MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko vindt bezoek Zapatero ongepast

01 februari 2006 | in Politiek | 29 Reacties

De Marokkaanse regering vindt het bezoek van de Spaanse premier José Luis Rodriguez Zapatero aan de enclave Melilla in Marokko “ongepast”. De Spaanse premier bracht voor het eerst in 25 jaar gisteren weer een bezoek aan de omstreden enclave, waar hij als een held werd onthaald. Volgens Marokkaanse kranten is het bezoek van Zapatero niets anders dan een provocatie. Marokko claimt Melilla – evenals de andere Spaanse enclave in Marokko, Ceuta, al eeuwen in Spaanse handen – als hun rondgebied.

Volgens de Marokkaanse minister van communicatie Nabil Benabdellah is het bezoek van de Spaanse premier weliswaar ongepast, maar zal het geenszins de betrekkingen tussen beide landen verslechteren. “De betrekkingen tussen Madrid en Rabat zijn uitstekend”, aldus Benabdellah tegen het persbureau Associated Press.

Er zijn 29 reacties

  1. Amsterdammer
    01 februari 2006 om 10:38 uur.

    Waar maakt Marokko zich nou druk om……………..die enclaves liggen het beste in handen van Spanje, hoeveel mensen uit tetouan, tanger, nador en Hoceima leven al niet van handel met deze enclaves…..Laat Marokko maar eerst voor zorgen dat de rest van Marokko eerst op orde gebracht wordt………genoeg land en genoeg te doen.

  2. mo
    01 februari 2006 om 02:34 uur.

    helemaal mee eens, kijk bni ansar is nog geen 10 meter van mellilia vandaan, hoe dat er uitziet en hoe mellilia er uitziet het lijkt wel hel en paradijs. laat het aub in spaanse handen blijven dan komen er nog toeristen en daar zal marrokko nog wat van kunnen profiteren.

  3. jef
    01 februari 2006 om 05:06 uur.

    @ MO & Amsterdammer

    Een beetje kort door de bocht jullie reactie. ” die enclaves liggen het beste in handen van spanje”. Beide steden zijn historisch marokkaans grondgebied en Marokko zal altijd haar claim op haar gebieden verdedigen. Het feit dat Spanje wellicht beter ontwikkeld is dan Marokko wil nog niet zeggen dat wij weer terug moeten naar de koloniale tijden waarin de “wijze en rijke” westerse landen gebieden in Afrika en Azie mogen bezitten….

  4. layla
    01 februari 2006 om 07:11 uur.

    kben het met je eens jef
    dat spanje rijker is als marokko heeft te maken dat spanje bij de eu zit als je marokko en spanje vergelijkt 30 jaar geleden wilde niemand vluchten naar spanje , spanjaarden kwamen naar marokko, dat spanje ceta en melila wil behouden is uit strategisch punt , de visserij rechten, en uit militaire opzichten, maar die domme marokanen die vinden dat het in spaanse handen moet blijven uit economisch opzicht wat een debielen dat noem ik geen echte marokanen ,maar landverraders. marokko word steeds beter economischer ook, meer landen hebben respect voor marokko de amerikaanse ambassadeur zei het nog vorig jaar dat als marokko als m6 zo door blijft gaan marokko binnen 10 jaar de economische macht word van de mediteranea dus melila en ceuta moeten trug worden gegeven aan marokko en die debielen die durven te reageren khoop dat jullie je bekken houden , want welke koning heeft ooit wat voor de rjafa en de rif betekent? niemand tot m6 kwam en nog kritiek stelletje mongolen

  5. amore
    01 februari 2006 om 08:11 uur.

    IK BE EENS MET AMESTARDAMMER IK KOM ZELF UIT BENI-ENZAR,VAN MIJ MAG DAT ENCLAVE IN SPAANS HANDEN BLIJFEN
    DAAR LEVEN N VEEL MENSEN VAN,IN HET NOORDEN EN OOK
    IN WEST MAROKKO,EN BIJNA IN HEELE LAND,ALS DE ENCLAVE
    IN MAROKKAANSE HANDEN VALT ZIJN DE GEVOLGEN GROOT

  6. amsterdammer
    01 februari 2006 om 09:28 uur.

