MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

21-10-14 | Reageer | Lees verder »
Veel snoep bevat varkensgelatine. Neem drop en fruitgum. Gelukkig staat het vaak in kleine letters op de verpakking(zie plaatjes). Maar soms ook niet. Ahmed uit Utrecht, kocht laatst Brommer Drop. Thuis ging hij nog eens dubbelchecken wat er allemaal inzat. En toen pas las hij: ‘gelatine (varken)’. Naoual uit Rotterdam kocht een pak Marsh Mallows. […]

REDACTIONEEL

Lonely planet, de meeste bekende publicist op het gebied van reizen, heeft Marokko aangeraden in zijn top 10 van de beste vakantiebestemmingen voor aankomend jaar. Lonely planet is enthousiast over de traditionele steden in Marokko en het culturele leven dat zich afspeelt op de straten. Een van de hoogtepunten is volgens hen Marrakech, de oude […]

Mohammed Benzakour: Brief aan Rita Verdonk

13 januari 2006 | in Column, Maatschappij, Politiek | 50 Reacties

Excellentie, Het is mijn gewoonte niet ministers lastig te vallen met brieven, maar u bent begonnen. Kort geleden viel er in mijn bus een envelop van mijn uitgever met daarin, verrassend genoeg, een brief van het Ministerie van Justitie. Daarin richt u zich persoonlijk tot mij en ondertekent u eigenhandig met een blauwe ballpoint.
Het is al speciaal een persoonlijk ondertekende brief van de minister te krijgen, maar nog specialer is het om gevraagd te worden voor ‘ambassadeur’.

Ambassadeur! Ofschoon u niet over Buitenlandse Zaken gaat, dwaalden mijn naïeve gedachten onmiddellijk af naar zonovergoten streken waar ik in een ommuurde villavesting notabele dames en heren mag verwelkomen op copieuze recepties en tuindiners. Niets is minder waar. U vraagt mij voor het ambassadeurschap van de ‘&-Campagne.’ De wat? Even vermoedde ik een redactionele slordigheid, maar de hele brief repte consequent over de ‘&-Campagne’. Nadere bestudering leerde dat dit de correcte benaming is voor een landelijke actie met als doel ‘de interactie tussen allochtoon en autochtone Nederlanders een positieve draai te geven’. Deze &-Campagne (die, zo is mij ingefluisterd, 10 miljoen belastingballen gaat kosten en vormgegeven wordt door MTV) wil ‘goede voorbeelden tonen van mensen die door persoonlijke initiatieven de kwaliteit van samenleven in hun directe omgeving vergroten’. Met de vraag dus of ik als schrijvende BNM’er (Bekende Nederlandse Marokkaan) mijn steentje wil bijdragen.

Beste Rita, hoe zal ik het zeggen? Hoe eervol ook, ik vrees dat ik u zal moeten teleurstellen. Ik heb weliswaar vaker geroepen dat de redding van onze aardkloot in handen van de vrouw ligt, maar uitzonderingen bestaan. Een daarvan, sorry, bent u.
Om te beginnen geloof ik niet dat als u maar een blik leuke Marokkaanse rolmodellen opentrekt, de interetnische vrede wordt bespoedigd. Dat is geen pessimisme, maar nuchterheid. De crisis is te diep en te gelaagd voor een paar hippe t-shirts, buttons en vlotte MTV-spotjes vol guitige successmoeltjes – hoe nobel ook de boodschap. Die 10 miljoen besteden aan een robuust onderwijs- en banenplan voor jonge, aan de rand balancerende Marokkaantjes zet oneindig meer zoden aan de integratiedijk.
Maar – en dat frappeert mij nog het meest– is dat deze verzoeningscampagne uitgerekend uit úw koker komt. Hoe ironisch. Nooit heb ik u mogen betrappen op enigerlei beleid of uitspraak van waaruit een soort van samenbindende werking ging. Misschien is dat teveel gevraagd voor een ex-gevangenisdirecteur, maar dan had u moeten bedanken voor deze integratiebaan. Of dacht u soms dat de duizenden stickers ‘Minister van Desintegratie’ gedrukt waren omdat men zo onder de indruk was van uw bindende kwaliteiten?

Ik zie u nog staan, daar op de Dam, 2 november 2004, hoe u daar stond te loeien als een soort wandelend onderbuikventiel, excusez le mot. Hans Janmaat was jaloers geweest. Alle moslims waren impliciet schuldig aan de moord, u durfde dat tenminste hardop te zeggen. In dit land hebben we vrijheid van mening en wie dat niet bevalt, dáár is het gat van de deur! Jaja, dat ging erin als koek. En toen later enkele moslimorganisaties uiting gaven van hun grief omtrent een staatsbekostigde film waarin hun heiligste tekst op konten en tieten werd geschilderd, reageerde u koeltjes bij Buitenhof: ‘Ach, hun incasseringgrens ligt te laag.’
Men moet maar tegen een stootje kunnen, nietwaar?

