MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Geen hoofddoekje in de sportschool

28 januari 2006 | in Geloof | 23 Reacties

Een sportschooleigenaar uit de Zaanstreek wil twee vrouwen met hoofddoekjes liever niet in zijn zaak hebben. De vrouwen waren de eerste keer vriendelijk ontvangen en hadden een rondleiding gekregen. Toen ze enkele weken later in sportkleding binnenkwamen om te gaan fitnessen, uitte de sportschooleigenaar zijn bedenkingen. Hij verklaarde dat andere klanten de vrouwen vreemd zouden aankijken en hun aanwezigheid niet op prijs zouden stellen. Zijn oplossing was om om op de stille uurtjes te fitnessen. Uiteindelijk trok hij dit weer en gaf aan dat volgens de huisregels geen hoofddeksels gedragen mogen worden.

De vrouwen hebben niet stil gezeten en hebben na contact met Bureau Discriminatiezaken Zaanstreek, de zaak aanhangig gemaakt bij de Commissie Gelijke Behandeling. De eigenaar vindt niet dat hij de vrouwen de toegang heeft geweigerd. Hij erkent wel dat hij een negatief advies heeft gegeven. Hij discrimineert niet, zegt hij in het NoordHollands Dagblad want hij heeft helemaal niets tegen moslims. Zijn argumentatie: “ik heb een instructeur die zelf moslim is. En er hebben in het verleden ook dames met een hoofddoekje bij ons getraind”.

Er zijn 23 reacties

  1. possiti
    29 januari 2006 om 03:48 uur.

    gelijk heeft die man .

  2. justme
    29 januari 2006 om 10:33 uur.

    lekker paradoxale man.

  3. trab
    29 januari 2006 om 05:02 uur.

    Ik discrimineer niet zegt de man. Bah, wat een acteur!!!

  4. InGeniuZ
    29 januari 2006 om 06:00 uur.

    Ik begrijp die man wel, hij staat zelf ook onder druk door de meeste klanten. En hij moet toch zijn brood verdienen, dus….. Hij geeft toch al aan dat hij niet discrimineert, mensen die hem beter kennen zullen het wel weten.

    Voor de moslima’s zou ik zeggen, tjah zoek een ander oplossing, maar zie niet alles in de context van discriminatie, jullie zouden ook van zijn kant eens moeten bekijken.

    Je hebt eenmaal met mensen te maken die het denken aan de media over laten en andere politici met een grote bek.

  5. moslima
    29 januari 2006 om 07:25 uur.

    Ik begrijp zowiezo niet wat een vrouw met hoofddoek in een gemengde sportsschool zoekt!!!

  6. slim
    29 januari 2006 om 08:49 uur.

    De eigenaar van de zaak denkt aan zijn commercièle belangen. Dat is niet onbegrijpelijk. Aan de Moslima´s zal ik zegen, dit is een kans, waarom beginnen jullie niet een fitnesscentrum voor Moslima´s met hoofdoeken !!!!.

  7. MOhamed
    29 januari 2006 om 09:05 uur.

    Het mogelijk geen discrimunatie (misverstand),maar men weert door dit soort uitingen de anderen met een geintegreerd houding binnen een maatschapij weg en isoleert ze door dit soort opstakls in de weg te liggen .hoofdoek is geen dereiging .de sportschool eigenaar had ook de anderen met ander gedachten kun overhalen om zoiets te accepteren en uit te legen dat dit een traditie voor sommigen van ons in de huidige maatschapij is.en dat dit niet meer weg te denken is ,hij moet vind ik dat soort vrouwen juist accepteren zoals ze zijn en stimulern om zich te ontploien zodat ze de vrijheid waar ze recht op hebben te benutten in zijn sportschool.mischien is dat de weg naar wijderzijds respect.en dat is van belang zodat vrouwen sportief imago van dit land waarderen (acceptatie=integratie)

  8. Nihad
    30 januari 2006 om 12:35 uur.

    Dan zoeken de dames toch een andere sportschool? Of ze doen hun hoofddoek tijdens het sporten af. Dat zou ook best helpen.

