MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Pastors: Marokko is een achterlijk land

09 februari 2006 | in Politiek | 49 Reacties

Leefbaar Rotterdam lijsttrekker Marco Pastors blijft hardnekkige pogingen doen om de aandacht te trekken met populistische uitlatingen. Dit keer heeft de incompetente beleidsmaker en ex-wethouder het over Marokko. Volgens het Algemeen Dagblad zegt Pastors in het blad ’Wereldnieuws’ over de expositie ’Marokko: Kunst & Design 2005’ in het Wereldmuseum: “Men wil met dit soort tentoonstellingen laten zien dat Marokko geen achterlijk land is, maar dat is het natuurlijk wel.” Pastors is regelmatig beschuldigd van denigrerende uitspraken, o.a. over de islam. Zijn uitspraken leidden in voorjaar 2005 tot een confrontatie met de gemeenteraad. Zelfs de andere wethouders en de burgemeester namen afstand van Pastors, die uiteindelijk het veld moest ruimen.

Er zijn 49 reacties

  1. Inayat
    09 februari 2006 om 10:38 uur.

    haha, marco pastors je bent een groot laf ventje en één van de grootste sukkels daar in Rotterdam. Met je wannabee Pim stijl. Ga eens werken voor je geld, publieksgeile drol.

  2. amore
    09 februari 2006 om 11:38 uur.

    AAN ALLE MAROKKANEN

    NEGEER DIE VENT NET ASL GW,AHA EN NOG MEER
    BENEKORT ZYN VERKIEZENGEN.EEN KEER LOOP HIJ
    TEGEN DE LAMP SUFFERD

  3. maroci
    10 februari 2006 om 01:12 uur.

    wat een media ……. , en maar vragen om aandacht. als ie zo’n mening heeft over marokko, moet ie dat lekker in marokko gaan verkondigen zullen ze heellllllllllllllll blij mee zijn. daar heeft ie net de ballen niet voor..

    woorden zullen ons marokkanen nooit raken. wij staan gewoon sterk in onze schoenen, kijk wat wij met 300.000 man in nl hebbne veroorzaakt laat staan over 50 jaar als het miljoenen zijn hahahahah. even kijken of je dan nog zo praat. burka dragen zal je vrouw hahahahahha.

  4. Marokino
    10 februari 2006 om 01:22 uur.

    Hahahahahaha Marokko een achterlijk land, heb je die kop van jou wel eens gezien? Lijkt wel op een geitekont mafkees

  5. Mo
    10 februari 2006 om 01:54 uur.

    ben helemaal eens met amore,

  6. Sue
    10 februari 2006 om 02:55 uur.

    Hij wil gewoon aandacht!! Net als die enge Somallische tuthola!!

  7. Fred Frietsaus
    10 februari 2006 om 08:19 uur.

    Aan jullie allen om het tegendeel te bewijzen…..

  8. appie
    10 februari 2006 om 08:38 uur.

    Hahaha pastors meskien. Hij wil ze3ma laten zien dat hij lef heeft. Kijk zulke typjes moeten we zielig vinden. Hij heeft problemen met zn vrouw(of man je weet maar nooit met die wannabepims).

  9. Albert
    10 februari 2006 om 09:17 uur.

    Hoi,
    Marokko mag dan misschien wat betreft infrastructuur niet op alle vlakken kunnen concureren met veel Westerse landen maar Marokko heeft zoveel wat wij hier missen in Europa. Marokko is een geweldig mooi land, niet alleen wat betreft de natuur en steden, denk maar eens aan Marrakech, Tafraout, Taroudant, Fez etc.etc.maar zeer zeker ook wat betreft de mensen zelf. Ik heb al heel wat landen bezocht maar nergens heb ik zulke vriendelijke, aardige en fijne mensen ontmoet. Sinds de nieuwe Koning de troon is bestegen heeft Marokko een enorme vooruitgang doorgemaakt, Waarschijnlijk zijn vrijwel alle mensen die kritiek uiten op Marokko nooit in Marokko geweest, ik weet niet of Marco Pastors er is geweest maar ik denk het niet anders zou hij niet zo denigrerend praten over dit prachtige land. Ik denk dat wij hier in Nederland nog veel kunnen leren van de Marrokaanse bevolking. Ik vind in iedergeval de Marrokaanse mensen buitengewoon vriendelijk, behulpzaam en eerlijk. Natuurlijk zijn er ook marrokanen die niet deugen, maar ja,………….kijk eens naar grote groepen Nederlanders die absoluut niet deugen! Ik adviseer alle mensen die zoveel kritiek uiten op Marrokko eens een keer naar Marokko te gaan, gegarandeert dat ze een heel andere kijk hebben op het land en zijn inwoners. Ik ben geen Moslim maar ik heb erg veel respect voor de Moslim die de Islam beleefd zoals de Islam bedoeld is, en dat is een vredelievend en respectvol bestaan.

