MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Transnationaal Debat Marokkaanse Migratie

28 april 2006 | in Marokko | 9 Reacties

In het kader van Al Monadara zullen de komende maanden in de afzonderlijke landen en in Marokko tientallen bijeenkomsten en debatten worden georganiseerd over de relatie tussen Marokko en uit Marokko afkomstige migranten. Daarnaast worden er internationale bijeenkomsten georganiseerd in Brussel (april), Madrid en Rabat. Bij het initiatief Al Monadara hebben inmiddels ruim 70 Marokkaanse organisaties en tientallen Marokkaanse politici en wetenschappers uit Nederland, Spanje, België, Frankrijk, Italië, Nederland, Duitsland, de Emiraten en Canada zich hebben aangesloten. De initiatiefnemers van Al Monadara hopen met de debatten invloed uit te kunnen oefenen op de Marokkaanse overheid die de relatie met de Marokkaanse migranten wil verbeteren en bezig is met de vorming van een adviesorgaan dat de Marokkaanse koning moet gaan adviseren.

Dit adviesorgaan, Conseil Supérieur de la Communauté marocaine al l’ étranger, zal volgens de initiatiefnemers democratisch en transparant moeten zijn. Ook zal het geen belemmering mogen vormen voor de integratie van de Marokkaanse migranten in de landen waarin ze gevestigd zijn en zal er een belangrijke rol moeten zijn weggelegd voor de organisaties van Marokkaanse migranten. In Nederland worden er in het kader van AlMonadara diverse bijeenkomsten georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomsten zal niet alleen worden ingegaan op de wijze waarop de Nederlandse Marokkanen vorm willen geven aan hun relatie met Marokko, maar zal er ook speciale aandacht zijn voor de volgende vier thema’s:

– jongeren; pendelen tussen twee culturen (18 mei)
– vrouwenrechten ‘hier en daar’ (25 mei)
– dubbele loyaliteit; ‘burgerschap hier en daar’ (1 juni)
– transnationaal burgerschap: economische, politieke en sociaal-culturele dimensies (8 juni)

Op 21 juni sluiten we af met een landelijke studiedag.
Op 10 mei starten we met een algemene bijeenkomst van het collectief bij. Wij nodigen u van harte uit deze bijeenkomst bij te wonen.
Tijdens deze bijeenkomst willen wij u op de hoogte stellen van de stand van zaken en willen wij met u van gedachten wisselen over hoe wij ons samen sterk kunnen maken voor dit bijzondere en belangrijke debat.

Plaats: Argan
Tijd: 19:00 tot 21:30 uur
Datum: 10 mei 2006
Meer info: www.almonadara.eu

Er zijn 9 reacties

  1. meknesi
    28 april 2006 om 08:52 uur.

    wat gaan deze verraders voor ons betekenen ze gaan lekker naar marokko om te slijmen en hun nachten bij de hoeren doorbrengen.
    niemand vertegenwordigd ons.
    ieder voor zich zelf en allah voor iedereen.

  2. Fouzia
    28 april 2006 om 09:34 uur.

    Ik vind het een goed initiatief….

  3. De Saint
    28 april 2006 om 10:27 uur.

    Ik kan het woord verraders niet meer horen. Volgens mij heb je zelf ervaringen met “nachten bij hoeren” en slijmen. Verraders is een woord wat gebruikt wordt tijdens oorlog: is het oorlog?
    Allah is niet voor iedereen en zeker niet voor mensen die er op los schelden. Het zegt iets over je positie dat je vind dat het ieder voor zich is… (je geeft de Islam en de Goedheilige een wel erg slechte naam, is dat soms je bedoeling) Verbeter je positie, werk er aan, lees, denk, praat met mensen en wordt wijs. Dan zul je zien dat je niet hoeft aftegeven op anderen die wel geslaagd zijn…. Beteken zelf iets
    Gratis advies!

  4. samson
    28 april 2006 om 12:48 uur.

    he ,saint heb ook naam of ben je staatsloos bikijkbaar wel
    of je bent een van deze gasten ga naar de hel.
    met je markkaantjes boevjes.

  5. Marok_kaan
    28 april 2006 om 02:46 uur.

    Waar is t agenda punt, van de taal!!???? Dat onze kinderen ook werkelijk de marokkaanse taal leren!?? Want dat is toch echt t allerbelangrijkste probleem voor nlse/belgische marokkanen dan!

