MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Turk en Marokkaan in het oranje?

06 mei 2006 | in Maatschappij, Sport | 14 Reacties

Ben je Allochtoon? Hijs je dan in het oranje tijdens het WK Voetbal en laat zien dat je erbij hoort. Die oproep doet de Time Media Group, uitgever van Turkse media in Nederland. “In de geest van het WK proberen wij de vriendschap tussen verschillende bevolkingsgroepen in Nederland te bevorderen,” zegt directeur Alaattin Erdal. BN/De Stem peilde de stemming en vroeg de mening aan een aantal mensen van Marokkaanse en Turkse afkomst. Ook wij zijn benieuwd naar je mening. Vindt jij het vanzelfsprekend dat, omdat Marokko straks niet aan het WK meedoet, Marokkanen het Nederlands elftal moeten steunen?

Er zijn 14 reacties

  1. abdel
    06 mei 2006 om 11:43 uur.

    Typisch Turks, dat geslijm de hele tijd. Luister lieve turk, al laat je je hele lichaam in het oranje tatoeeren en daarnaast een kapsel a la Wilders laat aanmeten. Voor de Olander ben je en zal je een Turk blijven. Wij zijn het ZAT om de hele tijd maar te moeten bewijzen dat we erbij horen. Sterker nog HET oranje gevoel wat ik/wij ooit hadden, is na het EK’88 sterk weggevloeid. Ik zie mijzelf op de schouders van mijn Pa langs de Amsterdamse grachten staan, kijkend naar wat toen mijn helden waren. Wat was ik naief. Niet wetende dat dit land mij in mijn rug zou steken.
    Mij zie je tijdens het WK in een mooi wit shirt lopen met een geel/rood/zwarte streep langs de mouwen. Deutschland Uber Alles!!!

  2. Henk
    06 mei 2006 om 02:21 uur.

    Abdel,ik kan heel ver met je mee voelen en begrijp donders goed hoe jij je voelt en dat is te danken aan een groot aantal figuren in dit land die velen van juliie geen kans geven,en jij hoef je niet te bewijzen en je eigen ook niet telkens te verontschukldigen voor wat andere uitvreten. Daar kan ik alle begrip voor opbrengen,dat zijn niet jouw fouten en voor mij ben je gewoon een mens zoals alle andere. Maar dat je hier op de site zegt: “deutschland uber alles is toch wel even tegen mijn benen getrapt want daar heeft dit land teveel voor geleden in en na de bezetting door de duitsers. Ïk ben geboren na de oorlog maar heb wel de gevolgen van de oorlog bewust meegemaakt.Wist je trouwens dat er veel Marokaanse soldaten zijn gesneuveld bij de bevrijding van Nederland,die liggen begraven in Zeeland,dus ook jouw voorouders hebben een offer gebracht om dit land te bevrijden.En het feit dat jij hier bent geeft aan de verbondenheid tussen onze landen en de geschiedschrijving van Nederland en Marokko die al honderden jaren oud is. Ik zou liever zien dat in een Marokaans shirt loopt en voor je afkomst uitkwam.Wees daar trots op en laat de rest lullen,
    Abdel,ik ben niet boos hoor maar wel een beetje teleurgesteld als ik dit soort dingen lees,Groeten Henk

  3. Saida
    06 mei 2006 om 02:52 uur.

    Ik heb mij wel eens in het Oranje gehesen omdat ik me Oranje voelde.
    Het lijkt wel een ander tijdperk.
    Nu voel ik me alles behalve Oranje. En Oranje betekent ook niks voor mij.
    Oranje heeft zijn ware gezicht getoont en die bevalt me niet.
    Laat Oranje zich maar aan mij verklaren
    We zijn toch allemaal gelijkwaardig aan elkaar? Daar staat Oranje toch voor? Gelijkheid.

    Aan wie zou ik moeten bewijzen dat ik er niet bij hoor?
    Waarom vind die ander dat ik er niet bij hoor en dat ik mezelf moet bewijzen?
    Ik wil de redenen weten want misschien ben ik het niet met die voorwaarden eens.

    Sport heeft niks te maken van nationalisme en laten we dat alsjeblieft zo houden.
    Ik persoonlijk ben altijd voor de underdog. De team met de minste kansen en toch zijn best doet.
    Vorige WK vond ik echt geweldig. Turkije en Korea in de finale.
    De grootste lagen er het eerst uit.

  4. abdel
    06 mei 2006 om 03:14 uur.

    Beste Henk,

    Niet alles wat met Duitsland te maken heeft moet maar weer gerelateerd worden aan de WOII. De Nederlandse geschiedenis is mij niet vreemd. En dat de Marokkaanse soldaten hun leven hier hebben gelaten aan de zijde van de geallieerden is geen nieuwtje. Echter, met alle respect, maar dat Deutschland uber alles, is een supporters gezegde van de
    Duitsers. Misschien dat je dit niet wist, bij deze dan. De WOII staat heel ver van deze discussie. Als ik Joden roep in vak F bij Ajax, maakt mij dat dan een antisemiet???