  10. Amsterdammer
    10 februari 2006 om 09:27 uur.

    Een politicus hoort de kunst van diplomatie te beheersen. Deze sukkel heeft noch de norm van diplomatie noch van fatsoen.
    Hoe wilt hij als politicus zijnde nog een leefbaar Rotterdam maken naast de Marokkanen?

  11. appie
    10 februari 2006 om 09:30 uur.

    Zal ik jullie één ding vertellen. De oorzaak dat maghreb niet op alle vlakken ontwikkeld is, zijn de europeanen. Die hebben afrika leeggeplunderd van haar kostbare eigendommen. en kijk nu welke landen de meeste schulden hebben, dat zijn meestal landen die gekoloniseerd zijn.

  12. nardjis
    10 februari 2006 om 09:34 uur.

    zo heel marokko ligt er wakker van 🙂

  13. Inayat
    10 februari 2006 om 09:46 uur.

    [..Fred Frietsaus zei, Aan jullie allen om het tegendeel te bewijzen….. ]

    waarom zouden we? laat ie toch lekker zeggen wat hij wil. met zulke uitspraken wordt juist zijn eigen bekrompen gedachtegoed duidelijk. ja als je zonder onderbouwing anderen of een land voor achterlijk uitmaakt, dan ben je toch zelf minder dan een hoopje poep?

  14. samadie
    10 februari 2006 om 09:56 uur.

    ik begrijp eigenlijk niet wat een lokaal kandidaat van een partij die meer dood dan levend is, heet te zeggenn over marokko ? hij doet dit voor maar een ding media aandacht en zodat hij dat ook dreigmail gaat krijgen en dan gaan de mensen hem zielig vinden, doess exstra stemmen denk hij, ! er zijn in dit land mensen die graag in het middelpunt staan, maar die weten niet hoe. hij is er een van. als nou alle marokanen in rdam gaan stemmen op een ander kandidaat maakt hij geen kans meer. ik heb een idee we gaan hem bloemen sturen in plaats van hatemail

  15. amore
    10 februari 2006 om 11:46 uur.

    iengelijk had ik geen zin te reageren op dit onderwerp,en ik geef die pastoors geen kans om meer stemen te hallen.je ziet gewoon
    dat iederen zijn best doet om in in beeld te komen,hoe kununen
    wij rustg zetten en ieder keer wordt wij zwart gemaakt.wat weet
    die pastoors van marokko, marokko is de eerste land die nl
    heeft erkend,en ook zijn marokkanen, gesneuveld voor deze land
    pastoors wordt tijd dat je de wereld gaat ontdeken hoe die in+
    elkaar zit ,dat pim feurtyn,na doen zal je niet lukken want je hebt
    hellemmal geen uitsralling,die een leider heeft ,het zal je lukken een paar overgebleven j,maat aanhangers op je te stemen

  16. amore
    10 februari 2006 om 11:54 uur.

    ALBERT
    met jou kan ik praten ,nederlanders die hebben altyd slecht beld over marokko,omdat zij niet beter weten

  17. ibrahim
    10 februari 2006 om 11:59 uur.

    Dertiende-eeuwse monniken heeft ooit gezegd en dat is te lezen in het boek van de bekendste Palestijnse schrijver Edward Said:
    Wie zijn geboorteland lief heeft, is een beginneling. Wie zijn geboorte land en het land van het verblijf lief heeft, is een gevorderde. Wie het gehele wereld lief heeft is een volwassenen. Het is een schepping van de schipper . Marokko is niet verdedigbaar . Beargumenteren waarom Marokko niet een achterlijk land is, is ook zonder van de tijd. Ooit heeft een schriftgeleerde gezegd geef mij maar honderd geleerden en ik zal van hun winnen beter dan één gekke.

