MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Oproep tot stil protest op de Dam

08 februari 2006 | in Geloof | 109 Reacties

Op diverse Marokkaanse sites en via e-mail worden moslims de afgelopen dagen opgeroepen om zaterdag massaal deel te nemen aan een vredig en zwijgend protest tegen de beledigende cartoons van de profeet Mohammed. Volgens de nog onbekende initiatiefnemers gaat het om een stil protest en kunnen mensen die de demonstratie willen aangrijpen om rellen te veroorzaken beter thuisblijven. Het protest op de Dam moet aantonen dat ook moslims in Nederland zich beledigd en vernederd voelen door de plaatsing en herplaatsing van de Deense spotprenten door o.a. de Volkskrant. De Amsterdamse politie en het gemeentebestuur zijn al op de hoogte hiervan en zeggen zaterdag ‘passende maatregelen’ te zullen nemen.

Er zijn 109 reacties

  1. Hate
    08 februari 2006 om 12:35 uur.

    Oproep tot het geweldadig neerslaan en breken van de stille optocht van dwazen…
    Zo belachelijk reageren op een paar tekeningetjes.. De mensen beginnen zich af te vragen of Bush nu toch gelijk had, misschien moeten we hem wel steunen ipv die mossels…
    En ik zeg heel bewust ‘mensen’ met als doel jullie (moslims) eruit te laten, want zoals jullie reageren is gewoon op het beestige af… Doe normaal en laat instincten niet je gedrag bepalen…

  2. IngridSaida
    08 februari 2006 om 12:53 uur.

    @Hate:
    Ieder mens in Nederland heeft het recht om te demonstreren. Dat is een democratisch recht; vrijheid van meningsuiting dus….Zolang een demonstratie een vreedzaam karakter heeft, is dat prima.
    Mensen zoals jij zijn een gevaar voor de democratie. Oproepen tot het gewelddadig neerslaan van een vreedzame demonstratie is niet normaal.
    Nooit gehoord van fatsoen en respect voor je medemensen?
    Ik denk dat JIJ je gedrag niet door lage instincten moet laten bepalen……..

  3. Kraal
    08 februari 2006 om 01:02 uur.

    Belachelijk reager op een paar tekeningetjes..?
    Weet je God moge je verdomme wel wat je zegt, weet je wat belachelijk en achterllijk is wat jij hier zegt, ga lekker op de site van Geert Wilders ofzo. Vuile Zionisten!!

  4. Saida
    08 februari 2006 om 01:19 uur.

    Weet je wat me leuk lijkt Amda7 zingen op de dam. Lijkt me zo stoer!
    9omo 9omo tamda7oulillah
    Ya 3achi9in fi rassouli Allah
    Hadi sa3atou min sa3ati Allah
    Ya 3achi9in fi rassouli Allah

  5. alert
    08 februari 2006 om 02:04 uur.

    Is het normaal dat iemand zich pas 3 maanden na plaatsing van deze cartoons beledigd voelt? Wie heeft er belang bij de aandacht te vestigen op deze cartoons zo lang na publicatie? Mensen met een eigen agenda die het opruien van moslims voor eigen doeleinden gebruiken zouden niet zo”n succes moeten boeken. Het lijkt wel op hier een marionettenspel gespeeld wordt. Mensen laten jullie je toch niet zo gebruiken!

  6. Pietje Puk
    08 februari 2006 om 02:59 uur.

    Waarom demonstreren Moslims altijd zo selectief.
    Waarom demonstreren jullie niet tegen de vele bomaanslagen in Irak tegen jullie eigen mede-moslims? Lijkt me toch wat belangrijker dan een paar tekeningen.
    En trouwens: toen een tijd geleden een of andere gestoorde Imam homo’s voor varkens uitmaakte, beriepen jullie je op het recht tot vrije meningsuiting: WAT WILLEN JULLIE NOU!!!!!

  7. amsterdammer
    08 februari 2006 om 03:02 uur.

    Waarom hoor ik jullie niet over die cartoons van anne frank.?
    Gaan jullie daar ook nog wat over zeggen of mag dat wel.

  8. je_moeder
    08 februari 2006 om 03:11 uur.

    belachelijk reageren op paar tekeningen?

    men weet hel goed dat moslims heel veel van deze profeet mohammed(VREDE ZIJ MET HEM)houden,en toch nog die tekeningen publiceren.

    en zelf weet men ook goed dat men verkeerd zit,ik bedoel tekeningen maken van een dode man en dan op media publiceren?

    stel je nou eens voor ,dat ik je oma(met alle respect)in de media belachelijk maak terwijl ze in haar graf ligt,en ja,deze profeet is meer geliefd bij ons,als onze eigen familie-leden,nou dan weet ik wel wat jou reactie zou zijn!

    die reactie zou dan geweldadig zijn,als je niks kunt bereiken via de rechter,wat a meermalen bewezen is,bijvoorbeeld na submission 1 en nu 2,wat moeten moslims nu gaan doen nu ze zich gekwetst voelen doo die 2 submision films,via de rechter is het al mislukt,en nu? resultaat =dat moslims zich maar gekwetst blijven voelen!

    nu nadat er WERELDWIJD doden zijn gevallen bij demonstraties,zet een POLITICUS,die als taak heeft om de nederlandse inwoners bij elkaar te houden,die spotprenten zelfs in nederland geintroduceerd.
    alsof hij moslims express wil intimideren,zo iemand die bepaalde groep in de nederlandse samenleving intimideerd,dus bepaalde bevolkingsgroepen van nederland tegenover elkaar zet,moet zwaar bestraft worden en aftreden net zoals de heer van D66

    ik bedoel,waarom introduceert hij deze spotprenten anders in nederland,alsof mensen zonder hem niet aan die plaatjes kunnen komen,en dan word hij politicus genoemd……

  9. alert
    08 februari 2006 om 03:19 uur.

    Als dit de soort plaatje gebruikt worden om de gemoederen te verhitten, is de emotie te begrijpen. De motieven van de opruiers zijn mij nog steeds onduidelijk. Zie onderstaand artikel.

    Dinsdag 07 februari 2006, 14:39
    De cartoon die niet werd gepubliceerd…

    Het origineel

    Dit is een foto die op de site van MSNBC is geplaatst op 15 augustus 2005. Het bijbehorende persbericht van AP luidt:

    ‘Yohann and Olivier Roussel’s performance climaxed in a cacophony of oinks and grunts, unleashing an explosion of applause.

    But it was only after lengthy jury deliberations that their hopes were confirmed — the father-and-son team were France’s official Pig-Squealing Champions for 2005.’

    (Vertaald: ‘Het optreden van Yohann en Olivier Roussel leidde tot een kakofonische climax van knorren en gnuiven, die leidde tot een explosie van applaus.

    Maar het was pas na lange beraadslagingen dat hun wens werd vervuld – het team van vader en zoon was de officiële Franse Varkensgekrijs Kampioen voor 2005.’)

    De volgende foto is er een uit de collectie van de Deense imams die zij meenamen naar het Midden-Oosten om aan hun fundamentalistische vrienden te laten zien hoe duivels de Deense cartoons zijn:

    Dit is de foto die de Deense imams in het buitenland lieten zien

    De kopie

    Zoals u kunt zien gaat het om een kopie van de oorspronkelijke foto van de Franse Varkensgekrijscompetitie, die nou opeens zou suggereren dat de Profeet is afgebeeld als een varken.

    Wie o wie maakte deze nieuwe ‘cartoon’ die is gebaseerd op de Franse foto?

    U kunt het hier lezen.

  10. je_moeder
    08 februari 2006 om 03:21 uur.

    pietje puk,die imam die homos voor varkens uitmaakte,heeft die niet zoveel commentaar en negatieve reacties dat die nu niks kan doen en stil is?
    hebben we dat bij hirsi ali gezien die door blijft gaan tegen moslims?
    en die irakezen vermoorden elkaar maar,moeten we voor hun gaan demonstreren alleen omdat ze moslims zijn?

    ik bedoel ik zie geen nederlanders in ugana en rwanda demonstreren tegen de gruwelheden die door christenen onder elkaar worden uitgevoerd in naam van bijbel en god!

    maar die groepen worden wel gesteund door belgie(hutus.tutsis groeperingen actief in dat gebied oorspronkelijk uit congo)

  11. justme
    08 februari 2006 om 03:28 uur.

    uh misschien zijn de autochtonen niet echt onder de indruk van die antisemitische cartoons. mij interesseren die cartoons iig niks. die hele cartoon oorlog vind ik zowiezo dom.

  12. je_moeder
    08 februari 2006 om 03:49 uur.

    nee op dit moment niet,als ze dat doen dan geven ze toe dat ze fout zitten.

    hoeveel mensen hebben vestgezeten wegens antisemitische uitspraken in de geschiedenis voor de spotprenten van de profeet mohammed(vrede zij met hem)

  13. ati
    08 februari 2006 om 04:00 uur.

    En al die drukte om types waarvan niet eens zeker is dat ze hebben bestaan
    als God oppermachtig zou zijn waar maakt iedereen zich dan druk over

  14. Xela
    08 februari 2006 om 04:09 uur.

    Imagine there’s no heaven,
    It’s easy if you try,
    No hell below us,
    Above us only sky,
    Imagine all the people
    living for today…

    Imagine there’s no countries,
    It isnt hard to do,
    Nothing to kill or die for,
    No religion too,
    Imagine all the people
    living life in peace…

    Imagine no possesions,
    I wonder if you can,
    No need for greed or hunger,
    A brotherhood of man,
    Imagine all the people
    Sharing all the world…

    You may say Im a dreamer,
    but Im not the only one,
    I hope some day you’ll join us,
    And the world will live as one.

    John Lennon

  15. crzyazz
    08 februari 2006 om 04:11 uur.

    damn..Moslims moeten altijd de moeilijk weg kiezen zo te merken… Waarom allemaal zo MOEILIJK DOEN!!! het kan ook makkelijk.. zoals die cartoons negeren en er verder geen aandacht aan besteden.. HET ZIJN VERDOMME MAAR TEKENINGEN!! ga iets nuttigs doen ofzo….

  16. rudolf
    08 februari 2006 om 04:15 uur.

    Wat ik niet begrijp is waarom er maanden later pas wordt geklaagd over deze cartoons? En waarom moet dat altijd met geweld? Ik zie wel meer dingen in tijdschriften en kranten staan die als beledigend ervaren kunnen worden. Maar ik steek geen gebouwen in brand en schiet ook geen onschuldige priester dood vanwege een paar cartoons.

    Ik krijg steeds meer het idee dat de radicale moslims het juist ideaal vinden dat er dit soort cartoons geplaatst worden. Dan kunnen ze nog sneller schade en ellende aanrichten.

    Kan me ook niet voorstellen dat God het zou willen dat er mensen gedood worden. Hij is de enige die bepaald wanneer het je tijd is denk ik zo.

    Enfin, ik geloof niet in een bepaalde religie… Maar ik geloof wel dat God bestaat. Gaat in vrede of anders komt er echt een oorlog tussen moslims en niet moslims…. en dat kan nooit de bedoeling zijn toch?

  17. yonqui
    08 februari 2006 om 04:16 uur.

    Fijn toch, dat je hier zomaar je mening kunt uiten……..

  18. Jerry
    08 februari 2006 om 04:24 uur.

    Lang leve alle grappige cartoons. Zo hoort het in dit land. Je mag ook demonstreren…Prima, maar je demonstreert tegen een verworven recht in Nederland. Je mag in dit land spotten met de paus, met de profeet, met Sharon, met Chirac, met Bush, met Balkende, met Albert Verlinde en Jacques dÁncona, je mag grapjes maken over de Duitsers, over de Joden, over de Moslims, over de Belgen en Denene. Ik mag hier in dit land tekenen wie of wat ik maar wil…en dat sommige moslims zich beledigd voelen kan er bij mij niet in. Stel je niet zo aan. In dit land is geloof al lang op de achtergrond verdwenen. Zijn we eindelijk af van dat Calvinistische stijve geloofsgelul af beginnen jullie te mekkeren..Hou toch op… mafketels

  19. priority
    08 februari 2006 om 05:33 uur.

    ik snap het niet…

    waarom maakt men zich nou ZO druk om een paar penstreken in een krant die na het drukken alweer oud nieuws is..terwijl er duizenden mensen doodgaan dagelijks om dat ze Niks te eten hebben in sommige landen…

    beetje egoïstisch is het niet ??

    beetje simple eigenlijk wel..

  20. Bert
    08 februari 2006 om 05:43 uur.

    Gefrustreerde moslims laten zich mooi voor het karretje spannen van machthebbers en hun achterbakse spelletjes.
    Gelukkig zijn niet alle moslims gefrustreerd.

  21. Soedanees
    08 februari 2006 om 06:16 uur.

    Moslims die zich hier voor lenen maken zichzelf en hun godsdienst totaal belachelijk. De dagelijkse anti-joodse spotprenten in de Arabische media zijn vele malen beledigender dan die Deense cartoons.

  22. Astou
    08 februari 2006 om 07:28 uur.

    @ je moeder.

    Ik houd erg veel van de vrijheid van meningsuiting. Ik hou ook erg van een open discussie. Ik houd ook erg van mensenrechten. Vanzelfsprekend houd ik dus ook van gelijke rechten voor vrouwen. Geen huiselijk geweld etc. Ik ben lid van de SP. Ook al verdien ik zelf goed, ben ik voor belastingverhoging, zodat de inkomensverschillen minder groot zijn. Ik ben voor goed en betaalbaar onderwijs voor iedereen. Ik ben tegen criminaliteit. Ik ben tegen jongeren die me sexueel getinte opmerkingen toehissen op straat, welke kleur of geloofsovertuiging ze ook hebben. Ik ben tegen haatzaaiende imams, maar ook tegen haatzaaiende priesters.

    Je kunt zeker zeggen dat dit mijn geloof is. Met deze waarden en normen ben ik opgegroeid en hiervoor sta ik.

    Ik ben dus ook zeker niet tegen een vreedzame stille demonstratie, dat is het recht van een ieder.

    Waar ik wel moeite mee heb is uw redenatie. Omdat ik weet dat moslims veel van de profeet Mohammed houden, mogen tekeningen niet worden geplubiceerd ??? Dit begrijp ik niet. Aangezien we leven in een wereld en samenleving waarin mensen verschillende normen en waarden hebben, zullen er altijd mensen zijn die iets doen waar een ander het niet mee eens is. Als ik mij telkens aangevallen zou moeten voelen door elke uiting die tegen mijn geloof in gaat, zou ik het erg druk hebben. Mijn geloof in wat ik juist vind is echter zo sterk dat deze niet beinvloed kan worden, door een spotprentje of uiting van een ander. Met uw redenatie dat Moslims zich maar gekwetst blijven voelen, omdat de rechter het niet met ze eens is, kan ik helemaal niets. Ik heb er dus vooral moeite mee dat u het dan logisch lijkt te vinden dat de reactie geweldadig wordt. In Nederland zijn in de afgelopen eeuwen op een democratische wijze een stelsel van wetten ontwikkeld. Een van de belangrijkste is het recht op vrijheid van meningsuiting. In alle Westerse landen is dit een zeer belangrijk beginsel. Als gevolg van deze wet werd ook eerder een imam vrij gesproken voor het geven van zijn mening dat homo’s minder zijn dan varkens. En volgens diezelfde regelgeving zijn Submission 1 en 2 ook niet verboden. Mede omdat in Nederland geloof en staat compleet gescheiden zijn. Voelt u zich prettiger in een land wat minder belang hecht aan de vrijheid van meningsuiting en de voorkeur heeft voor een bepaald geloof, dan raad ik u aan toch te gaan verhuizen. Net zoals dat voor mij de enige optie zou zijn, als ik niet meer om kan gaan met andermans mening.

    Mooie uitspraak van Voltaire in dit kader: ” ik verafschuw uw ideeën, maar ik zou mijn leven geven voor uw recht om ze uit te drukken”. Ik denk ook dat in dit kader andere landen zijn gevolgd met het afdrukken van de spotprenten. Het gaat niet inhoudelijk om wat er wordt bespot, maar om het verdedigen van het recht op vrijheid van meningsuiting. De mening van de imam dat hij homo’s minder dan varkens vindt, vind ik een weerzinwekkende mening, maar inderdaad zal ik zijn recht om zijn mening te uiten wel verdedigen. De spotprenten hadden van mij ook niet hoeven te worden gepubliceerd, maar ik ben het er zeker wel mee eens, ook in het kader van vrije pers, dat de kranten het recht hebben deze te plaatsen.

  23. raaf
    08 februari 2006 om 07:48 uur.

    Ik sluit me aan bij alert, denk toch eens na, dit is een politiek spelletje en iedereen laat zich door emotie meesleuren! Dit geld voor beide partijen!
    Jammer jammer mensen.

  24. mohamed
    08 februari 2006 om 09:15 uur.

