MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

AEL komt ook met cartoons

05 februari 2006 | in Geloof, Politiek | 73 Reacties

De voorman van de Arabisch Europese Liga (AEL), Dyab Abou Jahjah, heeft gisteren in het programma NOVA aangekondigd dat de AEL ook start met een serie satirische cartoons. Dit als reactie op de Deense cartoons die spotten met de helige profeet Mohammed. Op haar website meldt de AEL gebruik te maken van haar recht op artistieke expressie, net zoals de kranten in Europa claimen dat ze gebruik maken van het recht op vrije meningsuiting en geen moslims od de Islam willen stigmatiseren. In het TV programma zei Jahjah dat wie tactloos omgaat met de vrijheid van meningsuiting zelf ook tegen een stootje moet kunnen.

Op de site is inmiddels al een cartoon te zien die het tellen van Joodse slachtoffers in Auswitch toont, waarbij gesuggereerd wordt niet-Joden mee te tellen. Op een andere cartoon deelt Hitler met Anne Frank het bed.

Er zijn 73 reacties

  1. Toth
    05 februari 2006 om 11:28 uur.

    Ja hoor, een full blown cartoonwar. Man, als dit de toekomst is dan teken ik ervoor.

  2. jerry
    05 februari 2006 om 12:19 uur.

    Ik vind het prima dat hij dat doet, de cartoons zijn van hetzelfde beledigende niveau als de Deense. Alleen de motivatie is misschien een beetje twijfelachtig. Deze zijn sowieso provocatief terwijl de Deense wellicht bedoeld waren om kritiek te uiten. Dat weet ik niet want daarover hoor je niks in de media, WAAROM die Deense cartoons gemaakt zijn.
    Het is toch zeker zo dat we allemaal weten dat de holocaust heeft plaatsgevonden dus als iemand wil provoceren door dit te ontkennen, zoals onlangs ook de Iraanse president, dan is mijn eerste reactie toch: wat een mafketel, en dan ga ik toch zeker weer verder met mijn eigen dagelijkse activiteiten?
    Het laatste wat ik zou doen is een ambassade bestormen, wat dat betreft snap ik die Libanezen niet. Die zijn nu opeens zo beledigd dat ze ook herrie moeten trappen? Of gebruikt de Libanese bevolking dit als excuus om nog wat meer frustraties te uiten?
    Ik zelf ben niet-gelovig, kan ik ook niks aan doen, maar ik weet zeker dat als deze heilige mensen echt ooit hebben bestaan en ze van boven meekijken, dat ze zich rot zouden schamen. Of dat nou Jezus, Mohammed, Boedha of Thor is…

  3. mas
    05 februari 2006 om 12:26 uur.

    Eerst klas provocateur, Hij laat de moslims met name Marokkanen voor zijn kaartje spanen en als hem te heet wordt onder de voeten, smeert hem naar Portugal of elders en wederom moeten de Marokkanen de puin ruimen. Ik zou zeggen Abu Jahjah ga deze oorlog deze keer alleen voeren
    Je hebt de Marokkanen genoeg gebruikt voor eigen gewin.

    Typisch zo een arabier uit het Midden Oosten, altijd oorlog zuchtig erger dan een Jank.

    Ik zou zeggen bewaar de kalmte en laat u niet door hem meeslepen in zijn moeras

  4. N.K.C.A. in 't Veld
    05 februari 2006 om 12:31 uur.

    Voor wie dit wil lezen, in het bijzonder de Heer Jahjah:

    Gisteravond, 4 februari 2006, zag ik een gedeelte van de NOVA-uitzending, waarin de heer Jahjah zijn standpunt verdedigde. Ik stel er prijs op om te zeggen, dat, voor zover ik de uitzending heb gezien, het volledig met hem eens was.

  5. N.K.C.A. in 't Veld
    05 februari 2006 om 12:40 uur.

    Door het per abuis aanraken van een toets op mijn computer heb ik mijn bericht niet kunnen voortzetten. Er zijn evenwel nog enige kanten aan de hele problematiek, die ik gaarne aan de heer Jahjah zou willen voorleggen. De plaatsruimte hier staat dat niet toe.
    Indien de heer Jahjah of anderen prijs zouden stellen op mijn nadere toelichting, zou ik hem of hen dankbaar zijn, als zij mij op een andere wijze, bijv. per e-mail, daartoe de gelegenheid zouden bieden.
    N.K.C.A. in ’t Veld (Gigault)

  6. Daba
    05 februari 2006 om 01:03 uur.

    Dat de moslims in eigen land demonstreren is hun groot recht. Maar alleen begrijp ik niet de onvrede van moslims die uit vrije wil in het Westen verblijven. Mij niet gezien in een land waar ik dan zogenaamd niet welkom ben. Ik was 20 jaar geleden met mijn 2 dochters, toen 18 en 16, voor het eerst (en het laatst) op vakantie in een moslimland, Tunesië. Ik had van tevoren geen flauw vermoeden wat ons daar te wachten stond. De eerste dag daar wou mijn jongste dochter al terug naar huis. Ze werd steeds lastiggevallen door Tunesische jongens die daar het “recht” hadden om op het terras van het zwembad te komen. Ze werd zelfs bedreigd al ze ’s avonds niet met een van hen uit zou gaan. Om het kort te houden : dit is onze enigste verknalde vakantie geweest. Ik ben nog wel jaren later met de oudste dochter in Kusadasi, Turkije, geweest, maar daar hebben we helemaal geen last gehad van opdringerige en ongemanierde jongelui. De enige contacten die ik hier gehad heb met (jonge!) moslims waren bepaald niet correct. In het verkeer word ik meteen voor “hoer” (ik een Oma nog wel) uitgescholden. Beschaafd hoor. Bleef het maar met uitschelden. Dat dus ook niet, ik werd zelfs een keer bespuugd door een joch van ongeveer 20 jaar Dat was mij nog nooit overkomen, daar moet je dan 63 voor zijn. En dat alleen maar omdat hij wegreed zonder de richtingaanwijzers te gebruiken en ik dus claxonneerde om hem erop attent te maken dat hij anders tegen mijn auto zou knallen. Moet ik nu twee keer kijken wie er precies in zo’n auto zit? Een Marokkaan? Oh dan maar niet toeteren. Ook werd er mij eens een “bezoekje” gebracht toen ik voor het stoplicht stond te wachten. Het bezoekje betrof mijn handtas die achter mijn stoel op de grond lag. Gelukkig werd ik gered door een attente automobilist die achter mij stond te wachten. Toen mijn redder uit zijn auto stapte gaven de mededaders mijn bezoeker een seintje. Wèg waren ze. De beschrijving van die “heren”? Ze hadden een “lichtgetinte” huidskleur. Vandaar dat ik met heel weinig geld rondloop, ik gun hen nog geen Euro. Jammer, ik had graag eens een goed contact met andersdenkenden. Misschien komt dat nog wel eens?

  7. Inayat
    05 februari 2006 om 01:13 uur.

    Hey gefrusteerde oma Daba hierboven. Wat heeft jouw lulverhaal nou met het onderwerp ‘AEL komt ook met cartoons’te maken? zoek een onderwerp om je geklaag te plaatsen of zout toch lekker op..

  8. Daba
    05 februari 2006 om 01:29 uur.

    Zo, heel netjes van jU Inayat! Ik herhaal uw woorden “lulverhaal”, “opzouten”, behandelt U Uw Oma ook zo beleefd? Jammer voor haar. Ik ben niet gefrusteerd hoor, ik heb het heerlijk naar mijn zin hier in het westen, U heeft het over opzouten, waarom zou IK dat moeten doen? Nog even dit : U gaat het belangrijkste in mijn bericht uit de weg; ik vroeg hier namelijk om een “goed” contact…
    Ok dan de AEL-cartoons, daar gaat het tenslotte hier om. Ik vind het een goed recht om die te mogen publiceren, we leven gelukkig in een land van vrije pers, maar moeten nu de Nederlanders nu gaan weigeren om de kranten waar die in verschijnen te gaan bezorgen?

  9. Revolutionator
    05 februari 2006 om 01:53 uur.

    zolang er rijken zijn die rijker willen worden , zullen er oorlogen zijn, daar oorlogseconomie een beperking van rechten voor armeren inhoud en grotere winsten voor investeerders in wapenbedrijven,,,
    de oplossing is NIET het demoniseren van een geloof of een natie !
    de oplossing is revolutie ! een opstand tegen de rijken !
    wanneer geluk een prioriteit wordt en niet rijkdom zullen oorlogen verdwijnen en menslievendheid groeien..

    beste voorbeeld; stel je onze wereld voor als een grasveldje met in het centrum één boom; ieder grassprietje is de (korte/zwakke) familielijn van de gewone burger, kortom het gras is het gepeupel.
    De boom die alle grondstoffen uit de bodem haalt , zijn alle rijken die samenwerken om hun rijkdom te behouden , de bodem is onze cultuur….
    de vercommercialisering van onze cultuur is “het uitputten van de bodem” .
    Ooit sterft het gras , droogt de bodem uit en sterft de boom… of we gebruiken de “kettingzaag van de revolutie ” en snoeien de boom af aan de wortel… (zie de franse revolutie; de wereld is er beter op geworden tot de mens weer door angsten en geloof hun vrijheden vrijwillig inboeten)

    De macht is aan het volk!!!!

    hoe het systeem laten vallen? 1) collectief ons geld uit banken halen
    2) alle bedrijven nationaliseren
    3) collectief rechtzaken tegen overheden en
    andere machtszuilen)
    4) afschaffen van politionele bescherming
    voor de rijken (en/= de machthebbers)
    5)afschaffen iedere vorm van belasting en invoeren van recht op zelfvoorziening; iedereen moet kunnen voorzien in eigen en gezins onderhoud; dit doormiddel van de consequente verdeling van het bewoonbare aardoppervlak tussen de wereldbevolking ; kortom iedereen een lap grond , vee , en huis (voor complete familie)
    iedereen die de revolutie tegenwerkt wordt 10 jaar sociaal afgezonderd op een eiland….

