MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Debat over Deense cartoons

07 februari 2006 | in Geloof, Maatschappij | 16 Reacties

Veel redacties hebben de laatste weken hun hoofd gebroken of de ‘Mohammed’ cartoons wel of niet expliciet gepubliceerd moeten worden. Burgers winden zich op over de wel of niet geplaatste cartoons. Vele journalisten, publicisten, columnisten en cartoonisten hebben hun reactie gegeven. De Stichting MediaDebat organiseert daarom op woensdag 8 februari om 20:00u een debat over de commotie rond de Deense cartoons o.l.v. Maria Henneman. Met Frits van Exter, Paul Scheffer, Mohammed Benzakour & Jos Collignon in Felix Meritis, Keizersgracht 324 te Amsterdam

Frits van Exter (hoofdredacteur Trouw) schreef zaterdag 4 februari in zijn eigen krant: “Het is een incident in een reeks, symptomatisch voor een confrontatie die onze vrijheden bedreigt. Maar zolang je die vrijheid hebt, denk ik dat de krant haar beter dient door te informeren dan door te ageren. Natuurlijk is dat onderscheid niet absoluut en vanzelfsprekend heeft de krant een standpunt (dat onder druk minder vrijblijvend kan zijn), maar wie dat onderscheid niet meer wil proberen te maken, zaait twijfel over de wil om alle relevante feiten onder ogen te zien, tegengestelde meningen aan bod te laten komen en de eigen opinies te bewaren voor de plekken waar je ze verwacht.”

Paul Scheffer (bijzonder hoogleraar grootstedelijke politiek, Universiteit van Amsterdam) zegt in zijn artikel in NRC Handelsblad zaterdag 4 februari: “Het beeldverbod dat een deel van de moslimwereld omarmt, kan nooit de leidraad voor intellectuele of journalistieke of artistieke uitingen zijn, al was het maar omdat de weg van een beeldverbod naar een spraakverbod en een schrijfverbod heel kort is. Zo raken we onze onbevangenheid helemaal kwijt. […] Er is geen ontkomen aan: we moeten proberen van de nood een deugd te maken. Dat kan door op een ondubbelzinnige manier het recht op godsdienstvrijheid van moslims te verbinden met het recht op vrije meningsuiting voor de critici van de islam. Die wederkerigheid is de kern van een open samenleving.”

Mohammed Benzakour (Marokkaans publicist/columnist) vindt het nogal naïef als cartoonisten zeggen deze reactie vanuit de moslimwereld niet te hebben verwacht. “Als we vinden dat we alles moeten kunnen zeggen, moeten we ook de consequenties daarvan dragen.” Zelf vindt hij deze cartoons ‘cartoon-onwaardig’ en zou hij ze niet hebben geplaatst als hij in de schoenen van de hoofdredacteur zou staan. Aan de andere kant stelt hij dat moslims die nu Deense vlaggen verbranden, Deense producten boycotten, etc. niet erg sterk in hun geloof staan.

Jos Collignon (cartoonist) is van mening dat een flink deel van de wereld nog een grote sprong moet maken naar vrijheid en ontkerkelijking. “We realiseren ons te weinig hoeveel dank we zijn verschuldigd aan bv. Zo Is Het, Monty Python, Youp van het Hek, Freek de Jonge, columnisten en cartoonisten. Zij dwingen ons te relativeren door humor. Relativeren is al te vaak verboden. Humor is de vijand van kerkelijke en wereldlijke machthebbers.”

Maria Henneman is voormalig hoofdredacteur van Netwerk en media- en communicatieadviseur.

Er zijn 16 reacties

  1. lavoix
    09 februari 2006 om 12:12 uur.

    de cartoons gaan niet over de profeet, maar over het beeld van de profeet dat mensen in hun hoofd hebben. immers de cartoons gaan meer over wat er in de wereld van gelovigen (moslims) voorkomt of gebeurd. en men handelt immers naar het beeld van iets dan men heeft. Dat is erg verwarrend en het is niet raar dat mensen er door geprikkeld worden. maar dat is juist de bedoeling van een cartoon om mensen te laten nadenken.
    verder vind ik het raar dat er deense vlaggen worden gebrandt. alsof alle denen hetzelfde zijn en allemaal cartoons maken. je kunt een volk niet als volk schuldig maken. we komen dan precies uit waar we niet uit moeten komen. de snelste manier om de hele wereld te laten geloven is het goede voorbeeld geven en mensen zelf de stap te laten zetten. dat gaat echt veel sneller.

  2. manipulatie ontdekt
    09 februari 2006 om 12:38 uur.

    Wat is toch de achtergrond van die rellen. Gaat het over de dezelfde 12 cartoons die wij kunnen zien op de site van Geert Wilders?

    NEE, NEE en nog eens NEE!!!

