MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Cilvaringz heeft het gehad met Nederland

18 januari 2006 | in Amusement, Maatschappij, Muziek | 35 Reacties

De Marokkaanse rapper Cilvaringz (Tarik Azzougarh) heeft het gehad met Nederland. “Het probleem in Nederland is dat mensen bang zijn voor andere culturen. Hier heerst angst. Niet alleen onder de Nederlanders, maar ook onder bijvoorbeeld de Marokkanen. Van alle landen die ik heb gezien is Nederland het ergste. De overheid is aardig rechts en veel mensen zijn bekrompen” zegt hij in een interview met Het Brabants Dagblad.

Het liefst wil hij zo snel mogelijk verhuizen naar Marokko. Cilvaringz is nu al regelmatig in Marrakesh, een vrije stad waar veel kan. Dat hij nog in Nederland woont heeft te maken met de artiesten waarvoor hij werkt. Cilvaringz: “Dat hele gedoe over integratie is bullshit. Kijk naar Engeland. Daar leven Britten en Indiërs moeiteloos naast elkaar. Waarom zou dat hier niet kunnen? “

Er zijn 35 reacties

  1. blanke nederlander
    18 januari 2006 om 03:35 uur.

    vervelend voor hem :/. “Van alle landen die ik heb gezien is Nederland het ergste. De overheid is aardig rechts en veel mensen zijn bekrompen”. nou bedankt wij vinden jou ook aardig Cilvaringz. bekrompen vind ik het verkeerde woord. wij zijn erg tolerant in vergelijking met andere landen in europa, we hebben het alleen gehad met een groep probleemjongeren die toevallig marokkaans zijn en mensen die bij eenig commentaar op de multiculti samenleving beginnen te krijsen dat we rascisten en rechts-extreemisten zijn.

    Cilvaringz: “Dat hele gedoe over integratie is bullshit. Kijk naar Engeland. Daar leven Britten en Indiërs moeiteloos naast elkaar. Waarom zou dat hier niet kunnen? “ antwoord: omdat wij dat nou eenmaal willen en dat, naar ons idee, een oplossing voor de problemen in de randstad zijn. uitleg: goede intergratie van 2e generatie betekend betere opvoeding van kinderen. dus meer marokkanen met hoge opleiding wat leid tot minder criminaliteit (hoge opleiding geeft minder vrijetijd dus ook minder tijd om op straat te hangen), wat leid tot een positiever beeld onder de nederlanders, wat leid tot meer werkmogenlijkheden enz. en iedereen (dus niet alleen allochtonen) die het daar niet mee eens is of denkt dat het alleen aan de “nederlandse bekrompenheid” ligt mag van mij ergens anders heen emigreren. en nee ik ben geen rechtsextreemist, ik zeg waar het op slaat.

  2. Toth
    18 januari 2006 om 05:04 uur.

    Ik ben het niet met je eens en ik wil daarom ook niet bij je “wij” horen. Dus als je in het vervolg “wij” zegt bij wat jij vind, wil je dan minimaal zo vriendelijk zijn dat nader te specificeren zodanig dat het duidelijk is dat ik daar niet bij hoor. En bij voorbaat al vriendelijk bedankt voor het inwilligen van dit dwingende verzoek.

  3. madmax
    18 januari 2006 om 05:52 uur.

    je hebt groot gelijk Tarik Azzougarh, zo denk ik ook erover en als ik genoeg geld had om in mijn enige echte vader + moederland Marokko te kunnen leven dan was ik allang weg uit deze kutland.

  4. abdel
    18 januari 2006 om 05:56 uur.

    Jij bevestigt nu eigenlijk wat Cilvarings beweert. De bekrompenheid. Het niet willen inzien van racistische trekjes die het Nederlandse volk eigen is. En deze trekjes worden dan onder de mom van :”ik ben niet racistisch maar eerlijk” zgn. genuanceerd. Heb jij beste “blanke” Nederlander (ook jouw nick is niet racistich, maar een feit, toch?) dan niet door dat je als allochtoon, ongeacht je studie, weinig kans maakt om je te emanciperen en daardoor te integreren doordat de werkgevers dezelfde achterlijke gedachte hebben als dat jij hebt. Nederlanders staan bekend om hun hypocriete genen. Neem de Hollandse geschiedenis maar als voorbeeld. Deze huichelaars willen juist niet dat je als allochtoon iets bereikt. Nee, lieve naieve jongen. Nou moet je het niet gaan bagitalisseren en steeds maar weer de allochtonen de schuld geven van de mislukte integratie. De integratie is maar op 1 punt mislukt,nl het feit dat je als goed opgeleide, in dit geval Marokkaan, geen tot weinig kans hebt op de arbeidsmarkt. Vind je het gek dat de jeugdigen(denk maar aan moeilijk te verkrijgen stageplekken) dit zien, voelen en zich afzetten tegen de maatschappij. Ook ik bedank voor dit land en verhuis liever gisteren dan vandaag. Maar niet voor ik een aardig startkapitaaltje bij elkaar heb gewerkt. Noem het maar het neo-kolonialisme. Dit woord komt jou als blanke-Nederlander vast niet onbekend in je blanke oortjes.

