MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Jongeren zijn onwetendheid autochtonen zat

03 april 2006 | in Geloof, Maatschappij | 18 Reacties

Marokkaanse jongeren worden moe van het negatieve beeld en de onwetendheid van autochtonen over de islam. Ze zijn het zat om zich steeds te moeten verantwoorden over hun religie en hun afkomst. Zelf hebben de moslimjongeren overigens ook niet bepaald een positief beeld over Nederlandse leeftijdgenoten maar ze stellen zich wel tolerant op, vinden ze. Dat is een van de bevindingen die naar voren komt in het onderzoek ‘Van Allah tot Prada’, over de identiteit, leefstijl en geloofsbeleving van Turkse en Marokkaanse jongeren tussen de 14 en 29 jaar in Amsterdam en Leiden. Directeur S. Harchaoui van Forum, het instituut voor multiculturele ontwikkeling, overhandigde de studie maandag aan burgemeester Cohen van Amsterdam meldt de Telegraaf.

Er zijn 18 reacties

  1. Arifinos
    03 april 2006 om 11:05 uur.

    Wat is dit weer van onzin. Gaan we weer klagen over de onwetende autochtoon. vergeten we ons zelf een beetje. wat weten die marokkaanse en turkse pubers nou van de samenleving waarin ze leven. die pubers lijken niets te doen te hebben, alleen maar autochtonen verwijten maken en uitschelden. hou op met dat gezeur !!!!!!!!!

  2. youssie
    04 april 2006 om 06:22 uur.

    volgens mij ben jij die onwetende mocro a berggeit

  3. tommy
    04 april 2006 om 08:43 uur.

    Moslimjeugd gaat niet naar moskee

    Bron: NOS Journaal

    Een meerderheid van de moslimjongeren in Nederland gaat zelden of nooit naar de moskee. Dat komt vooral doordat de preek niet in het Nederlands is. Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling FORUM onder jonge Marokkanen en Turken.

    Volgens de onderzoekers heeft de imam veel minder invloed op jonge Turken en Marokkanen dan vaak wordt gedacht. Het internet wordt juist steeds populairder om taboes te bespreken met anderen.

    FORUM doet jaarlijks onderzoek naar de ontwikkelingen onder jonge moslims. De Amsterdamse burgemeester Cohen kreeg vanmiddag het eerste onderzoeksrapport.

    Link naar artikel: http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006/04/art000001C6572BE59B9443.html

  4. trab
    04 april 2006 om 01:36 uur.

    Ja inderdaad Arifinos. Onwetend zijn de autochtonen echt niet. Maar de allochtone jongeren hebben een punt op het feit dat zij niet op dezelfde manier benaderd worden als autochtone jongeren. Autochtone jongeren schijnen betere kansen te hebben en dat zegt feitelijk al genoeg over hun onvrede. De samenleving moet ervoor zorgen dat alle jongeren in NL op gelijke voet de kansen krijgen op de arbeidsmarkt, scholing etc…..Anders is dit een vorm van discriminatie en dat begint er steeds meer op te lijken. Maar goed, dat neemt natuurlijk niet weg dat deze allochtone jongeren ook op een goede manier zich moeten profileren danwel presenteren! En gezeur is het echt niet, want als het gezeur zou zijn dan zouden het ouderen geweest zijn. Jongeren zeuren niet, maar spreken onvrede uit over hun toekomstverwachtingen!!!

  5. Choukri
    05 april 2006 om 02:37 uur.

    dat geldt denk ik voor beide groepen
    beide groepen weten weinig tot niks van elkaaar.

  6. sinsinbad
    05 april 2006 om 03:26 uur.

    Kijk de onwetendheid van autochtonen speelt een grote rol bij het de verantwoording van allochtonen jongeren. Laat die autochtonen maar een keer in de boeken duiken, contact zoeken met allochtonen, en op de koffie gaan, in plaats van steeds naar de TV kijken en lezen in de dagbladen wat allochtonen uitvreten.Duik een keer in onze cultuur en leer dingen. Ze wachten tot we ze alles in de mond leggen. Nou dan kan je wel lang gaan wachten pff…

    LEEF NIET MET DE DAG MAAR MET DE SAMENLEVING!

  7. Saida
    08 april 2006 om 08:01 uur.

    Die onwetenheid is een stategie. Zolang je slecht denkt over een ander’ voel je je beter en ka

  8. Saida
    08 april 2006 om 08:05 uur.

    kan je neerkijken op de ander wat je dus macht geeft. Want je verwacht van de ander dat hij je goedkeuring wil en daar alles voor over heeft.
    Daarom ook de steeds terugkerende kreet: Het is aan de moslims om het beeld te veranderen.
    Spring maar kruip maar tot ik het genoeg vind.

    Nee mooi niet. Het is aan de westerling om een boek te gaan lezen.

