MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Deense cartoons wekken woede moslims

29 oktober 2005 | in Geloof | 86 Reacties

In Denemarken zijn de gemoederen al een tijd verhit doordat het dagblad Jyllands-Posten, de grootste Deense krant, enige tijd terug 12 spotprenten over de heilige profeet Mohammed heeft geplaatst. De krant wilde met de cartoons de discussie openbreken omdat kinderboekenschrijver KÃ¥re Bluitgen er niet in slaagde een illustrator voor zijn biografie over Mohammed te vinden.

De cartoons werden getekend door bekende politieke cartoonisten. In een enkel geval werd de profeet afgebeeld als terrorist: Mohammed met een aangestoken bom als tulband met daarop de tekst: La ilaha illa Allah (Er is geen god behalve Allah). De tekeningen leidden tot veel moslimprotest.

Er zijn 86 reacties

  1. meknesi
    29 oktober 2005 om 10:44 uur.

    moge allah deze kafiroen straffen

  2. ouarzazati
    30 oktober 2005 om 12:29 uur.

    InshaAllah zal Allah deze koufar straffen!!!!

  3. Amsterammer
    30 oktober 2005 om 11:45 uur.

    zij zijn uit op provocatie en vernedering. De vraag is hoe je als minderheidsgroepering daarmee moet omgaan. Dit in een tijd dat je op alle vlakken, media, politiek, PR en journalistiek erg zwak voor staat. Persoonlijk denk ik dat je dit soort dingen maar moet negeren en geen aandacht moet geven. Het beste wat je kunt doen is investeren in de jeugd zodat zij later beter weerbaar kunnen worden om hier tegen hun stem te laten horen. Er is een oude Arabische gezegde die luit: “Als het ineens donker wordt, moet je niet gaan schelden, maar ga opzoek naar licht”.
    Ik wens de moslims in Denemarken heel veel sterkte en geduld.

  4. sofie
    30 oktober 2005 om 06:34 uur.

    Ik hoop InshaAllah dat de kinderen en klein kinderen van deze mensen uiteindelijk Moslim worden ..

    vernederen hoeft niet , wie vernedert vernedert zich zelf ..

  5. koen
    30 oktober 2005 om 08:49 uur.

    Toevallig geloof ik niet in Allah maar in God. Al delen we in elk geval nog veel gemeenschappelijke waarden. Maar wat ik zo gek vind is dat ik me nooit opwind over beledigingen van welke aard ook. Lekker laten lullen, denk ik dan. Waarom is dat bij jullie anders?

  6. TuPaC
    31 oktober 2005 om 04:52 uur.

    Wel omdat wij moslims geen verneukte gevoel voor humor hebben 😉

  7. Belg
    30 januari 2006 om 12:05 uur.

    Humor?!! Wie noemt er nu godsdienstbeledeging, humor???
    Oproep aan alle moslims: GEEN Deense producten kopen!!!!!!!
    Als je echt van Allah en Zijn Profeet houd, doe dit dan. Op die manier kunnen we misschien die Kafirland straffen!

  8. Riz
    30 januari 2006 om 12:35 uur.

    Een hele redelijke vraag van Koen, en een idioot antwoord. Ik vond de cartoons ook niet grappig, maar het sop is de kool niet waard, mensen bedreigen vanwege een tekening??? Als je niet tegen vrijheid van expressie en meningsuiting kan, heb je in Europa niks te zoeken. Iedereen die naar Europa komt, weet ook dat wij die vrijheid hier hebben. Wie zit er te wachten op een Deense Theo van Gogh moord? Het zet alles en iedereen alleen maar meer tegen elkaar op. Ik ga me toch ook niet druk zitten maken over wat ze in Saoedi-Arabie allemaal voor lelijks over Europeanen zeggen in kranten. Dan kunnen we wel bezig blijven.

  9. klus
    31 januari 2006 om 08:57 uur.

    Er wordt in de zeventien Arabische landen niet goed nagedacht. Mijn eerste reactie is: “Ze kunnen NIET nadenken!” Ik vind het ongelooflijk dat de Arabische wereld zo’n enorme heisa maakt van de cartoon dat Deense dagblad. Laten de Denen voet bij stuk houden. Het is NIET de taak van een premier om een Deense krant te censureren. De cartoons waren overigens nooit bedoeld om de Islam of de Islamieten te beledigen. Hoe kun je nu een heel volk of een godsdienst beledigen? Taalkundig klopt het al niet. Je kunt alleen een bestaande persoon beledigen… Door bijvoorbeeld tegen iemand te zeggen: Je bent minder dan een worm! (of zo). Nooit. Deze cartoons, waren net zo als de meeste cartoons, bedoeld om je even aan het denken te zetten; even een speldenprik uit te delen. Dat in die zeventien Arabische landen, allen toonbeeld van democratie en een vrije pers (maar niet heus!) een dergelijke toestand wordt gemaakt van die cartoons die die heisa niet waard zijn. In die zeventien landen lijken de regeringen niet echt in staat om juist de ruimte te geven aan de individuele vrijheid en meningsuiting en men slaagt er ook nauwelijks in om de vaak enorme staatsinkomsten (uit bijvoorbeeld de olieproductie) rechtvaardige te verdelen. Mijn heeft het altijd maar over respect terwijl je respect behalve door het mens zijn ook mag afdwingen door een juiste, rechtvaardige, evenwichtige, stabiele houding, denk ik dan. Je kunt je toch niet eeuwig verschuilen achter een zogenaamde voortdurende onderdrukking van je geloof? Dus in het verlengde van dit alles: hoe kun je je persoonlijk beledigd voelen als er een cartoon verschijnt in een krant? Wat is dat toch voor ’n armoedige en ellendige reactie? Jouw naam staat toch niet in die cartoon vermeldt? Het is toch absurd om je persoonlijk aangesproken te voelen door wat bij wijze van misschien (smakeloze? “Over smaak valt niet te twisten!” ) grap in een blad verschijnt? Ik denk dat veel Arabieren en Islamieten echt niet helder kunnen of willen denken, of:… hebben leren denken? Het is al vaker gesteld, maar wordt zo bijna weer eens bewezen. Heel veel moslims zijn wel erg gevoelig als er iets wordt gezegd over de profeet. Als je geloof zo sterk is trek je toch niets aan van wat anderen er van zeggen en propageer je toch ook in je eigen opstelling verdraagzaamheid en vrede. Dat heeft de profeet toch ook gesteld? En: reageren bijvoorbeeld katholieken net zo aangebrand als er iets lulligs wordt gezegd over Jezus? Dat gebeurt okay, ook wel, maar verder is het toch niet zo’n probleem? Zo een ongelooflijke toestand wordt er niet van gemaakt.
    Daarom: Laten we de Denen steunen! Koop een Deense vlag en hang hem voor je raam!

    O, ja voor dat de lezer dit verkeerd snapt: “over smaak valt niet te twisten!” wordt in het Nederlands NIET uitgelegd als “er is één smaak en daar mag je niet van mening over verschillen”, maar als “smaken (meningen) verschillen en daar is er geen één van waar, sterker ieder heeft zijn persoonlijke waarheid en daar kun je van mening over verschillen.”

  10. klus
    31 januari 2006 om 09:05 uur.

    Moderator, er zit tweetypefouten in mijn eerste bijdrage aan uw website. “van de cartoon dat Deense dagblad.”moet natuurlijk zijn “van de cartoonS IN dat Deense dagblad”

    Merci,

    groeten van klus

  11. klus
    31 januari 2006 om 10:37 uur.

    Beste Moderator, hieronder de herziene versie van mijn eerste bijdrage. Ik hoop dat u de andere door deze wilt vervangen (als u al dacht de eerste bijdage te gaan plaatsen). Bij voorbaat dank!

    met vr. gr. Klus

    Er wordt in de zeventien protesterende Arabische landen niet goed nagedacht. Mijn eerste, te heftige, reactie is: “Ze kunnen NIET nadenken!” Te heftig, dus moet ik het anders formuleren. Daar gaat ie: Het is ongelooflijk dat in de (Arabische) wereld zo’n enorme heisa wordt gemaakt van de cartoons in dat Deense dagblad. Laten de Denen voet bij stuk houden. Het is NIET de taak van een premier om een Deense krant te censureren. De cartoons waren overigens nooit bedoeld om de Islam of de Islamieten te beledigen. Hoe kun je nu een heel volk of een godsdienst beledigen? Taalkundig klopt het al niet. Je kunt alleen een bestaande (levende) persoon beledigen… Door bijvoorbeeld tegen iemand te zeggen: “Je bent minder dan een worm! (of zo)”. Deze cartoons, waren net zo als de meeste cartoons, bedoeld om je even aan het denken te zetten; even een speldenprik uit te delen. Dat in die zeventien Arabische landen, allen toonbeeld van democratie en een vrije pers (maar niet heus!) door velen een dergelijke toestand wordt gemaakt van die cartoons die die heisa niet waard zijn, jammer! Vooral daar er in die zeventien landen de regeringen niet echt in staat lijken om juist de ruimte te geven aan de individuele vrijheid en meningsuiting en men bijvoorbeeld er ook niet zo goed in slaagt om de vaak enorme staatsinkomsten (uit bijvoorbeeld de olieproductie) rechtvaardig te verdelen. Men heeft het altijd maar over respect terwijl er het respect is dat je voor je medemens moet opbrengen, maar daarnaast moet je ook proberen het respect af te dwingen door een vriendelijke, rechtvaardige, evenwichtige, houding, denk ik dan. Dus moet ik zelf die uitspraak van ‘niet nadenken’ nuanceren…. Bij dezen: “sommige mensen in de Arabische wereld kunnen niet nadenken.” Maar nu terug naar ‘de Deense kwestie’: hoe kun je je persoonlijk beledigd voelen als er een cartoon verschijnt in een krant? Wat is dat toch voor ’n armoedige en ellendige reactie? Jouw naam staat toch niet in die cartoon vermeldt? Het is toch absurd om je persoonlijk aangesproken te voelen door wat bij wijze van misschien smakeloze (maar “over smaak valt niet te twisten!” ) grap in een blad verschijnt? Ik denk dat veel Arabieren en veel Islamieten echt niet helder kunnen of willen denken, of misschien… hebben leren nadenken? Het is al vaker gesteld, maar wordt zo bijna weer eens bewezen. Heel veel moslims zijn wel erg gevoelig als er iets wordt gezegd over de profeet. Als je geloof zo sterk is trek je toch niets aan van wat anderen er van zeggen? Immers God staat toch boven de partijen en is zo machtig dat hij niet verdedigt hoeft te worden door stervelingen? God is toch eindeloze liefde? Zijn profeet Mohammed, hij rustte in vrede, is dus gewoon niet te beledigen?! God en de profeet staan boven de mensen op aarde, toch? En… als je een goede gelovige probeert te zijn, propageer je toch ook dit alles in je eigen opstelling? Verdraagzaamheid en vrede wil je toch, net zoals de profeet dat deed? Dit alles heeft de profeet toch ook gesteld? En: reageren bijvoorbeeld katholieken net zo aangebrand als er iets lulligs wordt gezegd over Jezus? Dat gebeurt, okay, ook wel, maar verder is het toch niet zo’n probleem? Zo een ongelooflijke toestand wordt er niet van gemaakt.
    Daarom (bij wijze van spreken): Laten we de Denen steunen! Koop een Deense vlag en hang hem voor je raam!

    O, ja voor dat de lezer dit verkeerd snapt: “over smaak valt niet te twisten!” wordt in het Nederlands NIET uitgelegd als “er is één smaak en daar mag je niet van mening over verschillen”, maar als “smaken (meningen) verschillen en daar is er geen één van waar, sterker ieder heeft zijn persoonlijke waarheid en daar kun je van mening over verschillen.”

  12. Belg
    31 januari 2006 om 10:41 uur.

    Koop dan een Deense vlag als ge da ma wil, jullie zijn toch allemaal hetzelfde!!! En zelfs, ik heb niet aan jou gevraagd om die producten te boycotten, wel aan de moslims. En gelukkig, er zijn al hééél veel die dit doen!!
    weet je waarom dat jullie het niet erg vinden als er gespot wordt met Jezus? omdat julllie niet aan jullie godsdienst gehecht zijn, jullie spotten zelf met jullie godsdienst. Nooit heeft er een moslim met Jezus gespot! En jullie spotten met héél ons godsdienst: met Mohammed, met Allah…

  13. Dick
    31 januari 2006 om 12:57 uur.

    De publiciteit is weer opgelaaid (net als het heilige vuur, zoals gewoonlijk) ! Oei oei oei.
    Wel vreemd dat niemand zich lijkt af te vragen wat er in de drie volle maanden tussen 31 oktober 2005 en 30 januari 2006 is gebeurd. Hebben alle moslims zitten slapen? Ramadan? Ik weet het niet.
    Of kunnen we hier ook de schuld leggen bij heeft de samenzwerende “joods-westerse media”..?
    Dat ze in Palestina nu pas die cartoons onder ogen krijgen zegt meer over hen dan over die cartoons.

