MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Deense krant biedt excuses aan

31 januari 2006 | in Geloof | 22 Reacties

De Deense krant Jyllands-Posten heeft moslims wereldwijd zijn excuses aangeboden voor het plaatsen van een aantal cartoons waarin de spot wordt gedreven met de profeet Mohammed. Aanvankelijk weigerde de krant zich te verontschuldigen, al maakte de redactie wel bekend dat het hen speet dat zoveel moslims beledigd zijn. Met de publicatie van de tekeningen heeft de krant naar eigen zeggen de Deense wet niet overtreden, maar wel hebben de tekeningen ” zonder twijfel veel moslims beledigd, en daarvoor willen wij ons verontschuldigen”, zo was te lezen op de website van Jyllands-Posten.

Er zijn 22 reacties

  1. rachid
    31 januari 2006 om 07:25 uur.

    het is ze geraai ook fuckers…!!!

  2. amore
    31 januari 2006 om 08:13 uur.

    zo moet dat gewoon iederen boycoten die geen despect hebben voor onze geloof en onze afkomst

  3. amsterdammer
    31 januari 2006 om 09:46 uur.

    Beste Amore, (liefde ?)

    despect bedoel je respect ?
    Verder, is het makkelijker leesbaar, door af en toe een komma te gebruiken.

    gr

  4. amsterdammer
    31 januari 2006 om 09:49 uur.

    rachid zei,

    het is ze geraai ook fuckers…!!!

    kleine opmerking:

    duidelijke taalgebruik, maar wat bedoel je eigenlijk.

    probeer eerst een zin te formuleren voordat je wat schrijft

  5. jerry
    01 februari 2006 om 01:20 uur.

    Geloof is opium voor het volk

  6. jerry
    01 februari 2006 om 01:23 uur.

    Het is dus nu al zover dat een Westerse krant excuses gaat maken voor de spotprentjes die ze hebben gepubliceerd.
    Waar gaat deze wereld naar toe dat je nog geeneens grapjes meer mag maken dankzij een stelletje (miljoenen???) opgefokte geloofsfanatici…

    Bedankt mafketels

  7. Olie_sheikh
    01 februari 2006 om 04:01 uur.

    Oke,

    Maak dan ook grappen over Joden bijvoorbeeld. Ooh daar mag je niet aankomen. Dan is het antisemitisme. Ik snap het niet meer. Alle beledigingen over Moslims en Marokkanen vallen onder vrijheid van meningsuiting. Maar kritiek op bijvoorbeeld joden is haatzaaien. Geschiedenis gaat zich weer herhalen en de Islam zal overwinnen (niet de moslims).

  8. jan
    01 februari 2006 om 04:13 uur.

    Het is geen minderheidje waar iedereen overheen kan lopen.

  9. kees
    01 februari 2006 om 04:56 uur.

    waarom leest iemand in het midden oosten een deense krant, klink hobbyloos IMO

  10. Toth
    01 februari 2006 om 05:05 uur.

    In 2004 is een cartoonist (Malcolm Evans) ontslagen bij de New Zealand Herald, let wel excuses was niet eens een optie, gewoon linea recta ontslagen omdat hij een cartoon maakte van de bouw van de muur waarin hij Ariel Sharon tekende in een kraan die een muur van doodskisten maakte.

    http://cagle.msnbc.com/news/Evans/3.asp

    Ik herinner me niet dat er een bericht van in de krant stond hier, laat staan dat er polls (Volkskrant) waren om de publieke hypocrisie tot maximale hoogte op te stoken. Ik herinner me ook niet dat er maar iemand van de “heldhaftige” voorvechters voor de vrijheid van meningsuiting die zich hier een dubbele kaakkramp aan het sputteren zijn, ook maar een woord spendeerden aan dit ene geval, dat overigens zelfs uitsluitend wat betreft cartoonisten niet het enige geval is.

  11. Olie_sheikh
    01 februari 2006 om 08:01 uur.

    Toth,

    Mooi uitgedrukt.

  12. amore
    01 februari 2006 om 08:36 uur.

    BESTE AMSTERDAMMER
    OP MOMENT DAT IK AAN TIPPEN BEN KIJK IK NIET NAAR +
    HET SCHERM DAARDOOR KOMEN FOUTEN VOOR
    TWEEDE IK HEB ALLENMAAR LAGER SCHOOL GEHAD

  13. amsterdammer
    01 februari 2006 om 09:44 uur.