    In het Nederlands Dagblad van 4 februari staat een interview met hoofdredacteur, de heer Vebjörn Selbekk die de spotprenten opnieuw publiceerde in zijn kleine Noorse krant.
    Hij vertelt: “De huidige commotie in het Midden-Oosten gaat over andere cartoons, die imams vanuit Denemarken hebben meegenomen om een volkswoede tegen Denemarken te ontketenen. Dat zijn tekeningen …….,

    Hoe is het toch mogelijk dat pas in Januari 2006 de volledige moslimwereld valt over 12 cartoons die in September 2005 zijn geplaatst in een Deense krant?

    De achtergrond is als volgt: Abdel Rahman Abu Laban, één van Denemarkens meest prominente Imams, heeft ergens in November een commissie samengesteld van wijze mannen, om in het Midden Oosten te ‘debatteren’ over de gewraakte cartoons. Maar Abu Laban zal Abu Laban niet zijn als hij de 12 cartoons niet duidelijk genoeg vond en dus heeft hij er een aantal extra laten maken. Het zijn juist deze cartoons die de vlam in de pan doen slaan.
    Waarom duikt de pers niet massal op deze onthutsende onthullingen. Nee, in plaats daarvan worden groepen mensen tegen elkaar opgezet. Blijf zelf nadenken, blijf zelf onderzoeken. Echt, Satan is onder ons en is er op uit om slachtoffers te maken, zoveel hij kan. Hij is de grootste manipulator en sleept er zovelen mee.

    Laat u niet manipuleren, niet door sensatie-pers, niet door onbetrouwbare leiders en niet door eigen onwetendheid.
    Kijk altijd verder dan je neus lang is.

  3. krimoo
    09 februari 2006 om 02:21 uur.

    hey

    effe serieus als jullie dit vrijheid van meningsuiting vinden dan gaan jullie te ver want dit heet zogezegd belediging snap je. Waarom moeten deze mensen op deze aarde altijd de islam aanvallen omdat ze weten dat de waarheid daarin schuilt en ze weten hoe moslims zo begaan zijn aan hun geloof zelfs om zelfmoord te plegen en ze wete hun schoon de islam is en ze weten hoe moeilijk vasten is maar toch houden we streng aan de regels waarom om de islam de beste is en dat zal jullie blijven irriteren. Dit heeft gevolgen voor jullie niet voor ons want jullie vallen ons aan wij willen alleen maar vrede en hoop dat die ook zal blijven want dit gaat niet de juiste kant op.

    Moge allah ons steunen in deze tijden waarin wij worden beledigd als honden en moge allah hun straffen die ons beledigen en ons geloof !!

  4. Marokino
    09 februari 2006 om 01:43 uur.

    Niemand maar ook dan niemand weet hoe onze Profeet Mohammed (vzmh) eruit ziet. Niemand maar dan ook niemand weet hoe Jezus eruit ziet. Er zijn tal van van voorbeelden naar voor gehaald hoe hij eruit heeft gezien. Wij moslims hebben Jezus nooit afgebeeld (althans wat ik weet) of beledigd.
    Volgens hun is dit vrijheid van meningsuiting. Hoe kun je hun dan terug pakken, Precies, Anne Frank en Hitler die heeft meer waarde voor hun dan elk Godsdienst. Hebben wij ooit daar misbruik van gemaakt?

  5. Hoe ziet een mens eruit
    09 februari 2006 om 10:34 uur.

    Jezus zag eruit als een mens. Vermoedelijk had hij een donkere huid want enkele vrouwen in zijn voorgeslacht (Rachab en Ruth) kwamen uit Maob en daar woonden mensen met een donkere huiskleur. Verder kwam hij voort uit de stam van Juda, de zoon van Jacob, de zoon van Izaak, de zoon van Abraham. Dus als we willen weten hoe Jezus Chr. eruit zag denk ik dat we ons daar wel een voorstelling van kunnen maken. Ik neem aan dat dit geen belediging is voor iemand.

    En waarom iemand pakken die Jezus een afbeelding maakt van Jezus. Ik heb daar geen enkel probleem mee. Ik heb vroeger in de kinderbijbel vaak plaatjes gezien van Mozes, Abraham, David, Jezus Chr., Pertus, Paulus en noem maar op.

    Ik snap niets van de link naar Hitler. Leg dat eens uit?

  6. Marokino
    10 februari 2006 om 01:27 uur.

    Als je nou naar netwerk keek dan begreep je dat,

  7. martijn
    17 februari 2006 om 04:03 uur.

    marokanen die gaan zeiken om dat de westerse en dan in het bijzonder de denen een tekening hebben gemaakt,, te zielig voor woorden,, en voor elke idioot die de dood van de striptekenaar wenst,, daar van wens ik de dood van hem/haar idioten

  8. Aisha
    19 februari 2006 om 07:28 uur.

    Martijn, jij bent vast ongelovig net als vele andere die niet snappen waarom de moslims zo hevig reageren op de cartoon die zijn gepubliseerd. Wij moslims zijn erg dichtbij ons geloof waardoor we niet tolereren als iemand ons geloof beledigd. Onze profeet Mohammed (VZMH) Is erg geliefd bij ons god. En dan als er iemand is die hem beledigd, waardoor de moslims aangevallen voelen en hun uiten, dan word er raar naar opgekeken.