  18. nicole
    10 februari 2006 om 12:25 uur.

    negeren die zot ,alleen achterlijke mensen reageren zo,

  19. moessie
    10 februari 2006 om 12:48 uur.

    bedankt Albert.

  20. Marokino
    10 februari 2006 om 01:38 uur.

    At Your Jobo

  21. Saida
    10 februari 2006 om 03:57 uur.

    Marokko kennende kan ik alleen maar medelijden hebben met Pastors.

  22. Albert
    10 februari 2006 om 05:51 uur.

    Beste moessie en amore bedankt voor je reactie, Ik ben regelmatig in Marokko te vinden omdat ik het er erg prettig vind, ik zat woensdagavond nog op een terras in Marrakech in de zon te balen omdat ik weer terug moest naar het koude Nederland. Nogmaals het is een prachtig land waar je gerust trots op mag zijn als marrokaan(se). Een oom van mij woont in Marokko sinds 2 jaar en hij heeft inmiddels een hele grote groep vrienden daar die allemaal erg gastvrij en aardig zijn. Ik heb daar sinds 2 jaar een paar Marokaanse vrienden waarmee ik veel meer vriendschap heb dan met menig Nederlandse vriend. Ik heb een vrouw en 2 kinderen van 13 en 16 jaar dus het is niet makkelijk om daar nu naar te vertrekken, maar ik weet zeker dat ik mijn ouwe dag (duurt nog wel even) in marokko zal slijten. Dus…………laat die domme Nederlanders toch lullen en ben trots op je land en afkomst. Groet

  23. amore
    10 februari 2006 om 08:24 uur.

    albert

    ik hoopo dat ik meer van die reacties op deze site zie,in plaats van
    negatiefe reacties in die leiden allenmaar naar verdeeldheid,
    ik heb 30 jaar gewooond in deze land en wel met plezier
    maar laatst jaren is eng geworden .mensen kunnun elkaar niet vedragen en ook weinig respect ook nederlanders onder elkaar
    ik ben ook in januari in marokko geweest. nou voel je wel het verschil.ik ben ook aan kijken om te rimegreren.ik vind nl regering moet mensen helpen om terug te gaan naar hun land

  24. madmax
    10 februari 2006 om 09:51 uur.

    hee pastors ouwe vakerkens…….r, hoe meer jij marokaanen haat hoe meer ik van marokaanen hou.

  25. anna
    10 februari 2006 om 10:11 uur.

    een van mijn grootste dromen is om inshallah ooit naar marokko te gaan, als ik altijd foto’s zie van mocro-friends die terug komen uit magrib word ik jaloers….
    dat platte nederlandje!

    pastors is gewoon crazy!

  26. ali
    10 februari 2006 om 11:39 uur.

    Stop nou eens met het verheerlijken van Marokko. In Marokko worden in Europa wonende Marokkanen uitgescheten en soms zelfs gehaat door de daar wonende Marokkanen, maar sommigen onder ons willen daar niet aan. Besef nou eens dat we hier een paradijsje hebben en dat we hier een toekomst met elkaar moeten bouwen. En denk nou niet dat in het paradijs alles altijd perfect is. Daar moet je aan blijven werken. Ik weet zeker dat het hier beter is. Waarom zouden we anders niet naar Marokko gaan emigreren?

  27. madmax
    11 februari 2006 om 12:28 uur.

    marokko i love jou

  28. IngridSaida
    11 februari 2006 om 01:29 uur.

    Marokko is een heerlijk land waar echter de rijkdommen zeer ongelijk verdeeld zijn. Voor mensen met een aardig gevulde portemonnee is het land een paradijs maar voor wie dat niet heeft is het leven er erg hard. Het is niet voor niets dat veel Marokkanen in de jaren 60 en 70 op zoek naar werk en inkomsten naar Europa kwamen. Een van die mensen was mijn man. Die liefde voor Marokko is gebleven maar hij heeft ook enorm veel waardering voor Nederland, zijn tweede vaderland.
    Er gaat geen jaar voorbij of wij gaan wel één á twee keer naar Marokko.
    Mijn gezin en ik genieten enorm van dat land en zouden niet graag één jaar niet gaan.
    Ooit, als mijn kinderen ouder zijn en hun eigen weg gaan, willen we een groter deel van het jaar doorbrengen in Marokko. Van uitgescheten worden door de in Marokko wonende Marokkanen is ons gelukkig nooit iets gebleken……