  14. Karl
    31 januari 2006 om 03:03 uur.

    Is dat nu echt nodig om voor zo een paar stomme cartoons zo belachelijk te beginnen doen om alles van Denemarken te boycotten? Zo een stomme reactie, dat je die alleen van moslims kunt verwachten. Geen gevoel voor humor zeker anders zou je niet zo kinderachtig reageren.

  15. jerry
    31 januari 2006 om 03:29 uur.

    Ik hoorde net op de radio een interview tussen Claudia de Breij en een (liberale) moslima die vaker dit soort issues behandelt in haar programma op 3FM (3fm rulez!!!) over de Deense zaak.
    Deze moslima vertelde bijvoorbeeld dat koranteksten, net als de afbeelding van de profeet, niet afgedrukt mogen worden in kranten. Want deze krant zou wel eens gebruikt kunnen worden om vis in te verpakken, of in een kattenbak kunnen belanden, etc.
    Dit zijn nou typisch van die dingen die wij in het westen niet weten van het islamitische geloof. Wij in het westen gaan heel ver met onze vrije meningsuiting omdat dat nou eenmaal zo is ge-evolueerd. In de jaren 50/60 zijn wij in Nederland massaal ontkerkt omdat wij het zat waren om onder het juk te leven van een kerkelijke (corrupte) macht die er normen en waarden op nahield van, pak m beet, 600 jaar geleden.

    Wat ik hiermee aan mijn moslim-medelanders wil duidelijk maken is: wij zijn nu eenmaal zo, wij nemen geloof niet meer serieus (lees eens het Bernini Mystery of de Da Vinci Code en je weet waarom), kortom wij leven in een maatschappij die NIET MEER gebaseerd is op welke religie dan ook, godzijdank (…). Dat beseft te hebben moet je gewoon proberen om cartoons niet serieus te nemen. In kranten zijn er ook groffe parodieen op de katholieke kerk, de president van Amerika, Balkenende en noem maar op. Dat is nu eenmaal onze stijl en het is een niet-geweldadige stijl.

    Dus laat die Deense cartoonisten lekker met rust en laten we hopen dat ooit het Palestijnse volk haar land weer terugkrijgt want in mijn ogen is de staat Israel op een wel heel vreemde wijze ontstaan na de tweede wereldoorlog en daar ligt de oorzaak van ons wederzijdse wantrouwen.

    Mocht je toch op een fanatieke wijze je geloof willen verdedigen, ga alsjeblieft verhuizen want je kunt ons Nederlanders niet veranderen, of je nu protestant, katholiek, joods of moslim bent. In dit land is nu eenmaal weinig ruimte voor overactieve geloofsbelijdenis. Daarom hebben moslima’s met een hoofdoekje (maar ook joodse mannen met een keppeltje of een blonde Hollandse vrouw met een kruis om haar nek) bijna nul kans op een baan…Wij willen vooruit en niet achteruit…sorry!

  16. Inayat
    31 januari 2006 om 04:05 uur.

    Jerry, je ‘betoog’ slaat als een tang op een varken. Het is juist dit fanatieke geblaat van de niet-gelovigen dat het meest lijkt op het fanatieke van gelovigen. Wat dat betreft zie ik weinig verschil oftewel de pot verwijt de ketel. En nee verhuizen doe ik niet, ik geloof waarin ik wil en ik heb geen achterlijke, intolerante bleekscheet nodig om mij te komen vertellen wat ik, waar moet doen.

  17. Maghreb Magazine » Deense krant biedt excuses aan
    31 januari 2006 om 04:08 uur.

    […] Inayat: Jerry, je ‘betoog’ slaat als een tang op een varken. Het is juist dit fanatieke geblaat van de niet-gelovigen… […]

  18. jerry
    31 januari 2006 om 04:32 uur.

    ik vind mijn betoog absoluut niet fanatiek. Ik heb zat Marokkaanse en Turkse vrienden die het met me eens zijn. En intolerant ben ik zeker niet. Ik behandel iedereen altijd met respect, ongeacht afkomst. Ik zeg alleen: pas om met fanatieke geloofsbelijdenis want dan stuit je in dit land op veel onbegrip. Dat betekent bijvoorbeeld dat helaas klederdracht om je geloof te benadrukken niet zal worden begrepen/gewaardeerd in dit land. Dat is gewoon een feit….

    Ik hoop dat mijn betoog nu wat genuanceerder overkomt

  19. inayat
    31 januari 2006 om 05:20 uur.

    Nee tuurlijk vind je je betoog niet fanatiek. Gekken vinden zichzelf ook nooit gek.

    Godslastering wordt helaas gewoon toegestaan in West-Europa.

    Je hebt het over respect? Laat me niet lachen vriend. Is het dan teveel gevraagd: respect voor andermans geloof? Hollanders (Westerlingen) zijn toch beschaafd (zeggen ze). Is het dan teveel gevraagd om een beetje respect te tonen voor het geloof van een ander? Of het feit dat hij/zij een hoofddoek wil opdoen?
    Of zijn ze toch niet zo beschaafd als ze pretenderen?

  20. Edgar
    31 januari 2006 om 08:06 uur.

    Wat mij zo opvalt in deze, en eigenlijk elke discussie over geloof, dat er zo ontzettend op de man gespeeld wordt. Het staat een ieder vrij dat en daarin te geloven wat hij wil. Ook de uitleg die hij aan zijn geloof wil geven evenals de wijze waarop hij zijn geloof wil belijden is een persoonlijke keus en overtuiging. Daarin ligt juist de waarde van het geloof. In mijn beleving doet geen enkel geloof onder of is superieur aan het geloof van een ander. Let wel: in mijn beleving, want wie ben ik om mijn geloof aan de ander op te leggen of op te dringen. Elkaar het zwijgen opleggen met dogma’s is te simpel en doet geen recht aan het respect dat ieder mens de ander schuldig is. Zeker in geloofskwesties gaat het niet om wie er gelijk heeft. Gelijk is iets heel vreemds. Stel je voor je staat aan de rand van een weg en tegenover je staat aan de andere kant van de weg je broer. Plots komt er een auto van rechts voorbij scheuren en verdwijnt links van je achter de horizon. Je broer zal echter volhouden dat de auto van links kwam en rechts achter de horizon verdween. Zowel jij als je broer hebben gelijk en pas als jullie beiden in staat zijn je te verplaatsen in de schoenen (lees: stelling / plaats) van de ander, ben je in staat te begrijpen. Begrijpen wil nog niet zeggen dat je het eens bent met elkaar. Maar begrip voor elkaars standpunt is al een heel mooi begin.
    Ik heb heel veel met het Opperwezen, moge Hij Allah, God, Budha of welke Naam ook dragen. Ik heb weinig op delen met religies die mij een veroordelend gedachtengoed of gedrag opleggen of mij verhinderen zelf na te denken en overwegingen te maken.
    Niets is genuanceerder dan geloof. Laat ons dus zonder emoties maar met passie discusieren. Zonder te oordelen en veroordelen. Met respect voor jezelf maar vooral voor elkaar. Hoe oneens we het ook met elkaar zijn. Ook hartelijke and grondig oneens zijn kan met respect.

    Laat het inkt vloeien, niet het bloed 😉

  21. amore
    31 januari 2006 om 09:04 uur.

    sommige gasten die geen moslims zyn weten niet hoe gevoellig is als je de islam aanvalt, wij als moslims weten meer van respect voor anderen dan heele westers wereld die denken dat zy de beschaafd
    hebben gecrieerd ,we hebben altyd respect getoond voor profeten
    als mozes en jezus allayhem salaam.natuurlijhk vry meningsuiten
    moet zyn,wat ik zie dat ze gewoon de islam proviciren,een ding moet
    het westen weten die zulle onze nooit op de knieen krygen
    we blyfen vast houden aan onze geloof en cultuur

  22. jerry
    01 februari 2006 om 12:36 uur.

    Inayat,

    Je leest niet goed! Het maakt mij geen fuck uit wat je aantrekt, ik zeg alleen dat het soms niet handig is.
    En wat je zegt over godslastering gaat echt te ver want natuurlijk mag je dat nooit verbieden. Dat zijn Taliban-regels. De wet van het bestraffen van godslastering werd vroeger misbruikt om je directe tegenstanders een kopje kleiner te maken. Van de Spaanse inquisitie tot en met die sukkels van de Taliban.
    Ik mag toch godverdomme toch zeker wel vloeken wanneer ik wil. Liever niet natuurlijk, want het zou aanstootgevend kunnen zijn, maar als er een baksteen op mn poot valt dan zeg ik het wel!!! Maar dan zou ik dus volgens jou gestraft moeten worden? Je bent niet wijs, ook jij leeft een paar eeuwen geleden. Zo jammer…

  23. Nizou
    01 februari 2006 om 12:57 uur.

    Ik vind het toch erg.
    Die moslims zijn er gewoon op uit om maar iets te vinden om op te springen.
    Als jullie het in Europa zo slecht vinden en de Europese mentaliteit te min voor jullie is – ga dan aub terug vanwaar je gekomen bent

  24. orthodoxe christen
    01 februari 2006 om 02:27 uur.

    Beste Amore en andere moslims en niet gelovigen.

    De westerse wereld heeft geen respect voor het geloof. Misschien heeft het geloof dat wel aan zich zelf te danken. Zolang wij zo hard blijven roepen en schreeuwen krijgen we steeds minder respect. Ook jij toont geen respect, wij zien Jezus niet als profeet maar als zaligmaker, dat is een hele grove beledeging van je! en moet het met een hoofdletter schrijven. Maar het maakt allemaal niet uit. Zijn God en Allah niet machtig genoeg om zichzelf te verdediging, waar blijf je met je geloof? Als jij denkt dat je Allah moet verdedigen, dan geloof je niet in de macht van Allah. En als je boos word betekend dat de ander gelijk heeft, anders hoef je niet boos te worden, denk daar maar eens over na. Dat is het verschil met Christenen. Als God beledigd word doet ons dat pijn en zijn we diep gekwetst. Maar wij geloven dat de oorzaak bij onszelf ligt. Als wij een voorbeeld zijn voor anderen en goed leven dwingen we daarmee respect af voor anderen, maar als we dat niet doen beledigen we God zelf. Dat God beledigd word is onze eigen (als christen) schuld. Als mensen gestraft moeten worden bepaald God dat niet wij. Het enige wat wij moeten doen is vredelievend zijn en anderen met onze manier van leven, sterven, discussieren, uitleggen en vertellen wat we geloven hen overtuigen dat God bestaat en dat je een God nodig hebt om te kunnen sterven.
    En weet met arugmenten kun je iemand nooit overtuigen om te geloven. Geloof bewijst zichzelf als je geloof, dat moet je voelen en meemaken. Het heeft geen zin om iemand te overtuigen want er zitten voor een ongelovige altijd kromme redenaties tussen. Geloof en rede, dat is iets wat niet te combineren valt.
    Laat ze provoceren, maar pas op provocateurs, God laat niet provoceren, met zich spotten al merk je er nu niets van (denk je) hij zal lachen als je dood bent of pijn hebt.Er is een leven na de dood.
    Dan heb je niets meer en je kan niets van de wereld en verstand bij je houden er gaat geen vriend en geen cent met je mee als je sterft.

    Ik hoop dat jullie dit aan het denken zet.
    En zolang de Moslims Allah blijven vededigen geloof ik niet dat Hij bestaat en zie ik geweld als het bewijs dat Allah niet bestaat, Allah hoeft zich niet te verdedigen door mensen toch?

  25. Joost
    01 februari 2006 om 02:44 uur.

    Amore: Waarom stel je jou geloof boven dat van anderen:”wij als moslims weten meer van respect voor anderen dan heele westers wereld”.
    hier in het westen word er gewoon anders over gedacht. Als je anderen hun mening laat uiten over onderwerpen als geloof. Dat vinden we hier belangrijk.
    Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad nog nooit een moslim maar 1 slecht woord heb horen over de profeten van andere geloven.
    Maar waarom kunnen de moslims die cartoons niet gewoon links laten liggen?(niks van aantrekken).
    Het is waar dat, zoals een hoop mensen hierboven zeggen, er ook een hoop beledigende cartoons zijn over andere geloven. Daar word toch ook niet zo moeilijk over gedaan?