    Voor veel Marokkanen in Noord Marokko, zijn de enclaves een bron van inkomsten. Het is economisch gezien goed dat deze gebieden in Spaanse handen blijven. Trouwens het noorden van Marokko is meer dan alleen deze twee enclaves. laat de overheid de boel maar eens goed aanpakken in Marokko alvorens ze aanspraken gaan maken op de rest.
    ben het helemaal eens met mo.

    Vanuit geografische oogpunt, zijn de enclaves gewoon Marokkaansgrondgebied. Trouwens er zijn nog een aantal kleine eilandjes in het Noorden van Marokko waar Spanje nog steeds de baas is. Bijvoorbeeld bij Al Hoecima.

    Wat betreft het steeds economischer beter wordende Marokko, dat is natuurlijk onzin. Een handje vol elite profiteren van deze economische groei en het normale volk leeft nog steeds in de armoede waarin ze jaren geleden ook in zaten.
    Met dank aan familieleden die in het buitenland wonen, kunnen ze nog rondkomen en dit geld trouwen voor het gros van heel Noord Marokko.

  7. amsterdammer
    01 februari 2006 om 09:34 uur.

    Beste Layla,

    Ik zou zeggen ga naar Noord Marokko en doe je ogen open en kijk even heel goed om je heen..Ga bijvoorbeeld naar het ziekehuis of naar de gemeente huis en probeer het maar eens uit.

    Trouwens, dat ander Marokkanen een ander mening hebben dan jij wil nog niet zeggen dat jij ze kunt uitmaken voor mongolen.

  8. amsterdammer
    01 februari 2006 om 10:06 uur.

    Amore,
    Hoe vaak moet ik het nou zeggen, probeer wat aan je schriftelijke vaardigheden te doen !!!!!.

    Voor de rest, je inhoud klopt wel 🙂

  9. Choukri
    01 februari 2006 om 11:54 uur.

    Van mij mogen ze ook in spaaanse handen blijven. wat krijg je als ze straks in de handen van maroc komen? volgens mij meer armode en corruptie. Als je die mensen daar vraagt bij wie ze willen horen dan denk ik dat ze allemaal voor spanje kiezen.
    Marokko moet inderdaad eerst de problemen proberen op te lossen die er zijn denk aan corruptie en armoede onder de bevolking.

  10. Yassin
    02 februari 2006 om 10:50 uur.

    ahlen

    Deze twee enclaves moeten teruggegeven worden aan marokko, zolang deze twee enclaves in de handen van spanje blijven, zal marokko altijd onder druk staan van spanje, zowel militair als economisch. Dat een handjevol mensen hier economisch voordeel uithalen weegt niet op tegen de strategische gevaren die marokko omringen. Vergeet niet de internationale spionagediensten die via deze enclaves heel noordafrika in de loer houden. Uiteraad mag de visserij niet vergeten worden. Hoe dan ook demografisch zij deze twee enclaves al marokaans.

    beslamma

  11. fatima
    02 februari 2006 om 11:04 uur.

    ik vind dat het voor spanje moet blijven wanthetgaat goed zo. er wonen genoeg marokanen in die plaatsjes en veel hebben daar een eigen zaaakje en huis dus wat is het probleem.het enigste probleem is dat het van spanje is en voor de rest heb je geen last van die spanjaardnen mensen het is ook nooit goed. het rif gedeeltekan dat als vorbeeld nemen want de konnign zelf heeft al die jaren ook niet veel gedaan voor hun.
    groetjes!

  12. Saido
    02 februari 2006 om 12:26 uur.

    fatima wat jij zeg is wel waar, maar vergeet niet Spanje zit ook in haar mag met een vergelijkbare probleem n.l. dat Engeland voor het zeggen heeft in Gibraltar. net zoals Marokko over cuebta en melillia.