  29. Ali Ben Chat
    11 februari 2006 om 01:36 uur.

    Er moet in Rdam gewoon een partij komen die tegen al dit soort mongolen als Pastorrrr aan schopt! Op dezelfde wijze uitspraken doen en NOG meer populistische taal uitslaat, maar dan het tegenovergestelde. Zo nemen mensen ze lekker niet meer serieus. Dit kan natuurlijk niet, maar wat wel kan is dat bijv de AEL een soort van zijtak creeert als politieke partij voor de ALLOCHTOON! DE PVDA Partij van de Allochtoon of MDA(moslim democratisch appel)

    Het gaat deze nieuwe ultra nationalisten zoals die mislukte mozart, die besneden aap en deze schoothond van LR maar om 1 ding. Ze willen op een politiek correcte manier de grenzen opzoeken van het toelaatbare in Nederland onder het mom van vrijheid van meningsuiting met als uitgangspunt ANGST ZAAIEN onder de bevolking op het gebied van vreemdelingen en dan met name Moslims/Marokanen.

  30. amore
    11 februari 2006 om 11:49 uur.

    ali
    het is onze schuld dat ze onze scheef aankeken ,als wij normal
    gedragen tegen over hun dan is niets aan de hand,wij gaaan met onze gespaard geld ,zodra wij daar zijin beginen wij met
    geld te strooien ,en logisch dat ze obze hatten.
    marokko is een mooie land en hou van dat land ondanks dat ik
    30 jaar hier ben je moet reizen zie je veel dingen niet met je auto ieder dag langs de bolouvard rijden om indruk te maken zoals
    veel maokkanen dat doen .wat ik gezien heb het land is aan neranderen,je moet denken dat ze onze nog steeds zien als gast arbeiders,ik voel mij meer vrij in marokko dan hier

  31. lemin
    11 februari 2006 om 12:17 uur.

    ik vindt pastors n heel zielig ventje die heel bang is voor marokanen en daarom zulke domme dingen zegt beste langenoten iedereen weet wel dat als je het in de politiek kan scoren als je anti-moslim bent en daar probeert die pastors en die andere politici gewoon op in te spelen hahhah marokko n achterlijk land grappig hoor toen ze hier in nl nog geen zeep hadden en niet wisten wat douchen is beheerste marokko grote delen van spanje dus pastorsje volgens mij werken je hersenen even goed als je kikkeroogjes slecht dus hahahahahhaha

  32. lemin
    11 februari 2006 om 12:31 uur.

    laat die pasors en die hirshi ali en die wilders maar met elkaar samen wonen op n eiland want giftige slangen horen ook op n eiland voordat ze de ndlse samenleving met haat vergiftigen misschien kunnen ze samen hun mislukte jeugd en hun verborgen haat daar uithuilen want mensen het is moeilijk en zoals pastors werd misbruikt door je oom> en die wilders vrouwen kleren aandeed toen hij 10 was ach ik vergeef ze wel voor zulke domme taal gebruik aknnen ze niks aan doen

  33. Knuffelmarokaan
    11 februari 2006 om 03:01 uur.

    Laat ze onze uitkeringen naar maroc sturen dan zijn we zo weg.

  34. amore
    11 februari 2006 om 04:02 uur.

    anna
    je moet gewoon je mocro vrienden of je me hun kan gaan
    ik garander jou dat een ander kijk zul je hebben over marokko
    je zult de warmte voellen van mensen die daar wonen ook als
    als ze niets hebben te bieden die zijn altyd vriendelijk.als je daar
    gaat moet je ook aanpassen ,gewoon meedoen ,zal je geen spijt van hebben’,ik heb ook nl vrienden die hadden vroeger ander kijk over maroc,nu daar geweest zijn die willen ieder keer terug,ik raad jou aan ,om met iemand die uit marokko komt mee te gaan ,omdat hun alles weten, hoe daar aantoe gaat sucsees

  35. Shemharosh
    12 februari 2006 om 12:58 uur.

    KOM NOU MENSEN!!!…..HIJ HEEFT TOCH GELIJK….MAROKKANEN ZIJN DE EERSTE DIE HEM GELIJK GEVEN….IK ZOU LIEGEN OF DOM ZIJN ALS IK ZOU ZEGGEN DAT MAROKKO MODERN EN WELVAAREND IS….OF NIET!!??

