MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Toch nog Saharaanse politieke gevangenen

01 mei 2006 | in Marokko, Politiek | 16 Reacties

Hoewel Marokko vorige week heeft verklaard dat alle Saharaanse politieke gevangenen zijn vrijgelaten, en wel op verzoek van een Saharaanse Raad die Marokko zelf heeft opgericht, ziet het er naar uit dat er toch nog mensen gevangen zitten. Dat meldt een bezoeker van MaghrebMagazine ons via e-mail. In een brief aan de Veiligheidsraad heeft de President van de zogenoemde ‘Saharaans Arabische Democratische Republiek’, Mohamed Abdelaziz, geklaagd over de gevangenhouding van 13 politieke gevangenen door Marokko.

Abdelaziz heeft daarbij de namen van de 13 politieke gevangenen die op 27 april nog altijd vastzaten genoemd. Het gaat om Lahcene Abdallahi, Ahmeda Sidi Elmoussaoui, Ahmada Hammoud Deddi, Naji Bachir, Bouregaa Omar, Benket Cheikh, Eljarchi Ouissi, Tamek Mohamed, Kajout Brahim, Mansouri Idriss, Erkeibi Lejlifa, Hamdi labyadh en Mustafa Lekrimi, allen mannen).

Er zijn 16 reacties

  1. Youssef
    01 mei 2006 om 02:15 uur.

    Mensen!!
    Hoe kan je als Marokkaan zeggen dat er ooit een republiek bestaat die Saharaans Arabische Democratische Republiek heet!!!?!?!?!
    Als wij Marokkanen niet overtuigd zijn van het feit dat de Sahara een deel van Marokko is, en dat de Sahraouis ook Marokkanen zijn, dan wat zal men ook verwachten van anderen dan dat ze ook dat proces zullen steunen?!
    Wie is nou die Mohamed Abdelaziz?! zijn achternaam is EL MERRAKSHI, een puur verwijzing naar zijn afkomst, zijn vader woont nog steeds in Marokko, in Tadla, in de regio van Beni Mellal in Marokko, de vader zegt dat hij Marokkaan is, hij woont met zijn heel familie daar, dus hoe kan nou zijn dat de vader Marokkaan is en zijn zoon zegt dat hij Sahraoui is,ondanks hij in Marokko is geboren en opgegroeid?!?!
    Da Sahara is, en zou altijd Marokkaans blijven, wie achter dat gezeik zit is Algerije zoals iedereen weet, Algerije wil een land laten oprichten in de Sahara zodat ze een gang krijgt de atlatic, en omdat Sahara vol is met olie, phosphat, zenk en noem maar op…
    Ik hoop graag van de redactie van Maghreb.nl dat allemaal in de gaten moet houden, om de vertrouw van de lezer zal krijgen..

  2. Toth
    01 mei 2006 om 05:14 uur.

    @ Youssef
    Het constante afgeven op Algerije en hun zogenaamde snode plannen, alsof dat ook maar iets zou veranderen aan de immoraliteit en de inherente barbaarse praktijken van de Marokkaanse bezetting, is een vast deel van de Marokkaanse propaganda en iedereen weet dat en herkent het ook onmiddellijk, althans buiten Marokko. Houd daar dus maar mee op, want het werkt niet.

  3. Illizi
    01 mei 2006 om 06:01 uur.

    Het probleem ligt aan de ideologie die met de arabieren kwam in Noord Afrika. Noord Afrika was een groot land. De arabieren hebben gezorgd voor verdeeldheid. Het verbaast mij dat de saharaouis de naam arabische als toevoeging gebruiken als ze “hun” land noemen, alsof dat gebied echt arabisch is. Als de arabieren hun lukt, dan hebben ze van elke m2 een aparte arabische republiek gevormd.

    Ik ben tegen de mensen die een eigen land eisen in westerlijke Sahara omdat ik vindt dat westelijke sahara bij tamazgha hoort.

  4. nordin
    01 mei 2006 om 06:38 uur.