    Lelya: Marokkanen voornamelijk ariffien zijn net als sardientjes over de hele wereld verspreid, dacht je nou echt om dat zij het leuk vinden om Marokko te verlaten? Er is een reden voor. Allen het nadenken erover is pijnlijk. De koning heeft ons lang genoeg gestraft. Hoceima was net zoals deze enclaves in handen van Spanjaarden. Een groep boeren kwamen in opstand onder leiding van Abdel Karim de rest ken je wel hoef je het niet te vertellen.

    Ik kan met trost zeggen we hebben voor onze land vochten. En we zijn bevrijd van de Spanjaarden die geen andere doel hadden dat het land te plunderen. Nu dat zij onder deze koning vallen, dan vraag ik me af zijn ze beter van geworden? Het antwoord is NEE. Die zelfde vijandelijk Spanjaarden, zoeken wij zelf op en ja zij geven ons onderdak en laten ze ons tussen hun midden leven. Hoe zo moeten wij trots zijn op de koning ?

    Zoiets zie ik ook met de enclaves gebeuren. Daarom Ik hoop dat de enclaves in Spaanse handen blijven dan voel ik me dichter bij Marokko 😉 hoeven ze dan niet de zee over te stekken met alle gevaren van dien . en leyla wat betreft economische strategie, daar geef ik je geen ongelijk in maar bekijk het ook van andere hoek. voor Marokkaanse allochtonen is het een gouden kans om hiervan gebruik te maken. het is goed voor de handel het is goed voor toerisme, en het is goed voor heel veel dingen

    Het enige nadeel is dat de belasting geld dan naar de Spanje gaat pech dan voor Marokko ;( Marokko doet toch niets met belasting het enige wat ze daarmee doen is in steden als casablanca verder verbouwen en sahra pompen met doelloos projecten. het noorden ziet er niet van terug. het is en blijft een politieke beladen discussie.

    Dus lieve lelya kom niet met je goedkoop praatje dat Marokko goed bezig is. Marokko is geen haartje beter dan spanje. De pijn geneest wel maar de wonden laten een diepe letteken achter

  13. jef
    02 februari 2006 om 02:23 uur.

    Aan Amsterdammer.

    Laten we de economische motieven buiten beschouwing laten…. Het is simpelweg een schande dat er anno 2006 nog steeds Europese mogendheden controle hebben over gebieden in Afrika. Het is een vernedering dat de spaanse vlag nog steeds wappert in Marokko. Wij kunnen nooit op basis van gelijkwaardigheid met Europa communiceren als we het accepteren dat een deel van ons land door een vreemd land wordt beheerst…. Of het economisch handig is of niet is niet relevant!!!!! Het is voor de Palestijnen wellicht ook economisch beter om bij Israel te blijven maar dat zullen zij toch ook nooit accepteren!

  14. Amsterdammer uit west
    02 februari 2006 om 03:08 uur.

    Jef,
    Niemand beweert ook hier dat we die enclaves vrij moeten geven. Het gaat hier om eerst de andere delen van Marokko op orde te brengen voordat je nog een stuk land (met nog meer burgers) erbij krijgt. Verder moet er ook heel hard gewerkt worden aan werkgelegenheid en alternatieven voor de mensen die daar hun brood aan verdienen.
    En wat Palestijnen betreft. De meesten zullen het wel accepteren indien zij niet gediscrimineerd zouden worden en ook mee zouden mogen doen met de verkiezingen en de politiek.

  15. jef
    02 februari 2006 om 03:56 uur.

    Hoi Amsterdammer,

    Sorry maar ik kan het niet met je eens zijn.. Jij neemt een pragmatisch (zakelijk) benadering waar ik een meer principiele benadering heb. Ik ben gewoon tegen koloniale krachten en ben van mening dat alle landen vrij moeten zijn van bezetting. Het feit dat Marokko een relatief arm land is met veel corruptie en werkloosheid wil nog niet zeggen dat Spanje daarom gerechtvaardigd is om een deel van Marokko te bezetten…. Wat de Palestijnen betreft ben ik het ABSOLUUT niet met je eens. Al zouden de Palestijnen volledig geaccepteerd zijn door Israel dan nog zouden zij strijden voor een eigen land… liever zelf als Palestijnen een proces ondergaan (met vallen en opstaan) dan altijd onder het juk van Israel blijven… kortom…best dat je alles zakelijk en pragmatisch bekijkt..maar principes..trots en eer zijn ook zaken die in deze situatie een rol spelen…Kijk maar naar de reactie van de mensen in Nador..er is vandaag een demonstratie tegen Zapatero georganiseerd door de mensen daar ook al zijn zij degene die profiteren van de handel met ceuta en melilia…soms gaat trots voor commercie