  36. Henk
    12 februari 2006 om 02:41 uur.

    Gewoon laten lullen die vent,hij weet dat hij gaat verliezen en probeert nu zo veel mogelijk reacties los te krijgen die in zijn voordeel zijn,ik leerde mijn jongens van marokaanse afkomst in de opleiding altijd dat de marokanen een trots volk zijn en gewoon de kop omhoog moeten houden en dan komt het vanzelf wel uit dat deze mensen straks verwijnen uit de politiek,maar ga 7 maart wel stemmen en stem desnoods ook met volmacht voor degene die niet kunnen gaan stemmen.Laat daar je stem horen en ga met z;n allen ook echt stemmen en dan zien we wel waar ze blijven met dat slappe gelul. Marokko is een prachtig land met een prachtige cultuur daar kunnen dat soort mensen wat van leren

  37. IngridSaida
    12 februari 2006 om 03:16 uur.

    Marokko wordt elk jaar moderner en welvarender. Nog steeds is niet alles eerlijk verdeeld, maar als je het Marokko van nu vergelijkt met het Marokko van 25 jaar geleden dan is dat een enorm verschil……….

  38. Amsterdammer Zeebrug
    12 februari 2006 om 05:55 uur.

    Pastor wilt aandacht en als ik de reacties op deze site zie, dan heeft hij precies bereikt wat hij wou.

  39. amore
    12 februari 2006 om 06:50 uur.

    het westen moet weten dat zij dank zij die landen zoals marokko
    kunnun overleven ,door godkoop preductie in die landen heeft –
    nederlanders een beter leven ,dank zij ame kinderen die heele
    dag werken voor € 3 per dag hebben nederlands kinderen beter leven ,ik hoop dat een keer komt dat de islamitisch t
    eigen preducten maken,sociaal voorzieningen alles voor elkaar
    het zal duren maar die komt wel,want ik zie markko veranderen in
    alle opzichten, dan worden de rollen omgedraaid ,kijk naar denemarken wat boycot kan verichten,miljoenen schaden
    en nog meer wij kunnun overaal preducten kopen,maar wie koopt
    jullie preducten,cartoons of boycot kiezen en delen of respect

  40. Marokino
    12 februari 2006 om 07:04 uur.

    Pastoors ik zie hem af en toe hier in Rotterdam (coolsingel) en de laatse dagen zodra hij mij ziet (marokkaan) dan doet hij zijn hoofd naar beneden en loopt door, en ik lach met een echte smile net als Joker,echt zo’n zielige figuurtje die bang is voor marokkanen.

  41. madmax
    12 februari 2006 om 10:38 uur.

    aan Shemharosh

    natuurlijk heeft die varkens….er (pastors) niet gelijk. of had hitler ook gelijk ?

  42. abdellatif
    13 februari 2006 om 12:05 uur.

    Wat pastors over Marokko zegt ,is een duidelijke bewijs over hoe pessimistisch iemand kan zijn.Door aandacht daar aan te besteden wordt je pessimistisch net als die haatzaaier.

  43. de Olie_Sheikh
    13 februari 2006 om 07:37 uur.

    Pastors kan van Marokko leren hoe een land met haar minderheden om zou moeten gaan. Hij zou moeten zien hoe goed Joden, Europeanen en Afrikanen in Marokko worden behandeld.

    Casablanca is nog vol oude Fransen en Spanjaarden die na de tweede wereld oorlog zijn blijven wonen. Joden lopen op straat met hun joodse kleding en niemand die na hun kijkt of lastig valt. Kerken zijn daar voller dan hier(met christenen natuurlijk). Iedereen mag overal in zijn eigen taal praten en als die ´allochtoon´dat wenst wordt ie met zijn eigen taal te woord gestaan.

    Als in de midden-oosten Joods geweld uitbarst op palestijnen dan wordt primitief de leger en politie ingezet voor de veiligheid van de joodse gemeenschap.

    Ik vraag me af wie achterlijk is.

