MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Werkloosheid Marokkanen hoog

17 januari 2006 | in Carriere, Economie | 10 Reacties

Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), blijkt dat 27 % van de Marokkaanse beroepsbevolking geen baan heeft. Over het algemeen geldt dat er onder allochtonen grote werkloosheid heerst in verhouding met de autochtone bevolking. Allochtonen zijn twee tot drie keer zo vaak zonder werk. Van de autochtone beroepsbevolking heeft 9% geen baan. Bij Antillianen is dat 22%, bij Turken 21% en het percentage bij Surinamers bedraagt 16.

Die werkloosheid kan verschillende oorzaken hebben. In september vorig jaar deed de islamitische jongerensite Elqalem.nl onderzoek naar discriminatie op de arbeidsmarkt. Daarbij kwam naar voren dat allochtone sollicitanten vrijwel kansloos zijn. Tijdens een proef met honderdvijftig fictieve sollicitaties bij vooral bedrijven in de Randstad, kregen 51 van de 75 autochtone sollicitanten (68%) de baan aangeboden. Van de 75 allochtone sollicitanten kregen slechts twee (2,7%) de functie, waarbij 1 persoon te maken had met een islamitische personeelsfunctionaris voor wie het geen probleem was dat de sollicitante een hoofddoek draagt.

Positief nieuws is dat het aantal allochtonen met een vaste baan of een eigen bedrijf dat al langer dan een jaar standhoudt, de afgelopen jaren is toegenomen. Ook blijkt dat er vooral meer allochtone ondernemers zijn bijgekomen.

Er zijn 10 reacties

  1. Mo
    17 januari 2006 om 02:56 uur.

    Ik ben ook een schoolverlater van Marokkaans afkomst, ik heb tig sollicitaties gehad en ben pas 1 x uitgenodigd voor een gesprek. Waarom stelt de overheid geen buros op voor deze specifieke problemen van oa discriminatie op de arbeidsmarkt? Zijn wij geen onderdeel van de beroepsbevolking? Betalen onze ouders geen belasting? Middelbaar opgeleid ben ik dan zou je zeggen dat je dan wel snel aan een baan kan komen, omdat de bedrijven graag de personeelskosten willen drukken! Hoe zal de situatie van HBO’ers en WÓ’ers dan wel niet zijn?

  2. madmax
    17 januari 2006 om 05:17 uur.

    wat maakt het nouw uit als je geen werk krijgt, ik heb een heel simpele oplossing voor dit probleem. kijk als je geen werk vindt dan ga je gewoon een uitkering bij de overheid aanvragen, en als je dat gedaan hebt dan moet de overheid wel werk voor je vinden want als je niet werkt verdienen ze niets aan je in tegendeel je kost dan te veel. snap je hem . zo heb ik werk gevonden en nu werk ik al 12 jaar bij deze baas en mjin baas is heel blij met mij en ik ook.

  3. Mo
    17 januari 2006 om 07:07 uur.

    madmax….een uitkering is mijn recht om in mijn levensonderhoud te voorzien…daar maak ik dan ook gebruik van…maar werk krijg ik bij metaalfabriek theunissen….ik kan daar eve terecht maar geen 12 jaar…ik heb niets voor niets mijn opleiding sociaal juridisch gevolgd! De overheid is verplicht om mij als een gelijke te behandelen wat betreft een baan in mijn eigen richting en ik vecht voor dat recht totdat ik mijn zin heb, eerder niet!

  4. hammy
    17 januari 2006 om 08:09 uur.

    mensen maak je niet druk laat hun maar voor ons werken mooi toch lang leve het zwartwerken

  5. Nordin
    18 januari 2006 om 01:38 uur.

    Ik zit ook jaren te zoeken naar een baan op HBO niveau (in de informatietechniek). Wallah ook geen kans, heb een vrouw en een dochtertje. ’t Is echt triest man, ze willen verdomme ervaren mensen hebben. Ze nodigen je uit voor een gesprek, je reist meer dan 100 km! Vervolgens zeggen ze dat het een probleem wordt met de afstand. Stelleje idioten, dat kun je toch op m’n CV zien dat ik 100 km vandaan woon, waarom nodig je me dan in de eerste instantie uit? Ik ben gewoon ten einde raad, schulden stapelen op en dan KLAAGT NEDERLAND DAT ER EEN TE KORT IS AAN BETA MENSEN EN TU DELFT ZIET AANTAL STUDENTEN ELEKTRO DALEN!!! WAT IS DAT VOOR EEN BULLSHIT, IK BEN EEN BETA TECHNEUT MAAR ZONDER EEN BAAN VERDIKKEME. Echt harteloos en smerig is het gewoon. Ik heb soms de gedachte om een P&Oer met een gun te dreigen en dwingen mij een contract te tekenen van een jaar om te kunnen bewijzen.

