MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse stad Tanger wordt opgeknapt

16 januari 2006 | in Economie, Maatschappij | 46 Reacties

De Marokkaanse koning Mohammed VI heeft zaterdag officieel het startsein gegeven voor het opknappen van de oude Marokkaanse stad Tanger. De komende vier jaar zullen diverse werkzaamheden worden uitgevoerd, waaronder het aanleggen van nieuwe infrastructuur en restauratie van historische panden. In 2010 moeten de werkzaamheden, die in totaal ongeveer 64 miljoen euro kosten, afgerond zijn. Twee jaar daarvoor wordt met een apart project een nieuwe haven ten oosten van de stad gerealiseerd.

Er zijn 46 reacties

  1. badar
    16 januari 2006 om 11:22 uur.

    Sidi Mohammed elaah yenessrek, het werd tijd om aandacht te geven aan het noorden..

  2. Marokino
    16 januari 2006 om 01:49 uur.

    Nu nog het oosten!!

  3. maghrebie23
    16 januari 2006 om 05:39 uur.

    ah die koning is goed bezig , komt door zen vrouw die schijnt van afkomst rifia te zijn dus berbers komt wel goed inchallah

  4. moustafa
    16 januari 2006 om 06:25 uur.

    En nador,daar in het noorden.De overheid zijn dieven nador haalt bijna het meest geld binnen en dan nog lopen ze achter met infrastructuur.
    tzz tzz voor de marokkaanse overheid

  5. nadorboy 20
    16 januari 2006 om 06:59 uur.

    ze halen geld binnen met wat??????? hasj?????? vis????????landbouw??????????? haha dat nador achtergesteld is lijkt me duidelijk daar mogen ze best wat in steken maar er wonen 2 miljoen rifijnen in de rif en die halen ECHT niet het meeste geld binnen a dombo meeste geld komt binnen via de marokanen in het buitenland gevolgd door handelsrechten en fosfatenverkoop dus weet waar je over praat. geen wonder dat de arabieren ons niet moeten we praten altijd alsof we king zijn yalatief

  6. soumaya
    16 januari 2006 om 07:02 uur.

    ja moustafa nadorboy heeft gelijk, wij hebben nix als inkomsten en de marokkaanse overheid ook niet anders was marok wel rijk

  7. nadorboy
    16 januari 2006 om 07:04 uur.

    mustafa flikker op met je gezeik, we halen meeste geld binnen met hasj ja dat bedoel je marokko haalt geld binnen met fosfaten en door marokana in ut buitenland weet waar je over praat a sahbe geen wonder dat die regering ons niet moet we denken dat we tony montana zijn

  8. fadoua
    16 januari 2006 om 08:54 uur.

    mensen heel de regering van marokko zijn dieven die weten van pakken maar niet van geven mss gaan ze toch veranderen als ze nog verder gaan dan tanger aandacht te geven

  9. samir
    16 januari 2006 om 08:58 uur.

    belangrijkste inkomsten van marokko, is het geld dat europese marokkanen jaarlijks naar hun vaderland opsturen,het meeste geld komt nador binnen en wordt dan in casa geinvesteerd,wat ik het ergste vindt,het meeste geld wordt door berbers overgemaakt en toch wordt er niets gedaan in ons mooie arief.

  10. moustafa
    16 januari 2006 om 09:40 uur.

    ewa safie het gaat niet erom hoe ze het geld binnen halen.Nador kent genoeg rijke mensen die het gewoon eerlijk gemaakt hebben.En niet over hasj en die shit gesproken.Het gaat erom dat Nador veel geld binnen haald en waar blijft het in de zakken van die corrupte overheid.En tuurlijk pompt shab buitenlanders uit frankrijk en nederland enz.. geld erin..ewa wou je zeggen tanger en die andere steden niet dan?

