MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse profs winnen van Sparta

12 november 2005 | in Sport | 9 Reacties

Het elftal van de Marocprofs, bestaande uit Nederlands-Marokkaanse profvoetballers en coach Willem van Hanegem, heeft vrijdagavond simpel van Sparta gewonnen. Het werd 5-0, Boutahar (NEC) en Boussaboun(Feyenoord) scoorden tweemaal en Boukhari (Ajax) éénmaal.

De opbrengst van de benefietwedstrijd waar 4000 bezoekers op afkwamen, is bestemd voor gehandicaptenprojecten in Marokko en Nederland. In april vorig jaar speelde de Marocprofs hun eerste wedstrijd, tegen Ajax werd het toen in de ArenA 3-2. Scheidsrechter Jol staakte de wedstrijd in de slotfase nadat een groepje jongeren het nodig vond om het veld te bestormen.

Er zijn 9 reacties

  1. Saida
    12 november 2005 om 12:24 uur.

    Het was echt een geweldig groot feest.
    Prima sfeer prima wedstrijd 5-0 voor Marokko.
    Ik heb gewoon pijn in mijn kaken van het lachen.
    Tijdens de eerste helft was het op de tribune interessanter dan op het veld.
    Hele horde Marokkaantjes die tegen elkaar gingen schelden in koor.
    En dan verontwaardigde blikken van mensen die dachten dat ze in het concertgebouw zaten.
    Wat ik ook heel geweldig vond was de inzet van de vele vrijwilligers zoals de buurtvaders. Die op een vriendelijke toon er voor zorgden dat de horde Marokkaantjes zich gedroegen.
    Het was een en al meligheid en baldadigheid.
    Tijdens de tweede helft kwamen de Marocprofs in aktie en scoorden de ene doelpunt na de andere en ik keek echt voetbal.
    Een kwartier voor het einde liep het een beetje uit de hand.
    Ik vond het jammer dat jongeren het veld op gingen maar moest er uiteindelijk vooral om lachen.
    Je zag gewoon dat ze geen kwade bedoelingen hadden en niemand lastig vielen. Ze speelden gewoon tikkertje met de beveiliging en gingen zonder problemen het veld af.
    Er was een klein incident wat ik heel erg jammer vond. Een van de buurtvaders die ik de hele avond met een vriendelijke gezicht heen en weer zag lopen had het letterlijk aan de stok met een jongen. Door tussenkomst van anderen liep het met een sisser af.
    Het had des betreffende buurtvader erg gekwetst en dat vond ik heel erg.
    Maar het mocht voor mij geen domper op het feest zijn.
    Wat er ook morgen in de Telegraaf komt dit onvergetelijke feestje kan niemand van mijn afpakken daar ik het met eigen ogen heb gezien dus:
    Respect voor de buurtvaders
    Respect voor Marocprofs
    En respect voor onze Marokkaantjes en moge hun levensvreugde en vuur nimmer doven.

    Ps ik heb Hadji gezien maar durfde niks te zeggen

  2. moh
    12 november 2005 om 02:51 uur.

    het was een hele leuke wedstijd leuk om al die spelers te zien
    maar helaas ging het weer fout dus ik vraag me waarom nou
    het was voor een goede zaak voor marokkaanen kunnen ze beter niks
    organiseren voor het uit de hand gaat lopen zo een kleine groep verpest het voor mijn en al de andere broeders en zusters onnodig allemaal
    helaaaaaas helaaaas helaaaas

  3. alex
    12 november 2005 om 06:56 uur.

    Ik heb me prima vermaakt totdat sommigen het nodig vonden om het veld op te stormen (was trouwens een aardig grote groep) en stoeltjes vernielden. Rondom mij heen hoorde ik al gepraat over een bestorming van het veld. Dit heb ik ten zeerste afgeraden, maar helaas tevergeefs. Ik ben bang dat dit weer geen goede reclame is. En ik kon er dus ook niet een klein beetje om lachen. Ik hoop dat de organisatie Sparta de geleden schade zal vergoeden en zal helpen bij herstel, anders ben ik bang dat het heel moeilijk wordt om volgend jaar een BVO bereid te vinden om mee te werken aan een voetbalfeest.

    Ik vond dat veel jonge marokkanen (tot een jaar of 16) de buurtvaders totaal respectloos behandelden. Zij stonden er ook vrijwillig en voor hun plezier dus kan je op zijn minst naar hen luisteren en niet achter hun rug ze belachelijk maken door niet te luisteren naar wat vriendelijk wordt gevraagd.