  9. Selxi
    20 april 2006 om 12:48 uur.

    Ach ja de onwetende in deze wereld zijn de mensen die niet geloven in de Islam dus ik hou het kort tegen die onwetende : kwestie van tijd en GELOOF me de WAARHEID IS MEEDOGENLOOS EN HARD…. Lang leven ISLAM

  10. Eshron
    20 april 2006 om 02:55 uur.

    De hele nederlandse cultuur is gebaseerd op een christelijk geloof. Als er dan vervolgens mensen uit verschillende landen komen wonen in Nederland, lijkt het me meer dan logisch dat deze mensen zich verdiepen in het land waar ze wonen, en niet waar zij (of hun verre voor-ouders) vandaan komen. Vica versa hetzelfde, als er een groep mensen naar Marokko zou verhuizen, dan word toch ook verwacht dat zij dingen over Marokko leren, en niet dat zij van alle marrokanen verwachten dat ze hun cultuur gaan leren ! Tword wel makkelijk omgedraaid zo…

  11. Toth
    20 april 2006 om 06:01 uur.

    De Nederlandse cultuur als zodanig bestaat niet. Er zijn verwaterde lokale tradities die deels nog afstammen van Germaanse stammenculturen, er zijn nog invloeden van vreemde mogendheden door de staatskundige geschiedenis, er zijn invloeden van de koloniale geschiedenis en er zijn ook invloeden door verschillende vormen van christendom, vnl. protestantisme en katholicisme die in samenhang met omgevingsfactoren – industie, agrarisch, stedelijk, platteland – hun eigen geografisch bepaald invloedssfeer hebben op de omgangsvormen, sociale hierarchie etc. Cultuur leer je niet, maar dat maak je door te zijn wie je bent.

  12. tommy
    20 april 2006 om 06:04 uur.

    …..WAARHEID IS MEEDOGENLOOS EN HARD.

    als je het filmpje nog niet gezien hebt, zo kijk de meeste mensen naar islam.

    http://www.zipperfish.net/free/yaafm12.php

    ligt dat aan hun. of ligt het aan islam en hun voorkomen. kijk eerst eens naar je zelf en hoe je voorkomt. hoe komt het nauw dat ilsam zo wordt gezien en niet als een vrede liefend geloofje.

    misschien jullie voorkomen.

  13. Toth
    20 april 2006 om 08:46 uur.

    Tommy, kerel, je zou moeten gaan solliciteren bij de AIVD. Met jouw scherpe neus voor bruikbare inlichtingen zou niemand ooit meer bang hoeven zijn diskettes en USB sticks te laten slingeren.

  14. Eshron
    21 april 2006 om 04:41 uur.

    Nou het filmpje heeft op 1 punt wel een kern van waarheid, en dat is dat de ‘gevoeligheid’ wel een enorme hoeveelheid hoger ligt.

  15. Toth
    22 april 2006 om 08:01 uur.

    En ook dat is een populaire misvatting die alleen kan bestaan bij de gratie van onwetendheid van het publiek en het bewust (conditionering) en soms ook onbewust promoten van onjuistheden in de media. Voorbeeld in kwestie zijn de zogenaamde cartoonrellen, waarbij opzettelijk de achterliggende oorzaken zijn weggelaten en politieke realiteiten compleet buiten de verslaggeving zijn gelaten waardoor het voor de typische argeloze krantenlezer leek, ook met name door de VVD als gospel gepromoot, alsof alle commotie ging over een paar mislukte (maar dat is mijn mening als fervent stripboek lezer) cartoons.

  16. Eshron
    22 april 2006 om 04:47 uur.

    En waar komt jou deskundigheid vandaan?

  17. sima
    23 mei 2006 om 07:53 uur.

    ik begrijp het niet dus omdat christenen het niet erg vinden dat hun geloof eventueel belachelijk zou kunnen worden gemaakt, moeten moslims dat ook zo vinden en op dezelfde manier mee omgaan??? Zijn het niet de nederlanders die altijd zeggen iedereen gaat anders met alles om??? Wat betreft de ontwetendheid ik denk dat het zowel bij allochtonen jongeren speelt als by de autochtonen, helaas zijn het wel de autochtonen die te koop lopen met de misvattingen (kijk naar de media) en zodra ze een zin kunnen citeren uit de koran (terwijl het heilig boek oneindig lijkt) het heft in handen nemen en uitlatingen doen alsof ze het helemaal begrijpen… dan zeg ik ga vragen en natuurlijk kan je van verschillende moslims verschillende antwoorden krijgen WE HEBBEN TE MAKEN MET 1 ISLAM, MAAR MILJARDEN INDIVIDUEN en iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om…. ten slotte een beetje gedoeld en toewijding van beide partijen moet het goed komen en de extrimisten VAN BEIDE KANTEN! moeten we niet de kans geven om het nog meer te verzieken dan het al is

  18. eshron