MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Ophef door mannen in djellaba

02 november 2005 | in Maatschappij | 16 Reacties

Twee mannen gekleed in djellaba’s zijn vandaag uit een internationale trein in Amsterdam geplukt en gearresteerd. De twee mannen vielen op vanwege hun ‘islamitisch uiterlijk’ (baard, djellaba etc..) en omdat ze zich volgens medepassagiers verdacht gedroegen. Bovendien zouden ze een verdacht pakketje en rugzakken bij zich hebben. Die medepassagiers vonden dat aanleiding om te politie via hun mobiele telefoon te waarschuwen. Na de arrestatie van de zogenaamde fundamentalistische terroristen, bleek dat al de commotie onterecht was. Ze hadden geen verdachte zaken bij zich en werden snel weer vrij gelaten.

Bijgewerkt op 2 november:

Opgepakte mannen wilden gaan bidden

De twee moslims die gisteren in een trein bij Amsterdam gearresteerd werden, voerden op het toilet een islamitisch reinigingsritueel uit. Dat heeft een van hen tegen het ANP gezegd.

Volgens de man wilden ze gaan bidden en zochten ze een schoon toilet om zich te wassen. Daarvoor liepen ze de trein door met hun bagage op hun rug. Dat was voor een reiziger aanleiding alarm te slaan.

De 18-jarige zegt begrip voor de actie te hebben, maar “ze hadden ook de trein in kunnen komen om ons te ondervragen.” De twee mannen droegen lange gewaden en keerden terug uit Bonn.daar hadden ze de ramadan in een moskee doorgebracht.

NOS Journaal

Lees ook het verhaal in de Telegraaf

Er zijn 16 reacties

  1. Amsterdammer
    02 november 2005 om 09:19 uur.

    Mocht de berichtgeving kloppen.Dan vraag ik me af of zij hier niet zelf om gevraagd hebben? er zo bij lopen is in mijn ogen niets meer dan provoceren. Wie hebben zij daarmee nu goed gedaan? Islam, Marokkanen, moslims, angst, tolerantie? bah, ik begin zelf steeds een hekel te krijgen aan iedereen die aan het provoceren is, moslims als niet moslims. ENOUGH….

  2. trab
    02 november 2005 om 12:01 uur.

    Blijkt maar weer eens dat de Koran het aan het langste eind heeft!

  3. trab
    02 november 2005 om 12:03 uur.

    Deze wonder (de Koran) zal de wereld lang bezighouden

  4. Saida
    02 november 2005 om 01:56 uur.

    Amsterdammer dus jij vind Islam provocatie?
    Schaam jij je voor de Islam dat je het wil verbergen als iets kwaadaardigs?
    Dus ip van boos te zijn op mensen die in alle moslims terroristen zijn worden we boos op moslims voor het moslim zijn?
    En zien we inderdaad de islam als terrorisme?
    En dan zeggen ze nog dat woorden niet kunnen schaden?!
    Islam wordt gezien als terrorisme.
    Nee helemaal niks aan de hand als we ons gaan schamen voor ons geloof.
    Was ook helemaal niet de bedoeling van al die ‘vrijheid van meningsuiting’

  5. Toth
    02 november 2005 om 05:09 uur.

    Ja maar inderdaad Amsterdammer, nu zijn terroristen gemakkelijk te herkennen aan hun baard, djellaba en bijbehorend verdacht pakketje. Wat als we deze inderdaad ernstig te nemen provocerende gedragingen verbieden?

    Dan kunnen we ze nooit meer op tijd herkennen en arresteren. In verband met de herkenningsproblematiek breng ik hier even een zekere Brazilliaan in herinnering, genaamd Jean Charles de Menezes. Dan krijg je weliswaar misschien creatievelingen die met, noem eens wat, lapjes stof en een naaikitje wel een oplossing voor dat probleem weten, maar waarom dat probleem uberhaupt creeren?

  6. Ger
    02 november 2005 om 11:17 uur.

    Wanneer je in een land dat bedreigd wordt door Moslim terroristen rondloopt in een djellaba en je verdacht gedraagd, vraag je om moeilijkheden…… Pas je dan verdomme aan !

  7. Saida
    02 november 2005 om 11:46 uur.

    Ger

    Terroristen dragen geen jelleba’s moslims dragen jellaba’s.
    En als jij alle moslims voor terroristen ziet dan ben jij degene die zich niet aanpast in Nederland
    In Nederland is er
    Vrijheid van meningsuiting
    Scheiding tussen Kerk en Staat
    Een rechtsysteem waarin iedereen onschuldig is toch het tegendeel is bewezen.

