MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

FNV: aandacht voor kinderarbeid Marokko

03 mei 2006 | in Maatschappij, Marokko | 11 Reacties

In Marokko werken 1,4 miljoen kinderen onder verschrikkelijke omstandigheden. Ze kunnen daardoor niet naar school. Van 3 tot 7 mei gaat voorzitter Judith Ploegman van FNV Jong naar Marokko om hiervoor aandacht te vragen. Ze wil meehelpen om alle kinderen naar school te krijgen. Al sinds 2003 loopt het project Stop Kinderarbeid, School de beste werkplaats van de Algemene Onderwijsbond, Novib, Hivos en FNV Mondiaal. Ploegman gaat samen met Soundos El Ahmadi, veelbelovend stand-up comedian van o.a. het Comedy Café, naar Marokko. In de vijf dagen dat Judith en Soudos daar zijn gaan ze werkplaatsen en scholen bezoeken en kijken wat zij kunnen doen aan de problemen.

Er zijn 11 reacties

  1. Henk -Rotterdam
    03 mei 2006 om 06:21 uur.

    Het initiatief is echt wel waard om verder onderzocht en bekeken te worden. Laten we echter niet vergeten dat de FNV heel veel kan doen aan de werkeloosheidsbestrijding onder de Marokaanse jongeren in Nederland door zich sterk en druk te maken voor stageplaatsen en werkleer arbeidsplaatsen in ons eigen land. Je moet geen pijlen op een ander richten als je zelf nog geen prooi kan vangen,Het is goed dat er iets gebeurdt aan de kinderarbeid en daar moeten we zeker aan mee werken maar vergeet onze eigen problemen niet en sluit daar niet je ogen voor bij de vakbonden.Er is genoeg te doen in ons eigen land voor onze eiegen jongeren

  2. Saida
    04 mei 2006 om 08:31 uur.

    Ik vind het heel belangrijk dat er aandacht is voor kinderarbeid.
    Maar aandacht alleen is niet genoeg. Er moet wat iets concreets gebeuren waar de kinderen en de ouders van profiteren. Alternatieven.
    Anders is het niet meer dan de zoveelste eigen ego strelen van het westen: Kijk nou eens mee leven met zielige kindertjes.
    Net als red de moslima aktie. Iedereen zogenaamd tegen vrouwenonderdrukking en vervolgens wordt onder het zelfde motto moslimas het leven zuur gemaakt. ” Geen woorden maar daden”. Lawemazeggen

  3. Judith
    08 mei 2006 om 01:42 uur.

    He Salida,

    Helemaal eens. Loos scoren over de ruggen van mensen gebeurt al te veel. We hebben in Marokko afgesproken dat we samen met de coordinator van het project concrete werkafspraken maken. Zij heet Majda en komt volgende week naar Nederland om met ons door te praten. We willen met onze reis en de presentatie daarvan allereerst bekendheid geven aan het probleem, omdat kinderarbeid in Marokko nauwelijks bekend is in Nederland. Evenmin in eigen land overigens, afhankelijk van waar je je bevindt. Bovendien zijn de cijfers niet representatief, er is veel verborgen kinderarbeid.

    En Henk, we richten onze pijlen niet op een ander, we kijken juist naar eigen land. In Marokko leven door kinderarbeid veel mensen in extreem arme omstandigheden. Kinderarbeid is daar een oorzaak van. Armoede wordt zo van de ene op de andere generatie overgedragen. In Nederland hebben we een soortgelijk probleem, een probleem dat nog meer verborgen is door politiek gekonkel en een slecht imago. In Amsterdam bijvoorbeeld leven 37% van de Marokkanen van een minimumloon. 46 % van de Amsterdamse Marokkaanse jongeren groeit op in armoede. De systematiek van armoede die armoede in stand houdt moet doorbroken worden, er moet serieus aandacht besteed worden aan doorstroom en talent. Nederland kan zich niet beroepen op armoede, dit kunnen we niet door laten gaan. We bevinden ons in een netwerk van Nederlandse en Marokkaanse organisaties die daden kunnen stellen om dit probleem aan te pakken. Bovendien zijn we hard aan het werk om stage- en werkplekken te regelen, met name voor allochtone jongeren. Ook geven we binnenkort voorlichting op ROC’s, en besteden daarbij vooral aandacht aan het probleem van discriminatie. Dat in deze de Marokkaanse jongeren er uit gelicht worden, maar dat we ons inzetten voor alle nationaliteiten moge duidelijk zijn.