Maar laat ik nou onlangs een bewindsvrouw moord en brand horen krijsen vanwege een haar onwelgevallige spandoekleus. De 11 adequaat verkoolde lichamen waren nog warm, toen mevrouw aangifte deed vanwege haar ‘aangetaste eer’.

En wat hebt u toch een hekel aan al die sta-in-de-weg-wetteksten. Vooral de Grondwet en al die internationale verdragen, vreselijke misbaksels. Ze propageren maar gelijkheid, non-discriminatie en dat soort kul. Ondertussen is onder uw bewind de IND uitgegroeid tot een soort Gestapobureau die er vooral in lijkt te slagen mensen tot chronische psychoses, automutilatie en zelfdoding te bewegen.
En herinnert u zich nog die geweigerde-hand-soap? Niet eerder zo’n knap in scène gezette setting gezien. Terwijl we weten, u ook, dat er nu eenmaal dit soort moslimorthodoxen rondlopen, evenals bigotte christenen en puriteinse joden (rabbijn Evers bijv. heeft al twintig jaar geen vrouw een hand gegeven). Maar u liet de pers optrommelen, camera’s erbij, microfoons, en hupsakee: ziet wat een staaltje middeleeuwse misogyne!

Nee mevrouw Verdronk, u bent geen columnist of cabaretier. U bent lid van het Kabinet. Van u, juist van u, verwacht ik binding, verzoening, doortastendheid en tact. Maar ik zag het omgekeerde. Ik zag stigmatisering, polarisatie, botheid en verdachtmakerijen.
En dan stuurt u mij een brief waarin u vraagt of ik namens u de vrolijke succespiet wil uithangen?

Ik wens u veel wijsheid toe,

Mohammed Benzakour

Er zijn 50 reacties

  1. Amal
    13 januari 2006 om 01:41 uur.

    Hulde aan Benzakour, Naijib Amhalie heeft ook al bedankt voor deze “eer”.
    Hoop dat de rest die nog benaderd wordt af al benaderd is ook voor deze ‘Eer” bedankt! Dan staat ze voor de zoveelste keer voorrschut.

  2. abdel
    13 januari 2006 om 01:47 uur.

    Meester Benzakour, beter had ik het niet kunnen zeggen. Jij zegt wat ik, en duizenden met mij, denken. Ik heb maar nog maar een toevoeging en dat is deze: Benzakour for president!!!

  3. karim
    13 januari 2006 om 02:42 uur.

    R.E.S.P.E.C.T

    Zo zouden meer bekende nederlandse marokkanen moeten reageren als ze door verhond werden gevraagd om de zogenaamde integratie te bevorderen.

  4. hayat
    13 januari 2006 om 03:33 uur.

    zekerrrr RESPECT!!

  5. trab
    13 januari 2006 om 03:49 uur.

    Waar blijven de criticasters (aanhangers van Minister van Assimilatie) met commentaar??? Aangezien dit toch wel een overweldigende brief is!!!

  6. Toth
    13 januari 2006 om 04:38 uur.

    Er zal geen commentaar volgen, want er valt niets te weerleggen. Het waarschijnlijkst is dat er een lastercampagne op touw wordt gezet voor Benzakour. De Nederlandse overheid heeft veel ervaring op dit gebied.

  7. trab
    13 januari 2006 om 04:50 uur.

    Deze zeer respectabele persoon laat mevrouw Verdonk alle hoeken van de Tweede Kamer zien. Oei oei oei…

  8. jasper
    13 januari 2006 om 05:14 uur.

    Benzakour is een plagiator. Dit feit is alom vastgesteld en becommentarieerd. Plagiaat is een doodzonde en tekent zowat het onvermogen van een schrijver om serieus genomen te worden. Hoewel dit feit ons niet inneemt voor de kwaliteit en betrouwbaarheid van ‘s mans journalistieke arbeid kun je nog de positie innemen van de welwillende, altijd in de goedheid van de mens gelovende, autochtone criticus/medescribent. Een mens kan tot inkeer komen, nietwaar? En bovendien, die beginnende allochtone auteurs verdienen toch wel wat meer clementie , zoniet aanmoediging.? Zelfs enige aanmoediging is hier toegestaan.Helaas doet Benzakour niets om ons inzicht omtrent zijn kunnen in positieve zin bij te sturen.
    Benzakour is een middelmatige stilist. Prijzenswaardig voor een allochtone
    schrijver, maar zeker niet meer dan dat. Er zijn er, die ver boven hem uitstijgen. ( Bouazza, bijvoorbeeld. Maar daar hoor je niemand hierover. Waarom eigenlijk niet?). Benzakour is een allochtoon mannetje, dat op zijn pikkie is getrapt, omdat hij niet serieus genomen wordt. Omdat zijn gedachten over de multi-kul samenleving door autochtone lezers met nog net geen hoongelach zijn ontvangen. Meer intellectueel ontwikkelde schrijvers, zoals arabist Hans Jansen, hebben met onze plagiator al de vloer aangeveegd. Benzakour meent nu nog het vege lijf te redden door bijval te zoeken bij zijn Marokkaanse achterban.
    Goedzo, Mohammed! Natuurlijk; hier word je alom geprezen en bewonderd! Maar wil je ditzelfde bereiken bij kritische (Nederlandse) lezers, begin dan eens originele gedachten te ontwikkelen en verwoorden. En houd anders de eer aan jezelf. Voor meer kritische noten omtrent Benzakour: Laat het even weten; U wordt op Uw wenken bediend. Ik zal U gaarne helpen.
    Het is duidelijk, dat deze figuur de zaak van de “Marokkaanse allochtoon “niet dient.