    Inayat: je hebt gelijk: de westerse wereld is inderdaad TE fanatiek tegen moslims. Ik bedoel waar blijft die vrijheid van meningsuiting dan?
    Maar de moslims laat de westerse wereld ook niet met rust qua wat ze geloven en wat hun gewoontes zijn. wat ik al zei is dat ik bijna nooit een slecht woord gehoor over de westerse geloven maar ik hoor wel te vaak comentaar op de manier vann leven.
    Amore: waarom zeg je:”een ding moet
    het westen weten die zulle onze nooit op de knieen krygen
    we blyfen vast houden aan onze geloof en cultuur” Daar gaat het toch helamaal niet om? Iedereen heeft zijn eigen mening en of dat nou voor de islam is of niet dat moet toch iedereen zelf weten!

  26. Yassin
    01 februari 2006 om 03:00 uur.

    We krijgen telkens te horen van opinie en beleidmakers dat er sprake is van vrijheid van meningsuiting en dat dit een hoog goed is binnen de democratie en verder al dat bla verhaal. Alsof de islam iets met democratie te maken heeft. Alsof wij hebben gevraagd ” Nou jongens vertel ons ” Wij zouden graag willen testen hoever men binnen de westerse democratie de islam kan beledigen??!! …………Mensen grof beledigen en dan vreemd van opkijken. We hebben het gezien wat er werd gezegd toen de iraanse president de holocaust in twijfel trok. Dat was natuurlijk onacceptabel en alle europese ministers waren eensgezind verontwaardigt over de gedane uitspraken, was die ophef niet overdreven???
    Als jullie democratie het toelaat om religies en andere levensovertuigingen te beledigen dan willen wij niets van deze dubbelzinnige democratie weten. En dat er een ophef is ontstaan over deze cartoons bewijst wederom dat wij andere normen en waarden hebben en wij eisen ook niet meer dan dat deze gerespecteerd worden.

    Yassin

  27. Vinz
    01 februari 2006 om 03:27 uur.

    Mensen

    Het gaat om een cartoon, de hele discussie is vergelijkbaar met de discussie over satire.
    In satire, cabaret, cartoons enz. worden vaker grappen gemaakt over gevoelige onderwerpen. Zoals hierboven ook al eens vermeld werd OOK over christendom, Balkende, Bush enz.
    Dit is altijd bedoeld als grap (en geeft vaak een prikkel om eens na te denken over bepaalde zaken) nooit als belediging.

    Het heeft ook niet te maken met respect, ik respecteer heel veel zaken waar ik ook grappen over maak. Dit is iets dat blijkbaar heel lastig is voor moslims om te begrijpen.

    De reactie die zich nu afspeelt: het massaal oproepen van een boycot, het verbranden van foto’s enz. vinden wij “Europeanen belachelijk en buitensporig.

    Vrijheid van meningsuiting is iets dat ook heel lastig blijkt.
    een voorbeeld:
    Als Mohammed B. tegen Theo van Gogh had gezegd: ” Ik vind jou zo’n grote eikel, jij beledigd mij(n geloof) ik zou je wel kunnen vermoorden.”
    was dat meningsuiting geweest.
    Het daadwerkelijk vermoorden is dat dus duidelijk niet.

    Ik hoop dat vrijheid van meningsuiting en satire ooit begrepen zal worden door de moslim-wereld.

  28. Bert
    01 februari 2006 om 08:53 uur.

    Er worden eeuwenlang onschuldige mensen gedood in naam van Allah, zonder dat dit verontwaardiging opwekt.
    Dan lijkt de verontwaardiging over een simpele cartoon van zijn profeet wel superselectief.
    Het zegt meer over dat deel van de moslimbevolking die geen gelegenheid voorbij wil laten gaan om zijn anti-westrse gevoelens te bodvieren.
    Het lijkt op” Vijandschap is Moslimschap”!

  29. moslim
    01 februari 2006 om 09:21 uur.

    Salaam alaikoem,

    Aboe Hoerayrah heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (Saws) zei:“De Islam is (als een) vreemd(e) begonnen en zal (later als een) vreemd(e) worden, net zoals hij begonnen was. Toba (geluk en blijde tijdingen) zij dan met de Vreemdelingen!”
    (moeslim)

    cAbdullah Ibn Mascoed overlevert: “Terwijl wij in het gezelschap van de Profeet (vrede zij met hem) waren in een tent, zei hij: ,,Zouden jullie er blij om zijn om één kwart van de bewoners van het paradijs te mogen zijn. Wij zeiden: ,,Ja”. Hij zei: ,,Zouden jullie er blij om zijn om eenderde van de bewoners van het paradijs te mogen zijn Hij zei: ,,Zouden jullie er blij om zijn om de helft van de bewoners van het paradijs te mogen zijn. Wij zeiden: ,,Ja”. Hierop zei hij: ,,Ik hoop dat jullie de helft van de bewoners van het Paradijs zullen zijn, want niemand zal het paradijs betreden, behalve een moslim ziel. En jullie zijn in vergelijking met diegenen die anderen aanbidden naast Allah, als een witte haar op de vacht van een zwarte os of een zwarte haar op de vacht van een rode os.”

    (al boecharie)

    Wees standvastig in je beproeving.!!!!!!!!!

    Wa alaikoem salaam.

  30. ikke
    01 februari 2006 om 10:08 uur.

    Democratie is ook een geloof. Democratie bestaat niet punt. Als je wil weten of een land democratisch is dan ga je bij de laagste ( lees de minderbedeelde, de gemarginaliseerden, enz…) bevolkingsgroep kijken. Hier in het westen zijn dat de allochtonen met name die met een moslimachtergrond. Zoals scareface al zei: “…in this country, first you get the money that you get the power.” Hebben jullie al eens beledigingen over de profeet Mozes gehoord? Of valt dat ook onder antisemitisme?
    Misschien moeten we maar eens bij hun gaan kijken hoe ze dat geklaard hebben.
    En waar willen jullie naartoe met vrijheid van meningsuiting, moet ik straks tegen mijn kinderen gaan vertellen dat ze alles en iedereen mogen uitschelden en beledigen want dat is vrijheid van meningsuiting?
    Neen daar bedank ik voor, liever geef ik ze de regels van fatsoen mee uw mening kan je altijd uitdrukken op een beleefde manier zonder beledigen en kwetsen.

    De verschillen tussen de individuele en de collectieve cultuur leiden vaak tot cultuurconflicten, bij de collectieve cultuur staat respect boven eigen mening. Maar voor de miljoenste keer worden weer eens cultuurconflicten aan de kapstok van de Islam gehangen.
    Deze hetse heeft niets te maken met de Islam, de Islam vraagt de moslims enkel om monkar eigenhandig te verbeteren, (het goede voorbeeld te geven) of een opmerking te maken, (een weerwoord in fatsoen te geven ) of afstand te nemen van die zaak (negeren maar dat is de zwakste vorm).

    Niets is wat het lijkt!
    Ik hoop dat het menselijk ras op deze wereld ooit haar ogen opent, liefst nog voor het te laat is.

  31. jerry
    02 februari 2006 om 10:51 uur.

    Ook wel weer grappig om de Koran te gaan citeren. Laat ik vooropstellen dat ik hoop dat iedereen het ‘goede’ naleeft uit dit soort overleveringen en het gedateerde negeert, dan ziet deze wereld er een stuk beter uit.

    Ik heb nooit een bijbel, koran of wat voor een religieuze gebruiksaanwijzing dan ook van het aardse leven in mijn handen gehad, maar als ik het goed heb begrepen leid ik toch een redelijk vroom leven. Immers: ik steel niet, ik moord niet, ik heb mijn naasten lief of respecteer hen op zijn minst en ik ben redelijk behulpzaam naar mijn medemens. Ik zie alleen niet het nut ervan in om wekelijks op mijn knieen te gaan zitten. Ben benieuwd in welk paradijs ik terecht kom.

  32. issoisso
    02 februari 2006 om 12:42 uur.

    moslims kwetsen is geen oplossing. iedereen moet andere goddiensten respecteren. jullie zeggen dat het een land van vrijheid is. maar eigenlijk zie ik geen vrijheid.

  33. tsjarlie
    02 februari 2006 om 01:49 uur.

    t’ is toch altijd hetzelfde met die moslims …
    Moesten wij in België daar niet tegen kunnen zls er met god gelachen wordt …
    Het mocht al de vlaamse komieken afschieten.

    De moslims willen dat wij hen als gelijken behandelen, maar zelf doen ze er niet aan mee …

    armen van geest …

  34. Een heiden
    03 februari 2006 om 01:36 uur.

    Er wordt door verscheidene moslims gesproken over het respect dat moslims hebben tegenover andere wereldgodsdiensten. Ik hoor anders dagelijks dat radicale moslims vinden dat homo’s en ongelovigen moeten worden gestraft of zelfs gedood. Als je zulke dingen durft te zeggen moet je ook heel wat kunnen slikken.

  35. Christiaan
    03 februari 2006 om 03:35 uur.

    Het is net als bij Rushdie: onverdraagzaamheid en agressie van moslimzijde. Nu zijn het volmaakt onschuldige cartoons die aangegrepen worden om ons hun wil op te leggen, elementaire vrijheden in Europa om zeep te helpen en er uiteindelijk de sjaria te vestigen. Als dit geen islamitisch expansionisme is laat ik me hangen. Moslimreacties zoals “als die cartoons niet waren geplaatst, was er niks gebeurd” illustreren genadeloos hun onverdraagzaamheid. Waar was hun verontwaardiging toen Theo van Gogh werd vermoord?! En wel eens geprobeerd om in Arabierenland een kerkdienst te houden? Enz., enz. De hypocrisie van hun GESPEELDE VERONTWAARDIGING is walgelijk.
    Zolang ik leef zal ik vechten tegen overheersing en tegen degenen die ons hun wil willen opleggen. Hier zijn rechtstreeks elementaire vrijheden in het geding! “Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, verliest zijn vrijheid”, zo staat bij de ingang van de Johannes Post-kazerne in Drenthe. Wat van alle tijden is, mogen we ook nu niet vergeten.

  36. Vragen
    03 februari 2006 om 10:06 uur.

    Het bewust beledigen van mensen kan nooit goed gekeurd worden.
    Twee vragen

    Is het terug beledigen een juiste oplossing?

    Is het de juiste manier om een heel volk af te rekenen op de daden van 1 persoon of als je wilt een kleine groep?

    Opmerking of nadenkertje
    Goed voorbeeld doet goed volgen.

    Of zou het zo zijn dat je als regering op deze wijze (met veel succes in het verleden toegepast) de aandacht van je binnenlandse problemen afleid?

  37. amore
    03 februari 2006 om 10:28 uur.

    joost
    sinds de oorlog in irak is de wereld verdeeld,zoals busch zei de
    kruistocht,moslims en christenen zyn uitelkaar gegroeid
    jullie zeuren altijd over vrijheid van meninguiting een voorbeeld
    als een auto gaat kopen en op de snalheidsmeter staat 200 kh
    kan je rijden, maar als je straat op gaat heb je oreraal limiet,en dat geld ook voor meninguiting,wij worden altijd aangevallen in de media
    waarom altijd onze geloof,laat ze over iets anders zeuren
    er wonen veel christenen en joden in marokko ,en die hebben geen last van de media zoals wij dat hebben in nl

  38. Karl
    03 februari 2006 om 11:27 uur.

    Cartoons zijn om te lachen, en zeker niet beledigend of kwetsend bedoeld. Jullie maken echt van een mug een olifant, die cartoons zijn maanden geleden al verschenen, waarom daar dan nu pas over beginnen zagen?

  39. Een heiden
    03 februari 2006 om 12:08 uur.

    Amore, heb je ‘life of Brian’ al eens gezien? Of kijk anders eens verder, Christenen stellen zich tegenwoordig meestal niet erg overdreven op zoals veel Moslims nu doen. Ik denk dat er daarom zo hard wordt gereageerd op Moslims.

    Daarnaast ben ik (en vele Nederlanders met mij) niet voor de Amerikanen noch voor extreme Moslims. Er is dus ook een tussenweg die veel Nederlanders bewandelen. Waarom zie ik dat nauwelijks terug in de Moslimwereld? Fanatieke gekken als Bush zien de wereld in goed en kwaad, zwart en wit. In plaats van daar nuchter op te reageren hoor ik vanuit Islamitische landen precies hetzelfde. Men ageert op wat Bush zegt maar tegelijkertijd ziet men de wereld ook als zwart-wit en goed-kwaad. Daarmee zijn extreme moslims onderdeel van het probleem, en moet je niet continu lopen zeuren over dat je word aangevallen.

    Daarnaast wil ik iedereen die denkt dat we in Nederland alleen maar kritisch zijn over moslims vragen om eens een tijd lang opinie stukken in kranten te lezen en het nieuws over het algemeen volgen. Je zult merken dat de kritiek op fundamentalistische Christenen (vooral in de VS denk aan Bush) net zo groot is als die tegen moslims. Moslims krijgen alleen meer nieuws omdat hun acties vaak groter en schokkender zijn.