    Gr,
    Abdel

  5. lemin
    06 mei 2006 om 05:30 uur.

    hhahha hele goeie grap vindt ik dit dat wij marokanen ons achter oranje moeten scharen en steunen terwijl de oranje zoals eerder gezegd zn ware gezicht heeft getoont .oranje moet niks van marokanen alleen ons zwart maken dus ik zou sterven voor de duitse elftal want oranje is wel rechtvaardig en democratich .maar wel voor de oranje kindertjes niet voor ons marokanen of turken dont forget oranje is n scheinheilig volkje ik vidnt adolf nog democratischer dan deze regering van nu en trouwens als er geen buitenlanders in oranje zaten zoals de suri,s dan was ndld op de laatste plaats vande wereld ranglijst hahahhaha …

  6. lemin
    06 mei 2006 om 05:33 uur.

    nederland wordt nooit wereldkampioen helaas .dus eet maar lekker wat kaas okee

  7. Henk -Rotterdam
    06 mei 2006 om 06:59 uur.

    Beste Abdel, goed niet alles gelijk relateren aan de WOII en dat doe ik ook niet ,maar het is geen gezegde van de supporters het is het duitse volkslied en dat roep hier zeer zeker in Rotterdam bepaalde herrineringen op. En het roepen van het woord jood is inderdaad geen reden om gelijk te praten over antisemieten,maar zoals je het eerst stelde in eerste aanleg kwam het wel over dat Nederland voor jou had afgedaan en dat je daardoor uitweek naar het duitse kamp.Dat vwas voor mij de reden om te reageren.
    Ook ik keek even vreemd op van de oproep om je in het oranje te hijsen en daar,mee de verbondenheid aan te geven de we hebben ,maar degene die dergelijke oproepen doen staaan over het algemeen ver van de werkelijkheid en proberen met allerlei middelen een bepaald doel te bereiken wat echter niet zomaar bereikbaar is,samenleving moet uit zich zelf komen en niet worden opgelegd,saamhorigheid bereik je dan pas als iedereen gelijkwaardig wordt behandeld en op de zelfde wijze kan verkrijgen wat een ander ook heeft. Ik begrijp de reacties donders goed want weet heel goed hoe verdomd moeilijk het is om telkens in de hoek geschopt te worden en te worden weggezet. Ik reageer nu gelijk even op de anderen die reageerde. Maar blijf positief en blijf er in geloven want eens verliezen die klootzakken toch,en niet alle hollanders zijn schijnheilig maar het is verdomd moeilijk om te blijven geloeven erin toch doen en een goed tournooi voor een ieder die van voetballen houd

  8. abdel
    06 mei 2006 om 08:29 uur.

    Beste Henk,
    Ik weet dat het uit het Duits volkslied vandaan komt vandaar dat de supporters dat vaak herhalen vooral bij een 1-0 voorsprong, enfin, dit land heeft nog niet helemaal afgedaan voor mij. Dit komt vooral door mensen zoals jij. Ik ben positief en zal dat wel mijn hele leven blijven. Maar zolang er mensen zijn hier in Nederland die graag willen polariseren zal dat een stuk moeilijker worden. Mensen die polariseren zijn niet eens het probleem als wel de iq-loze massa die Nederland rijk is. De feiten??
    Pim Fortuin grootste Nederlander ooit. (Voor Anne Frank!!!)
    De Telegraaf de grootste krant van Nederland. (blinkt niet echt uit in achetrgrondinforamtie)
    De meeste joden uit Nederland gedeporteerd. (Over het verraad van dit land en zijn volk gesproken).
    Wilders zegt het woord Islam en hup weer 10 zetels erbij.
    Als de United Snakes of America spring zegt, zegt Balkenende hoe hoog.
    Als je Sharon’s politiek bekritiseert krijg je een rechtzaak van de CIDI aan je broek gespijkerd, beledig je bijna 2000000000 mensen is dat vrijheid van meningsuiting etc etc etc…..stop deze ingredienten in een pot ff schudden en voila….Holanda…of terwijl het land met 2 gezichten. Geloof je me niet…kijk naar de geschiedenis van dit land en vraag een Molukker waarom hij hier is.
    Peace!

  9. Nihad
    06 mei 2006 om 09:52 uur.

    Hup Holland Hup!

