MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Moslims houden hoofd koel

09 februari 2006 | in Geloof | 18 Reacties

De meeste Nederlandse moslims houden het hoofd koel als het gaat om harde kritiek op de prenten over de profeet Mohammed. Volgens vice-voorzitter Driss El Boujoufi van de Unie van Marokkaanse Organisaties in Nederland zijn Nederlandse moslims wel boos en voelen zij zich gekwetst door de Deense spotprenten. Imams keuren de cartoons af, maar zijn tegen een demonstratie op straat aldus de Volkskrant.

Ayhan Tonca, voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), reageert koel in de Volkskrant: “Je moet de situatie niet laten escaleren. Moslims moeten naar de rechter stappen, omdat de tekeningen ‘ontoelaatbaar’ zijn”. Ook de overige miljoenen moslims in Europa, laten zich niet gek maken door een paar cartoons. Afkeuring, maar ook oproepen tot kalmte en zelfbeheersing is de reactie.

Er zijn 18 reacties

  1. Ton Huisman
    09 februari 2006 om 08:14 uur.

    Jullie hebben met z’n alle toch lekker veel humor.
    Islamieten mogen alles verbranden en slopen, maar als er iemand een cartoon maakt is de wererld te klein. Lekker handig om z’n Allah achter de hand te hebben.
    Dan nog zeggen zelfbeheersing een reactie is. Het blijkt wel weer dat zelfs jullie leiders in tikkeltje simpel zijn.
    Even goed veel plezier met jullie leven vol geschreeuw en andere achterlijke fratsen.
    Voor degene die nog wel normaal zijn: Veel plezier en trek je niet te veel aan van deze mail.

    p.s. waar je mee omga wordt je mee besmet

    (zal dit ook gelden voor geweld?)

    Oh ja bijna vergeten. Weet je wat ontoelaatbaar is? Leven van en uitkering en dan nog een grote bek hebben ook.
    Maar daar hoor je niemand over.
    De goeie blijven de rest niet.

    Prettige dag.

  2. krimo
    10 februari 2006 om 12:33 uur.

    hey

    moet jij eens goed luisteren met je politieke onzin praatjes. Een mens netals jij zal nooit de islam accepteren en noch zul jij een islamiet accepteren waarom omdat het je irriteert dat deze psychopaten in deze wereld netals bush, sharon en nog vele vijanden van de islam ons maar niet klein krijgen en waarom niet omdat de islam altijd zal overwinnen. Maar kennelijk hebben jullie niet door dat deze wereld kapot gaat aan al deze haat en van welk kant is het begonnen zul jij zeggen de islamieten dan heb je het goed fout in koran staat dat we alle goddiensten moeten respecteren maar hoe kunnen we jullie respecteren en verdragen als jullie ons geen stukje respect geven. omdat we het niet verdienen of omdat onze vrouwen hoofddoekjes dragen en geen minirokjes of omdat wij streng aan ons geloof houden jij mag het antwoorden meneertje……???

    En begin nou niet over uitkering netalsof het een heel groot bedrag is dus die uitkering stelt helemaal niks voor vergelijking met wat wij allemaal aan de overheid betalen dus als jij het financieel niet goed hebt moet je maar aankloppen bij meneer balkenende
    maar ga niet mensen aanvallen omdat hun het net kunnen redden met een uitkering vuile lul dat je bent.

    je bent echt een hater en zal je altijd blijven maar je komt nergens met deze praatjes want die gaan bij mij het ene oor in en andere oor uit snap je dat..

    groetjess karimo

  3. tommy
    10 februari 2006 om 12:39 uur.

    er wordt telkens gezegt dat de islam so respectvol en vreedzaam religie is. maar we zien alleen het tegenovergestellde.

    wat is er nu respectvol aan:
    vrouwen onderdrukken en mogen slaan.
    kinderen van 10 a 12 op hangen, die iets stouts deden omdat ze niet wisten dat het niet mocht ,vanwege islamitisch regels.
    ieder andere de dood to wensen
    …etc.

    dan hoor ik jullie allemaal zeggen dat hoort niet bij de islam. maar het gebeurt allemaal in de naam van allah en de koran.

    waarom zijn er zoveel verschilledne stromingen binnen de islam. jullie lezen allemaal het zelfde boek. en allemaal hebben jullie een ander antwoord.

    en dan vinden jullie het gek , dat de islam onderdrukt wordt hier in het westen.

