MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Verkiezing Moslim van het Jaar

20 december 2005 | in Geloof, Maatschappij | 11 Reacties

Vanaf maandag 19 december 2005 kan er op de website mvhj.wijblijvenhier.nl gestemd worden op de ‘Moslim van het Jaar’. Deze lijst bevat 24 vooraanstaande Nederlandse moslims die elk op hun eigen manier een positieve bijdrage hebben geleverd in de Nederlandse samenleving. Bezoekers van deze snel groeiende weblog kunnen hun stem op de website uitbrengen. De uitslag van de verkiezing wordt op 11 Januari 2006 (Islamitisch Offerfeest) bekend gemaakt.

Aan het einde van ieder jaar komen overal allerlei lijstjes te staan met de beste of opmerkelijkste gebeurtenissen, producten of personen van het afgelopen jaar. Er zijn duizend-en-één categorieën en nu dus ook de categorie ‘Moslim van het Jaar’. Er zijn moslims uit allerlei verschillende gelederen genomineerd om zo een volledig en gevarieerd geheel te krijgen waaruit gestemd kan worden. De volledige lijst van genomineerden is aan het einde van dit persbericht opgenomen.

Wijblijvenhier.nl is een weblog die u de kans geeft uw eigen conclusies te trekken, via verhalen van onze bloggers. Elke dag worden er nieuwe ervaringen gedeeld, het hart uitgestort en een blik gegund in de ‘wondere wereld’ van de Nederlandse Moslim.

Een talentvolle redactie met verschillende etnische achtergonden en interesses probeert een reëel beeld te schetsen van wat er leeft bij de Moslims binnen de Nederlandse samenleving. Dat doen ze met scherpe analyses, interessante visies, humoristische anekdotes en nog veel meer. Ook zullen regelmatig prominenten uit verschillende hoeken worden uitgenodigd om een week lang iets te schrijven over hun belevenissen en visies.

De weblog is te vinden op de website www.wijblijvenhier.nl. Er is daarbij ook een mogelijkheid om te reageren op de verschillende stukken.

Lijst Genomineerden ‘Moslim van het Jaar’:

• Abdullah Haselhoef
• Abdulwahid v Bommel
• Ahmed Aboutaleb
• Ahmed Dadou
• Ahmed Marcouch
• Ali B
• Ali Eddaoudi
• Famile Arslan
• Farah Karimi
• Fatima El Atik
• Haci Karacaer
• Ibrahim Affelay
• Ibrahim Spalburg
• Imam Bekkali
• Imam Fawaz
• Imam Tahir Noorani
• Kader Abdolah
• Mohamed Sini
• Mohammed Cheppih
• Naeeda Aurangzeb
• Najib Amhali
• Nilgün Yerli
• Radi Suudi
• Sadik Harchaoui
• Samira Abbos

Er zijn 11 reacties

  1. Amsterdammer
    20 december 2005 om 09:45 uur.

    mijn stem gaat naar Ahmed Marcouch

  2. Najib Amhali
    20 december 2005 om 11:08 uur.

    Go Najib go!

    laat zien dat marokaanse mensen grappig, intelligent, vredelievend, zijn en ook zo hun talenten hebben.

  3. Toth
    20 december 2005 om 05:12 uur.

    Ik waardeer het werk van Radi Suudi zeer, en alhoewel de man alle eer toekomt die er te vergeven is weet ik alleen niet of dit nou de lijst moet zijn die hij naar mijn mening moet aanvoeren. Aan de andere kant vind ik ook niet dat mijn persoonlijke reserveringen een beletsel moeten vormen voor de eer die hem ook hierin toekomt.

  4. Mo
    20 december 2005 om 07:21 uur.

    Ik mis Abduljabbar v/d ven, hij had mijn stem 100% gekregen voor zijn uitspraken over Wilders

  5. sal
    21 december 2005 om 11:59 uur.

    waar zijn we in gods naam meebezig moslim van het jaar ?????men weet niks van die figuren laat staan nog op hun stemmen|
    zijn we soms op de markt te koop of zo
    mens wordt toch wakker en steun cq zaai geen onzin en brobeer voor je zelf een goede moslim te zijn

  6. Noura zei,
    21 december 2005 om 01:03 uur.

    Ik vindt een echte moslim is iemand die alle mensen respecteert en hun in zijn of haar waarde laat,welke geloof je ook moge hebben.Voor mij bestaat er maar èèn echte moslim en dat is de profeet Mohamed vzmh.Hij is mijn voorbeeld en mijn leidraad in mijn leven.Dus helaas kan ik niet of wil ik niet uit deze bovenstaande lijst kiezen.

  7. Kiko
    21 december 2005 om 10:21 uur.

    Dit is echt bullshit. stemmen op een moslim van het jaar??
    Ik vind dit niet kunnen. Wij zijn ook moslims, zijn wij dan minder??
    Wat ik wil zeggen is, dat zij teoevallig bekent zijn, maar dat wil niet zeggen dat zij beter als wij (ik) zijn!!

  8. Amsterdammer
    22 december 2005 om 10:17 uur.

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen van sommige reacties hier, dat ik me daarbij moet aansluiten. Het zou gepaster zijn om de Marokkaan van het jaar te benoemen door zijn maatschappelijke bijdrage en betrokkenheid…………….maar een moslim, dat kun je niet meten met het niveau waarop iemand voetbalt of hoe vol de zalen iemand trekt. Een goede moslim hoor je op andere maatstaven te beoordelen. De bovengenoemde personen is net het vergelijken van appels met peren.

  9. naima
    22 december 2005 om 09:30 uur.

    waar gaat dit over, dat is aan allah om te beoordelen hoe gelovig je bent.
    Als iedereen voor zich een goed moslim is, dan hadden wij een heel ander beeld in Nederland.

  10. Toth
    23 december 2005 om 07:39 uur.

    Beelden worden gevormd door propaganda en maar heel sumier door de realiteit beinvloed. Als iedereen die zich moslim noemde zich zo voorbeeldig gedroeg dat ze de menselijkheid bijna ontstegen, dan kenden een heleboel personen een heleboel uitzonderingen, maar het beeld zou erdoor niet worden aangetast. Het beeld wordt gepropageerd voor de geopolitieke fase waarin wij ons nu bevinden en waarin Nederland, evenals Marokko trouwens spelers zijn aan dezelfde verkeerde kant.

  11. Blabla
    23 december 2005 om 11:41 uur.

    Aan de ene kant begrijp ik deze actie wel: ze willen laten zien dat moslims ook positief bijdragen aan deze samenleving

    Maar aan de andere kant sluit ik me aan bij de reactie van Amsterdammer…je kan niet aan iemands prestatie (voetbalprestaties, gescoorde hits, etc) zien hoe islamitisch iemand is…je zou je dan moeten afvragen wat voor bijdrage een dergelijk iemand heeft bijgedragen aan de verbetering van de moslims hier in NL of aan de verbetering van de beeldvorming over moslims…

    Bepaalde figuren op die lijst hebben niet zozeer een religieuze bijdrage, maar meer een culturele bijdrage geleverd…en het is ook maar de vraag of bepaalde figuren zichzelf wel als een moslim zien…

    deze verkiezing zou dan ook beter de naam : allochtoon van het jaar genoemd worden…

    en wat ik ze nog kwalijk neem: ook hier zie je weer dat alles door elkaar gegooid wordt: marokkaan/allcohtoon/moslim….een pot nat……if U know what I mean…..