MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Aboutaleb kritisch over uitspraak Bos

25 maart 2006 | in Politiek | 12 Reacties

De Marokkaanse PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb levert kritiek op partijleider Wouter Bos na diens uitspraken over allochtone raadsleden die onverwachts zijn gekozen en mogelijk kwalitatief niet capabel zijn voor hun nieuwe functie. Aboutaleb vindt het twijfelen aan capaciteiten allochtone raadsleden ‘niet nodig’. ‘Ondanks de nuance van Wouter Bos was het niet nodig dat hij het zo neerzette.’ Aboutaleb zegt dit vandaag in een interview met de Volkskrant. In allochtone kring is verontwaardigd gereageerd op uitspraken van PvdA-leider Wouter Bos dat hij ‘ongelukken’ verwacht met nieuwe, allochtone gemeenteraadsleden in zijn partij. Bos wordt beschuldigd van discriminatie, polarisatie, en een ‘dolkstoot in de rug’.

Bos zei vrijdag in een interview met dagblad Het Parool dat hij problemen verwacht bij nieuwe raadsleden – onder wie veel allochtone – die met voorkeurstemmen in de gemeenteraad zijn gekomen. Hij vraagt zich af of ze net zo gekwalificeerd zijn als mensen hoger op de lijst. Sommigen stonden immers onderaan de kieslijst.

Er zijn 12 reacties

  1. Brahim van Eurabia
    25 maart 2006 om 02:15 uur.

    Het komt weleens voor dat een persoon zich verkiesbaar stelt en toch niet over de nodige bagage beschikt om zijn kiezers te dienen. Als zo’n persoon, en meestal staat ie onderaan de kieslijst, uiteindelijk door voorkeurstemmen in de gemeenteraad terechtkomt dan zou je als kiezer terecht moeten afvragen of je belangen gewaarborgd zullen blijven. Immers hoe zou je politieke vertegenwoordiger compromissen sluiten, debatteren, projectplannen uitvoeren, overleg voeren, etc, terwijl hij/zij niet weet hoe het moet… I keep my vingers crossed!

  2. Herman
    25 maart 2006 om 03:51 uur.

    ja dat kan kloppen

  3. trab
    25 maart 2006 om 04:27 uur.

    Kom op mensen, dit is geen discriminatie. Ik zeg dit als Marokkaanse student en ik ben het volkomen met hem eens. Gewoon de keiharde waarheid wat Bos zegt. Ach ja, nu Aboutaleb kirtisch is, zal dit wel eens te maken kunnen hebben met zijn capaciteiten. Met name als het gaat om debatteren. Daarin kan hij nog veel leren van Abou Jahjah. Die moeten ze vragen bij PvdA!

  4. vato loco
    25 maart 2006 om 11:40 uur.

    sallam
    gelukkig heb ik niet gestemd,want je bent toch niet goed genoeg voor deze mensen.(het staat toch ook in de koran) ze zullen je toch nooit accepteren.

  5. naffer
    26 maart 2006 om 01:25 uur.

    Probleem is echter…dat Bos twijfels heeft bij allochtonen lijstduwers…je zou bij ieder laagstaande partijlid moeten afvragen of ie genoeg bagage heeft…feit dat ie enkel twijfels heeft bij allochtone partijgenoten heeft zegt genoeg over Bos en over de PVDA…

  6. Jamal
    26 maart 2006 om 01:43 uur.

    In de politiek gaat het niet om wat je hebt gestudeert, maar hoe je dingen overbrengt, want wat meneer Bos vergeet, is dat niet alle Nederlandse kiezers universitair zijn opgeleid. Dus, indien je dingen op een zo eenvoudig mogelijke manier kan uitleggen, heb je meer kans op slagen in de politiek, dan hoef je ook niet steeds te klagen over “dat haags gedoe”. Want wat ben je met een politicus die alleen in vakjargon zit te praten?

  7. Esma Alami
    26 maart 2006 om 11:09 uur.

    Ik vind dat meneertje Bos beter niets had kunnen zeggen….je moet niet altijd zeggen wat je vindt…als politicus moet je strategisch te werk gaan….de pvda geniet veel aanhang onder allochtonen en dan is het niet zo tactisch om zo n uitspraak te doen….al ben ik het wel met hem eens…..in onze stad is ook zo n bejaarde marokkaan actief in de politiek, al moet ik zeggen dat ie waardeloos opereert en ver onderaan op de lijst staat….hij haalt op een historische wijze stembiljetten op….en klopt bij elk marokkaans gezin aan….het is gewoon frustrerend…hij kan amper nederlands en doet beloftes die hij niet nakomt…. en toch is iedereen zo blind om op hem te stemmen…

  8. trab
    26 maart 2006 om 11:51 uur.

    Nou dat bodoel ik dus Esma. Bos heeft helemaal gelijk.

  9. mohamed
    27 maart 2006 om 07:51 uur.

    ik ben het eens met trab, het moet niet zo zijn dat een marokkaanse drugsbaron zich verkiesbaar stelt voor pvda en met de voorkeurstemmen net doet alsof hij het beste heeft met de stad, ik ben het met wouter bos eens.

  10. krimoe
    27 maart 2006 om 11:17 uur.

    Salaam a aleikom

    Ik heb helemaal geen vertrouwen in deze regering of die er nog zullen komen. Daarom heb ik maar niet gestemd !! Nu Wouter Bos aan de winnende kant zit ( pvda zal zeker de komende regering vormen met Wouter Bos als premier. Ik vond Wouter Bos altijd goed maar nu lijkt hij te veranderen hoe vele andere netals hem dat hebben gedaan nadat hun zegels hebben gewonnen.

    Kan alleen maar hopen dat het goed gaat.

  11. Marokkaan
    27 maart 2006 om 12:33 uur.

    Ik ben het niet eens met Wouter Bos als het gaat om de vergelijking die hij maakt tussen allochtone en autochtone kandidaten. Ik woon zelf in Maastricht en ik heb kortgeleden het lijsttrekkersdebat aldaar meegemaakt. Ik ben me een hoedje geschrokken van het taalgebruik en de personele verschijning van de autochtone lijsttrekkers en vroeg me werkelijk af hoe deze mensen op deze positie terecht zijn gekomen. Het gevaar bestaat altijd dat er een populitisch figuur verkozen wordt boven een “echte politicus”. Ik denk zelf dat je niet te veel waarde moet hechten aan de volgorde die gehanteerd wordt binnen de kieslijsten. We leven in een democratie en bovendien zien we dagelijks genoeg politici in de Regering en Tweede Kamer waarvan ik me vaak afvraag wat zij daar doen.

  12. Amsterdammer uit west
    27 maart 2006 om 02:00 uur.

    Zo een uitspraak die Bos gedaan heeft, was puur om geen autochtone stemmen te verliezen bij de volgende verkiezingscampagne. Het feit blijft dat er altijd ook ongekwalificeerde mensen aan de politiek deelnemen.

    Hoort een politicus een bepaalde diploma op zak te hebben, voordat mensen op hem mogen stemmen?
    De kiezers kunnen een keer zo een fout maken, maar de volgende keer weten ze dan op wie ze dan niet moeten stemmen.

    Ik heb gebruik gemaakt van mijn stemrecht, heb op de PVDA gestemd en heb ook op allochtonen gestemd.

    Bos, als de allochtonen niet op de verkiezingslijst komen te staan, dan weiger ik mijn stem uit te brengen.

    PS. en met mij een paar duizend anderen………