  9. re-action
    30 januari 2006 om 11:28 uur.

    ben het er helemaal niet mee eens. waarom zou een vrouw met een hoofddoek niet normaal mee mogen sporten? het is in mijn ogen wel discriminatie. bovendien wijst de praktijk uit dat het wel gewoon kan. er zijn namelijk sportscholen waar dit reeds gebeurt (dat vrouwen met hoofddoek om meesporten) en niemand ondervindt daar hinder van. dus wat is nu eigenlijk het probleem?

  10. Youssef
    30 januari 2006 om 01:18 uur.

    Wat onzin, ik vind t persoonlijk helemaal geen probleem als een vrouw bijvoorbeeld met hoofdoek gaat trainen, of een jood of cristen of weet ik veel…
    Maar van de andere kant zou je denken aan de huisregels van die sportschool, die man heeft misschien het recht om iemand te weigeren.
    In ieder geval, laten we maar ons rustig blijven en normaal doen, en in plaats van blijven verdidegen het is tijd om te gaan aanvallen, te talen zien wat de islam juist is, en niet wat dingen die niets te maken hebben met de islam.

  11. Saida
    30 januari 2006 om 02:29 uur.

    InGeniuZ

    Echt ingeneus hoe mensen discriminatie goed kunnen praten.

  12. Danny
    30 januari 2006 om 03:49 uur.

    Nou zijn er al kapsalons met een appart gedeelte voor moslima’s, waarom is er nog niemand op het idee gekomen om dit ook hier te doen
    dus een islamitisch fitness centrum beginnen ipv allemaal bv de pak donner na te apen en aan donner zaak te beginnen ( vlak naast een ander)
    Zou zeggen dat dit een gat in de markt zou zijn

    Overgens geld dit bij een andere sportvereniging voor de karatelesssen
    ( Jaren zonder hoofddoek gelopen en dan opeens aankomen dat ze tijdens de karatelessen haar hoofddoek wou ophouden)

  13. fadoua
    31 januari 2006 om 09:37 uur.

    willem het ligt aan jullie nsara jullie denken dat iedereen hetzelfde kan zijn wel dat kan niet flodder. ER ZIJN VERSCHILLENDE CULTUREN. Dombo

  14. Choukri
    31 januari 2006 om 11:48 uur.

    gewoon uitschrijven en zoek een andere club, maar het lijkt een beetje zwak want je geeft die racist zijn zin.
    Je kan ook aangifte doen

  15. Noureddine
    07 februari 2006 om 10:49 uur.

    Selam waliekoem

    Ik ben het helemaal met je eens Moslima.
    Wat doet een vrouw met een hoofdoek in sportkleding in een gemengde sportschool!

    Ma sha aallah.
    Voor alle dames die een hoofdoek dragen een paar vragen waar je over na mag denken:

    Dragen jullie de hoofddoek omdat het van Papa en mama moet?
    Dragen jullie hoofddoek omdat je de essentie van het dragen van de hoofddoek kent, namelijk onder andere je schoonheid verbergen voor anderen die daar geen recht op hebben om dat te zien.
    Of dragen jullie een hoofdoek omdat het een verplichting is binnen de islam en weet je niet wat er achter zit.

    Ik hoop dat het t tweede is!

    En een hoofddoek dragen met daaronder strakke kleren is weer onbegrijplijk.
    Hoe kun je nou je hoofd bedekken(dat is zeg maar de kers op de taart) en je ‘aura’ niet bedekken.
    Is vreemd

    Er is een boekje over het dragen van hoofdoek, genaamd “HIJAB”
    Aanrader voor iedereen.

    Moge allah ons allen op de juiste weg leiden en onze zonden vergeten en ons meer kennis geven.
    Voor als ik wat verkeerds heb gezegd, excuus daarvoor.

