MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Condoomoorlog in Marokko

28 januari 2006 | in Geloof, Maatschappij | 21 Reacties

De Marokkaanse islamitische partij PJD, sinds de vorige verkiezingen in 2002 de derde partij in het Marokkaans parlement, beschuldigt anti-aids activisten ervan dat ze “de cultuur van het condoom” verspreiden. Volgens de PJD houdt de Marokkaanse Vereniging voor de Strijd tegen Aids (ALCS) bij de implementatie van buitenlandse anti-aids programma’s, geen rekening met Marokko als islamitisch land. “Aids is een straf van God. Trouw aan religie en het huwelijk zijn de juiste manieren om ertegen te strijden” stelden de islamisten recent in hun partijkrant Attajdid.

Volgens een schatting van ALCS telt Marokko 16.000 inwoners met HIV of aids, op een totale bevolking van 32 miljoen. Volgens de islamitische partij is sekstoerisme de oorzaak van de verspreiding van aids in Marokko. De afgelopen jaren heeft de partij al een ‘strandoorlog’ gevoerd, waarbij geregeld stranden werden bezet en collectieve gebeden werden georganiseerd tegen zonnebaden en zwemmen.

Er zijn 21 reacties

  1. justme
    28 januari 2006 om 12:56 uur.

    zucht… wat een idiote door te zeggen dat aids een straf van god is XD. ik blijf het triest vinden dat er altijd mensen zijn die op dit soort domme mensen stemmen.

  2. milad
    28 januari 2006 om 02:36 uur.

    Jooo Goed zo

    Mensen die trouw zijn aan de islamitische normen en waarden krijgen geen aid ben je dat niet dan is het lekker voor jou dat het jou overkomt!

    Want god had al gewarschuwd!

  3. layla
    28 januari 2006 om 05:56 uur.

    een goed initiatied van de moslimpartij waar ik het absoluut mee eens ben, marokko is een sextoerisme-land en om dit tegen te gaan moet er welvaart komen zodat de meiden en de jongens niet voor elke dirham en cadeautje met elke toerist het bed in duiken , maar dat ze zelf geld verdienen door een goede opleiding.

  4. mr
    29 januari 2006 om 01:55 uur.

    De PJD als partij staat heel erg ver van de dagelijkse realiteit. De stemwinst in 2002 moet de PJD als protest stem tegen de regerende corrupte partijen als vrijheidspartij en co beschouwen en niet als soort carte blanche om van Marokko een Iran van Afrika te maken.

    De PJD moet eigenlijk met beter alternatieven komen om de armoede, de enorme werkloosheid te bestrijden in plaats maar te blijven mauwen over de islam.
    PJD moet ook realiseren dat een derde van de inkomsten in de Marokkaanse schatkist Komt voornamelijk uit het toerisme. Marokko heeft geen olie of gas, wel prachtig mooi land, mooi stranden. Ik zou zeggen benut deze mogelijkheden, om werk, welvaart te creëren voor de mensen dan hoeven niet te gaan verzuipen in de middellandse zee. Kijk naar Turkije… 40 mln toeristen per jaar…
    Marokko moet genoegen nemen met 5mln, waarvan 2.5mln zeikerige MRE
    uit de Rif die 50 jaar achterlopen in de geestelijke ontwikkeling…

    Uitgerekend zulke gasten hebben twee a drie vrouwen en twintig kinderen waarvan de helft zwerft op staart met alle gevolgen van dien. De huidige variant van de islam in Marokko is niks mis mee. Het geloof is een persolijke keuze in de ruimste zin van het woord. Ophouden met dat schijn heilige gedoe, de hoeren lopers komen naar Marokko nota bene uit de islamitische landen zoals Saudie Arabie, Imiraten en Kowiet etc…die tijdens hun verblijf in Marokko nooit hun hotelkamers uitkomen en alles op besteling doen, ook meisjes van 17 jaar en jonger, ook wordt de plaatselijke bevolking beschouwen als slaven. Ik zou zeggen als die klote arabieren weg blijven en plaats daarvan meer toeristen uit Noord Amerika en Europa komen hebben voor meer aan. Tenslotte is de bestedingspatroon van deze toeristen veelmaar hoger en ze komen voor het schoonheid van het land, met respect voor de mensen en hun waarden.