    Dus niet zo selectief doen en alleen de dingen die over Moslims gaan onthouden kijk ook eens naar de kritiek in de Westerse wereld op het beleid van een Bush, en de kritiek op een TV zender als FOX (Outfoxed) en de meerdere documentaires over fundamentalistische Christenen.

  40. Licht
    03 februari 2006 om 03:16 uur.

    Beste niet goedwillende moslims,

    Dit is de zoveelste Fatwah die uitgesproken wordt over een satirische uiting van het Westerse deel van de wereld waar jullie zelf voor gekozen hebben om in te gaan leven. Ik ben bang dat de culturele achterstand en emotionele instabiliteit van sommige moslims betreffende hun geloof op steeds minder begrip stuit hier in het Westen. Het Westen zou de moslimwereld best willen omarmen als deze wat meer begrip op zou kunnen brengen voor onze vrije manier van expressie. Het tegenovergestelde leidt echter op den duur tot agressie en uitstoting van alles wat moslim is, zolang een bepaald gedeelte van de moslimwereld het recht denkt te hebben onze westerse cultuur en democratische rechten te mogen bedreigen. De angst die jullie willen opwekken voor de moslimwereld zal echter omslaan in berekende agressie als het gaat om de verdediging van onze normen en waarden. Het zou echt heel triest zijn als bij sommigen van jullie de illusie bestaat dat het fanatieke moslimgeloof in staat is het Westerse denken te kunnen bekeren of uit te roeien.
    Ik hoop uiteraard dat het nooit zo ver hoeft te komen. Ik hoop namelijk veel intelligente en ruimdenkende moslims in de toekomst aan mijn zijde te hebben die dezelfde walging voelen voor de archaïsche denkbeelden die een bepaald deel van de moslimwerled erop na houdt.

  41. Josef
    03 februari 2006 om 04:08 uur.

    WHY ?

  42. andre
    03 februari 2006 om 05:00 uur.

    na eeuwenlange onderdrukking door de christelijke kerken heeft een groot deel van de westerse bevolking zich daaraan ontworsteld.daarom zullen veel westerlingen de gevoeligheid van de moslims op dit gebied nooit begrijpen.als eerdaags olie niet meer de voornaamste energiebron is,zullen de westerse regeringen de moslimlanden ook niet meer komen “bevrijden”.nu verontschuldigen vele regeringsleiders zich nog voor de cartoons.

  43. andre
    03 februari 2006 om 05:20 uur.

    begrijp me niet verkeerd ,mijn commentaar was vooral bedoeld om de oliehonger en machtsspelletjes van westerse regerings en industrieleiders te bekritiseren.

  44. amore
    03 februari 2006 om 05:56 uur.

    joost de wereld wordt door imperialsme geleid ,wij als moslims
    hebben altijd geprobeerd voor de vrede te gaan,zolas onze geloof
    heet vrede, maar we worden geconfronteerd met machten die onze
    het leven zuur maken ,op mijn werk ben ik enig marokkaan
    en buitenalnader ,als discussie moet voeren met 50 mensen ieder dag tydens golf oorlog ,wordt ik gek ten eerste pro amerika ten tweede die weten niet hoe de wereld en mekaar zit en dat vind ik dom
    om descussie aan te gaan met iemand moet je huiswerk allang heb
    gedaan, maar niet eenzijdig discussieren.,ik vind dat bijna alle nederlanders allenmaar westers media luisteren en geloven

  45. amore
    03 februari 2006 om 06:10 uur.

    joost
    ik heb niet gezegd dat onze geloof beter dan anderen, iederen gelooft waar hij , en daar heb ik vrede mee , wat ik wil is dat ze
    onze geloof met rust laten,op die manier kweek meer mensen
    zoals mohamed b,en daar zyn we allemaal tegen,zoals je
    ziet op deze site dat bijna alle nederlanders hebben het zelfde mening over islam ,omdat ze niet beter weten

  46. JayVee
    03 februari 2006 om 06:58 uur.

    Heel spijtig, dit allemaal.

    Moslims zijn blijkbaar erg gehecht aan hun godsdienst, hun profeet… En als daarmee gelachen wordt, dan ontsteken ze in woede. Enfin, ze doen maar. In een moslimland.
    Want in een moslimland gelden moslimregels. Iedereen die naar daar gaat, heeft zich aan die moslimregels te houden.

    Omgekeerd, beste moslims, in onze landen heb je je aan onze regels te houden. Staat dat je niet aan, dan kun je twee dingen doen:
    ofwel op de juiste, democratische manier reageren, door politieke leiders te verkiezen die jullie mening naar voor zullen dragen,
    ofwel door te vertrekken.
    Ik waarschuw wel, het democratische proces kan lang duren. Dus als je niet zoveel geduld hebt, vertrek dan.

    Ik zeg het nogmaals: in onze landen, onze regels. Zoals het recht om te lachen. En zeker met zoiets als een religie. De onze of de moslimreligie. Of het boeddhisme. Wat we maar willen. Straf hé?
    Zo werkt het hier nu eenmaal…

    Dus doe al wat je kunt om het tegen te gaan, als je dat wil, maar op WETTELIJKE wijze. Boycot Deense producten, tuurlijk, waarom niet. Geen wet die je het verbiedt. Een betoging misschien. Een open brief aan de makers van die cartoons. Een petitie.
    En voor de rest, leer er mee leven.
    De mensen die nu ambassades bedreigen en bommeldingen doen, dreigen met ontvoeringen en wat nog allemaal… Dat zijn misdadigers. Niet meer en niet minder. Ik weet zeker dat een zichzelf-respecterende moslim zich daar niet wil mee identificeren, toch?

  47. orthodoxe christen
    03 februari 2006 om 11:40 uur.

    Nogmaals, kan een van de moslims op deze site mij uitleggen waarom ze Allah en zij profeet en godsdienst moeten verdedigen als deze Allah almachtig is?
    Als christen snap ik niet waarom er mensen bedreigd moeten worden om hun gelijk te krijgen. Ik hoop niet dat de doorsnee moslim het eens is met deze bedreigingen. Kan iemand me uitleggen waarom de bedreigingen plaatsvinden? (ik snap dat de moslims zich beledigd voelen maar ik snap de bedreigingen echt niet)

  48. Pim Smit
    04 februari 2006 om 11:29 uur.

    Ik hoorde een vertegenwoordiger van de moslimgemeenschap op de radio zeggen dat bijvoorbeeld de vogelpest een straf van allah zou kunnen zijn omdat de denen zo lelijk hebben gedaan.
    En dan vraag ik me af, wat hebben die Mekkahgangers dan gedaan, dat iemand die veerboot in de brand heeft gestoken en heeft laten zinken?
    Of dat in Indonesië een aantal jaat geleden 4400 overwegend moslims om het leven kwamen met een veerbootramp?
    Ik kan me nog indenken dat Katrina best uitgelegd kan worden als komende van de hand van Allah. Maar dat daarbij het arme deel van de Amerikaanse bevolking wordt getroffen kan ik dan ook niet plaatsen……
    Ik bedoel maar, houdt het realistisch en geniet van het leven…

    Groet
    Pim.

  49. ander orthodoxe christen
    04 februari 2006 om 12:31 uur.

    Ook christenen worden soms beledigd.
    In de westerse landen gebeurt heel veel wat zich totaal niet met het
    christelijk geloof verdraagt.
    In de westerse landen is het openbare leven bijna totaal onchristelijk! Westers landen zijn niet christelijk!
    Maar dreigen met messen en zwaarden? Kelen doorsnijden, zelfs voor de camera! Vlaggen verbranden?
    Weten moslims niet dat er persvrijheid is in de westerse wereld, een vrijheid die vaak niet goed (ook door die afschuwelijke Theo van Gogh niet!!) gebruikt wordt. Maar die persvrijheid biedt ook moslims in Europa een ruimte die je als christen in moslimlanden niet hebt!!!

    Moslims weten toch ook van het Oude Testament waarin de dorpsbewoners Gideon willen doden omdat hij de afgodsplaats heeft vernield. Zijn vader zegt dan: Willen jullie je wreken, kan Baäl dat dan niet? Als je gelooft dat Allah machtig is…

    Als christen doet het pijn als met je geloof gespot wordt, maar wij kunnen protesteren, naar de rechter gaan, maar hoeven God uiteindelijk niet te verdedigen, want Hij is de Almachtige Schepper van hemel en aarde en zal Zelf op Zijn tijd oordelen.

    Iets anders: Waar blijft de vrijheid voor een moslim om christen te worden? Hoeveel kerken staan er in moslimlanden? Kunnen christenen in zulke landen zonder schimp en smaad naar de kerk gaan? Hoe vaak lees je niet van kerken die vernield worden. En de slachtpartijen vaak ook nog op kinderen.

    Als een cartoonist een spotprent maakt van Mohammed die Boven de zelfmoordterroristen afremt omdat de maagden opraken, bedenk dan wat die terroristen bereiken. En wat een afschuwelijk gedachte dat een bloederige moord beloond wordt met een wellustig leven. Ook al zo’n tegenstelling met, het ook voor mij als christen, overdreven afschermen van de vrouw in het moslimmilieu.

    Waar is edelmoedigheid van de overwinnars van Jeruzalem? De christenen hebben bij hun overwinning in 1099 40.000 mensen afgeslacht. Toen een kleine 200 jaar later de moslims de stad heroverden lieten ze alle bezetters in vrijheid gaan!!!!
    Er wordt vaak gesteld dat het moslimgeloof vreedzaam is, welnu laat dat alom in deze wereld blijken. Geef christenen de vrijheid en staak dat bloederige gedoe.

  50. Aisha
    04 februari 2006 om 09:59 uur.

    De cartoons bekijken ??
    Ga naar bovengenoemde website
    Of klik hieronder (als dat werkt)
    Cartoons

  51. Anne
    04 februari 2006 om 10:16 uur.

    Wijs eerst met drie vingers naar jezelf , voor dat je naar een ander wijst!
    Hoe vaak wordt het Christendom wel niet door de moslims beledigd? Hoe vaak wordt Jezus wel niet bespot?
    Moeten wij dan ook maar geweld gaan gebruiken?
    Het wordt eens tijd dat het lontje van deze veel al niet echte moslims langer wordt! Geen enkel geloof ter wereld rechtvaardigd geweld!
    Ook Allah niet.

  52. j.c. verhage
    04 februari 2006 om 11:50 uur.

    De verlichting is een groot goed in het Westen. Het bracht na eeuwen eindelijk een scheiding tussen kerk en staat. Er zijn mensen die een godsdienst aanhangen, dat is hun keus, gelukkig mag dat. De Deense cartoons mogen zonder meer gepubliceerd worden. Dat moslims daar niet blij mee zijn, dat mag. Politici, de kerk, de koningin.. iedereen komt wel eens op een ludieke of kritische manier aan de beurt.Deze week is het de beurt geweest aan Mohammed en is daar wat op tegen? Neen. In een volwassen democratie is het een groot goed om in vrijheid te mogen publiceren. En deze waarde laat ik mij niet afnemen, daar sta ik voor. Als men dat niet begrijpt, is het misschien eens tijd om zich daar in te verdiepen. Ik hang de Islam niet aan en zal dat ook nimmer doen. Het geldt trouwens voor elke godsdient.Ik zal mij ook nimmer aanpassen aan een religieus wereldbeeld van welke professie of signatuur dan ook. Gelukkig zijn er tallozen die daar ook zo over denken, maar zich daar helaas niet over durven uitspreken uit angst voor represailles. Vrijheid en democratie gaan voor religie. Een andere keek op de week, zal ik maar zeggen. Hartelijk groet.

  53. Jo
    05 februari 2006 om 03:07 uur.

    Heel vreemd vind ik al de reacties van degenen die de islam geloven. De manier en de toon van de reacties is volgens mij de grootste en grofste belediging van het islamitische geloof. De mensen die beweren dat ze de islam geloven en zich beledigd voelen zouden eerst maar eens goed bij zichzelf ten rade moeten gaan.

  54. Toth
    05 februari 2006 om 10:45 uur.

    Als men dat niet begrijpt, is het misschien eens tijd om zich daar in te verdiepen, zegt j.c. verhage.

    Vooraleer men zich ergens in verdiepen kan is het nodig dat men zich eerst van de feiten op de hoogte stelt. En het eerste feit dat hier naar voren komt is dat om te zeggen dat de voorstelling van zaken alsof de Deense krant zich hier van geen kwaad bewust een paar cartoons publiceerde en dat vervolgens verrassing, o verrassing die onbegrijpelijke moslimwezens uit hun dak gingen niet klopt, bepaald een understatement is. De realiteit is precies andersom.

