MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Kansen in toerisme Marokko

28 oktober 2005 | in Economie | 9 Reacties

Het HIC Marokko organiseert op 1 december 2005 het seminar “Ondernemen in Marokko – Kansen in Toerisme”. Tijdens het congres staat “Visie 2010” centraal en zal uitgebreid aandacht besteed worden aan de mogelijkheden die er zijn voor ondernemers op het gebied van toerisme in Marokko.

Het seminar zal bestaan uit een viertal workshops. Deze zorgen ervoor dat ondernemers een beter beeld krijgen van de toeristische sector in Marokko, financiële mogelijkheden en de lopende projecten. Vanuit Marokko zullen de Ministerie van Tourisme, de Agence pour le development de Region Oriental en een aantal projectontwikkelaars, waaronder Fadesa, aanwezig zijn. Marokkaanse banken en fondsen informeren deze dag over de financieringsmogelijkheden. Daarnaast zal een Nederlandse ondernemer/onderneemster, die zich gevestigd heeft in Marokko, zijn/haar ervaringen met u uitwisselen.

Meer informatie: www.hic-marokko.nl

Er zijn 9 reacties

  1. Slimani
    28 oktober 2005 om 02:36 uur.

    Allemaal leuk en aardig zo een seminar,maar ik wil het in een breder zin trekken.Ter verduidelijking,is toerisme DE oplossing voor Marokko om er Economisch er bovenop te komen?Neen,luid mijn antwoord,eerder een zwaktebod van een ontwikkelingsland.Er kleven namelijk veel Nadelen die de relatieve voordelen in het niet zetten.Een punt is dat toerisme geenszins een hele economie uit de slop kan halen,behalve een aantal regio’s en het gros van de bevolking vaart er niet wel bij.Een tweede punt is dat je op deze wijze als land je erg afhankelijk maakt van grillen in het buitenland,bijvoorbeeld hoge olieprijzen drijven de vliegtuigtickets omhoog,gevolg minder toeristen,dan heb je als land niks om op terug te vallen.Een derde niet te onderschatten pleidooi is bij zo een expansie van toerisme een aantal nare neveneffecten heeft,waaronder milieuvervuiling,meer prostitutie,een toename van criminaliteit ik stoel dit bewering als ik naar analogie andere ontwikkelingslanden bezie,zoals Cuba,Thailand etc…waarin ze grosso modo met dezelfde problemen kampen.
    Een land kan zich alleen ontwikkelen door kennis,een groot aantal van de bevolking (met name helaas de Marokkaanse vrouwen) is analfabeet.Educatie is de spil in dit alles,meer onderwijs meer know-how .Zorg ervoor dat er meer hogere scholen zijn,meer hogere opgeleiden,en geef ze de mogelijkheid met perspectief,en voorkom daardoor “brain-drain” ofwel een verkassing naar andere landen van studenten.Zorg ervoordat er een degelijke en sociale stelsel waarin de behoeftige op terug kunnen vallen,kortom een redelijke levensstandaard.Met deemoed kijk ik naar landen als China en India,die uit de vicieuze cirkel zijn en economische grootmachten aan het worden zijn.

    Kortom Toerisme kan een mogelijkheid zijn van velen opties,maar een land die alleen daar op drijft zal zich nooit op een hoger niveau kunnen tillen.

  2. Saida
    28 oktober 2005 om 04:24 uur.

    Slimani

    Lekker belangrijk allemaal maar als er geen werk is hebben ze ook niks aan die hoge opleidingen. Het is natuurlijk lekker betuttelend om je blind te staren op analfabetisme maar het grootste probleem is de werkloosheid.
    Vooral onder hoogopgeleidde. En er zijn nog meer sectoren en daar besteed het HIC ook veel aandacht aan. Dus om nou een plan bij voorbaat af te wijzen omdat het jou niet aan staat helpt al helemaal niet.
    Ik ben er ook niet voor om Marokko afhankelijk te maken van toerisme.
    Maar het is wel belangrijk dus kan je beter kijken hoe je dat goed kan organiseren dat het niet ten koste gaat van de bevolking,milieu en islamitische normen en waarden. Duurzaam ondernemen dus.

  3. Abdellah
    28 oktober 2005 om 04:30 uur.

    euuuuh..Slimane..tuuut.tuuut…je draaft door…hooooo!
    Zo..uitgeraasd lieve jongen…goed zo. Luister…wie zegt dat Marokko alleen daarop wil drijven? ten 2e je zou als land gek zijn als je bijna alles van nature hebt, wat een veelzijdige toerist wil zien, en je daar geen (mis)bruik van maakt. Waar ga jij je studenten laten werken als er geen werk is???
    First things first…en je zal zien als er genoeg toeristen komen dan varen de verschillende sectoren daar wel bij, waardoor je mensen motiveert om te gaan studeren. Niet zoals nu het geval is…gestudeerd en geen baan.

