MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Eerste vrouwelijke imams in Marokko

06 mei 2006 | in Geloof, Marokko | 8 Reacties

In Rabat hebben de eerste vijftig vrouwelijke imams, die een speciale eenjarige opleiding hebben gevolgd, hun certificaat behaald. Met dit certificaat hebben ze het recht om op te treden als ‘morchidat’, oftewel religieus voorgangster en raadsvrouw. Zij kregen les in de islamitische wetgeving, filosofie en godsdienstgeschiedenis en werden vooral opgeleid om te gaan werken in ziekenhuizen, scholen en gevangenissen, schrijft Het Parool. De gegadigden voor de cursus dienen een universitaire studie achter de rug te hebben en horen minstens de helft van de koran te kennen.

Het opleiden van vrouwelijke imams maakt deel uit van een campagne van de Marokkaanse koning VI. De bedoeling van de campagne is om het extremisme in Marokko tegen te gaan. Zo wordt er sinds 11 september en de aanslagen in Casablanca de moskeeën scherp in de gaten gehouden door de Marokkaanse autoriteiten en moeten sindsdien de preken in de vrijdagse gebedsdienst vooraf worden goedgekeurd.

Er zijn 8 reacties

  1. Saida
    07 mei 2006 om 04:27 uur.

    Echt geweldig dit! Ik hoop dat er meer van komen.
    De laatste regel in het artikel is onzin.
    De preken werden altijd gecontroleerd.

  2. Henk -Rotterdam
    08 mei 2006 om 05:57 uur.

    Even voor de duidelijkheid aan al die Hollanders die menen dat de Islam de onderdukking predikt. In de Katholieke kerk mag na een vrouw nog steeds geen functie van voorganger bekleden,in bepaalde geloofsrichtingen mogen vrouwen nog steeds geen enkele functie bekleden in het openbare ambt.
    In vele geloofsovertuigingen is de vrouw ondergeschikt aan de man (zie de Bijbel) Waar zit die onderdrukking nou precies? Ik zie de komensde 100 jaar nog steeds geen vrouwelijke priesters komen,hoe bedoelen we nou onderdrukking en ja hoe noemde bepaalde figuren de Islam ook al weer ?
    Wat was dat ook al weer voor cultuur?.Groeten Henk

  3. micromocro
    09 mei 2006 om 01:35 uur.

    hmmmmm, nergens gelezen, gezien of gehoord in de Belgische media…

    Is dit ook het geval in Nederland ?

    heeft er iemand trouwens een idee wie de artikels schrijft voor Maghreb.nl .?

  4. Saida
    09 mei 2006 om 12:18 uur.

    Micro dit is goed nieuws dat is niet interessant over de media zelfs niet de Belgische.

    Henk ik denk niet dat deze vrouwen mogen voorgaan in het gebed in een gemengde ruimte.
    Maar dat is ook niet iets wat moslimvrouwen nastreven. Dat is een westerse obsessie. Westerlingen vinden dat vrouwen en mannen altijd bij elkaar horen behalve op de wc. Daarom dat vrouwentoiletten altijd zo vol zijn. Dat is de enige plek waar vrouwen alleen kunnen zijn en zich dus op hun gemak voelen.

  5. Henk -Rotterdam
    09 mei 2006 om 01:56 uur.

    Saida ,dat is een hele goeie die je aankaart.Dat het gaat om vrouwen die niet in gemengde ruimtes werken dat had ik begrepen en inderdaad is het een obsessie van het westen dat we de hele wereld denken te kunnen veranderen en dat we denken dat de wegen die wij bewandelen de enige juiste zijn. Maar helaas dat is weleens anders en dat kun je grote groepen niet aan hun verstand brengen,moe zijn we geworden van het “gezeik”over hoofddoekjes en nu gaan we weer over de onderdrukking vanb vrouwen praten in allerlei groepen. het ware te hopen dat we een in ons eigen land gaan kijken waar vrouwen onderdrukt worden in hun uitingen en dat vanwege hun geloof ( SGP-CH/Staphorst/Gereformeerde kerken)
    Als we ons eerst eens daarmede bemoeien hebben we voorlopig zat te doen,maar daar is geen draagvlak voor in dit land.Ook politiek niet gezien. die gasten mengen zich graag in zaken die geen enkel belang hebben voor ons tenzij we het vingertje kunnen opheffen en naar anderen wijzen en kunnen zeggen hoe ze moeten leven volgens ons.Alleen zie ik het nog niet gebeuren dat er vrouwen worden benoemd door Rome in een rol van voorganger binnen de kerk zoals we hem nu kennen in Holland en dat bedoel ik met waar zit nu de echte onderdukking dan. en of het drukker is op een vrouwen toilet dan op het mannen weet ik niet,ik mag daar namelijk niet komen van mijn vrouw,op dat punt wordt ik ook onderdrukt.
    groeten
    Henk
    PS Ik heb eens een journalist ambtshalve gesproken en die leerde mij dat positief nieuws geen nieuws was want dat had geen meerwaarde voor de oplage.

  6. AbdelRahman
    10 mei 2006 om 08:53 uur.

    Britney Spears is zwanger. En jij zegt dat goed nieuws geen kranten doet verkopen.

    Het moeten wel slimme vrouwen zijn. Het lijkt me een hele verwezenlijking om de helft van de Koran van buiten te kennen.

    Ik kreeg Islamles van een Turkse leraar d geen nederlands begreep :-s

  7. Saida
    10 mei 2006 om 09:41 uur.

    Goed nieuws over moslims AbdelRahman. Al helemaal niet over moslimvrouwen. Anders zijn ze niet zielig genoeg en dan is AHA niet interessant genoeg.

  8. Riffi 3XL
    19 mei 2006 om 05:56 uur.

    Het is goed dat deze vrouwen worden opgeleid,omdat een vrouw makkelijker om advies kan vragen aan een vrouw dan aan een man.
    dit is niks nieuws in de islaam, het wordt alleen niet toegepast.