  5. slim
    29 januari 2006 om 08:40 uur.

    Voor sommige slimme opmerkingen hierboven, nieuws flits:
    aids loop je niet alleen op door seks !!
    denk aan het volgende:
    besmet bloed bij een operatie
    besmetting via een injectie in een ziekenhuis etc etc etc.
    Denk aub eerst goed na voor je wat schrijft. deze opmerking is met name bedoeld voor milad (geeft niks je komt er wel)

  6. re-action
    30 januari 2006 om 11:30 uur.

    ik ben het helemaal eens met ‘mr’ , eindelijk iemand die zegt waar het op staat. ik word ook echt moe van dat schijnheilige gedoe.

  7. IngridSaida
    30 januari 2006 om 01:16 uur.

    Mr schreef:
    “Ik zou zeggen als die klote arabieren weg blijven en plaats daarvan meer toeristen uit Noord Amerika en Europa komen hebben voor meer aan. Tenslotte is de bestedingspatroon van deze toeristen veelmaar hoger en ze komen voor het schoonheid van het land, met respect voor de mensen en hun waarden. “”

    Hoe kom je daar nu weer bij….Mensen uit de US en Europa zijn nét zo goed uit op goedkope sex, om maar niet te spreken van al die pedofielen die alle landen afstruinen op zoek naar arme kinderen die ze kunnen misbruiken. We leven in een slechte wereld hoor en daar kan je niet alleen “Arabieren” de schuld van geven…..

  8. Youssef
    30 januari 2006 om 01:30 uur.

    Met alle respect aan iedereen,
    Het is allemaal schandalig wat er allemaal in Marokko gebeurt, van de ene kant moet je erkenen dat de situatie daar echt geergerd is in vergelijking met 5 jaar geleden, nu mag je alles doen zonder dat je wordt opgepakt, je mag een meid zoenen op straat, je mag met haar naar bed gewoon normaal, een prostitue die de straat loopt en haar clieneten met haar POTENTIELE probeert te overtuigen onder ogen van de politie-agenten, meiden van 15-16 jaar die in plaats van naar school gaan, alleen maar jongens zoeken, vooral jongens uit de zogenoemde EU landen, die ons Marokkaanse gemeenschap met hun ideen kapot hebben gemaakt.
    Dronken de straat lopen wordt niet meer bestrafbaar, Zina mag wel alleen geheim a.u.b!!!!!
    en wat de Marokkaanse Vereniging voor de Strijd tegen Aids (ALCS)doet is alleen maar die mensen de kans geven om dat wel te doen, maar op een veilige manier.
    Als iemand van jullie 1 maand geleden naar 2M heeft gekeken, zou ie echt schrikken van wat ie allemaal zag, ik bleef zelf stil, en vroeg me toen af of dat wel Marokko is om misschien NL als voorbeeld??!??!
    Toen die ene presentator wou de mensen overtuigen om een condoom te gebruiken wanneer ze HUN LUST ZOEKEN, wat voor idiologie is dit in Godsnaam!!!!
    Met de Marokkaanse islamitische partij PJD ben ik gedeeltelijk mee eens, maar in plaats van die mensen blijven beschuldigen, moet je met concrete plannen komen om die problemen op te lossen en niet zomaar dom gaan zeggen dat aids EEN STRAF VAN GOD IS.