  11. kk amazigh
    17 januari 2006 om 02:11 uur.

    ewaa mensen

    het gaat erom dat alle gebieden die nix hebben gehad van de regering al vanaf hassan II regeerde nu de meeste aandacht krijgen en natuurlijk weten we dat die gebieden meestal berbers zijn dus midden-atlas en rif gebergte. Dus maakt niet uit waar je vandaan komt elke marokkaan moet dezelfde krijgen niet alleen arabische steden moeten alleen mooi zijn.
    Dus hemdouillah hoop dat onze koning nu doorzet met bouwen ook in de berbers steden zoals Nador, Hoceima, Khemisset, Khifra, Taza etc

  12. Nihad
    17 januari 2006 om 09:25 uur.

    Wat heeft Nador met dit hele bericht te maken? Hebben Riffijnen nog steeds een minderwaardigheidscomplex tegen over de Marokkaanse overheid? Van Wikipedia:

    Morocco’s largest industry is the mining of phosphates. Its second largest source of income is from nationals living abroad who transfer money to relatives living in Morocco. The country’s third largest source of revenue is tourism.

    Morocco ranks among the world’s largest producers and exporters of cannabis, and its cultivation and sale provide the economic base for much of the population of northern Morocco. The cannabis is typically processed into hashish. This activity represents 0.57 per cent of Morocco’s Gross Domestic Product (GDP), estimated at US$ 37.3 billion.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Morocco

  13. Esselhi N ouerzazate
    17 januari 2006 om 02:46 uur.

    Wat doen jullie moeilijk???????
    HET GAAT OM TANGER – STAD IN MAROKKO ze Knappen HEt leidseplein niet op!!!ALS die Marokanen maar wat opknappen…
    eindelijk knappen ze wat op en dan hebben altijd die mocros weer wat te klagen layster ! Naja RESPECT VOOR D KONING! RAHIMOEK ALLAH YA MOHAMMED A SADIES

  14. Mo
    17 januari 2006 om 03:14 uur.

    RAHIMOEK ALLAH YA MOHAMMED A SADIES??

    Heeft ie het loodje gelegd of sjoow 🙂

  15. idriss
    17 januari 2006 om 04:08 uur.

    Jullie weten niet waar jullie over praten, marokko heeft sinds kort olie en aardgas gevonden , ze hebben al meer dan 15 contracten ondertekend met buitenlandse bedrijfen .dus maak je borst maar nat.
    Swedish, Cyprus companies to assess oil potential in Moroccan onshore zone
    Rabat, July 19 – The National Office of hydrocarbons and mining (ONHYM) signed, here Tuesday, an oil reconnaissance contract with Tethys Oil AB (Sweden) and Eastern Petroleum (Cyprus) for the assessment of oil potential in the onshore zone of “Bouanane”.

    The contract, signed by CEO of ONHYM, Amina Benkhadra, President of Tethys Oil AB, Vincent Hamilton, and President of Eastern Petroleum, Philip Paris, projects the implementation of a program to evaluate oil potential in “Bouanane” zone that covers 2.116 km2, said ONHYM in a release.

    The 12-month contract is the sixth of the kind signed by Morocco that also concluded 16 accords with several international oil companies on onshore and offshore zones

  16. idriss
    17 januari 2006 om 04:22 uur.

    Morocco optimistic to discover oil after Mauritania
    Rabat, Ap.15 – Morocco is upbeat over discovering oil off-shore after neighbouring Mauritania did, said, here Friday, Managing Director of the Moroccan Office of Hydrocarbons and Mining (ONHYM), Amina Benkhadra.

    Benkhadra told “La Vieéco” weekly experts are “convinced the two adjacent offshores are similar geologically”. The identical geological make up of the region could make prospecting at the Moroccan level conclusive, notably at the southern Atlantic offshore, she noted.

    The Moroccan official said chances to discover profit-making oil are “intact” and ONHYM will continue oil prospecting operations through attracting foreign investments and investing more in oil research in the kingdom.

    She noted that oil prospecting in the North African country is at its debut and other concessions are still to be prospected.