    Dalijk tijdens het WK mijn NL shirt aan! 😀

  10. Henk
    07 mei 2006 om 01:27 uur.

    Beste Abdel,je eindigt je antwoordt met “geloof je me niet”,wel ik kan je verzekeren dt ik je wel geloof omdat veel feiten ik zelf ook ondervindt en heb ondervonden. Eerst even over de Telegraaf,ja dat is een krant die ik ook lees en dat doe ik omdat ik op de hoogte wil blijven van alle berichtgeving in dit land,ik lees ook het AD,,Parool etc dus niet alleen de Telegraaf. Wel is de Telegraaf de krant die de massa in de onderbuik gevoelens wil raken door op een hele subtiele wijze berichten te weer geven. Zoals deze week na het incident met de herdenkingskransen in ASD-Osdorp. De Telegraaf schreef dat onbekende de kransen in het water hadden gegooid en dat er wel bewaking was geweest tot 2400 uur maar dat het daarna gebeurdt was.Tot zover is er niks mis met het bericht,maar dan komt het, onder de laaste zin zetten ze dan dat het in 2003 ook al eens gebeurdt was door Marokaanse jongeren die waren gaan voetballen met kransen en de herdenking verstoorde. Dit is op een vreselijke lage wijze inwerken op de onderbuikgevoelens van de massa die erin trapt en als je dan de site met commentaar leest wordt je misselijk van de uitspraken en ongenuanceerde meningen. Als je echter commentaar geeft in de trant van eerst het onderzoek afwachten en dan oordelen wordt dat echt niet geplaatst in deze krant. Maar laten we niet vergeten dat deze krant na de WOII een tijdlang een verschijningsverbod heeft gehad wegens zijn houding in de oorlog en dat zegt genoeg zelfs na 60 jaarover deze krant die niet echt is veranderdt
    Voor wat betreft P.F. geldt het volgende:mijnerzijds ben ik geen aanhanger van hem en zal dat ook nooit zijn.Wel geldt dat hij vrijheid van meningsuiting had net als iedereen,veel van zijn zaken zijn echter na zijn dood door zijn z.g. volgelingen uit hun verband gerukt en worden gezegd onder zijn naam. Als P.F. nog geleefd zou hebben weet ik zeker dat er velen die nu in de pluche van de zetels zitten er door hem allang uigedonderd/uitgetrapt waren omdat ze zijn opvattingen en meningen niet op de juiste wijze behandelde en uitvoerde,nogmaals zijn mening was niet de mijne maar degene die nu in zijn naam dingen roepen en zeggen(Pastors)Sorensen etc) zijn geen beeldspraak van P.F. In dat geval zou je het boek “de islamisering van Nederland “moeten lezen en kom je er achter dat P.F. een heel andere kijk op de zaken had als nu door die figuren wordt verkondigd.
    Ten aaanzien van de Jodenvervolging wil ik het volgende zeggen,het is een land te schande dat inwoners van zijn land verraad en uitleverdt aan de bezettende macht ongeacht welke en wat voor inwoners dit zijn,degene die hieraan hebben meegewerkt zijn dan ook niet meer dan landverraders,maar laten we ook niet vergeten dat het grootste gedeelte van de joden werden aangewezen door joodse raden die bepaalde wie er op transport werden gesteld naar het Oosten,en daarna beschikte over het geld en goederen van hen en dat die later zijn overgegaan naar de staat israel en daar gebruikt en dat men nu 65 jaar later dat pas gaat toegeven. Degene die hebben meegewerkt in de joodse raden zijn zover mij bekend nooit vervolgd voor hun handelswijze en dat is voor mij onbegrijpelijk.
    Voor Wilders geldt eigenlijk alleen maar dat hij roept en misbruikt maakt van de gevoelens die worden aangepraat bij de mensen ,kijk hij staat ook alleen maar op als het hem goed uitkomt en hij denkt punten te kunnen scoren.Maar wie hem in de gaten houd zal zien wat een misselijk ventje het eigenlijk is,Voorbeeld? als er spotprenten verschijnen in kranten en deze gevoelens bij mensen kwetsen staat hij te brullen van vrijheid voor meningsuiting,maar als JPB in een ander land verklaard dat hij geen voorstemmer van het homohuwelijk is geweest is het ineens “kwetsen van een bevolkingsgroep”en geld er geen vrijheid van uiting,dus gewoon laten lullen en laten barsten hij krijgt nooit genoeg zetels om een vuist te kunnen maken,die peilingen zijn ook allemaal geregiseerd.Ten aanzien van het springen van de Nederlandes regering bij Bush heb je volkomen gelijk,en Nederland gaat straks een hele hoge prijs betalen door het volgen van de USA in het Afghanistan conflict wat niet het onze is,maar vergeet niet de houding van die labberkakken in de tweede kamer en laten we zien als straks de eerste gesneuvelde militairen terugkomen hoe ze draaien en dan zeggen dat dit niet de bedoeling was.
    Nog even over de Zuid Molukkers die in ons Koninkrijk zijn. Deze mensen heben in de strijd tegen Indonesia grote offers gebracht aan de zijde van de Hollanders en zijn de Nedrlandes vlag trouw gebleven toen Nederland verraden werd door de USA in het conflict( let wel ik praat geen overheersing door Holland in Indie goed) en wij na de aktie het land moesten terug geven aan zijn bewoners hebben wij de Molukkers zijn naar Holland gehaald met de toezegging dat wij Ambon zouden bevrijden voor hun. We hebben de mensen weggestopt in kampen in het land en ze aan hun lot overgelaten. De gijzelingen die ze uitvoerde zijn niet goed te praten en dat doe ik ook niet ,maar ik kan wel begrijpen dat een volk naar andere middelen grijpt na zoveel jaren van onrecht.Zo denk ik ook over de bezeting van de Palastijnse gebieden,geen enkel land als Israel heeft een ander land zolang bezet gehouden en zoveel resoluties van de VN naast zich neergelegd. Nergens in een conflict zijn er zoveel onschuldige mensen omgekomen door gerichte acties tegen de bevolking en dat uit de naam van terrorisme bestrijding. En de hele wereld kijkt toe en zwijgt
    Ik kan nog wel even doorgaan en misschien mijn beste Abdel geef je nog eens commentaar op dit ,een ding moet je wel doen positief blijven en er in blijven geloven dat het eens anders zal zijn,het heeft tijd nodig en geduld maar het gebeurdt,zeker weten. Groeten en vrede met jou Henk