    Geeft niks amore,

    Maar wat ik je aanraad is, voordat je wat op het net zet, type het eerst in “Word” en kijk of de grammatica controle fouten aangeeft. Zo kan je heel wat fouten vroegtijdig signaleren en natuurlijk verbeteren.

  14. Toth
    02 februari 2006 om 06:57 uur.

    Amerikaanse regering probeert cartoonist het zwijgen op te leggen.

    http://americablog.blogspot.com/2006/02/pentagon-trying-to-censor-top-us.html
    http://www.mediainfo.com/eandp/news/article_display.jsp?vnu_content_id=1001955937

    Hoeft niet te wachten tot het in een Nederlands roddelvod terecht komt.

  15. jerry
    02 februari 2006 om 10:40 uur.

    Beste Olie-sjeik

    Natuurlijk mag je grappen over Joden maken. Met name de Israelische nederzettingenpolitiek daagt uit tot het uiten van kritiek, bijvoorbeeld in de vorm van een grap, hierboven stond al een mooi voorbeeld van een cartoon uit een New Zeelandse krant. Wij niet-gelovige Nederlanders hebben daar geen moeite mee, het verschil is echter dat de Joodse gemeenschap daar zelden op reageert, tenzij je de holocaust gaat ontkennen natuurlijk, dat gaat zelfs mij te ver.

    Je kent toch wel dat grapje van Hans Teeuwen:
    ‘Ze hebben het toch altijd over de Joden he…? Maareh… Die Duitsers, dat was ook geen fijn volk hoor…!

    Iedereen die fout handelt kan kritiek verwachten, zeker in deze dagen dat cabaret hoogtij viert. Sommige moslims zijn nu eenmaal te fanatiek en kunnen niet met het feit overweg dat wij in Nederland over een flinke dosis cynische/kritische humor bezitten. Dat betekent niet dat wij 1 op 1 geen respect hebben voor een willekeurig islamitisch persoon.

  16. fatima
    02 februari 2006 om 11:08 uur.

    haha laat ze maar lekker grapjes maken. er komt nog wel iemand die een grote grap over hun gaat maken of met hun uithaald dan zullen we kijken wat er dan gaat gebeuren. ik vind dit niet kunnne want je gaat ook geen spotprintjes van andre geloven maken en die mensen die dit steunen denken niet na
    doei

  17. Olie_sheikh
    02 februari 2006 om 01:45 uur.

    Beste Jerry,

    Zoals jij en de joden de ontkenning van holocaust(je doelt zeker op Iran) te ver vindt gaan. Vinden wij grappen over onze aller liefste profeet te ver gaan. Waar ligt de grens?

    Aan de andere kant vind ik ook dat wij zulke dingen geen aandacht moeten geven. Dat is tenslotte wat diegene wil. Het zijn niet de westerse moslims die woedend hebben gereageerd maar Moslims uit het midden oosten. Dat is een heel andere cultuur die gebaseerd is op respect. Vooral respect voor religies en heilige personen.

  18. FEIT
    10 februari 2006 om 04:46 uur.

    ach ach ach …wat een onzin allemaal .over een paar grapjes .een kant begrijp ik de moslims wel..die domme denen moeten wel de grens weten van verschillende bevolkingen .volgens mij uit mijn mening.waren de moslims niet boos geworden als de denen gwoon een grap over hun gemaakt hebben..maar het geloof ligen bij veel mensen sterk .ik zelf ben een christen..over het geloof mag je geen grap maken niemand.geloof is iets wat je moet respecteren ookal ben je een jood moslim of een christen ofso..met een geloof mag je niet spotten ik vind het respectloos wat die denen hebben gedaan en nu kijk wat ze veroorzaak hebben….en moslims hebben alle recht om boos te zijn.zou het niet gek vinden ..maar als je een week door gaat ofso met die menigte dat gaat te ver ookal zijn jullie boos ..praten kan ook plaats van geweld …wat een wereld ..mooie wereld alleen slechte mensen erin …en ik heb het over alle mensen niet alleen over de moslims

  19. AFGHANREBEL
    14 februari 2006 om 05:53 uur.

    Ik ben een Afghan woon in NL door dat USA en EU in 1979 de Afghanen stunden met geld een wapens om tegen de Soviets te vechten. die mensen zijn nu een eens teroristen genoemd(wel opgeleid door jullie),,,,
    zolang je andere landen Bombardert en dictators aan de macht brengt (om hun rijkdom te stelen)zullen heelveel van die mensen naar het Westen vluchten of je dat mooi vind of niet.

