MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Is leefbaar Rotterdam een partij voor blanken?

06 maart 2006 | in Column, Politiek | 12 Reacties

De verkiezingen staan voor de deur. Morgen mag Nederland zich uitspreken over de eigen gemeenteraad. Van de bijna 12 miljoen burgers die hun stem morgen mogen uitbrengen, zijn 2 miljoen allochtoon. Tot die laatste groep behoor ik. Dus pakte ik gisteren de brief van de gemeente erbij, waarin ik wordt opgeroepen om te stemmen. In de brief zit een verkiezingskaart en een overzicht van politieke partijen en kandidaten op de kieslijst. Nou heb ik gehoord dat Leefbaar Rotterdam een partij is voor alle inwoners van de stad Rotterdam. Daarom leek het me logisch om me ook in die partij te verdiepen. Maar na bestudering van de kandidatenlijsten en vergelijking met alle partijen, kwam ik er achter dat Leefbaar Rotterdam geen allochtone kandidaten op de lijst heeft staan. Opmerkelijk, want zelfs de VVD en het CDA hebben in Rotterdam minimaal één allochtone kandidaat op de lijst staan, veelal een Turk, Surinamer of Marokkaan.

Nou ben ik niet iemand die koste wat het kost overal een allochtoon terug moet zien of alleen op een allochtoon stem. Maar in een stad als Rotterdam, waar bijna de helft van de bevolking allochtoon is, mag je verwachten dat ook de allochtone burger vertegenwoordigd is in de politiek. Dit wordt bevestigd door de kandidatenlijsten van de andere partijen. Daar zie je de diversiteit wel terugkomen: de grote partijen hebben allemaal allochtone kandidaten op hun lijst staan. Omgekeerd hebben de zogenaamde allochtone partijen van Rotterdam, met uitzondering van de Islamitische partij die uit 2 man bestaat, ook autochtonen op hun lijst staan. Dat kan niet anders in een grote multiculturele stad als Rotterdam.

Een ‘blanke lijst’ zie je ook terugkomen bij twee extreem-rechtse partijen die in Rotterdam meedoen: Nieuw Rechts en de Nationale Alliantie. Gegeven het xenofobe karakter van deze partijen, is het begrijpelijk dat er geen allochtonen op hun lijst staan. Vooralsnog ga ik ervan uit dat leefbaar Rotterdam geen xenefobe partij is. Het is voor mij daarom ook moeilijk te begrijpen waarom een kandidatenlijst die bestaat uit 34 personen, in zo ’n grote stad als Rotterdam, geen enkele allochtoon bevat. Is Leefbaar Rotterdam enkel door en voor blanke Rotterdammers?

Inayat

Er zijn 12 reacties

  1. amore
    06 maart 2006 om 02:40 uur.

    gezien hun opvattingen over minderheid verbaas mij niet dat ze geen
    allochtoon op de lijst hebben staan en ook geen stemen krijgen
    dat is een blanke party die komt allenmaar voor racisten uit
    leefbaar nedreland heeft altyd negatief image als en ook altyd in
    de picture en heef nooit een gooie programa die voor iederen is
    aanspeekbaar ,als pastoors vegelikt zichzelf met PFQAQ

  2. Yassin
    06 maart 2006 om 03:16 uur.

    allochtonen politicus worden alleen gebruikt door de regering..kijk maar waar is fatima etalatik ? mo rabbae ? zo kan je nog tientallen opnoemen …..

  3. Henk
    06 maart 2006 om 06:12 uur.

    Als eens naar het gezicht van Pastors gekeken als hij in gesprekken het heeft over de allochtonen,hij trekt daarbij een gezicht of hij zuur naar binnen heeft gekregen en kan bijna niet uit zijn woorden meer komen,het enige wat hij kan is afgeven op andere culturen en beledigend zijn tegen iedereeen die hem niet welgevallig is,dus is het niet vreemd dat er geen Allochtonen op de lijst van LR staan.Ze hebben voor de gemeenteraad34 kandidaten op de lijst staan enndat getuigt van een enorme arrogantie aangezien de gemeenteraad maar uit 45 zetels bestaat.Er staat geen enkele naam op de lijst die van buitenlandse afkomst is en derhalve geen enkele allochtoon. Op de lijst van de deelgemeente Delfshaven staan wel een paar namen voor LR met een buitenlands achtergrond maar wie of wat dat zijn weet ik niet omdat de voornamen weer Nederlands zijn. Wie opgelet heeft en het lijsttrekkersdebat bij RTV Rijnmond heeft gezien heeft ook gezien wie en wat Pastors nu eigenlijk is en waarvoor hij staat,vooral in discussie met Lijsttrekker Khaya van Groenlinks.iemand blijven onderbreken en proberen te kwetsen dat is het hele optreden van deze man. Maar dat doet hij ook tegen iedereen die iets zegt wat niet in zijn straatje past. Als deze man terug komt en zijn partij wint morgen in Rotterdam dan zullen velen de dag vervloeken waarop ze op LR hebben gestemd,want dan begint er in Rotterdam de basis voor uitgebreide verdere tweedeling en verdrukking van kansarme en mensen die hier niet passen volgens hem. Weet wat je stemt morgen en nogmaals ga stemmen en zorg dat al je vrienden en kennissen en familie leden waar ook in Nederland gaan stemmen

