MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Groeiende angst voor de islam

18 februari 2006 | in Geloof, Maatschappij | 91 Reacties

De cartoonrellen leiden in Nederland tot een groeiende angst voor de islam. Zo blijkt uit opinieonderzoek van het bureau R&M Matrix in opdracht van het Algemeen Dagblad. Van de 750 ondervraagden is ruim 44 procent banger geworden voor een wereldwijde botsing tussen de islam en het westen. Vrouwen blijken angstiger dan mannen. Een meerderheid ziet de islam als een vrouwonvriendelijke, intolerante en humorloze godsdienst. Ruim de helft vindt dat democratie en islam niet samengaan. Ruim 40 procent spreekt van een gewelddadige godsdienst aldus de krant vandaag.

Er zijn 91 reacties

  1. madmax
    18 februari 2006 om 12:03 uur.

    Wat een broeken schijterts die nederlander hahahahahah

  2. realist
    18 februari 2006 om 01:46 uur.

    hahhhaaaaaahhhaaaahaa

    MACHT AAN DE ISLAM!!!!!!!!!!!!

  3. jasper
    18 februari 2006 om 04:09 uur.

    Het lijkt mij eerder iets om je ernstig zorgen over te maken dan om grappig te vinden.

  4. Plop
    18 februari 2006 om 04:28 uur.

    @ madmax en @ realist. Nu begrijp ik de toenemende klof tussen islamisten en anderen.

  5. Mohamed
    18 februari 2006 om 04:47 uur.

    Jasper

    Wie heeft nou geen humor???

  6. tommy
    18 februari 2006 om 05:23 uur.

    er zijn weer 750 mensen geintervieuwd en dit zou weer betekenen dat het over heel nederland gaat. ik wordt daar ook een beetje moe van, dat telkens gezegd wordt dat het weer over heel nederland gaat.

    de moslim gemeenschap bouwt zijn eigen graf als ze zo doorgaan. 52% (van de 750) ziet moslim als intolerant. ligt dat aan “ons” of zorgen jullie er zelf voor dat jullie zo overkomen.

  7. Inayat
    18 februari 2006 om 05:24 uur.

    @plop
    een beetje bekrompen om de reactie van die twee te koppelen aan de kloof. Typisch Hollands? Of gewoon een domme reactie? En inderdaad Jasper, we kunnen toch spotten of mogen moslims dat niet?

    Dit is geen nieuws. Feit is dat xenofobie /vreemdelingenhaat in Europa op Zweden na, het ergst in Nederland is. Hollanders waren al behoorlijk bang.

    Vorig jaar (januari 2005) heeft Tweede-Kamerlid Ali Lazrak een NIPO-onderzoek laten houden, waaruit blijkt dat Nederlanders banger zijn voor moslims dan Italianen en Spanjaarden. Ze vrezen bijvoorbeeld naar de regels van de islam te moeten leven. Let wel vorig jaar en na de aanslag in spanje..


    1. Waar komt de angst van Nederlanders voor moslims vandaan?
    ,,Van politici en media die de angst aanwakkeren. Minister Verdonk bemoeit zich met het onderzoek naar de dood van een tasjesdief. Ze zegt: het is geen moord. En ze zegt: dan had hij maar niet moeten stelen. Daardoor veroorzaakt ze dat Marokkanen in de ogen van veel mensen niet deugen. Na de moord op Theo van Gogh versterkte ze het wij-tegenover-zij-gevoel. Natuurlijk moet iedereen die iets strafbaars doet, worden vervolgd. Maar als je allochtonen neerzet als tweederangs burgers, creëer je Mohammed B.`s.”

    2. Nederland is minder tolerant dan altijd werd aangenomen?

    ,,Ja. Die tolerantie blijkt een zeepbel te zijn. In Spanje en Italië is de druk op de grens groot. Wekelijks komt er een gammel bootje met honderd illegalen binnen. Toch blijkt uit het onderzoek dat Italianen en Spanjaarden mild oordelen over moslims. Wat zou de reactie van Nederlanders zijn als er wekelijks een bootje in Noordwijkerhout aanmeerde?”

    3. Is de angst voor moslims gevoed door terroristische aanslagen?

    ,,Wij hebben in Nederland de link gelegd tussen terrorisme en integratie. Maar dat heeft er niks mee te maken. Het is heel ernstig dat er iemand is vermoord, maar daar kan de rest van de moslims niks aan doen. Zij kunnen dat toch niet voorkomen?”

    4. Wat doet de Groep Lazrak om de angsten bij Nederlanders weg te nemen?

    ,,Ik heb altijd gezegd dat het een taak is voor allochtonen zelf om tegen het imago te vechten dat hun terecht of ten onrechte is opgeplakt. Ze moeten erover in gesprek, uitleggen en hun plek in de samenleving claimen. Want ze zijn burgers in Nederland en hebben dezelfde rechten en plichten als iedereen.”

    5. Met dit onderzoek treedt u één jaar na uw afsplitsing van de SP alsnog uit de anonimiteit?

    ,,Ik heb de afgelopen tijd veel met mensen gepraat, maar ik wilde mijn meningen toetsen en standpunten scherpen. Uit een onderzoek van de Sunday Times naar xenofobie in Europa blijkt dat de vreemdelingenhaat in Nederland, na Zweden, het ergst is. Ik denk dat het ligt aan de politici en media. Die moeten ophouden wij-zij-verschillen te accentueren en Nederland moet stoppen zichzelf op de borst te slaan over zijn tolerantie. Ik wilde met dit onderzoek laten zien hoe andere landen met allochtonen omgaan, misschien helpt dat.”

    (c) AD 2005 alle rechten voorbehouden
    Rubriek: Binnenland
    Maandag, 24-01-2005
    —————————–

    rare jongens, die Hollanders

  8. madmax
    18 februari 2006 om 06:54 uur.

    als jullie nederlanders zoveel angst hebben van de moslims waarom in godsnaam daagen jullie ons dan uit. gaan wij met julli godsdinst spotten nee dat doen jullie wel met onze.
    doden wij jullie kinderen en verkrachten wij jullie vrouwen nee maar dat doen jullie wel. pakken wij jullie land af. nee dat doen jullie ons wel. en dan nog dit wij zijn niet bang voor jullie. wij hebben niets te verliezen .

  9. Hicham
    18 februari 2006 om 07:10 uur.

    Onwetendheid en een negatieve beeld zorgt voor angst.
    Angst voor de Islam zorgt natuurlijk ook voor een negatieve gedragshouding tegen moslims, uiteindelijk zijn de moslims de dupe van deze onnodige angst.

  10. tommy
    18 februari 2006 om 09:39 uur.

    waar heb je het eigenlijk over madmax!

    over hoe en wat en waarom ze het midden oosten zijn binnen gevallen, kan je blijven praten, maar

    kijk eens naar afghanistan, nu de taliban daar voor het grooste deel verdreven is mogen de mensen hun nationale sport schaapje gooien weer doen. ik heb nog nooit zulke blijen mensen gezien.

    denk je nu dat iedereen in het midden oosten gelovig is. mensen durven zich niet uit te spreken vanwege islamitisch regels, die door een minderheid worden opgedrongen.

  11. Trab
    18 februari 2006 om 10:41 uur.

    Nee Tommy, jij begrijpt het nog steeds niet. Hoe vaak moeten moslims andersgelovigen erop wijzen dat rechtvaardigheid een groot goed is binnen de Islam? Als jij dat niet begrijp, dan zal het wel liggen aan de media die je volgt. Wees nou eens eerlijk, HOLOCAUST VALT NIET TE ONTKENNEN, maar is het niet zo dat het in Europa heeft plaatsgevonden. Dus, dat er in Europa een aparte staat speciaal voor Israelieten (Joden en trotse Israeliers) gecreeerd moet worden. Kijk nou eens naar Marokko waar de meerderheid moslim is. Daar leven toch ook Joden vreedzaam naast moslims. Als je de geschiedenisbronnne goed nagaat dan zijn ze samen met moslims (moren) uit Spanje verdreven door Christenen. Ofwel Europa is een continent waar HYPOCRISIE een groot goed is. PUNT

  12. amore
    19 februari 2006 om 01:56 uur.

    tommy
    mensen in MO hebben alles voor hun geloof,dat heb je gemerkt
    aan die cartoons,meeste mensen zijn gelovig,ook als mensen
    niet gelovig zijn zullen die beledigengen niet accepteren
    wat zullen die afghanen blij zijn dat ze hun nationale sport
    kunnun uitoefenen,een prestatie hoor daar zitten die mensen niet op te wachten ,dat land is geplunderd door russen en nou door
    westers landen,dat land zal nooit hersteld worden dat zullen julllie
    niet vol kunnun houden , jullie enige doel is aan amerika laten zien
    dat jullie dapper zijn ,jullie bemoein overaal mee dat is jullie probleem

  13. madmax
    19 februari 2006 om 11:21 uur.