  9. MOKER
    13 januari 2006 om 07:12 uur.

    RESPECT A SI BENZAKOUR!

  10. xavier
    13 januari 2006 om 07:29 uur.

    Sorry, Benzakour is een fijne, hoewel ietwat beneden het gemiddelde scorende nieuwkomer.
    Neem hem zijn fixatie af en hij heeft het in zich uit te groeien tot ‘ ‘verslaggever voor integratie en aanverwante zaken”.! Maar dan moet hij ook zelf inzien natuurlijk, dat dit het hoogst haalbare is…

  11. Toth
    13 januari 2006 om 07:31 uur.

    En ja hoor, zoals ik zei bij gebrek aan handvaten voor zelfs een of andere gekunstelde argumentatie een (beetje zwakke en studentikoos snobistische) ad hominim aanval door een zelfverklaarde kritische geest, in dit geval een inboorling met lange tenen genaamd jasper. Benzakour deugt van helemaal geen enkele kant want hij geeft het verkeerde antwoord. Wat jasper onbedoeld laat zien is dat Benzakour niets werd gevraagd, maar opgedragen.

  12. Elouardani
    13 januari 2006 om 08:04 uur.

    Ik heb veel respect voor jouw meester Benzakour.

  13. xavier
    13 januari 2006 om 08:06 uur.

    Nog even dit, Benzakour,

    Wil je werkelijk scoren en er toe doen in Nederland? Meld je dan in Allah’s naam aan op een der wis- en natuurkundige faculteiten. Het lijkt me schitterend om een van oorsprong Berberiaanse student namens Nederland ( of Marokko natuurlijk) de prijs voor e.o.a. baanbrekend toegepast wetenschappelijk concept te zien winnen. Weer eens iets anders dan de ‘tasjes-trofee’, of de prijs voor de snelste scooter.

  14. trab
    13 januari 2006 om 08:18 uur.

    He xavier,

    dat laat Benzakour wel aan jou over, zodat je met je natuur -en wiskundige kennis bij kan dragen aan de nieuwe kernbommen die gemaakt moeten worden (evt. nog testen op mensen die als dieren beschouwd worden). Aangezien je verder beperkt tot wat er gebeurt in A’dam, blijf ik van mening dat Benzakour de hoeken goed uitgekozen heeft in Den Haag!!!

  15. harry
    13 januari 2006 om 08:49 uur.

    hahaha Ali B gaat standaard ja zeggen let maar op die verkaaste KUT marokkaan:-)

  16. xavier
    13 januari 2006 om 09:05 uur.

    O ja, Thoth, (reminiscentie aan commando Thoth, WO2 ?)
    Prettig dat je je zo inspant om je , – hoe zal ik het zeggen, ”kornuit in het kwaad ‘, vrij te pleiten; ja zelfs op een voetstuk te plaatsen. Het tekent wederom het totaal doorgeschoten misverstand van de zielige allochtoon versus de ‘boven hem gestelde, hem ‘bewust niet begrijpende, autochtone
    machthebber, ‘ die onmiddellijk “Racisme, Discriminatie, begint te roepen wanneer hem een kritische vraag wordt gesteld.
    Dankzij de tolerantie hier in Nederland kunnen zelfs wrokvolle mensjes als Toth hier hun selfmade fatwa’s uitroepen. Beseft zo’n Toth dit wel? Nee, hoewel hij ‘ja ‘ zal roepen. Ach Toth, …

  17. Abdel
    13 januari 2006 om 09:05 uur.

    Beste Jasper (en vele etnocentristen),

    Wat een simpel figuurtje ben je eigenlijk. Wees als allochtone auteur kritisch, denigreer je roots en haal het liefst je geloof door het slijk. Dan pas verdien je het respect van Der Niederlandische volk. Wat dit ubervolk niet wil begrijpen is dat wij immuun zijn van zgn. druk om te assimileren. Wij willen en zullen niet geobserbeerd worden door een zedenloze klotevolk. Het volk dat de meeste joden in de 2e WO heeft verraden. Sorry but we pass.
    O nog een ding, de moeite die je hebt genomen om jouw tekst met een columnachtige gehalte te besprenkelen, is op zijn zachts gezegd van een niveau, waar zelfs de Telegraaf lezers geen brood van lusten.