  10. kees
    05 februari 2006 om 02:00 uur.

    appart, straks ontstaat er een 3e wereldoorlog om een stel cartoons.
    iig de cartoons worden steeds groffer: check this one out: http://www.filibustercartoons.com/comics/20060204.gif

  11. Rachid
    05 februari 2006 om 02:05 uur.

    ik vind het zo jammer dat de mensen misbruik maken van vrijheid van meningsuiting…ik bedoel als menszijnde hou je toch een beetje rekening met iemands geloof en er is genoeg onvrede op deze wereld. Waarom zaait men nog meer onvrede en haat..nergens voor nodig, respect voor elkaar zou deze problemen op de wereld kunnen verhelpen…één ding weet ik wel zeker: dat die deense krant aandacht wilde trekken omdat het zo slecht ging met die krant en dacht op deze manier aandacht te trekken. net zoals Hirsi Ali en Geert Wilders.

    ik vraag me af wat die deense krant met deze cartoons wil bereiken.

  12. Inayat
    05 februari 2006 om 02:25 uur.

    Ja oma Daba, dat willen we toch. Ik geef m’n mening, zo vrij als ik wil en jij voelt je nu beledigd. mooi! Dat is toch wat we willen in het vrij westen? Lekker je eigen mening kunnen geven en daarbij lekker beledigen.Ga toch lekker kindertjes aanranden, vieze dutroux-belg!

    Mooi, kun je nu even ervaren hoe het is om vanwege het recht op vrije meningsuiting van een ander, je beledigd te voelen:

    Ja vervelend he.. En nee ik praat niet zo tegen m’n eigen oma, want die lult niet zo slap uit haar nek..

  13. goodfellow
    05 februari 2006 om 02:34 uur.

    Goeden dag mevrouw dada

    Ik wil zeggen dat ik het heel erg triest vind dat u zo werd behandeld! Zo verdient niemand behandeld te worden. Omeerlijk te zijn ben ik het ook zat om mij steeds te veronderschuldingen als er iets gebeurt wat met “integratie”, Islam of marokkanen te maken heeft. MAAR toen ik u verhaal aan het lezen was, heb ik de indruk dat u weinig of helemaal niet contact hebt met moslims. Ik merkte ook dat u er wel voor open staat, en dat waardeer ik. Er is nog steeds respect aan u kant,zelfs na uw gebeurtenissen zoekt u toenadering. Ook na die nutteloze reactie van Inayata bleef u vriendelijk.

    Daarom vraag ik u lieve oma, ( als ik u zo mag noemen) als u vragen heeft kunt u altijd bij mijn moslim broeders/zusters terecht. Ik ken heel veel mensen die daar tijd en energie aan willen besteden! Dan moet u niet bijvoorbeeld in een koffieshop stappen en aan de eerste beste marokkaan/moslim vragen gaan stellen, maar bij een marokkaanse/islamitisch studentenvereniging/instelling etc..
    Ik ben ook maar een 26e nederlander student (van marokkaanse komaf) die in een respectvolle samenleving wil wonen.
    Dus lieve oma als u vragen heeft of duidelijkheid wil hebben hoor ik het ook heel graag…

    Met vriendelijke groeten

  14. goodfellow
    05 februari 2006 om 02:58 uur.

    Beste Ineyat,

    mevrouw dada die valt ons toch niet aan?!?! laat die vrouw gewoon in haar waarde, zij heeft toch die cartoons niet gemaakt. Ze zoekt alleen maar toenadering. en mensen die toenadering zoeken die verdienen gewoon respect. Mevrouw dada beledigd ons niet, ze heeft toevallig geen leuke ervaringen gehad,die ze met ons wil delen, en aan ons (moslims) de taak om die angst/oordeel weg te praten.
    Natuurlijk ben ik ook boos over die cartoons, maar ik vind dat we het op een andere manier moet aanpakken dan nu iedereen uit te schelden. Van mij part, beledig jij die mensen die verantwoordelijk zijn voor die cartoons of die mensen die het hebben gepubliceert! Maar ik denk dat er een slimmer en effectiever manier is om dit te bestreiden!
    Mevrouw dada die wil gewoon goed contact hebben, omdat ze gewoon vragen heeft die ze blijkbaar dus niet in haar directe vriendenkring kan stellen,omdat ze volgens mij geen of weinig kontakt heeft met moslims. En natuurlijk kun je haar ook vragen stellen? Want iemand die goed contact zoekt, heeft mischien antwoord op dingen die jij eigenlijk niet begrijpt!
    Wat ik jou wil vragen is; wederzijdse respect !!

    Ik snap jou woede, want die heb ik ook!

  15. Inayat
    05 februari 2006 om 03:22 uur.

    beste goodfellow, mijn reactie is anbsoluut niet aanvallend bedoeld, het is juist satirisch bedoeld. Ik wil mevrouw daba daarmee echt niet beledigen hoor. Ik maak gebruik van onze vrijheid in het westen om m’n mening te geven. Ik zou het heel erg betreuren als oma daba de humor van mijn uitspraken niet zou kunnen inzien.

  16. jasper
    05 februari 2006 om 03:37 uur.

    De Westerse samenleving met zijn geseculariseerde normen en waarden ( niet religieus), botst duidelijk met het wereldbeeld van gelovige Moslims, die hier ook willen wonen. Net als praktizerende Christenen, ( die zijn er ook nog!), vormen zij een niet begrepen minderheid. ( Ook Rouvoet van de ChristenUnie pleit voor
    meer respect van geloofsuitingen in het openbare leven).
    Het lijkt mij een achterhoedegevecht. Gelovige Christenen zijn zodanig ingebed in onze cultuur, dat zij deze uitingen van spot en ongeloof nog kunnen ‘hanteren’. Voor Moslims die in Nederland willen blijven en zich gruwelijk ergeren aan onze ‘goddeloosheid ‘, rest maar een ding:
    Accepteren dat dit een seculiere samenleving is, met scheiding tussen kerk en staat;
    of:
    Besluiten dat dit een samenleving is waarin een Moslim niet kan leven.
    Ergo: Vertrek uit Nederland.
    Het lijkt me, dat zo veel problemen worden voorkomen.

  17. goodfellow
    05 februari 2006 om 04:01 uur.

    Haha humor.. omeerlijk te zijn, zag ik het zelf niet als een satire, maar op een aanval!

    Ik geef je ook wel gelijk hoor, daar heb jij ook recht op. Maar leef ook even met die vrouw mee.. Ze doet haar hier haar verhaal en zoekt gewoon toenadering, ze heeft wat meegemaakt, feiten waar we niet omheen kunnen draaien. Wat wij kunnen doen is vertellen dat de Islam eigenlijk liefdevol is, en die iedereen in hun waarde laat!
    Maar je moet ook toegeven, dat we liever 100.000 van mevrouw Dada hebben, die toenadering zoeken, dan dat 100.000 mensen aanhangers worden van volksvertegenwoordigers die een anti-islam campangne hebben.. Want de meeste mensen stemmen juist op zulke partijen omdat ze gewoon niet bekend zijn met de islam. Daar zijn wij voor, want iedereen die OPRECHT interesse toont, wil ik mijn best doen, om de angst/oordeel of wat dan ook weg te nemen!
    Jouw manier van aanpak vereist wel de juiste personen die tegenover jou staan en de juist tijdstip!
    Je komt intellegent over, maar ik VIND wel dat je mevrouw Dada verkeerd heb aangesproken..

    wasalama.

  18. amir
    05 februari 2006 om 04:08 uur.

    die cartoons zijn toch geen meningen dat zijn gewoon belededigen en die AEL maakt het nog erger als het een moslim was moet hij ook de joden respecteren want hun waren de eerste die in allah geloofden maar hun noemde hem anders.

    Een mening is pas een mening als het een motief heeft bijvoorbeeld:

    GEEN MENING :
    Ik vind dat een dom geloof
    waarom?
    zomaar

    WEL EEN MENING:
    Ik vind dat een dom geloof omdat…..

    Dat is wel een mening want het heeft een reden.

    Die cartoons waren gewoon een belediging en respectloos.

    EN DIE RETECOOL FLIKKERS HAAT IK HELEMAAL.

  19. InGeniuZ
    05 februari 2006 om 05:15 uur.

    Hallo Inayat,

    Ze is een oma, jouw kinderachtige grappen is niet voor haar van toepassing. Of praat jij ook zo tegen een kleuter? Als jij wilt dat mensen rekening moeten houden met jou, doe jij dat dan ook. Want de manier hoe jij met ‘r omgaat is gewoon grof en brutaal.

