MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse accent verovert Randstad

20 februari 2006 | in Maatschappij | 17 Reacties

Het Marokkaanse accent is populair in de Randstad. Niet alleen Marokkanen, maar ook veel Turken, Grieken en zelfs autochtone Nederlanders gebruiken een Marokkaanse tongval graag. Tot die conclusie komen Marjolein Dorleijn en Jacomine Nortier in het onderzoek dat ze vorig jaar op het congres van het Genootschap Onze Taal presenteerden. Het onderzoek werd deze maand in de uitgave van het blad Onze Taal gepubliceerd.

Marokkanen worden spannend en stoer gevonden, en blijkbaar ligt het daarom meer voor de hand om een Marokkaans accent na te doen dan andere accenten. Bovendien zijn Marokkanen zichtbaarder in de media. Het gaat nooit over Turken die overlast bezorgen, terwijl Samir A. en Mohammed B. volop in het nieuws zijn – en Marokkaans. Ook in de populaire muziekcultuur zijn Marokkanen volop aanwezig, denk aan Ali B, Yes-R, THC en DHC. Er is nog een andere reden waarom het Turks-Nederlands niet erg opvalt: Turken spreken onderling vaak Turks, Marokkanen veel meer Nederlands. Daardoor heeft het Marokkaans-Nederlands volop de gelegenheid gekregen om zich te ontwikkelen.

Er zijn 17 reacties

  1. Kameel in de polder
    20 februari 2006 om 04:17 uur.

    Is dit integratie of integratie?

  2. jasper
    20 februari 2006 om 09:21 uur.

    “Marokkanen worden spannend en stoer gevonden “.
    Dat geldt misschien voor VMBO-jeugd die veel in aanraking komt met Marokkaanse jongeren. ALS mensen die ik ken een Marokkaans accent nadoen, is het altijd om “humoristisch “te doen (met weliswaar een licht denigrerende ondertoon).
    Populair in de zin van “geliefd ” zal het Marokkaanse accent niet worden. Het lijkt me eerder als een stigma te gaan werken.

  3. mina
    21 februari 2006 om 12:24 uur.

    je doet pas iets na als je het leuk of mooi vindt, dus als zelfs de autochtone nederlanders dit accent nadoen dan is het min of meer populair in de zin van geliefd

  4. Isabel
    21 februari 2006 om 02:05 uur.

    Sorry hoor maar ik vind marokkaanse stopwoordjes gewoon veel mooier in de mond klinken!!
    En wij integreren wel degelijk!! als je opstraat ziet hoe die jongeren onderling praten dat is alleen in het NEDERLAMDS, daardoor vergeten zij hun moeder taal, En als nog blijft verdonk zeggen dat marokkanen te veel marokkaans onderling praten, ik zou niet weten waar zij het vandaan haalt.

    In tegenstelling tot andere nationaliteiten spreken marokkanen meer nederlands dat hun moedertaal.

    Marokkanen zijn op de juiste weg voor de integratie!! dus verdonk moet weten op wie zij haar kritiek levert!!! zie het verschil.

  5. Abdelkarim
    21 februari 2006 om 05:15 uur.

    Mensen die jij kent zijn achterlijke boeren en daar hoor jij ook bij, want je klinkt heel jaloers, Jasper.

  6. Saida
    21 februari 2006 om 06:15 uur.

    Wat heb je stoeren vrienden Jasper. Zijn ze ook zo stoer bij een groep VMBO-jeugd?

  7. een niet nederlander
    21 februari 2006 om 07:19 uur.

    als het volk zelf doet, wordt het niet racistisch beschouwd.
    maar anderen wel. dus ik vind dat autochtonen dit niet na moeten doen, het kan immers opvatten als racistisch grapje =(

  8. rachiddd
    21 februari 2006 om 07:30 uur.

    dat komt door de islaam, die on sterk maakt in alles, afkomst en karkater

  9. rianne
    21 februari 2006 om 07:38 uur.

    laat die marokanen toch eens met rust.Ga een keer bij ze eten en dan weet je, ze zijn om op te vreten.

  10. madmax
    21 februari 2006 om 07:54 uur.

    hee jasper wat ben jij toch zieleg. hahahahaha

  11. Marokkaas
    22 februari 2006 om 01:24 uur.

    Het is een kwestie van Geduld dat heel Holland
    Marokkaans lult …;-)

  12. Maar Rocco
    22 februari 2006 om 08:03 uur.

    Dit is allemaal maar een kwestie van tijd. Over een paar jaar is de Marokkanse tongval weer verdwenen. Jongeren hebben ook een tijdje met een Surinaamse tongval gepraat, gelardeerd met wat Surinaamse woorden. Als een te groot deel van de bevolking het gaat begrijpen, dan moet er weer naar iets anders gezocht worden. Zo gaat dat meestal met jongerentaal

  13. amore
    22 februari 2006 om 05:48 uur.

    rianne
    volgens mij ben jij een nederlandse ,en kom je ook veel bij marokkanen ,daar ligt het verschil tussen mensen die dichterby
    alles meemaken en mensen die dom lullen op afstand.,nederlanders
    zijn bang voor ander cultuur en beschouwen hun cultuur superior
    dan anderen,nederlanders zoeken weinig toenaderiig naar buitenlanders
    daarom keren marokkanen tegen deze maatschapij die hun niet accepteert,darom probeer ik te reageren alenmaar op mensen die
    proberen een discusie van te maken en die moeten ook open staan voor andere dingen ,niet allenmaar wijzen naar marokkanen

  14. samir.z Hilversum
    22 februari 2006 om 06:48 uur.

    de marokkaanse tongval
    rolt als een bal
    van noord tot zuid
    van oost naar west, mocro accent is the best.

    mocro power 4 ever.

    peace out!

  15. smikeli
    22 februari 2006 om 10:30 uur.

    waa MAROC united!

  16. azro nedha
    23 februari 2006 om 11:46 uur.

    Hey ROCCO je bent ook overal te vinden maar je hebt wel gelijk.
    Nu is het marokkaans accent en wie weet wat voor een accent we hierna krijgen.

  17. youssie
    24 februari 2006 om 02:30 uur.

    allemaal marocs wannabe