  16. amore
    02 februari 2006 om 05:05 uur.

    amsterdammer ben jij nou de politieagent op deze site

  17. Amsterdammer uit west
    02 februari 2006 om 05:09 uur.

    Jef,

    Ik ben zelf ook erg principieel al maak jij dat misschien niet uit mijn berichten.
    Wat betreft de trots waar je het over hebt van Marokkanen. Heb je wel gezien in wat omstandigheden veel Marokkanen in Spanje, Italie en Frankrijk leven in de illegaliteit? dat gaat boven alle trots waar jij het over hebt. Dat is totaal niet menswaardig.
    En die demonstraties?!!! Voglens mij ken je Marokko toch wel heel goed wat demonstraties betreft of het hartelijk ontvangen van de koning.
    Heb svp geen verkeerd beeld over me, ik hou heel veel van Marokko en ik ga er ook elke jaar twee keer naar toe……….voel me daar helemaal thuis, maar dat neemt niet weg dat we de problemen niet mogen benoemen.

    Wat de Palestijnen betreft, is dat niet alleen mijn mening hoor. Maar ook die van veel Palestijnen en Arabieren die op lange termijn oplossing denken weten dat dat de enigste oplossing is voor het hele conflict. Een levensvatbare Palestijnse staat die onafhnakelijk is van Israel, zal nooit verwezenlijkt worden. Dat weet jij dat weet ik en dat weet de Palestijn. Je kan dan wel blijven zeggen de trots moet hoog blijven, maar geloof me als je geen geld hebt om een menswaardig leven te leiden dan is je trots het laatste waar je je zorgen om maakt.

  18. amsterdammer
    02 februari 2006 om 10:49 uur.

    Ik vindt het nogal en rare vergelijking tussen Palestina en de enclaves in Marokko. Al is het maar om het feit dat 99% van Marokko gewoon in Marokkaanse handen is, dat kan je niet zeggen van Palestina. Ten tweede, er wordt gesproken over trots, ik vraag me af hoelang je het kunt volhouden met alleen trots in je maag, in plaats van eten.

    En wat betreft het buitenbeschouwing laten van economische motieven. Mijn antwoord hierop is: wordt wakker de wereld draait om economische belangen. Haal economie weg van een land, regio of streek en aanschouw maar wat er gebeurd. Mocht je hiervan geen voorstelling kunnen maken, kijk dan wat geschiedenis boeken in, dan zal je snel genoeg het antwoord vinden.

    o ja, nog één ding
    Amore (Liefde?)
    mijn verontschuldigingen indien ik je beledigd heb

  19. mujahid
    03 februari 2006 om 12:29 uur.

    stel je voor dat het ooit een oorlog wordt tussen marokko en spanje over de stukjes bezet land daar: ik ben er van overtuigd dat het merendeel van degenen die nu vinden dat dat land beter bij spanje blijft helemaal van mening zal veranderen en spanje zal bestrijden zoals elke Marokkaanse soldaat dat zou doen :):):) Dat is nou net het mechanisme waar die westerlingen nou zo gek van worden, wij volkeren onder moslims en nog meer onder Arabieren zijn onvoorwaardelijk loyaal aan onze roots, ten allen tijde en daar verslikken ze zich hier al heeeeeel vaak aan :):):):):):)

    Arab Pride
    Amazigh Pride
    Persian Pride
    Afghan Pride
    MUSLIM PRIDE

  20. amore
    03 februari 2006 om 01:14 uur.

    je hebt mij niet beledigd ,maar iedre keer komt comentaar van
    jou kant, ik probeer tenminst mijn mening naar voor te brengen
    normaal gesproken , meng ik mij niet in discusies ,er zyn themas
    die mij ansprekt,daardoor reageer ik op
    groetjes amsterdammer

  21. Amsterdammer
    03 februari 2006 om 09:37 uur.

    Amore, ik vind het heel goed van. Oefenen baart kunst zeggen ze…..hoe vaak je schrijft, hoe minder fouten je op een gegeven gaat maken. dus ga zo door.