  5. blanke nederlander
    18 januari 2006 om 06:39 uur.

    @ toth: mij best als je het niet met me eens bent, ik zou graag jou oplossing voor het probleem horen.

    @abdel: ik weet dat marokkanen door bedrijven als tweede rangs burgers worden behandeld. en ik ben me ervan bewust dat er een groep rascisten zijn. ik ben GEEN VOORSTANDER VAN DEZE RASCISTISCHE PRAKTIJKEN, en voel me dan ook lichtelijk op mn tenen getrapt dat dat ik als ik met een mogenlijke oplossing kom ik meteen voor rascist wordt uitgemaakt. als mijn MOGELIJK OPLOSSING je niet aanstaat vertel dan waarom en niet meteen dat ik onwetend ben, door jou negatieve en enigsinds agresieve benadering creer je alleen maar vooroordelen ,net zoals dat jij al meteen vooroordelen over MIJ hebt.

    wat ik nog eens duidelijk probeer te maken (als het überhoud al zin heeft) is dat het van 2 kanten moet komen. als jongeren graag werk willen hebben moeten ze zich zodanig gaan gedragen dat bedrijven geen vooroordelen meer over hun hebben en rechts-extemisten geen argumenten meer hebben. daar staat tegenover dat de bedrijven hun meer kansen moeten geven. naar mij idee is het op dit moment het belangrijkste dat de criminaliteit daalt dan gaat de rest vanzelf denk ik.

  6. Toth
    18 januari 2006 om 07:10 uur.

    Ik was het niet met je eens en je zei dat ik dan moest emigreren. Is dat geen oplossing?

  7. kk amazigh
    18 januari 2006 om 07:18 uur.

    Hier in Nederland leven we in een ingewikkelde samenleving. Mensen begrijpen elkaar niet meer zo goed als vroeger en zoals je ziet komen er steeds meer nationaliteiten bij daardoor raakt het contact met de medemens kwijt. Daarvoor moeten we zorgen dat we met z n allen bereid zijn om een goede sociale samenleving op te bouwen door elkaar te respecteren en om te gaan met een ander cultuur en gewoontes.

    Ojaa en altijd maar kritiek op marokkanen hier komt de mijne als ik terug kom van vakantie zie ik altijd van die boeren gezichten en die hongerige nederlanders ( op parkeerplaatsen die eten netalsof ze nooit eten hebben gezien ( oooh schat wat lekker mmmmmmmmm. Altijd als je kritiek hebt op een nederlander zegt die ga maar naar je eigen land dan is de beste antwoord nee ik blijf hier profiteren tot we deze kut landje leegroven.
    Ojaa en over dieven gesproken het hele nederlandse rijk en de kapitaal komen allemaal van de piraten die in nederland woonde die met schepen de wereld rondreisde om schatten te stelen. vuile dieven dat jullie zijn.
    de grootste BOEREN UIT EUROPA KOMEN TOCH UIT DEZE POEPKLEINE KUT LANDJE

  8. abdel
    18 januari 2006 om 08:04 uur.

    @ blanke:
    Als ik dingen moet gaan uitleggen waar het mis is gegaan, dan ga ik misschien te diep,dieper dan je aan kunt.
    Je moet als hollander accepteren dat het begonnen is bij het bij elkaar stoppen van allochtonen. Dit was geen keus van deze groep. Deze groep gaat bij elkaar op school zitten. Een school waar het blanke ras liever geen les aan geeft. Ze worden opgezadeld met 4e rangs kleuterjuffrouwen. 3X raden wat het schooladvies zal zijn voor deze leerlingen. Ze komen daarna dus op een VMBO in dezelfde buurt met dezelfde “allochtone” leerlingen. Als je deze groep daarna ook nog eens gaat weigeren bij uitgaansgelegenheden en ze ook nog eens stagplekken ontneemt en daarna met je schaamteloze kop durft te beweren dat het hun eigen schuld is. Dan zou het het hollandse zgn. “tolerantie” sieren als jullie eindelijk eens diezelfde kop uit het zand steken, en let op, en SAMEN proberen dit land, wat uiteindelijk ONS land zou moeten zijn, ten voorbeelde stellen aan de rest van de wereld. Maar zoals het er nu naar uitziet, mede door het merendeel wat dezelfde naieve beeld hebben als dat jij hebt, ben ik bang dat jullie over een jaar of twintig deze duitse zin in het nederlands zullen vertalen: WIR HABEN ES NICHT GEWUST!