  4. Marokino
    10 februari 2006 om 01:42 uur.

    Ton Huisman
    weet je wat zo lekker is dat wel iedere maand een gek zijn gezin afslacht, (allemaal nederlanders) en weet je wat gek is dat jullie suriname en indonesie leeg hebben geplukt denk daar maar is over na mogool

  5. Saida
    10 februari 2006 om 03:22 uur.

    Marokino, aan Huismans reactie is niet echt te lezen dat hij kan denken.

  6. Luc
    10 februari 2006 om 05:40 uur.

    Marokino, Saida en Karimo,
    Laat je toch niet zo uit je tent lokken door de eerste de beste onbenul die denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft. De ”geweldige” religie van deze man heeft in het verleden ook op bedenkelijke wijze huisgehouden in vreemde landen. Denk maar eens aan de kruistochten.
    Ik vraag me af of deze man de toewijding zou kunnen opbrengen, om een aantal maal per dag zijn God te aanbidden, en er een Ramadan voor over zou hebben. Dit soort discussies zijn onwaardig voor jullie.
    Ik begrijp wel dat jullie er ontzettend boos over worden, maar al jullie antwoorden geven hem weer reden om te reageren. Laat hem toch in zijn waan. Als hij denkt dat hij met zijn uitlatingen de rest van alle Nederlanders vertegenwoordigd, heeft hij het goed mis.
    Ik heb me een beetje verdiept in de Koran en kan niet anders zeggen dat het goed is, wat daarin staat. Ik denk dat als je leeft als een goed mens, je na je dood iedereen ontmoet, Allah, God, Mohammed, Jezus, Boedah en iedereen die de mens een reden, en doel hebben gegeven om goed te leven. Het ga jullie goed.

  7. Saida
    10 februari 2006 om 06:04 uur.

    Luc ik ben niet boos maar wel optimistisch ben ik ook niet.
    Deze mensen hebben hoe onwetend ze ook zijn stemrecht.
    En dat is heel gevaarlijk nu onwetenheid als politieke strategie word gebruikt.
    Immers hoe minder men over de islam weet hoe belachelijker de aantijgingen. Laat maar de moslims het tegendeel bewijzen wordt er dan geroepen. En een heleboel moslims voelen zich geroepen omdat te doen terwijl ze hun tijd en energie nuttiger kunnen besteden aan zichzelf en hun omgeving.
    Dus ook moslims houden de rechtvaardiging voor onwetenheid in stand.

  8. Luc
    10 februari 2006 om 07:52 uur.

    Saida,
    Uit je woorden proef ik diepe teleurstelling, en da’s begrijpelijk, ik zou niet graag met een van jullie willen ruilen. Het regent vooroordelen over mensen die het ook graag anders zouden willen zien.
    Natuurlijk wil je het tegendeel bewijzen, maar is dat nodig……
    Want zeg nu zelf, is de Islam af te leiden aan iemands gedrag, of is het een groot goed waarvan je kunt genieten. Ik ben Katholiek opgevoed, kom weinig in een kerk, maar ”geloof ” in goedheid, zonder ”de apostel” uit te gaan hangen. Ik laat ieder anders denkende in zijn of haar waarde, in de overtuiging dat die ander dat ook doet. Elke seconde worden er goede mensen geboren, en helaas hier en daar ook een enkele rotzak die het later wil verpesten voor een ander, en bij hen wil jij en ik niet bij horen.
    Mijn optimisme loopt regelmatig deuken op en toch wil het er bij mij niet in, dat in deze wereld mensen met een verschillende religie niet samen kunnen leven. En ”haten”, da’s zonde van je tijd, zoals je zelf al zegt.
    Geniet van je leven, je ouders, je kinderen, je vrienden, je omgeving hoe moeilijk het soms ook is……… Nou begin ik toch nog de Immam / pastoor uit te hangen….nou ja, laat je niet gek maken ! Komop.

  9. Saida
    10 februari 2006 om 08:23 uur.

    Luc volgens mij begrijp je me niet goed.Als onwetenheid het voor het zeggen heeft dan heeft iedereen een probleem ook de onwetenden. Want je afkeer tegen islam lost problemen in de zorg, onderwijs, milieu en huisvesting niet op.
    En als je denkt dat ik met ieman zou willen ruilen omdat ik moslim of Marokkaan ben dan begrijp je me al helemaal niet.
    Marokkaan en moslim zijn is niet alleen wat je in de media ziet. Ik wil ook niet met jou ruilen, i like me just fine!