    “Despite the limited drilling number in Morocco, there are signs of potentials similar to American and African productive fields”, she said.

    Prospecting is a “complex, very costing and high-hazard process”, she said stressing that according to the nature of the sedimentary fields, prospecting operations may last for a long time to assess the oil potential of a basin and its commercial value.

    Fifteen international oil companies are currently prospecting in various regions of Morocco investing around 50 million euros, Mrs Benkhadra had said recently.

    Morocco is making efforts to attract foreign investors to explore other potential areas by providing interesting incentives, as the State’s share of participation is only 25% in case of discovery. There is an exemption of income tax for the first ten years and companies can make provisions for renewing their reserves.

    Oil fields in Morocco are still not tapped enough, for drilling has not yet reached 0.01 well per 100 square km, when international average is 8 wells per 100 square km, she said.

    Morocco’s oil imports and supply of oil stood at USD 2.6 billion 2004, i.e. a USD 260 million increase compared to 2003.

  17. Toth
    17 januari 2006 om 04:35 uur.

    Noem als voorbeeld eens 1 land in de wereld waar het vinden van olie, gas of andere zaken, zoals fosfor bijv. in West Sahara ooit reden voor optimisme gaf voor de bevolking.

    It does however at least partly explain the sudden rush for a bilateral “free trade” agreement.

  18. idriss
    19 januari 2006 om 11:27 uur.

    Noem als voorbeeld eens 1 land in de wereld waar het vinden van olie, gas of andere zaken, zoals fosfor bijv. in West Sahara ooit reden voor optimisme gaf voor de bevolking.

    It does however at least partly explain the sudden rush for a bilateral “free trade” agreement.

  19. Choukri
    26 januari 2006 om 12:03 uur.

    Het zijn echt allemaal dieven één voor één
    Tanger hoort volgens mij niet bij RIF hoor. Er is in Marokko helemaal nisk gedaan. Zolang er mensen zijn die in krottenwijken wonen, is het nog steeds niet goed met Marokko.
    In plaats van dat geld te besteden in het opknappen van oude gebouwen moetem ze het geld geven aan de armen en de werkloosheid bestrijden.

    Het is nog steeds een zootje daat

  20. Choukri
    26 januari 2006 om 12:06 uur.

    Denk je dat geld naar de armen gaat echt niet. Alles verdwijnt in de zakken van onze bestuurders daar.

  21. modan001
    31 januari 2006 om 06:20 uur.

    In Nador staat het meest geld per hoofd van de bevolking op de banken. Helaas wordt door de banken alleen rond Casa Blanca geinvesteerd dit resulteert in een geld transfer van meer 11000 M DH jaarlijks uit het Noorden naar Casa Blanca.

    Nadorboy 20 jij bent hier in dit geval de onwetende ga eens wat meer onderzoeken .

  22. samir
    14 februari 2006 om 12:16 uur.

    In de radio-uitzending van dinsdag 20 mei sprak Tarik Yahya over de Banque Populaire du Maroc, oftewel de Rbanque acca3bi.

    Hier een samenvatting van wat Tarik Yahya(voorzitter gemeenteraad?) heeft gezegd:

    De rbanque acca3bi is ooit opgericht voor het volk, in feite geboren in Nador om als er winst ontstaat daar te investeren. In de loop der jaren hebben steeds meer mensen in Europa een rekening bij deze bank geopend. De bank is niet eerlijk tegen deze mensen, ze liegen glashard. Het geld dat bestemd was voor het gewone volk is sinds de oprichting niet één keer geïnvesteerd in Nador of Alhoceima. Er is geïnvesteerd in Casablanca, Rabat, Tanger, Ifrane, Agadir maar nooit in het rif.
    De mensen die een rekening hebben bij de rbanque acca3bi krijgen een formulier onder ogen waarop staat dat ze accoord gaan dat het geld naar Casablanca gaat. Vaak wordt dit formulier niet door de mensen zelf ondertekend, maar door een functionaris van de bank, wat inhoudt dat het formulier vervalsd wordt.
    Morgen is er een demonstratie in Marokko, in Europa is grote onwetendheid. Yahya zelf werkt al 10 jaar bij de bank, de verslaggeefster vraagt hem waarom nu pas een noodkreet wordt afgegeven, aangezien de bank al sinds de jaren 60 bestaat. Yahya reageert dat de bank nog nooit zoveel winst heeft gemaakt als de laatste jaren. Wel 14 miljard(muntsoort is onduidelijk). Volgens de regelgeving van de bank dient 5% te worden geïnvesteerd in het volk. Die 5 % gaat wederom naar Casablanca. Het gerucht(!!!) gaat dat de directeur van de bank in Casablanca een hekel heeft aan Imazighen.

    P.S.: mijn samenvatting rammelt een beetje, misschien kan iemand een betere maken.

  23. Gafour
    23 februari 2006 om 07:53 uur.

    Mensen Mensen, wanneer gaan wij Marokkanen (ook mensen van rif) eens de handen in elkaar slaan en in plaats van alleen maar klagen er ook echt iets aan doen zeg eerlijk hoeveel van ons europ. die in de zomer op vakantie gaan kijken om naar arme mensen ipv gaan strooien met geld en pronken met dure auto’s (en maar klagen over de regering)…. het is nou eenmaal een feit dat het erg slecht gaat in marokko maar er komt langzamerhand schot in het opbouwen van het infrastructuur vb. hoeveel km ligt er nu aan snelweg in marokko die er toen niet eens was toen de vorige koning aan de macht was.

    We moeten positief blijven en wij arabieren moeten eens de handen in elkaar slaan en elkaar steunen in plaats van op elkaar kritiek hebben …

  24. Shab Tanger Drissia
    24 februari 2006 om 12:10 uur.

    Geweldig gay koning die nonsens hebben we niet nodig onze hele economie is verkocht aan het westen

  25. wald de Tangja!
    15 maart 2006 om 06:27 uur.

    hehe!! eindelijk!!:P:P
    de haven die komt wordt een van de grootse van afrika!
    hij wordt groter dan die van Algciras (of hoe je het ook schrijft:P)
    dus dat betekent concurrentie voor spanje, Italie en de rest van de middelandse zee!:P
    zie het maar als een nieuwe deur naar europa van afrika!:P:P

  26. Achilles
    17 maart 2006 om 05:31 uur.

    Jullie zijn allemaal idioten, elkaar uitschelden dit is Berber dit is Arabier, nee dit is berber echt niet arabisch. Mensen met wat denken jullie. Wat zou de profeet (vzmh) zeggen als hij in hetzelfde tijd als jullie nu zou leven, het is tijd om samen te werken en om die zogenaamde verschil tussen de berber en de arabier opzij te leggen. Hebben berbers vleugels die de arabieren niet hebben. Hebben de arabieren weer iets wat de berbers niet hebben???? Ik zal je zeggen wat we allemaal hebben, we hebben ALLAH en wie heeft komt wat tekort????????

  27. abdullah
    24 maart 2006 om 11:02 uur.

    ennu nog sidi ifni

  28. Hoceimaatjee
    24 maart 2006 om 09:22 uur.

    hmm wat jullie willen

  29. Tarifiet_Tanger
    04 november 2006 om 10:20 uur.

    De grootste inkomstenbronnen van Marokko zijn al vanaf de jaren zestig tot het heden afkomstig van gastarbeiders, (in heel Europa is 70% afkomstig uit het Rifgebergte, in Nederland is dat maar liefst 85%) drugs (Rifgebergte) (HASJ), en vis (o.a. Noord Marokko). Dus met andere woorden, al het geld komt bijna uit het Rifgebergte. Die koning mag zeker opschieten met plannen maken en het verbeteren van Noord Marokko en met name het Rifgebergte. En trouwens al die mensen in Tanger/Asilah/Tetouan/Meknes/Fes/Saïdia zijn oorspronkelijk van Riffijnse komaf.