    De Jylland Posten, een soort Deense Telegraaf, een neoconservatief-rechtse manifestatie van etnocentrieke anti-intellectualisme, heeft deze tekeningen (kunnen ze in Denemarken niet tekenen trouwens? Tjonge..) met de bedoeling om te provoceren gepubliceerd.

    “The editor of the conservative daily had asked Danish cartoonist to draw Mohammed with the intention of “testing” what kind of reactions this would provoke. He wanted to find out whether the rather large number of Muslim immigrants to Denmark were influencing the limits of freedom of expression in the Nordic kingdom.” – AfrolNews, 6 feb 2006.

    Dat lukte dus. De cartoons zijn in september gepubliceerd en leidden onmiddellijk tot protestacties en een demonstratie en ook bedreigingen aan het adres van die krant, dus kortom een succces.

    Daarna begon het in de vergetelheid te zakken, totdat een groep activisten de cartoons onder de aandacht begonnen te brengen in het MO. De escalatie is te danken aan media die zonder deze bepaald relevante achtergronden goed in beeld te brengen morele verontwaardiging begonnen te propagandiseren over de aantasting van de vrijheid van meningsuiting.

    Polls en alles erbij in Trouw en Volkskrant, waarbij sommigen mensen die van hoed noch rand wisten, hetgeen hen niet helemaal kan worden verweten, bijkans van hysterie het toetsenbord onder hun trillende vingers niet meer konden vinden en zich vaak tevergeefs allerlei slogans uit de tweede wereldoorlog probeerden te herinneren.

    Schaamtevol, temeer ook omdat censuur in het Westen een alledaags gegeven is, varierend van ontslag van cartoonisten (recentelijk bijv.. Malcolm Evans – New Zealand Herald en dreigend voor Tom Tole – Washington Post) tot een lerares in de VS die ontslagen is voor het noemen van het woord “vrede” in een discussie met haar leerlingen, tot de Serious Organized Crime and Police Act in Groot Blairtannie, dat de Britse regering in staat stelt om critici op te pakken en dat dan ook gebeurt, zoals het meer bekende geval van Maya Evans dan ook illustreert. Verreweg de grootste censureerder van buitenaf in de Nederlandse pers zijn CIDI en de verschillende beroepsprotesteerders, al dan niet in dienst van de grotere bedrijven en de adverteerders uiteraard, maar dit valt in het niet bij de zelfcensuur dat de Nederlandse pers in de greep heeft dat ook meer en meer in handen komt van een steeds kleinere groep belanghebbenden van bepaald rechtse signatuur.

    Dit is een van de oorzaken (de andere is de opzettelijke ondermijning van het onderwijs) dat het Nederlandse publiek steeds dommer en dommer wordt en het erbarmelijke niveau dat heden al bereikt is, is bij lange na nog niet het eindpunt.

    Wee ons, blinden door de balken in onze ogen.

  55. Karl
    05 februari 2006 om 01:25 uur.

    Dat het Nederlandse publiek dommer en dommer word heeft mss met de stijging van het aantal moslims te make?:p

  56. tom
    05 februari 2006 om 02:49 uur.

    I cannot imagine a God who rewards and punishes the objects of his creation and is but a reflection of human frailty. (frailty betekend zwakheid)
    Albert Einstein

    A man’s ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties and needs; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death.
    Albert Einstein

  57. Me myself and I
    05 februari 2006 om 07:33 uur.

    Tupac en Belg reageer eens normaal, agressieve gastjes.
    Het lijkt wel of een groot deel v/d moslims alleen maar oorlog en wraak willen. Belachelijk voor een paar niks voorstellende tekeningen. Als dit zo doorgaat hebben we straks duizenden doden aan twee kanten. is dit was al die agressieve moslims willen??? Vergeet het gewoon dan kan ik ook nog normaal op vakantie naar een moslimland

    Het is maar goed dat ik nog diverse moslims zijn (zoals de geestelijke op t.v. die wel de rust willen)
    Dus wat ik wil zeggen niet alle moslims zijn slecht, maar al die mafkezen die een ambassade in de fik zetten en een christelijke wijk aanvallen, wat zijn dat voor mensen???

  58. evenkwijt
    05 februari 2006 om 07:49 uur.

    Ik vraag me af waarom het zo verdacht stil was in de moslim gemeenschap na de aanslagen op 11 september… en na de gruwelijke moord op Theo Van Gogh! Nu, een ongeloofelijke ophef om een paar tekeningen. Het is dus wel mogelijk voor jullie gemeenschap om samen te spannen tegen het zogenaamde kwaad?

    Ik hoor nog een aantal geinterviewde nederlandse moslims op tv zeggen dat ze bang zijn door de aanslagen van 11 september als zwart schaap te worden gezien..en nu wel zelf het hele Deense volk willen boycotten omdat 1 persoon een beledigende tekening heeft gemaakt???

    Waar zit in vredesnaam jullie verstand en relativeringsvermogen?!

    Het Islamitische geloof is mij niet zo bekend maar het lijkt mij niet dat de Koran de mensen leert om anderen te haten, liever dan vredelievend te zijn!

  59. Gerard
    05 februari 2006 om 07:54 uur.

    Als leerkracht ben ik deze week op bosklassen gegaan met 40 kinderen die overwegend ( 95% ) volgens de Islamitische normen en waarden opgevoed worden.

    Mijn moeder heeft zich een hele week ingezet om gratis voor deze kinderen van 12 tot 15 jaar te koken én ze heeft uiteraard rekening gehouden met het feit dat de Moslimkinderen geen varkensvlees mogen eten, ze heeft zelfs 1 keer gezorgd voor koojser geslacht vlees om deze kinderen een hand uit te reiken.

    De dag erna aten we spaghetti met rundsgehakt, grote rel omdat dit vlees niet koojser geslacht was… De kinderen zeggen mij dat dit absoluut niet kan omdat de Islam dit niet toelaat… En mijn moeder maar werken…

    In mijn ervaring als leerkracht in hartje Antwerpen zijn de Moslimjongeren vrij kieskeurig als het op hun godsienst aankomt. Varkensvlees eten mag zeker niet maar rel maken mag wel? Jonge meisjes lastigvallen op straat mag dan ook zeker? Er zijn nog zovele zaken waar ik echt van verschoten ben de laatste 5 jaar.

    En het is ook zeker de schuld van de Europeanen dat Moslimjongeren moeilijk werk vinden? In de 5 jaar dat ik lesgeef zijn er amper 2 allochtone jongeren die een diploma behaald hebben. De anderen zijn volgens onze statistieken gewoon gestopt met school…

    Misschien hoog tijd om te stoppen met amok maken en starten met datgene echt belangrijk is…

  60. Toth
    06 februari 2006 om 07:26 uur.

    Ja, zoals Gerard demonstreert is een van de tactieken in de opzettelijke ondermijning van het onderwijs, het steeds lager leggen van de eisen voor het leraarschap, zodat de kans dat er nog leraren tussen zitten die af en toe uit de bocht vliegen en onafhankelijk van het propagandasysteem hun leerlingen op verkeerde ideeen brengen kan worden gereduceerd tot veilige proporties die je kunt zuiveren op andere manieren:

    http://www.counterpunch.org/white12172005.html
    http://www.democracyforct.net/index.php?q=node/view/528

  61. ikke
    06 februari 2006 om 01:00 uur.

    Denemarken boycotten? Dekens voor Afghanistan??

  62. Boppe
    06 februari 2006 om 02:23 uur.

    RESPECT 2 ALL.

    Live according the rules of the house.

    Count till 10 before you answer.

  63. ongelovige
    06 februari 2006 om 03:32 uur.

    ik begrijp echt niks van al dat gezeik ze zitten zich op te heffen over die strip cartoons en dan komen ze zelf met een groot doek waar iemand opstaat dat ze keel doorgesneden word nee dat is normaal zeker ik vind dat al die mensen die hier ophef over maken is moeten gaan nadenken over hun eigen leven want volgens mij zijn ze allemaal vroeger gespest ofzo iedereen mag cartoons maken en als iemand dat er niet mee eens is dan doet ie toch lekker zijn ogen dicht word echt strontziek van dit gedoe denk dat ik maar een mitrailleur moet aanschaffen want de hele wereld word verneukt door geloven geloof lekker in jezelf dan leef je tenminste zoals je leven wilt !!

  64. Astrid Essed
    06 februari 2006 om 04:40 uur.

    Geachte lezers,

    Bij dezen wil ik u gaarne mijn aan de redactie van de Volkskrant toegezonden commentaar doen toekomen naar aanleiding van haar publicaties van de omstreden Deense cartoons tav de Profeet Mohammed

    Een en ander heb ik tevens geschreven naar aanleiding van het op de weblog van de Volkskrant gepubliceerde commentaar ”Geen slappe knieeen”

    Genoemd commentaar kunt u onder mijn aan de Volkskrant gerichte brief aantreffen

    Vriendelijke groeten
    Astrid Essed

    Geachte Redactie,

    Ik wil graag uw aandacht vragen voor het volgende:

    Ik heb recentelijk kennisgenomen van de door uw krant gepubliceerde omstreden Deense cartoons van de voor moslims heilige Profeet Mohammed.
    Hoewel ik enerzijds uw journalistiek-publicitaire recht erken tav het informeren van de Nederlandse publieke opinie betr de inhoudelijke kant van de cartoons, waardoor oordeelsvorming mogelijk is, kan ik mij anderszijds niet aan de indruk onttrekken, dat bij uw publicatie eveneens een rol gespeeld heeft het feit, dat u kennelijk van mening bent, dat er sprake dient te zijn van een absolute vrijheid van meningsuiting zonder respect voor de culturele en religieuze beleving van mensen, hetgeen noch door de Nederlandse, noch door de Europese wetgeving wordt gestaafd.

    Deze conclusie trek ik met name uit uw dd 3-2 op de weblog van de Volkskrant geschreven commentaar ”Geen slappe knieen” waarin u nader ingaat op de door de plaatsing van de cartoons in de Deense krant Jyllands-Posten ontstane commotie

    In de eerste plaats valt mij bij uw commentaar op, dat u niet alleen geen onderscheid maakt tussen de officiele regeringsreacties uit een aantal Islamitische landen op de omstreden cartoons en de ontstane woede onder een groot aantal moslims, maar dat u zich, niet gehinderd door enige serieuze poging tot nadere analysering, mi in denigrerende zin uitlaat over deze in de islamitische landen ontstane reacties

    Officiele regeringsreacties:

    Zeker ben ik het met u eens, dat de uit islamitische landen afkomstige officiele regeringsreacties, waarbij Deense producten geboycot worden en Deense en andere Westerse ambassadeurs ter verantwoording worden geroepen, overtrokken zijn, aangezien de regering van een land, terecht, geen zeggenschap heeft over het redactionele beleid van een krant.
    Ik acht het echter een kwalijke zaak, dat u zich in uw artikel in denigerende zin uitlaat over de bij groepen moslims in diverse islamitische landen ontstane reacties

    Reacties onder moslims in islamitische landen:

    Ten eerste bedient u zich in dezen van termen als ”geregisseerde woede”, ”schril kabaal” en ”opgeklopte lucht”, hetgeen vertrekt van een bij u kennelijk aanwezig gebrek aan respect voor de religieuze gevoelens van een groot aantal moslims in de wereld
    Eveneens is uw opmerking, dat hier sprake zou zijn van politiek-geregistreerde woede, mi oneigenlijk
    Ik ontken niet, dat hiervan in een aantal gevallen sprake is geweest, maar in mijn optiek getuigt het van weinig inzicht en politieke realiteitszin, te veronderstellen, dat dergelijke in een groot aantal islamitische landen aanwezige protestacties [varierend van Irak, Indonesie, de Gaza-strook, Saudie Arabie, de Golfstaten en anderen] in scene gezet zouden zijn
    Een dergelijke opvatting vertrekt vanuit een onderschatting van het eigen denk en actievermogen onder de betreffende bevolkingsgroepen en is dienaangaande mi in hoge mate denigererend

    Daarenboven vertrekt de door u gemaakte elementaire opmerking tav ”volkswoede” ten onrechte vanuit het standpunt, dat hier sprake zou zijn van irrationaliteit, hetgeen geenszins het geval is

    Achtergronden:

