MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Aboutaleb bij herdenking Van Gogh

02 november 2005 | in Maatschappij | 8 Reacties

Hoewel hij niet tot een van de sprekers behoorde, was de hevig bedreigde Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb van integratie vandaag wel bij de herdenking van de moord op Theo van Gogh. Hij vertelde achteraf dat hij was gekomen ‘vanwege de grondwet’. “In een aantal landen is het vandaag de dag van de grondwet. Ik
sta hier omdat een jaar geleden op een schandelijke manier onze grondwet is verkracht. Ik vind het erg belangrijk om hier nu te zijn, want ik voel me graag één met Amsterdam’ aldus Aboutaleb op Planet Internet.’

De wethouder was zoals altijd omringd door beveiligingsmensen. Daarover zei hij: “die beveiliging went nooit en is pijnlijk. Ik wil ook wel weer eens door Amsterdam fietsen en een bloemtje of een paar sokken kopen op de Albert Cuyp.”

Er zijn 8 reacties

  1. Saida
    02 november 2005 om 01:47 uur.

    ”De Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb roept moslims op zich bewust te zijn van gevoeligheden. Van een kledingadvies is geen sprake, aldus zijn woordvoerder. ”Iedereen moet de kleding kunnen dragen die hij wil, maar moet zich er wel van bewust zijn dat sommige mensen angstig zijn,” aldus de woordvoerder.”

    Handig he zo’n flexibele grondwet dat komt en gaat wanneer je het uitkomt?

  2. Amsterdammer
    02 november 2005 om 04:37 uur.

    Saida, we hebben nu al heel lang door dat de grondwet op ons de moslims heel anders toegepast wordt dan bij de rest. Ook de media is erg selectief in haar berchtgeving over ons. Tot zover kunnen wij het volgens mij met elkaar eens zijn denk ik. Maar mijn vraag is, hoe kunnen wij een betere toekomst voor onze kinderen in dit land garanderen?
    Het gaat nu niet om wie gelijk heeft, want de groep die vindt dat alles ons schuld is, is gewoon op alle terreinen (politiek, media, journalistiek, financieel)machtiger.

  3. sterlicht
    02 november 2005 om 05:49 uur.

    Hoi Saida, dat heb je mooi gezegd. Die grondwet kan je inderdaad rekken tot jouw grenzen. En als je het niet bevalt geef je de moslims of Marokkanen de schuld. Dat is belachelijk. Die wethouder Achmed doet z’n best, hem kan je het niet kawalijk nemen.
    gr

  4. koen
    02 november 2005 om 08:49 uur.

    Aboutaleb is een Marokkaan in Nederland. Die zijn droom heeft waargemaakt. Die succes heeft. Bedreigd door zijn eigen ‘geloofsgenoten’. Denk daar eens over na. Omgekeerd vind ik: wil jij een hoofddoekje dragen, by all means, please do.

  5. Ger
    02 november 2005 om 11:10 uur.

    Even nadenken door wie of wat het probleem veroorzaakt word.
    Geloof is mijns inziens de natuurlijke vijand van de democratie en met name het Islamitische geloof is de ergste vijand. Nog nooit was Nederland erger bedreigd dan nu door de Islam. Er dreigt een burgeroorlog.

  6. Saida
    02 november 2005 om 11:29 uur.

    Maar mijn vraag is, hoe kunnen wij een betere toekomst voor onze kinderen in dit land garanderen?

    Ik zou het echt niet weten.
    Het eerste waar ik aan denk is het gebruikelijke.
    Gewoon je inzitten voor je toekomst onderwijs carriere en je kinderen en omgeving daarin stimuleren.
    Zorgen dat je een diploma hebt.
    Mona Siddiqi zegt dat ook. Studeer, begin een onderneming, zoek een baan. Zorg dat je kinderen een goede opleiding krijgen. De rest is bijzaak.
    Niet te lang blijven hangen bij al die vooroordelen over moslims.

    Maar wat ik zie is dat men een beetje uit de neus zit te eten.
    Geen oog heeft voor de omgeving. Maar dan als de kippen erbij zijn om te verontschuldigen voor je aanwezigheid: Als de kalf verdronken is dempt men de put.
    Al die initiatieven die er nu zijn waarom waren die er niet voor de dood van Theo?
    En voor wie zijn ze bestemd?
    Om te laten zien dat we wel deugen?
    Wie willen we zo graag overtuigen en waarom?
    Ik zie geen initiatieven voor de eigen achterban en jeugd om deze moed in te spreken en te stimuleren.
    NEe je bent op jezelf aangewezen en als het uit de klauwen loopt komen we met onze vingertje en de camera over de schouder: Zie je wel dat we ze in toom houden.

    Dat is zoals ik zei algemeen maar persoonlijk zie ik geen toekomst meer in dit land en wil ik gewoon weg

  7. yassir
    03 november 2005 om 04:24 uur.

    Wat kan ik aan Nederland geven en niet wat kan Nederland aan mij geven!!Je kunt best bij jezelf beginnen als een moslim vrouw door zelf-kritisch te zijn maar tegelijkertijd zelf bewust van je eigen potentialiteiten. Laten we onderschied maken tussen wat ik wil en wat deze samenleving van mij verwacht.

    Ik heb zelf veel respect voor de heer Aboutaleb..ben in veel vraagstukken met hem oneens maar ik beschouw hem toch als een doener, iemand die de veratwoordelijkheid neemt om iets concreets aan Amstersdam te betekenen.

    Ons grote probleem is dat wij nog tussen de raaf en duif zitten te huiveren. We missen organisatie, structuur, ambitie en vooral daadkracht en positivisme. we willen beide levens winnen maar we verliezen hun allebei door een passief gedrag of onverantwoord woord. Ik vraag me af: Waar zijn de tijden gebleven wanneer moslims beschaving aan anderen leren? Waar zijn de tijden van Alfarabi, Ibn Sina, alGhazali, alMasudi, alGhawarizmi, Jaber ibn hayan en en en..
    De achterstand die zich in veel Arabo-islamitische bevindt heeft helaas de Allochtone gemeenschap grotendeels hier ook bereikt..!

    Beste lezer denk goed over na en begin met jezelf, je werk, je studie, je ouders, je gezin, je wjk, je buren, je stad!! gezond leven betekent herleven en herleven betekent eterneel genieten!! Zo is je toekomst verzekerd!!

  8. Said
    04 november 2005 om 09:35 uur.

    Hoe kan je nou bij ongelovige vieze varken zijn herdenking zijn terwijl hij onze god Varken noemde en onze profeet Pedofiel, om te schamen Aboutaleb.

    Als je tenminste gelovig bent.