    Toth,

    Marokko weet wel beter dan afgeven op Algerije, het is meer andersom.
    Algerije daagt uit en wijst met beschuldigende vinger richting buurland Marokko. Want wie steunt de terroristen die daar de vele marokkaanse miltairen overvallen beschieten en gevangen nemen?
    Een ding is zeker algerije doet dit uit eigen belang! Zij wil de directe toegang naar de atlantische oceaan met als doel betere transport van haar gewonnen olie en aast ook op de grondstoffen waar de sahara vol van zit.

    En k zal je een ding zeggen. De wereld zal nooit accepteren dat een stabiel land als marokko de sahara overdraagt. En de reden is: kijk naar Sudan, Kongo, Angola etc. etc. m.a.w. er zal een strijd losbarsten om de macht te grijpen. Hier zit echt niemand op te wachten.

  5. nam
    01 mei 2006 om 06:44 uur.

    Nam,

    @Toth,

    Het zijn geen zogenaamde snode plannen. het zijn daadwerkelijk snode plannen. Sahara is een Marokko. Ik zou zeggen : Duik maar in de geschiedenis boeken in plaats dat je wat blaft. ( je lijkt wel Polisario)
    De grootste fout die begaan is door de grote vader van de huidige koning is dat hij in Onafhankelijkheidsverklaring van 1955 heeft nagelaten dat de ook de Sahara gelijk bevrijd zou worden van de Spanjaarden.

    Voor de rest:
    Wij zullen nooit een centimeter van dat dierbare stuk Marokko aan de Algerijnse honden en hun kliek toestaan.

  6. Toth
    01 mei 2006 om 08:51 uur.

    @nordin

    Dat de Algerijnse regiem (en ik ben geen fan) eigen belangen nastreeft door goede contacten te onderhouden met de door vele landen erkende SADR regering is geen reden voor Marokko om West Sahara te blijven bezetten. Is de logica van deze redenering soms dat Marokko gerechtvaardigd is de Saharaanse soevereiniteit waarvan het recht daarop door het Internationaal Gerechtshof ondubbelzinnig is erkend, te onthouden omdat anders Algerije er voordeel bij heeft?

    @nam
    Zoals ook hierboven al gezegd, het Internationaal Gerechtshof, waar Marokko (en Mauretania) in 1975 zelf de zaak hebben voorgelegd met alle archieven en documenten, advocaten, historici en wat al niet, die een staat ter beschikking staan, heeft ondubbelzinnig het recht op zelfbeschikking van het Saharaanse volk vastgesteld.
    http://www.icj-cij.org/icjwww/idecisions/isummaries/isasummary751016.htm
    De bezetting was daarvoor al veroordeeld door de Veiligheidsraad.
    http://www.un.org/documents/sc/res/1975/scres75.htm (S/RES 380)

    Het is geen stuk Marokko, het is een door Marokko bezet gehouden stuk land dat rechtmatig toebehoort aan de Saharaoui.

  7. nordin
    02 mei 2006 om 01:20 uur.

    Algerije heeft inderdaad goede contacten, maar ondersteund tegelijkertijd de guerrilla strijd van het sadr. Bovendien is het aantal landen dat het sadr heeft erkent maar heel klein, dus er is helemaal geen internationale erkenning.

    Het internationale gerechtshof kwam tot een dubbelzinnige uitspraak. Het bewijs waar uit zou moeten blijken dat het sadr meer aanspraak op dat gebied heeft was mager, daarom heeft het hof het maar in het midden gelaten.

  8. Toth
    02 mei 2006 om 07:27 uur.

    Verzet, ook gewelddadig verzet tegen een bezetting is volstrekt legitiem, of het nou in Oost-Timor, Indonesie (tegen de Nederlandse bezetting), de Marokkanen, de Palestijnen, de Iraqi en de Afghanen tegen de Amerikanen en hun “bondgenoten,” of de Saharaoui tegen de Marokkanen betreft.