  20. abdel
    05 februari 2006 om 05:22 uur.

    Verdonk bloed aan uw handen —> beledigd—> ong. 3 personen—>smaad!!
    Sharon terrorist —->beledigd—> ong. 300 mensen——>antisemiet!!!!
    Profeet terrorist—–>beledigd—> ong. 2 miljard mensen——> vrijheid van meningsuiting?????

    Zoek de verschillen…wat een hypocriete klotevolk!

  21. justme
    05 februari 2006 om 06:30 uur.

    abdel ik begrijp de link niet echt tussen verdonk, sharon en de profeet. overigens snap ik ook niet echt waar je nou naar toe wilt met je post.

    trouwens die cartoons zijn gewoon humorloos en gemaakt door een stel hobbyloze mensen die zich verveelde en niet wisten wat voor een massahysterie ze ermee zouden creëren. als beide partijen nou gewoon van die cartoons propjes maken en dat naar elkaar toe gooien, dan zoudens ze mooi in een kleuterklasje passen.

  22. A. Mohdadi
    05 februari 2006 om 07:18 uur.

    DE GESTOORDE MAROKKAN

    Ik zou mevrouw Daba liever anders willen behandelen en me veronschuldigen over het lastig vallen van haar dochters, ze heeft gelijk en we moeten haar juist hierin steunen.Wat zou je van vinden, als ik als Marokkan soortgelijke ervaring heb meegemaakt, en wat zou je van vinden als ik je meld dat ik teruggekeerd was gekeerd om in mijn eigen land te wonen, daar ben gediscrineerd en kapot ben gemaakten wel door mijn eigen landgenoten.

    IK ZOU GRAAG EEN STEVIGE GESPREK MET MEVROUW DABA WILLEN HEBBEN, OM HAAR HIERIN TE STEUNEN MAAR ZOU IK HAAR OOK OP WILLEN WIJZEN DAT ZE HET BETER IETS ANDERS OVER KAN BRENGEN.

    Ik hoop niet als een verrader over te komen want dat ben ik niet en niet uitgescholden zal worden.

    GA IN VREDE

  23. billy
    05 februari 2006 om 07:33 uur.

    even een vraag:
    in landen als Egypte en saoudi-arabie moeten christenen “miznah” (extra belasting) betalen om christen te zijn.
    doen ze dat niet worden hun huizen verbrand en worden ze zelf vermoord.
    de iraanse president zegt dat alle Joden dood moeten.
    in sudan worden elke dag honderden mensen vermoord en vrouwen verkracht omdat ze niet willen bekeren tot islam.
    in veel moslimlanden worden openbare Bijbelverbrandingen gehouden.
    wanneer iemand zich bekeerd van de islam moet hij worden vermoord en wordt dat vaak ook.
    palestijnen en andere moslims blazen zichzelf en zo veel mogelijk mensen op voor hun religie.
    moslimjongeren voetballen met herdenkingskransen op 4 mei.
    honderden moslims vieren feest wanneer 11-09 gebeurt, wanneer Pim Fortuyn wordt vermoord en wanneer Theo van Gogh word vermoord.
    enzovoort enzovoort enzovoort.

    vertel me, waarom moeten we respect hebben dit geloof dat duidelijk ernstig verziekt is?

    abu jaja bewijst zijn eigen seniliteit weer eens door wanneer Mohammed “beledigd” wordt door een atheist maar weer eens van de gelegenheid gebruik te maken joden aan te vallen.
    wat een trieste malloot is hij toch (is niet beledigend, is een feit)

    wanneer belgische en of nederlandse moslims op deze figuur stemmen stemmen ze in met alle hierboven genoemde feiten en daarmee bevestigen ze alles waartegen de deense cartoon protesteerde.

  24. Proudmoslima
    05 februari 2006 om 07:51 uur.

    Het berichtje van Oma is inderdaad een beetje erg irritant. Wij zijn toch ook beschaafde westerlingen van semitische afkomst die nu onmogelijk terug kunnen naar het wilde westen of oosten. Natuurlijk hebben wij ook onze gefrustreerde mannen. Alleen zenden wij die niet in massa’s naar de oorlog. Dan zouden we er ook van af zijn en lekker beschaafd kunnen doen. Als Iniyat een moslima is vindt ik haar berichtje echt niet kunnen. Wij moslims hebben respect voor ouderen. Wat de Denemarkse krant doet is trouwens gewoon de vooroordelen over de islam versterken. En vervolgens moslims die willen reageren de mond snoeren. Niets nieuws onder de zon.

  25. InGeniuZ
    05 februari 2006 om 10:02 uur.

    Billy,

    Dit slaat gewoon nergens, ik weet ook niet wat je probeert te bereiken. Maar blijkbaar mogen we onze ongenoegen niet uiten als ik het zo lees.

    Ik ga niet eens op in over die “zwarte lijst” die jij opnoemt, want dan kan ik ook zo een op feiten gebaseerde lijst opnoemen van het Westen, Joden, Christenen enz. Maar wat schiet ik mee op?

    Ik ben een moslim, ingenieur en een Marokkaan, betekent dat dan ook dat je mij met die moordlustige figuren asocieert? Of komt het omdat ik in het westen ben getogen en dus anders ben dan die moordlustige figuren?

    Wat ik of vele anderen met mij probeer duidelijk te maken via verschillende kanalen van de media, veel van jullie blijven met oogkleppen kijken. Het is echt jammer, want jullie nemen niet echt de moeite om het eens goed te uit te zoeken. Jullie zien wat op het nieuws en komen dan met een bepaalde mening afkomstig uit een visie van leven die jullie hebben opgebouwd uit jullie eigen mileu.

    Maar ja, that’s life en we moeten met z’n alle er wat van maken.

  26. amir
    05 februari 2006 om 10:04 uur.

    billy hou je mond want

    In Irak wonen ook christenen die worden gelijk behandeld en mogen alles wat ze willen +op kerst dag is het een vakantie dag uit respect voor christenen.

    en de gene die dat doen in hun regering WETEN NIKS VAN DE ISLAM
    want de hele bijbel staat in de koran en de thora en de eigen verhalen van de koran.
    Dus mozes,jezus zijn ook onze profeten.

    En in sauidi arabie moet je helemaal geen extra belasting betalen er zijn nederlanders die daar wonen en die betalen gewoon als elke arabier en die waren helemaal niet vermoord.

    EN EGYPTE HELEMAAL NIET

    egypte is zo erg geamerikaniseert en is helemaal niet radicaal.

    en denk je dat het aan de andere kant goed is.

    amerkanen breken de moskee binnen pakken de korans schieten erop en dan spoelen ze het door de WC.

    Arafat zijn laatste wens was om in jeruzalem te begraven te worden en hij moch niet omdat sharon vond dat arabishe teroristen niet in jeruzalem moch begraven worden.
    arafat wou aleen maar vrede en hij zij niet dat de palestijnen israel moet aanvallen .

    en ik zou niks zeggen want vroegen was het christendom net zo erg ze stuurde een heel leger om elke islamiet afteslachten.

  27. MX
    05 februari 2006 om 11:04 uur.

    Wij moeten nu een aangifte doen tegen “man” met de pruik, namelijk Wilders. Hij heeft de cartoons ook op zijn site gezet. Hij heeft dit geplaatst om weer eens als een zielig, klein, impotent mannetje op de tv te komen. Ik zou zeggen: laten we aangifte doen tegen Wilders voor het zetten van de cartoons op zijn site!

    Peace!

  28. justme
    06 februari 2006 om 07:53 uur.

    MX, het heeft geen zin om aangifte te doen. het is vrijheid van meningsuiting.

    Billy, die zwarte lijst die jij noemt komt voor bij bijna elke geloofsovertuiging. denk je dat de christenen zich vroeger zo goed hebben gedragen? ook zij hebben flink wat mensen hun geloof ingemarteld.
    je hebt het ook over een paar kansloze mensen die met kransen voetballen en juigen bij 9-11. ik ben het met je eens dat je voor die mensen idd weinig respect moet tonen, zij tonen ons immers ook geen respect. maar onthoud ff dat dit maar een klein deel van de allochtonen is. en met jou post bestempel je iedereen als vervelend en geloofsfanaticus. hierdoor creëer je alleen maar haat tegen de autochtonen onder de allochtonen.

  29. Daba
    06 februari 2006 om 08:33 uur.

    Voor alle duidelijkheid : ik heb echt niemand willen beledigen. Ik constateer dat er 5 reacties zijn gekomen op mijn bericht, waarvan er 4 héél positief zijn. Daar wil ik U hartelijk voor bedanken. Nog even dit Inayat, nee ik ben niet vlug beledigd maar waarom noemt U mij een “vieze Dutroux-belg”??? U kent me toch helemaal niet?
    Mijnheer Mohdadi en Goodfellow ik zou graag een goed gesprek met U willen hebben. Ik ga ook Uw raad aannemen om contact te zoeken met een Islamitische instelling zodat we elkaar beter kunnen begrijpen.