  9. blanke nederlander
    18 januari 2006 om 09:58 uur.

    als je je op deze manier opsteld kom je er idd niet in nederland, jullie tonen geen enkele moeite om na te denken of een deel van het probleem niet bij jullie zelf ligt. natuurlijk hebben wij nederlanders een grote fout gemaakt in het verleden, anders zou er tog geen probleem zijn? en natuurlijk zijn er overal rascisten (ik kijk naar de bevooroordeelde abdel) maar wat nou als we kijken naar allochtonen indiers/chinesen/polen enz enz. zij hebben geen problemen. hoe zou dat nou komen? jaaaaaaaaa: dat zijn geen mensen die constand negatief in het nieuws zijn en ZIJ ZIJN EEN STUK SOCIALER DAN MENSEN ALS ABDEL DIE HET NORMAAL VIND IEDEREEN DIE EEN PLAN HEEFT WAARBIJ HIJZELF IETS MEER MOEITE MOET DOEN VOOR NAIF EN RASCIST UIT TE MAKEN. ja abdel je hebt mij geraakt met je aso gedrag. voor jou en voor iedereen die er net zo over denkt over jou(en mij ziet als een rascist omdat ik blanke nederlander heet) is er weinig hoop, tenzij ze wat meer moeite doen om zich aan te passen aan de nederlandse normen en waarde

  10. jasper
    19 januari 2006 om 12:51 uur.

    En daar is het weer, het slachtofferdenken. Het is de schuld van de overheid, van de politie, van het slechte onderwijs, van de discriminerende ‘blanke Nederlanders ‘ van de… en de… en de…
    Maar weer geen woord over de eigen rol in de ontstane problemen. Nederland is in zo’n 25 jaar van een rustig, welvarend land, waarin het prettig wonen en werken was, veranderd in een totaal verloederend multi-kul ghetto! Door hufterigheid, drugsoverlast , terroriserende (vaak allochtone) straatbendes enz. enz. voelt een groeiende minderheid zich hier niet meer thuis en overweegt te emigreren. Men ziet dat de problemen onbeheersbaar wordenen dat segregatie dreigt. Natuurlijk is dat niet alleen de ‘schuld ‘van die nieuwkomers!! Maar het is wel een feit, dat het altijd Marokkanen zijn die in de schijnwerper staan, als het om problemen veroorzaken gaat!
    Nog een paar voorbeeldjes : Het verzieken voor anderen van het uitgaansleven ; het lastigvallen van meisjes in zwembaden, ( Zandvoort, aanrandingen Slotervaart), loverboys, straatterreur, overvallen, drugsoverlast, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
    En natuurlijk betreft het hier een minderheid en mogen we niet generaliseren. Maar het is toch volstrekt begrijpelijk, dat de doorsnee autochtone Nederlander deze problemen spuug- en spuugzat is en uit (machteloze) woede op Wilders gaat stemmen?
    Zolang de Marokkaanse gemeenschap onderling, niet heel hard gaat werken aan een oplossing, dreigen er inderdaad op den duur onbeheersbare toestanden.
    Marokkaanse lezer die zich aangesproken voelt: Kruip uit je zielige slachtofferrol. Je bent meer dader dan jezelf denkt. Maak je school af en doe je best om te integreren. Dat is geen vies woord maar een plicht, als je hier wilt blijven. Zeker weten dat je je niet meer gediscrimineerd zult voelen.
    Ik ben opgegroeid met de opvatting dat je als nieuwkomer iets extra’s moet doen; hard werken, de taal leren beheersen, en i.i.g. de samenleving waarin je wilt integreren

  11. Toth
    19 januari 2006 om 07:34 uur.

    Het is zeer illustratief voor de in de media geprefabriceerde publieke opinie van velen. Op die integratieklok aan het rammen als een dolgedraaide locomotief maar niet het flauwste benul of zelfs ook maar minimale interesse in de vraag waar die (arbeids)participerende klepel uithangt.

  12. samadie
    19 januari 2006 om 10:25 uur.

    mnr blanke nL ten eerste ik vindt het een raare naam. ten tweede je hebt het er over dat WE probleem hebben met een kelin deel probleem jongeren
    die zijn toevalioge “marokaan“
    mijn vraag is aan jou waarom zijn deze zelfde jongesn ineens nederlander als een goede voetballer zijn of kickboxer.!
    en je hebt het ook er over dat mensen met een hoger opeleiding niet snel crimeneel zijn. ik weet niet of je het weet maar de meeste van die hofstadgroep genooten een een hoog opleiding.
    een oplossing voor de “problemen is dat de media en de politiek zich minder moeten richten op de klein groep die het slecht doet, en meer op de mensen die het goed doen.
    en ook nog iets in de plat land en in de kleinder steden waar weinig of geen marokaanen zijn. zijn er ook veel problemen met de jeugd?
    dan denk dat de marokaanen geen uitzondering op de regel zijn.
    en leg me uiit wat jij onder intergratie verstaat?

