MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkanen voelen zich miskend

20 januari 2006 | in Maatschappij, Politiek | 10 Reacties

Binnenlands Bestuur schrijft deze week dat de Marokkaanse gemeenschap in Amsterdam het gevoel heeft dat ze als gesprekspartner niet serieus genomen wordt door de gemeente. Mede daardoor nemen de problemen met Marokkaanse jongeren in de hoofdstad alsmaar toe. Zo zijn diverse (jeugd)projecten, die vanuit Marokkaanse kring waren ingediend, een stille dood gestorven in ambtelijke lades.

Ook zijn subsidies aan de Marokkaanse zelforganisaties inmiddels zover teruggeschroefd dat ze een voor een het loodje hebben gelegd, of dat ze de mogelijkheden niet meer hebben om daadwerkelijk iets te organiseren. ‘Het gevolg van dit alles is dat de gemeente momenteel totaal niet meer weet met wie ze in overleg moet treden’, zegt Hassan Ayi, bestuurslid van het Comité Marokkaanse Arbeiders Nederland in Binnenlands Bestuur.

Er zijn 10 reacties

  1. madmax
    20 januari 2006 om 02:59 uur.

    ik hou van Marokko en ik ben trots dat ik een Marokaan ben. echt waar dat meen ik echt.

  2. Youssef
    20 januari 2006 om 05:30 uur.

    Marokkaan van hart en nieren, dat ze ons op die manier willen behandelen en uiteindelijk maken ze ons schuldig werkt tegen al de zo genaamde integratieplannen.
    Je bent Nederlander en toch word je als een buitenlander aangekeken, gediscriminieerd en geen rechten nergen op hebt, dus blijf maar trots zijn op je eigen echte identiteit.
    Ben Marokkaan geboren, en zou tot de laaste dag van me leven Marokkaan zijn.
    3ash lMaghreeb!!!

  3. autochtoon
    20 januari 2006 om 05:45 uur.

    het is jammer dat uitgerekend deze bevolkingsgroep, die het toch al moeilijk heeft, de dupe wordt van de overdreven bureaucratie en bezuinigingen. op deze manier zorgt de gemeente er alleen maar voor dat er kolen op het vuur worden gestookt en dat de problemen erger worden.

  4. goudse_mocro
    20 januari 2006 om 06:19 uur.

    fuck alle mensen die ons in het slechte daglicht zetten

    als men alle goede dingen van de marokkaanse gemeenschap openbaart dan zullen de nederlanders het toch niet serieus nemen…

    dus haters en praters : blijf haten en praten…zoland je marokkanen ziet lopen en gaan zul je ons alleen in je dromen verslaan!!!

  5. Choukri
    21 januari 2006 om 12:16 uur.

    Wij hebben die subsidies niet nodig
    Wij moeten niet te afhankelij worden van die subsidies
    En wat doen al die stichtingen en verengingen met die subsidies voor marokkanen.

  6. moh
    21 januari 2006 om 09:14 uur.

    wij marokanen zijn gewoon mensen zoals anderen maar we worden anders behandeld kijk het nieuws marokaan heeft die vermoord of gemarteld hoor je wel eens een nederlander heeft iemand gedood of vermoord of iets gesloopt nee het zijn altijd die marokanen ik vind dat dit moet veranderen want als het zo door gaat krijgen we echte problemen in Nedereland. Want een uitspraak is juist ben jood, christene, zwart, wit, marokaan,turk esselemoealeekom aleekomsallem iedereen is het zelfde en dat moet meer gezegd worden in plaats van marokaan dat of dat laterz dit was mijn menig sadak lohoe allhawim

  7. Ikrammetjie
    21 januari 2006 om 06:42 uur.

    Ik vind het heel jammeer !
    maar vind dat we niets aan moeten trekken ! ik bedoel maar we moeten al helemaal niet afhankelijk worden van hun subsidies !
    Jah iedereen zegt wel we worden slecht afgeschilkdert door de media jah gelijk ook nog !
    maar waaro gaan we dan niet zelf bij ons denken we moeten ene goede naam bezorgen !
    je weet wat ze zeggen : een schoner milieu begint eerst altyd bij jezelf !!!!
    en jah bijvoorbeeld wat blijf je rondhangen ga naar school ! ga diploma halen je moet jezelf bewyzen !
    niets aantrekken van andere !

    Maar ben een marokkaan en blijf een marokkaan !
    niemand kan dat ontnemen !

  8. yasmina
    22 januari 2006 om 05:10 uur.

    geboren als een marokaan ga dood als een marokaan
    alle racisten zijn het niet waard om tegen te praten

  9. analist
    22 januari 2006 om 07:16 uur.

    Beeldvorming daar draait het om en meerwaarde voor de nederlandse samenleving als je geen nederlander maar marokaan wilt zijn en blijven.
    Heel simpel een kosten baten plaatje, dus werk aan de winkel en als de marokaanse gemeenschap dat niet breed uitstraalt ook niet zielig zeuren over acceptatie.
    Zo schreef het ik rammetje ik ben en blijf marokaan, prima zou ik zeggen maar betekent ook dat ik je nooit als nederlander zal accepteren en wat mij betreft vind ik het heel rechtvaardig als je dan geen meerwaarde hebt dat je een enkele reis terug naar marokko krijgt, wat je als marokaan dan natuurlijk onderschrijft anders zou het beeld ontstaan dat je hierheen bent gekomen alleen maar te graaien naar een hogere levensstandaard en het lijkt me dat marokanen zo niet zijn, toch?

  10. koen
    22 januari 2006 om 09:34 uur.

    Lekker makkelijk, lullen over racisten! Er zitten twee kanten aan: de Nederlandse samenleving die moet wennen aan nieuwe bevolkingsgroepen en de Marokkanen die de laatste jaren geen goede PR hebben gehad, en – laten we wel wezen – het beeld over zichzelf laten bepalen door wat ze in Marokko zelf ‘luizen’ noemen. Als er zoveel goeds bij jullie gebeurt, en dat geloof ik direct, dan laat het zien.
    En, hoe zal ik het zeggen, ik vond Shouf shouf habibi eerder een tragische film dan een leuke film. Als die jongens een werkelijke afspiegeling zijn van hoe het bij jullie toegaat, dan hebben jullie een klein probleem, want dan missen jullie echt de aansluiting bij hoe het hier is. Dan besluit ik met wat mijn wijze grootmoeder altijd al zei: leer, leer en leer nog een keer. Denk nooit: ik weet het beter dan mijn leraar of lerares en zoek het zelf wel uit.