    @ tommy,

    wij hebben nooit om jullie hulp gevraagd. en als wij problemen in onze landen hebben dan lossen wij dat zelf wel op dat hebben onze voorouders eeuwen lang gedaan en dat ging altijd goed, tot het zogenaamde westen zich mee ging bijbemoeien, en dat doen ze zoals je weet puur in hun eigenbelang en ga nu niet zeggen dat meneer bush moeder teresa zelf is. en ga nu niet zeggen dat jullie onze ouders hier gebracht hebben omdat ze in hun eigenland het arm hadden. nee de echt reden is gewoon jullie eigenbelang jullie hadden onze ouders hard nodig voor het zwaar werk. zo als je nog meer wilt weten dan zeg je het maar hoor. het spijt me dat je verkeerd wordt ingelicht door je eigen landgenoten ( o.a. de media en de school )

  14. Saida
    19 februari 2006 om 11:32 uur.

    Heerlijk zo’n krokodil onder je bed…..

  15. tommy
    19 februari 2006 om 02:07 uur.

    dan heb je niet genoeg discovery channel gkeken. mensen staan te wachten om hulp. vrouwen waren weer blij om naar buiten te gaan. en zeker ze waren blij na 5 jaar weer hun sport uit te oefenen.

    laat het verleden het verleden en bouw een nieuw toekomst. de hulp staat klaar om beter levensomstandigheden te verbeteren voor hun.

    maar een groepje houdt het tegen !

    en dat gelul van de meest ook jullie hier te bewerk stelligen dat elke amirikanen, elke nederlander iets met de invallen te maken heeft.

    oh, moet nu gaan!

  16. abdel
    19 februari 2006 om 02:38 uur.

    Kiekeboeh!!! ….niet schrikken!!!! Ik ben het maar…een Marokkaanse moslim….neee…ach gut..waarom huil je nou….achgossie…was helemaal niet mijn bedoeling…kijk eens.een lekkere koekie..helemaal voor jou alleen….hahahhaha wat een zielig hoopje volk zijn die Nederlanders toch!

    Ik verdom de dag dat mijn vader besloten heeft zich hier te vestigen!

  17. krokodil dundee
    19 februari 2006 om 03:08 uur.

    @ Saida

    waar is de krokodil ik wil hem vangen

  18. rachidddd
    19 februari 2006 om 07:03 uur.

    allah oe agad, wie bang is van allah swt, dat zijn waarlijk de vijanden van allah swt, mensen in angst doet vreemde dingen

  19. Toth
    20 februari 2006 om 07:26 uur.

    Joe eend zien noffing jet!

    Hooggeerde beroepsarabierenhater, de neoconservatieve ultrazionist Daniel Pipes was in Nederland bij de LPF komen preken en een van de manifestaties van zelfmedelijden was de beveiliging van hun zielig onderonsje met “islamkenners” (zo staat het notabene echt letterlijk in de Volkskrant) als: Leon de Winter, Hans Jansen en Paul Cliteur.

    Wie er ook was, de christenzionist Robert Spencer, de man achter de vele anti-islamitische haatsites, waar broekplassende stumpers hun koranquotes vandaan halen en de rest van hun “kennis” en die laatst nog een boek schreef waarin werd “geopenbaard” dat achteraf bleek dat in werkelijkheid de Arabieren achter de kruistochten hadden gezeten.

    [] “Binnen was de angst merkbaar: de zaal werd zwaar bewaakt en het weekendprogramma was uit angst voor aanslagen tot op het laatst geheim gehouden.” []

    Het wordt met de dag belachelijker.

  20. kaaskopje
    20 februari 2006 om 10:50 uur.

    Abdel, je verdomt de dag dat je vader hier ging wonen. Maar dan ga je toch gewoon terug? Zijn we allebei gelukkig!

  21. ik
    20 februari 2006 om 10:58 uur.

    Aan een aantal van de laatste mensen voor mij die gepost hebben en die lieten weten het in Nederland kennelijk niet naar hun zin te hebben:
    Wat let je om naar Marokko te gaan? Wat mij betreft ben je hartelijk welkom in Nederland, maar ik zou je niet durven dwingen tegen je zin te blijven! Bevalt het je niet? Ga dan.
    En over het onderwerp van dit forum: ik snap wel dat mensen bang worden voor de islam. Nou, niet persé voor de islam, maar wel voor moslims. Helaas zijn er voorbeelden van aanslagen door moslims in overvloed en getuige de vele steunbetuigingen aan deze acties (en in ieder geval te weinig afkeuringen) zijn toch erg veel moslims het kennelijk hiermee eens. Ik zit niet meer lekker in de tram als er een man met een baard en een djellaba aan instapt. Dat spijt me werkelijk. Maar het is niet geheel aan mij om deze angst op te lossen. Er moet meer uit de moslimgemeenschap zelf komen. Niet zo beledigd zijn bij iedere kritische uiting, maar kijk eens wat je eraan kunt veranderen en of je je mede-moslims kunt aanspreken.

  22. koen
    20 februari 2006 om 03:10 uur.

    Nou, het is weer dik lachen hier! Vooral omdat iedereen prettig langs elkaar heen blijft praten. Ik herhaal het nog maar een keer: (a) niet alle Nederlanders zijn racisten en trouwens ook niet zo bang uitgevallen, en (b) – dit mogen we natuurlijk niet zeggen – maar Marokkaanse jongeren hebben de laatste jaren flink geinvesteerd in een negatief imago. De beelden van over de hele wereld naar aanleiding van de cartoons doen trouwens de rest: daar kan geen reclamecampagne meer tegenop.

  23. Gothic
    20 februari 2006 om 03:29 uur.

    @Abdel

    We zullen je missen, veel plezier in je vaderland, stuur ff een kaartje, of… mag dat niet daar?

    @madmax

    Nu we het TOCH over “jullie” en “ons” gaan hebben… Ik wil toch niet lullig doen, maar over generalizeren gesproken. Ik heb in mijn leven nog geen moslim aangeraakt, en houd dat graag zo. Genoeg autochtone vrouwen te verkrachten dacht ik zo, mocht ik ooit op het idee komen. Maar in het kader van “ons” en “jullie”. Wanneer hou jij op met mensen te onthoofden?

    In het algemeen. Ik ben persoonlijk nog niet zo bang voor de Islam. Maar, ik ben er van overtuigd dat een grote meerderheid dat wellicht wel is. ECHTER! Niet op lullig te doen, maar we hebben het allemaal over “de holocaust”. Maar da’s toch een perfect voorbeeld? Ik denk niet dat het “leuk” gevonden zou moeten worden dat Nederlanders steeds banger worden van de Islam. Niet voor de Nederlanders. Kijk, die hele achterlijk AEL heeft in Nederland geen poot aan de grond gekregen. Maar, okay, kijk, de holocause is ontstaan doordat Hitler LEGAAL aan de macht kwam. Een grote meerderheid in Duitsland heeft door ongenoegen en angst getemd voor die man. Die vervolgens de Joden heeft aangepakt en nog wat andere doelgroepen heeft gedeporteerd. Geen mooi beeld, maar toch, wel effectief. Ongeacht of je het eens bent met de methode of niet. Ik ben persoonlijk niet eens met het feit dat het gebeurt is.

    Welnu, stel dat door die angst Wilders aan de macht zou komen? Ja, dan loop je het risico dat hetzelfde opnieuw gebeurt. Alleen zijn dan de Moslims aan de beurt ben ik bang. Ik hoop dat het niet gebeurt, maar je weet het niet. Eveneens om rekening mee te houden. Kijk, zolang er op ieder Moslim in dit land, er geef of neem, 15 NIET Moslims zijn. Tsja… mmm… en je weet dat angst kan gaan omslaan in haat. Wat ik eerlijk gezegd denk dat er al gebeurd, dan zie ik het somber in voor de Moslim bevolking in Nederland, en om maar te zwijgen van die in Europa.

    Wat je nu al in bijvoorbeeld België ziet. Is dat er steeds meer nationalistische partijen de kop opsteken en ook steeds meer voet aan de grond krijgen. Voor de gene die zich nog NOOIT in de geschiedenis van Nederland en Europa hebben geïnteresseerd, een tip. We hebben openbare bibliotheken, daar zijn boeken zat te krijgen (ook over de Islam trouwens) en het houd je bovendien van de straat.

    Haatzaaien gebeurd aan beide kanten (zowel Moslim als niet Moslim) en als het op een burger oorlog mocht aankomen, wat ik niet hoop, zullen de Moslims het evengoed niet makkelijk krijgen.

    Voor degene die dit land een kut land vinden, zou ik zeggen bedank je ouders daar maar voor. Gegeven dat ZIJ degene zijn geweest die je te streng Islamitisch hebben opgevoed (sommige eerste en tweede generaties Moslims spreken niet eens Nederlands). En tsja, dat je als Moslim jongeren tussen twee culturen valt, is niet de schuld van de autochtone Nederlanders, wij hebben hier enkele honderden jaren zo niet duizenden, al een cultuur gehad. Dat de oosterse cultuur niet echt aansluit op, is niet onze schuld. Als de eerste en tweede generatie meer hadden geïntegreerd, hadden de jongeren nu een minder groot probleem. Sterker nog, misschien niet eens een probleem. Ik begrijp ook dat als je thuis op de streng Islamitische manier wordt opgevoed, en zodra je buiten bent je in een heel andere wereld terecht komt. Maar nogmaals, dat kun je de autochtonen niet kwalijk nemen. Het is voor streng Christelijke jongeren OOK niet altijd even makkelijk. Maar omdat die de lokale cultuur kennen en over het algemeen beter Nederlands spreken dan de meeste, is dat een wat minder grote tegenstelling…

    Dus Abdel, in dat opzicht had je in elk geval gelijk, bedank je vader nogmaals hartelijk voor het feit dat je hier de vrijheid hebt om te zeggen dat je dit land niks vind.

