MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Suikerfeest als nationale feestdag

01 november 2005 | in Geloof | 20 Reacties

Op 3 november begint voor de meeste moslims het Suikerfeest. De laatste tijd gaan er stemmen op om van dit feest een nationale feestdag te maken. Uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van MarketResponse blijkt dat één op de vijf Nederlanders voorstander is van Suikerfeest als nationale feestdag. Het bureau vroeg ruim 500 personen van 18 jaar en ouder naar hun mening hierover.

Het idee van zo een nationale feestdag in een multicultureel land als Nederland, met meer dan 1 miljoen moslims, is zo gek nog niet. In Suriname, met relatief weinig moslims en waar veel culturen naast elkaar wonen, is het Suikerfeest (Id-ul-Fitre) al jaren één van de religieuze nationale feestdagen.

Er zijn 20 reacties

  1. Amsterdammer
    01 november 2005 om 12:36 uur.

    Doen.

  2. kosmander
    01 november 2005 om 03:31 uur.

    Doen.

  3. Cas
    01 november 2005 om 05:52 uur.

    Nooit doen! Het is een verloochening van de westerse cultuur.

  4. jet
    01 november 2005 om 09:05 uur.

    doen, eventueel om te beginnen op beperkte schaal. het zou voor onze moslim-scholieren een opluchting betekenen.
    en zou de bezinning rondom ramadan echt niet passen bij christelijk en humanistisch denken?

  5. benoit
    02 november 2005 om 08:43 uur.

    het zou getuigen van respect voor de ander

  6. ik
    02 november 2005 om 11:11 uur.

    ja.. de moslims krijgen ook vrij voor christelijke feesten, zoals kerst enz…

  7. sterlicht
    02 november 2005 om 11:58 uur.

    Goed idee, zo krijg je saamhorigheid en harmonie in de samenleving

  8. boeboe
    02 november 2005 om 12:54 uur.

    doen is beter voor die hollanders

  9. wonderstok
    02 november 2005 om 04:57 uur.

    doen doen doen

  10. Janne
    02 november 2005 om 05:28 uur.

    Niet doen, k bedoel als er 1 milj. Christenen zijn in Marokko zullen die het ook vertikken om kerst tot een nationale feestdag daaro te maken. K bedoel het is nog lang niet zo erg hier dat er vanwege het suikerfeest problemen ontstaan op het werk enz. Iedereen toont hier begrip voor en het gaat hiet maar om een relatief kleine groep mensen. Meeste Moslims die aan het suikerfeest meedoet zijn scholieren of hebben een uitkering.

  11. Homa
    02 november 2005 om 09:52 uur.

    Zeker doen! Als is het alleen maar om die nederlanders dwars te zitten!!!!!

  12. Ray
    03 november 2005 om 08:28 uur.

    Doen!
    Op Koninginnedag en Bevrijdingsdag na, zijn alle Nationale feestdagen geënt op het Christelijke geloof. Pasen, Hemelvaart, Pinksteren en Kerst.
    Ik stel voor om Pinksteren en Hemelvaart in te ruilen voor het Suikerfeest en op 10 juli Willem van Oranje herdenken.

  13. Saya
    03 november 2005 om 02:05 uur.

    Doen!!!!!

    Commentaar op Janne: dat volgens jou de meeste moslims die deelnemen aan het suikerfeest kinderen en uitkeringsgerechtigden zouden zijn, heeft niets te maken om van dit feest een nationale feestdag te maken.
    Zijn de meeste christelijken ook niet de kinderen etc?????
    Domme opmerking.
    Maar ik als hindu pleit ook dat het Divali feest een nationale feestdag mag worden.
    IK wens een ieder die het suikerfeest viert, een fijne en gezellige dag toe.

  14. Amsterdammer
    03 november 2005 om 03:04 uur.

    >

    Haha Janne, ik vraag me af in welke gat je woont……………
    Er wonen nu al meer dan één miljoen Nederlandse moslims in dit kikkerlandje en het worden alleen maar meer. Naar mijn inziens reden genoeg om één dag van het jaar als gebaar dat moslims in Nederland er ook bij horen. Er hangt in Nederland nu een hele duidelijke sfeer dat de Islam niet in Nederland thuis hoort. En de reacties die hierop zijn afgekomen bevestigen nogmaals dat beeld.

  15. Kim
    03 november 2005 om 07:37 uur.

    Ik zeg DOEN!
    Zelf heb ik er niks aan omdat ik in de kraamverzorging werk en dat gaat op elke feestdag gewoon door, maar we zijn nou eenmaal een multicultureel land en de moslims hebben maar 1 echt feest en dat is het grote Suikerfeest. Wij nederlanders hebben al genoeg feestdagen dus kan er nog wel 1 bij tog!
    Mabroek Al3ied allemaal he!
    XxXxX

  16. Ali
    17 november 2005 om 05:58 uur.

    DOEN

  17. Tout
    17 november 2005 om 09:37 uur.

    Doen hoor !
    Nederland is multicultureel, of je het nou wil of niet, en het hoort er gewoon bij. Dat bekrompen gedoe van “1 milj. moslims en het worden er steeds meer”
    weet je hoeveel Hollanders er tegenwoordig emigreren ??
    En trouwens, ik vind het alleen maar interessant, kun je nog wat van leren.

  18. Ibo
    23 oktober 2006 om 08:35 uur.

    Doen Doen Doen!!!

  19. steef
    31 januari 2007 om 04:29 uur.

    ohwja en krijgt christenen in islamitische landen ook een eigen nationale feestdag

  20. ariffie
    31 januari 2007 om 06:04 uur.

    doen of niet doen we zullen het altijd vieren uit onze hart liefdee voor allah.en wat oordeel jullie nou alsof jullie onze baas zijn.ik geloof niet in mensen of in de boeeken van mensen.ik geloof in een heilige boek en dat is de koran.en mohamed als de profeet.de laatste profeet van de helle aarde.hoe meer jullie onze haten hoe erger het wordt.ik geloof ook in jezus ook in de bijbel.maar niet in de bijbel die door mensen zijn geschrijven.