    Voor ideeen, tips, samenwerkingsverbanden, kritiek en andere zinnigheden ben ik bereikbaar op judith.ploegman@vc.fnv.nl

    Groet!

  4. AbdelRahman
    08 mei 2006 om 01:45 uur.

    Ik denk dat het Saïda is 😉

  5. Judith
    08 mei 2006 om 02:44 uur.

    🙂

  6. Henk -Rotterdam
    08 mei 2006 om 02:52 uur.

    Judith, Binnen Nederland zal de overheid als werkgever een voorbeeld functie moeten gaan vervullen om de jongeren een kans te geven op de arbeidsmarkt. Dit kan door niet alleen stageplaatsen open te stellen maar ook door uitzicht te bieden op een baan.
    Ik ben zelf een groot gedeelte van mijn arbeidzame leven betrokken geweest in de uitvoerende zin van het opleiden en trainen van jongeren voor een baan bij de overheid. Deze jongeren veelal van Marokaanse en Turkse afkomst voldeden over het algemeen niet aan de toelatingseisen van het vakgebied. Op dat punt is er een samenwerking ontstaan met het Albeda College in Rotterdam. De jongens gingen aan een opleiding van 2 jaar beginnen en die bestond uit 3 maanden algemene vorming gericht op het vakgebied en daarna gingen ze naar onze opleidingsschool toe voor een opleiding van 7 maanden beroepsgericht. ( theorie en praktijk) Na deze opleiding gingen de jongens een praktijk stage doen in het beroep van 12 maanden en na afloop konden zij niet alleen in Rotterdam maar alom in den lande solliciteren met de door hen behaalde rijksdilpoma’s. Ongeveer 90 % van alle deelnemers is in het vak gerold overal in Nederland en bij diverse instanties. Wel zijn er ook veel teleurstellingen geweest door de eisen die later in bepaalde gemeente’s gesteld worden bij sollicitatie . Zo kreeg een kandidaat te horen dat hij op psychologische gronden was afgwezen omdat zijn leervermogen dusdanig slecht ontwikkeld was dat het niet mogelijk zou zijn voor hem om na de basis opleiding niet in staat werdt geacht de vervolg en kaderopleing te voltooien. Je had het gezicht van de psycholoog moeten zien toen we hem fijntjes konden vertellen dat hij de gehele opleidng al reeds had afgerond en alle voor zijn functie benodigde diploma’s reeds in zijn bezit had.Gelukkig deden niet alle gemeente’s zo stomzinnig om iemand in het bezit van zijn diploma’s te laten testen op leercapaciteiten of had men leiver geen Allochtonen in dienst was mijn volgende vraag.
    Ik wil dit hier mee zeggen het is geen sleutel tot succes om te gaan deelnemen aan zo’n traject en moet ook iets achter zitten m.a.w. er moet wel garantie komen dat de knullen aan het werk kunnen na het volgen van een vakopleiding. Het is geen must om een afgemaakte schoolopleiding te hebben in de werksfeer en in het praktijkgerichte leslokaal is genoeg aanwezig om de jongens op het niveau te brengen. Daar zijn een aantal zaken voor nodig en de belangrijkste is de motivatie aan beide zijden van de groep dus zowel de kandidaten als de docenten die de knullen gaan opleiden,je dient te beseffen als docent dat je niet met reguliere jongeren te maken heb van een voltooide schoolopleiding maar met groten deels uitvallers of niet gediplomeerde. Ander punt is regelgeving en discipline,je moet naar de knullen toe heel duidelijk zijn en je houden aan gemaakte afspraken tot zelfs in het kleinste detail.Duidelijkheid is noodzakelijk en discipline nodig, tijd is tijd en geen gelul van de metro of de bus is te laat,dan ga je maar eerder van huis af en kom je maar eerder je bed uit.
    Verder moeten de docenten open staan voor de persoonlijke problemen van de knullen en daar waar nodig de helpende hand bieden bij het oplossen van hun problemen die soms talrijk zijn,denk aan problemen met Beheersgroep ( zelden zo’n logge lompe organisatie van starheid meegemaakt) en prive problemen. Als je een aantal van deze factoren en details mee kan nemen in een project om op te zetten is er kans van slagen,er zijn al teveel projecten en de meeste lopen vast op naar men zegt ongemotiveerheid van de kandidaten maar ik kan uit eigen ervaring van meer dan 10 jaar garanderen dat het niet zo is als je het goed aanpakt en goed duidelijk bent en eerlijk bent tegen over die knullen,te veel geld wordt uitgegeven aan tal van onnodige zaken en verdwijnt in de kas van de ROC’s,te veel docenten ( zeer zeker de inhuurdocenten) vinden het wel goed als de tijd maar draait en dan komt de volgende geldboot o,pardon groep weer binnen,maar richt je op de aandacht van de knul en geef hem de kans met een goede begeiding om een toekomst op te bouwen. Ik zou nog veel meer kunnen vertellen over de stage en werkplekken bij de gemeente ,maar laten we eindelijk is iets gaan doen we lullen al veel te lang in dit land,richten weer een groepje op en gaan weer een onderzoek doen en gooien weer geld over de balk,doe eindelijk is wat voor die knullen die echt wel willen maar gewoon geen kans krijgen,Indien je meer wilt weten hoor ik het wel van je
    Groeten
    Henk