    WAt heeft NL behalfe gas? ja klompen maar die dragen allen achterlijke mensen dus NLders, jullie hebben ons meer nodig dan wij jullie achtelijke varkentjes, wat denkje KAASBLOKJE als straks de OLIIIIIII op is? dan rijdt er geen een vrachtwagen en zullen alle Fabrieken sluiten dan zitten jullie zonder werk en eten.
    Wie is gewelddadig moslims die vechten voor hun vrijheid of de westen die vecht om andermans rijkdomen te jatten?

    Wie/Wat heeft gedaan met AFRICANEN, Surinamers, Hindustanen, Aburiginals, Indunessiea, de echte Americanen, india?? jullie hebben deze volkeren vermoord, verkracht, verbrand, verkocht als slaf
    en gestolen van hun rijkdom want zelf hadden jullie niks in het westen ga de echte History lezen wie jullie waren dan praat over Islam.

    Nog iets voor mensen die bang zijn van Islam,, steeds meer mensen bekeren zich tot Islam dus over 20 jaar bestaat NL niet meer en die achterlijke rasistishe en boeddorstige blanke cultuur. Ik heb medelijden voor de rasisten want ze vechten voor niks.

    Over 30 jaar is alle blanke jeugt kapot door druks zoals XTC.

    mensen ga zich meer over Islam verdiepen gewoon stieken thuis en je zult merken dat Islam je meer rechten en zin in het leven geeft dan dat je nu denkt
    tot de Islam bekeerde mensen

    http://www.jews-for-allah.org/Jewish-Converts-to-Islam/

    http://www.salaam.co.uk/themeofthemonth/june02_index.php?l=6

    http://www.salaam.co.uk/themeofthemonth/june02_index.php?l=6

  20. Maar Rocco
    14 februari 2006 om 07:43 uur.

    @ olie_sheikh

    Joden maken al grappen over joden, ze zijn daar zelfs goed in. Moslims maken cartoons over joden, omdat christenen carttons over Mohammed maken! Is dat humor?

    @AFGHANREBEL

    Je hebt helemaal gelijk jongen, de westerlingen waren schurken, deden op een schandelijke manier: ze beweerden namelijk dat ze het Christemdom verspreidden!
    Nee, dan Mohammed. die bleef keurig zitten waar hij zat. En zijn opvolgers zijn ook in een straal van pakweg 10 km de islam gaan verkondigen.
    Of vergis ik me nou.
    XTC ook zo’n probleem, heb je goed gezien! Welk land is ook al weer de grootste opiumproducent ter wereld, Afghanrebel?
    Zowel het christelijke westen als het moslim midden-oosten hebben schanddaden begaan en begaan die nog steeds.
    Maar laten we die elkaar niet verwijten

  21. Maar Rocco
    14 februari 2006 om 07:47 uur.

    @ olie_sheikh

    Volgens mij respecteren de islamitische landen andere godsdiensten alleen, wanneer islamitische regels niet geschonden dreigen te worden. In ieder geval wordt elke andere godsdienst als minderwaardig beschouwd.

  22. Ai ai ai
    09 maart 2006 om 01:44 uur.

    Ik schrik van beide ‘kampen’.
    Verdraagzaamheid, interesse en respect voor elkaar. Nederlanders weten niet zoveel van de Islam, maar zijn tegelijk ook geen kaasklompendragers.
    In plaats van elkaar verwijten te maken en macho over en weer te roepen, zouden we elkaar beter de hand reiken en mekaar inwijden in de mooie dingen van onze culturen.

    Zo is de mooie kant van Mohammedcartoons de Persvrijheid.
    Zo is de mooie kant van het niet-afbeelden van de Profeet een eeuwenoude prachtige traditie van religieus respect.

    Maar ja, met elkaar praten is niet stoer natuurlijk.
    Statements, slogans, roepen en tieren is dat wel.

    Iva.