    Het is trouwens wel heel erg naief als je denkt dat India het sociaal gezien veel beter doet dan Marokko. India is zeer zeker nog lang niet uit de vicieuze cirkel. Dit komt mede door het nog steeds geldende kastensysteem.

  4. Amsterdammer
    28 oktober 2005 om 04:43 uur.

    Ik ben het helemaal met je eens Slimani, en ik deel dat mening ook al heel lang. De bevolking is nog niet ontwikkeld om op lange termijn te denken en te werken. Het moeilijkste is niet om de toeristen te trekken maar om ze te behouden.Er moet een gehele cultuur revolutie plaats vinden. Er moet een cultuur komen die streeft naar de algehele belang ipv alleen het eigen belang zoals dat nu het geval is. Er moet meer transparantie komen en veel doorgroeimogelijkheden in verschillende functies op de arbeidsmarkt. Dat brengt innovatie en kwaliteitsverbetering met zich mee.

  5. yassir
    28 oktober 2005 om 08:23 uur.

    Toerisme in Marokko is een passie, een visie een firm plan en vooral een overtuigende optimisme.
    Zeg niet dat dit land in niet ontwikkeld, zeg niet dat haar mensen zijn analfabeet, maar wees optimistisch en doe wat je kunt om het beleid effecient en rendable te maken.
    Iedereen kan het maar veel van mijn landgenoten hebben weing daadkracht. Door twijfels, door steroetyperende gedachten over een geschidenis waar ze weinig deel van makten hoor ik alleen maar muffeled echo`s.
    Mijn verzoek is DOE iets voor je land en vergeet niet dat hoewel Nederland je vaderland is Marokko is zonder twijfel je eternele moederland!!

  6. Marokino
    30 oktober 2005 om 10:46 uur.

    Het is allemaal leuk een aardig al die verhalen, maar 1 ding! de prijzen van ticket moeten echt omlaag wil je mee spelen (kijk maar naar Turkije). het is gewoon belachelijk dat je in de zomer 500 a 600 euro kwijt bent voor een retour. Dus ze mogen verzinnen wat ze willen, maar laat ze daar maar eerst mee beginnen en dan pas verder dromen…

    Toch?

  7. Amsterdammer
    31 oktober 2005 om 09:03 uur.

    Yassir,
    Het feit dat iemand de moeite neemt om over een bepaalde problematiek waar Marokko mee kampt over na te dnekn, getuigt naar mijn mening van liefde en trots voor je land. Ze zeggen ook wel is dat denken halve werk is. Dus schuif de problemen niet onder het matje en doen alsof het allemaal roze geur en maneschijn is. Problemen moeten benoemd worden, en wat ik van de bovenstaande reacties lees, is dat men ook verschillende oorzaken aangekaart heeft.Dat mag je niet ontkennen, want doe je dat? dan ben je aan het dweilen met de kraan open.

  8. analist
    31 oktober 2005 om 05:47 uur.

    Complimenten Slimani, realistisch en je steekt de kop niet in het zand.

  9. Khalid
    24 november 2005 om 12:57 uur.

    Allemaal leuk en aardig maar als een ieder alleen maar de min punten aanhaalt en niks doet en doem denkt daar schieten we allemaal niet mee op. Zelf heb ik er ook wel last van maar toch bedenk ik dat het mooi zou kunnen wezen als je een eigen bedrijf zou hebben in Marokko. Het probleem is altijd de twijfel van de slagings kans want stel je zou gaan investeren en geld lenen wie garandeerdt mij dan iets? Liever geen kat in de zak dus. Ook wie kun je nu dan nog vertrouwen? Volgende vraag word je wel uberhaupt serieus genomen of word je gezien als schaap door wolfen. Zo heb ik plannen genoeg ook in de toeristen sector maar ik vindt het wel erg moeilijk om echt in te stappen bijvoorbeeld (kansen in de toerisme sector Marokko) Toch wil ik kijken of ik toch nog naar Rotterdam kom voor die seminar
    1-dec-05 maar de twijfel is groot. De grote vraag zou moeten zijn hoe krijg je in Marokko echt serieus iets van de grond op basis van goede hulp en feiten. We willen immers niet meedoen aan rusische roulette maar dat gevoel heb je onbewust ongewild constant. Wie kan hier iets opbouwends aan toevoegen zonder mij alleen maar te bevestigen wat ik al heb gezegd. Een positievere kijk geeft wellicht perspectief voor sommigen. Goed voorbeeld doet wellicht volgen.