MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse powervrouwen op TV

30 oktober 2005 | in Media | 6 Reacties

Onder leiding van de jonge ambitieuze koning Mohammed VI vindt in Marokko ‘een kleine revolutie’ plaats. Marokko moderniseert en democratiseert in rap tempo en de verbetering van de positie van de vrouw heeft voor Mohammed VI de hoogste prioriteit. Een nieuwe familiewet geeft vrouwen veel meer rechten en ook in het strafrecht en arbeidsrecht is de gelijkheid van mannen en vrouwen doorgevoerd. In het parlement zitten inmiddels 35 vrouwen en in het hele land is een sterke toename van vrouwen in invloedrijke functies te zien.

Wie zijn deze ‘nieuwe vrouwen’ met macht en invloed? Tegenlicht ging naar Marokko en portretteerde een voorhoede van hoogopgeleide dames met uitstekende papieren en volle agenda’s: een bankier in Casablanca (Nezha Hayat), de directeur van een betonbedrijf in Fez (Leila Bennis) en de eerste twee vrouwelijke burgemeesters in de geschiedenis van Marokko, één op het platteland van de midden-Atlas (Khadija Oulbacha) en de ander in de toeristenplaats Essaouira (Asma Chaabi). Ook was Tegenlicht te gast bij de rumoerige redactie van Nissae al Magreb, het populaire tijdschrift voor jonge vrouwen in Marokko en sprak er met eindredacteur Leila Benyassine.

‘Femmes Fatales’ – VPRO Tegenlicht
zondag 30 oktober 2005 20:55 – Ned. 3
zondag 6 november 2005 11:00 – Ned. 3 (Herhaling)

Er zijn 6 reacties

  1. Bennie
    30 oktober 2005 om 11:08 uur.

    Marokko democratiseerd in een rap tempo?? Daar merk ik anders niks van. Het grote nadeel blijft dat Marokko van de koning is en alles wat Marokko aan inkomsten heeft gaat voor 89% naar de Koning. Dus wat nou democratie……

  2. analist
    31 oktober 2005 om 02:46 uur.

    Zelfs zo democratisch dat als de media noemt dat een van deze powerladies een buikdanseres is geweest de media een rechtszaak aan de kont krijgt.

    Laat me niet lachuh.

  3. Olie_sheikh
    01 november 2005 om 12:01 uur.

    Marokko moderniseert alleen als het om sletten gedoe gaat. Westerse kapsels overnemen. Vrouwen worden maar bloter en bloter, jongens die piercing laten zitten enzovoort. Maar qua technologie, regelgeving, democratie en orde gaat het juist de andere kant op. Wat is nou democratie?

    Vrouwen met mannelijke kapsels naar voren halen is namelijk heel makkelijk. Dat kan elke land. Het is juist heel laag om eigen waarde en normen opzij te zetten. Kom dan a.u.b met technologie en wetenschap. Omhoog met die economie, bouw in godsnaam een sociaal systeem op.

    Waar gaat het naartoe. Het lijkt wel het einde van de wereld.

    En nog die vrouwelijke burgermeester (met een mannelijke kapsel) van Souira op het eind. Zij ontkent dat het plicht om een hoofddoek te dragen geschreven staat.

  4. jasmine
    01 november 2005 om 06:28 uur.

    Waarom heeft de Marokaanse man het alleen over sletten,hoeren als het om de vrouwen gaat?En waarom bemoeien zij zich met een ander?Zij moeten een voorbeeld aan zich zelf nemen!De Marokaanse man zit tegenwoordig zijn hele leven in de gevangenis.Heeft geen diploma etc.Als ze uit de gevangenis komen dan zijn zij bekeerd tot homo of radicaal moslim(maar moslim zijn waneer het hem uitkomt)Stelletjes hypocrieten met name types als Olie-sheik(zelf ontkent hij ook zijn eigen identiteit door te zeggen dat een oliesheik is,sukkel)

  5. Amsterdammer
    01 november 2005 om 08:55 uur.

    Ik zou een andere vraag willen stellen hier. Mocht er nu in Marokko echte democratie en vrije meningsuiting komen, zouden de marokkanen daar goed van worden? is de bevolking op dit moment zo ver ontwikkeld dat zij op een beschaafde manier met elkaar kunnen debateren?

  6. ossama
    20 januari 2009 om 11:02 uur.

    hallo goed marokko voetbal