  4. youssie
    06 maart 2006 om 06:30 uur.

    vooral die fatima elatik zehma vrijwilligerswerk doen maar ondertussen wel geld vangen voor een project waar ze aan mee doet. Wij hebben haar gewoon gepakt met een leugen. subsidie hoofden!.

  5. Yassin
    06 maart 2006 om 07:29 uur.

    Ookal staan ze erin die worden alleen MEESTAL gebruikt om MEER stemmen te krijgen OF om klusjes te herstellen als het om allochtonen gaat .

    ookal gaan we stemme…..geloof me we krijgen echt niet makelijker werk hoor…..we krijgen alleen gedonder zoals altijd….maar alsnog ga ik stemmen zodat die kut rasiceten niet aan de macht komen liever de linkse partijen…..maar uiteindelijk is het allemaal boulshit..want het gaat alleen slechter worden al jaren worden dingen belooft maar er komt niks van terug..

  6. Yassin
    06 maart 2006 om 07:30 uur.

    hahha

  7. Henk
    06 maart 2006 om 08:12 uur.

    Yassin,gewoon blijven vertrouwen dat er een andere tijd komt en dat het gewoon anders gaat. Dan zal je zien dat er werk is voor allen en dat deze rascisten zelf langs de kant staan en er niet meer bij horen. Blijf vertrouwen hebben en dat is moeilijk dat weet en begrijp ik maar toch blijven doen. En morgen gaan stemmen.

  8. amore
    07 maart 2006 om 12:44 uur.

    henk ben je een nederlander als dat zo is dam heb ik respect
    voor jou hoe je deze mensen beweet om te gaan stemen
    volgens mij heb je een goede relatie met marokkans mensen

  9. Henk
    07 maart 2006 om 12:42 uur.

    Amore.
    Ja ik ben een Nederlander en heb met veel Marokaanse mensen een hele goede relatie,dat is gekomen door dat ik zelf in de binnenstad van Rotterdam ben opgegroeid en alle inns en outs vanaf de eerste gastarbeiders heb meegemaakt,dus weet ik redelijke wijze waar ik over praat en heb veel in mijn werk te maken gehad met Marokaanse jongeren die moesten worden opgeleid en getraind voor het vak wat ik zelf deed. De opleidng duurde 2 jaar en was zwaar zowel lichaaamlijk als de theoretische leerprestatie.Alle jongens die ik in de afgelopen 10 jaar in opleiding heb gehad zijn aan een baan gekomen en daar mogen ze best trots op zijn want ze deden het zelf en waren er goed gemotiveerd voor. en dan kom je er echt wel,blijven geloeven erin en eraan blijven werken. Groeten Henk

  10. Choukri
    13 maart 2006 om 01:25 uur.

    Dat ze op die lijsten staan voor stemmen is algemeen bekend.
    Wat je ook kan doen is niet stemmen, want dan weet je bij voorhand dat er geen rekening wordt gehouden met je.
    Er wordt vanaf deze verkiezingen wel degelijk rekening gehouden met de allochtone kiezer.

  11. Maghreb Magazine » Marco Pastors zoekt allochtonen
    08 juli 2006 om 12:41 uur.

    […] Nadat Marco Pastors al eerder gas terug had genomen en excuses gemaakt had aan moslims en migranten, die wel hun weg kunnen vinden in de maatschappij, komt de leider van Leefbaar Rotterdam weer met een opmerkelijke stap. De partij van Marco Pastors zoekt allochtonen! Na de PvdA-overwinning in de gemeenteraadsverkiezingen drong het bij Pastors door, dat zijn kieslijst met louter witte mannen anno 2006 niet werkt (lees ook: ‘is leefbaar Rotterdam een partij voor blanken?‘). Daarom wil hij voor zijn landelijke partij-in-oprichting toch nog een gemengde kandidatenlijst. De reden: “we moeten uitstralen dat we er zijn voor echt heel Nederland” schrijft het Algemeen Dagblad. […]

  12. Maghreb Magazine » Pastors vergelijkt islamisering met nazisme