    Niet alleen is hier sprake van een mi terechte gekwetstheid onder vele moslims, zowel in als buiten de islamitische wereld gezien het karakter van een aantal cartoons, die de voor moslims heilige Profeet als een terrorist afbeelden, daarenboven dient u al allerminst uit het oog te verliezen, dat genoemde reacties eveneens samenhangen met boosheid en gekwestheid tav het Amerikaans-Europees politiek-militair optreden in het Midden-Oosten, o.a. de dd 7-10-2001 plaatsgevonden aanval op Afghanistan, de Brits-Amerikaanse aanval op Irak en de daaruit voorvloeiende mensenrechtenschendingen en oorlogsmisdaden.
    Ik hoef u in dezen Guantanamo en Abu Graibh niet uitgebreid in herinnering te roepen, alsmede andere onder de Amerikaanse bezetting plaatshebbende Brits-Amerikaanse oorlogsmisdaden en mensenrechtenschendingen.
    Evenzeer verwijt de islamitische wereld Europa mi terecht de weliswaar verbale veroordeling van de Israelische bezetting en hieruit voortkomende vernederingen en oorlogsmisdaden, maar de de facto steun aan Israel, aangezien er geen sprake is van actieve Europese sanctiemaatregelen dienaangaande

    Het hieruit onstane gevoel van vernedering en machteloosheid, gecombineerd met de huidige in West-Europa heersende anti-Islamstemming, verklaart mi de reactie op deze mi inderdaad aanstoongevende cartoons

    Het is evident, dat ik een en ander hiermee allerminst wil bagatelliseren, maar wel een verklaring wil geven voor deze reacties, die u ten onrechte op denigrerende en neerbuigende wijze worden afgedaan als ”geregistreerde woede”

    Vrijheid van meningsuiting:

    Eveneens schijnt u in de veronderstelling te verkeren, dat ongeremde vrijheid van meningsuiting niet alleen het hoogste goed is, maar eveneens verankerd ligt in de Europese cultuuropvattingen, hetgeen geenszins het geval is
    Ik citeer in dezen uw opmerking ”Ook al zit er als er bij al dit schrille kabaal een hoop opgeklopte lucht bij, er is alle reden voor Europa duidelijk te maken dat hier een kernstuk van onze democratie, de vrijheid van meningsuiting, in het geding is. ”

    Geachte Redactie, gaarne wil ik u onder het oog brengen, dat vrijheid van meningsuiting weliswaar een groot goed is, maar dat een en ander niet impliceert vrijheid van belediging

    In dezen maak ik u attent op artikel 7, Nederlandse Grondwet, lid 1:
    ”Artikel 7
    1. Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.”

    Zoals u hieraan kunt zien, is er weliswaar sprake van vrijheid van meningsuiting, maar beperkt door een andere wetgeving

    Dezelfde bepaling kunt u tevens aantreffen in artikel 10, EVRM [Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden dd 1950]

    Welnu geachte Redactie, ik wil u dienaangaande gaarne wijzen op de artikel 137 c en d, waarin uitdrukkelijk het zich beledigend uitlaten over o.a. de religie van een groep mensen strafbaar gesteld wordt

    Nog afgezien daarvan echter, getuigt een en ander allerminst van respect voor mensen met een andere culturele en religieuze achtergrond
    Zoals u eveneens zult weten is respect voor de medemens eveneens een van de peilers van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens

    Geachte Redactie, u zult het met mij eens zijn, dat er vanaf 11 september 2001 heden ten dage helaas sprake is van toenemend racisme, met name gericht tegen in Europa aanwezige niet-westerse moslims
    Terecht heeft niemand minder dan de zeer gerespecteerde rabbijn Soetendorp overeenkomsten ontdekt tussen de huidige in Europa aanwezige anti-Islamstemming en het anti-semitisme in het Duitsland van de dertiger jaren van de vorige eeuw

    Eveneens werden toen aan de in Europa aanwezige Joden dezelfde kwalificaties toegeschreven als aan de moslims nu:
    Zij zouden onbetrouwbaar zijn, een ”’wereldcomplot” smeden [vergelijk de generaliserende associatie van vele huidige moslims met het ”wereldterrorisme”], een ”vijfde colonne” vormen en uit zijn op de vernietiging van het ”Duitse culturele erfgoed” [zoals het huidige vooroordeel, dat ”de moslims” de ”Westerse samenleving” zouden willen vernietigen]

    Het is evident, dat dergelijke generaliserende kwalificaties in beide gevallen zowel onrespectloos, discriminerend als oneigenlijk zijn

    Ook bent u zich zeer goed bewust waartoe dergelijke dertiger jaren opvattingen toe hebben geleid

    Hoewel uiteraard niet de bedoeling van de cartoonisten, kunnen dergelijke cartoons bijdragen tot de versterking van een dergelijk anti-moslimklimaat

    Ik acht het u daarom ook in ernstige mate verwijtbaar, dat u met de publicatie van deze cartoons, gezien tegen het licht van het op uw webllog geplaatste commentaar, een provocatieve bijdrage hebt geleverd aan het binnen Europa heersende anti-Islamklimaat, alsmede de hierdoor oplopende spanningen

    Ik meen dan ook, dat het eveneens de verantwoordelijkheid van een krantenredactie is, los van de nieuwsberichtgeving, een naar de samenleving toe positieve rol te spelen, die vertrekt vanuit een fundamenteel gevoel van respect jegens allle in Nederland levende medeburgers, cq ook de in Nederland aanwezige niet-westerse moslims, die eveneens kennis nemen van uw krant

    Ik spreek dan ook de hoop uit, dat u zich bij volgende commentaren cq publicaties zult realiseren, dat naast de vrijheid van meningsuiting, respect voor de afkomst en de culturele en religieuze waarden eveneens behoort tot een van de meest fundamentele mensenrechten

    In dit kader wil ik dan ook besluiten, mijn afkeuring uit te spreken tav de aan uw krant gelanceerde bedreigingen

    Mensenrechten dienen onder alle omstandigheden te worden gerespecteerd, zonder aanzien des persoons

    Vriendelijke groeten
    Astrid Essed

    P/S

    Tav Wetsartikelen betr Discriminatie:

    Artikel 137 c. t/m g. Wetboek van Strafrecht
    art. 137c. Belediging van bevolkingsgroep
    1. Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hetero- of homosexuele gerichtheid, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of een geldboete van de derde categorie.
    2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.

    art. 137d. Aanzetting tot discriminatie enz. bevolkingsgroep
    1.Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht of hun hetero- of homosexuele gerichtheid, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of een geldboete van de derde categorie.
    2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.

    art. 137e. Openbaarmaking discriminerende uitlatingen
    1. Hij die, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving:
    i een uitlating openbaar maakt die, naar weet of redelijkerwijs moet vermoeden, voor een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hetero- of homosexuele gerichtheid beledigend is, of aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht of hun hetero- of homosexuele gerichtheid;
    ii een voorwerp waarin, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, zulk een uitlating is vervat, aan iemand, anders dan op diens verzoek, doet toekomen, dan wel verspreidt of ter openbaarmaking van die uitlating of verspreiding in voorraad heeft; wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
    2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.
    3. Indien de schuldige een van de strafbare feiten, omschreven in dit artikel, in zijn beroep begaat en er, tijdens het plegen van het feit, nog geen vijf jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens een van deze misdrijven onherroepelijk is geworden, kan hij van de uitoefening van dat beroep worden ontzet.

    art. 137f. Deelname of steunen van discriminatie
    Hij die deelneemt of geldelijke of andere stoffelijke steun verleent aan activiteiten gericht op discriminatie van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht of hun hetero- of homosexuele gerichtheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de tweede categorie.

    art. 137g. Discriminatie in ambt, beroep of bedrijf
    1.Hij die, in de uitoefening van een ambt, beroep of bedrijf personen opzettelijk discrimineert wegens hun ras, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste 6 maanden of geldboete van de derde categorie.
    2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.

    Tav het respect voor de medemens en vrijheid van meningsuiting:

    Universele Verklaring van de Rechten van de Mens
    Zie
    http://www.unhchr.ch/udhr/lang/dut.htm

    Nederlandse Grondwet, artikel 7 tav Vrijheid van meningsuiting
    Zie
    http://nl.wikisource.org/wiki/Nederlandse_grondwet/Hoofdstuk_1#Artikel_7

    EVRM, artikel 10
    http://users.skynet.be/historia/EVRM.htm

    Geplaatst op 03 februari 2006 00:01 door Commentaargroep de Volkskrant
    actualiteit – Geen slappe knieën Wat te denken van een uitbarsting van volkswoede over iets dat vier maanden geleden is gebeurd? Op 30 september 2005 publiceerde het Deense dagblad Jyllands-Posten een dozijn cartoons over de profeet Mohammed. Dat gebeurde nadat een kinderboekenschrijver zich erover had beklaagd geen illustrator te kunnen vinden die het aandurfde een tekening van Mohammed te maken. De krant nam de proef op de som bij een aantal cartoonisten. Dat resulteerde in de twaalf spotprenten, waarvan sommige overigens juist critici van de islam op de hak namen.
    De publicatie veroorzaakte flinke deining in Denemarken. Moslimorganisaties protesteerden, een aantal ambassadeurs uit islamitische landen spraken van een ‘lastercampagne tegen moslims’ en wensten een onderhoud met premier Rasmussen (die dat weigerde), cartoonisten doken onder. Ook buitenlandse kranten, waaronder de Volkskrant, berichtten over de affaire, soms werden enkele tekeningen ter illustratie afgebeeld.
    Veel commotie dus – maar daar bleef het bij. De Deense opwinding ebde weg en in het buitenland kraaide er al helemaal geen haan naar. de herdrukte spotprenten. Er valt dan ook moeilijk aan de indruk te ontkomen dat sprake is van geregisseerde woede nu vier maanden na dato de vlam alsnog in de pan is geslagen. Onder aanvoering van Saudi-Arabië heeft een aantal Arabische landen zijn ambasssadeur uit Kopenhagen teruggeroepen. In de Golfstaten is een boycot van Deense producten afgekondigd. Na heftige protesten van Arabische zijde en een boycotactie tegen Deense producten dreigden gewapende strijders gisteren in Gaza zelfs het kantoor van de EU in puin te schieten. tegen burgers van Denemarken en van Frankrijk en Noorwegen (waar kranten de tekeningen eveneens hebben afgedrukt). Een excuus van de hoofdredacteur van Jyllands-Posten voor het kwetsen van religieuze gevoelens mocht niet baten.
    Nadat eerder deze week bij demonstraties in de Palestijnse gebieden al Deense vlaggen waren verbrand, volgde gisteren directe fysieke intimidatie. Gewapende strijders maakten hun opwachting bij het kantoor van de Europese Unie in Gaza-Stad en dreigden de boel in puin te schieten als er niet snel excuses komen van de Deense regering, alsmede uit Frankrijk en Noorwegen (waar kranten de tekeningen eveneens hebben afgedrukt). Ook burgers uit die kunnen het ontgelden. Vanwege de dreigementen heeft Noorwegen prompt zijn vertegenwoordiging op de Westbank gesloten.
    Zelfs al bestaat het schrille kabaal voor een deel uit verplichte nummers, Ook al zit er als er bij al dit schrille kabaal een hoop opgeklopte lucht bij, er is alle reden voor Europa duidelijk te maken dat hier een kernstuk van onze democratie, de vrijheid van meningsuiting, in het geding is. Het komt er nu op aan de rug recht te houden en niet toe te geven aan de roep om officiële berispingen of politieke inmenging, bij uitstek afkomstig van regimes en groeperingen die op het punt van vrijheid en tolerantie een zeer matige staat van dienst hebben. Natuurlijk is de vrijheid van de pers niet ongelimiteerd en is kritiek mogelijk op de spotprenten over Mohammed. Wie meent dat ze de grens der onbetamelijkheid overschrijden, en op gespannen voet staan met de wet, make de gang naar de rechter. Zo zijn de democratische spelregels.
    Helaas zijn in Europa ook al meteen slappe knieën zichtbaar. Met name die van de uitgever van het dagblad France-Soir, die zijn hoofdredacteur op staande voet heeft ontslagen vanwege het herdrukken van de Deense tekeningen, voorafgegaan door een eigen, alleszins goedaardige cartoon. Een misselijke ingreep, die zich voegt naar foute historische parallellen. Zo meende een Franse moslimleider de tekeningen te kunnen vergelijken met antisemitische spotprenten uit de nazi-tijd. Een losse verzameling prenten waarvan er mogelijk twee of drie niet zo kies zijn, is echter van een totaal andere orde dan de systematische nazi-propaganda waarbij de hele joodse gemeenschap werd afgebeeld als een inferieur rattenvolk. Deze laatste traditie wordt veeleer voortgezet in sommige Arabische landen die nu zo hoog van de toren blazen.
    Reageren? volkskrant.nl/commentaar

  65. Een Heiden
    06 februari 2006 om 04:41 uur.

    Troth, mooie voorbeelden uit Amerika allemaal, je complot-theorien zijn zeer leuk en zetten je wel aan het denken.