    Amsterdammer (met een hoofdletter)

  22. jef
    03 februari 2006 om 11:41 uur.

    Hi Amsterdammer,

    begrijp me niet verkeerd..ik heb nergens gezegd dat jij niet vaderlandlievend zou zijn. ik ken je niet en nergens uit jij je negatief over marokko…nogmaals ik denk dat jij een pragmatisch insteek neemt en ik een principiele!!

    Even over het benoemen van de problemen in Marokko…ben ik helemaal voor.. ook ik ben kritisch en zie dat wij corruptie en armoede hebben in marokko…maar wat heeft dat te maken met de enclaves??? het recht zetten van koloniale misstanden maken marokko niet meer of minder corrupt of arm… ook wat de illegaliteit betreft, wederom een issue die er wel is maar niet relevant is in deze discussie… Er zijn genoeg redenen om kritisch te zijn over marokko.Marokko moet inderdaad nog heel veel doen aan armoede en corruptie…maar het tegen gaan van bezetting van marokkaanse gebieden is een issue op zich..

    Wat de palestijnen betreft meen ik toch gelijknissen te treffen…of het nu om 1 of 99 procent gaat…feit is dat marokkaans grondgebied door een vreemd mogendheid wordt bezet…zie daar de relevantie van de palestijnse voorbeeld… Wederom ben ik het niet met je eens: dat de meerderheid van de arabieren en palestijnen de bezetting zouden kunnen accepteren als een longterm oplossing als de economische voorwaardens beter zouden zijn is nonsense…toevallig ken ik heel veel palestijnen zowel hier in nederland maar ook in Palestina…geloof me..heel veel welgestelde palestijnen zouden al hun rijkdom inleveren voor een eigen staat…Jij zegt: “Een levensvatbare Palestijnse staat die onafhnakelijk is van Israel, zal nooit verwezenlijkt worden” ….. sorry hoor… er is maar een oplossing voor het conflict en dat is een onafhankelijk Palestina…zonder een onafhankelijk Palestina zal er nooit vrede zijn… Ik ben het volledig met Mujahedin eens die zegt dat …. juist ons verbondenheid met onze roots de arabieren (moslims in het algemeen) sterk maakt..

    Wat de economische aspecten betreft….jij zegt met een leeg maag zou ik anders praten…ik zeg: liever vrij en een lege maag dan gevangen met een volle maag…verder geloof ik dat juist vrijheid uiteindeiljk zal leiden naar ontwikkeling en dus betere economische perspectieven…

    wees gegroet.

    JEF

  23. Amsterdammer
    03 februari 2006 om 01:18 uur.

    Jef,
    Het punt van de illegalitiet en de onmenselijke omstandigheden waarin zij leven, was enkel om je te laten zien dat men zijn trots uiteindelijk op zij zet om voor een betere toekomst te gaan.
    Ik weet niet of jezelf ook Marokkaanse bent, maar onze ouders hebben toen ook een hele moielijke keus moeten maken toen zij besloten om naar europa te vertrekken om daar te werken.
    De bezetting door de Europeanen was nog zo vers, en er vaarden al schepen richting Europa om te werken. Het was in die tijd een schande als je naar europa ging. Het werd gezien als verraad. En toch gingen honderden en later met duizenden de oversteek maken. Men koos voor zijn toekomst en liet zijn trots al was het maar voor eventjes aan de kant. Soms moet je wel uit onmacht.(en het gekke is, is dat men nu zich trots voelt als hij de oversteek met succes heeft behaald)

    Maar, ondanks dat ze dat deden bleven zij trouw aan hun vaderland en dat zal ook altijd zo blijven.