    De lijst met landen die SADR erkennen is vrij lang, maar de namen die ontbreken zeggen iets over de reden waarom de bezetting zo lang kon en kan blijven voortduren, net als in Palestina (en tot vrij recent Oost-Timor bijv.) En het zegt iets over de functie van Marokko als een de facto kolonie van vooral de VS. En met de bilaterale vrijhandelsakkoorden (die dientengevolge ook op West Saharaanse grondstoffen van toepassing is) is het Marokkaanse volk op een paar gelukkige zakenlieden na, net als de Saharaoui, als tenminste de ervaring in ALLE andere gevallen iets zegt: fucked!

    Of het juist het SADR of een ander orgaan of zelfs de Marokkaanse regering de Saharaoui vertegenwoordigt is een interne Saharaanse zaak. De Saharaoui behoort rechtmatig het gebied toe, niemand anders. Het Internationaal Gerechtshof is daarover glashelder:

    “..the Court has not found legal ties of such a nature as might affect the application of General Assembly resolution 1514 (XV) in the decolonization of Western Sahara and, in particular, of the principle of self-determination through the free and genuine expression of the will of the peoples of the Territory.”

    Het aangevoerde bewijs dat zou bestaan uit door sommige Saharaoui destijds aanvaarde Marokkaanse autoriteit of wederzijds erkende officiele banden werd verworpen:

    “..the Court finds that neither the internal nor the international acts relied upon by Morocco indicate the existence at the relevant period of either the existence or the international recognition of legal ties of territorial sovereignty between Western Sahara and the Moroccan State.”

  9. Ferdinand
    02 mei 2006 om 04:05 uur.

    Er is een Marokkaanse Sahara en er is een Saharaanse Sahara en waar die twee elkaar grenzen is een twistpunt. En dat kan in principe worden uitgepraat.
    Het is in ieder geval wel jammer dat er nog steeds politieke gevangenen zijn en het zou heel fijn zijn als die worden vrijgelaten.

  10. nam
    02 mei 2006 om 09:02 uur.

    Nam

    Toth,

    U blijft maar wat onzin schrijven.

    U vergelijkt appels met peren, Oost Timor is bezet
    Sahara is Marokko al eeuwen lang.
    De bewoners van kampen in Tindouf worden gedwongen dat te blijven.
    Als zijn de mogelijkheid krijgen om te vertrekken zijn morgen allemaal in Marokko.
    Nogmaals:
    Duikt u maar in de geschiedenis boeken in plaats van wat onzin blijft schrijven.
    Met de erkenning van Sadr valt wat op zeggen. Ze worden uitsluitend gesteund door communisten en corrupte regimes als Nigeria en de woestijn raten van Zuid-Afrika ,
    het roestig Cuba van Castro en Cambodja en als je dat erkenning noemt dan kan
    beter de tent sluiten zal maar zeggen.

    Ik ben blij dat steeds meer grote landen Sadr zien als een terroristische boeven bende
    dat gesteund wordt door de Algerijnse honden en ik kan u verzekeren dat zodra de
    Amerikanen Sadr als een terroristische bende wordt bestempeld dan is het afgelopen
    hun. En hopelijk gebeurt dat heel gauw.
    Als u denkt dat wij een centimeter gronde zullen afstaan aan wie dan ook, dan bent u in mij ogen heel erg naïef.
    De grote kop stukken van de Sadr hebben reeds eieren voor eigen geld gekozen, de rest wordt door het Algerijnse regime aan de lijntje gehouden. Zij willen geen gezichtverlies lijden >>>
    USA wil best de Algerijnse Olie en gas maar zijn zullen nooit toestaan dat Sadr eigen staat krijgen en wij ook niet..

  11. Toth
    03 mei 2006 om 07:09 uur.

    Als u dat allemaal vind en gelooft Nam, dan zou u niet bang hoeven te zijn het referendum van harte te steunen. Ik neem aan dat u dat dan ook doet.

    Ik ben overigens niet bang naief te zijn, andersom schijnt de huidige norm te zijn, maar daar ben ik dan weer te realistisch voor.

