MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Allochtone leerlingen vaak onderschat

14 december 2005 | in Carriere | 9 Reacties

Veel allochtone leerlingen van vmbo-scholen vinden dat zij een te laag schooladvies van hun basisschool hebben gekregen. De helft van deze leerlingen uit de lagere afdeling vmbo-basis stroomt door naar een hogere. Dit blijkt uit een onderzoek onder 220 vmbo-scholieren dat in opdracht van de Amsterdamse Adviesraad Diversiteit en Integratie is verricht.

Van ondervraagden (Turks, Marokkaans en Surinaams) acht 75 procent zich te laag ‘ingeschaald’. Volgens het onderzoek heeft een groot deel van deze groep gelijk. Vijftig procent van de leerlingen van het vmbo-basis stroomt namelijk door naar een hogere afdeling, het vmbo-kader meldt Het Parool.

Er zijn 9 reacties

  1. Amsterdammer
    15 december 2005 om 10:55 uur.

    Dit is niks nieuws. En daarmee gaat zoveel kwaliteit verloren. Het lijkt mij ook zinvol om een onderzoek te doen naar de opleidingsnieveau van de probleemjongeren…..Misschien dat het probleem dan ook bij de wortels aangepakt wordt.

  2. Maradonnan
    15 december 2005 om 11:56 uur.

    Het alom bekende en niet erkende pygmalion effect is groter dan verwacht op het basisonderwijs. Daar zouden basisscholen voor moeten uitkijken.

  3. Said
    16 december 2005 om 10:38 uur.

    Toen ik nog op middelbare school zat, gaf de decaan mij als advies een mbo opleiding te gaan doen in de horeca, terwijl ik alleen hoge cijfers heb op mijn rappot. Toen ik haar vroeg waarom, zei ze dat ze mij vaak heeft gezien met een witte blouse en dat het mij goed staat. Dat is dus volgens haar het ideale beeld voor een ober. Gelukkig heb ik niet naar haar geluisterd, anders heb ik nu mijn universitair diploma niet in mijn zak.

    Het probleem is dat veel Marokkanen akkoord gaan met het advies. De scholen weten dat er niemand is die ze op de vinger tikt, omdat de ouders van deze leerlingen niet op de hoogte zijn van het onderwijsstelsel.

  4. Saida
    16 december 2005 om 05:44 uur.

    Over een week komt er weer een onderzoek uit over taalachterstand om dit te verdoezelen.

  5. Hassan
    16 december 2005 om 08:07 uur.

    Ik kreeg op de basisschool een mavo/havo advies terwijl ik met taal en rekenen veel beter dan de rest was……ik vroeg ook om uitleg…kreeg als antwoord dat op de middelbare school alles veel moeilijker is…..hahah.
    Ik heb mijn vwo afgemaakt alhamdoelilah en volg nu een opleiding aan de uni.

  6. sterlicht
    17 december 2005 om 06:32 uur.

    Dat is een verschijn, dat is net zo oud als vuur. Daarom is mijn advies volg nooit het advies dat je krijgt van een meester of juf. Knik wel ja, maar ga gewoon je eigen gang en volg jouw wil en verstand. Dat heb ik ook gedaan en ik ben inmiddels ingenieur geworden, in een heel korte tijd. Het is heel lastig, ik weet het, want iedereen maakt het voor je zo lastig, dat je je op een gegeven moment aan je zelf gaat twijfelen, maar doe dat vooral niet. Luister ook niet aan je ouders, als ze zeggen dat je meester of juf gelijk heeft. Want keer op keer is bewezen dat allochtonen, met name Marokkanen, verkeerd of slecht advies krijgen. Dat heb ik vanaf de jaren zeventig aan de der lijve ondervonden. Het is dus niet fenomeen van gisteren of sinds de verharding van de samenleving, maar al heel lang aan de gang.

  7. SCO
    17 december 2005 om 08:19 uur.

    stelletje opgenaaide klerelijers zijn hetT ik ben ook Zelf bedoezeld door dit schandalig effect van opleiden .. me (strenge ) pa vond dat mn mees ter gelijk had@!!gelukkig studeer ik nu Rechten op universitair niveau

  8. mohamed
    17 december 2005 om 09:38 uur.

    Nou,met dit verschijning is het over een paar jaar ook al verdwenen want wij groeien hier op weten wat de rechten zijn en het onderwjsstelesel ze gaan nu niet zeggen ga maar naar vmbo als mn moeder hier heeft geleerd en gewerkt en daar zijn ze nu bang vor we kennen alles wat goed en fout is ze willen ons gewoon niet in hun kringen maar geloof het nu dat het wel gebeurt zie de culturen hier in nl dus dat gaat ook in de hogere posities komen ze willen het niet zien maar gaat wel gebeuren rechtom of linksom
    Gewoon je sudie afmaken dan zullen we daar ook komen waar we willen.

  9. Showmaster
    08 februari 2006 om 03:00 uur.

    ÃŒk werd ook bijna gestuurd naar een technische VBO opleiding, ben met heel wat zeuren toch de mavo gaan doen en nu doe ik het laatste jaar van de HAVO zonder moeite.

    Ja hoor stuur alle allochtonen maar lekker naar een lage technische opleiding, dan hoeven we mooi onze handjes niet vies te maken aan onprettige klusjes