  10. Vrede
    10 februari 2006 om 10:00 uur.

    Waarom allemaal dat gal spuien op elkaar. We zouden toch juist met elkaar door 1 deur moeten gaan. We staan nu eenmaal met z’n allen op 1 wereld? We hebben allemaal hetzelfde bloed door ons lichaam stromen. Ik geloof nergens in. Er zal heus wel iets zijn, maar ik denk dat we uit eindelijk weer bij elkaar komen. Waarom kunnen mensen elkaars geloven niet respecteren…wat de FUCK maakt het nou uit of je moslim, katholiek, protestants, zwaar gereformeerd of iets anders gelooft. Waarom zoveel haat in deze wereld….we vergeten soms dat we misschien nog wel miljoenen jaren moeten. De wereld vernielt zich zelf ….waarom zoveel wrok en ellende. Waarom elkaar uitlokken …..pffffffffffffffff….Geef elkaar de ruimte zonder te provoceren…respect ….tegenwoordig is dit woord ver te zoeken.

    Groetjes …

  11. anna
    10 februari 2006 om 10:16 uur.

    hey ton

    je zegt waar je mee omgaat word je mee besmet! wat doe je dan op deze site…..
    jalla jalla ga gauw weg….dadelijk word je besmet door moslims!!

    salaam aleikom voor alle lieve mensjes!

    karimo en saida…mooi neergezet, ik hoef niks meer toe te voegen!

  12. Aeltsje
    10 februari 2006 om 11:09 uur.

    Een heel hoog percentage van de mannelijke Moslims heeft de voornaam
    Mohammed. Daar weer een groot percentage van deze mannen is analphabeet en kan dus ook de Koran niet lezen. In de Koran staat nergens vermeld dat afbeeldingen van mensen, Allah of de profeet Mohammed niet is toegestaan. Onlangs nog weer een heel oude moskee in Egypte gevonden met prachtige muurschilderingen uit de Koran en ook beeltenissen van de profeet Mohammed, Allah, en vele beeldschone vrouwen, zonder Burka.
    Ik zou dus zeggen de Deense cartoon slaat op al die “Mohammeds”die alleen maar de volgelingen oorlog en onderdrukking willen voorschrijven en allen die de mensenrechten willen beschermen willen doden. Ik denk dat de werkelijke profeet Mohammed, zo’n Jihad niet achter zou staan.
    Deze cartoons werden in september vorig jaar al geopenbaard, maar voordat het de Moslimlanden bereikte heeft 5 maanden geduurd. Het lijkt wel de Middeleeuwen.

    Ook in Nederland had men vroeger een dergelijke oorlog De beeldenstorm van de ene kant en de Inquisitie vanuit Spanje. Maar dat was in de 16e eeuw toen vele Nederlanders ook nog analphabeten waren en gedwongen werden volgens de door mensen/kerk gemaakte voorschriften te leven en niet hetgeen in de Bijbel staat geschreven.
    Dus “Mohammed?” wie de schoen, bij dezen de tulband met bom, past trekke hem aan.

    En misschien moeten de Moskeeën, Imams en Regeringen in deze landen meer tijd en moeite besteden aan ontwikkeling en rechten voor hun eigen mensen, dan hun voorkouwen welke vlaggen ze moeten verbranden en welke ambassades ze moeten vernielen. Uit de manier waarop deze woedende mensen het doen, blijkt duidelijk dat ze het in hun land echt niet naar hun zin hebben, maar worden vaak gedwongen het te wreken op verkeerde zaken

  13. ali
    10 februari 2006 om 11:45 uur.

    Marokino,

    Wat een intellect. De Hollanders van nu hebben net zo goed Suriname en Indonesie leeggeroofd als dat jij Mekka hebt veroverd tesamen met Mohamed.

  14. antijullie
    11 februari 2006 om 12:13 uur.

    1.JULLIE HEBBEN GEEN RESPECT
    2.GEEN GELOOF
    3.ENKEL HAAT
    4.ANTI GELOVIGEN

    DIT ZIJN VIER KENMERKEN VOOR MENSEN DIE NIET BEGRIJPEN WAAROM DE MOSLIMS WOEDEND ZIJN EROM!

    EN WAT DEGENE BETREFT DIE ZEG DAT DE ISLAM ALEL SBEHALVE VREDE IS HEB IK MAAR ééN VRAAG BUITEN NAAR TV TE KIJKEN EN NAAR CNN HEB JE OOIT IN EEN BOEK DIE WERD GESCHREVEN DOOR EEN MOSLIM GELEZEN OVER DE ISLAM WEET JE WEL ENIG DING OVER DE ISLAM BUITEN EJ VOOROORDELEN DIE JE DOOR TV HAAL IK KEN JOUW ANTWOORD JOUW ANTWOORD IS NATUURLIJK NEE !!!!! WEL DAN HEB IK E RNIETS AAN TOETEVOEGEN IK VOER GEEN DISCUSSIES MET ONWETENDE MENSEN DIE TEVEEL NAAR TV KIJKEN EN DENKEN DAT ZE ALLES OVER DE MOSLIMS EN ISLAM WETEN OMDAT ZE EENS NAAR CNN KIJKEN