  30. amore
    06 februari 2006 om 09:33 uur.

    kees

    ik ben niet eens met deze actie van AEL dat is gewoon dom
    we hebben op deze moment geen zin elkaars geloof te beledigen
    wat ik wil weten waarom zijn die deense cartoons gemaakt en
    voor bedoellingen ,als ik deze cartoons bekijk er is niets wat je
    kunt zeggen dat uit kretiek , dat is gewoon puur beledigen tegen
    moslims, en waarom zuist onze profeet wat heetf hij nou te maken
    met deze tijd. zelf in amerika zijn ze bezig bepaald cartoons te gaan verbieden, het leven bestaat uit waardering en respect

  31. amore
    06 februari 2006 om 09:41 uur.

    comentaar was voor jerry bedoele mijn excuus KEES

  32. amore
    06 februari 2006 om 10:09 uur.

    BILLY
    IK WEET NIET HOE JE AAN DIE INFORMATIE KOMT ,IN KRUISTOCHT HEBBEN JULLIE DE HEELE ARABISCH LANDEN
    GEPLUNDERD IN MENSEN GEDWONGEN CHRISTENEN TE WORDEN , WIJ HEBBEN NIEMAND GEDWONGEN OM DAT TE DOEN. ,IN MAROKKO LEVEN OOK JODEN EN CHRISTENEN
    ER ZIJN NOOIT PROBLEMEN,JOU INFORMATIE IS GEBASEERD OP WESTERS MEDIA EN DIE IS ALTYD EENZIJDIG, ALS JE DE SITUATIE BEKIJKT WAAR PROBLEMEN ZIJN, ALTIJD WAAR KOLONIAL ZIJN GEWEEST ,DIE HEBBEN ALLES OP HUN GEWETEN, DANKZIJ DIE LANDEN IS WELVAART IN E UROPA

  33. Saida
    06 februari 2006 om 11:16 uur.

    Waarom zou ik feestvieren als Theo van Gogh wordt vermoord?
    Is hij zo belangrijk dan????

  34. goodfellow
    06 februari 2006 om 12:31 uur.

    Dag mevrouw Dada,

    Zeg maar “je” hoor tegen mij! U kunt mij altijd mailen voor een goed gesprek. Mijn mail adres is driesdavids@hotmail.com
    Dan wil ik u bewijzen dat er genoeg (VEEL) Islamitische mensen een steentje willen bijdrage aan de Nederlandse samenleving, anders wat de media bericht!

    mvg abdel

  35. Karel
    06 februari 2006 om 01:17 uur.

    amir zei,

    on februari 5th, 2006 at 4:08 pm

    Een mening is pas een mening als het een motief heeft bijvoorbeeld:

    GEEN MENING :
    Ik vind dat een dom geloof
    waarom?
    zomaar

    WEL EEN MENING:
    Ik vind dat een dom geloof omdat…..

    Dat is wel een mening want het heeft een reden.

    Die cartoons waren gewoon een belediging en respectloos.

    EN DIE RETECOOL FLIKKERS HAAT IK HELEMAAL.

    Amir, als ik het hierbovenstaande lees, dan is de quote “die cartoons waren gewoon een belediging en respectloos” geen mening, want er staat niet verduidelijkt waarom die een belediging en respectloos zijn.

    Voor zover ik uit de actualiteit begrepen heb, is het in de Islam niet toegestaan om een afbeelding te maken van de profeet Mohammed. Ik kan begrijpen dat moslims daar dan ook moeite mee hebben. Als er daarnaast ook met die profeet gelachen wordt, is het natuurlijk ‘dubbele heiligschennis’ als ik het zo mag verwoorden.
    Anderzijds stel ik me de vraag of er niet gelachen mag/kan worden met de islam, zonder het geloof te beledigen. Volgens mij zijn cartoons of is humor geen aanval op (het geloof van) personen, maar is het een middel om dingen te relativeren.

    Ik heb op een bepaalde website trouwens afbeeldingen gevonden van Mohammed, gemaakt in verschillende eeuwen. En daar heeft vroeger nooit iemand ophef over gemaakt. Ze zijn grotendeels een stukje braver dan die cartoons, dat is waar, er wordt niet mee gespot. Maar de profeet wordt wel afgebeeld. Waar trek je de grens dan? Wat kan en wat kan niet?

    Bij ons heb je de scheiding tussen kerk en staat en er wordt in de westerse wereld zowel met de kerk als met de staat gelachen. Daarom is de reactie van de moslims voor ons zo moeilijk te begrijpen.

    Ik vind het jammer dat er omwille van een paar idiote tekeningetjes zo’n reacties ontstaan zijn. Als de Egyptische ambassadeur in Denemarken gewoon contact opgenomen had met de krant en het uitgepraat had, in plaats van de hele moslimwereld te mobiliseren, dan had hij volgens mij veel meer resultaat gehaald en werden andere gelovigen niet onnodig beledigd. Uiteindelijk zijn die prenten niet bedoeld geweest om de wereld rond te gaan en de ene reactie brengt een andere met zich mee. Dat had die ambassadeur allemaal vermeden kunnen hebben als hij een beetje nagedacht had. De krant is niet zonder fout, maar die ambassadeur mag ook wel een hand in eigen boezem steken, vind ik.

  36. Willem
    06 februari 2006 om 01:53 uur.

    willem

    Ach , ach, die moslims hebben betekenis van de democratie helemaal verkeerd begrepen. Nou nog een keer dan voor jullie DEMOCRATIE BETEKENT LETTERLIJK. ONAFHANKELIJKE RECHTSPRAAK. Ik weet niet of jullie je daarbij wat kunnen voorstellen. Laat ik het zo zeggen. Je kunt in de westerse landen iedereeen voor de rechter dagen. De rechter is onafhankelijk. Het maakt niet uit wie er voor hem staat , al is het de koningin. De rechter zal ook RECHT spreken. Dat kan bij jullie in de landen niet. Als jullie dat wel doen worden jullie met duizenden tegelijk vermoord door jullie leiders. En dan te bedenken dat zij de “de leiders” de directe afstammelingen zijn van de profeet. Niet te geloven hoe jullie , in europa , nog in al die onzin van jullie leiders geloven.

  37. Chouaib de Olie_Sheikh
    06 februari 2006 om 01:58 uur.

    Wat ben jij onderontwikkeld zeg. En nog met een denigrerende toon. Ik zal jou in het kort als Marokkaanse moslim even uitleggen wat democratie inhoudt. Democratie, het woord zegt het al, houdt in dat het volk heerst. Dat geschiedt altijd door middel van representatie. De reden daarovoor ligt voor de hand: het volk is te talrijk om zelf te kunnen beraadslagen en besluiten. Democratische rechtstaat bestaat uit 4 beginselen: Actief en Passief kiesrecht, Vrijheid van meningsuiting(bijdragen aan publiek debat), Openbaarheid van besluitvorming, Pluriformiteit in de media.

    Onafhankelijke rechtspraak is één van de beginselen van de KLASSIEK rechtsstaat en dat heeft niets met Democratie te maken. Het valt onder het beginsel: Machtenscheiding of te wel Trias Politica en dat houdt in dat de drie machten worden gescheiden namelijk: wetgeving, uitvoering en rechtspraak. De overige beginselen van de klassieke rechtsstaat zijn ter informatie: Legaliteitsbeginsel, Grondrechten en Rechtelijke controle. Nederland is een democratisch rechtsstaat en daarom kent Nederland een onafhankelijke rechter. Een democratische staat hoeft per definitie geen rechtsstaat te zijn, dus ook geen onafhankelijke rechter. Ook voor de duidelijkheid democtratie wat zo heilig is is geen perfect systeem. Democratie heeft ook nadelen. Een van de nadelen is, als de overheid een te dom volk heeftt. Burgers zoals jij ‘Willem’.

    Waarom is ‘Vrijheid van Meningsuiting’ één van de beginselen? Zal ik jou ook als Marokkaanse Moslim vertellen. Het is bedoeld om de overheid te controleren en te bekritiseren. Het is uiteindelijk het volk dat heerst en niet de overheid. Met ‘Vrijheid van Meningsuiting’ laat je de overheid niet zomaar haar gang gaan. Dus ‘Vrijheid van Meningsuiting’ is helemaal niet bedoeld om elkaar (burgers) te bekritiseren dat is een neven-effect. Op deze manier kan de overheid met minder of zonder kritiek haar gang gaan, terwijl wij burgers bezig zijn elkaars geloof en afkomst te beledigen. Zo zie je hoe dom wij burgers zijn. Nederland loopt niet voor niets achter met kenniseconomie. Dat komt omdat wij Nederlanders ons superieur voelen terwijl wij niets voorstellen. Autochtonen voelen zich beter dan Allochtonen en Allochtonen voelen zich op hun beurt beter dan Autochtonen.Typisch Nederlands. Het Midden-Oosten tegen wie wij ons beschaafd voelen is waar beschaving vandaan komt. Heel veel Nederlanders weten dat nog niet eens. Onze Westerse beschaving komt uit Bagdad de hoofdstad van Irak mensen. Wij hebben hun beschaving overgenomen en uiteindelijk noemen wij hun Barbaren. Ook economisch waren en zijn wij nog steeds van hun afhankelijk, wegens hun Olie en Rijkdom.