    Op mijn beurt wil ik ook graag iets kwijt hier en dit is voor al die schijnheilige hollanders die altijd doen alsof hun neus bloed toen b.v. Sharon mensen in hun eigen huizen met bulldozers heeft begraven tien duizenden mensen levend begraven en niemand weet het zogenaamd toen moslims in den haag sharon wouden aanklagen zoals ook met milosovic is gebeurd toen kon en mocht dat zogenaamd niet en als er iets over de Joden wordt gezegd dan is nederland de eerste die zich ermee gaat bemoeien en de joden altijd voortrekt en zodra de moslims zich beledigd voelen wat totaal TERECHT is dan zijn de nederlanders altijd tegen ons en dan gaan zelfs politieke leiders opeens opstaan en dan willen ze wat kwijt zoals Hirshi de uitgehongerde somalier die nooit wat van zich laat horen en zodra het over de moslims gaat dan komt ze opeens tevoorschijn uit haar hol.
    Dat geld ook voor Wilders het jochie wat vroeger altijd werd gepest op school die nu eindelijk wat aandacht krijgt in zijn leven die wil gewoon dat de moslims in nederland problemen krijgen want hij zet ze zelfs op zijn eigen site dan heb ik het natuurlijk over die kinderachtige prentjes van mensen die nog steeds niet volwassen zijn. En FUCKING NAZI VAN EEN WILDERS is zogenaamd iemand die ervoor moet zorgen dat het in dit land goed gaat?? Wees nou eens eerlijk vragen jullie NEDERLANDERS zich niet af wat deze mensen nou eigenlijk willen in dit land? Oorlog? Volgens mij hebben deze mensen gewoon heimwee naar oorlog maar goed ik denk dat niemand op deze wereld zou willen ruilen met deze mensen ook al hebben ze z on mooi salaris waar ze het eigenlijk voor doen ZE ZULLEN NOOIT MEER EEN NORMAAL LEVEN ZOLANG ER MOSLIMS BESTAAN EN JULLIE WETEN DONDERS GOED DAT DIE ALTIJD ZULLEN BESTAAN. Mensen nederlanders ik vraag jullie denk goed na en luister niet naar deze mensen want het zijn psychisch haatzaaiers die Nederland in de politiek heeft gelaten EN WE WETEN ALLEMAAL DAT UITEINDELIJK DE JODEN HIERACHTER ZITTEN. Want die hebben overal de touwtjes in handen … En over de demonstratie elke moslim in nederland moet naar de Dam komen want dit is Zeer Belangerijk voor ons…afz

    mohamed bijnaam James ,Tanger en Nador
    En trouwens de meeste mensen in de wereld weten dat de islam de meest vredelievende en rechtvaardigste geloof is in de wereld die aan de hele mensheid is gegeven er is maar een God en dat is ALLAH.

  25. Henri
    08 februari 2006 om 09:24 uur.

    Beste allemaal,

    Wat ik nu niet begrijp is het volgende. Als iemand iets “lelijks” zegt of publiceerd over bv. Anne Frank, christenen of niet gelovigen komt er geen of nauwelijks een reactie. Wanneer dit gebeurd als het over de Islam, in de breedste zin van het woord, gaat breekt de hel los. Begrijp ik niets van, waar is het volwassen gedrag en gezonde verstand van ons mensen gebleven. Laten we eerst denken aan wat allemaal wel goed is en goed gaat. Laten we blij zijn dat wij in Nederland het zo goed hebben. En ieder in ons land kan het goed hebben, laten we eerlijk zijn. Op de wijze zoals het nu gaat verliezen moslims toch alle geloofwaardigheid? Mensen, doe normaal en stop met deze “onzinnige reactie’s” en acties. Ik merk dat mensen om ons heen steeds feller reageren op dergelijke acties, kan toch niet de bedoeling zijn. Of heb ik het verkeerd.

    Ben benieuwd naar de reacties hierop.

  26. rob
    08 februari 2006 om 09:29 uur.

    Geloof (een idee, een beeld) is een geografisch bepaalde “werkelijkheid”… gebaseerd op een zg scheppingsverhaal, generatie na generatie doorgegeven en voor “waar” gehouden… gehersenspoeld zijn we!!
    …We weten helemaal niets over waarheid en werkelijkheid. Elk geloof is een slap aftreksel van over hoe de werkelijkheid er mogelijk echt uit ziet.. de Paus weet het niet, de Rabbi niet, Einstein niet, geen enkele Imam, en jij en ik en onze ouders ook niet… dus wees bescheiden, cool down… Geloof is een politiek bedrijf geworden van een paar belanghebbende ophitsende machthebbers, het gepeupel volgt wel en wordt gebruikt. Zo’n spotprent, je lacht je dood…

  27. Rhido
    08 februari 2006 om 09:47 uur.

    As salaam aleykum,

    Volgens het AT5 (Amsterdamse zender) is het nog namelijk niet bekend of deze demonstratie door kan laten gaan. Bij ons in Indonesia hebben ze alleen eieren naar de ambassade gegooid. Maar ik zag daar ook een rustige actie. In Beiroet is het helemaal uit de hand gelopen. Chistelijke wijken zijn beschadigd maar ze hebben ook Jezus vervloekt. Ook een foute boel want ook Jezus is een van onze belangrijkste profeten.
    Ik denk als de demonstratie door gaat dat er misschien haat gezaaid kan worden. En dat ligt Nederland ook onderste boven. Als er gedemonstreerd word graag een rustige demonstratie, maar er kunnen ook narigheid voor komen daarom heb ik gemengde gevoelens over deze demonstratie. Enerzijds vind ik goed anderzijds vrees ik toch dat er bijvoorbeeld een groepje te veel olie op het vuur gooit. En dan is het compleet!
    Ik kan ook gekwetst voelen door die cartoons alleen door die striptekenaar, van Theo van Gogh met zijn mening hetzelfde. Maar het doet even pijn voor onze religie maar ik wil verder leven en niet ons al te veel kwaad over maken voor die gasten. Wat vinden jullie van Wilders? Mij staat het in de weg. Het zit mij niet lekker als Wilders in het land is. En die cartoons heeft hij ook op zijn website geplaatst.
    Auw! Snik, huil traan dat doet even pijn. Ik probeer de wond te genezen door een pleister op te plakken.

  28. mohamed
    08 februari 2006 om 09:59 uur.

    Hallo dit is voor al die schijnheilige marokkanen die leuk met die nederlanders meedoen en die de prentjes gewoon ook goed keuren vriendjes van Pimmie noem ik ze. Hebben jullie geen trots hebben jullie geen eer in jullie flikker zijn jullie helemaal gek geworden goedkope sletjes dat jullie er rond lopen. Jullie weten niet dat jullie uiteindelijk ook gewoon maar vieze marokkanen voor hun zijn zodra jullie weg zijn beginnen ze over jullie te auwehoeren SUKKELS en ze zijn jullie liever kwijt dan rijk en dat weten jullie donders goed zakkendragers.
    Vergeet NIET waar jullie wortels liggen uiteindelijk worden jullie daar ook begraven??
    Genoeg over deze goedkope mensen.

    Ik las hier iets over dat iemand zegt van misschien heeft Bush wel gelijk welke stomme UILSKUIKEN domme IDIOOOT durft nou te zeggen dat Bush misschien gelijk heeft heb je wel hersens ben je hersendood misschien, zelfs Amerikanen weten het en sommige stomme hollanders die snappen het nog steeds niet dat Bush de grootste dictator ooit is, een TERRORIST EN EEN STIEKEME GELDWOLF die een kruistocht tegen de ISLAM VOERT kleine Oliedief.
    Maar het kan zijn dat deze Hollanders heimwee hebben naar Adolf Hitler.
    Want wees nou eens eerlijk het lijkt er toch wel op ?
    TerroristBush beweert dat ie democratie en vrede wil op de hele wereld, laten we voorop stellen dat Bush zeker geen god is en als Bush dit echt zou willen dan had hij het hele midden oosten conflict in ieder geval geprobeert op te lossen maar hij maakt het probleem juist alleen maar groter daar en dat is wat de joden ook willen dus heeft Bush maar te luisteren want anders halen de Joden hun geld van de Amerikaanse bankrekeningen dus al schend Israel alle wetten die er zijn op deze wereld Israel zal altijd verdedigd worden door de U.S.A. en wie is de enige onderdrukker in de hele wereld Israel waar massa moordenaars gewoon komen te regeren en een koninklijk leven leiden laat me niet lachen stelletje hypocrieten Eerlijkheid duurt het langst zeggen de Nederlanders toch altijd IS DIT EERLIJK?? Waar zijn de rechten van de Palastijnen?
    Hun land is gewoon letterlijk afgepakt en iedereen zit toe te kijken en doen alsof er niets aan de hand is . Toen er wat joden werden vergasd 50 jaar geleden was dat ook heel erg maar na 50 jaar worden de joden nog steeds beloond en als slachtoffer gezien terwijl ze nu bij de Palastijnen het zelfde doen als wat er toen bij hun is gebeurd maar dan nog 10 keer erger en iedereen vind het gewoon normaal is dit Normaal? Is dit Eerlijk? Is dit Menselijk? Ik kan echt niet begrijpen dat de media en de regering het hier Noooit over hebben maar als de moslims zich beledigd voelen dan hebben ze wel tijd om hier over te auwehoeren. Ik vraag me echt af waar alle mensen zijn die het hart op de goede plaats hebben ? Ik had dit nooit verwacht van de Nederlanders die zogenaamd alles zo goed begrijpen en zo democratisch zijn, maar het is wel duidelijk het is het schoothondje van Amerika geworden en dat zal nog lang zo blijven….Helaas het was een heel mooi land met hele vredelievende mensen maar overal komt helaas een Einde aan.

    En tot slot moge Allah al deze mensen nog op deze wereld heel erg straffen zodat iedereen weet dat hier gewoon niet mee valt te spotten.

    Groetjes James Tanger Nador

  29. Amsterdammer Zeebrug
    08 februari 2006 om 10:02 uur.

    Wat in deze discussie steeds niet te sprake komt is waarom er met twee maten gemeten wordt, als het om vrijheid van meningsuiting gaat. Waarom mag persoon A zeggen wat hij vindt en persoon B niet. Waarom is het wanneer A iets negatiefs zegt over B over zijn opvattingen of zijn symbolen etc, het gerechtvaardigd is in de naam van vrijmeningsuiting en wanneer B iets roept over A over zijn opvatting meningen etc B automatisch een extremist of een anti semiet etc.

    Kan iemand van de hierboven, blijkbaar strijders voor de vrijmeningsuiting, een serieuze antwoord geven. Wie persoon A en B dat mogen jullie zelf wel raden.

  30. Jazeker
    08 februari 2006 om 10:14 uur.

    Natuurlijk moet de demonstratie op de dam niet worden “neergeslagen”. Aan de andere kant kan ik me deze reactie ook wel voorstellen, er wordt op deze site nl alleen maar gesproken over “het recht om te demonstreren”. Over de (al was het maar de morele) plicht om je aan te passen aan de rechtsorde in West-Europa hoor ik niemand. In dat licht komt de oproep (en de reacties erop) over als een oproep tot bezetting van de Dam.

    Wanneer iemand een probleem heeft met een tekening, leg het dan voor aan een (onafhankelijke) rechter. Is het in strijd met de NEDERLANDSE wet, zal je in het gelijk worden gesteld. Is dit niet in strijd met onze wetgeving, zoek dan een ander land uit om in te wonen, blijkbaar wil of kan je je niet (meer) aanpassen aan de heersende westerse normen en waarden.

    Binnenkort dus de de toets over de onafhankelijkheid van de nederlandse rechtspraak, ik ben benieuwd naar de uitslag hiervan…

    Het is uitdrukkelijk niet mijn bedoeling om kwetsend over te komen, ik wil slechts balans in de discussie brengen met mijn bijdrage. (hopenlijk ten overvloedde)

  31. Jerry
    08 februari 2006 om 10:24 uur.

    Mohamed spoort niet, kan zo bij de NS.

    Voor alle fanatieke moslims: hou op met het opdringen van jullie geloof in deze maatschappij. Voor de niet-gelovige Nederlander (de meerderheid)bestaat jullie profeet niet, hij is geen issue waarmee wij rekening kunnen/willen/gaan houden. Maar ik heb nog wel goed nieuws: we kunnen hem dus ook niet beledigen want hij is niks voor ons (snap je).

  32. Dan
    08 februari 2006 om 10:25 uur.

    Sinds 2002 hebben arabische media 1400 spotprenten gepubliceerd waarin het geloof van de Israeliers door het slijk wordt gehaald. Selectieve verontwaardiging ?

  33. Kariem
    08 februari 2006 om 11:13 uur.

    Zou het niet goed zijn als we met zn allen op de Dam gaan bidden?
    Zou het niet goed zijn als we op de Dam staan we de gedachtes van onze profeet bij ons dragen.
    Eenheid, eensgezindheid, respect en zijn voorbeelden volgen.
    Laten we aan ons door de Islam meegegeven fatsoen gebruiken En laten we ons gedrag niet verlagen tot die van de Denen.
    En op die manier ons boodschap verkondigen.

    Ik ben van mening dat demonstreren wel kan als het maar met respect en fatsoen gebeurt ook al is het in stilte en de Media niet de kans geven om anders te rapporteren.

    Soms is stilte krachtiger en indrukwekkender dan geluid

  34. rob
    08 februari 2006 om 11:15 uur.

    mohamed je bent zo’n voorbeeld van een cliche mannetje (Koot en Bie, ken je ze..? waarschijnlijk niet…). Hoofdletters maken geen indruk, maakt een erg schreeuwerige indruk, en daar houden de meeste mensen niet van, zien we al te veel op het journaal… Ik kan me wel voorstellen dat je het niet naar je zin hebt in Nederland, met zo’n mensbeeld zou ik hier ook niet kunnen leven…

  35. toby
    08 februari 2006 om 11:32 uur.

    Als er een paar spotprentjes staan is de wereld te klein. Maar ondertussen worden homo’s wel in elkaar gemept door moslims. Maar daar hoor je niemand over. BAH!

  36. retep
    08 februari 2006 om 11:32 uur.

    Mensen,
    Kijk nou eens naar de economie en het leefklimaat is onze westerse landen en vergelijk die eens met het gemiddelde moslim land….
    Het is hier mooi groen en prettig om te wonen, we hebben werk en dus brood op de plank, er wordt goed voor ons gezorgd als we ziek zijn, we hebben schoon drinkwater uit de kraan, we hebben een kliko om ons afval aan de straat te zetten en we habben allemaal een computer met internet waarmee we de wereld in de gaten kunnen houden en hier op reageren.
    Zij wonen in een grote zandbak, in een karig huisje of hutje, willen niet werken want men moet naar de moskee en hebben dus honger, moeten water halen bij een put ergens in het dorp en gooien onderweg daar naartoe hun afval op straat. Ze hebben geen computer en horen alleen via hun iman wat er in de wereld gebeurd en hoe ze daar zo extreem mogelijk op moeten reageren. En ze hebben hier ook tijd voor… ze kunnen de hele dag demonstreren en ambassades vernielen.

    GA TOCH WERKEN MAN! Zorg dat je je eigen land op orde hebt, dat je trots kunt zijn op wat jullie allemaal samen gerealiseerd hebben…. doe iets nuttigs, niet voor het geloof, maar voor jezelf!

  37. shoushou
    08 februari 2006 om 11:36 uur.

    door alle gewelddadige demonstraties die hieruit voortkomen, worden moslims alleen maar in een nog slechter daglicht gezet. op die manier verpest je het voor jezelf lijkt me. een groot deel van de westerse wereld heeft al niet zo’n positief beeld van de islam en dat wordt op deze manier alleen maar versterkt….

  38. Cattiveria
    08 februari 2006 om 11:44 uur.

    Verbijsterd ben ik na het lezen van de posting van Mohamed. Hoe durf jij over “Genoeg over deze goedkope mensen” te spreken? Dat heet “spugen in het bord waarvan je eet”.
    Mensen zoals jij-die misbruik maken van de Nederlandse gastvrijheid-zouden snel weg moeten worden gestuurd. Dat kan eigenlijk alleen maar met een tijdmachine gezien jouw archaische ideeen.
    Het liefst zou ik je persoonlijk een paar flinke schoppen onder je r**t geven.
    Laat één ding duidelijk zijn: ik(en met mij vele andere Europeanen) laat me echt niet op stang jagen door jullie middeleeuwse inquisitie.
    Alsof niet iedereen weet dat deze cartoons aan zijn gegrepen om angst te kweken. Oh ja, en je kunt gerust de toorn van Allah over ons uitroepen want wij hebben onze eigen God die voor ons opkomt.

  39. MENSELIJK
    08 februari 2006 om 11:55 uur.

    dag dames en heren
    ik deed deze week de tv aan of ik hoorde van alle spotprenten etc.
    gister zag ik ene balkeellende en ik dacht
    daar komt ie weer aan, ik hoorde m weer ns wat zeggen wat mn bloed deed stollen, maaar goed wat zei meneer precies?
    hij zij dat de moslim(leiders) (ael) moesten stoppen met spotprenten over de jodenvervolging en dat leiders zich niet moeten bemoeien met spotprenten (uit wraak ) maar welke leiders van welke landen vraag ik me dan af, zijn er mee begonnen? ok er was n man die heette theo van gogh die kent iedereen wel ,die is vermoord in oost door mohamed .b
    ok, dat was geen politicus, dat hij rare dingen gaat zeggen ok want hij zag r niet uit en iedereen die m hoorde praten weet dat ie gewoon aandacht zocht en in de picture wou staan, en dat is m heel goed gelukt!!!!!!!
    ok, maar er is ook nog iemand die heeft 1 of andere prijs ontvangen voor beste of dergeijlkse europeaan(maar moet je daar geen europeaan voor zijn?)juistem de somalische hirshi ali, importasielzoekers van eind jare 90, die heeft n baan als moslimvrouwen vertegenwoordiger ofzoiets en die import uit somalie van de jaren 90 (die zeker n achterlijke cultuur hebben die niks met islam te maken heeft) die komt dus even vertellen hoe marokkaanse en turkse vrouwen die hier in nl geboren zijn , t even opleggen hoe zij vind dat t moet gaan met hun,ok terug naar t onderwerp en dat ging over balkenellende die zei dat politicussen zich moeten bezighouden met politiek en niet die gekke shit… wat deed hirshi ali dan met die film en gooit nog meer brandstof over t vuur door nog n deel 2 te willen maken en dan wil ik vragen aan NEDERLAND, jullie wel en wij niet? en dit is maar n klein voorbeeld ik kan er nog 100en noemen,mijn conclusie is: NEDERLAND IS FOCKING HIPOCRIET….