  24. Gothic
    20 februari 2006 om 03:31 uur.

    @realist

    Je moet je naam ff veranderen, als je dingen roept als “macht aan de islam” dan vrees ik dat je je naam ff moet veranderen in “religieuse fanatiekeling” want van enig realisme is weinig spraken. Dit soort ontwikkelingen als besproken in dit artikel, gaan meer leiden tot “dood aan” van “macht aan” als je begrijpt wat ik bedoel.

  25. Gothic
    20 februari 2006 om 03:33 uur.

    Misschien is het toch een idee om de vrijheden van meningsuiting wat in te perken. We beginnen met het verbod op vrijheid van religie, en wat daarna komt zien we dan wel. Net als in het midden oosten. ECHTER ik ben bang dat die “staatsreligie” als het aan de meerderheid ligt toch Atheisme gaat worden. Kunnen we legaal iedereen oppakken en achter tralies flikkeren die zich er niet aan houd…

  26. Gothic
    20 februari 2006 om 03:39 uur.

    @rachidddd

    “Vreemde dingen” gemotiveerd door angst, zoals wat? Mensen onthoofden en zichzelf opblazen met explosieven? Hopend op een aantal maagden in het hiernamaals? Niet op lullig te doen, maar de algemene concensus is toch dat je geen lichaam hebt in het hiernamaals, of staat er in de Koran iets anders? Dat gezegt hebbend, wat wil je met die zeven maagden doen in het hiernamaals zonder je pik? En uhm, vrouwelijke zelfmoordenaars, wat krijgen die eigenlijk als beloning?

  27. Gothic
    20 februari 2006 om 03:52 uur.

    Nog even een laatste opmerking.

    Waarom wordt er steeds gesproken over “ons en jullie”. Over “Jullie” vallen “onze” landen binnen? Niet om lullig te doen, maar ik dacht dat de meeste mensen op deze site posten, Nederlanders waren. Nederlandse Moslims en Nederlandse Niet Moslims, dacht ik. Maar kennelijk heb ik dat mis? Er wordt steeds gezeken over een kloof en zo. Maar nu begrijp ik ook waar die kloof vandaan komt. Zolang het merendeel van de Moslims in dit land zichzelf geen Nederlander vind, wordt die kloof natuurlijk alleen maar grote. Nog een vraag, als al die Moslims die zichzelf geen Nederlander vinden of voelen, waarom die bruid of bruidegom uit “het land van herkomst” hierheen halen? Waarom niet gewoon die kant op gaan. Oh ja, tuurlijk, de mensen waarover ik hier spreek willen geen Nederlander ZIJN, maar wel de voordelen plukken. Wel de lusten, niet de lasten heet dat op zijn Nederlands. Goh, zou het kunnen zijn dat DAAROM de meeste Nederlanders de balen krijgen van al die Moslims, en ze niet accepteren? Kennelijk accepteren de Moslims de autochtonen niet. En dat is dus ECHT NIET iets van de laatste paar jaar. Dat is iets dat kennelijk nooit zo is geweest, van alle Moslims is er kennelijk maar een handvol die zich wel Nederlander voelt.

    Nou ik zou zeggen als alle Moslims in dit land die zich geen Nederlander voelen gewoon oprotten naar een land waar ze zich wel thuis voelen, hebben wij hiet EN meer ruimte, en kunnen de belastingen omlaag omdat er hoogst waarschijnlijk minder geld hoeft te worden uitgetrokken voor sociale voorzieningen. En voor iemand zijn bek open trekt en mij een racist noemt, da’s gelul, DIT is gewoon realistisch, je voelt je niet thuis? Donder dan gewoon op. Ik ben bang dat de meerderheid van de Nederlanders dit met mij eens zal zijn. Ook al geeft niet iedereen dit toe. Omdat het zo typisch Nederlans is om je bek dicht te houden om “de lieve vrede” maar te bewaren. En als je dan toch je bek open trekt, wordt je in dit land het zwijgen wel opgelegt. Welliswaar niet door de regering, maar door zo’n stel rand debielen die menen met geweld hun doel te bereiken.

  28. Toth
    20 februari 2006 om 05:01 uur.

    Ach “ik” wat mij betreft ben je hartelijk welkom in de tram, maar ik zou niet durven je tegen je zin in de tram mee te laten rijden.

    Als het je niet bevalt in de tram mag je ook wel gaan lopen, zolang we nog geen Apartheidscoupe’s hebben althans. Wat let je eigenlijk om te lopen? Ben je te beroerd om het ene been voor het andere te zetten? Zijn je spiercellen er net zo belabberd aan toe als je zenuwcellen?

    Dat spijt me nou werkelijk. Maar het is niet geheel aan mij om je hoofd weer in orde te maken. Dat moet toch meer uit je eigen kring komen. Ik hoop niet dat je hierdoor al op je lange teentjes getrapt voelt, maar kijk maar eens wat je eraan kunt veranderen en of je je andere zenuwpatienten ook een hart onder de riem kan steken.

  29. madmax
    20 februari 2006 om 08:52 uur.

    eigenlijk vindt ik de meeste mensen erg dom ongeacht van hun herkomst.bijvoorbeeld in de krant staat heel veel nederlanders zijn bang voor de moslims.waar slaat dit nou op, als je goed nadenkt dan is de media verantwoordelijk voor dat de mensens elekaar gaan haten. maar wat ik niet begrijp is wat wil de media hiermee bereken. dat snap ik eigelijk niet. aan de andere kant kun hier wel leuke grapjes over maken, dat somige mensen dat niet waarderen ja dat is dan pech gehad voor hun

  30. hicham
    20 februari 2006 om 09:56 uur.

    waarom maak jullie zo veel zorgen over islam
    islam blijf islam

  31. Goth
    21 februari 2006 om 12:29 uur.

    @hicham

    Niet zo zeer de Islam zelf, als wel hoe sommige mensen de Islam, en ook andere religies misbruiken voor hun eigen agenda. Als het er op aan komt, hebben de israelies de tora als rechtvaaridiging gebruikt om de pallesteinen in hun eigen land te onderdrukken met die kut smoes over “het bloofde land”. Iets dat de Christenen blindelings hebben overgenomen, en diezelfde groep heeft met der tijd, toen ook hier de kerk het voor het zeggen had, heksen verbrandingen en kruistochten gerechtvaardigd. En op dit moment misbruiken mensen de Koran om zelfmoord aanslagen en andere vormen van haat te zaaien in de wereld.

    Feit blijft naar mijn mening. Dat ieder land dat wordt geregeerd door religie, weinig welvaart kent. Waarom gaat het in het Westen zo goed en zijn de meeste normale mensen zo arm daar (laten we eerlijk zijn, als ze dat niet waren waren de meeste Moslims al lang terug gegaan naar het midden oosten) gewoon omdat de gelovige elite de massa’s gewoon dom en arm houd. Dat was vroeger hier ook zo, totdat de mensen die religieuze schoften aan de kant hebben geflikkerd. Neem me niet kwalijk, maar ik ben van mening dat als de mensen beter in gelicht zouden worden en de religieuze leiders zouden afzetten, had iedereen het daar een stuk beter. Kijk bijvoorbeeld naar de paleizen van housein toen ze die hadden afgezet. Die lul had genoeg geld om van Irak een fatsoenlijk rijk land te maken. Ongeacht de cutluur. MAAR dat geld hield die ook allemaal voor zichzelf.

    Dat landje pik argument is fijn hoor. Wacht maar tot de olie op is in het midden oosten, en “wij” onze handen er van aftrekken. Duurt het niet lang, of het midden oosten is niets meer dan de rest van de derde wereld landen in de wereld. Pis arm, en niks waard. De enige rijkdom die daar heerst komt door de olie, zonder die olie… tsja… Ik wil wel eens weten wat julie god en profeet daaraan gaan doen. Waarschijnlijk net zo veel als de Christelijke en Joodse god hiet heeft gedaan, geen ene flikker. Leuk detail. Zelfs volgens de Koran, hebben de Christenen, Joden en Moslims dezelfde god. Grappig he? Dat desondanks toch iedereen roept dat die aan hun kant staat. En toch nog nooit een simpel teken heeft gegeven of een poot heeft uitgestoken voor EEN kant. Ooit eens eraan gedacht om die godsdienst aan de kant te flikkeren, net als 98% van niet moslim Nederland?

  32. Schapekop
    21 februari 2006 om 04:17 uur.

    Ola

    Jasper ik wil alleen effe zeggen dat discovery ook van bush is. Het dringt nog steeds niet door bij jou. alles waar je naar toe kijkt op tv is bush (en de rest van zijn kontelikkers zoals blair, balkenende, hirsi ali, kurt westengaard enz)

  33. Schapekop
    21 februari 2006 om 04:18 uur.

    of hoe ze moeders ook mag heten

  34. Saida
    21 februari 2006 om 06:13 uur.

    Ik wens de bangerikjes veel plezier met hun angst. vooral de angst voor jellaba’s………..