    Wie heeft hier de betekenis van de democtratie verkeerd begrepen??

    Ik hoop dat jij jouw lesje hebt geleerd Willem (letterlijk en figuurlijk). Kom niet meer met zulke debiele opmerkingen. Ik adviseer jou om niet je beter te voelen dan anderen. Voor de rest wens ik jou fijne leesdagen……

  38. Chouaib de Olie_Sheikh
    06 februari 2006 om 02:03 uur.

    Bovenstaande betoog is reactie op Willem en die zei het volgende:

    Citaat Willem:

    Ach , ach, die moslims hebben betekenis van de democratie helemaal verkeerd begrepen. Nou nog een keer dan voor jullie DEMOCRATIE BETEKENT LETTERLIJK. ONAFHANKELIJKE RECHTSPRAAK. Ik weet niet of jullie je daarbij wat kunnen voorstellen. Laat ik het zo zeggen. Je kunt in de westerse landen iedereeen voor de rechter dagen. De rechter is onafhankelijk. Het maakt niet uit wie er voor hem staat , al is het de koningin. De rechter zal ook RECHT spreken. Dat kan bij jullie in de landen niet. Als jullie dat wel doen worden jullie met duizenden tegelijk vermoord door jullie leiders. En dan te bedenken dat zij de “de leiders” de directe afstammelingen zijn van de profeet. Niet te geloven hoe jullie , in europa , nog in al die onzin van jullie leiders geloven.

  39. appie
    06 februari 2006 om 02:47 uur.

    Kijk, de islam leert ons dat we het slechte met het goede moeten beantwoorden. Maar het is WEL toegestaan om terug te slaan met hetgene dat jou vijand jou toegeslagen heeft. Dus Abu Jahjah die overtreedt geen Islamitisch wet

  40. Saida
    06 februari 2006 om 03:40 uur.

    Karel jij bent echt grappig

    Eerst bepaal je voor de moslims wat het probleem is om vervolgens voor de moslims te bepalen of het een probleem is of niet.

  41. Saida
    06 februari 2006 om 03:46 uur.

    Abdel

    Ga je van mevrouw ook bewijs eisen of ze wel goede bedoelingen heeft? Of ze eigenlijk van haar vooroordelen af wil?
    Want zo is het wel makkelijk om de verantwoordelijkheid alleen bij de moslims te laten.Zo van, zijn de moslims het niet met me eens dan moeten ze maar het tegendeel bewijzen.
    Waarom bewijzen die mensen zelf niet dat hun vooroordelen kloppen?
    Hoeveel moslims kent mevrouw Dada?
    Ze heeft die vooroordelen juist omdat ze geen moslims kent. Aan haar dus om in contact te komen met moslims.

  42. amir
    06 februari 2006 om 03:46 uur.

    ja maar dat is het nou niet iedereen luistert naar de regering en gaat zijn eigen gangetje.

  43. Djaxxx
    06 februari 2006 om 04:16 uur.

    Wat is die Inayat toch buitengewoon geestig.
    Ik kom zijn geestige bijdrages vaker tegen, en ik moet zeggen, het is elke keer weer lachen.
    Nu weer op een humorvolle wijze een Oma uitkafferen.
    Humor, om te lachen, van Inayat.
    Een lintje voor Inayat, wegens buitengewone humor.

    Om ook maar eens op een cynische wijze te zeggen dat ik niet onder de indruk ben van wat Inayat humor vind.
    Zijn humor is tumor.
    Ga door Inayat, en kweek steeds meer begrip voor je zaak.
    En bevestig autochtonen in hun oordeel.

  44. goodfellow
    06 februari 2006 om 05:19 uur.

    Dag mevrouw Saida,

    JUIST omdat ze hier haar verhaal heeft verteld, denk ik juist dat mevrouw Dada graag van haar vooroordeel af wil. Ze kan ook een aanhanger worden van personen die een anti-moslim campagne voeren zoals Hersi Ali of Wilders (zijn er genoeg om op te noemen) Want ik denk juist de personen die niks van de islam weten ( of niks met moslims te maken willen hebben) steunen zulke personen, en dat wil ik voorkomen!
    En zoals al ik al eerder vertelde, is dat ik het zat ben om mij steeds te verantwoorde voor andere!
    Natuurlijk valt er met sommige mensen niet te praten, vooral met mensen die Islam beledigen. Maar mevrouw kwam bij mij oprecht over dat ze gewoon goed contact wil hebben met moslims.
    Snap je het mevrouw Saida?

  45. Mohamed
    06 februari 2006 om 10:31 uur.

    Hoewel mijn nederlands nog niet vlekkeloos is, wil ik ook graag mijn bijdrage leveren aan deze discussie. mevrouw Dada heeft de discussie andere wending gegeven, het ging over de Cartons, de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van de pers, in eens is het een maatschappelijke probleem geworden tussen een oude gefrustreerde Oma, ja, ja, gefrustreerd, zeg niet dat het niet zo is en de Marokkaanse jeugd die op het snijpunt van twee culturen leeft. Mevrouw Dada had gewoon de Marokkaanse jeugd niet op die manier aan te mogen vallen, zij is zelfs buiten de grens gegaan om ons te laten weten dat het niet alleen een probleem van NL is, maar ook in het buitenland. Mevrouw Dada is ook zo één, van die figuren die na 40 jaar aanwezigheid van de moslims in dit land nog niet weet wat de inhoud van Ramadan is, terwijl dat zij graag van mij en van onze kinderen willen zien dat wij wel met de kerst meedoen en dat wij ook sinteklaas vieren en hemelvader dag en alle andere feesten en noem maar op.
    De reactie van Inayat is een beetje hard, maar ik begrijp hem erg goed, hij voelt zich ook angevallen door de uitspraken van deze Omatje. hebben jullie gelezen hoe zij begon te praten, spugen, tassenroof en …… Het is niet aangepast om toenadering te zoeken als je met negatieven begint en je zult ook er niet inslagen om deze toenadering te bereiken. Ik heb ook Nederlandse vrienden en ik ga prima met de buren om, maar ik begin niet met: Nederlanders zijn incistplegers……bijvoorbeeld. Oma Dada is gewoon een oude mens die de jeugde niet goed kan begrijpen, ruim 40 jaar geleden heeft zij misschien niet eens haar middelbaar school afgemaakten, vandaar haar invasie of het gaat om een oorlog voeren.
    Goed beschaafd mensen kunnen er niets aan doen dat Oma Dada beroofd werd en gespuugd werd, het is haar overkomen en het kan ieder van ons overkomen, door een marokkaan of een nederlander, zulke mensen zijn overal en in elke soor minderheid te vinden. Ik moest even slikken toen ik het bericht van oma Dada las, wat heeft dit nou weer met een andere te maken. Zie je maar oma Dada hoeveel ellende en boos gevoelens dat je hebt aangewakkeld met zo een stomme opmerking van je over Marokkaanen. Denk met ons mee aan de oplossingen en de positieven om de jeugd en de nederlanders oud en jong samen in harmonie te laten leven en hun te inspireren dat het echt wel kan om samen te leven, denk met ons mee om de verschillen besprekbaar te maken en van elkaar te houden.Maar ga niet de probleem bagataliseren en onrust saaien onder de mensen.
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik het lullig vond voor je die opmerking van Inayat, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik geen medelijding heb met je, je hoort inderdaad gerespecteerd te worden, maar het respect moet je zelf ook verdienen.
    Heerlijk om over deze onderwerp te pratedn en te schrijven, maar ik moet helaas naar mijn nest gaan en morgen vroeg op, anders denkt Oma Dada daar heb je ook iemand die van een uitkering leeft. Ik moet nog dit zeggen aan hypocrieten die niet de waarheid onder de ogen willen zien, Het westen over het algemeen en NL in specifiek is niet democratisch. Als je niet in hun straatje past dan tel je niet mee. Hoe goed ook als moslim kan zijn. Juist omdat je moslim ben zul je nooit inslagen om een aansluiting te vinden bij niet moslim, zeg niet dat het niet zo is, wat dat staat in de Koran.
    Wasalaam.

  46. blonttje
    06 februari 2006 om 11:11 uur.

    Vreemd dat mensen hier op zo respectloze wijze met elkaar omgaan. Ik vind die cartoons van een cartoonist die overal had kunnen wonen van respectloosheid getuigen. De reactie van de AEL ook (veel Arabisch weinig Europees) Weet je een belangrijke profeet ook binnen de islam riep op om de andere wang toe te keren en het oog om oog tand om tand te laten voor wat het is. De oplossing ligt niet in confrontatie en frustratie maar veeleer in begrip en dialoog

  47. ingrid
    07 februari 2006 om 10:00 uur.

    http://www.retecool.com/comments.php?id=13539_0_1_0_C Graag even aandacht voor bovenstaande link..PAS OP NIET GESCHIKT VOOR AL TE JEUGDIGE PERSONEN. Waar houd dit op in godsnaam. HET WORDT ALLEEN MAAR ERGER. Voor hetgeen op deze site wordt afgebeeld zijn geen woorden. KOMT ALLEN MOSLIM BROEDERS EN ZUSTERS ZATERDAG 11 FEBRUARI OM 1 UUR NAAR DE DAM IN AMSTERDAM VOOR EEN STILLE ZWIJGZAME VREDEVOLLE DEMONSTRATIE

  48. Karel
    07 februari 2006 om 11:11 uur.

    Saida,

    ik probeer het gewoon te begrijpen. Ik lees nergens wat nu juist het probleem is. Ik lees “een gebrek aan respect, een aanval op de islam” en dergelijke van die zaken, maar ik lees nergens waarom dat zo is.