    Dus Ger jij past niet in Nederland

  8. Olie_sheikh
    03 november 2005 om 01:47 uur.

    Ger,

    Je hebt een inburgeringcursus nodig. Zij moeten jou even uitleggen wat een rechtstaat allemaal inhoudt.

    Even voor de herinnering. Die mensen (waar jij iets tegen hebt, moet ik uit jouw voorgaande meningsuitingen concluderen) zijn de kinderen die door westerlingen in hun land zijn aangevallen en bezit. Vervolgens werden zij gebruikt om tegen de nazi’s te vechten en later als gastarbeiders hier naar toe gebracht. Je kunt gewoon niet tegen dat hun kinderen zich als volwaardig burger gedragen. Iedereen kleed zich na zijn/haar wil. Wie ben jij om daarover te oordelen.

    Amsterdammer’

    Of dat provocerend is, is een subjectieve kwestie. Jij vindt dat provocerend. Ik niet.

  9. trab
    03 november 2005 om 07:53 uur.

    Toch ben ik ergens verbaasd over. Ik vind het vreemd dat beide mannen tegelijk een rituele wassing wilden doen op het toilet. Ik ga maar vanuit dat ze na elkaar gingen. Anders ik begin ook al door de media een beetje gehersenspoeld te worden. Verder zou ik wel gebruikmaken van het alternatief. Ik vind het toilet nou niet echt een reine plek om je wassing te verrichten. En al helemaal niet openbaar. Ik zou de voorkeur geven aan een tayemout (reine steen juiste vertaling?), vooral na zo’n lange reis in de Internationale trein. Al goed, zij doen het zo, en dat is prima en die ophef is een ziekte die nooit over zal gaan.

  10. Christen
    03 november 2005 om 08:40 uur.

    Ik kan de angst voor djellabas en burqua’s in het openbaar, gezien de gebeurtenissen sinds 11 september wel begrijpen, hoewel het natuurlijk niet zo is dat iedere moslim die dergelijke kleding draagt, per definitie een terrorist is. Wel geloof ik dat zo iemand strikter in zijn/haar geloof is, dan een gematigde moslim. Net als bij Joden die alleen een keppeltje dragen of gelijk lange baarden en pijpekrullen hebben.

    Die angst komt door wat we in de media zien: moordlustige lieden als Bin Laden, Al Zawahiri, Al Zarqawi en in ons eigen land Mohammed B. zien we op TV in die klederdracht. Ze zien zichzelf als verdedigers van hun geloof, maar maken het hun geloofsgenoten steeds moeilijker en brengen ze zelfs om het leven (zie de bomaanslagen in Irak).

    Wat de moslims in Nederland het beste kunnen doen is, of ze nou een djellaba, burqa, chador of wat dan ook dragen, is om eens openlijk en massaal te laten zien dat zij terreur afwijzen. De moslimgemeenschap in Nederland komt op mij te passief over en zo ontstaat bij veel Nederlanders het idee dat ze het wel eens stilzwijgend eens zouden kunnen zijn met fundamentalistische terreur. We wonen hier met zijn allen in dit land en dat zal wel zo blijven. Maar laten we alsjeblieft hand in hand, welk geloof je ook hebt, schreeuwen tegen de terreur. Dan komt het wel goed met dit land en zal de angst voor andermans kleren of geloof wel verdwijnen.

    Wie durft?

  11. Toth
    04 november 2005 om 07:37 uur.

    Het is een biologische eigenschap van de hersenen van zowel mensen als dieren dat men zoekt naar patronen in een chaotische wereld om zich te orienteren. Dat wil niet zeggen dat de meest in het oog springende patronen ook een correcte interpretatie van die wereld oplevert. In de dierenwereld wordt hiervan dankbaar gebruik gemaakt en hoe eenvoudiger de denkprocessen in het prooidier hoe trefzekerder de jager is van een maaltje.