    Het zijn gewoon zieke figuren….geen woorden voor.

  6. blanke nederlander
    18 januari 2006 om 11:39 uur.

    het is erg jammer dat jullie volk moeite heeft om in Nederland een baan te krijgen. maar helaas zijn er te veel marokkanen zoals madmax en hammy. door hun mentaliteit als profiteurs verpesten zij het voor de rest. er zijn idd erg veel bedrijven die discrimineren, maar vinden jullie het gek. bijna wekelijks is er wel een marokkaan die zo hard loopt te zieken dat hij het nieuws haalt en ook de criminaliteit onder jonge marrokanen is mega!!! door deze vele negatieve berichten krijgen wij nederlanders een erg negatief beeld over jullie. misschien dat het voor jullie tijd wordt om eens een camagne op te zetten tegen marokkaanse probleemjongeren. wij nederlanders willen graag zien dat jullie ook willen helpen met het probleem oplossen ipv te lopen huilen dat wij nederlanders allemaal racisten zijn!!!

  7. Amsterdammer
    18 januari 2006 om 12:45 uur.

    Je hoort blond en dom, maar hier kun je ook heel makkelijk spreken van blank en dom.
    Heb zitten twijfelen of ik op je reactie in moet gaan. Het is wel frappant dat je wel begrip kweekt voor bedrijven die discrimineren maar geen begrip heeft voor de opgeleide werklozen die uit nood en om zich in leven te houden een uitkering aanvragen. Dat moddertje politiek moet je maar op rechtse forums gaan spelen, daar heb je genoeg aanhang voor.
    En ipv alleen maar de verantwoordelijkheid bij de Marokkaanse gemeenschap te schuiven, had ik ook wel een actie willen zien van verschillende bedrijven die een campagne voeren om meer Marokkanen/allochtonen die natuurlijk aan de functie eisen voldoen aan te nemen en een kans te bieden. Vanuit de mar. gemeenschap wordt er al een hoop gedaan, alleen lees je dat niet in de rechtse media die al het nu voor het zeggen heeft.

  8. blanke nederlander
    18 januari 2006 om 02:51 uur.

    kijk dit is nou precies wat ik bedoel met het “huilen”. ik wordt meteen als rechts en dom bestempelt nog voordat je er ook maar enigzinds over na hebt gedacht dat het probleem rond de werkeloosheid van BEIDE kanten komt en echt niet alleen van de nederlanders.

    hoe zouden jullie reageren als wij nederlanders massaal naar marokko zouden emigreren en 20% van ons crimineel zou zijn? juist, jullie zouden ons dan ook met argusogen aankijken en eraan twijvelen of je ons in dienst zou nemen. overigens zou ik dit dan ook logisch vinden, want ALLE bevolkingsgroepen zitten zo in elkaar.

    nederlanders zouden inderdaad minder bevooroordeeld moeten zijn over allochtonen, maar dat gaat helaas niet als een groot deel van de allochtonen crimineel is.

  9. blanke nederlander
    18 januari 2006 om 02:59 uur.

    overigens zeg ik niet dat ik het voor de bedrijven op neem. maar dat ik hun gedrag begrijpelijk vindt

  10. InGeniuZ
    21 januari 2006 om 02:08 uur.

    Ok en hoe zit het met mij dan? Laat mij maar dan rotten?? Ook maakt Nederland nog een fout, ze investeren in een “geintegreerde” Nederlander die nadenkt om naar Belgie te verhuizen omdat daar de kans groter is op werk (voor Marokkanen). Dat betekent dus, dat de overheid voor niks heeft geinvesteerd en tegelijkertijd klagen ze om hoogopgeleiden beta mensen. Nou, ik heb niet zo veel verstand van, maar dit is dan echt zo een beleid waar met belastinggeld wordt gesmeten.