MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Joodse geïnteresseerden naar Marokko

14 februari 2006 | in Maatschappij | 19 Reacties

Stichting Maimon en het CIDI organiseren van 26 maart tot en met 2 april 2006 een studiereis naar Marokko, met als doel het bevorderen van wederzijdse contacten tussen de Nederlandse, Joodse en Marokkaanse gemeenschappen in Nederland en Marokko. Al vele eeuwen wonen moslims en joden er voor een groot deel in harmonie samen en hebben beide culturen veel raakvlakken. In de media spreekt men van een groeiende antisemitisme onder vooral Marokkaanse jongeren. Stichting Maimon is er van overtuigd dit antisemitisme te kunnen bestrijden door kennisverspreiding over de geschiedenis van Marokko en vooral van de Marokkaanse joden.

De onwetend heid bij de Marokkaanse jongeren over zowel de geschiedenis van de eigen marokkaanse ouders, grootouders en voorouders en die van de Joden in Marokko is groot. Velen van hen kunnen zich niet eens voorstellen dat er Marokkaanse Joden bestaan. De studiereis omvat thema’s als cultuur, jongeren, migratie, ondernemerschap, onderwijs, politiek en religie en neemt je mee naar de oude wijken, naar de geur en culinair van de mellah en medina.

Er zijn 19 reacties

  1. Saida
    15 februari 2006 om 01:27 uur.

    Ik kan het niet meer vinden maar er stond een tijdje geleden hier iets over dat het al bewezen was dat het niet door Marokko kwam.
    En ik ging toen helemaal uit me slof. En deze studiereis bewijst maar weer waarom.Tis een gebed zonder end. We weten allemaal dat het niet door Marokko komt maar het Midden- Oosten maar we willen kosten wat het kost Marokko als bron van antisemitisme is en Marokkaantjes heropgevoed moeten worden.
    Ik zou zeggen neem die Marokkaantjes mee naar Palestina en laat ze daar maar bewijzen dat Israel heel goed voor de Palestijnen zorgt misschien dat ze dan ophouden met antisemitisch te zijn.

  2. abdel
    15 februari 2006 om 07:42 uur.

    Ik mis de thema “annexatie”.

  3. Mo
    15 februari 2006 om 08:51 uur.

    Een bezoekje naar palistina zou een goede studiereis voor beide groupen.

  4. Saido
    16 februari 2006 om 09:16 uur.

    gezeik alweer over Palestina. Arabische trots, het moet een keer afgelopen zijn. antisemitisme heeft niets met palistina te maken maar meer met Arabische trots. Stichting Maimon is goed bezig.. Marokkaanse joden zijn geen Israëlische joden. jodendom is een geloof en isreal is een geen geloof. wanneer we begrijpen wat het verschil is tussen joden en Israël dan pas kunnen we praten over plastina. en wie als jullie niet mee eens zijn met het initiatief van Stichting Maimon kom dan zelf met een beter voorstel. jullie kunnen allen maar klagen.

  5. goodfellow
    16 februari 2006 om 09:19 uur.

    beste Saida..

    zo, wat ben jij sterk in jouw woorden! Politiek niks voor?

  6. madmax
    16 februari 2006 om 01:41 uur.

    beste Saida…

    kijk eens wat vaker in de spiegel

  7. jef
    16 februari 2006 om 03:20 uur.

    marokkaanse jongeren zijn niet anti semitisch maar anti zionistisch en daaruit voortvloeiend anti israel….

    al het haat jegens israel komt voort uit de misstanden in het Midden Oosten…

  8. Saida
    16 februari 2006 om 04:30 uur.

    Precies Jef en Israel is onstaan door antisemitisme in Europa. Daar zouden ze het probleem en de oplossing moeten zoeken.
    Maar tja het land van Palestijnen afpakken omdat Europa niet veilig is voor de Joden daar gaan we het natuurlijk niet over hebben

  9. hicham
    16 februari 2006 om 08:02 uur.

    hey leuk saida ga door schat

  10. Toth
    17 februari 2006 om 07:37 uur.

    De kern van deze “schattige” zaak is dat ‘Israel’ heeft kunnen ontstaan is inderdaad enerzijds antisemitisme, waar zionisten toen ook al niet zonder konden en dat ook in de grond de redenering is waarom zionisten aanvankelijk (en sommigen later ook nog) blij waren met Hitler.