    Inshallah zullen de muslims winnen van de kafirs!

  9. kaaskopje
    20 februari 2006 om 10:46 uur.

    Aisha, ik vind dat je een duidelijk onderscheid moet maken. Dat moslims hevig reageren vind ik eigenlijk wel goed, want daardoor begrijpen wij hun gevoelens beter. Het is mij (nederlandse & niet-moslim) in elk geval veel duidelijker geworden hoe kwetsend sommige dingen zijn en dat maakt mij voorzichtiger, want ik wil geen mensen kwetsen.

    Maar dat er gedreigd wordt met de dood vind ik echt verschrikkelijk. Dat vind ik nou echt barbaars. Je hebt nooit het recht een ander te doden om jouw overtuiging.
    En hierdoor begin ik een beetje anti-islam te worden, wat ik eerst niet was.

  10. amore
    20 februari 2006 om 12:05 uur.

    kaaskopje
    toen theo van ghog werde vermoord zijn nederlanders
    ook geweldadig geweest hebben moskeen en schollen in brand
    gestoken ,wat je daar ziet gebeuren in die landen het heeft te maken met lang onderdruking,het vezier van het westen richting
    de moslims,woede was allang aanwezig in de aanleiden voor uitbarsten
    waren die cartoons,als je ziet die photos die je nou ziet op TV
    van wat gebeurd in gevagenis in irak mishandelingen en verkrachtingen dan kweek je allenmaar haat bij die mensen,het west is schuldige
    alles wat in de wereld gebeurt,die denken allenmaar in eigen bellang

  11. Robbie
    20 februari 2006 om 11:10 uur.

    Wat mijn bij staat over de islam is dat van af 1980 van uit Iran
    telkens dood tegen het westen werdt geroepen.
    Europa heeft de allatolah Khomeini onderdak geboden omdat
    hij toendertijd in Iran door het regieme van de Sjaah werdt vervolgd.
    Toen de revolutie daar een feit was toen keerde die zelfde Khomeini
    tegen Europa.
    En niet hij alleen maar ook andere Islamitische landen.
    Dit is mijn beeld van de Islam, en er moet veel gebeuren
    voordat mijn beeld gaat veranderen.

  12. Saida
    21 februari 2006 om 06:05 uur.

    Ja Robbie je zou een lid kunnen worden van de bibliotheek….

  13. Guy
    22 februari 2006 om 02:36 uur.

    De cartoons waren een vorm van kritiek op de islam en geen belediging zoals de islam dat heeft opgevat!! Dat is uiteraard verder niet verkeerd. Tevens moet je het gewoon met een korreltje zout nemen, zie het als humor! Als je er zo mee zit stuur je toch een brief naar die deense krant en laat je je mening horen!! Het lijkt me onredelijk dat er doden moeten vallen voor een tekeningetje, correct me if I’m wrong??!!

    Maar waarom mag er dan geen kritiek geuit worden. Kritiek uiten is trouwens een vorm van meningsuiting die vrij hoort te zijn. Ik heb ook zo mijn kritiek tegen de islam. als ik lees dat een belangrijke Imam 25000€ bied voor diegene die de deense cartoon heeft getekend dan vraag je je toch af waar zijn verstand zit??? Denk je nou echt dat je het daarmee oplost! Dat is toch kortzichtig en heeeel dom!!

    Klopt het als je de profeet beledigd dat je dan met de dood bestraft word??

    Dat er dan overigens deense vlaggen worden verbrand slaat ook nergens op, wat heeft dat te maken met denemarken? Tis een krant die het heeft gepubliceerd, dat heeft dan toch verder weinig te maken met het land zelf!

    Respect to all, behalve aan mensen die de dood wensen aan mensen die hun mening uiten (zoals Pim en Theo)!!

  14. andy
    15 augustus 2006 om 09:26 uur.

    Martijn jij hebt geen relegie, dus je weet ook niet hoe wij moslims ons voelen.

  15. farid
    15 augustus 2006 om 10:02 uur.

    guy wat pim en theo deet was geen mening waren meer valse leuzen en open baar is dat ook haat zaaien

  16. andy
    16 augustus 2006 om 05:57 uur.

    HE mense!!

    In nederland was er ook ophef over een reclamespotje over ‘DE HAND VAN GOD” toen ging zelfs de politiek ermee bemoeien.

    Dus waar gaat et over………