    Ik probeer dus uit nieuwsberichten en achtergrondinformatie te begrijpen waar het protest vandaan komt. Wat er juist zo beledigend is aan die cartoons. En wat ik opgevangen heb, heb ik getracht in mijn vorige post te verwoorden. Het is voor ons westerlingen niet gemakkelijk om te begrijpen waar die woede vandaan komt, omdat wij die cartoons niet aanvoelen als een aanval op de islam als godsdienst.

    Ik wil dus helemaal niet grappig zijn of grappig overkomen. Ik wil gewoon weten waarom die cartoons voor een moslim zo beledigend zijn. En ik had gehoopt dat mensen op mijn vorige post zouden reageren en me zouden verbeteren waar ik het fout heb.

    En nu kan je me nog eens grappig vinden, want nu ga ik bepalen wat het probleem van een Deense cartoonist zou kunnen zijn.

    Dat Mohammed voorgesteld wordt als een terrorist, is dat misschien omdat die cartoonist de islam associeert met terrorisme. En mogelijk ook omdat hij zijn angst voor dit terrorisme wilt ‘weglachen’.

    Waarom associeert een tekenaar een godsdienst met terrorisme? Doen alleen cartoonisten dat, of ook andere westerlingen?
    Werken die gewelddadige protesten het beeld van de moslim als terrorist niet nog meer in de hand? Zijn er geen andere manieren om het ongenoegen duidelijk te maken dan met geweld, het aanvallen van ambassades en het bedreigen van mensen?

    Hebben die cartoons westerlingen opgeroepen om moslims te bedreigen, om ambassades of moskeeën in brand te steken of om andere acties te ondernemen tegenover moslims?
    Waarom zijn die reacties dan vaak zo gewelddadig?

    Ik ben blij dat de protestmars in Brussel afgelopen weekend zonder incidenten verlopen is, want een negatiever beeld van de moslims is, met de komende gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht, echt wel het laatste dat we in België kunnen gebruiken. Ik zie het Vlaams Belang niet graag aan de macht komen.

    Ik heb zelf een moskee in mijn buurt en bij de opening zijn we daar uitgenodigd geweest. Ik moet zeggen dat die ontvangst daar heel hartelijk was en bijzonder aangenaam. Maar ik kan niet geloven dat zulke hartelijke mensen plots zo haatdragend kunnen zijn. Daarom wil ik het begrijpen.

    Ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid in mijn vorige post te kunnen scheppen.

  49. Saida
    07 februari 2006 om 11:33 uur.

    Ik begreep wel wat je bedoelde ik ben het niet met je eens.
    Dat schijnt voor sommige autochtonen heel moeilijk te begrijpen dat moslims ook een eigen mening hebben dat niks te maken heeft met wat een nietmoslim wil of denkt.
    Je meet met twee maten en je laatste opmerking slaat werkelijk alles.
    Het is ook tegenstrijdig met wat je zegt. Er is dus geen logica in wat je zegt.
    Je denkt namelijk dat het voornaamste doel van een moslim is in een positief daglicht te komen en vervolgens denk je te bepalen hoe zodat je het zie je laatste opmerking onmogelijk te maken.
    ”Maar ik kan niet geloven dat zulke hartelijke mensen plots zo haatdragend kunnen zijn”
    Jij denkt namelijk dat jouw mening het probleem is voor de moslims.
    Ik ben het daar niet mee eens. Ik vind deze opmerking jouw probleem.
    Als jij hartelijke mensen graag wil zien als haatdragend is dat jouw probleem. Ik ga niet breder glimlachen of nog hartelijker worden om jou te overtuigen. Jij hebt ook een verantwoordelijkheid in deze. En zolang jij en al die andere nietmoslims, die denken dat de islamitische wereld draait om de goedkeuring van het westen, dat niet inzien heb jij een probleem.
    Dus in plaats van dat je steeds je mening en oordeel de moslims op legt zou je ook kunnen proberen je in te leven in de ander.

  50. Saida
    07 februari 2006 om 11:36 uur.

    Ja meneer Goodfellow als ik contact zoek met Nederlanders begin ook steeds met hoe fout ze waren in de oorlog en de pianoplayer en al die familiedrama’s en de sexuele intimidatie door een collega en een vent die bier over me gooide. Ik maar daar vrienden mee dat wil je niet weten!

  51. Djaxxx
    07 februari 2006 om 01:11 uur.

    Saida, je komt mij voor als een zeer boos typje dat geen tegenspraak duld.
    Jij schijnt het allemaal te weten.
    Ik ben daarom erg blij voor jou.
    Ik wou dat ik zo zeker van alles was!

  52. goodfellow
    07 februari 2006 om 01:51 uur.

    Salaam halikom mevrouw Saida,

    Mevrouw Dada zegt nu dingen uit ontwetendheid!! Ik denk dat JIJ juist wel weet dat niet alle “autochtonen” zich misdragen zoals jij schetst, en daardoor andere autochtonen niet mee hoeft lastig te vallen!
    Ik vind dat je hard moet optreden tegen mensen die het verdienen, zoals Verdonk, Hirsi Ali, Wilders, Pastors…(ik noem er maar een paar, maar er zijn er genoeg!!!) dat soort mensen! Ik weet dat zulke mensen een spelletje aan het spelen zijn, maar sommige mensen nemen hun wel seriues!
    Ik heb ook een aantal gebeurtenissen! Denk jij dan niet dat ik ook van die harde vragen wil stellen, natuurlijk wel ! ! Maar die wil ik stellen aan de personen die de problemen vooroorzaken. Maar jammer genoeg krijg je daar geen kans voor…

    Ik voel me al niet vertegenwoordig door het kabinet en ik voel ook dat de nederlandse media tegen ons is! En inplaats om terug te schreeuwen, denk ik dat we juist moeten samenwerken!!!!!!
    Je moet niet vergeten, wij zijn de 2e genaratie he?!?! Onze ouders kwamen hier als gastarbeider en ze hadden hier helemaal niks! Wij hadden een achterstand( taal, sociale ladder, financieel enz) vergeleken met de autochtonen. Ondanks die achterstanden zien we dat we steeds meer ons zelf ontwikkellen. We moeten gewoon meer samenwerken !!!!!!!!!! Het gaat steeds beter (alhamdolilah) met ons in Europa en ik wil juist niet dat sommige mensen de eer krijgen dat het door hun komt…

  53. jef
    07 februari 2006 om 02:08 uur.

    Hoi Karel,

    Ik zou graag willen reageren op jouw stuk…Jouw vraag is in feite waarom de reactie van de moslims zo hevig is en waarom wij (moslims) niet relativeren kunnen zodra geloof ter sprake komt?

    Allereerst is er een groot verschil tussen de manier hoe moslims hun geloof beleven en hoe christenen dat doen. In een vorig berichtje gaf je zelf aan dat het westen gebaseerd is op een seculier stelsel. Voor de moslims is het geloof niet alleen een spiritueel belevenis maar een way of living. Wij zijn moslim in alles wat wij doen..eten, werken, communiceren enzovoort. Wij zijn onlosmakelijk verbonden met ons geloof. Voor een niet gelovige of voor een seculier ingesteld iemand is dit vaak moeilijk te begrijpen. Daar waar het christendom in Europa meer een symbolische cq spirituele aangelegenheid is, is de Islam nog steeds levend en essentieel voor de moslims. Dat in je achterhoofdhoudend is het wellicht begrijpelijker dat wij hevig reageren op de provocaties van de deense journalist. Immers een vroom gereformeerde zwarte kous figuur uit de betuwe zal ook niet lachen om vernederende spotprenten over Jezus…

    Ik vind het echter jammer dat wij ons concentreren op de reactie van de moslims en niet zozeer de beweegredenen van de deense journalist bespreken…Mijn vraag is: wat heeft de journalist beoogd met zijn spotprenten??? Waarom in een tijd van spanningen tussen oost en west ..olie op het vuur gooien en dan laf achter “vrijheid van menigsuiting schuilen”?? Waarom zulk selectief verontwaarding bij de diverse westerse regeringen??? Laten we het daar over hebben…waarom een stelselmatig campagne tegen alles wat moslim of arabier is????

    De afgelopen jaren hebben verschillende Islamitische instanties toenadering gezocht naar het westen (Turkije richting Europa, Syrie richting US en Iran richting het westen)… helaas heeft men keer op keer nul op hun rekest gekregen…WAAROM??

    De huidige tijdsgeest in de westerse landen is helaas xenofoob en islamofoob… het is daarom dat er van tijd tot tijd provocaties richting de islamitische wereld worden gemaakt (hoofddoekkwestie, Hirschie Alie, Abu Graib gevangenis enz enz enz)…

    Waar men echter weinig rekening meehoudt is ons liefde voor het geloof en ons bereidheid tot offers….Nogmaals wij beleven ons geloof heel anders..