  18. Ernest
    13 januari 2006 om 11:12 uur.

    Dhr. Benzakour het is een goede stuk en jij bent 1 van de weinige die kunnen beschrijven wat een gemiddeld nieuwe Nederlander voelt.
    Helaas zijn er weinig van jou soort binnen de Surinaamse bevolking.

  19. jasper
    13 januari 2006 om 11:38 uur.

    Mooi, dan heb ik toch mijn doel bereikt.
    Je erbarmelijke Nederlands zal ik voor deze keer dan maar door de ogen zien, “Abdel ‘. Ook jij bedoelt het goed, tenslotte. (neem ik aan).

  20. Toth
    14 januari 2006 om 09:48 uur.

    Ach arme gefrustreerde xavier, wat zal ik zeggen. Toth is een trotse autochtone Germaan die niets moet hebben van zielige sukkels die het land van zijn voorvaderen te schande maken met hun kinderachtige fobieen en pathetisch geschrei, en een extra grote hekel heeft aan hen die de arrogantie menen te kunnen veroorloven om het als hun eigen bezit claimen.

  21. abdel
    14 januari 2006 om 06:24 uur.

    Beste Jasper,

    Over het niveau Nederlands gesproken. Lees jouw laatste simpele tekst nog eens. En vraag je af of het woord contaminatie jou iets zegt. Zo als ik al zei: een simpel figuurtje.

  22. Hafid
    14 januari 2006 om 10:47 uur.

    Respect voor deze persoon die zijn mannetje staat en durft op te komen voor andere

    Beter kan ik het niet zeggen

  23. InGeniuZ
    15 januari 2006 om 12:03 uur.

    Zeg Jasper,

    Een beetje jaloers…..? Wou jij ook zo graag een brief van minster Verdomd, probeer maar het niveau van Benzakour eens te halen.

    Xavier,

    Wiskunde en Natuurkunde? Jongen, vogens mij zijn juist autochtone Nederlanders zwaar in de minderheid op de universiteiten waar wiskunde, natuurkunde en andere technisch wetenschappelijke opleidingen gestudeerd worden. You don’t believe it, just check the statics….ach simpele zielen.

    Maar no spang, we kunnen een keer gaan potje voetballen en dan ff naar een plaatselijke bar gaan om een beetje bij te lullen.

  24. MOKER
    15 januari 2006 om 11:43 uur.

    Domme Jasper… jij geen marokaan jij niet weet wat integratie is en waneer ophoudt ok? En ook als wij hier geboeren zijn hier wij niet geintegreerd…ik snap niet jij wel?..maar owke… Jasper doet sn ding…maar doe dat even ergens anders jongeman… rita verdonk…
    eerder Minsister van Assimilatie.. se kan so mee met die groepjes Gothics en criminelen..zij moet uitgezet worden… taz

  25. ADRER ouerzazate
    15 januari 2006 om 11:56 uur.

    Om te beginnen vind ik dat je ‘liefde’ niet met beleid moet beïnvloeden. Als een jongen in het buitenland verliefd wordt op een meisje, dan moet hij haar naar Nederland kunnen halen. Voor Marokkanen en Turken worden echter blokkades opgeworpen om te kunnen trouwen met iemand uit het land van herkomst. Je moet er veel geld voor betalen, er worden eisen gesteld aan je inkomen, de leeftijd is verhoogd. Kortom, allerlei maatregelen om dat te ontmoedigen. Dat is een vorm van discriminatie, omdat het voor andere groeperingen niet geldt. Als motief wordt hier het moeilijke integratieproces van de naar Nederland gehaalde partner gebruikt. Dit is kul. De meeste partners die vanuit het buitenland naar hier komen, zijn goed opgeleide mensen, of mensen die juist hun horizon willen verbreden. Mensen die wat willen bereiken.

    Ook het beleid ten aanzien van asielzoekers en vluchtelingen is keihard en inhumaan. De vreemdelingenparagraaf is voor mij de toetssteen van de beschaving. We mogen niet vergeten dat veel vreemdelingen en vluchtelingen komen uit landen waar Europese landen direct of via een omweg hebben huisgehouden. Denk aan Irakezen, of Afghaanse vluchtelingen. Ook hebben er allerlei burgeroorlogen in voormalige koloniën plaatsgevonden, waardoor mensen hierheen vluchten. We kunnen de boel elders wel verkloten en tegelijkertijd onze deuren dichthouden, maar die kant moeten we volgens mij niet opgaan.”

  26. zakaria
    16 januari 2006 om 08:45 uur.

    Benzakour, ik buig diep voor deze brief. Gote klasse en groot karakter!
    Ik ken je niet anders. En ik volg je al 8 jaar. Respect.
    Al die lui die jou nu proberen onderuit te halen met aanvallen op jouw persoon (zonder de inhoud!!) zijn zieligerds zonder argumenten. En wie Bouazza en Arabist Hans Jansen (huisvriend van Hirsi Ali en xenofoof Cliteur) noemt, weet welke moslimhaters zij zijn met hun opzichtige Bushiaanse en Sharoniaanse agenda. Dus Benzakour, je bent in goed gezelschap.
    Keep Strong Man!!
    Zakaria

  27. Rohina Raghoebier
    17 januari 2006 om 12:22 uur.

    Benzakour, klasse! Je laat je niet gebruiken als een pion.Laat het een voorbeeld zijn voor vele anderen!