    EN AELTSJE WAT JIJ WIL IS EFFE DE MOSLIMS UITMAKEN VOOR VANALLES EN NOG WAT EN JIJ VERWACHT DAT JE DAN REACTIES TERUG KRIJG DIE JOU WEER TERUG ZULLEN SCHELDEN WEL DAN BEN JE VERKEERD !! ALEE DOEG ONWETEND MENSE

  15. Aeltsje
    11 februari 2006 om 11:14 uur.

    Antijullie, je presentatienaam zegt al veel over jezelf.

    Ik heb veel en vaak te maken met Moslimmensen, zowel in Nederland als in Moslim landen en dat zijn vaak prettige, maar wel onderlegde mensen, die niet voor een paar tekeningetjes ineens uit hun bol gaan. Ik ben helemaal niet tegen het Moslim geloof of tegen Moslimgelovigen. En zoals jij beweert maak Ik ze niet voor alles en nog wat uit. Waar dan??? Jij haalt er CNN bij, niet ik. Ik lees veel en ook goede boeken van o.a. schrijvers uit Moslimlanden, maar het frapante is dat het meestal wél vluchtelingen zijn. Hun Moslimland was niet zo vriendelijk voor deze mensen en daar mochten ze niet deze boeken schrijven. Duidelijk gezegd, hoeveel Nederlandse vluchtelingen wonen er in Irak, Iran, of bv Afghanistan???? Misschien kun jij mij een antwoord geven.En mogen zij daar dan Chr. Kerken opzetten????? of in de Arabische Emiraten als vrouw een eigen bedrijf leiden en auto besturen. En eigenlijk nog veel meer, maar dat zijn de regels die de regeringen en Moskeeën daar hanteren en gelukkig voor de vele Moslims in Europa niet.
    Maar wat ik bedoelde is dat er vele Moslims zijn, die niet eens weten waarvoor ze zgn vechten. Het wordt hen verkeerd uitgelegd in de Moskee en door de regeringen en omdat zij vaak Analphabeet zijn woedende demonstraties, maar eigenlijk weten ze niet waarom het gaat.
    Inderdaad wij hebben eeuwenlang Nederlands Indië “(Indonesië) bezet.
    Op vele plaatsen misbruik gemaakt van de rijkdom van het land.
    Maar de godsdienst o.a. moslimgedachte van de bewoners was vrij en ook uit duizenden foto’s blijkt dat toen de vrouwen eigenlijk nooit gesluierd
    waren. Dit is gekomen nadat Indonesië een republiek werd. En hetzelfde geldt voor Suriname. Nu zijn ze een vrije republiek. Armoede ten top en godsdiensten leven naast elkaar in onvrede.

    Ik ben niet zo onwetend als jij omschrijft. Natuurlijk ik kan altijd meer leren, maar de boze taal die jij gebruikt, en nog slecht ook, is voor mij géén
    les om van te leren.

    Vriendelijke Groet, Aeltsje

  16. Hans Anders
    13 februari 2006 om 01:24 uur.

    Wat is er toch gebeurd met interpunctie op het V.M.B.O?

  17. Miss Moslima
    08 maart 2006 om 05:35 uur.

    EEY tommy
    wij wensen jullie de dood ni toe maar de islam als je nie begrijpt hoe dat de islam is en de moslimwereldtje moet je ook geen commentaar geven je moet eerst kennis gaan opbreengen en dan hier zeggen wa je denkt dat fout is of wat je juist heel juist vindt dus eerst kennis opvrengen dan de commentaar en ey dat geldt voor iedereen die nie wete wat ISLAM is alleen de moslims weten t is t nie broeders en zusters in de islam wij allemaal zijn kinderen van adam ok ongelovige jullie zegge dat de werled ontstaan is door de BING BANG toen ik dit hoorde moest ik eff kapotlache en als jull de wetenschapers toch geloven hoe is dan de mens onstaan dan hebben jull weer een antwoord we waren vroeger apen ten eerste waarom zijn we dan nu geen apen en ten tweede hoe zijn die apen dan op dit wereld dan ontstaan denk eerst en dan commentaar dus als je de volgende keer commentaar hebt eerst kennis é aallee nog ne goeie dag verder beslama voor allee broeders en zusters in de islaam

  18. Miss Moslima