    P.S.
    JERRY OVER JOU SOORT TYPE DIE BEDOEL IK NOU MET HYPOCRIET NEE ALS JULLIE VOOR ONZE NEUS STAAN IN T ECHT SLIJMEN JULLIE EN ACHTER ONZE RUG PRATEN JULLIE HEEL STOER EN JULLIE KONDEN HET LANG VERBORGEN HOUDEN MAAR IK HAD JULLIE ALTIJD AL DOOR…

  40. MENELIJK
    09 februari 2006 om 12:13 uur.

    OK EN DIT IS VOOR DE REACTIES OP T VERHAAL VAN MOHAMED, HEBBEN JULLIE ONZE OUDERS NIET OMGELULD OM T MAAR PLAT TE ZEGGEN HIER OM JULLIE LAND OP TE BOUWEN…EN HEBBEN WIJ EROM GEVRAAGD OM HIER GEBOREN TE ZIJN: NEE DUS, EN OVER DIE ECONOMIE VAN JULLIE DIE”ZO GOED IS ALS JULLIE BEWEREN” HOEVEEL AFGAANSE EN IRAAKSE MENSENLEVENS HEEFT DAT GEKOST VOOR BRANDSTOF WANT DAAR DRAAIT DE WERELD OM, IK ZEG T JULLIE: HYPOCRIET….MET HOOFDLETTERS JA

  41. Bor
    09 februari 2006 om 03:48 uur.

    Zowel de bijbel als de Koran als de Torah zijn geschreven in een tijd waarbij men dacht dat de aarde plat was.

    Iedereen die nu nog dergelijke boeken letterlijk neemt en op basis daarvan wetten en regels propageert/ toepast leeft nog steeds in die tijd.
    Bush is netzomin een Christen als een Moslim die geweld aanwend op basis van de Koran. (Bush doet het met de bijbel in z’n hand Al quaida doet het met de Koran)
    Wat nogal eens vergeten wordt is dat Mohammed passifist geworden is.
    Als ik op TV mensen met de Koran zie zwaaien terwijl er ruiten ingegooid worden of mensen zie schreeuwen dat Allah groot is en daarna een brandbom naar binnen smijt dan zijn dit voor mij geen echte Moslims.

    Maar daar hoor ik niks over. Dat is toch ook beledigend ten opzichte van de Islam?

    Het gaat niet over cartoons. Het gaat over mensen die zich achtergesteld voelen en rebelleren.
    Ik durf te wedden dat 99% van die betogers deze potprents niet eens gezien hebben.

    Het enige waar ik me ernstig zorgen over maak is een Marokkaans kind van 8 jaar dat voor m’n fiets springt en begint te schreeuwen: ” Over 10 jaar zijn wij moslims toch lekker de baas hier!”

    Islam is geen achterlijke godsdienst maar moet wel op de juiste wijze geinterpreteerd worden.het enige conflict dat er bestaat is het verschil tussen democratie en godsdienst in het algemeen.

    Beroep je niet op je ouders die zo hun best gedaan hebben want daar heb je zelf ook profeit van. Dit bevestigd alleen maar je eigen achtergestelde zelfbeeld en is veel te makkelijk om als argument te gebruiken om maar ergens tegen te zijn.
    Dit is exact hetzelfde als Autochtonen die elke keer weer met dezelfde bekrompen argumenten komen.

    Met oog om oog tand om tand schiet je niks op want je weet nooit wie er begonnen is en daarom helemaal niet wanneer het ophoud.

  42. Chimp
    09 februari 2006 om 07:34 uur.

    Beste Mohamed,

    Weet je dit ik er niets van geloof dat jij van origine Marokkaan zou zijn. Ik denk eerder dat jij tot dat kleine, extreem rechtse groepje neo-nzi’s behoort en je comments alleen tot doel hebben het vuurtje verder op te stoken.

  43. Chimp
    09 februari 2006 om 07:54 uur.

    @ Beste MENELIJK
    Waarom niet wat genuanceerder? Er is toch ook geld dat welkom was, terug gevloeid naar Turkije of Marokko. En ik heb er evenmin om gevraagd om hier geboren te zijn ….. maw een waarheid als een koe, die voor iedereen geldt en dus niets bijdraagt aan welke discussie dan ook.
    Uit wat ik lees en hoor maak ik overigens niet op dat die economie van ons op dit moment nou zo goed is. Maar waarschijnlijk bedoel jij het over de lange termijn. En daar heb je wel een punt. Maar moet je nu nog blijven hangen bij zaken die in het verleden gebeurd zijn? Dan kan je beter een deel – en dat mag best veel groter zijn – gebruiken om anderen te helpen. Waarbij veel beter voorkomen zou moeten worden dat hulpverleners zelf een te groot aandeel gebruiken en de machthebbers bij de hulpverkrijgers de zaak in hun eigen zak steken. De wereld draad idd om brandstof, dat geldt voor alle landen. Daarbij hebben zowel de gebruikers als de leveranciers boter op hun hoofd. Verdwijnt er niet een onevenredig groot aandeel van de opbrengsten bij leveranciers in het MO in de zakken van een klein groepje? De wereld moet verbeterd worden, kan veel beter, maar of redeneringen als die van jou daar een bijdrage aan leveren? Die zorgen er eerder voor dat mensen tegenover elkaar komen te staan ipv gezamenlijk hun schouders eronder om tot een betere wereld te komen.

  44. Astitou Events
    09 februari 2006 om 11:12 uur.

    Beste mensen,

    De meest dwaze stap die een moslim kan zetten wanneer zijn religie beledigd wordt is zichzelf verlagen tot wederbelediging. Dat bewijst voor mij wat voor een domme organisatie de AEL is. Die organisatie hoort bij mij in het rijtje; Wilders, Hirshi Ali, en nog een paar van die malloten.Als moslim keur ik daarom de spotprenten van de AEL ten zeerste af. Daar blijft het voor mij ook bij. Aangezien ik moslim ben en niet Joods, voel ik me niet aangeproken door die prenten van de AEL. De Joodse gemeenschap voelt zich daarentegen wel aangesproken en beledigd enz. daarom heeft het CIDI ook een klacht ingediend tegen de AEL.

    Waarom sommige mensen hier aangeven dat wij(de moslims) met twee maten meten begrijp ik niet! Het klopt dat de cartoons een aantal maanden geleden gepubliceerd zijn. Alleen was ons dat niet bekend. Nu het wel bekend is door alle media aandacht komen de moslims wereldwijd in protest. Ook zijn er de afgelopen weken protesten geweest in allerlei Europeese landen. In Nederland niet!! Maar gezien het feit dat ook de Nederlandse media, maanden na de oorspronkelijke plaatsing in Denemarken, het nodig vonden om het ook te plaatsen, terwijl zij al op de hoogte waren van het effect dat het heeft in de moslimwereld, vind ik dat wij ook het recht hebben om onze stem te laten horen als Nederlandse moslims. Waarom wordt er steeds maar over ons heen gelopen? Waarom wordt er geen rekening meer gehouden met de 1 miljoen Nederlandse moslims? Waar is de nuchterheid van de Nederlanders gebleven? Waarom moet een nietszeggende en zeer incomopetente politicus als Geert Wilders misbruik maken van en hele gemeenschap om zijn stem te laten horen. Heeft hij niks anders te zeggen dan alleen maar verwijzingen naar moslims? Waarom horen wij alleen maar van hem op het moment dat er iets speelt wat met moslims te maken heeft? Hij beledigt ons, hij spot met ons, hij stopt ons in een hoekje, hij stigmatiseert en TERRORISEERT ons! Dat laten we toch ook allemaal toe, onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Het feit dat hij en Hirshi Ali nog leven bewijst dit toch?!

    Ik zal in ieder geval zaterdag aanwezig zijn!

  45. Bor
    09 februari 2006 om 12:56 uur.

    Geert W. wil jullie alleen maar provoceren en zieltjes winnen trap daar nou niet in.
    Er zijn heel heel heel veel Nederlanders die NIET over Moslims heenlopen.
    Te veel Trots is een slechte raadgever.
    Hij speelt niet met “jullie” (als je van jullie kunt spreken dan) want hij speelt ook met domme Nederlanders die stigmatiseren dus ik voel me net zo beledigd.

    Asitou, ga jij maar lekker naar Amsterdam en roepen dat HA en GW dood moeten dat zal de boel wel verbeteren.
    Dan doe jij dus precies wat Geert W. wil aantonen namelijk: Dat Moslims agressief zijn en ben jij zijn instrument. Trap daar nou niet in denk eens wat verder dan enkel in termen van belediging en stomme trots.

  46. vecht voor je recht !!
    09 februari 2006 om 02:05 uur.

    hey

    Ik heb echt genoeg van deze mensen hier die het alleen maar goed willen uitpakken en zogenaamd mee gaan in die vrijheids van meningsuiting jaa tuurlijk we leven in een democratie land waar je veel kunt zeggen en doen maar er zijn bepaalde grenzen om anderen niet te kwetsen dus je houdt rekening met een ander dus een vb als ik een dikke vrouw zie op straat zeg ik ook niet tegen haar he dikke ga eens afvallen en als ze me vraagt waarom ik zoiets zeg jaa vrijheids van meningsuiting of ik vind de daden van hitler heel goed jaa vrijheids van meningsuiting. Dat klopt natuurlijk niet er zijn dingen die je niet zomaar kunt zeggen je mag wel alles denken maar niet alles zeggen zoals me docent altijd zei !!

    Wij moslims respecteren ons geloof en laten niet met ons spotten ons geloof komt op nummer 1 boven onze ouders, kinderen, familie etc. Wij hechten waarde aan de regels van islam want wij weten wat zal komen wij weten dat er een tijd komt waarin wij zullen berecht. De meeste mensen hier denken alleen maar aan geld, sex, en zogenaamd gelukkig leven een mensen leeft gemiddeld ongeveer 75 jaar daarmee is een eind aan je leven en daarna ……….. denk daar mee eens goed over na !!

    En trouwens ik vraag me af waarom doen mensen dit toch er zijn over de hele wereld genoeg dingen om over te tekenen waarom precies over onze heilige profeet ik weet niet waar dit naar toe gaat eerlijk gezegd er was eindelijk weer een beetje rust in de ned samenleving en dan komt zoiets. Nog een vraag trouwens waarom zien we nooit van onze kant ( islamieten) iemand die een ander geloof beledigd dat is vrijwel nooit gebeurd waarom omdat in de koran staat dat we alle geloven moeten respecteren. Maar hoe kunnen wij jullie nou respecteren als wij niet met rust worden gelaten waarom altijd de islam aanvallen. Omdat jullie ( niet islamieten inzien dat wij een beter geloof hebben, reiniging ,respect,5 keer per dag bidden jaa niet alle moslims houden zich eraan maar ik weet 100% dat elke moslims klaar staat om voor zijn geloof op te komen ik welke situatie hij nu ook zit.

    En voor alle slijmers vinden jullie het niet erg om de kontjes af te likken of hebben jullie nog steeds niet door dat jullie worden beledigd. Hebben jullie niet door dat ze jullie zwart maken of hebben jullie geen eigen persoonlijkheid jullie mogen het zelf weten laat jullie maar leiden door deze kritiek op de islam ze willen gewoon de islam vernietigen hun kunnen niet aanzien hoe begaan wij zijn met ons geloof.

  47. H. Mukhtar
    09 februari 2006 om 02:44 uur.

    Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
    Iets over de verbondenheid van Islamieten/moslims met hun religie/godsdienst:
    Wij die de Islam belijden staan dichtbij onze godsdient en met ons gevoel dichtbij God/Allah SWT. Ik zou willen zeggen dat wij één zijn met godsdienst en God.
    Christenen zien tegenwoordig hun godsdienst als een noodzakelijk kwaad. Zie op zondag de lege kerken. “Waarvoor heb je je godsdienst en God nodig. Je hebt het goed. Je bent rijk”. Dus, maakt iemand een grapje over de christelijke godsdienst, voelt niemand van de chritenen zich aangesproken. “Godsdienst grapje? Raakt mij niet”.
    Hoe zit met de Islam-belijders? Wij staan dichtbij ons geloof en dichtbij Allah SWT. Een grapje raakt ons. Zo simpel is dat.
    O westerlingen, weet dat nou. Wij houden niet van dat soort grapjes.
    Wassalam,
    Mukhtar.
    .

  48. Pieter Tinbergen
    09 februari 2006 om 02:56 uur.

    Beste Mensen,
    Het is jullie goed recht om wat mijn part te demonstreren voor een leuker logo voor de supermarkt maar in deze zaak krijg ik toch steeds meer de indruk dat de inhoudelijke irritatie zich richt op de verkeerde zaak

    De kwestie tast een aantal grondprincipes aan die ik namelijk zeer hoog acht.

    1- De onderscheiding van het individu ten opzichte van het land dan wel groep waar dat indiviu uit komt. Een Deense cartoonist maakt die cartoons per definitie niet namens alle Denen..
    2- De vrijheid van een politiek kunstenaar om alles te percifleren.
    Dit is een aanval op de onafhankelijkheid van de journalistiek die verloren lijkt te worden.
    3- De solidariteit met hen die aangevallen worden wanneer die aanval zo evident op foutieve grondslagen gebaseerd is. Volkomen terecht nam de hele Westerse wereld het voor Salman Rushdie op toen hij werd aangevallen. Waarom is men nu niet zo duidelijk met betrekking tot de Denen, de Deense krant en de Deense Cartoonist?
    4- De morele aanval door demonstranten op een cultuur die ik lief heb. Daarmee heb ik het niet over de Deense cultuur, die ken ik niet zo goed, maar wel een cultuur van waaruit alles belachelijk gemaakt mag worden. Dat haalt namelijk de zwaarmoedigheid van zaken af; relativeert zaken en kan kwesties in een bepaald perspectief zetten hetgeen de taak van zowel de kunstenaar als de journalist is denk ik.
    5- En, maar dat zeg ik als atheïst: de beledigdheid over een figuur en boek dat 1400 jaar geleden geboren en ontstaan is. Daar snap ik werkelijk helemaal niks van. Kunnen de demonstranten zich in deze tijd niet over zinnigere dingen boos maken. Discriminatie van Marrokanen, inval in Irak, Oorlog om olie etcetera etcetera… maar niet dit.

    Om al deze redenen wil ik op mijn kleine manier me solidair tonen met iedere Deen die nu wordt aangevallen inclusief de maker van de cartoons en de krant die ze publiceerde.

    Als klein symbolisch wapentje in dit mondiale meningsverschil heb ik een Deens vlaggetje op mijn raam geplakt. Wellicht een aardig symbolisch iets voor anderen die ook boos zijn om ook te doen..

  49. Janssen
    09 februari 2006 om 03:09 uur.

    Tja,wat zal ik zeggen!!
    Zoveel drukte om een paar prentjes!!
    Kennen jullie dat spotje van de overheid??
    Kort lontje???
    Wel…..deze mensen hebben helemaal geen lontje!!
    De reacties zijn buiten alle proporties,zo erg,dat er doden bij vallen…….ook de wil van Allah???
    Ik noem het godsdienstwaanzin,want dat is het natuurlijk,niks meer of minder.
    De meeste hebben de prenten niet eens zelf gezien,het is pure opruiing.
    Mensen,gebruik jullie tijd beter……..

    Wat Geert Wilders betreft,beetje dom doe prenten te plaatsen,ik had hem wijzer geacht……

  50. Astou
    09 februari 2006 om 03:27 uur.

    @vecht voor je recht!

    Je zegt aan de enke kant : Nog een vraag trouwens waarom zien we nooit van onze kant ( islamieten) iemand die een ander geloof beledigd dat is vrijwel nooit gebeurd waarom omdat in de koran staat dat we alle geloven moeten respecteren.

    En een paar regels later zeg je weer: Omdat jullie (niet islamieten) inzien dat wij een beter geloof hebben.

    Ik vind dit hypcriet en geen respect hebben voor een ander geloof. Ook al geloof ik in iets anders dan jij, betekent dit niet dat wat ik vind slechter is, (maar ook niet dat het beter is!). Jij stelt wel dat jou geloof zowiezo beter is dan een ander geloof. Ik denk dat dat een van de oorzaken is waardoor veel problemen ontstaan op deze wereld.

  51. Aanhanger van wat?
    09 februari 2006 om 03:50 uur.

    Erg zwakke reacties.

    Ik lees twee soorten reacties
    a) fel tegen de moslims
    b) fel tegen de niet-moslims.

    Ja, een ieder heeft het recht om te zeggen wat hij/zij wil. Maar met een beperkte mate. Ik kan me niet voorstellen dat ik morgen de AD open en ik lees dat Jezus Christus een pedo-jood was en dat hij iedere christen voor de gek heeft gehouden…etc etc Ik kan veel meer domme nutteloze en schaamteloze uitspraken verzinnen.
    Heb respect voor ieder individu…dat kun je zowel in de bijbel, koran en alle andere belangrijke beoken teruglezen.
    En voor de atheisten onder ons.. als ze een beetje helder nadenken en respect kunnen tonen..Dan ga ik er vanuit dat wij het bovenstaande delen.

    Ik ben zeer tegen de gepubliceerde cartoons. Er moest ook zeker een reactie komen van de islamtische werelde.
    Jammer dat de islamieten vele belangrijke gebouwen..etc plunderen.
    Dit is wel een teken..dat het erg hoog zit bij hen… hierop volgt weer het woordje respect..respect respect..