  35. madmax
    21 februari 2006 om 09:18 uur.

    hee Gothic als jij en eikels die net zo’n logica hebben als jij uit dit land rotten. dan zal het heel goed gaan hier in nederland.
    ps. ik hou van marokko. maar van nederland kan ik nog steeds niet van houden. ja dat is mijn mening

  36. Joop Sloert
    22 februari 2006 om 12:24 uur.

    Weet je wat ik zie als ik naar de post van Gothic kijk? Een typisch Nederlandse ontwikkeling die het Nederlandse volk door de jaren heen heeft meegemaakt en het kenmerkt:

    Eerst heel aardig tegen een vreemdeling doen. Eigenlijk doe je een beetje te aardig, aardiger dan nodig is, maar je bent tolerant en dat moet je laten zien. Je denkt: ha leuk een knuffelige buitenlander, iemand die anders is.

    Vervolgens komt het venijn dat als immer in de staart zit:

    De Nederlander schiet terug in zijn eigenlijke hypocriete houding en laat zijn ware onderliggende aard zien die er altijd al zat: hij komt openlijk voor zijn haat uit voor diezelfde buitenlander. Hij heeft die buitenlander altijd al gehaat, maar verdoezelde dat in het begin omdat hij tolerant moet zijn. Maar die tolerantie is gewoon misplaatste nieuwsgierigheid voor alles wat nieuw is.

    Bedankt Gothic voor deze uitmuntende demonstratie. Ik verwacht op zijn minst enkele volgende posts van je hand om verdere slechte eigenschappen van de Nederlander te illustreren.

  37. Toth
    22 februari 2006 om 07:49 uur.

    @Joop Sloert

    Het is niet zozeer dat deze persoon demonstreert wat hemzelf beweegt. Het is de collectivistische volksaard die hem parten speelt bij zijn onvermogen zijn mening te vormen naar de feiten in plaats van naar gepreconditioneerde beelden. Deed hij ongetwijfeld vroeger wat van hem verlangd werd om aan het algemene beeld te voldoen ( “tolerant” “liberaal” “vrijzinnig” etc) gestimuleerd door voorbeeldfuncties van de toen gepropageerde poule aan intelligentsia in de media, nu doet hij precies hetzelfde, gestimuleerd door de voorbeeldfuncties van de nu gepropageerde poule aan intelligentsia in de media.

    Het collectivisme, de gezagsgetrouwheid, het volgzame, op het slaafse af van autoriteit en zelfs het militarisme (wat zelfs in de taalgebruik terug komt, bijvoorbeeld iemand’s vrouw en kinderen zijn iemand’s ‘thuisfront’), wat we geheel onterecht, maar met de inmiddels alleen al door het volume bedenkelijk geworden verwijzingen naar de tweede wereldoorlog, projecteren op onze Oosterburen heeft voor het grootste gedeelte zijn wortels in de Nederlandse geschiedenis en is een uiting van een cultureel erfgoed waaraan wat mij betreft zo snel mogelijk een eind moet komen.

  38. mocro lady
    22 februari 2006 om 05:38 uur.

    Ik ben een marokaan en ben er trots op. Ik ben er ook trots op dat ik een Nederlander ben. Voel me beide en begrijp daardoor ook beide kanten. Ik kan me heel goed voorstellen dat sommige nederlanders bang zijn geworden voor de moslims. Als sommige achterlijke mensen in naam van Allah zelfmoord gaan plegen en onschuldige mensen gaan vermoorden dan is dat niet meer dan logish. En ja als ik nu een man met een baard zie in een gjelaba krijg ik onbewust ook vreemde gedachten. Als die zelfde mensen een tijd lang zelfmoorden gaan plegen en onschuldigen gaan vermoorden in naam van Jezus of Maria of teletubbies dan krijg je dezelfde effect.

  39. mocro lady
    22 februari 2006 om 05:47 uur.

    Als je de nederlandse systeem je niet bevalt, als je ze verafschuwt, als je Marokko zo geweldig vindt en als je zo van je vaderland houdt. Dan zeg ik als Marokaanse Nederlandse: WAT DOE JE HIER DAN NOG?

    Daar hoef je echt geen rasist voor te zijn.
    Ik ben in Marokko opgegroeid en ik weet hoe het is om daar te wonen. Ook weet ik hoe het is om in Nederland te wonen.

    Waar in geboren ben was niet mijn keuze maar waar ik NU woon is zeker wel mijn keuze.

    Zeik dus niet zo als het je niet bevalt.
    Als ik NL zat ben dan ga ik weer een ander land uitproberen totdat ik me thuis voel.
    Op dit moment voel ik me hier thuis.

  40. InGeniuZ
    22 februari 2006 om 06:08 uur.

    Angst voor Islam? BOE!!

  41. madmax
    22 februari 2006 om 08:37 uur.

    als ik de posts van Joop Sloert en Toth lees dan beging ik een beetje van Nederland te houden. want dan krijg ik hoop dat er ook nog verstandige Nederlanders zijn. en dat bevalt me wel. maar mocro lady… ik heb medeleden met jou ik denk dat je mishandelt bent toen je nog klein was en nog in Marokko woonde of zoiets,.
    ps. ik hou van Marokko en kleinbeetje van Nederland heel kleinbeetje

  42. mocro lady
    23 februari 2006 om 03:19 uur.

    Madmax, wat een fantasie. sla3enbi

    Nee, ben zeker niet mishandelt en ook niet besneden. En wie moet voor wie medelijden hebben? Jij voor mij of ik voor JOUW. Tenslotte ben jij degene die in een land woont waar je maar niet van kan houden en je laat je land achter waar je zoveel van houdt, echt zielig. IK zou medelijden met jouw moeten hebben.
    Marokko is super in de zomer maar geen reed aan in de winter, vind ik.

  43. farid
    25 februari 2006 om 12:38 uur.

    maar mocro lady je kan ook niet dingen gaan roeppe wat niet waar is en daar mee verder gaan dat andere mensen het gaan geloven is ook haat zaaien

  44. Psychiater madmax
    25 februari 2006 om 01:44 uur.

    Precies farid,

    je moet altijd van je land van herkomst houden wat daar ook gebeurt. en mocro lady denk maar niet dat je nou een echte nerderlander bent geworden..,want dat zul je nooit worden eens een Marokkaan altijd een Marokkaan en je mag en je moet daar trots op zijn,

  45. koen
    25 februari 2006 om 07:33 uur.

    eh, farid

    haat zaaien is in nederland inmiddels al net zo’n leeg begrip als respect. voorzover ik kan zien heeft mocro lady gewoon een mening. kujje het mee eens zijn, kujje het niet mee eens zijn. maar luisteren moet altijd.

  46. marokina
    27 februari 2006 om 04:13 uur.

    ik ben het eens met madmax en farid, iwa hmdllh dat er nog ECHTE marokkane bestaan!! wat angst voor marokkane betreft: nederlanders jullie lokke da zelf uit!!

  47. mocro lady
    27 februari 2006 om 04:58 uur.

    typish, echt

    WAT is een echte Marokaan dan? leg me dat uit marokina

    Moeten alle Marokanen dezelfde mening hebben?
    Ik kan het heel goed vinden met Marokanen en ik heb ook hele goeie Nederlandse vrienden. Dat ik begrip heb voor beide kanten, maakt dat mij gelijk en nep-marokaan of zo?
    En ehhh als je even terug leest dan zie je terug dat ik trots ben op mij afkomst maar dan wil niet zeggen dat ik daarop geen kritiek mag hebben.
    Of is dat wat marokina een echte Marokaan vindt. Blindelings trots zijn op je land van herkomst zonder kritiek of mening.

  48. mocro lady
    27 februari 2006 om 05:06 uur.

    Farid,

    Laat me aub weten wat je bedoelt met dingen roepen die niet waar zijn.
    Als je terug leest dan zie je dat madmax zei dat ie nooit van NL kan houden. Is dat wat je bedoelt met fouten dingen. En leg me uit waarom ik hiermee haat zaai.

    Voor alle duidelijkheid
    Ik ben me er zeer van bewust dat ik een Marokaan ben.

    1 tip
    Probeer je een keer in beide schoenen te plaatsen, misschien ben je dan in balans.

  49. mocro lady
    27 februari 2006 om 05:12 uur.

    Als je in Marokko bent. geven ze je daar dan niet het gevoel dat je geen echte marokaan bent. Vast

    Hier ben je geen echte Nederlander en dat zul je nooit worden en ik marokko ben je geen echte Marokaan. Wat ben je dan?

    Marokina, ben jij wel een echte Marokaan?

    Ach man wees gewoon jezelf met je eigen karakter en eigen mening en loop niet achter de kudde aan….. Dat ben ik gewoon mezelf.
    Is that a crime?