  13. jasper
    19 januari 2006 om 11:11 uur.

    Ziehier; ik word op mijn wenken bediend met een treffende illustratie:
    De schuld van vul maar in, want wij komen niet aan de bak, omdat we Marokkaan zijn. Wij worden gestigmatiseerd.
    Eigenlijk komt het hier op neer:: Eerst jezelf volstrekt onmogelijk maken en daarna huilen en schreeuwen van “ze moeten me niet “.
    Er zit maar een ding op en dat is: een mentaliteitsomslag en keihard werken om de schade enigszins te herstellen.
    Vele minderheden zijn perfect geslaagd in Nederland. Laat dat tot voorbeeld strekken. Zelfs Toth kan dat weten als hij nederlandse geschiedenis op school heeft gehad.

  14. samadie
    19 januari 2006 om 11:34 uur.

    de heer jasper is het jou niet opgevallen dat juist jij een slachtoffer rol aan het spelen bent. en dat juist de hoogopgeleiden … marokaanen werkloos zijn. en over het verzieken van het uitgaans leven gesproken. er is overla reuzie mensen kunnen niet tegen drank ik ween in het noorden dus niet veel marokaanen wel een klote uitgaansleven ik zie veel reuzie veel nederlanders, soms worden geslaagen door een marokaan is het dan automatische de schuld van die maorkaan? de autochtone nederlander dei is goed in provoceren dan moet hij niet huilen als hij klapen krijgt. en meteen zich als een slachtoffer gaan zien. ik zit nog op school ik vind dat ik zelf geingereed ben maar waarom word ik nog steeds gewigder en word ik steeds gezien als de marokaan.
    maar een vrouw kiplagaat spreek geen nederlands heeft geen opleinding gevolgd zij is wel werlldkampioen hardlopen zijn wordt wel beschouwd als een nederlander?

  15. samadie
    19 januari 2006 om 11:43 uur.

    de heer jasper is het jou niet opgevallen dat juist jij een slachtoffer rol aan het spelen bent. en dat juist de hoogopgeleide … marokaanen werkloos zijn. en over het verzieken van het uitgaans leven gesproken. er is overlast reuzie mensen kunnen niet tegen drank ik woon in het noorden dus er zijn niet veel marokaanen, maar wel een klote uitgaansleven ik zie veel reuzie veel nederlanders, die soms worden geslaagen door een marokaan is het dan automatische de schuld van die marokaan? de autochtone nederlander die is goed in provoceren dan moet hij niet huilen als hij klapen krijgt. en meteen zich als een slachtoffer gaan zien. ik zit nog op school ik vind dat ik zelf geintegereed ben maar waarom word ik nog steeds geweigerd bij de discko ?en word ik steeds gezien als de marokaan.
    maar een vrouw kiplagaat spreek geen nederlands heeft geen opleiding gevolgd, maar zij is wel werlldkampioen hardlopen zijn wordt wel beschouwd als een nederlander?

  16. jasper
    19 januari 2006 om 02:36 uur.

    Welles nietes spelletjes ! Er zit echt maar een ding op voor de Marokkanen in Nederland : Keihard knokken voor een beter imago en goodwill kweken door een extra- inspanning zo nu en dan. Scholing afmaken , je verdiepen in de Nederlandse cultuur en tot de ontdekking komen dat ‘blanke Nederlanders ‘nog steeds gastvrij en tolerant zijn.
    Vele voorbeelden uit het (nabije) verleden te over. Laat zien dat je erbij wilt horen en neem afstand van mensen als kk amazigh en abdel ( zie postings hierboven).

  17. trab
    19 januari 2006 om 04:01 uur.

    oke jasper, dan weet ik dus 1 ding. Ik hoef jou advies niet te hebben. Waarom zijn de meningen van die jongens die hun gevoelens beschrijven minder waard dan die van jou. Kun je dat verklaren??? Ofwel, geef mij eens duidelijke argumenten. Waarom is het zo dat deze jongens die misschien in hetzelfde jaartal geboren zijn als jij en wel in Nederland, harder moeten werken om hun imago te zuiveren? Is dat, omdat jij je mening hoger acht dan deze jongens/meiden? Of is dat, omdat zij verantwoordelijk zijn voor de daden van een ander (vb: struikrover? Nee, lieve jongen, weet jij waar het mee te maken heeft. Als we nou eens bij A (arbeidsmarkt) zouden beginnen dan zou jij waarschijnlijk zeggen: “Ik ben al bij Z (zzzzz slapen),aangezien deze jongens verantwoordelijk zijn voor anderen, die ze niet eens hoeven te kennen. Wat ik hiermee duidelijk probeer te maken is dat de kansen niet eerlijk aan elk is gegeven, en dat betekent dat we niet op gelijke voet kunnen beginnen. Om het kort door de bocht te zeggen: “Als er iets negatiefs in het nieuws is, dan mag het wel een Nederlander zijn en geen Nederlander van Marokkaanse afkomst!!!!