  7. Saida
    08 mei 2006 om 04:14 uur.

    He Judith

    Zou ik die Majda kunnen spreken?
    Ik probeer nou meer dan een jaar een bedrijf te op te zetten in Marokko om economisch verantwoorde kleding te maken. Als de moeders een redelijk salaris krijgen hoeven de kinderen immers niet te werken.
    Maar door de bureaucratie in Nederland en cultuur in Marokko kom ik maar met moeite voorruit.
    Vrouwen komen gewoon niet opdagen en mannen denken jij hebt geen bedrijf nodig jij hebt een man nodig. En proberen me zover te krijgen dat ik stapel verliefd wordt en bezwijk voor hun wens naar Europa te gaan.

    Als ik met iemand kan praten over de Marokkaanse bedrijfscultuur zou het mij kunnen helpen om beter te communiceren. Ik hoop dat je nog eens reageert

  8. Amsterdam west
    08 mei 2006 om 04:32 uur.

    Saida,

    Je kan ook contact opnemen met HIC of Intent voorzover je dat nog niet gedaan hebt. Zij steunen startende ondernemers die in Marokko hun kansje willen wagen…

  9. Saida
    08 mei 2006 om 04:47 uur.

    Dank je wel maar daar ben ik inderdaad al geweest en ik wordt ook door Intent begeleidt. Ik heb ook een adviseur in Marokko.
    Maar ze gaan natuurlijk niet mijn handje vasthouden bij het zoeken van personeel. De Marokkaanse bedrijfscultuur moet je toch wel uit eigen ervaringen leren.

    Ik geef een voorbeeld.
    Ik kwam bij een vrouw die breiwinkel heeft en alles zelf breit met een machine. Ze gaat uitbreiden en gaat een heel nieuw atelier beginnen.
    Ik mocht haar alles vragen en ze vertelde me alles over hoe je moet omgaan met je personeel. Ze is ook meer dan eens belazert of zat plotseling zonder personeel omdat ze hun afwezigheid niet van te voren melden.
    Maar toen ik zelf haar een opdracht gaf die ze binnen 10 dagen af zou hebben hoorde ik niks. Toen ik belde zei ze dat ze geen tijd had en dat ze het eigenlijk niet eens was met mijn ontwerp en dat ze ipv van 4 maar een exemplaar zal maken. Ze heeft niks te vertellen over mijn ontwerpen vind ik zolang ik er maar voor betaal.
    Maar uit eindelijk heb ik niks gezien of gehoord.
    Ik heb maar een keer meegemaakt dat een vrouw tegen mij zei: Ik werk liever alleen dus zoek maar iemand anders.
    Dat vond ik niet leuk om te horen maar ik bedankt haar wel voor haar eerlijkheid.Want dan wist ik waar ik aan toe was en kon ik verder zoeken.

  10. Judith
    08 mei 2006 om 06:54 uur.

    Hey Saida,

    Ik weet niet of Majda de aangewezen persoon daarvoor is, ze is onderwijzeres en coordinator van het anti-kinderarbeidproject. Maar ze heeft wel veel contacten en weet waanzinnig veel voor elkaar te boksen. Ik ga ’t haar ff vragen, je hoort nog van me. Ga ook ff bij andere mensen informeren. Heb je een mailadres waar je op te bereiken bent?

    Groet!

  11. Saida
    09 mei 2006 om 10:47 uur.

    Alvast bedankt Judith!
    Ik mail je wel dan heb je gelijk mijn email.
    Ik zag je emailadres pas nadat ik hier gepost had.