  50. amore
    27 februari 2006 om 05:28 uur.

    mocro lady+
    het lot heeft onze hier gebracht we zijn niet vrijwellig hier
    dat komt door onze ouders ,we hebben gedacht dat deze land is onze land, verkeerd gedacht zus, het kan zijn dat marokko niet veel te bieden heeft ,maar het land is aan veranderen en die
    heeft onze hulp nodig op alle fronten,we moeten bouwen voor andere
    generatie die na onze komt dat zijn onze , kinderen,en die hoef niet
    in zijn toekomst ,naar europa gaan geloof mij dat wij later zullen beter
    hebben ,europa zullen onze hard nodig hebben dan wij hun,die zijn nu
    nog afhankelijk van onze kijk naar textieL C&A VAN GILS

  51. vato loco
    27 februari 2006 om 08:32 uur.

    he mocro lady,ik sta achter je. een echte marokaan is trots op zich zelf en kritisch te gelijk. want ik weet er alles van ,hoe het leven is in marrokko.ik woonde in fes voor ik hier kwam.wij hebben een rijke geschiedenis onthou dat goed,en luister niet naar die( zo genaamd echte marrokanen) want die weten echt niks,die weten niet eens hoe ze marokaans moeten schrijven.(arabish).en hun geloof moeten belijden.(want die zegt ook dat je kritisch moet wezen.).

  52. amore
    27 februari 2006 om 09:44 uur.

    HET LAND HEEFT JULLIE GROOT GEBRACHT EN NU HEBBEN
    JULLIE VLEUGELS GEKRIJGEN ,WACHT MAAR ALS DE ECONOMIE HIER KAPOT GAAT ZAL IK KIJKEN HOE JULLIE SNEL
    VEPLANGEN NAAR JOU WORTELS

  53. Toth
    28 februari 2006 om 07:13 uur.

    Wat er precies gaat gebeuren op wereldeconomisch gebied weet niemand. We staan op de rand van onbekend terrein. Het in elkaar klappen van het systeem is imminent.

  54. mocro lady
    01 maart 2006 om 09:11 uur.

    Vato loco,

    Fijn dat je zo reageert.

  55. mocro lady
    01 maart 2006 om 09:27 uur.

    Amore,

    Schuif niet alles op het lot af.
    het lot heeft je misschien wel hier gebracht maar het verplicht je tot niets.
    Heel veel dingen heb je nog in eigen handen.

    Uit jouw verhaal begrijp ik dat nl jouw heeft groot gebracht. stel jezelf aub dezelfde vraag voordat je de ander ermee lastig valt. Heb JIJ geen vleugels gekregen??????

  56. mocro lady
    01 maart 2006 om 11:48 uur.

    maar goed, met zoveel rechten en vrijheden krijg je al gauw vleugels.
    Niet iedereen weet daarmee om te gaan

  57. amore
    01 maart 2006 om 12:06 uur.

    mocro lady
    ik hebt niet over mijzelf ,ik vind gewoon zielig dat mensen hun land afkraken,ik val niemand lastig is mijn mening, als jij je voelt aangesproken, pech hoor waarheid doet meestal pijn,volgens mij heb
    je mij verkeerd begrijpen ,ik hebt over mensen die pas hier zijn
    en hun vaderland in ziek zetten,ik ben 30 jaar ik heb alles aan gedaan om hier thuis te voellen,maar marokko trekt mij meer
    en ik ben van plan om terug te gaan ondanks problemen die daar zijn
    hier zijn wij niet meer welcom hou dat in de gaten,kinderen gaan hier kapot aan alles wat niet deugd, het leven wordt moeilijk hier en zal, nog erger worden,dus we hebben nog hoop onze toekomst te
    bouwen in onze echte vaderland,voor dat je op mijn mening gaat
    reageren graag goede door lezen

  58. mocro lady
    02 maart 2006 om 09:21 uur.

    Er is een heel groot verschil tussen afkraken en kritiek geven. Het is maar net hoe je dat wil zien.
    Kinderen gaan kapot aan alles wat niet deugt?
    wat bedoel je daarmee.

    Waren die vleugels ook bedoelt voor mensen die hier pas zijn en die hun vaderland in de zeik nemen? Als dat zo is dan heb ik het idd verkeerd begrepen. maar ja dan denk ik weer. juist mensen die hier net zijn, kunnen dingen vergelijken en kritiek geven. En anderen die nooit echt in hun vaderland hebben gewoond die zien hun vaderland over het algemeen alleen in de zomer en geloof me daar kan je geen goed beeld van krijgen. Ik heb tot mijn 14e daar gewoond en ben hier nu elf jaar. Hier in Nederland is het zeker geen paradijs. genoeg dingen die ook niet door de beugel kunnen. De rede dat ik me hier zo thuis voel is omdat iedereen de kans krijgt om wat van zijn leven te maken, daar hoef je niet rijk voor te zijn. Dat ben ik niet gewend en dat wardeer ik heel erg.
    Hoever je met je studie komt heb je in eigen handen. Hoever je het schopt in je cariere ook. Als je werkloos raakt wordt dat gecompenseerd. Je geloof kon je een tijd terug ook normaal uitoefenen. nu is dat helaas niet meer zo. inshalah komt daar verandering in.

    Maar goed, das mijn mening en daar hoef je het niet mee eens te zijn.
    ieder zijn mening en daar heb ik respect voor dus ook voor de jouwe amore.

  59. amore
    02 maart 2006 om 04:50 uur.

    kretiek geven is niet altijd de oplossing want kritiek werkt
    werkt allenmaar als je daar werkt van maakt,dat je iets
    opzet om verandering in te brengen je weet kritiek slaagt aallenmaar
    in het westen ,in onze landen kun je t vergeten,natuurlijk iederen probeert iets van te maken van zij leven,veel mensen storten zch totaal allenmaar op carier,iederen zijn geluk ook geluk moet je afdwingen zoals zij vaak zeggen ,niet iederen kan zijn geluk afdwingen
    allah heeff iederen iets mee gegeven in zijn leven,voor ander komt vroeg en voor ander komt te laat ,ik denk dat wij het mentalitei van het
    westen overnemen, schade voor onze cultuur en onze geloof

  60. vato loco
    02 maart 2006 om 08:28 uur.

    he amore,waar maak jij je druk om eigelijk? eenmaal een marokaan altijd een marokaan. salam.

  61. Erwin
    08 juni 2006 om 04:55 uur.

    Voor alle nep-Marokkanen die beweren dat ze Marokko leuker vinden dan Nederland: er al eens een tijdje gewoond? Sterker nog: al eens *recent* een tijdje in Marokko gewoond? Zo nee… dan weet je niet waar je het over hebt.

    Ik ken zelf veel Nederlanders die in het buitenland wonen en die terugverlangen naar Nederland. Het beeld dat ze dan van Nederland schetsen is absurd. Het is het Nederland uit de tijd dat ze hier vertrokken zijn, met nog een roze saus overgoten. Als ze hier ooit terugkomen dan zal het ze nog behoorlijk tegenvallen.

    Als je (of je ouders) eenmaal ge-emigreerd bent zul je je nooit meer echt ergens thuis voelen. In NL ben je een nep-Nederlander, in Marokko ben je een nep-Marokkaan. Gezien de vele ruzies tussen Islamieten vinden veel groepen elkaar ook nog eens nep-Islamiet.

    Ga daar niet over zitten kniezen, maar doe er iets positiefs mee. Het feit dat je met twee benen in verschillende culturen staat kan je juist het bekrompene van beide culturen laten ontstijgen. Dan *hoef* je je nergens meer thuis te voelen, omdat je dat niet nodig hebt… op een positieve manier.

  62. brahim
    26 januari 2007 om 02:07 uur.

    vrede op aarde mensen! kom op streef ernaar!

  63. Hoi
    29 maart 2007 om 04:31 uur.

    Ik vind het absurd dat als je in een ander land woont, je nog steeds zo ernstig aan je oude waarden vasthoud, het is niet erg als je je cultuur gedeeltelijk meebrengt, maar als je NL een kutland vind, wat doe je hier dan nog?!
    Wat betreft Mocro Lady, je hebt helemaal gelijk! 😛

  64. krilyn
    29 maart 2007 om 09:06 uur.

    hoe blijf je eigenlijk een moslim???

  65. krilyn
    29 maart 2007 om 09:07 uur.

    fuck brahim vrede is onmogelijk

  66. abdel
    30 maart 2007 om 12:17 uur.

    selam

    Vrede op aarde ? hahahaha
    Vrede op aarde zal er zijn als , de duivel Iblies zegt ;

    Ashadoe la illaha illa Allah , wa ashadoe ena moehamaden rasoel lillah

  67. abdel
    30 maart 2007 om 12:38 uur.

    Selam

    Hahahaha, hoe blijf je een moslim?

    Krilyn, het is al moeilijk om een goede moslim te worden laat staan een moslim te blijven.
    Waarom stel je die vraag?

    jij hebt niet eens tijd om een goede website in elkaar te zetten, laat staan de islam te bestuderen
    hahahahhhiihihi

    fijn weekend

  68. Jasper
    16 maart 2008 om 02:55 uur.

    @ madmax

    [quote]als jullie nederlanders zoveel angst hebben van de moslims waarom in godsnaam daagen jullie ons dan uit. gaan wij met julli godsdinst spotten nee dat doen jullie wel met onze.
    [/quote]

    Met de christelijke samenleving wordt ook “gespot”. Christenen reageren echter niet zo overtrokken. Dat is echt iets van moslims om dan gelijk alle Nederlanders (of andere autochtonen in andere landen) ‘terug te moeten pakken’ . Dat is echt een hele slechte gewoonte naar mijn idee.
    Ik zie het bovendien niet als spotten met….het is meer een kritische manier kijken naar een geloof. En als er geen grappen meer gemaakt kunnen worden gemaakt over een bepaald geloof, of dat je daar kritisch tegenover kan staan, krijg je hele enge praktijken.
    In een vrije samenleveing moet je open staan voor kritiek, en dat vind ik in de islam niet. En als dit mij een racist maakt, dan moet dat maar. Dat zie ik eerder als jullie korzichtigheid.