  11. Saida
    07 mei 2006 om 04:34 uur.

    Ik hang de Surinaamse vlag wel uit oke?

  12. abdel
    07 mei 2006 om 11:27 uur.

    Beste Henk,
    Ik ben positief en met mij vele anderen. Wij proberen er het beste van te maken in dit land. Samen wel te verstaan. Ik ben een optimist van nature, maar het heden stemt mij geenzins vrolijk. Het enige wat dit land uit het slop kan halen zijn mensen zoals jij die over feitelijke kennis beschikken. Je hoeft hiervoor heus geen professor te zijn. Helaas zegt dit meer over het niveau van de gemiddelde Nederlander dan de benodigde kennis. Hoe kun je hopen dat het ooit beter zal zijn als je ziet waar sommige landen/regeringleiders mee weg kunnen komen. Regeringleiders die zgn. democratisch zijn gekozen. Democratie….pffff….hoe kun je een land democratisch noemen als de (wapen/olie) lobby de lakens uitdelen. Ik moet opeens aan Louis van Gaal denken: Ben ik nou zo slim of zijn zij nou zo dom?
    Anyway, ik wens je veel geluk en veel kijkplezier tijdens het WK.
    Gr. Abdel

  13. CASABLANCA
    08 mei 2006 om 02:24 uur.

    Ik denk dat ik het voor het eerst mee eens ben met wat jullie elkaar vertellen

    Ik wou dat er meer nederlanders waren als Henk
    Respect man als er meer waren als jij hadden we geen problemen gehad.
    en k hoop het beste ik duim voor nederland maar niet met de optimisme die ik vroeger had van hun is veel minder geworden maar jah

    laterzz HENk a mattie

  14. Henk -Rotterdam
    08 mei 2006 om 07:20 uur.

    Beste Casablanca,Grote vriend,
    Er zijn er genoeg zoals ik alleen het durven uitkomen voor hun mening is iets anders.Ik weet niet waarom niet,in een land waar bijna iedereen graag naar een ander wijst en zelf altijd roept dat je vrijheid van meningsuiting heb moet het gewoon kunnen. De problemen lossen zich echt wel op want als straks de grenzen opengaan en het oostblok hier zijn vrijheid komt “vieren” zullen er nog velen terugverlangen naar de dagen met die “vervelende marokaanse rotjochies”.Geloof mij maar .Laten we afspreken dat jij gewoon weer ouderwets optimistisch wordt en gewoon blijft geloven in de toekomst,echt over 5 jaar is het allemaal anders,dan zijn de “problemen ” met de maroc jeugd voorbij want die zie je nu al grotendeels verdwijnen. Het is een kwestie van elkaar accepteren met alle voor en nadelen die we hebben. Ik had nooit geen problemen met de knullen bij mij in opleiding. Hoe dat kwam? Heel simpel het waren gewoon allemaal Rotterdammers die stomtoevallig een Marokaanse achtergrond hadden,en verder niks gewoon Rotterdammers. Met hun eigen cultuur en eigen geloof. Dat mag je niet verloochenen Alleen blijven er een stelletje klootzakken bezig met haat/nijd en tweedracht te zaaien en daar moeten we met zijn allen de handen in een slaan om hen geen kans te geven.Dat is onze taak voor onze gemeenschappelijke toekomst waar jij gewoon bij hoort hier in Holland Geef ze geen kans !!!!!!!!!!!!!