  28. Nico van den Bergh
    17 januari 2006 om 11:45 uur.

    Kennelijk vanwege het feit dat ik niet woonachtig ben in de regio Amsterdam, wordt mijn mening inzake het integratiedebat niet op prijs gesteld (hoezo, discriminatie?), maar ik wil ‘m toch graag geven:
    Zo ‘n 20 à 25 jaar geleden werkte ik nog “in de fabriek”, waar ik veel collega ‘s van Marokkaanse afkomst had, met wie ik het heel goed kon vinden. Tijdens gesprekken met hen, op of buiten het werk, kwamen ook wel eens verschillen in -bijvoorbeeld- Marokkaanse en Nederlandse normen en waarden, en dergelijke, ter sprake. Wanneer Marokkaanse collega ‘s/ vrienden bepaalde Nederlandse normen en waarden vanuit hun perspectief onbegrijpelijk vonden, of zelfs afkeurden, wezen mijn Nederlandse collega ‘s en ik hen er beleefd doch dringend op dat ze zich daar toch bij moesten leren aan te passen, wanneer het hun bedoeling was om zich definitief in Nederland te vestigen. Dat leverde ook nooit problemen op, totdat de Amsterdamse “linkse kerk” (de Sonja ‘s Barend, Marcels van Dam en noem ze maar op, van deze wereld, die van zichzelf vinden dat ze linkse intellectuelen zijn) “De Allochtoon” ontdekte. Ten overstaan van de media (om toch maar vooral aan anderen te kunnen laten zien hoe goed en hoe links en hoe intellectueel zij zichzelf wel vonden) gaven ze -bij wijze van spreken- een keer een Marokkaan een hand, en verboden vervolgens mensen zoals ik om nog met hun, van origine, buitenlandse collega ‘s te praten over integratie, want dan discrimineerden ze hen!
    Nogmaals, mijn collega ‘s en ik gingen ondertussen wel meer dan collegiaal met elkaar om: ‘s weekends gingen we vaak samen stappen en we kwamen ook nog wel eens bij elkaar over de vloer!

    Even voor de aardigheid: in die tijd woonde ikzelf, als geboren Hagenaar, in Friesland, en op de middelbare school was ik wel eens de enige allochtone leerling in de klas, omdat 30 jaar geleden allochtoon gewoon nog “uit een andere streek” betekende.
    Diezelfde “linkse kerk”, die enerzijds 20 jaar lang iedere vorm van discussie over integratie van buitenlanders in Nederland onmogelijk maakte onder het mom van “politieke incorrectheid”, degradeerde anderzijds, in diezelfde periode, het woord allochtoon tot “niet-blanke”!

    Als ik één ding geleerd heb van mijn jaren in de fabriek, is het wel om mensen in hun waarde te laten. Ik vind het dan ook bijzonder wrang dat de hele integratiediscussie, onder leiding van extreem bevooroordeelde, zelfbenoemde “linkse intellectuelen”, zo heeft kunnen polariseren, maar dat niemand het heeft over hun verwerpelijke rol daarin!

  29. Nordin
    18 januari 2006 om 01:51 uur.

    Uiteindelijk gaat het om de groepen criminele Marokkanen die de boel verkloten. Bepaalde partijen hebben om politieke redenen een zondebok nodig en dit keer zijn wij de pineut en dat gaat al 5 jaar zo aan de gang.

    Die hele discussie over integratie, normen en waarden is gebakken lucht. Een discussie is een discussie zolang de meningen verdeeld zijn, anders is het geen discussie en de politiek wil lekker veel discussieren.

  30. Amsterdammer
    18 januari 2006 om 09:17 uur.

    Ik vind de rol van de rechtse intellectuelen even krom, of laat ik zeggen nog krommer. Het gevaar schuilt hem naar mijn mening meer in rechts dan in links. Is er ook een tussenweg? De huidige politieke klimaat laat daar geen ruimte voor. En is de allochtoon nu niet een soort bal geworden, die het ene moment door de linkse hoek getrapt wordt, en het ander moment door rechts.

  31. roelien
    18 januari 2006 om 07:44 uur.

    Beste Mohammed,

    Ik wil je een compliment geven voor je brief, hij is recht voor z’n raap.
    Je moet hem wel echt naar haar opsturen hoor!!

    roelien

  32. Maghreb Magazine » Boycot dure integratiecampagne
    21 januari 2006 om 02:14 uur.

    [...] Mohammed Benzakour, publicist van Marokkaanse afkomst, roept in Het Parool op tot een boycot van de peperdure integratie campagne van minister Verdonk. Benzakour weigerde onlangs mee te werken als ambassadeur, nadat hij hiervoor door het ministerie was benaderd. Eerder weigerde ook cabaretier Najib Amhali medewerking te verlenen. Rappers Ali B. en Brace hebben wel toegezegd om mee te werken. [...]

