar ik ben Europees en ik Ik ben niet van Nederland,maar van België én ik studeer voor Ingenieur in de VUB.Mijn excuses voor de mensen die mijn mening onterecht vinden.Hou jullie nog goed en veel succes nog.Daag….

  8. Yeah Right!!! *Pure Maghrebi*
    15 december 2005 om 02:35 uur.

    Sorry voor mijn fout maar het moest dus worden”En Marokko is precies de enigste Moslimland die wat meer Westerse betrekkingen heeft,zoals vrouwenrechten énzo…”.

  9. ibo
    24 februari 2006 om 11:49 uur.

    ik ben het er mee ens dat se die muur bouwen want ik woon ook aan de grens van mellilia dus hoe souw jij het vinden als se met zijn allen binnen komen lopen

  10. Jan
    24 maart 2006 om 11:47 uur.

    klein berichtje aan Yeah Right!!! *Pure Maghrebi*: troosteloze bende zeg, aan die VUB: de eerste de beste Neanderthaler met twee jaar lagere school en drie danslessen (jongens onder elkaar mag ik aannemen) wordt daar dus toegelaten. Behalve het feit dat je de Nederlandse taal niet echt machtig bent is ook nog 400 jaar (of 622 jaar) Europese beschaving langs je heengegaan. Heel misschien is het zo dat een situatie die al 500 jaar bestaat zijn bestaansrecht al heeft verworven. Wanneer het over mensenrechten gaat en vrijheid van godsdienst heeft Spanje een heel wat betere staat van dienst dan Marokko. Als de meerderheid van de bevolking van Ceuta en Melilla geen enkele behoefte heeft om over te gaan naar Marokko is dat misschien een situatie die Marokko zou kunnen accepteren, net zoals Nederlanders accepteren dat België sinds ruim 150 jaar geen deel meer uitmaakt van Nederland, hoewel de overgrote meerderheid van dat land gewoon Nederlands spreekt.

  11. niet eens met marokko
    14 april 2007 om 10:07 uur.

    halllo, geachte heer/mevrouw

    ik ben het niet eens met de marokkaanse overheid omdat mellia en cueta gwn bij marokko horen want het is een spaanse stad in een marokkaanse grongebied die beide steden moeten gwn onafhankelijk worden en de spaanse overheid moet dat gwn gunne en de marokkaanse overheid moet durven voor zijn mening uit te komen want mellia en ceuta kunnen ook zonder spanje

  12. sara
    06 augustus 2007 om 01:35 uur.

    ik ben het eens met ibo

  13. Ceuta-Mellia
    30 september 2007 om 02:57 uur.

    Ceuta en mellia is vanaf 1487 portugese nadien overgenomen naar spanje,
    (1845?) waren en zijn altijd geweest spaanse grond gebied , maar gibraltar was gestolen door de Engels dit is een ander probleem.
    17 autonome in spanje met Ceuta-Mellia er bij daar kunnen jullie niets veranderen.
    In spaanse wet -Art is ,die of zij die tegen de spaanse bevolking: ceuta mellia of andere spaanse steden zijn ,is onmidelijk de uitreking van de spaanse nationaiteit onmidelijk ter plaats en buiten gezet aan hun land van uitkomst ,door militeren spaanse autoriteit .Hun huizen en bezit zijn overgenomen door de spaanse staat
    Dat is de realiteit ; die, eene of zij proberen de slimen uit te hangen dit zal dus overkomen of oorlog die ons spaanse bevolking of steden aan raken.

  14. Jamal
    30 september 2007 om 06:45 uur.

    Marokko eist van Spanje de enclaves Ceuta en Mellila op. Daarnaast eisen ze ook de eilanden Isla Perejil (nabij Tanger), Penon de Velez de la Gomera (Bades), Penon de Alhucemas (nabij Al Hoceima), Isla de Alboran (nabij Nador) en Islas Chafarinas (nabij Saidia). Dit Spaanse territoria worden de zgn. Plazas de Soberania genoemd.
    Al deze plaasten liggen allemaal in Noord-Marokko. Luister mensen dit is meer politiek dan historisch als je het wilt begrijpen.
    Waarom wil Spanje de eilanden of die kleine enclaves niet afstaan?
    Ten eerste dat komt omdat zij de Middellandse Zee willen domineren. Al het vrachtverkeer die langsvaren worden door Spanje gecontroleerd.
    Ten tweede zij willen de visserij binnenhalen en dat is goed voor hun economie.
    Ten derde het tegengaan van de illegale oversteek en omdat Marokko daar niet zoveel aandoet is Spanje genoodzaakt om zelf de illegale immigratie te handhaven.
    Ten vierde het kwestie-Gibraltar. Zoals jullie weten is dit een Engelse enclave op een Spaanse grondgebied dus hetzelfde probleem als bij ons.
    Maar wat het nou juist zo complex maakt (dit kwam echt in het verleden in het nieuws) is dat Spanje juist van Engeland eist voor het teruggeven van Gibraltar aan Spanje. Engeland voelt daar niets voor omdat zij alweer op politiek vlak de zee willen controleren naar hun eigen zeggen. Stel dat Engeland de Gibraltar teruggeeft aan Spanje dan zal Spanje hetzelfde moeten doen met Mellila en Ceuta. Maar dan staan zij voor dillema want het terugkrijgen van Gibraltar betekent afstaan van Ceuta en Mellila en raken ze de macht over de zee kwijt. In dit huidige situatie wordt de Middellandse zee 30 % door Marokko beheerdt en voor 70 % door Spanje!!