    Ik wil hiermee niet suggereren dat die enclaves voor altijd in handen van de bezetter mogen blijven. Ik geef alleen aan dat Marokko andere prioriteiten heeft dan dat. Zolang de Marokkaanse burgers of Spaanse burgers van Marokkaanse komaf het goed hebben, dat dat op dit moment geen issue moet zijn voor Marokko. En geloof me, dat weet Marokko al te goed.

    Je zegt: liever vrij en een lege maag dan gevangen met een volle maag!!!!

    De grap is namelijk, dat de vrijheid die Marokkanen in die Spaanse enclaves genieten, groter is dan die van zijn mede Marokkaan op het Marokkaanse grond gebied (op een paar meter afstand)kent. En het leukste is dat hun maag ook nog is goed gevuld is.

    Wat jij schetst is het mooiste ideaal, maar de werkelijkheid is echt net even anders.

    Jef, het is niet alleen de vrijheid die tot ontwikkeling moet leiden. Het is hard en serieus werken, liefde voor je land. En helaas ontbreken dezen in Marokko bij de meesten.

    grt

  24. jef
    03 februari 2006 om 01:47 uur.

    hoi Jef..

    daar ben ik weer..het is duidelijk vrijdag en dus tijd om op deze forum te schrijven…. terug naar ons discussie;

    Ik begrijp heus wel dat mensen hun eigen situatie willen verbeteren door naar Europa te komen en/of handel te drijven met de enclaves. Ik heb daar dan ook helemaal niets op tegen. Wat mij stoort is het feit dat wij (ja ik ben ook marokkaan) heel luchtig zeggen dat de enclaves in goede handen zijn bij Spanje en dat Marokko andere prioriteiten heeft.NEE… de enclaves, canarische eilanden en westelijke sahara zijn topprioriteiten.. Uiteraard moet Marokko zich concentreren op de urgente zaken als armoede, analfabetisme en radicalisering, maar parallel daaraan moet men altijd resoluut en duidelijk reageren op politiek gekleurde acties van spanje, algerije en SADR…

    Hoewel er genoeg verbeterpunten zijn moeten wij als Marokkanen toch trots zijn op Marokko en nooit accepteren (goed praten) dat een vreemdmogendheid een deel van ons land bezit…en ja ik weet..ik heb makkelijk praten met een volle buik…Dat de marokkanen het in de enclaves beter hebben dan degene net over de grens neem ik meteen van je aan….maar toch blijf ik erbij..ook zij zijn uiteindelijk gebaat bij hereniging met Marokko…want zij zullen altijd 2e rangs burgers zijn in Spanje….MORISCO’s…

    Feit dat wij hier in Europa leven is deels een keuze geweest van onze ouders maar deels ook het resultaat van koloniale krachten in de vorige eeuw… zonder de koloniale tijdperk zouden Afrika, Azie en Zuid Amerika de meest rijke continenten zijn……

    Amsterdammer….wellicht ben ik meer een idealist en jij wat zakelijker maar liefde voor Marokko en het accepteren van spaanse bezetting gaan niet samen…ik zeg: de fouten van spanje, frankrijk en portugal rechtzetten en daarnaast hard werken aan de ontwikkeling van marokko…

    vergeet niet dat het spanje en frankrijk zijn die marokko met wurgcontracten in een neerwaartse spiraal hebben gedrukt…

    Grt

  25. Amsterdammer
    03 februari 2006 om 03:36 uur.

    Jef,
    het is inderdaad vrijdag middag en dat begin ik ook al te voelen.

    Je zegt: ook zij zijn uiteindelijk gebaat bij hereniging met Marokko…want zij zullen altijd 2e rangs burgers zijn in Spanje….MORISCO’s…

    Ik ben van mening dat wanneer zij bij Marokko gaan behoren ook als (andere) rangsburgers gezien zullen worden. Zo wordt er inmiddels ook tegen ons aangekeken in Marokko. Ook in Marokko zelf heb je te maken met verschillende bevolkingsgroepen die elkaar op de een of andere manier anders behandelen. Anay way, we willen uiteindelijk hetzelfde alleen is de volgorde en prioriteit anders. Ik heb nergens de bezetting geaccepteerd, ik zeg alleen dat dat op dit moment niet de prioriteit heeft. Als Marokko dit niet had geweten, hadden ze al lang daar wat tegen gedaan.