  33. Nico van den Bergh
    21 januari 2006 om 05:01 uur.

    Hoewel er veel waars schuilt in “Amsterdammer” ‘s reactie van 18 januari, ben ik er toch van overtuigd dat “de linkse* kerk” het integratieproces van buitenlanders in Nederland veel meer schade heeft berokkend dan “rechts*”. Ik kan daar een praktijkvoorbeeld van geven: mijn zoon -nu 13 jaar- heeft veel vriendjes wier wortels in het buitenland liggen.

    Die vriendjes komen vaak op bezoek. Vlak nadat kroonprins Willem-Alexander zijn verloving met Maximá bekend had gemaakt, was dat niet anders. Ik vroeg aan de vriendjes van mijn zoon wat zij van Maximá vonden. Eén van hen, van Marokkaanse afkomst, keek niet op of om van de Nintendo 64, haalde alleen zijn schouders op en zei: “Niet mijn koning!”

    En zo ‘n reactie kon ik mij van die jongen ook heel goed voorstellen, omdat zijn vader hem opvoedde als Marokkaan in Nederland; die vond het belangrijker dat zijn zoon Arabische les en Koranles kreeg, dan hoe hij presteerde op school!

    Voor alle duidelijkheid: ik heb NIETS tegen Arabisch of Koranles, maar die vader, hoewel -volgens mij- niet werkelijk van plan om ooit naar zijn vaderland terug te keren, probeert dus in zekere zin in Nederland een stukje Marokko te herscheppen.
    “Rechtse”* krachten in onze samenleving zouden hem die ruimte nooit gegeven hebben; die zouden hem keihard hebben laten kiezen uit de optie teruggaan naar Marokko (hetgeen Joop den Uyls benaming “gastarbeider” ook suggereert), of volledig integreren in de Nederlandse samenleving, zonder Arabische les of wat voor culturele traditie dan ook!

    “De linkse* kerk” daarentegen, gewend gedoogbeleid te voeren, maakte daar in deze geen uitzondering op. Veel 2e en 3e generatie buitenlanders groeiden daardoor op in het grensgebied van twee werelden. De goedwillenden hebben hun best gedaan om daaruit de keuze te maken die het beste bij hen past; de kwaadwillenden hebben daar handig van leren te profiteren, door uit te vinden hoe je in de ene wereld weg kon komen met wat in de andere niet mag.

    Maar waar is ondertussen het wederzijdse respect gebleven?

    *: echte intellectuelen zijn overigens niet “links” of “rechts”: die luisteren naar hun gevoel, en gebruiken hun verstand.

  34. barbara
    24 januari 2006 om 10:25 uur.

    ….”goed bezzziiiggg”…….
    Het ironische is wel dat jou reactie op de brief ( publiekelijk zeggen, in de Amsterdamer dat je niet wilt mee doen aan de &-campange) het ideaalbeeld is van DE geinteergerde Marokaan. Als Verdonk slimmer was zou ze het ook in haar &-campange gebruiken, als voorbeeld hoe dit spelletje gespeeld moet worden op hoog niveau. LET WEL;
    Being part of the system is not determent by which corner you play (pro /anti), but by the extent of playing by the rules of the sytem.
    AND YOU ARE A GREAT PLAYER…..luvya.

  35. Amsterdammer
    24 januari 2006 om 01:38 uur.

    Hallo Nico,

    >

    Het principe van wederzijdse respect hoort geankerd te zijn in de basis beginselen van opvoeding. Iedere cultuur en geloof predikt om je medemens te respecteren. Verdwijnt het respect dan ontstaat er een onstabiele samenleving. Een samenleving met twee of meerdere groepen tegenover elkaar.

    Aso’s hebben we nu in Nederland helaas aan overvloed zowel binnen de allochtone kringen als in Den Haag.

    Je stelt dat de linkse politiek in het verleden gefaald heeft. Ik zie dat eerlijk gezegd anders. Ik zie om mij heen veel allochtonen die goed terecht zijn gekomen. Als ik het over de Marokkaanse jongeren heb, dan hebben zij de Nederlandse taal zo goed als eigen gemaakt. Het is immers voor ons de hoofdvoertaal onderling geworden, en naar mijn mening vormt dat het fundament van integratie.
    Waar heeft integratie in jouw ogen (en die van rechts) dan gefaald?

    * Echte journalisten horen objectief te zijn in hun berichtgeving, hoeveel hebben we daarvan nog in dit land?
    Ik vind dat de media de democratie moet beschermen en alles boven water moet brengen. Maar wat we nu zien, is dat de media gewoon met de heersende wind waait. Eerst liep de media met links mee en nu zijn ze overgestapt naar de trein die naar het oosten gaat.
    Maar voor de rest was je analyse helder.