    Als de persoon, die de cartoon heeft verzonnen..respect had voor een ander..Dan had hij dit niet gedaan.

    Ik hoop dat de demonstratie voorspoedig zal verlopen!!!!!!!!!!

  52. Aanhanger van wat?
    09 februari 2006 om 03:54 uur.

    En ja..
    Ik zal zeker van de partij zijn.

  53. Bor
    09 februari 2006 om 03:55 uur.

    Je spreekt jezelf tegen

    maar er zijn bepaalde grenzen om anderen niet te kwetsen dus je houdt rekening met een ander dus een vb als ik een dikke vrouw zie op straat zeg ik ook niet tegen haar he dikke ga eens afvallen

    En daarna:

    En voor alle slijmers vinden jullie het niet erg om de kontjes af te likken of hebben jullie nog steeds niet door dat jullie worden beledigd.

    Dat is dus beledigend naar de je eigen geloofsgenoten en dus naar je eigen geloof.

  54. koen
    09 februari 2006 om 04:15 uur.

    Over respect voor andere geloven zou ik dit willen opmerken: de soennieten en sjiieten – beiden zeggend de ware Islam te verkondigen – staan elkaar al eeuwen naar het leven. En het woord respect heeft in Nederland allang zijn waarde verloren, omdat het voornamelijk wordt gebruikt door mensen die wel respect eisen, maar niet bereid zijn respect te geven.

  55. InGeniuZ
    09 februari 2006 om 07:53 uur.

    Jerry,

    Maak jij maar grappen over alles. Als jij een gehandicapte kind hebt, maak dan grappen over je kind, hoe kreupel die is, of dat ie kan racen met rolmobiel, of “wordt moeilijk dansen met een lekker wijf zonder die benen”. Jah, maak maar grappen over iedereen, het maakt niet uit of het kwetsend is of niet, het is je goed recht man.

    Verder vind ik het gewoon belachelijk dat er zulke achterlijke moslims zijn die zo overdreven geëmotioneerd raken. Volgens mij de meesten daar in het midden-oosten weten niet eens wat er precies aan de hand is. Zo zijn zulke figuren makkelijk te manipuleren door de politiek.

    Nogmaals die tekeningen kunnen me geen reet schelen, ze doen me niks dus reageer ik ook niet zo “emotioneel”. Maar wat als we er niet veel van aantrekken, is de kans dan niet groot dat er mensen zijn, die het als uitdaging zien, die dan nog groffer en beledigender tekeningen over de Islam maken? Nou ik denk het wel. Dus waar licht dan de grens waar het nog kan en wanneer je overschrijdt mensen ermee kwetst.

    Eén ding geloof ik wel en dat is in God. Verder geloof ik dat veel mensen in één ding geloven en dat is in geld!

  56. Bor
    09 februari 2006 om 08:05 uur.

    Koen, zat ik net over te denken.

    Koerden en Turken die elkaar naar het leven staan.
    Onderlinge strijd tussen de Palestijnen met oa ook geloof als twistpunt.
    En als je nog effe doorzoekt weet ik zeker dat je nog veel meer groeperingen kunt opnoemen.

    Moslims ( om ze dan allemaal maar voor het gemak even op een hoop te gooien) hebben de grootste moeite om elkaar te respecteren en elkaar met rust te laten. Dat kun je hier op dit forum al lezen.
    Dus de enige bindende factor die men hard nodig heeft om de boel bij elkaar te houden is een gemeenschappelijke vijand, dat verbroedert.
    Hierdoor wordt het een stuk makkelijker om onderling een beetje met elkaar overweg te kunnen. In dit geval zijn wij (het westen) dus de klos.

    (Precies wat Bush ook doet
    “The terrorists” zijn onze vijand. De communisten zijn weg en nu hebben we een nieuwe vijand nodig om de boel bij elkaar te houden)

    Het feit dat een bepaalde groep (veelal jongere) Allochtonen zich zo graag beroepen op het geloof ligt oa in het feit dat men een stuk identiteit kwijt is omdat ze hier denken dat ze geen Nederlander zijn en in het land van herkomst ook niet meer gezien worden als autochtoon.
    De enige binde factor die dan overblijft is het geloof.
    Trots en eer is iets dat de boel nog eens versterkt en daardoor wordt elke poep of scheet opgeblazen en gebruikt als een bevestiging voor de eigen achtergestelde gevoelens.

    Geweld is altijd een teken van onmacht omdat er geen redelijke beargumentering meer is. Dan mep je d’r gewoon bovenop in de veronderstelling dat je maar moet voelen omdat ik m’n zin niet krijg.
    Als ik het niet eens ben met m’n vrouw of vind dat ze onbeleeft is, kan ik haar slaan en respect afdwingen en dan maar denken dat ze me respecteert maar ze zal hierdoor juist haar respect verliezen.

    Die manier heet respect afdwingen en dan denken dat dit werkt terwijl je juist het ongekeerde bereikt. Maar dat is vaak binnen die cultuur nog lang niet doorgedrongen. Ik heb veel gewerkt met Allochtone. kinderen in Adam Noord en daar was het heel gewoon voor een kind van 10 om te zeggen: ” Ik maak je af hoor! of Ik maak je dood, als ze kwaad waren.

    ————————-
    De Marokkaanse trots is voor ons nederlanders niet te begrijpen die trots zit er gewoon in. Ik heb daar heel veel trucjes voor moeten verzinnen om daar mee om te leren gaan. En ik snap daar nog geen snars van.
    Zal wel temperament zijn als de Italianen met hun vendetta’s of trotse Spanjaarden. Die trots die kennen wij nederlanders niet en omgekeerd worden wij vaak ook niet begrepen. Je wil niet weten hoe vaak ik ben beledigd tijdens mijn werk.
    Ik denk dat de Moslimwereld deze kans juist moet aangrijpen door trots te zijn en te laten zien dat ze zich niet laten verleiden door geweld of bedreigingen. DIE Moslimmeerderheid mag van mij wel eens wat vaker z’n gezicht laten zien en veel meer op de voorgrond treden.
    Dat even terzijde.
    ————————-
    Terug naar het onderwerp.
    Kleine mensen schreeuwen altijd het hardst omdat ze klein zijn en bang.

    Als de demonstratie van zaterdag vredig verloopt dan kan dit een bewijs zijn en daar zal men respect mee verdienen.
    Als men in staat is op een eervolle wijze de gekrenkdheid ten toon te spreiden en hun extreme achterban in toom weet te houden dan heb ik daar alle respect voor en met mij vele andere Nederlanders en dan zou je zelfs een situatie kunnen creeeren waarbij veel meer nederlanders zullen zeggen .” Verdomd,ja was wel lullig die tekeningen.”

    Zolang er geroepen wordt dat Geert W. of Hirsh. A. dood moeten zal er geen respect komen. Nooit.

    Als men (de organisatie) twijfels over heeft (of dit gaat lukken) lijkt het mij niet verstandig geen demonstratie te houden.
    Dan kun je achteraf natuurlijk zeggen dat het een minderheid was die de ruiten van de Bijenkorf hebben ingegooid maar dan is de beeldvorming alweer verpest. Net als die demonstratie op het Mercatorplein in Adam waarbij na afloop de buurt nog even in elkaar getrimd werd.

    Respect en vertrouwen moet je verdienen niet opeisen.

  57. Bor
    09 februari 2006 om 08:09 uur.

    Alert, hier de link:

  58. sterrenstof
    09 februari 2006 om 09:55 uur.

    Doe vooral iets nuttigs op je vrije zaterdag en ga zeker als een gefrustreerde in je slachtofferrol staan schreeuwen om een paar prentjes, of ook leuk.. op vlaggen lopen, piesen, verbranden.. prima errug indrukwekkend hoor… tjonge, kan er ook nog wel een ruit ingegooid worden of een auto op zijn kant.. ha heerlijk… weer even je gram kwijt… ongeveer zo allahjezus dom als hooligans met hun voetbalreligie, (kan je ook zo lekker mee discussieren…) moet ook zo’n heerlijk gaaf vet primitief oergevoel gevoel geven.. wij tegen zij, slopen die boel en lekker de juuten jennen… nee prima als je toch al een lekker imago hebt moet je het vooral bevestigen… veel plezier en de krantenkoppen zijn straks voorspelbaar… zeker in de Telegraaf… als je een beetje je best doet kom je misschien zelfs in de krant met een leuke actiefoto, iets om erg trots op te zijn en waarmee je geloofsbroeders waar ook ter wereld veel plezier mee doet… Allah/God kijkt toe, grijpt nooit in en vindt het goed… die is almachtig en heeft het verzonnen kennelijk.
    Religie.. ik ben blij dat ik er niets mee heb, afgezworen, hiernamaals of reincarnatie, hel en verdoemenis… stel je nou gewoon maar voor dat er niets is voor je hierna, en niets van “waarheid” staat in al die mooie boeken, geen nirvana, geen engelen, geen hel.. dust to dust… sterrenstof… met zijn allen 1, gaan we wellicht weer normaal doen…

  59. Martien
    10 februari 2006 om 11:24 uur.

    Ik vind dat de tekeningen in eerste instantie mogen gepubliceerd worden. Maar ik betreur en veroordeel de latere gepubliceerde tekeningen! wie doet nou zoiets? Nog effe doorsteken, je ziet toch dat mensen al demonstreren en zeggen dat het te ver gaat, nee nog effe wat meer op het vuur gooien. Maar aan de andere kant zie ik ook veel spotprenten van Joden en Christenen rondgaan bij de moslimgemeenschap. Hoe zit dat dan? Kan iemand me dat uitleggen? En hoe wil een moslim die anderen veroordeelt ( lees goed! een moslim die anderen veroordeelt dat zijn dus niet allen) dan zelf buiten schot blijven? Is dat niet hypocriet?

    * een niet kant kiezende nederlandse vrouw*
    Martien

  60. amore
    10 februari 2006 om 12:07 uur.

    martien
    we hebben nooit tekeningen gemaakt over jezus en moses
    en onze koran zijn ze heilleg.die worden gerspecteerd
    als je tekenengen maakt over politicus ,en over gewoon mansen
    zal bijna niemand iets over zeggen.wat betreft joden heeft te maken met bezeten van palistina, een jaar geleden werd eeen redacteur in
    n zeeland ontslagen omdat hij iest gepublisserd over scharon
    ik kom overaal in marokkaans gemmenschap .ik nooit vaj mijn leven
    een print gevonden met afbelden van jezus.diet is gewoon provocatie
    wat heeft profeet met huidige situatie te maken

  61. Ribaaa
    10 februari 2006 om 12:50 uur.

    hey,

    Jaa wat willen jullie nou horen wat willen jullie van de islam het liefst zien jullie ons in gaskamers verdwijnen het liefst zien jullie ons als honden geketend aan een ketting het liefst zien jullie helemaal niet meer en zeker niet de islam.

    Wat wil jullie nou mee bereiken met die tekeningen wat is het doel. mensen raken van binnen waar ze ergn van houden. Of om de wereld te laten lachen om ons geloof en onze heilige profeet Mohammed. Om hem zwart te maken en hem uit te lachen.

    En ojaa net reactie gelezen als Allah wil dat er doden gingen vallen geloof me dan zul je iets zien wat je nooit eerder hebt gezien helemaal niet te vergelijken met 1 en 2 wereldoorlog samen bij elkaar.

    Vrijheids van meningsuiting is gewoon een schuil naam om mensen te kunnen beledigen. Jullie denken dat dames met hoofdoekjes of sluier of een man met een baard geen gevoelens hebben jullie zien ons aan als beesten maar komt goed.

    gegroet de beest hahahahah

  62. Martien
    10 februari 2006 om 01:50 uur.

    hmm dat denk ik helemaal niet. Ik ben de laatste die iemand maar ook in een hokje zou plaatsen. Tis meer je eigen gedachten bij wat de omgeving jou heeft laten denken. Jammer. Ik hoop dat je van mening zult veranderen, dat niet iedereen slecht is en zo over de islam denkt of over vrouwen met een hoofddoek. Ook daar heb ik niets op tegen… Vind het erg makkelijk zo te praten van je. Je bent wel heel simpel..heb je nog andere oplossingen bedacht? Of ga je waar maken wat de media vaak schrijft over islamieten, dat ze alleen maar kunnen aantwoorden met geweld en niet met doordachte oplossingen?

  63. Martien
    10 februari 2006 om 01:52 uur.

    Amore! Ik geloof je helemaal. Ik heb het nagevraagd en je hebt gelijk. Maar hoe zit het eigenlijk met dat je niet Mohammed mag natekenen? In jullie godsdienst mag je de profeet niet natekenen zei een Marokkaanse vriendin van me, maarrr ik snap eigenlijk niet waarom.. Ja ik snap wel dat de spotprenten echt de spuiiiigaten uitlopen. Ik keur ze echt af…ze zijn echt heel erg beledigend!

  64. Bert
    10 februari 2006 om 02:04 uur.

    @Ribaaa: hoe weet jij nou wat mensen denken en willen als je nooit met ze gepraat hebt. Niet alles geloven wat Bin Laden & co roepen, kun je zelf niet nadenken? je lijkt wel gehersenspoeld man

  65. Casey
    10 februari 2006 om 03:05 uur.

    Stel, ik woon als (Christelijke) Nederlander in het Midden Oosten en wil daar een kerk bouwen om mijn geloof te beleiden. Krijg ik daar dan toestemming voor? NEE.
    Stel dat ik wil reageren op spotprenten over mijn God, kan ik dat dan vrij doen? NEE want er is geen vrijheid van meningsuiting.
    Stel dat ik een demonstratie wil houden omdat ik mij beledigd voel, kan dat dan? NEE, dan loop ik het risico gevangen genomen te worden.

    Maar woon ik als moslim in Nederland dan mag dat allemaal wel, dan is er (soms helaas) vrijheid van meningsuiting die boven andere wetten uittorent.
    Het is een ieders goed recht daar gebruik van te maken.

    Maar de – in mijn ogen – zeer overtrokken reacties uit de moslimwereld, maanden na publicatie van een paar spotprenten, is een oneigelnlijk gebruik van die vrijheid van meningsuiting.

    Ik heb meer het idee dat een aantal radicale moslims inspeelt op de gevoelens van hun vredelievende geloofsgenoten en hen dusdanig manipuleert dat er uiteindelijk zelfs een godsdienstoorlog uit kan ontstaan.

    En dat valt niet te rijmen met het veel gehoorde: de islam is een vredelievende godsdienst.

    Laten we toch gewoon met z’n allen proberen vredelievend naast en met elkaar te leven, ongeacht godsdienst, rang, stand of geaardheid.

    De meeste oorlogen zijn helaas ontstaan uit meningsverschillen over de godsdienst.

  66. Joan
    10 februari 2006 om 03:05 uur.

    Ik word heel verdrietig van deze chaos, alweer… Er staan mooie reacties tussen en reacties waardoor ik weer snel deze site zou willen sluiten. (moh. Bijv)Voor mij is er geen probleem met de moslims. De problemen worden gemaakt en dan vooral in de media. Naar mijn mening zijn deze prents gepubliceerd om weer een reactie uit te lokken en dat is gelukt… Als iedereen zich nou eens niet door haat liet leiden maar door liefde. We zijn allemaal kinderen van God, Allah gemaakt van hetzelfde vlees en bloed. Alle geloven zijn gericht op liefde naar elkaar toe, waarom elkaar dan belachelijk maken??? Noem me naief, stom maar ik doe hier niet aan mee.
    Liefde en wijsheid,
    Joan

  67. amore
    10 februari 2006 om 04:53 uur.

    martien

    het zit iengelijk zo we weten niet hoe de proffeet uitziet ,we kunnun
    nietr iederen als profeet gaan vergelijken,dat is een beledigen om
    gewoon iemand als profeet te vergelijken zelf in onze fims,is hij niet te zien, je ziet allenmaar zijn schaduw meer niet,er zijn meer heillige mensen die ook niet in beld komen zoals sidna ali
    ik vindt fijn van je dat je op je manier achter te komen hoe en elkaar zit, op deze manier word je alenmaar wijzer van een weet je
    waarover je discuseerd,ga zo door groetjes

  68. Ibn Said
    10 februari 2006 om 05:36 uur.

    Het zijn Moslims zelf die Mohammed en de Islam bedoezelen.
    Dagelijks worden er onschuldige Moslims gedood door andere Moslims uit naam van Allah en zijn Profeet. De spotprenten waren niet beledigend bedoeld.
    Spotprenten zijn een satirische spiegeling op de acualiteieten. Niet degene die laat zien wat er aan de hand is is de schuldige maar die Moslims die moorden en haat zaaien, en zo Zijn naam bedoezelen.
    We moeten dankbaar zijn voor de spotprenten die laten zien dat er veel wordt gemoord uit naam van Allah. Als Moslims echt moedig zijn worden zij boos op deze terroristen en moordenaars die dagelijks de naam van de Islam en zijn Profeet besmeurd met onschuldig bloed.
    De spotprents laten een waarheid zien over hoe veel Moslims Mohammed degraderen, dus we moeten dankbaar zijn voor de spotprents en de echte laffe honden pakken die zeggen uit naam van Allah te handelen maar eigenlijk als een stel heidenen alleen maar kunnen haten en bloedvergieten.

  69. Eva
    10 februari 2006 om 05:49 uur.

    Telkens als ik de beelden zie op Tv vanuit de Arabische landen dan denk ik, wat zijnhet toch ook een stel achterlijke mensen ze lopen wat te zwaaien met de wapens schieten als gekken in de lucht.
    Echt als ik dat steeds weer zie denk ik wat een achterlijke cultuur, een achter gebleven cultuur.