    http://www.counterpunch.org/brenner1223.html
    Q en A http://www.counterpunch.org/brenner05252005.html
    http://www.marxists.de/middleast/brenner/

    De anderzijds – begint langzamerhand aan de publieke oppervlakte te komen en behelst rechtstreekse bemiddeling tussen de Britse regering en de Amerikaanse van de zionisten (bankiers, industrielen) in de Eerste Wereldoorlog en de woede en haat die dat heeft opgewekt bij de Duitsers die, voorzichtig gezegd, de Britten op de knieen had en op zee absoluut heersten (waar ze toch enigszins vanaf zagen met de Sussex Plegde) en waarna toch het vredesvoorstel in 1916 tot schrik van de VS en de UK door Duitsland wordt geaccepteerd.

    In ruil voor de Britse kolonie Palestina (de Balfour verklaring) beloofden zij de VS in de oorlog te betrekken. De Amerikaanse president Woodrow Wilson was aan de macht gekomen met de belofte dat het de VS niet in de Europese oorlogen zou storten. De publieke opinie werd radicaal omgegooid en de VS verklaarde oorlog aan Duitsland op 6 april 1917.

    Dit is een van de werkelijke onderliggende oorzaken waarop Hitler, een korporaal uit de loopgraven tijdens WWI, zijn platform van kon opbouwen, geholpen door de idiote wraakactie van Versailles.

    Kort overzichtje vredesvoorstellen van 1916:
    http://www.bartleby.com/67/1769.html

  11. Maar Rocco
    17 februari 2006 om 07:49 uur.

    Als we maar ver genoeg terug gaan komt het allemaal niet door de Engelsen, maar door de Romeinen! Toen de Joden rond het jaar 70 in opstand kwamen tegen de Romeinse bezetting (Ze hadden de Grieken er al wat eeuwen eerder uitgegooid), hebben de Romeinen hen voor straf uit hun land verbannen. Gaan we dat nu ook de Italianen kwalijk nemen? Zinloos. Het heeft geen zin om met vingertje te wijzen. Je moet een realistische oplossing zoeken. Mensen die het hardst schreeuwen weten er meestal geen.

  12. Maar Rocco
    17 februari 2006 om 09:40 uur.

    Goeie genade, Toth, wat kan jij uit je nek kletsen.
    Je neemt was losliggende feitjes, legt verbanden waar ze niet zijn, complottheorietje links en rechts, weglaten wat je weg wil laten en als een goochelaar haal de grootst mogelijke onzin uit een hoge hoed vandaan, gesteund door een aantal internetarikelen met nauwelijks enige bronverwijzing.
    Zo doen antisemieten het al jaren.

  13. Toth
    18 februari 2006 om 10:08 uur.

    Tjonge Rocco, jij legt me daar toch een overtuigende argumentatie neer waar niemand omheen kan. Er is geen weerwoord opgewassen tegen je goed gedocumenteerde ontzenuwing van mijn antisemitische complottheorieen. Nou heb je me overtuigd van jouw visie.

    Wat ben jij toch een ontzettend genuanceerd en wijs persoon.

  14. Maar Rocco
    18 februari 2006 om 12:39 uur.

    Toth,

    Bescheiden ben je ook al niet,

    Dan doen we het maar iets preciezer:
    Het is een feit dat de meeste antisemieten altijd een excuus zoeken om dat te zijn. Jij doet dat met je verwijzingen naar de volgens jou betrouwbare links ook. Links die een piepklein facetje ergens uitlichten en dat dan opblazen tot gigantische afmetingen.
    Iemand die slecht gedocumenteerd is kandit direct als waarheid kunnen beschouwen.