  36. Highlander
    24 januari 2006 om 05:26 uur.

    Deze berichten worden hier zeker geweerd?

    In 2005 dertig arrestaties in Marokko na marteling

    RABAT – In Marokko zijn vorig jaar 31 beveiligingsmensen opgepakt omdat zij mensen zouden hebben gemarteld. Dat heeft het ministerie van Justitie maandag laten weten. Hun zaak ligt nog bij het openbaar ministerie.

    Het gaat onder meer om officieren, politieagenten en negen medewerkers. Volgens een woordvoerder zijn ze vervolgd op basis van een nieuwe wet die martelen verbiedt. Op martelen staan celstraffen van vijf tot vijftien jaar.

    Marokko was het eerste Arabischtalige land in het noorden van Afrika dat de wet doorvoerde. Het parlement nam de wet in oktober 2005 aan.

  37. judith
    24 januari 2006 om 06:21 uur.

    geachte heer Benzakour,
    dank U wel voor deze voortreffelijke brief die precies verwoord wat ik al die tijd voelde.Ik heb de brief afgedrukt, en zal hem aan al mijn vaak rechtse vrienden/vriendinnen uitdelen. veel dANK

  38. SP Kerkrade :: Weblog :: Gelezen op internet, een brief aan Rita Verdonk
    24 januari 2006 om 06:39 uur.

    [...] De brief is hier te lezen. Wat vindt U van de inhoud van deze brief? [...]

  39. aissa
    25 januari 2006 om 04:13 uur.

    Mohamed Benzakour,
    Hartstikke goed. Je laat je niet gebruiken.Complimenten.
    Groet, Aissa.

  40. ras
    25 januari 2006 om 11:20 uur.

    geachte mijnheer benzakour,
    dank u voor uw met respect en waardigheid geschreven brief aan deze mevrouw. was zij maar zo als u , zo recht door zee en eerlijk, zonder onbeschaafd te zijn.
    dat met die handdruk was veruit schandalig en hoogst belachelijk. zelfs ik weet dat sommige islam-geleerden geen andere vrouw als die van zichzelf willen aanraken. zuiver een teken van respect. juist een mooi gebaar,want iedere aanraking kan een verleiding inhouden, en er zijn mannen die daar niet voor kiezen, affijn dat weet u natuurlijk maar al te goed.
    wat vindt u dan van die nieuwe idioterie over alleen nederlands op straat spreken, om te gieren van het lachen toch? ikzelf vindt het heerlijk om een andere taal te horen, dat doet me voelen als wereldburger. ik hoef ook niet alles te begrijpen wat er gezegd wordt, het gaat vast niet over mij. en als dat wel zo zou zijn’voel ik mij bevoorrecht. maar angst bederft veel, vooral voor de ander.
    zoals Jean Paul Sartre al zei: “de hel is de ander’ jammer ja…ik zou willen zegen lieve islam-gelovigen, laat u niet uit de tent lokken en bedek ons domme gedrag met die belangrijke mantel der liefde. want in uw hart weet u wie u bent en dat moet voldoende zijn voor een mens. de ander maakt uw hel als u daar in trapt. respect voor u en voor alle anderen, want u is ik en de ander ook, vrede rascha

  41. dennis
    27 januari 2006 om 12:00 uur.

    Al die wijze reacties hier, je zou er zo een kabinet mee vullen! Helaas laten deze wijze dames en heren het bij het vervloeken van.
    Ik vindt het super jammer om steeds maar weer geconfronteerd te worden met de hatelijke houdingen van alle religies. Ik?
    Ik veroordeel niets, want…..en nu komtie……….
    IK WEET HET NIET!!, en DAT zouden meer mensen moeten doen;-)

  42. Ivon
    27 januari 2006 om 12:09 uur.

    Beste Mohamed,

    je brief is me werkelijk uit het HART gegrepen. Bravo!
    Ik ben vaak zo woedend dat ik het niet meer kan beschrijven.
    Gelukkig heb jij het wel gedaan.
    DIT SOORT DINGEN MOET VEEL VAKER GEZEGD WORDEN!
    En ik ben toch een ‘oude’ nederlandse, maar net zo goed diep gekwetst door wat deze overheid allemaal verzint en er uit kraamt, en vooral hoe zij met mensen omgaat. Het dient de vrede niet!!! Het is onbegrijpelijk dat ze het zelf niet door hebben.

    Liefde en kracht gewenst
    en ga vooral zo door!
    Ivon

  43. Naima
    30 januari 2006 om 12:00 uur.

    Beste Mohammed,

    Je hebt het allemaal goed verwoord, wat ik zelf niet beter had kunnen doen!

    Rita Verdonk je hebt het niet eens in de gaten maar je beleid ruikt naar STROND!!!!!

  44. Nico van den Bergh
    01 februari 2006 om 09:38 uur.

    Beste “Amsterdammer”,

    Hopelijk lees je dit nog (de afgelopen week heb ik mij met hele andere zaken bezig moeten houden)!