  9. awayagher
    30 januari 2006 om 06:39 uur.

    aan mr. . ik weet niet waar je het over hebt met dat de rif 50 jaar achter loopt. en dat ze daar 3 vrouwen hebben en allemaal kinderen bla bla bla… ik weet niet of je marokko goed hebt bekeken of je dat van verhaaltjes hebt van je ooms. Maar het straatkinder probleem is in de rif het minst en dat geld ook voor het aids probleem deze dingen komen allemaal uit de grote steden, en dan mogen ze daar wel lekker modern zijn maar hun vrouwen en dochters zijn nu wel de hoeren, en hun kinderen zijn wel de straat kinderen en geloof me die komen echt niet uit de rif, het zijn allemaal mensen uit west en midden marokko. dan mag je wel wat tegen de rif hebben net als al die andere kut arabischsprekende marokkanen, maar ik heb liever dat we 50 jaar achterlopen dan de problemen die ze daar nu hebben in die zogenaamde moderne steden, met name casa rabat agadir en merrakesj…..en nog iets, misschien zijn we in de ogen van het westen en westers denkende mongolen als jij ouderwets en lopen we achter in bepaalde dingen… maar daar doet niets aan af dat we goede moslim zijn…of proberen te zijn, de grootste problemen zitten in de grote steden er word vaak beweerd dat de riffijnen ongeschoold bla bla bla zijn…de enige probleem die de riffijnen hebben is meer met de politiek.. die marokko heeft gemaakt wat het vandaag is. wat wij in 1956 probeerden te voorkomen is nu het resultaat zichtbaar. DUS FUCK JULLIE EN JULLIE PROBLEMEN, GA NIET OP RIFFIJNEN AFSCHUIVEN WIJ HEBBEN NIETS MET DE REST VAN MAROKKO TE MAKEN DAAR WAAR WE AL 50 JAAR ZIJN GENEGEERD, PROBEREN JULLIE NU AAN ONS AAN TE SCHUIVEN, ZEHMA GEZAMELIJKE PROBLEEM. DIE ARABIEREN UIT HET MIDDEN OOSTEN KOMEN NIET NAAR DE RIF KENNEN ZE NIET EENS… BETER ZO!!!! WIJ RIFFIJNEN HEBBEN EEN GOED LEVEN WAAR WE OOK ZIJN, AL GAAT HET POLITIEK NIET ALTIJD EVEN MAKKELIJK MAAR DAT IS OMDAT WE NIET OVER ONS HEEN LATEN LOPEN.. AL ZIJN WE MAAR EEN KLEINE BEVOLKING VRAAG DE SPANJAARDEN MAAR WAAR WE TOE IN STAAT ZIJN. DUS PRAAT VOLGENDE KEER NIET MEER OVER DE RIF ALS JE DAAR NIETS OVER WEET BEHALVE VERHAALTJES VAN JE ALCOHOL VERSLAAFDEVANDEFRANSENKONTLIKKENDE OOM VERHAALTJES HOORT OVER DE RIF, WANT DE GROOTSTE INKOMSTEN VAN MAROKKO KOMEN VANDAAG DOOR DE RIFFIJNEN MAROKKO BINNEN VRAAG JULLIE HOMOKONING MAAR….IK HEB NOG ZOVEEL TE VERTELLEN MAAR GOED MAROKKANEN ZIJN ONWETEND EN DOM DOM DOM DOM DOM

  10. Youssef
    31 januari 2006 om 08:49 uur.

    Aan: awayagher
    Schaam je man, ik snap t echt niet hoe op zo’n dom manier reageert,en dat jij zegt dat je niets te maken hebt met Marokko.
    Luister man, of jij Rifi,Shelh Sousi of Arabier, dan ben je en blijf je Marokkaan,iets waarop je helemaal trots op moet zijn.
    Dat jij denkt dat de rest van Marokko beter dan Rif gebieden is,dan heb je het helemaal verkeerd gedacht, ik kom zelf uit het binnenland van Marokko,en daar hebben velen nog hetzelfde problemen als in Rif, mensen die nog niet eens weten of Hassan 2 al is overleden, mensen die helemaal geisoleerd zijn, maar als je hem vraagt wat hij precies is? dan zal hij meteen de antword geven dat hij een puur Marokkaan is.
    Laten we vergeten de verleden en wat ons volken meegemaakt hebben,we zijn een volk,met verschillende culturen en 2 officiele talen…

  11. mr
    31 januari 2006 om 04:26 uur.