  18. trab
    19 januari 2006 om 04:05 uur.

    Vervolg op het bovenstaande. Dit zou dus inhouden dat deze jongens die hier geboren en getogen zijn een inhaalslag moeten maken om het imago van een gemeenschap weg te poetsen. Ofwel jij vindt dat jij boven deze jongens staat en dus je superieur acht!!!

  19. autochtoon
    19 januari 2006 om 05:28 uur.

    inderdaad trab, deze jongens moeten idd een inhaalslag plegen willen ze weer goed worden geaccepteerd worden door de autochtonen bevolking. het spijt me te zeggen maar de marokkanen zijn zelf begonnen met crimineel zijn en daar hebben de rascisten in dit land dankbaar gebruik van gemaakt. voor het geval iemand er weer over begint dat ik problemen aan het verschuiven ben. DAT DOE IK IDD. wij hebben jullie nooit gedwongen crimineel te worden en bij andere minderheden zijn geen problemen, zij functioneren wel op een normale manier in deze maatschappij. kijk naar chinesen en dergelijke, iedereen accepteerd ze. de werkeloosheid verschild amper en ze zijn niet massaal crimineel.
    het is de taak aan de marokkanen die wel een toekomst in dit land willen hebben en wel iets voor hun volk over willen hebben om een goede indruk te maken op de autochtonen. dus trab, als jij je niet wilt aanpassen aan de eisen die aan jou worden gesteld door de maatschappij moet je dat zelf weten, maar bedenk wel dat je dan altijd kansloos zal blijven en gediscrimineerd zal worden. jij bent in de minderheid dus je hebt je maar aantepassen, sorry dat ik het zo hard moet zeggen, maar het is nou eenmaal zo.

    ik weet trouwens zeker dat jullie het met ons autochtonen eens zouden zijn als jullie in marokko woonde en wij nederlanders zo lopen te zieken in jullie land.

    om de discussie op gang te houden en er geen welles nietis spel van te maken. wil ik graag van de allochtonen horen hoe zij hun situatie beter willen krijgen. wat voor concrete plannen vinden jullie goed en hoe of wat moet er volgens jullie gebeuren om de negatieve blik van de autochtonen op jullie om te zetten in een positieve blik? en kom aljeblief niet aan met alleen: jullie moeten geen rascisten zijn, zo simpel is de maatschappij nou eenmaal niet.

  20. jasper
    19 januari 2006 om 06:42 uur.

    Redeneren en konklusies trekken is jou niet gegeven, trab. En dat zeg ik niet omdat ik me superieur waan, maar ik konstateer dit nu als een feitelijkheid. Het is een gegeven, dat voor integratie in een vreemd land, extra-inspanningen vereist zijn. Waar mensen echt hun best doen om’vooruit te komen’, willen integreren, mag er tegenslag zijn, maar het loont absoluut. Een vergelijking met bijv. de Joodse bevolkingsgroep in A’dam in de vorige eeuw leert, dat deze mensen een enorme opgang hebben gemaakt en wetenschappelijk, sociaal, economisch tot grote hoogten zijn gestegen. Ondanks het feit dat er wel degelijk ook anti-semitisme was. Ik hoop niet, dat ik je met deze vergelijking weer opnieuw de gordijnen injaag. ( want aan Joden refereren hier ligt nogal gevoelig).
    De Marokkaanse bevolkingsgroep die Nederland heeft overweldigd, is zeker niet alleen verantwoordelijk voor de ontstane toestanden.
    Bepaalde politieke partijen, ‘allochtonenknuffelaars ‘ en andere opbouw-,
    buurt- en jongeren- en andere werkers hebben een klimaat geschapen waarin vooral de ‘rechten van de nieuwkomer’ werden benadrukt. Plichten, dat was een ander verhaal. Gaandeweg werd ook duidelijk, dat lang niet elke nieuwkomer van plan was een voorbeeldige carriere te maken. Maar ik kan je beter verwijzen naar een van de vele goede boeken over het multi-culturele drama dat zich afspeelt in de grote steden.
    Dus NEE, ik ben niet superieur en waan me niet superieur. Maar ik weet wel, dat de Marokkaanse jongeren die hier zitten te zielepieten over achterstelling, discriminatie enz.zichzelf een depressie aanpraten en/of aanzetten tot haat tegen de Ned. samenleving!: Ga eens KEIHARD aan de slag om te laten zien dat er vele ‘goede ‘ Marokkanen zijn. En ja, helaas zullen jullie puin moeten ruimen. De veroorzaakte schade proberen te repareren. Misschien dat er ooit dan toch dat beroemde ‘zelfreinigend ‘ vermogen van de Mar. gemeenschap in werking treedt. We wachten met spanning af. En hier houd ik het tevens voor gezien.