    Willen we goed samenleven op deze aardkloot dan moet er dus meer wederzijdsrespect zijn en wat meer klasse in de discussie…

    groeten

  54. Djaxxx
    07 februari 2006 om 03:25 uur.

    Dag Jef,

    Als de moslims zo veel moeite hebben met het bespotten van hun geloof, waarom horen wij dan nooit protesten uit die kringen als er weer eens iemand de hals wordt afgesneden uit naam van de islam.
    Dat zou ik nou wel eens willen weten.

    Met respect,

    D.

  55. Saida
    07 februari 2006 om 05:32 uur.

    Goodfellow ik denk dat mevrouw Dada die zelfs een oma is oud en wijs genoeg is om te weten dat als je kennis wil maken met iemand niet eerst begint met verwijten en beledigingen.
    Als ik zou denken dat alle autochtonen niet deugen en dat elke keer ter sprake breng als autochtonen ontmoet zal ik alleen maar daar bevestiging voor krijgen. Want er is niemand die dan tegen me gaat zeggen: Je hebt gelijk we deugen niet.
    Maar sommige mensen verwachten dat wel van moslims: Geef maar toe dat ik geen racist ben maar dat jullie niet deugen.
    Vooral in de media hoor je dat soms letterlijk.
    En het ergste is dan als op het eind krijgt te horen: ”Jij bent anders niet zoals de rest.”
    Met andere woorden ze hebben een andere mening over jou om de mening over de rest nog eens extra te benadrukken. Jij mag dan de uitzondering zijn die de regel bevestigd.
    Daar heb ik dus geen zin in: Alle Turken eruit behalve Ali want die gaat gewoon mee naar de kroeg.

  56. goodfellow
    07 februari 2006 om 06:22 uur.

    hahaha mevrouw Saida, je laat me wel lachen hoor!
    Maar mevrouw Dada zoekt gewoon toenadering, jij hebt dus nu een vooroordeel over haar, en vind dat jij nu dezelfde fout maakt. Zij heeft toch aangegeven dat ze meer over de islam wil weten? En dat ze nu contact gaat zoeken met islamitische verenigingen. dan weet jij net zo goed als ik dat dan haar vooroordeel wel weg gaat Je moet haar dan niet afrekenen op het verleden.
    Begrijp mij goed, ik heb het nu over mensen zoals mevrouw DADA en niet over de autochtonen die de islam alleen zwart willen maken! Daar (mevrouw dada) wil ik mijn tijd wel aan besteden. Dat is op z’n minst wat ik nu kan doen, aangezien ik druk bezig ben om mijn studie af te ronden! Maar saida, vind jij niet dat wij als moslims ons beter moeten organiseren? En wat vind jij dat wij kunnen doen?

  57. Saida
    07 februari 2006 om 08:51 uur.

    Salamo aleikom Goodfellow

    Bedankt ik maak mensen liever aan het lachen dan aan het huilen.lol
    tuurlijk moeten wij moslims ons beter organiseren. Om te beginnen moeten we eventjes prioriteiten op een rijtje zetten.
    Ik vind bijvoorbeeld dat je problemen moet aanpakken omdat je er zelf beter en sterker van wordt en niet om dat het ons in een kwaad daglicht zet bij nietmoslims. Ik heb bijv Premtime gezien en ik vond het gewoon triest dat een vrouwen die zich inzetten om andere vrouwen te helpen uit een moskee worden gezet. En Marokkaanse man zei: De moskee is voor te bidden en ik wil niet andersmans problemen.
    Dat is toch triest?
    Maar wel de autochtonen uitnodigen voor de thee om te laten zien wat voor vredelievend volkje moslims wel niet zijn.
    Waar zijn je prioriteiten als moslim denk ik dan?

    ps waar is mevrouw dada gebleven of is het druk aan het mailen met jou?

  58. Karel
    07 februari 2006 om 11:04 uur.

    jef,

    bedankt voor je reactie. Daar heb ik wel wat aan.
    Ik wil ook de redenen kennen van die Deense journalisten, omdat hier duidelijk twee werelden met elkaar botsen en ik bij geen van beide echt weet wat de bedoeling is/was.

    Of die cartoons echt anti-islam zijn, weet ik nog niet zozeer. Maar uit je vorige reactie kan ik wel begrijpen dat moslims dit wel zo aan kunnen voelen. ‘Lachen met’ wilt niet noodzakelijk zeggen dat je ergens tegen bent. Binnenkort is het caraval en dan wordt er met alles gelachen en gespot. Het is gewoon een vorm van relativeren en jezelf niet al te serieus nemen. Ik denk dat het leven bijzonder zwaar moet zijn als je dat niet kan. Ik lach ook regelmatig met mezelf, met mijn stommiteiten, met oude principes die me meer achteruit dan vooruit helpen en met andere dingen. Ook dingen die me na aan het hart liggen. Ik kan lachen met familie en vrienden. Omdat het geen uitlachen is, is er ook niemand die me dat kwalijk neemt.

    Ik denk dat dat de moeilijkheid is met die cartoons: is dat uitlachen, of lachen met? Uitlachen gaat altijd ten koste van anderen en dat is voor mij dan ook geen vorm van humor …

  59. oppassubsidie
    08 februari 2006 om 02:41 uur.

    Oppassubsidie voor het oppassen door oma, opa, zus of een vriendin.

    http://www.darkom.nl

    Ik ben ook voor AEL

  60. Showmaster
    08 februari 2006 om 03:36 uur.

    Van uit het niets, naar in de bal.
    Van in de bal, naar in de buik.
    Van uit de buik, naar op het aarde.
    Van op het aarde, naar in het aarde.

    quid pro quo,

  61. jef
    08 februari 2006 om 10:08 uur.

    @ Djaxxx

    Het probleem is niet zozeer dat er geen protest komt vanuit de islamitische kringen na een religieus getint aanslag, maar dat men (lees westers publiek) het vaak niet wil horen. Na de moord op Theo hebben alle islamitische organisaties deze daad veroordeeld, zo ook na de WTC aanslag en na de aanslagen in Londen, Madrid, Bali en Casablanca (ook Marokko is doelwit van terrorisme!!!). Het is vreemd dat de Islamitische wereld keer op keer beschuldigd wordt van passivitiet terwijl er (bijna) altijd direkt en duidelijk de aanslagen zijn veroordeeld (dit kun je checken). Ik wil wel een uitzondering maken voor de acties in de Palestijnse gebieden en Irak want dat zijn geen religieuze maar politieke verzetsdaden. Het betreft hier BEZETTE gebieden en die hebben alle recht zich tegen de agressors te keren…

    @ Karel
    Ben het absoluut met je eens dat zelfspot een helend vermogen heeft en de kunst van relativeren een groot goed is. Probleem echter is dat het hele ‘cartoon issue’ niets meer is dan een symptoom van scheefgegroeide verhoudingen tussen oost en west. In een wereld waarin er wederzijdse respect is tussen beide partijen zou de reactie niet zo hevig zijn. Maar vergeet niet dat we tegenwoordig leven in een wereld waarin een islamitisch land meer dan 50 jaar bezet wordt…in een wereld waarin een islamitisch land zonder legitieme motieven bezet wordt en waarin moslims onterecht in gevangenissen zitten en daar gemarteld worden (abu graib, guantanamo bay)… voeg daar de kinderachtige hoofddoekissue bij en de hirschi’s, wilders en verdonks van deze wereld bij …en zie hier de reden voor de reacties…(in de internettijdperk bestaat er niet zo iets als local issue…verdonk en wilders zijn ook in het midden oosten bekenden!!)

    In plaats van ons te concentreren op de reacties (symptoombestrijding) zou ik me liever willen concentreren op de oorzaak van de problemen… hoe kunnen we nader tot elkaar komen… hoe kunnen we de armoede in de 3e wereld (vaak islamitische landen) bestrijden en hoe kunnen we rechtvaardigheid in Palestina en Irak krijgen… werken we hier niet aan…dan is het gewoon wachten op de volgende reden voor escalatie

  62. goodfellow
    08 februari 2006 om 11:28 uur.

    saida,
    en nu zitten wij op 1 lijn,want ik begrijp je onbegrip!(er zijn genoeg voorbeelden die ik ook op kan noemen) maar betreft oma Dada niet.. haha
    Maar mijn vraag is, of jij meer mensen kent, de actief willen organiseren! het is nu de tijd om serieus wat te doen! Graag wil ik met zulke mensen in contact komen!
    Kijk maar nu naar Frankrijk, moslims zijn daar helemaal niet georganiseert,en je ziet de resultaten…… gaatjes die ze(moslims) daar maken,worden gebruikt door verkeerde personen…
    mevrouw Dada heeft mij nog niet gemaild, maar dat komt wel goed!

  63. fien
    08 februari 2006 om 12:06 uur.

    Beste mensen,

    Waar zijn jullie mee bezig? Beledigen, elkaar aftroeven en belachelijk maken. Heeft dit iets met Mohammed en of God te maken? Wordt met bovenstaande discussie iets opgelost? NEE! Lossen we iets op door te protesteren op de Dam? NEE!
    Ga heen in vrede!