    Zoals je in de media in Nederland wel hebt kunnen merken zijn veel Nederlanders nou niet bepaald vóór de VS, de Amerikaanse vlaggen in de Amerikaanse klaslokalen zijn te klein en als je ze weghaald dan gebeuren er ernstige dingen, net als de fox campagne om het Amerikaanse volk te hersenspoelen. Dit zijn typische problemen die in Amerika plaatsvinden maar die ik gelukkig nog niet heb gezien in Nederland. Misschien is het in dit kader ook leuk om te vermelden dat de VS de spotprenten veroordelen en afkeuren in het kader van “journalisten moeten weten wat voor verantwoordelijkheden ze hebben” dit is je reinste censuur!

    Maar gelukkig wonen we in Nederland, het land kritiek op alles en iedereen heeft, en OOK op zichzelf. Dus kom nou eens met goeie voorbeelden uit Nederland.

    Daarnaast valt het me op dat je problemen met islamitische scholen in de randstad waar al bijna sharia regels gelden niet noemt, misschien is dit de moeite waard om te benoemen.

    Wat ik als beginnend docent onder de docenten in Nederland zie is dat Nederlandse docenten enorm veel moeite doen om alle zaken zoveel mogelijk van twee kanten te laten zien zodat leerlingen niet allemaal de ‘gemakkelijke’ rechtse kant op duiken.

    Daarnaast wil ik best van je geloven dat de cartoons van Jyllands posten een provocatie was, wat nou niet echt netjes is maar dat veel moslims zo reageren is toch werkelijk ongelooflijk. Is dat dan de schuld van die krant..? Als je het mij vraagt weten die mensen op straat heel goed wat ze doen, je kunt toch niet schreeuwen dat een krant de schuldige is van deze opstand terwijl je zelf een ambassade in de fik steekt, dat is de omgekeerde wereld.

    En over de persvrijheid bij de Franse krant hoor ik je ook niet, de Egyptische directeur (hmm frappant) stuurde de hoofdredacteur van het dagblad de laan uit nadat hij de Deense cartoons had gepubliceerd.

    Dus een beetje een selectief paranoide verhaal maak je er van…

    En ik begin de laatste tijd toch echt mijn bedenkingen te krijgen over een groot deel van de moslims in Europa en daarbuiten, op de website van de volkskrant staan al foto’s van moslims in Londen die protesteren met de leuzen: “Exterminate those who slander Islam” en “Massacre those who insult Islam”.

    Ik wil het hierbij laten, ik kan hierna nog wel een ellenlange uitleg geven over waarom veel moslims alles wat krom is recht praten en wat recht is krom praten, maar dan zullen er waarschijnlijk nog mensen zijn die er een tegenwoord tegen hebben. Wat natuurlijk mag, maar nog geen reden is om alles in de fik te steken.

    Ik denk dat het tijd wordt dat de Islamitische gemeenschap eens goed naar zichzelf gaat kijken. Ik heb het geprobeerd om wat begrip te kunnen maken maar ik kan het niet en nu wil ik het ook niet meer.

  66. Vragen
    06 februari 2006 om 08:33 uur.

    Maar weer eens een vraag (heb nog geen antwoorden gezien en kom speciaal naar deze site om van jullie een antwoord te krijgen).

    In moslim landen staan regelmatig spotprentjes in kranten over christenen en joden, deze gaan natuurlijk over het geloof.

    Waarom kan dat wel over anderen maar niet over je zelf?
    Anderen pesten mag wel, maar o wee als ze iets terug doen?

    Ik hoor het wel, ben heel nieuwsgierig.

  67. mohamed
    07 februari 2006 om 11:41 uur.

    besmi allahi arahmani arahim wasallato wasalamo 3ala nabiyihi wahabibihi mohammed 3alayhi asallato wasalam ,
    ten eerste moge allah zijn profeet en zijn bedienaren om tot een mannenlijke hart / stem te maken en de ongelovigen tot de goede pad brengen aminnn allahoma ighfir lahom fa inahow qawmon la ya3lamoen.
    wa sobhanaka allahoma wabihamdika ash hado ala illaha ila anta astaghfiroka wa toebo ilayk.

  68. Brabant
    07 februari 2006 om 04:09 uur.

    Deense cartoon crisis

    ——————————————————————————–

    door: Abdullah Haselhoef

    De Internationale Islamitische Gemeenschap laat zich weer eens van haar ‘beste’ kant zien. Deense ambassades worden in brand gestoken en bedrijven waarin vaders en moeders geld verdienen om hun gezinnen te onderhouden, dreigen failliet te gaan. Omdat één Deense krant uit ‘nieuws’-bejag, provocatie en uit uitermate slechte smaak spotprenten over de profeet Mohammed (vrede en zegeningen zijn met hem) liet tekenen.

    Volgens sommige moslims zou de profeet hierdoor beledigd zijn en moeten de moslims de eer en eerbiedwaardigheid van de profeet verdedigen, door als een stelletje fanatici ambassades te laten af te branden en Deense producten te boycotten.

    Er is een mooi verhaal over de profeet Mozes (vrede zij met hem ) en een herder die tot God bad en in dit gebed zei: “Oh mijn lieve God, als U bij mij komt dan zal ik Uw haar oliën en kammen, ik zal Uw voeten wassen en U melk te drinken geven. Toen werd Mozes boos, immers volgens de Islam heeft God geen voeten en drinkt hij geen melk. Toen sprak God, Mozes (vrede zij met hem) vermanend toe. “Oh Mozes, komt niet tussen Mij en hoe Mijn dienaar zich Mij voorstelt.” Of in een andere heilige uitspraak van de profeet Mohammed (vrede en zegeningen zijn met hem) zegt God: “Ik ben zoals mijn dienaar denkt dat Ik ben”.

    De tekenaars van deze spotprenten hebben de profeet voorgesteld, zoals zij over hem denken. Als zij hadden gedacht dat de profeet een liefdevol en barmhartige persoon was, zouden zij moslim worden. Maar waarom denken zij dat de profeet van de Islam geen liefdevolle persoon was? Komt het misschien ook omdat sommige moslims in hun gedrag en in het vergoelijken en verheerlijken van geweld tegen onschuldigen, geen enkele reden geven om positief te denken over de “Genade der werelden, de profeet Mohammed”?

    Dus wie bedrijft de spot met de Islam? Zijn dit niet de Mohammeds en de Ahmeds met een biertje in de éne hand en in de andere hand de Koran waarmee zij mensen slaan en vernederen. Terwijl zij zelf de Islam met handen en voeten vertrappen en bespotten door hun eigen gedrag?

    Het verbod om de profeet Mohammed, God, mensen of dieren af te beelden geldt uitsluitend voor moslims. Niet-moslims, mogen binnen hun eigen niet Islamitische, geseculariseerde samenleving doen en laten wat zij willen binnen de kaders van hun eigen wetten. De Koran verbiedt het om mensen te dwingen om moslim te worden. Er is dus vrijheid van geloof en daarmee automatisch ook de vrijheid om niet te geloven en zelfs de vrijheid om een afkeer te hebben van de profeet van de Islam. Dit is een onvervreemdbaar recht die de Koran al meer dan 1.400 jaar aan mensen geeft.

    Echter het hebben van rechten, bijvoorbeeld in het verkeer, het recht hebben op voorrang, betekent niet altijd dat het verstandig is om dan ook met geweld voorrang te nemen. Wijze deelnemers aan het verkeer krijgen of geven voorrang en zullen hun voorrang niet afdwingen. Zo is het een recht om op snelwegen met de maximum snelheid te rijden. Verstandige automobilisten passen echter hun snelheid aan aan de (weers)omstandigheden.

    Hetzelfde geldt ook voor grondrechten als vrijheid van meningsuiting. Het is ons recht om mensen te mogen beledigen (behoudens het Koningshuis en volgens het OM minister Rita Verdonk). Is het dan ook verstandig en wijs om dit recht in elke situatie, in alle omstandigheden op te eisen en te willen uitoefenen?

    Toch ben ik van mening dat dit wel moet kunnen. Maar dan moeten wij ook met zijn allen kunnen accepteren dat men recht heeft op een tegenreactie naar personen, kranten cq. landen die anderen kwetsen of beledigen. Immers wie een balletje opgooit vanuit een glazen kast moet kunnen begrijpen dat er niet alleen met modder teruggegooid kan gaan worden. En dat grovere tegenreacties kunnen leiden tot het ontwrichten van de harmonie en vreedzaamheid in een samenleving.

    Samenvattend zou ik het wenselijk vinden dat media zorgvuldig en afwegend gebruik maken van het recht op vrijheid van meningsuiting om anderen te kwetsen, alleen maar omdat het mag. Wat sommige media tot dusver steeds verzuimen door haatzaaiers als van Gogh, Wilders, Hirsi Ali en ook moslimextremisten een oeverloos podium aan te bieden om hun persoonlijke en onverwerkte trauma’s en onderbuikgevoelens te ventileren. Zonder daar in tenminste gelijke mate tegengeluiden te laten horen.

    Maar ik zou moslims ook willen aanraden om maar gewoon weer Deense producten te kopen, daar vele Denen ook ongelukkig zijn met de kinderlijke provocatie en slechte smaak van de spotprent-tekenaars, maar hiervan wel de rekening moeten betalen. Terwijl het niet hun schuld is.

    Koran:

    En de dienaren van de Barmhartige zijn zij, die zachtmoedig op aarde wandelen en als de onwetenden hen aanspreken, zeggen zij: ‘vrede’. “(25:64).

  69. Breda
    07 februari 2006 om 04:16 uur.

    Deense Cartoons

    Waar slaat dit allemaal op
    mogen wij nu niks meer van die moslims
    dat is een cultuur die wij nooit zullen en misschien wel willen begrijpen
    welke cultuur steenigd nu nog mensen dat betekend het opzettelijk pijn doen ik ben geen voorstander van de doodstraf maar die is dan toch humaaner en dan nog de EERWRAAK waar gaat dat over en bij jongens en meisjes de genitalen verminken DAT is pas KROM
    uit dit soort dingen blijkt gewoon dat Zij en wij ons nergen mee moeten bemoeien en misschien wel in je eigen gebied moeten blijven
    of zelf moeten terug gaan naar waar iedereen vandaan komt en dan allemaal lekker zelf uitzoeken hoe dat je het voormekaar krijgt

    laten we nu iedereen lekker laten denken wat ze denken en teken wat ze tekenen

    DAAAAAAAAAAG HOOOOOOORRRRRR

  70. TheO
    07 februari 2006 om 06:32 uur.

    Jongens jongens wat een gezeur over zoiets. Ik vind gewoon dat moslims gewoon eens niet zo moeilijk moeten doen en zich altijd meteen beledigd en/of gediscrimineerd voelen we wonen hier in europa en ik vind gewoon iedereen die hier woont mag een eigen mening uiten. Ik bedoel dit echt niet anti ofzo. Maar ik bedoel toen dat gezeur met de hofstadgroep aan de gang was die verkondigden dat bloed van de nederlander ofwel de niet gelover in allah vergoten mag worden dan gaan wij toch ook niet meteen flippen en rellen kom op zeg. JONGENS het is maar een cartoon er worden toch ook genoeg grappen gemaakt over jezus.

  71. Toth
    07 februari 2006 om 08:52 uur.

    Ten eerste “Heiden,” is niet alles wat conflicteert met je vooringenomenheden ook automatisch een complot theorie. Dat is een reflex dat leidt tot zulke ididote opmerkingen dat je je echt moet afleren.

    [] “Maar gelukkig wonen we in Nederland, het land kritiek op alles en iedereen heeft, en OOK op zichzelf. Dus kom nou eens met goeie voorbeelden uit Nederland.” []

    Allereerst even vaststellen dat Denemarken ook niet in Nederland ligt. Daarnaast Nederland heeft inderdaad overal kritiek op, maar juist nooit op zichzelf. Sterker nog, Nederland is een van de meest de minst zelfkritische landen ter wereld. Het is nu bijvoorbeeld meer dan een halve eeuw geleden dat Nederland zeer ernstige oorlogsmisdaden beging in een poging een misdaad in stand te houden in Indonesie en Nederland heeft er nooit, maar dan ook helemaal nooit enige openheid van zaken over gegeven, sterker de Nederlandse regering beging en begaat met grote regelmaat oorlogsmisdaden en bewapent en onderhoudt de meest misdadige regiems ter wereld en de Nederlandse media werkt er inderdaad aan mee. De Downing Street Memo’s bijvoorbeeld zijn zeer relevant voor de misdaden van de huidige regering (Heel Paars, de terrorist Wim Kok – o.a. aanslagen op ziekenhuizen en buitenlandse media, zou moeten worden vervolgd door het ICTY als het nog enige legitimiteit zou hebben, maar voor de gemiddelde Nederlander kun je net zo goed zeggen dat de maan van yoghurt is als Wim Kok een terrorist en dat is een rechtstreeks gevolg van de censuur en zelfcensuur enerzijds en de propaganda anderzijds in wat wij in Nederland “vrije pers” noemen.) De huidige regering is medeplichtig aan de hoogste misdaad die we kennen in het Internationaal Recht, dat van Agressie. De verantwoordelijke misdadigers zouden normaliter moeten worden vervolgd, maar de gemiddelde Nederlander heeft geen enkel benul van wat dan ook. En dat is een inschatting die ik gemakkelijk kan doen, enerzijds door ervaring en anderzijds ook door het erbarmelijke niveau van het schorriemorrie dat voor onze intelligentia moet doorgaan.