  70. InGeniuZ
    10 februari 2006 om 05:57 uur.

    Bor,

    De ervaring die je hebt met Marokkaanse jongeren heeft niet veel te maken met de spotprenten, dus eigenlijk een beetje offtopic. Wat betreft de Marokkaanse jongeren, die hebben nauwelijks opvoeding. Daar moet je de ouders hard aanpakken om vluchten voor hun verantwoordelijkheid als ouders. Maar ja, als mensen niet bij de wortels aanpakken.

    Daarnaast wordt er nog steeds geluld over ze hebben hier een uitkering en dan nog klagen ook. Alsof de uitkering ons monddood moet maken. Ten tweede de huidige situatie komen wij moeilijk aan werk, bewijs maar dat het niet waar is.

    Met zuklke uitspraken wordt er nog steeds toegegeven dat wij niet tot de Nederlanders behoren, zelfs als we hier geboren en getogen zijn.

    Helaas kijken veel mensen alleen naar de negatieve kant van het geloof. Ik geloof in God en geloof in het hiernamaals. Dat is mijn visie op leven, sommige zien zichzelf als een organische robot, tjah, het is maar net waar je van houdt. Maar over God filosoferen of Hij wel of niet bestaat, daar kunnen we nog wel een keer over discussieren. Sommige filosofen zeggen dat het goede niet zonder het kwaade kan. Ok, leuk en aardig, maar wie is goed en wie is slecht, of wat zijn het?

    Ik geef toe dat wij moslims ook niet zo kritisch naar onszelf kijken en we de problemen ook niet aanpakken, we kijken slechts toe. Maar de Nederlanders lijken geen kritiek te dulden van ethnische minderheden, heeft dat te maken met het diep gewortelde superieur gevoel?

    In plaats van alleen naar elkaars slechte eigenschappen kijken en daarmee elkaar verwijten, is het misschien beter dat we elkaar op positieve punten benaderen en de krachten bundelen en samen de problemen op te lossen. Als er problemen zijn met Marokkaanse jongeren, dan moeten ook Marokkanen zijn die samen met de Nederlanders de jongeren problemen oplossen. Maar als je dan komt met kreten als rot op naar waar je vandaan komt enz. Komt dan niet overtuigend over dat jullie graag willen dat wij integreren. Dus zolang je goed doet, ben je een goede Nederlander, gaat het een keer slecht, dan rot je lekker op naar Marokko.

    Op dit moment heerst er een klimaat van jullie moslims moeten uit het westen vertrekken, we moeten niks van jullie.

    Nou ja het blijft een eindeloze discussie, waarbij mensen elkaar verwijten wie de schuldige is. Ikzelf denk dat het nooit geodkomt, want mensen zullen het toch nooit van de geschiedenis leren. En nogmaals, het draait allemaal om het geld. Een leuk voorbeeld, sinds de val van Irak, komen bedrijven van alle hoeken van de wereld bij Amerika smeken om wat opdrachten binnen te halen. Die bedrijven waren allang voorbereid, er waren bedrijven die met elkaar uitvechten voor een opdracht. Wie denkt nog aan de dood en bederf die zo een oorlog heeft aangericht. Het westen die profiteert van de olie van een Islamitisch land, goh, er zijn weinig westerlingen die het van die kant bekijken.

    That’s life, we moeten er het beste van maken.

  71. Saida
    10 februari 2006 om 05:59 uur.

    Eva misschien heb je dat idee omdat je dat zo graag wil hebben.
    Ik heb gister een documentaire gezien over liefde in Iran. Ik had een hele kreeg daardoor een mooie beeld van Iran.Maar misschien verstop ik mijn onzekerheid niet achter onwetenheid.

  72. C L O S E R
    10 februari 2006 om 07:11 uur.

    […] Vergelijk bijvoorbeeld de discussies op Al-Thabaat.com, Wijblijvenhier.nl en Maghreb Magazine. […]

  73. ali
    10 februari 2006 om 07:40 uur.

    wat een idioterie; wat een beachelijk gedrag om een paar cartoons.
    achterlijk, in alle opzichten van het woord.
    je laat duidelijk zien nog in de middeleeuwen te leven
    ronduit: achterlijk, dit gedrag.
    Laat je niet gebruiken en laat je niet opruien door een paar achterlijke figuren die heel nader belang hebbe bij het opruien van dit gedrag…

  74. Mar
    10 februari 2006 om 08:44 uur.

    Weet je wat ik nou niet snap?

    Als de Islam zo prachtig is en Nederland en de rest van het westen zo zionistisch en slecht en verdorven, waarom gaan al die fanatieke Moslims dan niet gewoon in dat fantastische land Iran wonen? daar kun je jezelf helemaal laven aan de daar o zo verheerlijkte Islam.
    Maar nee, hier is het veilig en alles zo goed geregeld, hoe hypocriet kan een mens zijn?

  75. Ramos Pereze
    10 februari 2006 om 09:02 uur.

    Mijn ouders zijn in 1964 gevlucht uit Zuid Amerika vanwege politieke vervolging.Nadat ik in 1966 geboren werd in Nederland maakte ik mee hoe mijn nieuwe vaderland zich steeds vrijer maakte. Politiek werd gescheiden van kerk , het koningshuis verloor haar macht , de kerk liep leeg , vrouwen kregen steeds meer een rol in de maatschappij waar zij recht op hadden , homo’s werden geaccepteerd , minderheden werden steeds meer beschermd.

    Nederland werd een land waar eigenlijk iedereen zich thuis en veilig voelde. Daarom kwamen er ook veel mensen van buiten de grens naar ons land om hier veilig te zijn en vooral een land waar zij hun mening konden zeggen zonder bang te zijn voor wie dan ook.

    Ik groeide op als een gelukkig kind in het progessieve Nederland. Leefde samen met mijn mede Nederlanders wit, bruin,geel en zwart.

    Totdat opeens de debatten verschenen over het per se moeten dragen van hoofdoekjes , berbers die hun oude gewoontes meenamen naar de grote steden ,korangeleerden die mij uit zouden leggen hoe ik moest leven, imams die homomoord en vrouwenmishandeling goed praatten. Burkha’s voor de klas , groepen jongeren die buurten terroriseren en mijn mede Nederlanders voor goor vuil uitschelden.

    Alles werd jarenlang aangemoedigd ,goed gepraat ,politiek correct verdedigd door politieke partijen die niet konden voorzien in wat voor ellende we zouden geraken. Pas toen de beelden op beeld kwamen van totaal verpauperde wijken waar iedereen een doelwit van haat werd, de eerste eerwraak moorden gepleegd werden werden ook zij wakker.

    Daarna kwamen nog meer moorden.De belegerde Hagse wijken,de handgranaten,de messen. Misselijkmakend.Weerzinwekkend.

    Nederland is mijn land , het land waar ik graag leef , waar ik graag omga met mijn Turkse buurman die hier nu 19 jaar woont en de overbuurman uit Marokko die net trots zijn jongste dochter heeft laten zien. Onze kinderen spelen samen op straat , groeien op , net als ik , maar nu in andere tijden.

    Deze rel rondom de cartoons roept voor het eerst bij mij enorm onbegrip op. Haat ook , haat tegen de idioten die menen dat een spotprent de aanleiding is om te vernielen , te doden , te demonsteren. Alles uit naam van een god , hun heilige profeet. Mijn overbuurman schaamt zich tegenover mij. Hij als moslim schaamt zich over hoe mensen van zijn geloof ditzelfde geloof misbruiken,verdraaien en verkrachten,alles om eigen bestwil.

    Hij is vertelde mij ,de dag na de eerste beelden rondom de cartoons , trots om Nederlander te zijn , en gelukkig te zijn om in Nederland te wonen,de luxe dat zijn kinderen naar school kunnen,dat hij een fijne baan heeft,een fijn huis en een gelukkig huwelijk. Het was net of hij zich wilde verontschuldigen.

    Soms denk ik , waarom is er zoveel stomme haat , zoveel verdomde domheid van mensen die denken met dreigen en met terreur hun Middeleeuwse gedachtengoed hier per se te moeten verkondigen.

    Dit is mijn Nederland , waar ik ben opgegroeid , het land waar ik gelukkig samenleef met mede Nederlanders , wit,bruin,geel en zwart.

    Als er mensen zijn die zich hier totaal niet thuis voelen , vanwege hun religie,hun fanatieke overtuigingen en alleen maar gelukkig zijn met hun strenge wetten en geloofregels. Dan heb ik hun een ding te zeggen.Het heeft lang geduurt , en ik dacht het nooit te zeggen maar dan zeg ik het nu.

    Rot op , rot op naar een land waar je je wel thuisvoelt. Ga naar Irak , naar Iran ga naar Afghanistan en leef gelukkig met andere medegeloofsgenoten,schiet elkaar daar overhoop omdat je buurman naar je vrouw kijkt of je dochter verliefd wordt op een afvallige..

    Dan kan ik en mijn Turkse en Marokkaanse buren weer ontspannen ons thuis voelen in ons heerlijke Nederland.

  76. koen
    10 februari 2006 om 10:09 uur.

    Mwah, ik lees hier – buiten soms echt achterlijke reacties – genoeg dingen die mij hoop geven voor de toekomst. Zelf heb ik jaren tussen de Marokkanen gewoond. Mijn buurjongen had er altijd groot plezier in om als er vrienden over de vloer waren met mijn bullterrier naar binnen te lopen. Gewoon om de boel een beetje op te schudden zullen we maar zeggen. Een van de eerste kadootjes voor mijn eerste zoon kwam van mijn Marokkaanse buurmeisje van 11. Helemaal zelf bedacht en meegenomen van vakantie. En – lieve jongens en meisjes – hoe zou dat nou toch komen? Misschien omdat wij gewoon aardige mensen zijn die geen onderscheid maken tussen Nederlandse en Marokkaanse buren? Ik dacht het wel! Zo nu en dan kreeg ik mijn echt oude Marokkaanse buurman op de stoep om officiele papieren met hem door te nemen. Met handen, voeten, Frans en mijn roestige Arabisch kwamen we er meestal wel uit. Waarmee ik maar zeggen wil: als je zo nodig met je dikke vinger naar de ander wilt wijzen, dan wijzen er altijd drie vingers naar jezelf!

  77. Gijs
    10 februari 2006 om 10:40 uur.

    Ik had maar een vraagje bij het lezen van al die discussies. Uitzonderingen daargealten, maar hoeveel jaren lagere school hebben deze autochtonen en allochtonen in het algemeen gehad? Gezien taalgebruik, grammatica en spelling vrees ik dat sommigen niet verder zijn gekomen dan groep 3. Dat belooft wat voor de toekomst van ons land als al deze halve analfabeten en hele ”drop outs” volwassen zijn geworden en een baan willen hebben. Dat lukt dus gewoon niet. En dat ligt niet aan discriminatie.

  78. Arjan
    10 februari 2006 om 11:42 uur.

    Hoi ,

    Als ze in Nederland waren gepubliceerd hadden jullie dan ook de Nederlandse vlag verbrand? zie aktie die in Eindhoven is gedaan door een groep jongeren.

    Groetjes

  79. Turkse meisje
    11 februari 2006 om 01:12 uur.

    Ik heb vandaag nog naar de discussie op vara gekeken en er kwamen hele goed punten aan de orde… Maar wat ik hierover heb te zeggen is het volgende: voor de niet-moslims is het moeilijk te begrijpen waarom te moslims zo heftig reageren op de spotprenten.. het enige wat ik daarover zeg is bekijk het is vanuit ons perspectief het is alsof we in een hoek worden gedreven. Wat al vaker is voorgekomen, een voorbeeld hiervan is dat er na 9-11 veel ophef is geweest over de moslims. En werden we met andere ogen bekeken…

    Nu is het zo dat men wetend (naar mijn mening) die spotprent heeft gepubliceerd om de hevige reactie van de moslims uit te lokken. Want men weet dat ons geloof erg belangrijk voor ons is, want je moet eerlijk zijn waarom zou een cartoonist iets publiceren/uitbrengen waar niemand naar zou omkijken?

    Het is alsof we ons geloof de hele tijd maar moeten verdedigen, wij zijn veel te trots om iets slechts dat over ons geloof wordt geïmpliceerd te tolereren. Verder werd er op de VARA besproken dat de islamitische gemeenschap in Nederland niet zo geshockeerd was of niet zoveel ophef over de prenten had als in andere landen. Dat is dan misschien niet zo maar je hoeft de straten niet op en vlaggen te branden om een statement te maken. Misschien zijn wij het wel zat om als maar negatief in de belangstelling te komen. En worden wij vervolgens als de “bad-guys” gezien. Nu moet je eens terug gaan als er geen spotprent was verschenen was er geen ophef ontstaan zonder de ophef en demonstraties waren er geen doden of gewonden gevallen. Het is een kettingreactie die alsmaar doorgaat en het begint en eindigt bij de moslims.

    Niemand maar dan ook niemand heeft het recht om iemand anders minder waardig te laten voelen, al helemaal niet vanwege zijn of haar geloof. Met deze mediastunt zijn de moslims in de ogen van de rest van de wereld weer een trede omlaag gegaan.

    Mankind must put an end to war, or war will put an end to mankind. ~John F. Kennedy, 1961

  80. Puzzled
    11 februari 2006 om 11:02 uur.

    Ik heb een paar vraagjes …

    Ik begrijp dat de Islam het afbeelden van een aantal personen en God verbied met als reden dan de profeet niet geidoliseerd mag worden.

    1. Waarom mag een niet moslim dan geen tekening van een profeet maken? Dat is toch geen geval van idolatie?

    In October publiceerde een Egyptische krant de cartoons (4 maanden geleden!) Egypte is een Islamitisch land, ent er zijn pas protesten in de laatste weken.
    Link: http://egyptiansandmonkey.blogspot.com/2006/02/boycott-egypt.html

    2. Waarom werden de tekeningen toen niet als beledigend ervaren en nu wel als het een absoluut verbod is?

    Idolatry (het is engels, ik weet geen Nederlands woord ervoor) is het aanbidden van personen ipv god. Ik begrijp dat dit verboden is voor een Moslim. Vanuit mijn atheistisch perspectief zie ik dat vele Moslims Mohammed vereren, hem bovenmenselijke eigenschappen toekennen, en bereid zijn hem hoger te stellen dan hun familie, landgenoten, of soms hun leven.

    3. Lijkt de manier waarop Mohammed vereerd wordt door moslims niet heel erg op de expliciet verboden aanbidding?

    Puzzled …

  81. mustafa
    11 februari 2006 om 11:47 uur.

    jullie zijn belachelijk, als er iets over jullie godsdienst wordt gezegd of getekend reageren jullie als beesten. en nu komen jullie met domme meningen. kan toch niet , even wat respect mensen even wat respect…..

    Tekbir.
    Allahu Akbar.

  82. amore
    11 februari 2006 om 12:02 uur.

    koen
    wat jou lukt lukt niet iederen ,als je open staat voor iederen
    maak iet uit waar hij vandaan komt,het maak je leven makkelijker
    ik zeg altijd niet naar uiterlijk kijken wel naar zijn hart niet op afstand,beordellen ik denk niet dat iederen in deze land een
    keuze heeft want we hebben met elkeer te maken,we wonen naast elkaar en nog meer,mensen moeten meer mooiet doen om tot
    elkaar te komen als we elkaar op afstand blijven bekretiseren en zonder toenadering dan hebben wij hier een grotte probleem

  83. wal
    11 februari 2006 om 03:58 uur.

    laat ze lekker gaan werken hebben ze ook niet zo veel tijd om na te denken.

    En dan blijft het probleem dat de jaloezie over de westerse landen erg hoog zit.Want wij zijn rijk en hun hebben geen step gehad vroeger.

    Want daar zit het probleem dat ze zich niet volwaardig voelen en dat zal ook nooit gebeuren.

    Straks gaan zij onze oude dag voorzieningen betalen en werken ze eigenlijk weer voor ons(slaven).Dus er verandert niets….

    Allemaal zo over trokken, maar ja ze hebben niks anders te doen.

  84. amore
    11 februari 2006 om 06:25 uur.

    ARJAN
    we hebben genoeg problemen hier in nl,ondansk dat de kloof tussen
    minderheid en nederlanders is klien tegenover denemarken daar is de kloof erg groot ,ik denk als nederland als eerst land die cartoons
    had gepubliseerd was de vlag ook verbrand, nl is ook overaal betrokken waar oorlog is dankzij amerika,vlag verbranden is een
    land te vernedern zolas zij onze proffeet beledigen,onze koranschrift
    wordt ook in duitsland voor wc rol,is dit geen beledigen ,wie is nu n aan provoceren wij of het westen,

  85. .....
    11 februari 2006 om 07:29 uur.

    Take it easy..take a sisi

  86. BigPig
    11 februari 2006 om 08:40 uur.

    Even iets anders wat me opviel op deze site!
    Waarom willen marokkanen, vooral degene die hier geboren zijn, zich in Marokko laten begraven? Van mij mag het hoor, graag zelfs, maar het is een teken dat ze zelf niet (nooit) echt willen integreren. Raar he dat ze op weerstand stuiten en niet worden geaccepteerd als “nederlander”.