    Alleen
    Ter info, ik ben een Marokkaanse rifier en ben trots om dat te zijn.
    Ik heb voor alle duidelijkheid in mijn opinie geen onderscheid gemaakt tussen iemand
    uit Nador, Alyoune, Bouarfa of casa voor mijn zijn het zijn mijn land genoten. Ik heb verwezen naar de ARABIEREN uit het Midden Oosten (voor degenen die aan mijn beweringen twijfelen, moeten maar van de zomer als ze in Marokko zijn hun ogen de kost geven) Ik heb in Marokko nooit een arabier zien kamperen of een tocht maken om het land te kennen !!!!!!

    Wat betreft de geestelijke achterstand bedoelde ik eigenlijk de “dubbel moraal” dat wij op nahouden. Ik heb niet de intentie om mensen te beledigen of wat dan ook.Wij hebben de gewoonte om ons heen te kijken als de dingen dichterbij ons gebeuren. Wij mogen best kritisch naar onze zelf kijken.

    Zelfkritiek betekent “ geestelijk volwassenheid” en daar hebben wij moeite mee…. en dat was te merken aan de reacties………

    De aanwezigheid van NOG (Non Govermentale Organisaties) en verengingen in een land
    in welke vorm dan ook betekent voor mij dat de mensen de verantwoordelijkheden
    nemen en niet onverschillig langs de zijkant blijven. Eerst erkennen dat er een probleem is, dan kan kijken naar oplossingen of we ontkenen alles en achteraf zeggen dat wij dat niet geweten hebben.
    Ik ben in elk geval blij dat een vereniging met behulp van de vooruitstrevende mediums deze dat taboe doorbreekt. Aan de ander kant gunt het ziekte je “grootste vijanden” niet
    Het land is mij te lief om daar “het Algerije van de jaren negentig te maken “

    Ik blijf van mening dat PJD niet de islam ieder maar weer misbruiken en wil niet dat Marokko wordt geregeerd door Fundamentalisten in welk vorm dan ook.

  12. awayagher
    01 februari 2006 om 12:02 uur.

    jaaa bla bla bla bla, en welke twee offieciele talen zijn dat?????

    aan mr… ja ik zou wel willen dat de pjd aan de macht komt zijn we eindelijk af van dat…mensverlagende handje kussen op de tv…hahahaha
    en volgens mij ben jij helemaal geen marokkaan eerder een jood.

  13. B.Nougeaine
    02 februari 2006 om 07:27 uur.

    met alle recpact is marokko nummer 1 in islamtis landen wat sex bertreft

  14. amore
    02 februari 2006 om 09:56 uur.

    inderdaad er is veel veranderd in marokko armer wordt armer
    en rjiker worrdt rijker,ik kom m zelf uit nador en ik merk als ik in
    casa ben met alle respect ,dat veel verschil is met de rest van marokko
    sinds de dood van hassan 2 er is veel veranderd,marokko is een open huis geworden voor sextorisme,het westen speelt grootte rol in
    alle hulp te bieden voor marokko inruil voor meer vrijheid voor
    vrouwen en homosexuel wist u dat in marokko een gsm lijn bestaat
    allenmaar voor HOMOS

  15. mr
    02 februari 2006 om 12:37 uur.

    HI Awayagher,

    Alle eerst, ga ik me zelf niet verlagen tot jou niveau.
    Wie hier de echte Marokkaan laat ik in het midden.
    Ik ben een trotse Marokkaanse rifier, moslim en tolerant.
    Ik wens mijn land vooruitgang welvaart en meer vrijheden etc..

    Jij wenst: fundamentalisten aan de macht, iedereen in Burka’s
    Als mummies op straat lopen. Wat een vooruitzicht!!!

    De kans dat jou wensen uitkomen schat ik nihil, maar ik weet
    Wel een land dat bij jou profiel past: Afghanistan.
    Leuk gezelschap alle die fundamentalistische rukkers bij elkaar in een grot in Tora Bora gebergte.

    Trouwens wat heb jij eigenlijk hier te zoeken ?
    Nederland is immers een democratische land en volgens mij ben jij geen voorstander van, of blijf jij om handje te houden bij het rijk.