    Allah iaouan

  16. ouafa
    08 februari 2006 om 11:07 uur.

    ewa safie als een vrouw een hoofdoeg draagt mag se er niet sporten f**g nsara allemaal bullshit

  17. ouafa
    08 februari 2006 om 11:27 uur.

    ewa jah wat doen se daar in een gemengde sportsgoool ewa jah moslima daar ging het niet over maar of die mna het recht heeft die vrouwen te weigeren is ie bang voor wwn terroristishe aanslag op de loopband shiiit man eerts leid ie se rond dei dames denken wat aardig we gaan hier sporten en daarnaa mogen se alleen op bepaalde tijdstippen sporten en dan segt ie ook nog dat se niet mogen sporten mt een hoofdoek die man weet ook niet wat ie wilt wie geeft hem het recht om tegen die vrouwen te seggen dat se hun hoofdoek moeten afdoen want dat bedoelt ie er uiteindelijk tog mee hij erdiend er tog geld aan als die dames gaan sporten in zijn sportsgool dus wat doet hij nu moeilijk so verliest hij alleen klanten en toekomstige klanten die dames gaan nartuurijk tegen hun niet hoofdoekdragende vriendinnen seggen dat se daar niet moeten gaan sporten en dat hij een rasict is ewa jah daar gaan je klanten hij veroorzaakt dingen waar die niet aan denkt ewa jah kortom die man is op zn achterhoofd gevallen 😀

    en willem wat jou betreft het ging niet eens over problemen die (“die wij moslims veroorzaken”) te maken hebben joh pik lees eerst goed a sbaa dan praten joh en jah andwoord op je vraag zoals fadoua al zei door jullie jullie veize ongelovige dirty koefar we zijn niet allemaal het selfde egt niet joggie .

    ewa thalaidesz greetz ouafa………..Maroc
    Pride
    World
    Wide
    Ouafa
    Side
    Marokaanse
    Eenheid
    Later mijn marokaanse broeders en zusters.

  18. Sheila
    02 juni 2006 om 09:57 uur.

    Wat zeg je nou is de essentie van hijaab het bedekken van je schoonheid of doe je het uit respect voor Allah zoals wanneer je in salaat staat? Want iedere stap van ons moslims is ibadah??? toch?? Ook als je lelijk bent en volgens de maatschappij niet om aan te zien jehoofddoek is iets tussen jou en God!!

  19. moslima
    25 december 2006 om 06:16 uur.

    pff, hij heeft geen recht iemand er uit te sturen voor hij een klacht binnen heeft gekregen, trouwens hoofdoeken jagen geen mensen weg.
    geen racist????

  20. moslima
    25 december 2006 om 07:52 uur.

    als vroeger dames met hoofdoekjes toegelaten werden, waarom nu niet????
    Iemand moet in actie komen om een moslimevrouwensportschool te starten!!!

  21. Kees Tramper
    06 februari 2007 om 06:30 uur.

    nou ik vind het volledig normaal wat die man zegt. Ik vind het belachelijk dat moslimas een hooddoek zouden moeten dragen. Je moet jezelf aanpassen aan het land waar je woont of zelfs op vakantie ben. Als mijn vrouw op vakantie gaat of gaat wonen is zij verplicht om een hoofddoek te dragen daar als blanke. Dus gelden daar bepallde wetten. Het word toijd dat die hier ook gaan gelden. Pas je aan aan de geldende normen keestramper@zeelandnet.nl

  22. moslim mojahid
    16 maart 2007 om 08:15 uur.

    Subhana ALlah Subhan ALlah
    mensen zijn echt erg echt waar vrouwen zijn voor huis niet voor straat ze kunnen ook thuis trainen een fetnissaparat kopen klaar

  23. Terry
    11 mei 2007 om 06:17 uur.

    Provocaties
    Met een hoofddoek zweet je je dood en bovendien hoort het niet thuis in de sportschool.