    Strategische (militaire) denkers hebben dit al heel erg lang geleden in praktijk proberen te brengen op het slagveld. De kapers van 911 bijvoorbeeld waren geen strenge moslims. Er zijn verschillende serieus te nemen getuigenissen van serveersters (oa Gina Marcelo) en een vriendin van de kapers dat ze er een zeker voor islamitische begrippen nogal losbandige leven op nahielden met (sterke) drank en striptease (o.a. in de “Pink Pony Nude Theater”) ,gokken in Las Vegas en heel veel vrouwen. Dit is van officiele Amerikaanse zijde (inlichtingendiensten) proberen te verklaren met undercover verhalen over de kapers adepten zouden zijn van Takfir wal Hijra.
    Het probleem is dat Takfiris Osama bin Laden en zijn “al Qaida” beschouwen als een verrader en een overdreven vrijzinnig figuur, een ongelovige. Takfiris hebben al in 1995 een aanslag gepleegd op Osama bin Laden in Khartoum.

    Iedereen met enige achtergrondkennis weet verder dat Osama bin Laden, alhoewel sinds enige jaren in het openbaar veroordeelt, samenwerkt met Westerse inlichtingendiensten. Op dezelfde manier als Rusland, nu de door Beatrix geprezen massamoordenaar (o.a. 160,000 Tjetjenen van een bevolking van nog geen miljoen) Poetin een los-vast samenwerkingsverband heeft met Basayev.

    De persoon Al Zarqawi is omgekomen in 2003 tijdens bombardementen in Noord-Irak, de terreurgroep die opereert onder de naam Zarqawi opereren in samenwerking met de Amerikaanse en Britse geheime diensten, enerzijds voor de propaganda om het nationaal verzet te delegitimeren, anderzijds om via een schijnbare tegenstelling een zekere mate van controle te creeren, op dezelfde manier als de Algerijnse junta zelf de GIA (overigens ook door het Westen, Engeland en Frankrijk gesteund) heeft gecreerd om zichzelf zogenaamd als de aanbieder van veiligheid te kunnen profileren.

    Sun Tzu zei dat deceptie de basis is van alle oorlog. Sinds de dagen van Sun Tzu zijn bepaalde zaken verder ontwikkeld.

  12. Abdellah
    04 november 2005 om 09:50 uur.

    Christen,

    Ik verdom het om bij ieder “wissewasje” de straat op te gaan om me ervan te distantieren. Zo vraag ik de Joodse gemeenschap ook niet om bij elke inval in Gaza de straat op te gaan. Dan zou het elke dag raak zijn. Moet ik hen ook betichten van passiviteit? Onzin!

  13. Saida
    05 november 2005 om 11:11 uur.

    Christen ik durf te zeggen dat je uit je nek klets.
    Ten eerste hadden zelfmoordenaars van 11/9 geen jellaba aan.

    Ten tweede heb ik veel betere te dingen te doen dan mij te verantwoorden voor de bekrompenheid en onwetendheid van de gemiddelde Nederlander.

    En tegen bekrompenheid is geen medicijn want er zijn dagelijks moslims die zich wel geroepen voelen om zich te verantwoorden voor de bekrompenheid en ontwetendheid van de gemiddelde Nederlander zonder resultaat.
    Zie jouw bekrompen reactie.’Moslims doen niks’
    Dus je spreekt je zelf er tegen als je zegt dat het daarmee goedkomt.

    Dus beter ga je een leven zoeken en laat je anderen leven.

  14. koen
    05 november 2005 om 05:06 uur.

    Een rituele reiniging in een treintoilet? Dat is zo’n beetje de vieste plek die je daarvoor kunt bedenken. Wel sneu voor die jongens. Nemen ze rugzak mee naar de WC zijn ze verdacht, laten ze ‘m in de coupe liggen zijn ze ook verdacht. Dat schiet natuurlijk niet echt op.

  15. 2pac
    13 november 2005 om 01:43 uur.

    Had mohammed atta (tenminste als hij de dader was volgens mij was het een amerikaan of een jood if u know what i mean hehe) ook een jellaba aan?

  16. Nisa
    15 november 2013 om 04:18 uur.

    slaat helemaal nergens op!!!! Gewoon triest hoe de politie zich opstelt tegen mannen die in een djellaba lopen. Meteen zijn het terroristen he!! ziekelijke mensen op aarde joh die schikken van een djellaba. Wat als hij in de trein aan het bidden was, en de shahada ging uitspreken dan hadden ze de trein ontruimd. hahaha zielig dat deze mannen meteen worden gezien als terroristen terwijl iedereen weet dat 9/11 een inside job is geweest. De grootste terroristeren zijn de Amerikanen zelf die tegen de islam zijn. Vandaar de meerderheid van de Amerikaanse bevolking zeker moslim is geworden na 9/11.