    Een werkstuk:
    De Marokkaanse gastarbeiders in Nederland en hun achtergrond…
    Begin jaren zestig vertrokken vele Marokkanen om zich als gastarbeider te gaan vestigen in Nederland. In de jaren ’70 werd er een representatieve steekproef gehouden en er bleek dat slechts 13% van de geëmigreerde Marokkanen door de officiële gastarbeider werving was gekomen. De Marokkanen in Nederland zijn voor 90% afkomstig uit het Rif dat een zeer onderontwikkeld gebied is en dat zich dicht bij de cannabis-cultuur bevindt. Ongeveer 80% van de Marokkaanse gastarbeiders heeft de lagere school niet gevolgd.

    De Marokkaanse gastarbeider bleef zich erg verbonden voelen met zijn moederland Marokko. Uit figuur 9.6 blijkt dat de grootste bron van inkomsten van Marokko vanuit de gastarbeid komen. Er werd vooral vanuit de rurale gebieden naar Europa geëmigreerd. De twee armste gebieden, Rif en Sous, kennen nu dankzij de inkomsten van de gastarbeiders in Europa zelfs een hoger consumptieniveau dan de rest van de stedelijke bevolking.

    De Marokkaanse beroepsbevolking in Nederland en hun achtergrond
    Slechts een kwart van de Marokkaanse beroepsbevolking in Nederland heeft een baan waarbij de vrouwen al vrijwel helemaal niet werken. Dit heeft vooral te maken met de traditionele opvattingen over de rol van de vrouw in Marokko. Tweederde deel van de (vooral) mannen die werken is werkzaam in de slechtst verdienende banen. Toch behoren de Marokkanen niet tot de laagste inkomensgroep, maar dit komt doordat ze door het hoge kindertal hoge kinderbijslag ontvangen. De inkomsten van de uitkeringen zijn hoger dan de arbeidersinkomsten en de werklozen verdienen bijna evenveel als de werkenden (Zie figuur 10.6 a&b). Doordat ze weinig geld kunnen besteden leven ze veelal in goedkope huizen en slechte buurten.

    Zulke slechte maatschappelijke omstandigheden en het lage schoolniveau zijn vaak een voedingsbodem voor criminaliteit. De jongeren belanden vaak in de drugshandel en sommigen ontwikkelen zich tot professionele criminelen.

    De georganiseerde Marokkaanse misdaad in Nederland
    Een deel van de inkomsten van Marokko komt uit de misdaad. Ongeveer twee derde deel van de inkomsten van de export en ongeveer een tiende deel van de inkomsten van Marokko zijn afkomstig uit de drugshandel. Ruim 100.000 gezinnen zijn afhankelijk van de inkomsten van de drugshandel (minister van Binnenlandse Zaken van Marokko).

    Voorbeelden van verschillende soorten georganiseerde misdaad zijn te vinden op bijlage IV.7. “Georganiseerde misdaad onder Marokkanen in Nederland.”
    – Heling van goederen (door Marokkanen of niet-Marokkanen) die worden geruild tegen drugs en goederen en vervolgens naar Marokko worden gebracht.
    – Marokkaanse vrouwen in Nederland of Marokko worden benaderd om in de Nederlandse prostitutie te gaan.
    – Marokkaanse cannabis wordt naar Nederland gebracht.In 1991 werd er een grote Marokkaanse hash-handelorganistatie opgerold. De vreemdelingen- dienst bekeek de sociale achtergrond van de mensen. Het ging om Marokkaanse arbeiders die in de jaren ’70 naar Nederland geëmigreerd waren. De meesten waren analfabeet en een groot deel dat uit het arbeidsproces was getreden was werkloos.