  21. Amsterdammer
    20 januari 2006 om 11:38 uur.

    Autochtoon, ik vind de hele discussie over integratie vaag als vaag maar kan. Er is nooit iemand die mij heeft kunnen uitleggen wanneer iemand als geintegreerd gezien wordt. Zowel de politiek als de media hebben nooit concrete normen genoemd van integratie. Het lijkt alsof het woordje integratie een soort stok is geworden waarmee de onverdraagzaame gevoelens mee geuit wordt en afgereageerd wordt op de allochtoon.
    Als ik het over de Marokkanen mag hebben, want allochtoon is een grote begrip.
    – Veel Nl Marokkaanse jongeren volgen tegenwoordig hoge studies, neem maar is een kijkje bij hoge scholen in de grote steden.
    – NL Marokkaanse jongeren beheersen de Nederlandse taal erg goed. Sterker nog, de Nl Marokkaanse jongeren praten onderling vrijwel alleen maar Nederlands.
    – Ook op de arbeidsmarkt weten veel NM hoge functies eigen te maken.
    – Verder zijn velen actief in de politiek, zowel op stadsdeel niveau als gemeentelijk en landelijk.
    – Tientallen jongeren spelen in betaald voetbal.
    – In de muziek en film wereld zijn ook veel voorbeelden te noemen.
    – Zelfs in het literatuur hebben sommigen bewezen op hoog niveau te kunnen schrijven.

    En dit allemaal uit een gemeenschap die maar uit 300.000 mensen bestaat.

    Verder helpen veel jongeren anderen met huiswerkbegeleiding en mentorschap. Buurtvaders die de overlast van jongeren proberen te verminderen.

    Jasper,
    >>
    Het ligt inderdaad nogal gevoelig, en ik vind deze een uitstekende voorbeeld. Zou je mij op de volgende vragen een antwoord willen/kunnen geven:

    Zoals je zei en de geschiedenis liegt niet daarover, heeft de joodse gemeenschap een hele grote bijdrage aan Amsterdam geleverd. Het zorgde voor veel welvaart en nam deel aan opbouwen van de stad Amsterdam in het bijzonder en Nl over het algemeen. De joden droegen over het algemeen nl namen, zagen er blond ui en velen trouwden ook met autochtone nederalndsers. Al bij al een betere voorbeeld van integratie bestaat gewoon niet.

    Waarom keek vrijwel heel Amsterdam/Nederland de andere kant op toen de treinen voorbij reden?
    Waarom werden hun bezittingen door de buren beroofd?
    Waarom was er zoveel haat tegen de joden terwijl zij goed geintegreerd waren?
    Kwam dat toen ook door de joodse jongeren die voor overlast zorgden?
    Was het ook hun eigen schuld dat zij niet hun best deden om de autochtoon van hun goede wil te overtuigen?

    Jasper, ik stel je deze vragen niet om je aan te vallen of om jouw betoog onderuit te halen. Ik doe mijn best om geen vergeleijkingen te maken met de tijden van we wisten het niet, maar ik kan door jouw voorbeeld alleen maar concluderen dat verdraagzaamheid het sleutel woord is voor het hele probleem. En ik ontken niet dat er ook van de nl marokkaanse gemeenschap zelf een hoop gedaan moet worden om van die rotte appels af te komen. Maar het probleem alleen bij de gemeenschap afschuiven, is voor mij een deel van het probleem.

  22. Esselhie
    20 januari 2006 om 11:42 uur.

    IK BEN HET Met jasper eens.. Maar ook met abdel en dat jullie hem uitmaken voor een voorbeoordeelde racist”? kan ik niet verdragen… want wat hij segt is gewoon de HARDE werkelijkheid..of je het wilt of niet… maar natuurlijk ligt het probleem niet aleen bij de nederlanders… ook bij ons…. maar we doen ons best…maar als dat niet wederzijds is …en we nog steeds als kutmarokanen gezien worden.##zal er niet veel veranderen..
    maar een van de ergste dingen die er gebeurt zijn is in het onderwijs… Ben in t VMBo begonnen Zit nu op het HBO.. heel andere advies dan me basisschool me heeft gegeven… een gruwelijke fout van het mislukte onderwijsadvies in dit land…… ik hoop dat we eens Allemaal kunnen veranderen en niet ten koste van elkaar .. want het is maar een klein groepje rotmarokanen en rotnederlanders die de boel verpeste!…

  23. jasper
    20 januari 2006 om 01:21 uur.