    Wat ik niet begreep dat de Spartaspelers bij het betreden van het veld werden uitgefloten. Zij verdienden meer respect, omdat ze bereid waren om aan te treden tegen de Marocprofs voor het goede doel.

    Ik vond het trouwens jammer dat er geen Marokkaanse hapjes en drankjes te kopen waren in- en rondom het stadion. Of heb ik niet goed genoeg gezocht?!

    Voor de eventueel volgende keer wil ik diegenen, die niet bereid zijn om een leuk feestje te vieren maar alleen de sfeer willen verzieken vragen om gezellig weg te blijven. Dan wordt het pas echt FEEST!!

  4. FD
    12 november 2005 om 07:14 uur.

    Respect voor de organisatie en de Marocprofs!!!

    Ik heb zelf genoten van de Wedstrijd!

    Wat betreft die rot jochies. Volgens mij waren het er een stuk of 4 onopgevoede rot jochies… Die mogen ons niet tegen houden om dit soort dingen te organiseren. In Amsterdam waren het veel meer… dus het gaat beter.

    Daarnaast heeft het publiek het niet geaccepteerd en zij die jongens uitgejouwd….Het publiek is veel bewuster geworden!

    Ik hoop dat onze jongens volgend jaar weer organiseren!!
    (Ik hoop ook dat Affelay en Aissati dan ook meedoen 😉

  5. Marouane
    13 november 2005 om 12:17 uur.

    erwina het was een grootfeest geen gezeiK over die jongenS DIe het veld op gingen dat is ook feest vieren tikkertje spelen hAHAHAHA
    IK MOEST ER ZEKER OM LACHEN HET WAS GEWOON EEN KAT EN MUIS SPEL VOLGENDE KEER BETER MAROCSTARS 5-0
    VOLGENDE JAAR WEER IN SCHA ALLAH…..

  6. CAMERAMAN OMAR
    13 november 2005 om 05:10 uur.

    Salaam alemaal ik wil tegen al die mensen die het veld hebben 10min voor het einde van voetbalwedstrijd zeggen niet meer doen aub met dat gedrag hebben jullie
    veel mensen teleurgestel en boos gemaakt onnodig
    het is niet goed voor jullie en niet goed voor heel Marokkaans gemeenschap in Nederlamd en ik ben bang dat geen 3e wedstrijd meer komt en dat doet gehandicapten heeeeeeel erg pijn. ga goed over na de
    ik heb daar een paar voetballers gesprokken willem van hanegem helemaal niet er was eten er was Muziek maar ja iedereen ging ierder boos weg,
    mijn Naam cameraman Omar

  7. Said
    17 november 2005 om 05:40 uur.

    Hallo Alle,

    Ik was ook bij deze prachtige wedstrijd ter ere van de gehandicapten en kwam tot de conclusie dat volgens mij wedstrijden waarbij de Marocprofs spelen er een leeftijdslimiet van 18 jaar gesteld moet worden..of een jongere met beleiding van een volwassene…
    Het is ronduit SCHANDALIG hoe de jongens zich gedragen hebben 10 min. voor tijd. Stoelen vernield..Reclameborden, veld opgelopen..enz.
    Diverse mensen incl. Spartavoetballers hebben hun medewerking gegeven, terwijl zij dat niet hoefden. Er wordt gefloten door diverse Maro supporters aan onze zijde (wel te verstaan, grotendeels jongeren)
    Verder hebben de jongens die het veld hebben bestormd, schijt aan de oudere mannen die zich ingezet hebben ter ere van de wedstrijd. Zelfs NAJBET is gekomen om te voetballen en ook hij genoot van het spel, totdat….Coclusie: De Suries, Antilliaanen enz. kunnen zoiets wel tot een feest laten eindigen en wij niet.
    Laten we met z;n allen opstaan en deze jongens die het predikaat MAROKKAAN zijn niet eens verdienen…aan te pakken en aan te spreken op hen gedrag in plaats van er om te lachen. Ik ben nog steeds trots op het voetbal van de Maroc Profs (wat overigens beter was dan het Nat.elftal)
    maar die gasten……Ben er eerlijk gezegd nog ziek van!!!!

  8. nassira
    28 mei 2006 om 03:21 uur.

    hallo ik wil zeggen ik ga binnen kort trouwen ik wil zeggen ik ga verloven en ik wil een zaal huur en waar kan je dat doen en ik wil ziana en nagaffa en ik wil zeggen wie weet waar ik dat kan doen dus als je mij wilt helpen dan ben je van harte welkome

  9. marvin