  64. IngeB
    08 februari 2006 om 12:28 uur.

    Wat is het toch jammer dat iemand na een paar negatieve ervaringen gelijk het liefst iedereen over 1 kam scheert. Het leven voor zo iemand moet toch enorm zwaar zijn. Persoonlijk denk ik dat het een angst voor het onbekende is. Na kennismaking met elkaar hoeft het niet meer onbekend te zijn, nietwaar? Nederland is rijk, rijk door de verscheidenheid aan culturen. Laten we dat zo houden! (Succes met de stille protesttocht!)

  65. Mar
    08 februari 2006 om 12:59 uur.

    Beste mensen,

    Laten we respect voor elkaar en elkaars geloof en gebruiken hebben. Geloof is onderhevig aan de persoonlijke vertolking ervan. Hoeveel mensen al niet gedaan hebben uit naam van het geloof? Mensen over een kam scheren is niet juist, zeker voor de mensen uit een ‘democratie’ die toch al zo individueel gericht zijn, lijkt het me wat vreemd om zoveel mensen over een kam te scheren.
    Ik kan me goed voorstellen dat mensen beledigd zijn door de betreffende cartoons. Persvrijheid en meningsuiting is prima, als je er maar geen anderen mee kwetst. Dat er dan ook nog diverse personen en instanties zijn die ze dan expres gaan afdrukken nadat er commotie over ontstaat, vind ik ronduit respectloos. Ik vraag me wel eens af wat er gebeurd zou zijn als er een zwaar beledigende cartoon gemaakt zou zijn van de paus?
    Iedereen heeft zo zijn ervaringen in zijn leven, zowel slechte als goede. Ik vind het zo frappant dat bijv. een marokkaans persoon beoordeeld wordt op zijn/haar geloof, je zegt toch ook niet dat je buurman zo’n vervelende rooms-katholiek is?

    Ik hoop dat mensen eens inzien dat verschillende religies heel goed samengaan en elkaar niet hoeven uit te sluiten. Misschien dat ze vanuit een ver, ver verleden een soort van zelfde bron hebben? In ieder geval denk ik dat veel religies hetzelfde beogen. De uitoefening ervan wordt vaak door de mensen zelf bepaald, niet altijd in goede zin.

  66. Saida
    08 februari 2006 om 01:02 uur.

    Ja hoor lachen met moslims doe je door de profeet belachelijk te maken.
    Dan ga je iets zoeken waarvan je zeker weet dat moslims echt niet grappig vinden maar diep gekwetst door raken. Wie probeer je nu voor de gek te houden?

  67. lahcen
    08 februari 2006 om 01:02 uur.

    Geachte mensen

    Ik vind het zeer erg dat zeker denemarken en de westerse kranten begonnen zijn met deze spotprenten, alsof we nu al niet genoeg problemen hebben.En het is altijd hetzelfde: moslims in een slecht daglicht brengen.Ik ben dat eerlijk gezegd kotsbeu!!!!!!!!
    Ik ben zelf van marokkaanse origine en ben met al met 1000den vooroordelen in contact gekomen in het dagelijkse leven.Maar ja ik schenk er geen aandacht aan en doe gewoon mijn ding, dat is het beste.
    Nu dat de Ael nieuwe cartoons heeft gemaakt , vind ik dat juist te goei en nix verkeerd aan want als de westerse kranten dit mogen doen waarom zij dan niet.

    De betogingen en andere acties die plaatsvinden, keur ik eigenlijk ook niet goed, maar zijn wel begrijpelijk. Maar de moslims zouden het niet moeten doen, want hierdoor doen ze wat deze mensen juist willen: de moslims weer slecht in het nieuws brengen. Beter vreedzaam protesteren, daarom hebben verschillende vereningen besloten om te vasten op donderdag, als teken van protest.Dus hieraan zou ik wel meedoen als blijk van mijn ongenoegen.

    met vriendelijke groeten

    ps niet letten op de schrijffouten of grammaticafouten , heb het maar snel geschreven 🙂

  68. Mar
    08 februari 2006 om 01:04 uur.

    Wat ik nog even wilde toevoegen is dat twee vrienden van mij Moslim (een zelfs pasgeleden bekeerd hiertoe) zijn en ik veel van hen gehoord heb over de Islam en dat deze vele mooie kanten heeft, net als elk geloof heeft. UIk vind het dan ook zonde dat de negatieve kanten er altijd uitgelicht worden. Natuurlijk hoeft niet iedereen het overal mee eens te zijn, dat kan. Ik ben zelf roomskatholiek (sinds kort) en ben het ook niet overal mee eens wat dit geloof voorschrijft. Desondanks probeer ik de goede energie die ervan uit gaat, uit te dragen ongeacht de persoon die tegenover me staat.

  69. Saida
    08 februari 2006 om 01:17 uur.

    Goodfellow ik moet wel even over je vraag nadenken, hoor.
    Het eerste wat in me op komt is ga naar een bijeenkomst of debat je ontmoet zo heel veel mensen met verschillende ideeen en bezigheden misschien vind je iets wat je leuk vind of gelijkgestemden om samen iets op te zetten. Ik heb gemerkt dat het dezelfde clubje mensen is die maatschappelijk bezig is dus na 3 bijeenkomsten weet je waar je moet zijn. Als je in Rotterdam of Amsterdam woont zou ik je wel kunnen zeggen waar je moet zijn.

  70. lahcen
    08 februari 2006 om 03:33 uur.

    Ja Saida heeft gelijk, weet je wat ik echt kotsbeu ben van bepaalde personen: altijd maar aant praten van integreren dit , integreren dat.Zolang de nederlanders en belgen ons zien als buitenlanders zullen we dat altijd blijven.Ik ben als belg geboren , maar naarmate ik ouder werd, besefte dat ik een marokkaan ben en altijd zal blijven.Ook al doe ik universitaire studies, praat ik vloeind nederlands en nog andere talen, ben ik nooit met het gerecht of politie in contact gekomen, maar ja ik zal altijd wel een Kutmarokkaan blijven zeker haha.
    Vandaar gewoon nix aantrekken en zo mensen negeren.Dat is het beste wat je kunt doen en zorgen dat je vooruit gaat in het leven.
    W

  71. Karel
    10 februari 2006 om 12:49 uur.

    Jef,

    ik ben het met je eens dat er een oplossing moet komen voor Palestina, voor Irak, voor de armoede in Islamitische (én andere) landen en voor de manier waarop de Amerikanen met hun “gijzelnemers” omgaan in o.a. Abu Graib en Guantanamo Bay.

    Ik ben zelf dan ook steunend lid van een niet-gouvernementele organisatie die zowel politiek als religieus onafhankelijk is en die zich met dergelijke problemen bezig houdt. Ik ben tegen elke vorm van onrechtvaardigheid en als ik daar (ook al is het maar een klein beetje) aan kan meehelpen om die onrechtvaardigheid te bestrijden, dan zal ik dat ook niet nalaten om te doen. Bovendien kan zo’n organisatie het aantal leden gebruiken om druk te zetten op regeringsleiders bij het verdedigen van hun standpunten.

    Ik vrees echter dat we nog een lange weg te gaan hebben voor het evenwicht hersteld zal zijn.

  72. Katje
    18 februari 2006 om 05:31 uur.

    Wat ik heel verkeerd vind van de belgen en de nederlanders is dat er nog steeds teveel racisme is…. We leven samen en vind dat we mekaar moeten respecteren en zeker ieder zijn geloof… Wat daarentegen die cartoons!!!!!

    Maar ze zullen wel gestraft worden inschallah!

  73. LF
    26 juni 2006 om 01:36 uur.

    hallo

    wat gek, ik ben net terug van thailand en daar doen ze niets liever dan overal boeddha’s afbeelden, ook ons christendom kan maar niet genoeg krijgen van overal kruisjes hangen,

    ik begrijp echt niet wat er fout is aan een cartoon van mohammed?

    er worden cartoons gemaakt van Bush, Blair, Sadam, Jezus, Maria,…
    waarom dan niet van Mohammed?

    dat er grapjes worden gemaakt over moslims
    kan misschien pijn doen, net zoals urbanus zijn grapjes
    maakte over kindje Jezus in zijn bakje vol met stro
    en mijn oma hierdoor geshockeerd was,

    het is aan de gelovigen om volwassen te worden en het zelf
    weg te lachen,

    ik vergelijk het graag met volgende uitspraak:
    als iemand zegt dat je vader een idioot is,
    heb je dan het recht die persoon naar de keel te vliegen?

    nee toch? toon je kracht net door je temperament in te houden
    en eens smakelijk te lachen met de domheid van de ander,

    de dag waarop islamieten dit even gemakkelijk kunnen,
    zal de lont snel uit het kruidvat zijn,

    woede, temperament, eer, belediging,
    allemaal eigenschappen die de mens zwak maken
    want je doet impulsief dingen die je later betreurt.

    deze beheersen toont veel menselijk inzicht en
    innerlijke kracht,

    als eens een agressieve chauffeur lachend teruggewuifd
    met je handje? er is geen krachtiger signaal dan niet mee
    gaan in een spiraal van haat-en geweld

    groetjes en alle toffe Marokkanen en Maghrebanen in België

    ik draag jullie een warm hart toe en hoop dat jullie wat vaker
    in the picture komen dan sommige heethoofden en impulsievelingen,

    groetjes

Plaats je reactie