    Amsterdammer, Ik was niet meer van plan om te reageren, maar er staan een paar grove misvattingen in je verhaal die absoluut rechtgezet moeten worden. Het is aan te raden om je eens echt in de geschiedenis van de Joodse gemeenschap in Nederland te verdiepen. Joodse mensen bleven joods, zagen er niet ‘blond uit’ en trouwden voor het overgrote deel ook joods. Dat was juist zo opmerkelijk: Zij waren volledig geintegreerd en zeer gewaardeerd in het sociale, culturele en economische leven. Zij bleven echter Joods leven. M.a.w: een perfecte integratie, met behoud van eigen identiteit!. Er was wel wat anti-semitisme ( niet veel, zoals jij suggereert).
    Het had te maken met afgunst, maar beslist NIET omdat Joodse mensen weigerden zich aan te passen of omdat hun kinderen voor stelselmatige overlast zorgden. En criminaliteit al helemaal niet!! Men wist: ik heb het goed in Nederland, ik ben onderdeel van dit land en wil hier mijn best voor blijven doen. Nederland heeft hier veel aan te danken!
    Het is inderdaad waar, dat vele Nederlanders lijdzaam hebben toegekeken ten tijde van de jodenvervolging. Gelukkig zijn er opmerkelijke uitzonderingen geweest.
    Maar dit hele punt heeft werkelijk NIETS te maken met de problemen die we nu hebben met Marokkaanse probleemjongeren!
    Dit vertroebelt alleen maar de discussie. M.i. kun je daar beter een nieuwe ‘thread ‘ over opzetten.

  24. Jovibovi
    20 januari 2006 om 03:58 uur.

    1. Nederland heeft een groot probleem, maar dat heeft meer met de
    verrechtsing te maken.
    2. Wat een gek gedoe: Nederlanders onderscheiden in autochtonen en
    allochtonen. Wanneer je hier geboren bent, maar je ouders niet, dan kan
    het toch niet anders zijn dan dat je na 4 jaar een echte Nederlander
    bent. Punt uit.
    3.Nederlanders hebben vaak een voorgeslacht van buitenlandse afkomst.
    Geen Nederlander die zich mag aanmatigen dat dit polderachtig gebied
    van hem of haar is. Dienovereenkomstig beleid hoort bij een Blut und
    Boden theorie.

  25. samadie
    20 januari 2006 om 04:09 uur.

    jasper
    ik heb een vraag wat wet jij over marokaaenen en hoe veel maokraanen kan jij ?
    spreek uit je zelf en niet nazeggen wat je in de media ziet ?

  26. SaNdYtJhU
    23 januari 2006 om 10:28 uur.

    nou jah mensen waarom lopen jullie hier een beetjhu te bekvechten over van alles en nog wat , ga de straat op ofzo leer elkaar kennen en kijk of de vooroordelen nog steeds hetzelfde zijn dan. als we nou gewoon van alle bij de kanten een beetjhu aardig doen zou het messchien is wat beter gaan…

  27. Amsterdammer
    24 januari 2006 om 02:31 uur.

    >
    Ik was erg blij dat je hierop in wou gaan. En wat uitleg over wou geven.

    >
    Dat wil ik echt doen, er valt van daaruit heel veel te leren over hoe de mens in elkaar zit. Want het is heel makkelijk wanneer mensen zeggen dat was vroeger, en dat zal nu nooit gebeuren.
    >
    Was dat ook niet het geval onder de katholieken, protestanten , friezen en noem maar op…..
    >
    Ik heb niets gesuggereerd!!! De geschiedenis is de bron. Het is wel gemakshalve om te stellen dat er wel wat maar niet veel antisemitisme heerste. Wanneer zou het te veel zijn geweest? Ik vind dat het al erg genoeg was.

    >
    Dit is ook precies wat ik in mijn stukje weergaf. Ondanks dat er sprake was van een geslaagde integratie met behoud van eigen identiteit, was er veel haat jegens deze groep. Afgunst!?! Dat heb ik ook tegen mijn buurman die in een dure BMW rijdt. Maar dat is geen rede als het om mensen levens gaat om dan te stellen eigen schuld dikke bult. Als je die BMW niet had, had ik je vrouw en je kinderen misschien nog geholpen.
    (het benoemen van criminaliteit en overlast door jongeren, was ironisch bedoeld)
    Zo te zien is het ook jou aan te raden om je te verdiepen in de joodse gemeenschap in Nederland. Want om het onder het matje afgunst te schuiven lijkt me wel heel simplistisch.
    >
    En dat maakt de zaak nog angstiger vind je niet?

    >
    En daar ben ik echt blij om, er zaten toch een paar tussen die zijn medemens/lander lief had.