  69. Peter
    16 maart 2008 om 10:05 uur.

    @Jasper. Je hebt een punt hoor. Over de grenzen van vrijheid v meningsuiting kun je discusieeren Van wat nou wel of niet kan. Maar voor een aantal moslims in Nederland is er nog een leerproces te gaan betreffende omgaan met uiten van mening. En de ander respecteren zonder het direct met hem eens te zijn.

  70. mhamed
    17 maart 2008 om 12:05 uur.

    ik heb respect voor iedereen, zo hebben mijn ouders dat geleerdt.
    ik oordeel niemand en zal ook niemand veoordellen.
    een mening hebben over iemand mag maar wetend dat het kwetsen waarom?
    de tijd van een volk onderdrukken is voorbij en zal nooit meer terug komen.
    zo zijn verchillende oorlogen ook mee begonnen.
    haters heb je ook overal in de wereld.maar een ding moet me goed weten.
    ACTIE ,REACTIE.

  71. mhamed
    17 maart 2008 om 12:09 uur.

    TOMMY jij bent en blijft een zielige ziel die haat zaait een graf graaft voor jezelf en voor niemand anders.

  72. Jasper
    17 maart 2008 om 10:08 uur.

    @ Mhamed
    mhamed, je hebt een punt. Je moet respect hebben voor iedereen, en dat waardeer ik in je 🙂 Maar zoals je zegt Actie -> reactie. Als veel moslims radicaliseren gebeurt dit ook met autochtonen. Al die onzin die ik zie op het internet als rebel015, gasten die nederlanders gaan slaan en het trots op internet zetten, gasten die echt kansloos bezig zijn door dingen te vernielen, mensen die op het internet alle nederlanders hoerenzonen vinden…enzovoort enzovoort. Hier komt sowieso ook een reactie op. En zo groeit de spanning meer en meer.

    Wat is volgens jou de beste oplossing om deze onzin te voorkomen en op te lossen?

  73. TROTSE MOSLIM
    17 maart 2008 om 10:53 uur.

    Jasper mooi te zien dat jullie op een gewone respectvolle manier met elkaar te discussieren zonder elkaar uit te schelden. Ik sta 100% achter jou mening, actie roep reactie op. Beide kanten moeten zich distantieren van zulke extremen en ook werken aan meer positiviteit binnen de gemeenschappen, meer inburgeren en meer participeren in de maatschappij. Zo komen we verder.

    Jabran,
    Forum Jongeren voor Islam.

  74. mhamed
    18 maart 2008 om 11:07 uur.

    JASPER…
    ik zeg ook niet dat er geen probleemen zijn,kijk anders op de site geen stijl en zie wat jouw landgenoten schrijven en zeggen over de mensen waar jij de hele tijd over hebt!!!!!!
    een munt heeft twee kanten jasper en niet EEN.
    jammer dat in nederland met twee maten wordt gemeten.
    de oplossing moet van beide kanten komen en niet blijven zeiken en niks doen.

  75. Henk -Rotterdam
    18 maart 2008 om 01:04 uur.

    Als we nu eens gaan beginnen om gewoon naar elkaar te luisteren en gewoon met elkaar over de alledaagse zaken van het leven te praten dan komen we al een heel stuk verder.
    Als we eens respect hebben voor elkaars overtuiging en elkaars wijze van leven dan gaan we de goede kant op.
    Intergratie is geen assimilatie.
    Intergratie is naar elkaar luisteren, accepteren zoals we beide zijn en participeren in elkaars samenleving,dan komt het wel goed.
    En stop er nu eeens mee om de bal telkens bij de ander te leggen en ga na wat je zelf kan doen in je omgeving om de zaken aanvaardbaar en samendraagbaar te maken,stop met het wijzen naar de ander en zeggen dat je zelf zo goed bent,want dat ben je n.l. niet
    Ga eens eten bij je buren.
    Maar de onruststokers grijpen telkens weer hun kans en dat moeten we voorkomen.
    Als er niemand meer luistert naar niemand,dan vallen er straks doden in plaats van woorden.

  76. Mohammed
    18 maart 2008 om 06:24 uur.

    Wijze woorden Henk Rotterdam maar dit gebeurt ook het is niet dat nederlandse en marokkaanse-nederlands allemaal vervreemd zijn van elkaar, dit is een verkeerd beeld. Wij nodigen onze nederlandse buren al jaren uit en ze komen ook bij ons langs, we eten soms samen en we geven ze altijd verse melk wanneer we van Marokko terugkomen, zij geven ons geschenken bij hun feestdagen wij bij onze feestdagen. Dat is dus geen probleem. Met rammadan doen we altijd opendeur dagen waar autochtonen welkom zijn ze komen dan ook af. Het probleem zijn vooral de randjongeren die zo verloren zijn en meegesleurd worden door allerlei slechte figuren, organisaties, bendes etc ook de jongeren die vaak met discriminatie te maken hebben keren zich af van de hollandse maatschappij en krijgen er afkeer van. Ik zeg niet dat het altijd het geval is maar het is zeker niet zo zwart wit, er is contact tussen Hollandse autochtonen en Marokkanen alleen moet het inderdaad veel vaker gebeuren maar dit moet ook zijn plaats krijgen in de media ipv bijna altijd maar negatieve berichtgevingen die vervormen het beeld over ons die zo al slecht genoeg is. Voor de rest ben ik het meer eens dan oneens met jou Henk. Doe zo voort!

  77. masara
    18 maart 2008 om 09:43 uur.

    Henk Rotterdam

    Ben het helemaal met je eens.

    Een respectvolle samenleving die de mens in zijn waarde laat, bestaat uit mensen die ontzag en eerbied voor elkaar hebben. Dat is een ideale samenleving. We zijn echter ons er van bewust dat er ook grenzen zijn aan het respect. Respect betekent niet dat de helft plus één de situatie uitmaakt. Respect impliceert dialoog en bereidheid om zich in elkaars situatie te verplaatsen.

    Maar helaas niet iedereen heeft deze eigenschap,

    We gaan er van uit dat we samen de problemen willen oplossen, maar de grenzen zijn als volgt. De kloof tussen rijk en arm wordt breder; Sociale problemen worden strafrechtelijk opgelost; De leugen regeert; Gewelddadigheid slaat toe; Onverdraagzaamheid en discriminatie verzuren het leven; Mensen worden getroffen door uitsluiting.

    De grootste ramp die een samenleving kan treffen, is als mensen en groepen hun eigen standpunt verabsoluteren, tot de enige waarheid verheffen en anderen daarvan uitsluiten. Zoals je hier ziet gebeuren tussen de amazighen en arabieren om maar 1 van de voorbeelden te noemen
    Daarom is de enige uitweg dat mensen met eerbied voor elkaar gezamenlijk de waarheid zoeken.