    En dan vliegen we zo weer naar een totaal andere discussie.
    Je zegt zonder de koloniale tijdperk zouden Afrika, Azie en Zuid Amerika de meeste rijke continenten zijn.

    Ik betwijfel dat ten zeerste. Waar baseer je dat op?

    Je zegt: vergeet niet dat het spanje en frankrijk zijn die marokko met wurgcontracten in een neerwaartse spiraal hebben gedrukt

    Bedoel je nu of voor de bezetting van Marokko? Als het om nu gaat, kunnen we het al gauw hebben over de visserij, die contract is onlangs verlengd.Waarom heeft Marokko dat contract getekend terwijl zijn belangen niet ingewilligd waren? Je laat je alleen wurgen als je dom en zwak bent. Marokko liet zich wurgen door de politici die alleen hun eigen belangen denken.

  26. jef
    06 februari 2006 om 01:11 uur.

    Hoi Amsterdammer..

    Even reageren op jouw laatste mail.

    Het is een gegeven dat een groot deel van de kostbare natuurlijke grondstoffen in 3e wereldlanden te vinden zijn… de ontdekkingsreizen waren immers geen vakantietripjes maar echt exploitatieexpedities!!!! Mijn standpunt dat zonder kolonisatie de derde wereldlanden beter gediend waren stoelt op het feit dat geen enkel westersmogendheid ooit op basis van gelijkheid en wederzijdsrespect met afrikaanse, aziatische en/of latijnsamerikaanse landen heeft SAMENgewerkt… Ik ben niet tegen internationale kruisbestuiving maar ik ben wel tegen koloniale exploitatie…Feit is dat het arabische volk meer nadeel dan voordeel heeft van de olievoorraad… Juist door de oliebelangen heeft er nooit een democratieproces kunnen plaatsvinden in het Midden Oosten…hoe komt dit?? Het westen heeft er altijd voor gezorgd dat er een arabische dicator (lees behartiger van amerikaanse belangen) aan de macht is…. Feit is dat de verenigde staten verschillende dictatoren in Zuid Amerika heeft gestationeerd… Elke president die het waagt voor het volk te spreken wordt als terorrist betiteld (Chavez, Lula enz)… Feit is dat Indonesie door NL zijn exploiteerd ….Onder de kostprijs dumpen van voedsel door westerse landen in 3e wereld landen….ga zo maar door…Ik blijf erbij..nog nooit heeft een westers land op basis van gelijkheid met 3e wereld landen gehandeld…

    De wurgcontracten betreffen regelingen die zijn getroffen bij de onafhankelijkheid van marokko…De nationale grondstoffen (fosfor, visserij en landbouwgrond) kwamen in handen van Bank de Lyonaisse… In feite moest marokko haar vrijheid kopen door alles weer terug te kopen van verschillende franse en spaanse consortia… dit gebeurt uiteraard met leningen die bij de IMF zijn gesloten tegen woekerrente… In plaats van het ontwikkelen en opbouwen van het land gaat NOG STEEDS een significant deel van het nationaal budget naar het terugbetalen van rentes..(let wel alleen de rente is al een onoverbrugbaar last, laat staan de feitelijke aflossing)… Bovenstaand constructie is door verschillende westerse landen gebruikt om op een “legaal” manier controle te houden op de voormalige Kolonies… Nogmaals uiteraard is er corruptie in Marokko…maar de echte problemen liggen veel dieper…namelijk de prijs die Marokko heeft moeten betalen om weer onafhankelijk te worden….