    Jij past in het rijtje met mensen als le Pen in Frankrijk: na de afschuwelijke schending van joodse graven in Carpentras en het bekladden ervan met nazi-sysmbolen, was hij de eerste die beweerde dat de joden dit waarschijnlijk zelf hadden gedaan om extreem rechts in een kwaad daglicht te stellen.
    Ik heb jouw verwijzingen bestudeerd en die hebben dezelfde soort strekking. Als jij daarop je kennis baseerd, dan heb je een probleem: je ziet alleen wat je wilt zien en dat is dan voor jou een bewijs.
    Daar kan ik toch niet doorheen, want je standpunt is al veel eerder bepaald. je zoekt slechts de informatie met een hoog “Zie je nou wel, ik heb het altijd al gedacht!” gehalte.

    Voor wie dit ook leest: na arrestaties van enkele skinheads uit de omgeving is gebleken dat de grafschendingen wel degelijk door neo-nazi’s waren gepleegd.

  15. Maar Rocco
    18 februari 2006 om 12:41 uur.

    Oh, ja Toth,

    De Amerikanen zijn pas in de Eerste Wereldoorlog tot actie gekomen na aanvallen op schepen warbij een groot aantal Amerikaanse burgers om het leven kwamen. Met zionisme heeft dat niets te maken.

  16. Toth
    18 februari 2006 om 06:25 uur.

    Ik kan me niet herinneren dat ik heb beweerd dat Joden in Carpentras graven hadden beklad met hakenkruizen. De suggestie of conclusie? dat ik extreem-rechts zou zijn en een aanhanger van Le Pen is gebaseerd op wat?

    Je hebt gelijk dat je me niet kunt overtuigen met dat soort gebrekkig gebazel. Geldige argumenten, gebaseerd op onweerlegbare historische feiten voorzover die mij onbekend zijn, zouden dat wel kunnen. Dat is ook de reden namelijk dat ik tot deze inzichten kom. Het is echter glashelder dat je helemaal niets hebt bestudeerd en ook niet van plan bent daar het minste verandering in te brengen.

    Als je er werkelijk het minste van wist zou je onmiddellijk over de Zimmermann telegram zijn begonnen en niet over “schepen” zijn gaan zwetsen. Dan zouden we dat fenomeen tot in de fijnste details kunnen uitvlooien.

    De VS is niet in WWI betrokken vanwege aanvallen op de later gevormde gewapende konvooien. Het is zeker niet vanwege high profile aanvallen zoals op de Lusitania in 1915 in de oorlog betrokken geraakt. Als je informatie hebt die niet bekend is bij historici dat dit wel het geval is, dan zou je dat niet voor jezelf moeten houden.

    De links die ik heb gegeven zijn absoluut betrouwbaar. Het andere boek bestaat uit 51 documenten waarin de collaboratie van de zionisten met de nazi’s is gedocumenteerd als aanvulling op het eerdere boek dat in zijn geheel openbaar is op de gelinkte site. Je kunt als je dat wilt blijven negeren.

    En je bent daarin niet uniek. Er zijn een heleboel mensen zoals jou, die niet gehinderd door enige kennis van zaken of omdat ze bang zijn uit de toon te vallen, anderen menen de politiek correcte les te moeten lezen.

    Voor dat soort lessen heb ik het geduld niet voor.

  17. InGeniuZ
    20 februari 2006 om 10:45 uur.

    Shalom broeders, shalom.
    Als die joden hier nou ook eens meer van hunzelf laten zien, dan kunnen we lekker kletsen en elkaar meer leren kennen.
    Dus shalom en kunnen we filosoferen over God en het bestaan van het universum.

  18. amore
    21 februari 2006 om 01:32 uur.

    persoonlijk heb ik echt niets tegen joden god heft die mensen ook
    geschaapt.ik kom uit melilla daar hebben joden naast me gewoond
    in goede sfeer, ik zie ze als gewoon zoals iederen ,wij groeten elkaar
    en praten met elkaar.als gewoon mensen,er zijn ook veel joden die tegen alles wat geweld is.natuurlijk wij kijken wat in de palestijns gebieden gebeurd ,en dta heeft invloede op onze gedachten over joden ,er zijn ook joden die tegen zionisme zijn,in deze wereld is iederen afhankelijk van elkaar iederen wil in vrede leven,maar zolang
    onrechtvaardigheiden in deze werld bestaat , ,zullen altyd die problemen bestaan weg met imperialisme bovenaan USA

  19. samsam
    13 maart 2006 om 01:44 uur.

    Hallo wie gaar er mee met dat project??