  87. Maar Rocco
    11 februari 2006 om 08:48 uur.

    Het probleem is dat veel moslims zich ten onrechte bedreigt voelen. De cartoons zijn niet tegen alle moslims gericht, maar alleen tegen diegenen diede Islam gebruiken om misdaden te plegen. Mensen die niet weten hoe belangrijk democratie is en dit ook helemaal niet willen weten.
    In Nederland hebben de zwarte-kousen-christenen het gelukkig niet voor het zeggen. Zij laten hun stem af en toe een beetje door de politiek horen, maar daar blijft het bij. En gelukkig maar, want zij zijn, al zijn ze dan ook geweldloos, een gevaar voor de democratie.
    Radicale moslims vormen ook een gevaar voor de democratie, zij vertellen wat anderen moeten denken, volgens hun interpretatie van de Koran.
    Laat een moslim geen afbeelding maken van Mohammed als hij vind dat dat niet mag. Laat hem dat wel doen als hij daar geen problemen mee heeft. Laat een niet moslim cartoons maken, gericht tegen radicale moslims. Een andersdenkende moslim hoeft zich niet aangesproken te voelen en hij hoeft zich vooral niet te laten vertellen wat hij moet denken.
    Dat is nou juist zo prettig in een land als Nederland. Hier mag je boe roepen tegen tekenaars van cartoons, maar je mag ook boe roepen tegen alles wat je niet aan staat. Je mag zelfs juridische stappen ondernemen. Je mag hier zelf een eigen mening hebben. In veel landen mag dat niet.

  88. mohamed
    11 februari 2006 om 11:26 uur.

    Hier Mohamed nog even over al die mensen die zeggen dat het achterlijk is om zo te reageren op die spotprentjes.
    Jullie moeten goed begrijpen dat de prentjes de druppel zijn die de emmer hebben laten overlopen, wat er in nederland allemaal is gebeurd de laatste jaren is duidelijk.
    We hebben ons de hele tijd rustig gehouden dat heeft iedereen in nederland gemerkt dan bedoel ik natuurlijk de moslims er zijn echt hele gekke dingen in nederland gebeurt wat niet op tv is laten zien zoals oudere moslimvrouwen die in mekaar worden geslagen op straat of in de sloot worden gegooid moslimkinderen die overal in nederland zelfs door de leraren en leraressen worden gediscrimineerd, moskeeen die in de brand worden gestoken, politie die de moslims ook niet meer normaar behandelen en nog veel meer….
    Ik weet dat de meeste nederlanders dit allemaal niet zien en weten dus ik snap ook wel een beetje waarom de nederlanders zo reageren maar dit is dus de reden dat nu de moslims zo fel reageren wat denken jullie dat wij over ons heen laten lopen neee ZEKER niet.
    Dus ik hoop dat jullie een beetje verder gaan kijken en niet alleen maar over die prentjes zitten te zeiken want ik hoor de nederlanders toch ook niets over Wilders de hond en Hirshi de uitgehongerde somalier zeggen.
    Waarom mogen hun dit soort dingen allemaal zeggen ze zijn er toch voor alle mensen in nederland??
    Dus laat dit nou ophouden want het gaat echt uit de hand lopen als er steeds meer mensen de Islam gaan zitten zwart praten. Denk hier eens over na: Iemand die in de politiek zit gaat filmpjes maken over de Islam is dat normaal? Iemand die in de politiek zit gaat de prentjes op zijn site zetten IS DIT GEEN OPSTEKERIJ ? DEZE MENSEN WILLEN DE MOSLIMS UIT NEDERLAND KRIJGEN WAAROM WEET IK OOK NIET MAAAR DAT ZAL NIET ZONDER SLAG OF STOOT GAAAN?

  89. Goth
    12 februari 2006 om 12:39 uur.

    Ik heb geloof ik heel even iets gemmist denk ik. Dat de mensen buiten de EU reageren zoals ze doen, is één ding, ze lijken niet beter te weten. Wat ik niet begrijp is de reactie van de… Nederlandse Moslims zal ik ze maar noemen.

    Wat ik eigenlijk ronduit schofterig en hypocriet vind is het verbranden van vlaggen dat ook hier in Nederland is gebeurd. Ik heb een sterk vermoeden dat ze in de landen buiten de EU veel valse informatie is verschaft, plus als je de gang van zaken in die landen projecteerd op het westen, ja dan is het begrijpelijk dat ze denken dat er een regering achter zit.

    ECHTER, iedereen die in Nederland woont en een BEETJE is aangepast, weet wel beter dacht ik, of niet soms? Bovendien laten we eens even kijken hoe cartoons normaal gesproken werken. In de afgelopen, okay sinds balkenende aan de macht is, zal ik het maar even noemen, zijn diverse personen hoog en laag, inclusief hij zelf vereeuwigd in cartoons.

    En ja, SOMMIGE van die cartoons over Nederlanders waren misschien ook wel bedoelt om ze voor lul te zetten, hoewel “kwetsen” weet ik niet, denk ik eigenlijk niet. Met anders woorden, humor gaat meestal wel ten kosten van iemand. En nu kun je twee dingen doen. Gewoon negeren, zoals in dit land de gewoonte lijkt te zijn, of ophef en stampij maken, met als gevolg dat er alleen MEER aandacht wordt geschonken, en mensen die cartoons zien die ze anders niet hadden gezien.

    Welnu, afgezien van dat het een beetje vreemd is dat er pas maanden later wordt gereageerd, heb ik ook begrepen dat niet “de twaalf” cartoons het probleem waren, maar drie die NERGENS tot nu toe aan het licht kwamen. Maar dat terzijde, wat mensen doen buiten Nederland, daar heb ik eigenlijk een beetje schijt aan, en wat er nu gebeurd buiten de EU en Amerika vind ik eigenlijk belachelijk. Ik bedoel, laat ze hun eigen land maar in de fik steken, niet mijn probleem eigenlijk.

    Terug naar Nederland. Ten eerste, ik begrijp dat de Moslim bevolking hier in Nederland op z’n pik getrapt is. En? Dat is deze groep mensen wel vaker, zo begint het te lijken. Ik zal niet zeggen dat het voor de hele groep geld, maar laten we eerlijk zijn. Als we de rollen even omdraaien zou het niet anders zijn. Maar wat ik ook merk, en ik heb eerden een dergelijke opmerking hier gelezen over twee maten. Maar ik wil daar even dit aan toevoegen.

    Als een imam dingen doet als geweld prediken tegen homo’s, dan hoor je geen enkele Moslim daar iets tegen zeggen. Okay, is begrijpelijk. Maar wel nu, nu volgens sommige mensen de profeet mohammed is beledigd moet ineens heel Europa EN Amerika EN Israël hun excuses aanbieden en de prijs betalen voor wat misschien een handvol mensen hebben gedaan? Over dubbele maten gesproken! En dan zal ik de rest van mijn irriaties maar even voor mijn houden ten aanzien van de Nederlandse Moslim bevolking.

    Wat ik nog wel even kwijt wil is dit. Hoe kan het dat iedere keer dat als een Moslim in dit land zich achter gesteld voelt, bevoorbeeld door een afwijzing voor een baan, er discriminatie word geroepen? Is dat soms het eerste woord dat je leert als je in dit land komt, of is dat voor sommig het ENIGE Nederlandse woord dat ze kennen? Het zou misschien wel eens goed zijn om de fout bij jezelf te zoeken in plaats van de schuld bij een ander te leggen als iets niet lukt.

    Nog een ander punt voor ik door ga met mijn werkelijke iritatie. Dat is de hoofdoekjes. Dat die gedragen worden zal me een rotzorg zijn. Als je die wil dragen, ga je gang. Weet alleen één ding heel erg goed. In dit land zijn we zo genaamd zeer tolerant. ECHTER als je anders uit ziet (en daar weet ik zelf ook alles van als Goth zijnde) wordt je anders behandeld. Dat is nu eenmaal hoe deze maatschappij in elkaar zit. En dan kun je wel gillen over discriminatie, maar dat helpt je echt geen donder. Wat me vooral irriteerd is hoofddoekjes en die andere dingen, burka’s? Vergeef mijn spelling, ik heb geen Arrabisch gestudeerd. Die persé in de klas op school, zelfs tijdens de gym les en ook op verzoek van sommige op pas foto’s worden gedragen. Laat ik het zo zeggen, toen ik nog op school zat, mochten we geen petten en zonnebrillen op in de klas. Dat werd gezien als iets respectloos. Ditzelfde geld ook voor de gym les PLUS dat het niet handig is, als je allerlei dingen moet doen. Bovendien krijg je dan het risico dat je jezelf hiermee ophangt. Hebben ze weer wat te zeiken, allerlij schade claims. Dingen als pasfoto’s, zijn bedoel mensen te identificeren. Dat gaat niet met een burka. Bovendien, heeft iemand ooit geprobeerd een bank binnen te lopen met zo’n ding? Vraag me af hoe dat gaat. Een laatste ding hierover is ook, dat in de cultuur zoals we die hebben in Nederland, we het fijn vinden om mensen aan te kunnen kijken als ze tegen ze praten, en we ze kunnen verstaan. I rest my case op dit onderwerp.

    Okay terug naar het verbranden van vlaggen hier in Nederland. Wederom, het is hypocriet om te zeiken dat wij vragen van Moslims zich uit te spreken tegen de uitlatingen van één persoon, zoals ik al eerder zei, maar nu wel de vlag van een land verbranden waarin ALS er al sprake IS van echte belediging, het hele land hiervoor aansprakelijk te stellen door hun vlag te verbranden. Hoe zou de Nederlandze Moslim bevolking reageren als we de vlag van “hun” land zouden verbranden, of alle arabische winkels en producten zouden boycotten. Laten we eerlijk zijn, zonder die olie, zouden de meeste landen in het midden oosten niet meer zijn dan de derde wereld landen in Afrika, en zouden we echt geen ene ruk geven om die hele landen. En vergis je niet, het is echt niet alleen Bush die daar zo over denkt. Als de westerse landen niet Christelijk zouden zijn geweest voor een groot deel (ik ben zelf niet Christelijk OF Joods) dan zouden we ook geen ruk hebben gegeven om Israël. Ik vind het verbranden van vlaggen gewoon zoiezo respectloos en schofterig en had gehoopt dat Nederlanders (Moslim of niet) toch wel beter zouden weten. Helaas heb ik mij vergist.

    Ten aanzien van de cartoons. Wij, hier in Nederland, zijn GEEN Moslim natie. Daarom gelden hier ook GEEN wetten uit de Koran. Daar ben ik heel erg blij mee, en dat hou ik graag zo. In aditie tot het niet zijn van een Moslim staat, zijn wij helemaal GEEN religieuze staat. De paus maakt hiet de wet niet uit, en ook geen kerk, sinagoge of moskee. Bovendien ALS we een religieuze staat zouden zijn, dan zouden hier ook geen moskeeën zijn geweest. Sterker nog, dan hadden jullie hier nu net zo veel vrijheid als de meeste mensen in het midden oosten, met dien verstande dat jullie dan je geloof NIET hadden kunnen beleiden. Wederom, de enige reden dat jullie hier je bek open kunnen trekken zonder opgepakt te worden, is dezelfde vrijheid waar sommige mensen nu tegen protesteren. Dat heet ook wel, bijten in de hand die je voed. Maar als mensen niet tegen deze vrijheid kunnen, voel je vrij om op te rotten en ons hiet met rust te laten. En ga niet roepen dat ik nu een racist ben, want da’s wel erg goedkoop.

    Wat betreft het niet beledigen van religies. Vrijheid is vrijheid. De beperking zoals ik begrijp die hier in dit land is op vrijheid van menings uiting ligt vooral bij het aanzetten tot haat, en direct opzettelijk beledigen van mensen, let op MENSEN. Letop! Het gaat hier om het beledigen van mensen. De profeet met alle respect, zou in die context dus ZELF naar een Nederlandse rechter moeten stappen om iets te doen tegen die cartoons. Bovendien, als ik al kijk hoe bijvoorbeeld het Christelijke geloof te kakken is gezet, om nog te zwijgen over Satanisten en Joden. Dan moet ik zeggen dat de profeet van de Moslims er nog aardig genadig van af komt wat dat betreft.

    Bovendien, kijk eens wat vaker naar het “westerse” nieuws, in plaats van de Arabisch zenders. Misschien dat je dan ook beter begrijpt WAAR de ideeën van sommige cartoons vandaan komen. En ik begrijp ook wel dat het nieuws niet een correct beeld schept van ALLE Moslims. Maar voor een vredelievende religie, zien we hier in het westen wel erg veel geweld in naam van de profeet en de Islam. Ik twijfel er niet aan dat de Islam een vredelievende religie is. Dat is het Jodendom ook, toch worden de Pallesteinen onderdrukt door de Israëlies (let op, ik zei Israëlies, niet Joden! Niet alle Joden in Israël hebben iets daarmee te maken, laat staan die niet eens daar wonen). En ook in naam van de Bijbel en het Christelijke geloof is er lustig op los gemoord, Heksen verbrandingen, kruistochten etc. Hoewel die plaatsvonden, pak hem beet, meer dan duizend jaar geleden?

    Maar nogmaals, de Moslim woede zou niet moeten worden gericht op de makers van de cartoons, maar op de Moslims zelf die dit beeld van Islam hebben gecreëerd. DIE zouden er op moeten worden aangesproken. En nu begrijp ik ook wel dat mensen terug vechten als ze zich aangevallen voelen, zoals in Afganistan en Irak. ECHTER, de mensen die zijn omgekomen op 11 September 2001, de burgers (Moslim en niet Moslims) die worden vermoordt door zelfmoordenaars hebben dit NIET verdient. En ditzelfde geld ook voor onschuldige burgers die worden gedood door de aanvallen aldaar van de Westerse landen. Hoewel nu we toch spreken over opzet. Er is meer sprake van opzet onder de zelfmoordenaars dan van Westerse aanvallen.

    Dat gezegd hebbend, de meeste mensen in het Westen kennen de Koran niet (ikzelf dus ook niet). Alles wat we er van weten is dat wat Moslims uitdragen van de Koran. Helaas is dat tot op heden hoofdzakelijk geweld en aanslagen. Kan je je nu voorstellen waar de ideëen voor deze cartoons vandaan komen? Hoe zouden Allah en de profeet Mohammed dit geweld vinden? Is er hiet iemand die in alle ernst denkt dat deze zelfmoordenaars 7 maagden krijgen in het paradijs? Nou, ik denk dat dus niet…

    En dan heb ik nog wel het een en ander te zeggen over de situatie, waaronder de demonstratie op de Dam, maar ik denk dat de meeste mensen nu toch al zijn afgehaakt bij het lezen van mijn post.

    Maar nogmaals. Als de vrijheid die je in dit land hebt, je niet aanstaat, voel je vrij om op te rotten naar een land waar je je wel thuis voelt, en laat ons hiet verder met rust. Tot slot nog een tip. In plaats van “het land van herkomst” te bestuderen. Duik eens in de geschiedenis van Nederland. Misschien dat je dan ook iets beter begrijpt waarom wij de dingen doen die we doen (als zijnde autochtone Nederlanders).

  90. Goth
    12 februari 2006 om 12:50 uur.

    @Rocco

    Hehe, helemaal mee eens. Ik heb het zelf al meerdere malen gezegt. Als ooit die zwarte kousen kliek het hier voor het zeggen krijgt, wordt ik ook politiek vluchteling, en rot ik ook op uit dit land, want ik moet net zo min iets hebben van een land geregeerd door Christenen, als Moslims OF Joden. Sterker, ik ben heel gelukkig met wat wij noemen, een “scheiding tussen staat en kerk”. (Die term is bedacht toen hier alleen nog Christenen woonden)

    @mohammed

    Dit mag dan de druppel zijn voor de Moslims, wat denk je zelf, dat wij als autochtone bevolking alles maar pikken wat radicale idioten roepen? Wacht maar tot die emmer overloopt, het is nog steeds zo dat dat radicale zooitje in de minderheid is. En als het er op aan komt, wil ik wel eens zien wie de langste adem heeft in dit land. De radicale onrust stokers en mensen die zich zogenaamd slecht behandeld voelen, of de rest van dit land?

    @In zijn algemeen

    Nog ff dit toevoegen. Het irriteertd me ook hoe sommige Moslim staten het Westen oproepen om de pers vrijheid te beperken. Neem me niet kwalijk maar ik laat me niet de wet voorschrijven door andere landen. En al helemaal geen landen waar mensen rechten op allerlei manieren worden geschonden, en waar men meent dat een boek geschreven in de tijd dat men dacht dat de aarde plat was, als handleiding voor het dagelijks leven of wetboek gebruikt.

  91. amore
    12 februari 2006 om 02:10 uur.

    rocco
    er is niemand gevaarlijk voor de democratie wet je wie is gevaarlijk
    is de democratie zelf , omdat ze ruimte geeft aan een paar
    idioten die denken dat zij alle rechten hebben om mensen te beledigen ,door alle oorlogen die nu aan de gang in de arabisch landen
    heeft het westen de haat gecrieerd..en ook de terrorisme
    kijk om je heen ,overaal heeft het westen handje derin,kijk naar
    kosovo hoe mensen werden afgeslacht terwijl nl soldaten toe kijken
    en waarom omdat moslims zyn,en ga zo maardoor,palistina,irak afghanistan ,nou nog iran dan dan syri.dan libanon.enzovoort

  92. amore
    12 februari 2006 om 02:19 uur.

    peitje pulk
    waarom moeten wij demonstreren in landen zoals irak waar jullie
    verantwoorlijk zijn voor alles wat nu gebeurd,we hebben niet om oorlog gevraagd we ruiken geen olie,moeten wij demonstreren tegen bezetten in beledigen van iraakse mannen en vrouwen in abu ghrayb gevagenis,het westen heeft van haar beste kant laten zien
    hoe zij om haat met waarden en normen hou aub op

  93. sdw
    12 februari 2006 om 02:46 uur.