    Groeten, Masara

  78. Henk -Rotterdam
    19 maart 2008 om 10:41 uur.

    @ Mohammed en Masara,
    Dank voor jullie reactie en ik wil er graag even op ingaan.
    De grootse fout die wordt gemaakt is de benadering van de andere,men gaat er vanuit dat de anders anders is en geen kijk heeft op het leven van de ander. Vooroordelen volop ingegoten door de media en de sanemleving zijn een van de kernoorzaken van deze tweespalt.
    Het is echter wel frappant dat als je de gewone man in de straat vraagt wat voor last hij nu eigenlijk heeft van de ander er voor 90 % een antwoordt komt van” ik heb er geen last van”.
    Maar als ik de kranten leest en de media mag geloven dan heeft 95 % last van de ander,dus de leugen regeert.
    Ik heb veel te maken gehad met Marokkaanse en Turkse jongens in het vakonderwijs en ik kan je garanderen dat het allemaal goede gasten zijn die echt wel willen,maar je moet ze de kans geven en in hun waarde laten.
    Het 1e punt is de benadering van hen.
    Teveel benaderen we hen als zijn een “buitenlander”een “allochtoon”en iemand die geen kans heeft in de maatschappij.
    Maar als we hem nu gewoon benaderen en opvangen zoals we iedereen benaderen en opvangen hebben we een hele hoop gewonnen.
    Ik benaderde hen altijd als gewone Rotterdamse straatjongens want dat waren het ook en deze gasten hebben net als elke straatjongen een bepaalde opvatting over het leven en de maatschappij.
    Ze moesten een 2 jarige opleiding volgen voor het beroep van brandweerman en er was en is maar 1 voorwaarde waar aan je moet voldoen.
    Je moet geschikt zijn dus het maakt niet uit wat of wie je bent de geschiktheid daar gaat het om en de rest is en was voor ons altijd maar een bijzaak en niet van belang.
    Maar te veel worden jongeren afgewezen vanwege hun afkomst en dat is een hele grote fout,vooroordelen en een verkeerde beeldvorming veroorzaakt door de media en de maatschahppij liggen ten grondslag hier aan.
    In elke politiek partij op elk niveau heeft men de mond vol van oplossingen van alle problemen maar ik zie er na 45 jaar praten nog steeds er geen een opstaan met een daadwerkelijk realistisch voorstel om de zaken ook echt aan te pakken.
    Nee,slap gelul over een dubbelpaspoort,gelul over het afnemen van de nationaliteit en ga zo maar door,daar mee vullen we de politieke uren op en er komt niets concreets uit.
    Triest!!!!
    Ik ben ook wel heel erg geschrokken op de reactie’s van het stukje over het Berberfestival.
    Ik heb nooit geweten dat de verschillen zo diep zaten,maar de wijze waarop sommige menen hun ongenoegen over bepaalde zaken te spuien zijn wel heel erg haatdragend en geven aan dat er diepe kloven zijn tussen de verschillende bevolkingsgroepen in en vanuit het mooie Marokko.
    Masara, je gaf heel goed aan dat de samenleving hard en onwillig wordt voor het luisteren naar de ander en daar moeten we ons met zijn allen voor inspannen om het rascisme en fascisme geen kans te geven om te komen tot een volwaardige samenleving en begrip voor elkaar. dat zal tijd kosten en heel veel inspanningen ook.
    Maar als we het niet met zijn allen blijven proberen en ons daarvoor inzetten dan is onze toekomst waardeloos en reddeloos en zal het rascistische en fascitische tuig de overhand krijgen.
    En dat is het allerlaatste wat we willen.
    De dialoog moet blijven,de grenzen moeten worden opgezocht voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen.
    Groeten Henk-Rotterdam

  79. Jasper
    19 maart 2008 om 05:48 uur.

    dat we respect moeten hebben voor elkaar, daar zijn we het allemaal nu over eens denk ik. En we zouden hier ook niet zijn als we ons dit niet aantrokken, en hier zelf niet over nadenken. Ik kan daarom denk ik met vrij grote zekerheid zeggen dat wij hier niet degenen zijn die deze kloof vergroten. Maar er zijn ook jongeren die dit (al dan niet moedwillig) wel doen.
    Mijn vraag is: wat kunnen wij hier concreet aan doen? Ik zou het eigenlijk niet weten, behalve dat je aan mensen moet laten zien dat je respect hebt voor andere culturen, en dat jij vind dat iedereen gelijk is ongeacht kleur, ras, religie. Verder zou ik echt niet weten hoe wij hier verder op individuen verandering in kunnen brengen. Is ons ideaalbeeld dan toch gedoemd te falen?

  80. masara
    20 maart 2008 om 01:51 uur.

    Respect is een ideaal Jasper. In een samenleving is respect een bindmiddel om uitsluiting,onverdraagzaamheid en willekeur in het samen leven te voorkomen. De communicatie en interactie tussen individuele burgers onderling,tussen groepen en tussen burgers en de overheid SCHETEN TEKORT .Respect kan voor een deel in in algemene normen en waarden en wetten en regels vastgelegd worden maar blijft in de KERN altijd een zaak van het INDIVIDU en zijn eigen NORMEN en WAARDEN. Hij of zij BEPAALD uiteindelijk ZELF wat RESPECT voor hem BETEKEND en HOE hij er mee OMGAAT.

    Respect afdwingen kan maar moet geen “norm” en altijd verantwoord worden. Immers respect bestaat alleen waar het ERKEND wordt door wie het GEEFT,VERDIEND en wil ONTVANGEN. De dialoog om respect te bereiken is een belangrijk initiatief maar alleen wanneer de daad bij het woord gevoegd wordt en een samenleving BEREID is om te leren van die dialoog ontstaan verbindingen die een samenleving sterker en respectvoller maken.

    Al bij al Jasper is dit een leerweg die nooit eindigt. Wanneer burgers, groepen en de overheid bereid zijn om in elke ontmoeting van elkaar te blijven leren over waar respect toe kan leiden ontstaat een samenleving die niet bang is voor zichzelf en elke uitdaging die bij samenleven hoort.

    Henk-Rotterdam je hebt zeker een aantal punten aangegeven, waar ik het mee eens ben.
    Vaak gooit de media er een schepje bovenop, idd de leugen regeert!!
    Er wordt een beeld gecreeert voor de maatschappij, en we gaan er nog in geloven ook.

  81. Henk -Rotterdam
    20 maart 2008 om 09:35 uur.

    Jasper,
    Als je het ideaalbeeld opgeeft heb je bij voorbaat de strijd verloren.
    Wat kan je doen aan de jongeren is jou vraag.
    Begin hen te benaderen en te behandelen met respect en hen een handreiking te geven om de toekomst in te gaan,verbeter het onderwijs,bouw plekken waar ze terecht kunnen en zichzelf kunnen zijn,
    Stop met dat multiculti gelul wat we al zo lang doen,dat is gedoemd te mislukken.
    De jongens die multi vrienden hebben kijken niet naar afkomst en naar geloof,huidskleur ,hij kijkt naar eerlijkheid en oprechtheid,vertrouwen in elkaar.
    Nogmaals treed ze tegemoet met een open vizier en mind en er gaat een wereld voor je open,je zal versteld staan van hun wil en inzet om te komen tot een goede samenleving,als we hun de kans niet geven dan hebben we verloren.
    Nogmaals treed ze open tegenmoet en laat zien dat we er samen voor willen gaan
    Maar nee, wij vinden dat alle culturen bij elkaar vrolijk lachtend in een kamer moeten zitten en roepen dat de multiculti maatschappij gelukt is,
    Gelul!!!!!!!
    Laat alle bevolkingsgroepen leven zoals ze gewend zijn,zonder dwang naar indentitietsverlies van overheidswege.
    Accepteer elkaar zoals je bent,ik ben ik en jij bent jij,dat kan je niet veranderen.
    Je kan toch niet tegen zo’n Marokkaanse gozer zeggen “vanaf nu ben je Nederlander,dus werp je cultuur af, en ga verder als een blanke allesweter”.
    Luister naar elkaar en leer van elkaar en samen kunnen we dan heel de wereld aan

  82. Jasper
    27 maart 2008 om 10:29 uur.

    ben even weg geweest. Maar besloot dat het weer tijd was om terug te komen aangezien Fitna uit is gekomen. Heb hem een paar uur geleden gekeken en ik moet zeggen: Geert Wilders, je bent een lul want je bent nu officieel mijn land in kampen aan het verdelen.

    Ik hoor mijn broertje roepen: Hij heeft gelijk, en zelfs mijn moeder vind dat hij punten heeft. Ik ben bang dat ze niet de enige zijn.

    Ik vind dat hij generaliseerd en zijn conclusies overtrokken zijn, maar hij weet het overtuigend te brengen (al is de film waardeloos). Ik maak me ook zorgen om de radicaliserende groepen moslims.
    Heb net een heel goed gesprek gehad met een moslimvriend van mij. heb weer wat meer geleerd van de koran. Maar helaas zal ik een van de weinigen zijn die deze reactie heeft. Ik heb de reacties al op het internet gelezen. Ze zijn haatdragend. Van beide kanten, allochtoon en autochtoon. Ik maak me klaar, want dit gaat nog wel even duren deze discussie. Ik hoop dat er geen rellen uitbreken.

    Wat vonden jullie van de film?