    90% is berbers hier in nl en belgie! En onze vaders praten nog wel arabisch! Maar de rest totaal tot bijna niet! Als mensen mekaar niet kunnen verstaan dan kan je nog zo je best doen! Maar dat schiet weinig op!

    Als dit opgelost zou worden! Weet ik zeker dat die 50/50 gevoel van nu!
    80%marokkaan/20% nlsgevoel word! En + ze zullen zich dan ook meer gaan interesseren voor de problemen en ontwikkelingen in marokko!
    Maroc 1 en Maroc 2 ipv NOS en rtl4

  6. Henk -Rotterdam
    28 april 2006 om 06:10 uur.

    Wanneer kunnen en gaan we eens met respect voor elkaars standpunten en meningen op de sites met elkaar spreken. Waarom altijd die scheldpartijen en het onderuit halen van elkaar?
    Degene die de tweedeling in dit land willen voortzetten stoken middels de media in de onderlinge verhoudingen van haat en nijd en genieten hiervan en gebruiken dit om nog verdergaand en uitgebreider te gaan stigmatiseren.Elk initiatief voor het verbeteren van het image en het helpen voor een betere verstandhouding is welkom of je het er mee eens bent of niet,belangrijk is dat we bereiken dat mensen anders gaan denken en vooroordelen leren af te leggen en te kijken naar de positieve kanten van zaken en niet alleen naar het gepubliceerde negatieve,laten we sanmen werken aan de jeugdige want dat is de toekomst,hier en nergens anders. O.ja je mag rustig roepen wat je denkt maar kwets een ander niet vanwege zijn afkomst want ander ben je niet beter als al degene die het zelfde doen.

  7. Sinsinsbad
    28 april 2006 om 10:01 uur.

    Ewa MArok Kaan Je hebt wel gelijk .. ik was ook een van die gevallen maar ik heb me verbeterd in me taal en cultuur en ik ben meer RTM en 2m gaan kijken ik ben me meer gaan interreseren voor onze problemenb in eigen land en ik vind het best interresant.. en ben van plan om ooit eens terug te gaan inshallah !

    ik wil hier bij oproepen aan de minderen en de altijd bekritiserende mensen zeggen : BEGIN EERST BIJ JEZELF

    thalla

  8. Ferdinand
    29 april 2006 om 01:58 uur.

    Interessant is dat de “relatie tussen Marokko en uit Marokko afkomstige migranten” in West Sahara niet wordt genoemd. Alsof de Groene Mars nooit heeft plaatsgevonden.

    Het is zeer de vraag of de relatie tussen Marokko en uit Marokko afkomstige migranten wel afdoende kan worden besproken als juist deze pijnlijke kwestie wordt verzwegen.

  9. Federation Mondiale du Judaisme Marocain
    06 januari 2007 om 12:30 uur.

    La Fédération Mondiale du Judaisme Marocain

    Loevestein 118, 1082 XL Amsterdam, Pays Bas,
    +31-6-38559559,
    bornstei@tiscali.nl

    Conseil Consultatif des Droits de l’Homme
    Place Achouhada
    BP 1341
    10001 Rabat – Maroc
    Tél : + 212 37 72 68 56
    Fax : + 212 37 72 22 07
    ccdh@ccdh.org.ma

    Amsterdam, le 20 December 2006

    Objet: Conseil Supérieur des MRE

    Messieurs,

    Nous avons été informé, par nos compatriotes Musulmans, de la tenue, à Rabat, les 8/9/10 décembre 2006, d’une conférence sur la communauté Marocaine résidant à l’étranger, sous l’égide et avec le soutien massif du CCDH.

    La Fédération Mondiale du Judaisme Marocain – representant des 2.000.000 Juifs Marocains à 90 Sections et 33 organisations en Maroc, Israel et aux travers du monde, qui a toujours manifesté son attachement à son identité Marocaine et aux valeurs et fondements sacrés du Royaume, qui exprime à chaque occasion son soutien franc et total à l’intégrité téritoriale du Royaume, s’intéroge et s’inquiète, comme la grande majorité du monde associatif marocain à l’étranger sur le sens et les raisons de son exclusion de la rencontre de Rabat.

    Nous pensons avoir une place et un role à jouer à coté de nos frères Musulmans pour réussir la transition démocratique et les projets mis en oeuvre par sa Majesté et dans le débat sur le Conseil Supérieur des Marocains de l’Etranger.

    Veuillez recevoir, Messieurs, l’hommage de tout notre respect.

    Shimon Bornstein,
    Délégué de la
    Fédération Mondiale du Judaisme Marocain
    auprès les Institutions de l’Europe