    Aan Mohamed en vele anderen,

    Ja, je hebt het hier bijzonder slecht. Zou je niet veel liever leven in een land waar je niet wordt gediscrimineerd omdat je moslim bent? Waar de wetten zijn zoals je naamgenoot ze heeft bedacht? Waar je vrijheden worden beperkt, omdat dat het beste voor je is?

    Islam is vrede, hoor ik vaak. Wat is vrede? Waar zie ik die vrede? In de landen waar de Islamitische wetten gelden? Was er vrede ten tijde van de Taliban? Was er vrede in Irak onder Sadam Hussein of Iran nu? Wordt niet juist het tegendeel bewezen? Zelfs onder de moslims is er geen vrede. Op een voor jullie heilige dag voor Imam Hussein plaatsen de soenieten een bom in een Sjietische processie. Komen er mensen om in de massale betogingen. Worden er in eigen stad en land voor miljoenen aan schade aangericht. Wordt een heel volk de dood in gewenst voor de gedragingen van slechts één van hen.
    Is er vrede wanneer je vrijheid wordt beperkt door iets anders dan je eigen geweten? Is er vrede wanneer je vrijheid wordt beperkt omdat je vrouw bent? Is er vrede wanneer je door een zedenpolitie wordt berispt wanneer je naar een vrouw kijkt? Is er vrede onder dwang?

    Nu zul je ook vast over Bush of Amerika willen beginnen. Zij voeren deze oorlog niet in naam van de Christenen, Joden, Hindoes, etc. Zij voeren deze tegen de terreur. En ik ben zelfs nog wel bereid te denken, zo niet ervan overtuigd, dat zelfs dat een dekmantel is. Hoe groot was en is ook de afkeer onder de Europeesche en zelfs Amerikaanse bevolking over de oorlog, zogenaamd tegen terreur. Hoe groot is zelfs nu onder de Nederlanders afkeer over deelname aan deze missie. Denk je nou werkelijk dat wij (de meeste wereldburgers) Abu Ghraib en Guantanamo goedkeuren omdat daar moslims in voorkomen? Dat keur ik evenzozeer af als de aanslagen die worden gepleegd met de Koran als dekmantel.

    En dan vroeger, de wandaden van zogenaamde christenen. Ook toen werd de Bijbel als politiek dekmantel gebruikt. In mijn Bijbel en door mijn Profeten wordt ik niet opgeroepen voor dergelijke uitspattingen tegen andersdenkenden. Ik beschouw die mensen, ondanks dat ze dat zelf wel vinden, niet als mijn broeders, niet als christenen. Maar zijn die daden een goedkeuring voor terroristische gedragingen nu? Of leert de historie ons dat die werkwijze niet werkt.

    In mijn geloof wordt ik door God beoordeeld op wat ik heb gedaan en niet waartoe ik de ander opdracht gaf en of hij dat wel heeft gedaan. Ik wordt beoordeeld op mijn gedachten en handelen. Ik wordt beoordeeld door slechts één die kan oordelen. Niet nu, maar op de dag die daarvoor staat.
    Jij wordt beoordeeld op jou gedrag en handelen en niet voor dat van een ander.

    Respect voor een mening, overtuiging of als persoon krijg je, dat kun je niet afdwingen. Ook niet voor een profeet. Respect krijg je wanneer de dingen die je doet in overeenstemming zijn met wat je zegt.

    Afgedwongen respect is onderdrukking. In Nederland en Europa hebben onze voorouders gekozen en gevochten voor vrijheid. Vrijheid in spreken, schrijven, Godsdienst, etc.
    Die vrijheid houdt in dat ik vrij ben om te doen wat me goed lijkt. Die vrijheid houdt ook in dat een ander iets anders mag doen. Iets anders mag geloven, een andere mening mag hebben.
    Als die vrijheid er niet was geweest, dan had jij je geloof hier niet eens mogen beleiden. Dan had je je mening waarschijnlijk moeten bekopen met de doodstraf. Dan had je overigens mijn volle respect gekregen, omdat je voor je overtuiging uitkwam.
    Gelukkig leven we niet in een wereld waarin we onze mening moeten bekopen met de dood, en daar willen we ook niet naar terug.

    Het geschreeuw van de laatste tijd overstemt waarschijnlijk ook nog eens de mensen waarvoor ik respect zou kunnen opbrengen. Maar waarvoor het zo moeilijk is die op te merken. De mensen die de vrede bewaren en niet Jan en alleman de dood in wensen. Die misschien wel tot hun God bidden voor vergeving van de mensen die fout zijn, want ze weten niet wat ze doen.

    Respect kan ik hebben voor diegene die met goede bedoelingen naar de Dam kwamen. Die misschien toch maar terzijde gingen staan.
    Respect had ik kunnen hebben voor die jongen(s) in de laatste groep, die naar hun voorganger hadden geluisterd om geen trammelant te schoppen.
    Hoeveel respect hebben zij voor het geloof als ze al niet naar de Imam kunnen luisteren. Een man die ze zien en kennen, een man die ze leert over hun geloof waarvoor ze zogenaamd opkomen. Nee, respectloos!

  94. zomaar
    12 februari 2006 om 09:53 uur.

    je woont hier in nederland we hebben het recht op vrije meeningsuiting als je het niet eens bent met iemand of je voeltje beledigd dan ga je naar de rechter
    hier gelden onze normen en waarde kanje je zelf niet mee verenigen dan moet je gewoon je koffers pakken en na land van afkomst terug gaan
    de afbeedingen zijn het niet waard om zo te reageeren maar zo hebben de moslims weer een reden om haat en verderf te zaaien praten kunnen ze niet maar wel schreeuwen en de boel verniellen het slaat nog kant of wal
    ps als je dan toch zo stoer bent laat je gezicht zien en verschuil je niet achter een masker

  95. Puzzled
    12 februari 2006 om 11:37 uur.

    Beste Mohammed,
    Zou het niet produktiever zijn om te zorgen dat het verhaal van die oudere moslimvrouwen die in de sloot worden gegooid, of leraren en leraressen die discrimineren, politie die fout doet, moskeeen die in brand worden, gestoken, en al die andere verschrikkelijke dingen onder de aandacht te brengen via de pers? Als het waar is wat je zegt, dan moet je dat toch onder de aandacht kunnen brengen? Een videocamera kost bijna niets en ik weet zeker dat Nova een overtuigende video zal laten zien, of een goed gedocumenteerd artikel zal zonder meer geplaatst worden in de hele pers. De dingen die je schetst zijn zonder meer onacceptabel in Nederland en ik kan je verzekeren dat daar geen enkel excuus voor bestaat en dat dit geen overheidsbeleid is. Één tip, iemand een hond of uitgehongerde somalier noemen is niet zo verstandig, dat staat nogal dom en emotioneel en komt de kracht van je argumenten zeker niet ten goede.

    Ik moet zeggen dat ik wel verbaasd ben over sommige van je beschuldigingen. Ik snap het niet helemaal want als ik naar de Nederlandse begroting kijk zie ik de vervolging van moslims die je schets niet terug. Er gaan in het onderwijs grote bedragen naar achtestandsgroepen in de arme wijken die voor een groot gedeelte door moslims worden bewoond. Er is een aanname beleid bij de politie om meer allochtonen in dienst te nemen. Nog maar niet te praten over meer dan proportionele aandeel van de kosten in de gezondheidszorg en uitkeringen. Dat klinkt toch niet echt alsof de overheid een beleid voert om moslims te discrimineren? Mensen maken fouten, maar daarvoor hebben we toch rechters?

    Je moet wel nog even aan je argumenten schaven want er zit enige onlogica in, of mischien is het alleen presentatie? Je lijkt meer openheid te willen hebben over foute dingen die Nederlanders doen,volgens jou, maar het lijkt er ook op of je Wilders en Hirshi Alin de mond wil snoeren? Dat klinkt alsof je voor jezelf een groter recht wil opeisen dan je wil geven aan anderen? Inconsistenties werken meestal slecht als je een punt wil maken …

    Ik geloof ook dat je het woord volksvertegenwoordiging iets te letterlijk neemt. In Nederland hebben we een representatieve democratie. Dit betekent dat bepaalde groepen in de samenleving zijn vertegenwoordigd in het parlement. Door die groepen te laten debatteren op het scherp van de snede weet iedereen wat de ander denkt en kan je compromissen vinden die dan gedragen worden door een groot gedeelte van Nederland. Volksvertegenwoordiger ben je dus voor een groep en niet voor heel Nederland. Het is een soort beleefde manier om het met elkaar oneens te zijn.

    De regering wordt gevormd door een aantal van die groepen, maar de regering heeft de plicht het hele volk te vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld, als Hirhsi Alin een minister zou worden heeft zij het recht een beleid te voeren zoals haar partij dat ziet, maar ze heeft ook de plicht de verschillende groepen in de samenleving te beschermen, ondanks dat ze het met velen van die groepen niet ééns zal zijn. Klinkt ingewikkeld, maar onze geschiedenis kent vele eeuwen waarin we elkaar hier afmaakten vanwege het geloof. Langzaam kwamen onze voorouders tot ontdekking dat het mischien produktiever was om samen te werken dan elkaar te vermoorden over ideeen. Dat systeem heeft de laatste paar honderd jaar fantastisch gewerkt, zie onze huidige welvaart. Het is ontzettend jammer dat de moslims nog niet in staat zijn gebleken meer zetels in het parlement te krijgen zodat hun belangen beter naar voren gebracht kunnen worden. Hoe komt dat toch?

    Er zijn helaas Nederlanders die moslims het land uit willen hebben. Dat is tegen de Nederlandse traditie omdat we hier tot nu toe altijd groepen hebben kunnen assimileren, tot voordeel van ons allen: hugenoten, spanjaarden, molukkers, indonesiers, etc. Om dit te laten lukken zijn er eigenlijk maar twee spelregels nodig:

    1. Accepteer dat anderen het met je oneens zijn; zonder geweld te
    gebruiken of er zelfs maar met geweld te dreigen.
    2. Accepteer nooit dat iemend het oneens is met regel 1, en
    verdedig deze regel in het aller-aller-uiterste geval met geweld.

    De tegenstelling dat er één idee is waar geen compromis over mogelijk is is niet makkelijk te begrijpen. Ik denk dat deze paradox de slechte communicatie tussen onze culturen in de weg staat. Aan de ene kant zeggen we dat alle ideeen mogen, maar dan worden bepaalde aspecten van de Islam aangevallen, ik begrijp dat dat verwarrend is.

    Dit idee opent de mogelijkheid van een samenleving waar we samen op hetzelfde stukje grond kunnen wonen met ieder onze eigen geloven en ideeen. Helaas betekent het dat je af en toe geconfronteerd wordt met een beeld van je naamgenoot of kritiek op je geloof, net zoals ik af en toe een verdrietig gevoel heb als ik in de stad rondloop en vrouwen met hoofddoekjes die een meter achter een man in een jurk lopen.

    Daarentegen kom je mischien door de kritiek die je hier hoort er ook eens achter dat sommige dingen in de Koran niet zo letterlijk genomen hoeven te worden, en leer ik mischien van de rijke moslimhistorie, tradities en cultuur.

    Mohammed, wil je deze regels niet volgen, dan is er helaas geen plaats voor je in Nederland want regel 2 staat voor ons geen compromis toe omdat elk compromis oneerlijk is voor een bepaalde groep. Daarentegen
    kan ik je verzekeren dat als je deze twee simpele spelregels wil volgen met je hart, er nog heel weinig Nederlanders zijn die je het land willen uitzetten, en dat zijn de Nederlanders die deze regels ook niet begrijpen.

    Puzzled

  96. Aart
    12 februari 2006 om 03:25 uur.

    Ik ben lid van een kleine kerk. Ik geloof in een wezen dat wij de naam God hebben gegeven. Mijn familie is al eeuwen Nederlands. Zo autochtoon als maar zijn kan dus. In mijn familie kwamen en komen ook tegenwoordig nog verschillende geloofsovertuigingen voor. Toch staan we elkaar niet naar het leven omdat we verder kijken dan onze neus lang is. Mijn kerkelijke en maatschappelijke betrokkenheid voert mij enkele keren per jaar naar een van de moskeeën in mijn woonplaats om samen met mijn stadsgenoten die daar hun geloof belijden te eten en te praten. Ondanks de verschillen hebben wij respect voor elkaars overtuiging. Wij praten over onze geloven en maatschappelijke zaken. Ze zijn altijd bespreekbaar. Zo leren wij elkaar beter kennen. Hieruit is respect ontstaan voor elkaar. Alleen hierdoor is het mogelijk samen een maatschappij te hebben waar het waard is om te leven.
    Het kan dus best, als je je er maar voor open stelt en kunt luisteren.
    Het gaat inmiddels al lang niet meer over de indruk die de cartoons hebben gemaakt. Daar kan men het wel over eens zijn. Mensen in bepaalde posities maken graag gebruik van kathalisatoren (nu een kwetsende cartoon) om gevoelens aan te vuren ten bate van hun “politieke – economische” machtsspelletjes. Mensen die niet meer zelf nadenken en een eigen oordeel vormen over hun daden zijn al snel het slachtoffer. Ik trek hierbij de vergelijking naar oorlogen waar regeringen en generaals miljoenen mensen opofferen als kanonvoer (1914-1918 en ’39-’45). Gemanipuleerde informatieverstrekking is een machtig middel. In de tijd dat mensen in Europa nog grotendeels analfabeet waren hadden de geestelijken het heft in handen in de wereld. Zij bepaalden wat het volk diende te geloven en hoe het volk moest leven. Het volk werd dus dom gehouden omdat de heersende klasse bang was de macht te verliezen. Tegenspel werd bestraft met termen als ketterij en velen hebben hun leven verloren als martelaar op de brandstapel. Wie politiek tegenstander was kreeg een schijnproces en werd ook verbrand. Jeanne d’Arc in Frankrijk is zo iemand die in de 14e eeuw om politieke redenen werd verbrand als ketter. Het dom gehouden volk kreeg een religieuze reden voor haar verbranding in de strot geduwd kreeg en geloofde het nog ook. Pas toen mensen zelf gingen lezen en hun verstand gingen gebruiken verdwenen veel politieke- geestelijke dwingelanden van het toneel. Ik vraag me af hoe lang het nog duren zal voor de hele mensheid van dwingelandij en geestelijke terreur bevrijd zal zijn. Niet door bommen, zelfmoordaanslagen of opgedrongen overtuigingen, gecensureerde media, misplaatste gevoelens van slachtofferschap. Kom mensen, ga eens nadenken en werken aan je eigen toekomst en laat je niet als kanonvoer misbruiken. Gebruik je talenten en maak er wat van. Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

  97. Maar Rocco
    12 februari 2006 om 06:30 uur.

    @ Amore,

    Jammer dat je de fout maakt de democratie in een adem te noemen met de Verenigde Staten, ookal gebruik je die naam niet. Ook al denken ze dit van zichzelf wel, de VS is nou niet bepaald het boegbeeld van de democratie.
    Maar ga me nou niet vertellen dat de landen die jij in je antwoord noemt wel democratisch zijn. Ga me niet vertellen dat de landen in het Midden -Oosten een lichtend voorbeeld zijn van hoe je met je burgers om moet gaan. Leg mij eens uit waarom christenen en joden uit die landen moeten vluchten. Mag je in die landen zonder gevaar voor eigen leven demonstreren tegen de regering?
    Ik ben het met je eens dat een gebrek aan democratie geen excuus is om het land dan maar aan te vallen. Maar vind je ook niet dat de wantoestanden in bijvoorbeeld Irak nu worden veroorzaakt door Soenieten die nog liever hun land naar de afgrond toe leiden dan de regering te delen met de overgrote meerderheid van de bevolking.
    Ik blijf erbij: wanneer mensen niet meer zelf hun positie kunnen bepalen, maar moeten roepen van hun geestelijk leider hen opdraagt, of dat nou George Bush is of een imam, pas dan is de democratie echt in gevaar.

  98. amore
    12 februari 2006 om 11:03 uur.

    roco
    ik heb niet gezegd dat die landen democratisch zyn.en die leiders ok zyn ieder land is anders.gezien de kolinial hestorie weten
    die mensen niets anders .ik garandeer ,jou dat die mensen ook beter leven willen ,de kolonial die heeft groote impact op die mensen
    vergeet niet dat die leiders die daar nu zitten zijn gesteund door het westen,zoals saddam ,oorlog crieer alenmaar haat,mesen die nu vluchten voor hun was de mogelijkheid om oorlog te gebruiken om naar het westen te gaan,wat nu in irak gebeurd is te danken aan het westen,democratie kun je niet dwngen met geweld vooraal als
    de druk van buiten komt en die is niet welkom
    en over vluchten van chrestenen en joden uit die landen ,ik weet niet
    hoe je aan informatie komt ,iederen vlucht als oorlog is

  99. amore
    12 februari 2006 om 11:36 uur.

    soedanees
    ga aan je duim zuigen ,en ga onze niet vertellen dat wij ooit
    sidna mossa hebben beledigd of en ander profeet er werden
    tekeninge van scharon gemaakt en een paar idioten die daarbij
    horen dat zijn geen mensen waar je druk moet maken,het zijn crimeneelen die bloed om de handen hebben,we laten met onze
    niet sollen , vandaag dit morgen iets anders.we laten duidelijk
    horen dat wij dit niet pikken

  100. Maar Rocco
    13 februari 2006 om 06:22 uur.

    @ amore,

    Ik had het over mensen die vluchtten nog ruim voor er sprake was van oorlog. En over hoe ik aan die informatie kom? Ik praat met ze! Ze wonen al 20 jaar in Nederland, Frankrijk en andere Europese landen. Het gaat niet alleen om mensen uit Irak, maar ook om mensen uit Jemen, Iran, Syrië etc.
    Ik vindt het verbazingwekkend dat jij, die zo’n uitgesproken mening hebt, dit niet weet.