  15. sarrion fernandez fernando
    03 oktober 2007 om 05:13 uur.

    1 Ceuta en Mellia zijn altijd spaanse steden geweest, de portugees waren de eerste nadien overnaam de spaanse terug deze steden bij zich . vanaf 1487 waren deze spaanse .
    Nu de 17steden , (autonome steden van spanje).
    Ik kom, en heeft een huis in ceuta mijn ouders famillie leeft in deze steden autonome.
    Het zijn altijd geweest militaire steden Ceuta-mellia-(Esp).
    Niet aanraken zie het probleem met( El perejil) bijna een oorloog tegen marroco.
    Voor marroco is het niet aangeraden deze steden (Ceuta-mellia) aanraken

  16. zz
    08 oktober 2007 om 05:07 uur.

    dan is andalous ook een marokkaanse stedenA

  17. Jamal
    09 oktober 2007 om 05:05 uur.

    Hoezo niet aanraken we lopen en reizen op en neer naar spaanse enclaves. Dan moet Spanje ook niet Gibraltar aanraken en niet zo zitten zeuren.

  18. Mahmoud
    06 november 2007 om 03:38 uur.

    Het gaat er niet om of het kunnen onderhouden of niet. Die 2 steden behoren tot Marokko. Of we het kunnen onderhouden of niet dat is ons probleem. En daar moeten en zullen we een oplossing voor vinden.
    Omdat we iets niet kunnen onderhouden betekend dat andere landen er dan recht op hebben. Geef dan het hele land meteen weg.

  19. Vaterloader
    06 november 2007 om 09:45 uur.

    ik vind dat de inwoners zelf moeten stemmen of ze bij spanje of marokko mogen horen, het is namelijk HUN stad toch?

  20. toufik
    09 november 2007 om 10:07 uur.

    voor de mensen die het spaanse regime steunen, denk eerst aan jullie voorvaderen die zijn gedood door de hebzucht van de ongelovigen en hun vrouwen en dochters verkracht en gedood door barbaarse ongelovigen.
    iedere marokkaan heeft wel een familie lid die is gedood door een fransman of een spanjaard vergeet dat niet…
    marokko is nog niet rijp genoeg voor ceuta en melilla ,zeker zijn die steden van marokko, maar een oorlog kunnen ze nog niet permiteren want daar geld de wet van de sterkste.
    en voor de mensen die zeggen dat er in marokko geen godsdiensvrijheid is ,
    in elke grote stad in marokko heb je een kerk met een klokkeluid die zondag morgen iedereen wakker maakt, mag een moskee in europa een minaret hebben?
    wat ik marokko aanraad is dat ze meer investeren in de de steden naast de enclaves en de ze die volproppen met chinese import zonder tax .
    zie dan of de enclaves nog zullen werken…

  21. fernando
    05 januari 2008 om 01:38 uur.

    Ceuta, mellia, Alhucemas, velez-de-la-Gomera, Alboran, Perejil zijn Spaans vanaf 1580 .
    Eerst waren de portugese nadien Spanje.
    Waaneer in Marroco géén koningkrijk had , was deze twee steden Ceuta-Mellia van spanje al.
    De colonie dat marroco heeft is : (republique-Sahara-Occidental) in bezit heeft, dit is een volk met hun traditie vlag, cultuur, taal., massale moorden zijn er elke dag tegen de saharaouie volk. Diet is de realiteit dat marroco verstopt aan media en de wereld.
    Ceuta -mellia heeft nooit behoort van marroco en zij weten heel goed .
    Twee autonomie : Ceuta behoort aan Cadiz en mellia aan Malaga

  22. fernando
    05 januari 2008 om 02:53 uur.

    Voor Vaterloader ;
    Ik kom uit Ceuta ik beb een huis en leeft in ceuta met mij famillie.
    75% zijn spaans volk,15% zijn uit marroco 12% zijn joods en indios.
    Article 4-6255 uit ceuta militaire code die of zij marrokanen met spaans nationaliteit heeft,
    IN EEN OORLOOG CONFLIT TEGEN SPANJE volk IS ONMIDDELIJk, het UITTREKING VAN SPAANSE NATIONALITEIT EN ONMIDDELIJK AAN DE MARROKAANSE LAND buiten GEZET ,HUN HUIZEN OVERGENOMEN DOOR DE SPAANS AUTORITEIT ZOALS MIITAIRE EN BURGELIJK
    Zie de spaanse militaire Art -wet in (CEUTA-MELLIA) die zij daar hebben , die of zij probeert aan onze spaanse steden en volk overnemen die zijn de gevolg:
    total oorlog tegen marroco het bezit van noorde marroco door spanje.
    In de verleden spanje had een oorlog tegen Marroco 1918, spanje had de noorde van marroco en spaanse-Sahara in bezit dus probeert de slime uithagen jullie zulen zien met , tomahawk, duikboten nieuwe-LHD, spaanse armada.met miltaie-satelit die mar niet hebben…nog meer
    In deze net jullie weten niet dat spanje heeft verkocht aan Marroco 65 leopard-tanks voor hun grenzen te verdediging tegen Algerije.Ok maar géén tanks rond drie km van ceuta en mellia of anders …
    Jullie zullen zien wie de sterkste is .
    Jullie weten niet hoe noemen zij de marrokanen in ceuta de Spaanse-legioen,
    de groene olijven. Het shudden aan een olijf-boom valen de olijven.
    Zo shuden zij de spaanse-Legioen de marrokaanse met hun bajoneten.

Plaats je reactie