    >
    Als het om de problemen gaat met de Marokkaanse jongeren dan heeft dit inderdaad er niets mee te maken. En ik heb nergens geprobeerd om dit probleem over te laten schaduwen. Ik vind dat deze jongeren hard aangepakt moeten worden, omdat zij het voor de goede behoorlijk verpesten.
    Met mijn stukje wou ik je alleen weergeven dat het ontbreken van verdraagzaamheid soms niets te maken heeft met integratie. En dat het woordje integratie alleen maar een middel is geworden om onverdraagzaamheid recht te vaardigen zoals autochtoon verwoordde in zijn stukje van 19 jan.. >>

  28. jasper
    24 januari 2006 om 07:05 uur.

    Amsterdammer; ik ben een Jood en mijn familie is uitgemoord door de
    Nazi’s. Is dit genoeg?

  29. Amsterdammer
    25 januari 2006 om 09:28 uur.

    Ik vind het echt erg voor je, dat meen ik echt.

    Ik hoop dat je de essentie van mijn bericht begrepen hebt. Het was in ieder geval niet kwetsend bedoeld jegens het joodse gemeenschap. Ik trachtte alleen de toedracht van de omgeving te belichten.

    Wat mij betreft genoeg hierover.

  30. B[E].DON[E]
    25 januari 2006 om 11:38 uur.

    ff ten eerste aan SaNdYtJhU… Wat hier gebeurd is geen bekvechten, dat noemen we discussie of gewoon meningen en ideeën aan elkaar vertellen… Maarja… So be it.

    Weetje wat het is, je komt uit school zapt de TV aan en checked dat er in Jerusalem een aanslag is geweest… Islam… Zie je dat de joden doen??? NEE!!!… Het is door een Islamiet gedaan, en toevallig is het Palestijn… Wat heeft dat met dit onderwerp te maken? Stel er wordt iemand vermoord een medelander, wat wordt er gecheckt? Is het een Marokaan? Ja het is een marokaan, oké naja wat een klootzak wat is de Islam, bla bla bla you know it… Was hij vermoord door een Nederlander wat wordt er dan gezegt? Niet van: Het is een Nederlander, nee het wordt oooooh hij heeft vast familie problemen enzovoort. Mssn beetje goedkoop verhaaltje maar wat ik bedoel is dat er weinig verder wordt gekeken. Afgelopen zomer is mijn iPod gejat op school, heb ik hard voor gewerkt. Wat blijkt gejat door een Marokaan. Wat denk ik? Kut marokaan oprotten met dat shit geloof van je… Maar als je later terug denkt en je je zelf afvraagt van: Wat als het een NEderlander waS? Dan denk ik niet, was hij Jood, was hij Christen, was hij weet ik wat.. Het zit tussen je oren, blijkbaar is de stereotyp Marokaan, niet een positieve. Spreek ik andere mensen die ik ken (en het is een Marokaan), dan kijk ik niet naar zijn geloof, of wat dan ook. Ik kan chill met hem relaxen en shit. Maar stel er wordt weer iemand vermoord door een Marokaan wat denken de meeste mensen? Jaaaa Islam dit, Islam dat…

    Ik denk dat de Mar. Gemeenschao hard aan de weg aan het timmeren is, net wat iemand zei over hun taal, ik hoor ze ook alleen maar NEderlands praten.

    Helaas dat er nog af en toe idioten zijn die in een gebouw vliegen, zich zelf opblazen, de wereld willen vernietigen… Ik denk dat het merendeel van de Marokanen die gast willen afschieten om dat hij de Islam gebruikt. En als de meeste mensen aan Islam denken, denken ze niet aan een Marokaan, Turk of Irakees, maar aan een Arabier, het onbekende. En een nuchtere Hollander moet eerst iets 35 jaar kennen voordat het geaccepteerd wordt. De Marokanen/allochtonen in Nederland komen er wel. Er komt meer begrip voor elkaar door bijv films of series. Ik noem: Schnitzelparadijs, shouf shouf Habibi, Shouf Shouf (de serie) of Najib Amhali (most wanted)…
    Het heeft tijd nodig.

  31. InGeniuZ
    29 januari 2006 om 06:08 uur.

    Weet je wat blanke Nederlanders denken: Als iedereen de top bereikt, dan wordt het een rare boel in het dal. (Ik weet niet van wie deze gezegde is, maar is wel een oosterse)

    Denk maar lekker goed over na.

  32. Pi
    08 februari 2006 om 01:29 uur.

    Iedereen moet niet zo lopen te zeiken, bemoei je gewoon met je eigen fuckin zaken..dan zijn er ook geen problemn, het probleem is dat iedereen deze shit zit op te blazen, media geile teringlijers.

  33. mohamed
    20 december 2006 om 05:14 uur.

    he abdel
    ik weet niet hoeveel hersencellen je hebt maar
    dat je als allochtoon, ongeacht je studie, weinig kans maakt om je te emanciperen is bullshit want ik zou in mijn bedrijf eerder iemand van turkse
    marokaanse (enz) afkomst met hoog diploma aanemen want die moet dubbel
    zijn best doen als iedereen je aan ziet als tuig

  34. Tycho