    We gemeende advies: Ga iets zinnig doen met je leven.
    En ga ergens anders je haat en gif spuiten ……………..
    deze site is namelijk bedoelt voor mensen die op een gezonde manier van gedachten willen wisselen zonder elkaar in bepaalde hoek te drukken.

  16. InGeniuZ
    02 februari 2006 om 09:34 uur.

    Yip ben met je eens mr. En ik ben zelf ook een rifie.
    Die beweging dat vrouwen steeds meer vrijheid krijgen komt ook door de mannen die dat ook graag willen. Die beweging is toch niet te stoppen door de moderne techniek waarbij communicatie enorm ontwikkeld is (satteliet, internet, mobiele communicatie….wie weet wat er nog gaat komen). Dus kun je ze beter maar goede informatie geven door ze goed op de hoogte te laten brengen over de voorbehoedsmiddelen en de gevolgen van AIDS.

    Geloof is iets voor jezelf, de staat moet los van de religie regeren, zoals in Nederland. In de Islamitische landen worden te veel misbruik gemaakt van de Islam en daar ben ik zwaar tegen. Als iemand hier opeens begint te schelden enz. zou ik zeggen geef mij 1 goeie voorbeeld waar een Islamtische land goed geregeerd wordt en waar mensen eerlijk hun rechten krijgen. Tjah dacht het al.

    En wie lult over dat Marokko een van de grootste Islamitische hoerenland is, dan zeg ik je het volgende. Heel toevallig is er een arabische film bezig op een van de stomme arabische zenders waar gewoon openlijk getongd en gekust wordt. Dit is echt geen Marokkaanse film en in Marokko zou die worden gecensuureerd worden. Deze film komt uit de hoek van Egypte, Libanon enz…. En ik meen het serieus, dit is nog wel een oude zwart/wit film.

    Marokko is beïnvloed door Europa (door Marokkaanse migranten in Europa) en armoede waardoor het steeds meer op het Westen is gaan lijken.

    Wat is de oplossing, gewoon aanpassen en je eigen kinderen zo goed mogelijk opvoeden. Zorg dat de meisjes een goed gestudeerde nicht of tante als voorbeeld heeft en niet Paris Hilton.

  17. Hbiboe
    23 mei 2007 om 05:33 uur.

    echt iets voor mocros

    heerlijk al die jonge strakke meisjes voor een paar dirham
    vooral doorgaan zou ik zeggen als riffie zijnde, en gelukkig dat er grote steden bestaan waar we terecht kunnen voor sex.
    we kunnen eindelijk de arabieren iets terug geven in natura.

  18. azrou
    23 mei 2007 om 10:02 uur.

    Helemaal mee eens MR. Ik ben ook een Rifijn uit het hart van Ait waruagher. In mijn ogen zijn de fundamentalisten nog erger dan aids en kanker.

  19. azrou
    23 mei 2007 om 10:35 uur.

    He Awaryagher
    Zo te zien moet je nog veel leren om de zaak beter te snappen. Je maakt nog geen onderscheid tussen jodendom als geloof en sionisme als internationale racistische beweging, die in 1882 is opgericht. Je maakt ook geen onbdescheid tussen zuivere islam en de politieke islam. Ik zou zeggen duik in boeken en verscherp je verstand i.p.v. onzin schrijven.

  20. Night^bird
    06 augustus 2007 om 04:17 uur.

    olaa ppl
    in marokko loop je eerder aids op in ziekenhuizen en dergelijke
    en niet van sex

    voorkomen is beter dan genezen

    tot zinaas

  21. Hmed met de pet
    14 juni 2013 om 03:47 uur.

    Wij voeren een discussie die andere (geciviliseerde) naties al lang en breed hebben gevoerd. Ook hebben zij al maatregelen getroffen. Eens te meer een bewijs dat we (het collectieve bewustzijn van de Marokkaan op dit vlak) er nog lang niet zijn en ver achterlopen. Geeft niet, beter laat dan nooit! Zolang er Marokkanen zijn (arabischsprekend of Amazigh) die lieden als Awayagher en Milad van gezond repliek kunnen dienen is er hoop!

    Het beste voor alle Marokkanen