    Het geld werd op verschillende manieren naar Marokko overgebracht: via de banken of gewoon ouderwets wegstoppen in een kledingsstuk en overbrengen naar Marokko.
    Met het geld dat vanuit Nederland naar Marokko wordt gebracht gebracht wordt worden vooral mooie dure auto’s, stukken grond, onroerend goed en winkels gekocht. In het Rif, waar de Marokkanen uit Nederland grotendeels vandaan komen, is grote bouwactiviteit vastgesteld. De economische groeicijfers zijn enorm en er worden luxe villa’s, jachthavens en hotels gebouwd.

    Het is duidelijk dat dergelijke luxeprojecten nauwelijks vanuit het salaris potje van de slecht verdienende Marokkaan in Nederland afkomstig zijn.

    Tot nu toe waren de geldzendingen van gastarbeiders uit het buitenland de voornaamste bron van inkomsten, maar tegenwoordig nemen de investeringen van de drugshandelaren deze voornaamste bron van inkomsten over.

    Conclusie
    De invloed van de Marokkaanse bevolkingsgroep in Nederland op de economie van Marokko is zeer groot.
    De grootste bron van inkomsten komt vanuit de gastarbeid.
    Tweederde deel van de inkomsten van de import zijn afkomstig van de export uit onder andere Nederland.
    Ongeveer een tiende deel van de inkomsten van de import zijn afkomstig uit de drugshandel. Ongeveer 100.000 gezinnen zijn afhankelijk van de drugshandel die zich onder de Marokkaanse bevolkingsgroep in Nederland bevindt.

    Met vriendelijke groeten,

    Een Tarifiet die al jarenlang woonachtig (in de zomermaanden) is in Tanger.

  30. Abdars
    12 november 2006 om 12:48 uur.

    Tzzz, is het enige wat ik jullie e vertellen heb! Bijna allemaal dombo`s denk eens vooruit a imcham. Marokko veranderd heel snel en dient als voorbeeld voor de rest van de Maghreb. De koning meskien doet zijn best om de corruptie te bestrijden maar dat is nu eenmaal historisch gegroeid en kan niet in 1 dag veranderen. Der is veel werk te doen in Marokko en als je lekker veilig in Hollanda wil blijven al een schijtluis wat jullie zijn en zeiken op Marokko ben je ook hypocriet, Sla de handen ineen en help je broeders in de Rif Sous Atlas en Sahara allemaal zijn we min of meer hetzelfde n.m Igrootdeels mazighen van oorsprong en nu Maghrebbijnen. Algerije Mauritanië, Libië Tunesië allemaal Maghrebbijnen met dezelfde afkomst cultuur en taal! A DOMME EZELS die Linkse Hufters willen verdeeldheid in de Maghreb en jullie trappen daarin. Dat is altijd de Europese politiek geweeest tegenover de Maghren vergeet het verleden niet hoeveel mensen zijn van de Maghreb doodgegaan in de strijd tegen Europese overheersing.???Voor jullie onwetende samenwerking heel de Maghreb…..

  31. 100%NADOR-AL-HOCEIMA
    19 februari 2007 om 08:39 uur.

    Ewa mensen.

    NADOR is the best!!!!!!!!!
    NADOR stad van de iker3iën

    AL-HOCEIMA is the best!!!!!!!!!
    AL-HOCEIMA stad van de ait wajagher

    Dus sodemieter op met tanger,tetouan,fes,meknes,casablaca,rabat enz enz

    whahahahahahahahahah

    Latreszzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Samir

  32. nador boy
    23 maart 2007 om 01:39 uur.

    Nador is the best >stad van de iker3iën !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  33. TANGER IS THE BEST
    28 juni 2007 om 05:14 uur.

    TANGER,CASABLANCA, FES, ASILAH, LARACHE, TETOUAN, RABAT ZIJN DE BEST DE STAD VAN DE MAROKKAANSE ARABIEREN :D:D:D:D:D:D

  34. Al Maruk
    29 november 2007 om 12:21 uur.

    Jullie kunnen goed liegen amai mijn botte nog nooit zoveel leugens gelezen in mijn leven.