  27. Amsterdammer uit west
    06 februari 2006 om 02:35 uur.

    Jef,

    Je laat weinig woorden in mijn mond.
    Ik weet dat door kolonisatie heel veel schade aan de derde wereld landen toegebracht had. Maar voor de kolonisatie was de machtsverhouding tussen het westen en de gekoloniseerde staten erg groot. De Arabische politiek was toen niet veel beter dan die wij nu kennen, ondanks dat er toen geen wurgcontracten waren. In een wereld waar geen rechtsorde heerst, heerst de wet van de sterkste. Zo zit de mens nou eenmaal in elkaar. Het is nooit een lieve wereld geweest waar iedereen op een broederlijke manier met elkaar omging.

    Het is duidelijk en je hebt me ook overtuigd dat je heel veel hierover weet.

    Hoe zie jij dat verbeteringen moeten komen uitgaande van de huidige situatie in de Arabische wereld?

    ps. je stukje was heel helder, informatief en leuk om te lezen.

  28. jef
    07 februari 2006 om 01:00 uur.

    Hoi Amsterdammer,

    dank voor de compliment. Ook jouw stukken getuigen van interesse in de materie.

    Even terugkomend op jouw vraag naar mijn visie op de toekomst voor de arabische wereld…Ik geloof in ontwikkeling “from inside”. Democratie en verlichting kan niet opgelegd worden door een ander land. Irak is hiervan een uitstekend voorbeeld.

    Elk land dat zich momenteel ontwikkeld en democratisch noemt heeft een proces moeten doorgaan (periode van verlichting en daarna een industriele ontwikkeling).Ook de arabische landen moeten een dergelijk proces ondergaan (dit zal met de huidige technologie versneld kunnen). Men zou onderwijs en de bestrijding van analfabetisme in de arabische wereld moeten bestrijden en alle INTERNE hervormingsinitiatieven (vrouwenrechten, tegengaan van kinderarbeid enz) moeten stimuleren.De begin hiervan zie je al in veel arabische landen… Van het westen zou je dan een motivatie en stimulatie verwachten..helaas lijkt het alsof men blind is voor de veranderingen in de arabische wereld…voorbeeld: Marokko heeft de afgelopen 5jaar echt revolutionaire maatregelen genomen die tot voor kort ondenkbaar waren (nieuwe vrouwenwetgeving, waarheidscommissie, economische reforms enzovoort)… ook andere landen hebben de weg gekozen van hervormingen…WAAROM wordt dat niet gestimuleerd WAAROM steeds maar weer achterhaalde discussies voeren en het verdedigen van provocatie (cartoons).. WAAROM geen oog voor de veranderingen….Volgens mij komt dit omdat het westen niet gediend is bij een volwaardig en goed ontwikkeld arabisch wereld…stel je eens voor dat de arabieren werkelijk zeggenschap zouden hebben over de olievoorraad!! Stel je eens voor dat de arabische landen zich zouden organiseren in een Verenigd Arabische Unie a la EU… denk je echt dat Amerika en de EU dit zouden accepteren??? Dacht het niet…

    Vandaar mijn betoog voor een eigen ontwikkeling van de arabische wereld zonder al te veel afhankelijkheid van het westen….dit betekent dus niet afzondering van het westen… Men zou betrekkingen moeten aangaan met China, India en de opkomende economien in Zuid Amerika..Ook Turkije is een interesant land om mee te handelen…Uiteraard moet de relatie met het westen ook instand gehouden worden maar de vanzelfsprekendheid en de afhankelijkheid moet er mijnsinziens af…Met andere woorden: het wordt tijd dat wij arabieren onszelf serieus gaan nemen en niet meer de klassieke zelfhatende arabieren blijven…

  29. Amsterdammer uit west
    07 februari 2006 om 04:40 uur.

    Jef,

    Zo dacht ik er ook over. En ik denk dat de Arabieren die buiten de Arabische wereld wonen en opgegroeid zijn, ook een belangrijke rol zouden kunnen spelen. Hierbij moet je denken aan kennis, ervaring en kapitaal overdracht.
    Maar het belangrijkste blijft in mijn ogen de mentaliteitskwestie binnen de Arabische wereld. Er ontbreekt veel verantwoordelijkheid en waarderingssbesef.

    Bedankt voor je heldere uitleg.