    We moeten ons doodschamen!

    En over misdadigers gesproken, we hebben Hans van Baalen, een van de voornaamste medeplichtigen aan Agressie, die op de radio (radio 1, maandagmiddag 6 februari) zegt vierkant achter de Denen te staan, omdat hij principieel voor de vrijheid van meningsuiting is en zegt daar in een adem achteraan dat de regeringen in ‘moslimlanden’ (ook al zo’n raar begrip, maar goed) de protesten moet verbieden, omdat er anders “een zware pijp gerookt zal gaan worden” – vrijheid van meningsuiting inderdaad, en ook erg democratisch enzo.

    Vrijheid van meningsuiting beschermen is gratis als je het doet voor meningen waar je het mee eens bent. Da’s niet principieel. Ik heb hier niemand van deze principiele verdedigers van de vrijheid van meningsuiting voor de vrijheid van meningsuiting horen opkomen toen de rappers van DHC werden vervolgd onder de meest absurde wetsinterpretaties omdat ze Hirsi Ali beledigden. 1/3 van de Nederlanders waren het met Balkenende eens dat met die kleipoppetjes de koninging niet op de hak mochten worden genomen en 2/3 vond dat er maar eens goed naar gekeken moest gaan worden.

    De AEL wijst zonder enige moeite aan hoe groot de hypocrisie is met ook een paar cartoons, en laat daarbij zien wie hier de macht, het geld en de middelen heeft om politiek gevoelige plaatjes te censureren.

  72. Saida
    07 februari 2006 om 08:54 uur.

    Theo je spreekt jezelf tegen.
    Voordat je iemand wil overtuigen is het wel handig als je eerst je zelf kan overtuigen.
    Moslims moeten niet moeilijk doen….iedereen heeft recht op zijn mening.
    Wat is het nou moeilijk of eigen mening?

    En de Hofstadgroep is opgepakt.

  73. max
    07 februari 2006 om 10:57 uur.

    pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
    ok 1 ding wat doen moslims toch in godsnaam in dit land?
    het is toch heidens?
    nou hup je spullen pakken en terug!!
    of is het daar te armoedig? denk het wel he!!
    en dan gewoon hier gaan klagen!
    ben je helemaal!!!!! alla bestaat niet allemaal onzin.
    je gek laten maken door een persoon die er niet eens is!

    en de koran by the way is een copy van de bijbel die er reeds eerder was!

    kort gezegd.
    demonstraties voor meer eigen identiteit hoeft niet
    als het je niet bevalt kan je gewoon gaan
    niemand houd je tegen.

    Wij nederlanders zijn trots op onze democratie en willen dat graag houden zo!

    Ik dank u!

  74. king
    08 februari 2006 om 12:43 uur.

    as ik het goed voor heb zijn afbeeldingen van die allah verboden, HOE kunne ze dan n hemelsnaam wete wanneer er iemand een tekeningske overmaakt, ze wete zelf ni hoe hij der uitzie, en een kleine oorlog uitvoeren omwille van een religie wa voor een geloof is da daar, als er een cartoon gemaakt word over jezus of god dan slage wij toch ook ni alles plat, da komt int nieuws en daarmee is de kous af, dus een bericht aan alle moslims of islamieten, DENK EENS NA VOOR U IETS DOE

  75. Nico
    08 februari 2006 om 03:42 uur.

    Beste lezers,

    Al die heisa rond die cartoons… ongelooflijk. Het lijkt me een beetje bij de haren gegrepen?!

    Enkele bedenkingen enkele uitspraken die ik de laatste dagen opving:

    *De Profeet mag niet afgebeeld worden. Men mag geen ‘gezicht’ aan de profeet geven.*
    -hoeveel Moslims noemen hun zoon niet Mohammed? (het is trouwens de meest voorkomende jongensnaam in Brussel). Een zoon naar de Profeet noemen. Is dat niet op een of andere manier de profeet een gezicht geven? Bovendien spiegel je dan je zoon aan de Profeet?

    *De cartoons zijn een belediging voor de Profeet*
    -Even verdergaan op hetgeen ik hierboven schreef. Stel da die zoon, die je naar de Profeet genaamd hebt, ‘zondigt’ (je kiest zelf hoe breed of eng je dit woord interpreteert). Is dat dan geen belediging voor de profeet? Zijn naamdrager schaadt ten slotte zijn naam. Nee? Lijkt me erger dan een cartoon getekend door iemand die geen lid is van de geloofsgemeenschap en er tenslotte een onwetende is?

    *Denemarken boycotten*
    -“Jyllands-Posten”, de Deense krant die de cartoons als 1e publiceerde, is een vrije krant. Het verwoordt dus met zijn cartoons niet het standpunt van de regering of van de meerderheid van de bevolking. Wel van een paar enkelingen. Waarom dan alles wat Deens is boycotten?
    Bovendien zijn het vaak de mensen achter de merken die geëxporteerd naar Islamitische landen die het meest respect hebben voor buitenlandse culturen, geloofsovertuigingen enz… omdat ze gedurende al die jaren contact hebben gehad met de bevolking. Door de boycots zijn het net zij die het meest getroffen worden.

    Dit waren gewoon enkele bedenkingen…
    Ik hoop op enkele reacties.

    Mvg,

    Nico

  76. Robin
    09 februari 2006 om 02:58 uur.

    Volgens mij gaan de rellen in de islamitische wereld al lang niet meer om die cartoons. Ik hoorde een islamitische vrouw op het journaal iiets van: “weg met de zionisten, weg met amerika” zeggen. Het gaat niet (meer) om de tekeningen. Het gaat over islamieten tegen westerlingen. Westerlingen tegen islamieten. Westerlingen kun je trouwens niet allemaal op een (christelijke) hoop gooien. Ikzelf ben bijvoorbeeld agnost. Verder ken ik heel veel mensen die atheist zijn. Christendom is dus niet op alle westerlingen van toepassing.

    Zo zie ik het ten minste…

    Verder zie ik niet hoe een boycot van Deense producten prenten in het vervolg zal verminderen. Het heeft niets met elkaar te maken.
    hetzelfde geldt voor het aanvallen van VN kantoren. Sinds wanneer heeft de VN er iets mee te maken?

  77. Robin
    09 februari 2006 om 03:03 uur.

    Mag ik daar nog even aan toevoegen dat ik het eng vindt dat nu ook “boos” wordt gekeken naar Noren en dergelijke. Straks wordt ik ook nog aangezien voor Deen en “opgejaagd”.
    Daarbij is het niet eerlijk om Denen in het algemeen aan te vallen. Er zijn slechts een paar mensen betrokken geweest bij die prenten. Kun je heel Denemarken daarvoor straffen?

  78. Robin
    09 februari 2006 om 03:06 uur.

    Als ik toch bezig ben…

    Ik wil even reageren op Max.
    “en de koran by the way is een copy van de bijbel die er reeds eerder was!”
    Dan is de bijbel een kopie van de joodse boeken. (o.a. torah) die er ook reeds eerder waren dan de bijbel.

  79. amore
    09 februari 2006 om 05:02 uur.

    robin

    wat je daar zegt klopt niks van dat koran ,bijbel en torah kopie
    va elkaar ,enige die klopt is dat wat goede is voor de mens
    ieder geloof heeft apart verhaal en betekenis,dus in onze koran staat
    dat wij mogen alkohol drenken en varkensvlees moeten eten
    er is een paar digen die vergelijkbaar zyn, dat deense bevolking
    moet boeten voor die cartoons ,ben ik ook niet eens
    het heeft wel invloed op omdat denemark heet troepen in irak
    en die stond pal achter bush in zij clubje

  80. amore
    09 februari 2006 om 05:15 uur.

    ROBIN
    HET WSTEN WAT JULLIE NOEMEN DIE HEET EEN SCHLECHTE
    GESCHIEDENIS ACHTER ZICH GELATEN IN DIE LANDEN
    IN MAROKKO LEVE OKK JODEN EN CHRESTENEN EN DIE GEEN
    LAST VAN RACISM ,WAROM STEUN JULLIE DIE OORLOG DIE NIET RECHVAARDIG IS OMDAT MOSLIMS ZIJN EN DIE MOETEN
    JULLI KEIN HOUDEN ,WIJ HEBBEN GENOEG VAN OORLOGEN
    VROEGER HADDEN JULLIE RUSLAND ALS VIJAND DIE HEBBEN JULLIE OP DE KNIE GEKRIJGEN ,TOEN MOEST JULLIE EEN
    NIEUWE VIJAND ZOEKEN OM BETER TE WORDEN DE MOSLIMS

  81. Iemand
    11 februari 2006 om 06:22 uur.

    Waarom o, waarom kijken zoveel moslims nooit eens kritisch naar zichzelf maar staan ze alleen maar met een vingertje te wijzen.

    Men maakt nu in Iran dus tekeningen over de holocaust, alleen over de holocaust want over de profeet Mohammed mag je niks tekenen, vreemde vrijheid van meningsuiting…over voorgeschreven dingen mag je je mening uiten.

    Maar goed dat doen ze maar lekker in Iran.

    Als het je hier niet bevalt dan ga je toch lekker terug naar die woestijn.

  82. JF
    11 februari 2006 om 07:08 uur.

    Deense krant bied ekscuus aan , betalen moslims nu ambasades terug ?

  83. Aisha
    26 februari 2006 om 07:33 uur.

    Max, iemand zei, ik wil jullie eens vertellen vanwaar de westerse bevolking manieren (normen en waarden) heeft geleerd…, Van die zandlopers aka woestijn aka ARABIEREN! Anders waren jullie ook Barbaren die niets wisten. En omdat vele van jullie alleen kritiek kunnen leveren op de Islam door naar de media te luisteren en niet zelf te onderzoeken, zal ik een ding zeggen: Als je toch niets weet moet je eerst de Islam bestuderen voordat je met conclusies komt.

    Daarmee heb ik het ook over vele muslims die niets over hun eigen geloof weten en alleen een ander met scheldwoorden of op andere manier kunnen kleineren(bang maken). Als je niet tegen kunt wat de Kafirs zeggen, kom met feiten zodat je ze disst instead of nog een veel ergere beeld geeft dat muslims werkelijk slecht zijn.

    En het is heel teleurstellend dat men cultuur met geloof mengt. Net als Ayaan Hirsi Ali, zij heeft gewoon een traumatische ervaring in haar land meegemaakt wat cultureels was en ZEKER NIET godsdienstelijk. Daarom heeft ze altijd een slecht woord over de Islam.

    En omdat sommige Islamieten zelf een slecht beeld geven aan andere d.m.v andere te bedreigen of bom aanslag plegen, wil nog niet zeggen dat onze God dat heeft gezegd en dat islam dat inhoud. Want integendeel ons geloof gaat om VREDE en niet elkaar doden, tenzij je persoonlijk aangevallen word. Daarom keur ik het ook af wat Mohammed B. heeft gedaan.

    En wat betreft de cartoons, men weet dat elk islamiet zich aangevallen voelt wanneer je iets over de Islam zegt wat beledigend is, en toch hebben ze die cartoons gemaakt. Ik denk dat de westerse mensen genieten wanneer de islamieten agressief gedragen, jah dan kan je weer in de media laten zien hoe agressief ze zijn. Nou Terecht om agressief te gedragen. Alle andere onderwerpen laten vallen en over islam beginnen, waarom moet je een geloof belachelijk maken?

    La illaha illallah Muhamadir rasulallah

  84. smekmet
    05 mei 2006 om 03:32 uur.

    De beste feta komt uit Denemarken

  85. Singha
    28 februari 2008 om 01:32 uur.

    Satire moet kunnen maar respect en verdraagzaamheid moet er ook zijn.

  86. MO-SLIM
    28 februari 2008 om 11:23 uur.

    denk er goed over na wie er kan proviteren van een conflict tussen moslim en westerse mensen (christenen). die groep werkt achter de schermen zij zijn de mensen die geert wilders steunen in zijn film over de koran en ook staan zij achter de cartoons,