  83. Jongeren voor Islam
    28 maart 2008 om 11:27 uur.

    Wat een grap, Wilders die claimt dat meer dan de helft van de Koran gescheurd moet worden omdat het haatdragende teksten bevat, en wanneer je die haatdragende teksten uitscheurt blijft er een boek over zo dun als donald duck en toch kan em niet meer dan paar bladzijden met 1 versje selecteren en die haalt hij dan nog volledig uit zijn verband door juist verzen te kiezen die verhalen over de tijd van de Badr de heilige oorlog toen het leger van de profeet zich moesten verdedigen tegen die ongelovigen, ik zeg duidelijk- die ongelovigen van die tijd- en niet alle ongelovigen van vandaag gedwongen waren te strijden dit na veel aarzelingen van de profeet vzmh. Dan haalt hij er een vers bij die niet in de koran staat maar in de hadith over de joden en ook die weer verhaalt enkel over een groepje joden die zondigt op de shabat, die zijn te vergelijken met apen en varkens/zwijnen de vers gaat niet over alle joden, het is belangrijk de volledige soera te lezen kijken wanneer het is gebeurt, waarom het is gebeurd en in de volledige context te lezen! Het is gemakkelijk om selectief hier en daar versjes te gaan halen die met geweldadig karakter daar die verhalen over een oorlogstijd, het zijn verzen die verhalen over toen en geen geboden! In de Koran staat letterlijk zoek het maar op, wie bepaalde gebeurtenissen niet begrijpt raadpleeg de boeken van ahl al kitab, het volk van het boek de Joden en Christenen dus. De Joden en Christenen moeten we respecteren gezien ze het volk van het boek zijn. In zowel de Torah als Bijbel kan je geweldadige passages lezen die verhalen over die tijd maar het zijn geen geboden. En zelfs in een heilige oorlog die enkel mag ter verdediging en niet als agressie zijn er regels aan verbonden, kinderen, ouderen, vrouwen, natuur mag allemaal niet gedood worden en zelfmoord is verboden, sterven voor je geloof in een strijd om je land te verdedigen is niet jezelf opblazen tussen vrouwen, kinderen en onschuldigen druist in tegen alle islamitische principes! Sommige mensen willen het maar niet begrijpen het zijn onwetenden en extremisten die zich hier mee bezighouden en die vormen maar een paar percentages, wij krijgen dit niet mee op een gewone moskeeschool, of moskee wij kunnen ook lezen, wij lezen ook de koran maar dat hoor je in context te doen anders ga je het nooit begrijpen, ken het verschil tussen geboden en verhalingen van die tijden.
    Je kan zoveel boeken kopen in een islamitische boekhandel waarin niet meer staat dat je jou buurman moet respecteren ongeacht gelovige of niet, dat je jou gastland moet respecteren, hoe je een beter mens word, je weg te houden van criminaliteit, je te behouden van alles wat je lichaam schaadt dat is Islam en dat is wat wij leren en meekrijgen en niet de Islam van een paar percentages extremisten die de huidige situatie misbruikt en profiteert van oorlogen, van armoede, onderdrukking, dictatuur, ex-criminelen, naievelingen om ze om te vormen tot superradicale terroristen, deze mensen zijn een sekte en horen niet bij onze Ummah geen vers die dit goedspreekt, er zijn online vertalingen van de koran lees het volledige verhaal en zoek het op in islamitische bronnen hier is een goede site over JODEN IN DE ISLAM en KORAN:

    http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert16.htm

  84. Henk-Rotterdam
    28 maart 2008 om 11:40 uur.

    Jasper,de film of wat daar voor door moet gaan is gewoon zwaar KUT en dan druk ik me fatsoenlijk uit.
    Dit vod geeft een totaal vertekend beeld van de Islam en geeft een totaal verkeerd beeld van de Moslims in zijn algemeenheid.
    Echter was er van deze flapdrol niets anders te verwachten.
    Hij heeft alle opname’s van de TV en nog wat rotzooi bij elkaar geplakt en daarbij nog plagiaat gepleegd ook,mensen er op gezet als Mohammed B en geeft dus aan van de totale gang van zaken waarover hij lult niets te weten,noch te begrijpen.
    Het geeft echter wel weer zijn ranzige bedoelingen aan als hij in het openbaar durft te bweren dat deze “rotzooi”hem veel geld heeft gekost en dat hij nu een beroep doet op zijn “volgelingen “voor een donatie.
    Ik ben echter bang dat het stil zal blijven bij zijn”gelovige “als hij om geld komt,want kijkt met hem mee brullen is leuk maar betalen is wat anders en vanuit het bedrijfsleven heeft hij niets te verwachten.
    Zo is een van zijn laffe punten en toonbeeld van zijn ware aard de toezegging nu om in het land te willen praten met alle groeperingen.
    Maar dat is gewoon een hele laffe,minne doordachte streek want als er nu rotzooi komt stelt hij dat het niet aan hem ligt maar aan de ander omdat hij heeft aangeboden om te praten,maar toen hem in de afgelopen tijd is gevraaagd om te komen praten heeft hij dat altijd consequent geweigerd.
    Dit geeft het gluiperige,gemene van mans karakter en aard aan.
    Het komt er op neer dat de video een complete ranzige flop is die alleen maar duidelijjheid verschaft omtrenet het lage laffe niveau van de maker.
    We kunne wel trots zijn op de wijze waarop er door de gemeenschappen in ons land is gereageerd,met opgeheven hoofd op dit stuk ellende neerkijken en meer is hij en zijn hele laffe zooitje niet waard.

  85. mhamed
    28 maart 2008 om 02:44 uur.

    ik ben nog steeds aan het lachen,hahahahahaha
    zielige en ontwetend .
    ALLAH AKBAR

  86. hassanhasson
    28 maart 2008 om 07:12 uur.

    ‘Hulde’ voor vrijheid van meningsuiting! maar wat is het vervolg hiervan

    Zou men deze uitmuntend kans grijpen om een paar Films te Maken over de joods en christelijke ideologie wat betreft de door haar uitgeroeide volkeren en bezit houden van hun landen.even paar opties
    Aboriginals
    Indianen
    Slaven ( meer dan 50 miljoen mensen)
    Spaanse moslims
    1e wereld oorlog
    2e wereld oorlog
    Vietnam
    Indonesie (tientallen gepleegde genocide)
    Zuid-Africa
    Japan (hiroshima …..)
    Indie
    Algrije (1 miljoen slachtoffers) direct na 2e wereldoorlog

    Huidigen
    Bosenie (onder bescherming van alle machtig Nederland0
    Rewanda
    Congo
    Irak
    Afghanistan
    Palestina
    Libanon
    en nog verder

    Onze Wereld is verziekt en wel door het westen mede door haar rotte superior en Ideologie die door Paulus met zijn bizare brieven tot stand was gekomen.

  87. Jasper
    07 april 2008 om 08:05 uur.

    hassanhasson

    kijk dat vind ik nou haatzaaiend

  88. hassanhasson
    08 april 2008 om 12:00 uur.

    IK DACHT DAT EEN CHRISTEN NIET ZO OVERTROKKEN REAGEERT. HET WAAREN VOLGENS JOU DE MOSLIMS DIE DAT DOEN!!!

    TROUWENS JE GEZEGD ” Met de christelijke samenleving wordt ook “gespot”. Christenen reageren echter niet zo overtrokken.’ TOEN DE KOMEDIE FILM OVER JEZUS UITKWAM WEET JE HOEVEEL BIOSCOOPEN IN FRANKRIJK MET DE DE GROND GELIJK ZIJN GEMAAKT! HET ANTWOORD IS MEER DAN 100.

    HET CHRISTELIJKE WERELD REAGEERT MET F16, RAKETEN, TANKS EN CHAOS CREEEREND DAT TOT TEGENSTELLING VAN NIEKSNUT AL QAIDA.

  89. Jasper
    20 april 2008 om 05:30 uur.

    @ hassanhasson
    Je weet zelf ook dat moslims veel lichtgeraakter zijn dan christenen maar dat is het punt nu niet. Het is belachelijk dat mensen niet kunnen zeggen wat ze denken uit angst voor aanslagen. Tuurlijk ligt er een grens tussen vrijheid van meningsuiting en belediging, maar ik vind bijvoorbeeld zo`n spotprent uit denemarken niet verschrikkelijk, en het is belachelijk dat zo`n man voor zijn leven moet vrezen.

    Sommige mensen kennen mij hier misschien al. Ik ben een tijdje weg geweest maar moest even wat zeggen. Ik wil graag een mening of zo. Ik ben net uit geweest, heb lekker wat gedronken met vrienden. Op een gegeven moment gingen zij kebab halen en ik bleef even achter want ik was een meisje tegen gekomen van basketball. In een keer had ik ruzie met 4 turken/marokkanen (het was donker dus ik zag het niet goed). De ruzie ging nergens over maar het resultaat was dat ik de hele avond rascistisch bezig ben geweest. De mensen die mij hier vaker hebben gezien weten dat ik niet rascistisch ben maar altijd probeer open te kijken naar alle culturen en mensen. maar vannacht had ik een hekel aan alle turken/marokkanen en alle ander buitenlanders. Of zulke gasten het nou verpesten voor de rest of niet, er valt niet mee te praten. ER MOETEN NORMALE MENSEN OPSTAAnN, want anders wordt nederland nog meer een tweekamp dan het al is, ik heb het aan den lijve ondervonden, ik had later namelijk een klein opstootje met autochtonen en binnen 5 minuten praten was alles ok. Als er geen “normale” buitenlanders duidelijk naar voren treden komt er echt een keer een tweedeling, dat hoeft niet eens heel lang te duren. Alsjeblieft mensen, ben jij anders en sta jij voor gelijkheid van culturen (beide kanten) en hoop jij dat dat ooit nog goed komt, dan moet jij zorgen dat dat gesprek ter sprake komt, want het is mij vannacht opgevallen dat heel veel mensen in een racistische hoek verdwijnen (ik was met een aantal mensen). Ik ben zo intelligent om dat te nuanceren maar er zijn genoeg mensen die dat niet doen. Zoek het gesprek met hun op, want het land raakt verdeeld en dat is niet wat goed is. Er komen veel problemen van.

  90. moena
    20 april 2008 om 05:25 uur.

    jasper je zegt het zelf je was heel de avond rasistisch bezig geweest, maar logies dat die mensen boos worden dat is toch geen respect tonen tegen over mede mens.ik was er niet bij geweest maar hoe je vertelt ik weet het niet of zij begonnen waren,mischien waren ze overal geweigert in alle discotheek.en dan kom jij snap je hahahah.

  91. Rachied
    11 december 2008 om 03:00 uur.

    Haha, die bange westerlingen snappen niet dat wij zelfs alla de keel zullen doorsnijden om onze religie over de wereld te kunnen verspreiden.