  44. Abdelkarim
    13 februari 2006 om 08:57 uur.

    Ik ben het oneens met meneer Pastoors die stemmen wil trekken.
    Zelf meent hij niet wat hij zegt, omdat hij als een onwetende praat.
    Deze man is waarschijnlijk Nederland zelfs nooit uit geweest.

    Helaas kunnen wij helemaal niet zeggen dat het beter gaat met Marokko gezien het feit dat Marokko steeds meer mensen telt dat onder de armoedegrens leeft, terwijl het land elk jaar een aazienlijke economische groei heeft.
    In de begin jaren negentig waren dat er nog 13% , maar nu zijn het al meer dan 20%.
    De regering bestaat uit een fascistische regering die de rijken rijker maakt en de armen armer.
    De politiek actieve moslims worden met harde hand onderdrukt.
    Als je een baard draagt vraagt een politieagent of je van alqaida bent.
    Een revolutie is op komst en daarom zijn wij Marokkanen absoluut niet achterlijk.
    Marokkaan forever!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Moslim tot in de eeuwigheid!

  45. Henk
    14 februari 2006 om 06:00 uur.

    Marokino,
    als een echte Rotterdamse Marokaan behoor jij toch te weten dat je die vent moet laten lullen,hij is gewoon een zielig iemand,mocht waarschijnlijk vroeger met niemand moch spelen, want wie wil nou de vriend zijn van zo iets,zorg wel dat we in Rotterdam echter allemaal gaan stemmen zijn we van hem af kan hij lekker in den haag zijn ideeen spoelen

  46. mocroprof
    23 februari 2006 om 01:52 uur.

    aaag zielige pastorstje aag wilt tie nou aand8 volgens mij had tie nooit aand8 van een marokkaan nou nu is het je eindelijk gelukt 🙂

  47. Henk van Hunnik
    02 maart 2006 om 11:17 uur.

    je hebt nederlanders die een slecht beeld hebbenvan marokko omdat zij zich er niet in willen verdiepen. het is veel gemakkelijker om een ander na te praten, dan om eens met een marokaanse mede-lander te gaan praten en je te laten voorlichten over de problemen welke Marokkaanse nederlanders ondervinden bij het willen integreren binnnen de hollandse samenleving. men wordt gediscrimmineerd bij het zoeken van werk bij de disco en op straat. Ik sta open voor iedereen binnen de samenleving zonder vooroodelen of zelf ingenomenheid. We moeten eens ophouden om steeds maar weer in herhalingen te vervallen en terug te grijpen naar oude argumenten in een boomgaard zijn net zo veel rotte en goede appels aanwezig en zo is het ook binnen onze eigen nederlandse samenleving in alle lagen van welke cultuur dan ook zitten rotte plekken maar laten we proberen om elkaar positief tegemoet te treden en een open dialoog te voeren en elkaar te laten uitpraten inplaats van elkaar dezelfde verwijten te maken. 11-09-01 is al weer ver weg de moord op theo van gogh Niet iedereen heet Mohammed B en hij zit voorgoed achter de muur dus daar hebben wij geen last van. we moeten het met elkaar zien te rooien binnen de samenleving laten we er met elkaar het beste van zien te maken

  48. amore
    03 maart 2006 om 12:34 uur.

    henk
    jij bent een voorbeeld voor nederlanders,er word voor onze alle
    deuren dicht gegooid en vragen ze waarom dat wij niet integren

  49. Duracell
    11 maart 2006 om 05:53 uur.

    Nou nou.
    @ Olie Sheikh: ”Joden lopen op straat met hun joodse kleding en niemand die na hun kijkt of lastig valt.” In Nederland gaat dat wel even anders. In Belgie (met name Antwerpen) ook. Hoe kan dat dan? Op middelbare scholen is de holocaust kennelijk een onderwerp dat door diverse groepen leerlingen, waaronder ook Marokkaanse, niet getolereerd wordt. Allemaal onder het mom van solidariteit met de Palestijnse kwestie. Is dat normaal? Terecht noemt Henk het punt van de dialoog, maar in de afgelopen 25 jaar is er niet bijster veel positiefs uit die zogenaamde dialoog gekomen. Met andere woorden, ik heb het aangekeken, heb mijn best gedaan, maar kennelijk is het pas goed genoeg als heel Nederland een soort tweede Marokko is. Vind je het dan gek dat ik er, na al die verspilde moeite, een klein beetje genoeg van ga krijgen?