  101. MosLima
    13 februari 2006 om 10:59 uur.

    ten eerste wil ik zeggen dat het hier niet over Irak gaat maar over de cartoons, de publicatie heeft niks te maken met meningsuiting zoals hier sommigen zeggen maar met pure discriminatie(of racisme) die laten zien hoe de Westerse samenleving anti-moslim is!!!!
    En die gebruikt vrijheid van mening als excuus en ook als wapen, erger dan die die in Irak of in Palestina of Afganistan worden gebruikt(bij manier van zeggen). waarom horen wij nix van de vrijheid van mening als er sprake is holocaust of wannneer een imam zijn mening zegt over homos(deze imam vertelt zijn eigen mening over homos en werd terechtgesteld met reden: racisme, discriminatie)?
    wij praten tog ook niet over jezus in slechte zin of wij plaatsen toog ook geen spotprenten over hem in de krant? wij (=moslims) hebben RESPECT voor andere religies en laten het daarbij, ookal hebben wij ook VRIJEMENINGSUITING, we weten waar onze grenzen liggen en wij zulen die niet verleggen!!!!!!!!!!
    dus laat dit een les zijn voor die domme mensen die Hirsi ali nadoen:
    jullie weten nix van het leven van de profeet, van zn goede daden en van zijn persoonlijkheid als mens tegen alle andere mensen, dieren, natuur,… dus wat zouden jullie over hem praten en schrijven, tekenen,…
    ka ga naar huis slapen en denk 2 keer na als je iemand wil beledigen, zie wat er nu van komt!!!!!!!!!!
    je hebt een verstand(de meesten tog) gebruik die dan ook!!!!!!!!!!!!!!!

  102. Gothic
    13 februari 2006 om 02:25 uur.

    @MosLima

    Ik geloof niet dat je helemaal hebt begrepen waar het woord “Discriminatie” dan wel “Racisme” op slaat. Ten eerste deze werken twee kanten op. Het staat zelfs in de Koran. Een Moslim vrouw, mag ALLEEN iets hebben met een Moslim man. ECHTER, een Moslim man, mag ook een relatie aangaan met een Joodse of Christelijke vrouw. Gegeven wel dat ze een en ander aanpassen. Maar toch. Waarmee ik twee dingen wil zeggen. Ten eerste zelfs de Koran discrimineert (tegen vrouwen in dit geval vooral) PLUS, zelfs de Koran erkent dat het Christelijke EN Joodse geloof, enigzins gerelateerd zijn aan de Islam. Overigens voor zover ik het heb begrepen hebben alle drie de religies gezamenlijke voorouders (Abraham als ik het goed heb) EN dezelfde god, ongeacht hoe deze wordt genoemd. Waaruit ik eigenlijk de anti Joodse sentimenten van sommige Moslims, vooral die in Nederland ook niet begrijp. Ik begrijp het argument van onderdrukte Pallesteinen, maar zijn de Joden hier in Nederland daar voor verantwoordelijk?

    Ander punt kwa definitie van “Discriminatie” en “Racisme”. Ik dacht nog niet dat de Moslims in deze eeuw het hier zo beroerd hebben. Ik weet niet wat word verstaan onder “vaderlandse geschiedenis” op Moslim scholen. Maar ik zal je heel even een klein stukje van die geschiedenis uitleggen. Tijdens de tweede wereld oorlog, waren Joden (Moslims waren toen nog niet of nauwelijks in dit land, maar waren ze er geweest, waren ze zonder twijfel hetzelfde behandeld) verplicht een duidelijk merk teken te dragen waarop stond dat ze Joods waren. Daarbij OOK waren allerlei gelegenheden domweg verboden voor ze. Ik dacht niet dat we dat in deze tijd doen of wel? We verplichten Moslims niet om een duidelijk teken te dragen, en ze hebben dezelfde rechten als alle Nederlanders in dit land.

    Buiten dat, discrimineren, is als je een bevolkingsgroep in dit land eruit pikt en DIE anders behandeld. Bijvoorbeeld Imams die roepen dat homosexualiteit een ziekte is, die minder zijn dan honden of wat ook, en oproepen tot geweld tegen die mensen. DAT IS DISCRINATIE! Racisme is als je iets soortgelijks doet tegen mensen op grond van ras. Een spot prent maken van iemands profeet is GEEN DISCRIMINATIE! Als je dan toch iets wilt roepen, zorg er dan voor dat je iets zinvols roept. Zoals ik al zei in een vorige post. Er wordt wel ERG snel over discriminatie en racisme geroepen, zodra iemand iets zegt dat je niet aan staat. Bovendien is “belediging” een subjectief woord. Misschien is het opgevallen, maar de een is nu eenmaal sneller beledigt dan een ander.

    Bovendien wil ik nog heel even dit toevoegen aan de generalizering waar veel Moslim organisities autochtoon Nederland van beschuldigen, als “een Moslim” iets roept. Ditzelfde wordt nu op veel grotere schaal gedaan door de Moslim bevolking hier in Nederland. Eén of enkele personen (op grofweg een 5 miljoen mensen) tekent een cartoon. Vervolgens wordt hierop gereageerd door het verbranden van een vlag van een land. Er wordt ook meteen even geroepen dat Amerika en Israel dood moeten (die er toch ECHT niks mee te maken hebben). Wat ik nog even wil toevoegen aan de anti Amerikaanse sentimenten van Moslims in dit land. Wederom een les in Nederlandse geschiedenis. ALS, en ik zeg ALS, die Amerikanen er niet waren geweest. Dan is er een goeie kans dat we nu Duits hadden gesproken, een groot deel van west Europa waaronder Nederland waren dan NIET vrij geweest, en er waren hier ZEKER GEEN Moslims geweest. Samen met nog enkele andere bevolkingsgroepen die er nu wel zijn. Dus voor je allerlei onzin gaat lopen uitkramen is het misschien ook een idee, voor meer mensen dan alleen jij overigens, om je eens te verdiepen in het land waar je woont (en voor vele, ook geboren bent) in plaats van zo geobsedeerd te zijn met je “land van herkomst”. Zodat je misschien, ik benadruk, MISSCHIEN iets beter begrijpt waarom wij hiet bepaalde dingen doen, of juist niet.

    En ik hoop voor je dat autochtoon Nederland niet ALLE Moslims in dit land gaat aankijken op de vlaggen verbranding die heeft plaatsgevonden door enkele Moslims. Want de sfeer in dit land zou er niet beter op worden…

  103. Gothic
    13 februari 2006 om 02:46 uur.

    @Moslima

    Nog even twee dingen om toe te voegen. De Imam, welke dat ook mogen zijn die iets had tegen homo’s is NIET terecht gesteld. Die is vrij gesproken door de rechter op grond van vrijheid van religie. Daar ben ik het niet mee eens, maar dit heeft de rechter nu eenmaal bepaalt.

    Wat betreft spot prenten van Jezus. Dat hoeven de Moslims niet eens te doen, sterker nog. Dat doen de Westerlingen ZELF namelijk al. Sterker, deze worden zelfs afgedrukt op T-shirts, waaronder die van een black metal band Cradle Of Filth, en naar ik vermoed nog vele andere bands. Met betrekking daarop, vergeleken met de hiervoor genoemde t-shirts, vlaggen en posters van onder andere Cradle Of Filth, zijn die spot prenten uit Denemarken kinderspel. Ik zal hier geen omschrijving geven van deze afbeeldingen, zoeken op de band naam zal denk ik genoeg opleveren online. Evenals de bijhorende teksten.

    Nogmaals, heb je hierover westerlingen horen protesteren? Nee, ik denk dat er niet veel Christenen zijn die enig benul hebben van het bestaan van deze afbeeldingen. En al wisten ze het, zouden ze nog steeds geen rellen gaan schoppen of heftig protesteren. Wat we in het westen dan doen, is lachen om de vermeende stommigheid van die personen die dergelijk werk maken. Bovendien, dit soort dingen worden door de rechter ook niet verboden, omdat ze in principe geen wetten overtreden. En omdat de bedoelingen achter dit soort werk moeilijk te achterhalen zijn. Ga jij maar eens voor de rechter hard maken dat iemand kwade bedoelingen had met de afbeeldingen die zijn gecreëerd. Uiteraard is iedereen vrij om dit te proberen voor de rechter, in plaats van vlaggen te verbranden, dat alleen nog maar meer haat creëerd. Iedereen geeft het westen nu de schuld van het creëeren van,. en voeren van haat campanges. Maar ik zie een groot deel van de Moslims niet veel anders doen.

    Het enige dat word bereikt met het protesteren is dat de cartoons meer bekendheid kregen. De cartoons werden pas geherdrukt NA dat al die rellen begonnen, niet er voor.

    Oh, tenslotte nog even over het ontkennen van de Holocaust dat nogal populair begint te worden de laatste tijd.

    Mij persoonlijk, zullen cartoons die de Holocaust ontkennen een regelrechte rotzorg zijn. En met mij, vele andere Nederlanders kan het geen donder schelen. De enige die je daar echt mee raakt, zijn vooral de Nederlandse Joden, DIE er echter geen ruk te maken hebben met de cartoons die zijn gemaakt in Denemarken. Een ander punt om over na te denken is deze. Bij de Nederlandse wet, let wel, de NEDERLANDSE wet, is het verboden om de Holocaust te ontkennen. En als je dacht dat Moslims de eerste of de enige zijn die hierover denken, vergeet het. Vele autochtone Nederlanders met extreem rechte sympathien, vroeger hete ze Neo Nazi’s en tegenwoordig worden ze geloof ik “Londsdale jongeren” genoemd, hebben dit ook gedaan. Als je een beetje op de hoogte bent van de geschiedenis van dit land zou je misschien begrijpen waarom dit bij de wet verboden is. In 1945 toen de Amerikanen, Canadezen, Britten, Polen en enkele ander landen ons hadden bevrijd van Nazi Duitsland en uiteraard de nodige landveraders, werd er besloten dat dit NOOIT MEER mocht gebeuren. Om hierbij te helpen hebben we ook nog 4 en 5 mei. (4 mei doden herdenking, hierbij wordt bedoelt de soldaten die hun leven gaven voor onze vrijheid, bij “onze” in dit geval bedoel ik ook de Moslims die in dit land wonen, en 5 mei voor herdenking van de vrijheid). Om te zorgen, dat de herinnering levend zou blijven, om te proberen een derde wereld oorlog te voorkomen hebben ze een verbod ingesteld op het ontkennen hiervan. En nu begrijp ik OOK dat Israeliërs wezenlijk geen haar beter zijn in de onderdrukking van de Pallesteinen, maar daar kunnen evengoed de Joden in Nederland niks aan doen. Toch lijken veel Moslims in Nederland en andere Europesche landen hier anders over te denken.

    Nogmaals, laat zij die zonder zonden zijn de eerste steen werpen. En ik denk niet dat in deze context veel stenen geworpen zullen worden.

  104. Gothic
    13 februari 2006 om 02:56 uur.

    Bijna vergeten, ik benadrukte “Nederlandse wet” in verband met het verbod op het ontkennen van de Holocaust, omdat ik daarmee wil zeggen dat dit verbod geld in Nederland. Wat dus mensen doen in de rest van de wereld (of zelfs Europa) moeten zij zelf weten, daar gaat onze wet niet over. Als je van plan was dergelijk materiaal in Nederland te publiceren met het ontkennen van de Holocaust als doel, realizeer je dan ook goed dat je strafrechtelijk WEL vervolgd kan worden.

    Ook benadruk ik nogmaals. Het intereseert me net zo weinig wat er in de Koran staat als in de Tora (die de Israelies misbruiken om wat destijds Pallestina was te claimen en Israël te noemen) als in de Bijbel. Het geeft naar mijn idee de Israëlies niet het recht om een land in te pikken, en evenmin geeft wat er in de Koran staat Moslims het recht om hun smoel los te trekken en allerlei dingen te eisen ter genoeg doening voor de cartoons. In feite in mijn mening is de reactie over de cartoons zwaar overtrokken en pure uitlokking van geweld. Vooral het vlaggen verbranden door Nederlandse Moslims veroordeel ik ten zeerste. Autochtoon Nederland is toch ook geen vlaggen gaan verbranden van de landen van herkomst na het plegen van aanslagen door Moslims in het Westen of wel? Wij hebben toch ook geen vlaggen verbrand na de aanslagen in New York, Spanje, Engeland en de moord op Theo van Gogh? Wij verbranden toch ook geen vlaggen nadat Moslims Hirshi Aali en Wilders hebben uit gescholden? Of landen van herkomst van deze of genen geboycot?

    Die mensen die willen protesteren moeten vooral doorgaan. Helaas zullen alle Moslims opzettelijk of niet, gaan worden aangekeken op de daden van enkele demonstranten / vlaggen verbranders. En zullen deze mensen het zichzelf en mede Moslims in Nederland het er niet makkelijker op maken. Het zou niet zo moeten werken of mogen, maar dit is nu eenmaal hoe een samenleving werkt, vooral ten aanzien van minderheden… (Dit laatste is geen mening of oproep tot, maar een constatering)

  105. amore
    13 februari 2006 om 04:46 uur.

    rocco
    dat heb je allenmaar waar 0orlog heerst,in marokko en tunisie en nog
    meer landen hebben die mense geen problemen palestijne die
    moeten ook vluchten uit hun land,,

  106. Maar Rocco
    13 februari 2006 om 08:01 uur.

    @ amore,

    Laten we de discussie maar stoppen, amore, jij noemt alleen maar landen waar het goed gaat, ik weet wat er door haatzaaiende imams in de landen die ik noemde is veroorzaakt voordat er oorlog was. Hier in Nederland worden mensen niet doodgemarteld, Amore, in de landen die ik noem wel. Een zelfs in Marokko, een van de meest democratische moslimlanden, werden onder de vorige koning mensen zonder vorm van proces opgepakt en tientallen jaren gevangen gehouden. In Frankrijk komt dit soort zaken uitgebreid in het nieuws, in Nederland helaas niet. Misschien dat je daarom slecht op de hoogte bent en roept wat de meesten roepen die niet weten: vage kreten die de aandacht van de werkelijkheid afleiden.

  107. Zowie
    18 februari 2006 om 06:06 uur.

    heerlijk als ik al die berichten lees,Nederland slaapt gelukkig niet en merkt wat er gebeurd. Alleen de vraag sukkelen we niet in? Laten we ons niet plattrappen of beter gezegd plat walsen!! Ik heb nog geen één moslim bij een discussie ooit eens onze kant eens zien belichten en horen zeggen: hé,jullie hebben eigenlijk gelijk,wij klagen en blijven ondanks alles hier!!””
    Weten de meesten niet dat de Turken in Turkije zich schamen voor het gedrag van hun “langenoten” hier in Europa???In het moderne Turkije lopen ze niet gesluierd!! Krijgen ze ook geen baan als ze een burka of sluier dragen!! Ik heb een kranten knipsel van een moslim vrouw,die dit zelf meegemaakt heeft en hier wel een baan kreeg met de hoofddoek????
    dat is toch te zot voor woorden!!!
    In turkije zeggen de mensen zelf ,dat het de bevolking uit de “bergen” zijn die hun geluk in Europa zochten daar ze in Turkije geen poot aan de grond kregen,min of meer uitschot met belachelijke ouderwetse ideen.
    En dat volk wil ons de wetten voorstellen!!
    Ik ben het met alle voorgaande schrijvens over dit eens,alleen moet de regering niet steeds “zalfjes” smeren en doen of er niks mis is. Je kunt ook niet alle soorten dieren bijelkaar op een stuk land zetten,die bijten ook elkaar de kop af. Het is nu eenmaal zo, de wereld is er voor iedereen ,maar de een heeft zijn wortels al eeuwen in europa liggen en de ander in het oosten .En dan vraag ik me af,hoe kunnen die mensen van dáár zich hier vestigen en aarden??? Ik zou het niet omgekeerd kunnen,je hebt een andere kultuur en dat kan nooit goed blijven gaan,het steekt opeens de kop op.En dan denk ik ,ik zou uiteindelijk dan terug gaan naar het land van herkomst ,als aanpassen een probleem wordt.
    Dan nog iets ,zou ik ook in jullie land zo onthaald worden? uitkeringen,voorzieningen, onderwijs,bouwen van een christelijke kerk,etc.etc????
    Zo kunnen we wel uren doorgaan.
    Een punt nog : Mijn dochter had een Marokaans vriendinnetje (ik wilde gastvrij en intregr.) ,zij is jaren hier over de vloer geweest mee gegeten etc.
    maar mijn dochter is in al die jaren nooit bij haar thuis geweest?????
    Waarom niet??? Nou Hadda (zo heette ze) had eens een nederlands vriendin meegenomen en volgens haar was er naderhand iets ontvreemd: Toen hadden haar ouders gezegd dat ze geen “vriendin” meer mee mocht nemen.Toen ik dat hoorde kwamen bij mij spontaan de “horens” naar buiten.
    Om niet te lang hier nog op in te gaan, wil ik maar zeggen :scheren zij niet iedereen over een kam????
    Zij verschuilen zich altijd achter het feit dat wij discriminerend zijn en niet samen willen leven,maar zij zijn het die niet willen aanpassen .

  108. Gothic
    20 februari 2006 om 02:51 uur.

    @Zowie

    Had het zelf niet beter kunnen zeggen…

  109. jimmy
    25 februari 2006 om 09:22 uur.

    en daarmee blies een grote olifant het verhaaltje uit.