    Ik ben het met je eens dat de integratie op zich best wel goed lukt: overal om mij heen zie ik allerlei mensen deelnemen aan arbeidsprocessen, waarbij er geen onderscheid naar afkomst gemaakt wordt. En dat is goed. Ik ben geboren tussen de ambassades; mijn hele leven lang al weet ik niet beter, of mensen komen voor in alle soorten, maten, kleuren, rangen en standen. En al net zo lang leef en werk ik met dat besef.

    Een jaar of 20, 30 geleden nam het aantal “gastarbeiders” uit mediterrane landen een dermate omvang aan, dat dat maatschappelijke spanningen tot gevolg had. Dan heb ik het niet alleen over werkgelegenheid, maar ook over -bijvoorbeeld- hun omgang met vrouwen: ik ken Nederlandse vrouwen die een pesthekel aan mediterrane mannen hebben, omdat ze net een aantal malen te vaak voor hoer uitgemaakt zijn! Maar ik weet ook, uit ervaring, dat dat heel erg te maken heeft met waar de mannen in kwestie vandaan kwamen (van het platteland of uit de steden), hoe goed ze opgeleid en opgevoed zijn, en dergelijke?

    Met name “linkse” mensen hebben daar niet adequaat op ingegrepen. In plaats van zich te verdiepen in zulke onderlinge verschillen, schoren ze alle “gastarbeiders” over één kam, en voerden vervolgens een gedoogbeleid. Wij Nederlanders moesten toch maar vooral begrip en respect hebben voor andere culturen, inclusief deze minder prettige uitingen ervan, want als we dat niet deden, waren we racisten!

    Duidelijker kan ik het niet maken.

    Met vriendelijke groet,

  45. Amsterdammer *
    01 februari 2006 om 10:52 uur.

    Nico,

    Ik heb ook altijd de pest aan gehad om te zien hoe makkelijk men de woorden racist en antisemiet gebruikte. Iedere mening of discussie die niet strookte met de waaiende wind, werd met deze goedkope woorden onderuitgehaald. Dat is verkeerd. Maar zien wij nu niet hetzelfde gebeuren? Iedere mening of discussie die anders is dan rechts, wordt nu onderuitgehaald met linkse afval. En dat laat zien dat we niet van onze fouten geleerd hebben. De geschiedenis herhaalt zich, en zo is het trekken tussen rechts en links.

  46. SP De Bilt :: Weblog :: Verdonk en de integratie
    01 februari 2006 om 11:17 uur.

    [...] En toen kwam het tweede bericht over Rita Verdonk. “Het is tijd dat er in Nederland een positief signaal wordt afgegeven over integratie”, zei ze gisterenavond bij de start van haar nieuwe integratiecampagne, die 10 miljoen euro gaat kosten en waar ze honderd ambassadeurs voor heeft ingeschakeld. “Er gebeuren ook zoveel goede dingen”, zei ze. Je meent het, dacht ik. En ik dacht aan de brief van Mohammed Benzakour, die ook gevraagd was als ambassadeur voor deze campagne. Hij weigerde, beleefd maar op niet mis te verstane wijze. Niet met u, is de boodschap. “Nooit heb ik u mogen betrappen op enigerlei beleid of uitspraak van waaruit een soort van samenbindende werking ging. Misschien is dat teveel gevraagd voor een ex-gevangenisdirecteur, maar dan had u moeten bedanken voor deze integratiebaan. Of dacht u soms dat de duizenden stickers ‘Minister van Desintegratie’ gedrukt waren omdat men zo onder de indruk was van uw bindende kwaliteiten?“ [...]

  47. boer
    08 februari 2006 om 02:54 uur.

    quid pro quo,

  48. Jacqueline
    14 juli 2006 om 07:22 uur.

    Benzakour geeft een uitstekende beschrijving van Kenau Verdonk.
    Zodra haar mond opne gaat in publiek, komt haar hysterie naar voren.
    Toen ze daar op dat podium stond in november 2004 en haar tirade begon, kwamen er beelden in me op uit documentaires over de nazis. Goebels die stond te krijsen b.v.
    Deze vrouw is een populiste van de ergste soort en heeft in plaats van een hart een brok ijs in haar lijf.
    Ik mag hopen dat de Schiphol brand haar op gaat breken en dat ze haar conge krijgt.

  49. madelon
    28 augustus 2006 om 01:36 uur.

    Amen!! Allemachtig, wat een kanjer zeg die benzakour. Ik had al over deze beroemde brief gehoord, maar nu lees ik de brief pas voor het eerst: er is geen steek tussen te krijgen. Nog een paar Benzakours en Verdonk kan niemand meer slapen.
    Benzakours nieuwste boek “Osama’s Grot” heb ik gisteren uitgelzen en ik kan maar 3 woorden bedenken: bizar geweldig proza!!!

  50. Tetouania
    01 oktober 2006 om 08:20 uur.

    geweldig!!!!