    TOP 3 LEUGENS van die 100e leugens blijven :

    1. “De vrouw van Mohammed VI is een Berberse uit Rif”

    2. De inwoners van Tanger, Meknes, Fes etc zijn “allemaal” Riffijnen.

    3. Die nog idiotigere werkstuk dat bol staat van verzinsels en allerlei op niets gebaseerde onzin zoals “meer dan 70% van Europese gastarbeiders zijn Riffijnen.”

    Gefeliciteerd eerst vervalsen de Kolonialen onze geschiedenis en gegevens daarna de Historici van het Koninkrijk en nu doen de Marokkanen het braafjes zelf. Ik raad die ‘mensen’ hier dringend wat op te zoeken ivm met migratie naar Europa, op te zoeken wie de vrouw is van Mohammed VI en wat haar échte roots is. En dringend op te zoeken wie er allemaal in de bovenopgenoemde steden wonen buiten de Riffijnen.

    Véél succes zowel met het opzoeken als het verder beliegen van de offficiele Marokkaanse cijfers inzake alles wat te maken heeft met economie en historie enz.

  35. tangerino
    16 januari 2008 om 11:22 uur.

    ja het klopt meer dan 70% van Europese gastarbeiders zijn Riffijnen.

  36. Jsaddouki-Bonte
    21 januari 2008 om 02:32 uur.

    Dat tanger er op voor uit gaat dat wel maar nu de mens nog manieren bv in winkels achter aan in de rij geen vuilnis buiten gooien er komen steeds meer containers goeie zaak alleen het vuil er wel ingooien. en ze moeten niet zon poespas maken als de koning die twee minuten door tanger voorbij rijdt kunnen ze beter dat geld voor nog meer goede doeleinden gebruiken.
    Kom twee keer per jaar daar en hoop in de toekomst daar te gaan wonen maar moet wel wat te doen hebben .

  37. Amazigh
    21 februari 2008 om 12:27 uur.

    Marokko heeft overal constructie. Als je kijkt in Tanger en Tetouan zie je overal hijskranen.

    Ook Alhoceima en Nador hebben constructie. Alhoceima krijgt resort bij Cala iris en nieuwe stad Badis die al in constructie is..

    Tanger is een Riffijnen stad. Meer dan 70% van de inwoners van Tanger komt oorspronkelijk uit de Rif.

    Bron:

    http://i31.photobucket.com/albums/c370/rif-fotos/docs/tanger-rif.jpg

  38. AL Maruk
    21 februari 2008 om 07:29 uur.

    Beste “Tangerino” Met ‘het klopt 70% van de Europese gastarbeiders zijn Riffijnen neer te typen bevestig je absoluut niets. Voor zover ik hier kan lezen, toon je geen bronnen, geen websites die zich baseren op erkende bronnen, of neutrale recenties die gebaseerd zijn op een grondige onderzoek of niets. Hier kan je net zoals een 12 jarige gewoon een mening of roddel of fantasie neertypen dat maakt het nog geen feit. Het blijft dus onbevestigde en bronloze nonsens.

  39. Mister1979
    26 februari 2008 om 02:36 uur.

    TANGER IS THE BEST

    Wat een lulkoek. Trust me dat mensen in Tanger Tetouan etc die gasten in het zuiden niet mogen. Ze weten heus wel dat de Rabat regering 50 jaar hun gebied heeft verwaarloosd. Ze kotsen hun daar uit…

    Hassan II haatte Tanger. Na de onafhankelijkheid van Marokko moesten alle banken, buitenlandse bedrijven Tanger verlaten en zo werd Tanger dat ooit een St-Tropz was een verlaten stad vol met drugsbaronnen en 0,0 economie.