  12. Ferdinand
    03 mei 2006 om 02:14 uur.

    De bewering dat Marokko al eeuwen lang bestaat vind ik een beetje raar. Marokko is onafhankelijk geworden op 2 maart 1956. Daarvoor was het door Frankrijk bezet.
    De Spaanse Sahara is nooit echt onafhankelijk geworden omdat het werd bezet door Marokko. Die bezetting wordt niet goedgekeurd door de Nederlandse regering. En terecht natuurlijk.

    Het wordt tijd dat alle gevangenen vrijgelaten worden; en men echt gaat onderhandelen om een vreedzame oplossing te vinden. Dat is goed voor de Saharanen en ook voor Marokkanen. En ook voor Europa.

  13. esselhi&sahraoui
    03 mei 2006 om 09:00 uur.

    SAHARA is van marokko en zal altijd blijven

    en ik zal meehelpen zoals iedere marokaan.

    ik ga lekker bij de grens staan bij algerije en als er een algerijn op ons grondgebied komt zal ik daar staan om m af te schieten als een wilde zwijn!hah

    kawad algerie!!!!!!!!!!!!

  14. Mo Tetouan
    03 mei 2006 om 10:14 uur.

    Ferdinand, je lult uit je nek jongen… Geschiedenis is niet jouw vak!
    Voordat Marokko door de Baguette vreters gekoloniseerd werd, was Marokko een koninkrijk. Dus, dat Marokko sinds 2-3-’56 een land is, dat klopt van geen kant.

    Wat betreft de Westelijke Marokkaanse Sahara: dit is Marokkaanse grondgebied. Als je beter in je geschiedenisboeken had gelezen, dan zou je hebben gelezen dat Marokko uit de de Westelijke Sahara en Maurentanië bestond. Door de kolonisatie is dit verstoord!
    De koning Mohammed VI van Marokko heeft laatst nog gezegd, dat zelfs voor een zandkorreltje van de Westelijke Sahara om wordt gevochten. Als een Marokkaan iets zegt, dan doet hij/zij dat ook.

    De meningen van andere landen, waaronder Nederland, wordt niet gehoord. De geschiedenis herhaalt zich weer hier; prinses Juliana en de Nederlandse regering hadden in de begin jaren 60 gezegd dat Marokko nog niet lange niet onafhankelijk moest worden, omdat ze nog niet zo ver waren. Toen zij een tussenlanding maakte in Marokko, had zij verwacht dat de voormalige Koning Hassan II (THE MAN!!!) haar zou verwelkomen. Dit heeft hij natuurlijk niet gedaan, waar ik hem groot gelijk voor geef.

    Conclusie: Ferdi, ga de echte Marokkaanse geschiedenis leren en kom dan met ons praten. Typisch Nederlanders, altijd de vinger wijzen naar andere landen terwijl zij zo veel uitgevreten hebben (denk aan Indonesië).

  15. Marokino
    04 mei 2006 om 12:10 uur.

    Mo Tetouan heeft gelijk!!!!

  16. Ferdinand
    04 mei 2006 om 12:22 uur.

    De romantiek van lang vervlogen machtige rijken is verleidelijk en ik begrijp
    Mo Tetouan wel als hij wegdroomt. Er zijn inderdaad geweldige verhalen te vertellen over de Islamitische rijken in Noord Afrika.
    Maar is er een verschil tussen die prachtige geschiedenis en de werkelijkheid van de 21e eeuw.

    Marokko is sinds 1956 een onafhankelijke staat.
    Een volwassen staat moet zich houden aan het internationale recht. Dus geen buurlandjes binnenvallen en bezet houden. Toch komt Marokko er mee weg in het geval van West Sahara. Dat is te verklaren door de steun van “Baguettisten” die een verdeel en heers politiek voeren.

    Ondertussen worden er nog steeds politieke gevangenen vast gehouden in Marokaanse gevangenissen. Dat is betreurenswaardig.
    Het zou heel fijn wezen als die mensen vrijgelaten worden.