    Larache, Tanger, Tetouan horen tot de Rif steden en kennen vele Riffijnse inwoners…

  40. Mister1979
    26 februari 2008 om 02:39 uur.

    Al Maruk

    Ga geschiedenis studeren. 80% van de inwoners van Tanger zijn riffijnen. Vele gingen naar Tanger vanwege de hongersnoden in de Rif. Tot 1900 sprak men in Tanger alleen maar Riffijns

    Hier is de bewijs:

    http://i31.photobucket.com/albums/c370/rif-fotos/docs/tanger-rif.jpg

  41. Mister1979
    26 februari 2008 om 02:42 uur.

    Al Maruk ga geschiedenis bestuderen

    80% van de inwoners van Tanger zijn riffijnen. Vele gingen naar Tanger vanwege de hongersnoden in de Rif. Tot 1900 sprak men alleen Riffijns in Tanger.

    http://i31.photobucket.com/albums/c370/rif-fotos/docs/tanger-rif.jpg

  42. Weld e nass
    11 mei 2008 om 02:32 uur.

    Mensen tochh, het doet zo een pijn om al deze onzin comments te zien, ik bedoel we zijn allemaal marokkanen (het is inderdaad waar dat wij van oorsprong niet arabisch zijn, wij hebben gewoon berbers bloed, we zijn alleen maar verarabiseerd doordat wij die taal nodig hadden voor handel en verdere ontwikkelingen, wij blijven berbers, en arabisch is slechts een communicatiemiddel in marokko. Ik vind het zo irritant als marokkanen zeggen dat ze arabisch zijn NONSENSSSS, nummer 1 we zijn moslims, daarna natuurlijk is het goed om arabisch te spreken, zo kunnen we onze geloof ook beter begrijpen, maar vergeet niet dat we niet arabisch zijn, wij zijn BERBERSS. Al dat kunst en tradities in marokko zijn berbers. En ik vind het zo erg goedkoop wanneer (meestal shab tanja of arabische kant) zeggen dat ze modern zijn of europees willen gedragen. Je moet trots zijn op je afkomst. Wollah ik word hier kwaad van!!!!!!!!!!! Tfoeee KUT MAROKKANEN

  43. Mohamed
    06 januari 2010 om 05:33 uur.

    Vergeet een ding niet: elk volk krijgt de heersers die het verdient..

    Laat dit op je inwerken en hopelijk verklaart dit een heleboel.

  44. moena
    07 januari 2010 om 10:29 uur.

    almaruk steek je hoofd in zand dat klopt dat berbers rifijnen merendeels in europa zitten en ik ken ook aardig wat van caza, fes, meknes en rabat enz mensen die via rifijnnen hier zijn bv door huwelijk enz door dat rifijnen het goed hebben zijn ze vertrokken naar deze steden en vooral in meknes stikt het van rjafa en je hoort het soms op straat.Ik kan het je vertellen ik ben zelf half arabisch half amazigh zowel tachelhiet van tiflet vlakbij lechmisaat (oma) als rifijn.Tanger was in 16de eeuw al een plek waar de europeannen kwamen in deze tijd was deze haven al belangrijk want portugezen gaven het aan engelse cadeau heeft met een huwelijk te maken tussen portugezen en Engelsen, in deze tijd werd hier rifijns gesproken want de europeanen hadden vrees voor berbers en hadden de sultaan om bescherming gevraagd ze lieten de zeelieden niet langs of deden overvalen ik weet niet precies,In 1684 is het door jeich riffie (tango) Tanga verovert.

  45. moena
    09 januari 2010 om 11:24 uur.

    machi ALMARUK maar AL LEHMAA iiichchch 3la GENS lees de G op ze engels dan begrijp je het, ik haat haatzaaiers en ontkenning van de waarheid.

  46. moena
    09 januari 2010 om 11:33 uur.

    Al lehmaar lachor ga met lefloeka terug naar spanje illa mei jrieuwch 3liek tanie, eerst worden jouw soort door imazighen verwelkomt dan ben je nu zo respectloos madier elchier ome jatra bes. Je lijkt wel een Isreal die palestina ontkent.