MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Brandstichting in huis Marokkaans gezin

09 mei 2006 | in Maatschappij | 16 Reacties

Afgelopen nacht is in het huis van een Belgisch Marokkaans gezin met zes kinderen in de Kortrijksestraat in Heule opzettelijk brand gesticht. Er werden door nog onbekende daders aanmaakblokjes en brandende doeken geworpen in de brievenbus. Het Marokkaanse gezin lag op dat moment te slapen maar werd gewekt door vallende brokstukken en kon zich zo in veiligheid brengen. De brandweer kon een uitbreiding van de brand voorkomen. De zaak wordt door de politie onderzocht.
Bron: Belga

Er zijn 16 reacties

  1. Mtiwi
    09 mei 2006 om 11:41 uur.

    Wat kunnen sommige mensen toch ziek zijn.
    Ik begrijp dat je iemand soms dood wenst, mar meestal zijn dat alleen gedachtes ontstaan uit frustraties. Deze persoon zijn kennelijk psygo want ze gaan veel verder. Opsluiten die gekken

  2. mehmet gus
    10 mei 2006 om 09:04 uur.

    wie is achter op deze achetrlijk daad ?
    dat zijn mensen van vlaamse belang natuurlijk.
    gent. belgie

  3. Saida
    10 mei 2006 om 10:22 uur.

    Ik zou maar niet al te snel conclusies trekken Mehmet.
    Een paar jaar geleden waren we ook enorm geschrokken toen een Turks familie levend werd verbrand. Achteraf bleek het een oom te zijn.

  4. mehmet
    10 mei 2006 om 11:22 uur.

    hoi saida je bent zeker met een belg getrouwd anders zeg je zo iets niet.
    mehmet
    gent

  5. AbdelRahman
    10 mei 2006 om 11:57 uur.

    Mehmet, Saïda heeft gelijk.

    Wacht liever het onderzoek af voor je de schuld in iemands schoenen schuift.

    Heb je dan niets geleerd uit het MP3 voorval in België? Toen was ook iedereen er heilig van overtuigd dat het wel Marokkanen waren (alsook de ooggetuigen) Je ziet maar…

    AbdelRahman uit Brussel

  6. ali
    11 mei 2006 om 01:04 uur.

    mehmet, hoe ironisch ik zou beina denken dat je even bevooroordeeld bent als de mensen van het vlaams belang…
    9 van de 10 keer gaat zo’n moord om wraak.

  7. mehmet gus
    11 mei 2006 om 02:46 uur.

    wat zeg je ali tazzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

  8. Henk -Rotterdam
    11 mei 2006 om 02:55 uur.

    Eerst goed uitzoeken wie en wat de daders zijn,dus niet wijzen voor dat bekend is wie/wat het zijn/is.Dan zonder pardon en ongeacht de redenen,kan zijn rascistisch of familie of wat ook allerlei oorzaken, maar zonder aanziens des persoons over brengen naar het land tegen wiens landgenoten de aanval/aanslag is gepleegd en laten berechten in dat land. Kan dat juridisch niet ?
    Over heel de wereld worden mensen “opgehaald”die iets wel of niet gedaan hebben en berecht in andere landen of er van verdacht worden. Of heb ik al die media nu verkeerd begrepen? Hier krijgen ze toch amper een straf ,ja waarschijnlijk 3 dagen een tuintje schoffelen bij een bejaardentehuis en de boodschap “nooit meer doen”.Ook in Belgie zijn de straffen niet wat het lijkt,daar hoef je maar 1/3 van de straf uit te zitten en dan sta je ook weer buiten.

  9. AbdelRahman
    11 mei 2006 om 03:37 uur.

    Henk

    “overbrengen naar het land tegen wiens landgenoten de aanval/aanslag is gepleegd en laten berechten in dat land”

    De ouders kwamen méér dan 30 jaar geleden naar België, hun kinderen zijn hier geboren en getogen en hebben allen een Belgische ID.
    Dat zijn toch echte Belgen, niet? Dus in welk land gaan de dader(s) volgens jou hun straf moeten uitzitten?

    Rotsvast ben ik ervan overtuigd dat ze een zware straf gaan krijgen want een brand steken bij nacht is een zware misdrijf in België.
    In Marokko zullen ze heus wel harder aangepakt worden maar is dat iets wat je wil? Keur je het Verdrag van de mensenrechten niet goed?
    En ik kan me zo al inbeelden hoe de Belgische bevolking zou reageren bij het horen dat de Belgische Staat een Belg gaat uitwijzen naar Marokko om zijn straf daar uit te zitten.
    Leg me ook eens uit waarom de Marokkaanse belastingbetaler daarvoor zou moeten opdraaien. Zijn ze zo al niet arm genoeg?

  10. Henk -Rotterdam
    11 mei 2006 om 04:18 uur.

    AbdelRahman,

    Eerst even over het verdrag van de rechten van de mens.Uiteraard wordt dat door mij onderschreven en gesteund.
    Maar de daders hebben er waarschijnlijk nog nooit van gehoord en hebben totaal geen respect voor welk leven ons gegeven dan ook.
    Verder stel je dat de ouders van de daders al meer soms meer dan 30 jaar geleden naar Belgie kwamen en ondertussen met hun kinderen echte Belgen zijn. Ik heb mijn stukje nog even goed nagelezen en kan niet ontdekken dat ik spreek over een nationaliteit.Ik heb gesteld zonder aanziens des persoon,dus het kan elke zijn en ik doelde absoluut niet op wie dan ook want het kan elke dwaas zijn die zo iets wil flikken.
    De zwaarte van de straf kan ik in Belgie niet,maar ik weet wel dat in Holland de straf voor het in brand steken of pogingen daartoe waarbij gemeen gevaar voor mensenlevens is ontstaan/ontstaat of de dood tot gevolg heeft de strafmaat kent van 12 jaar tot levenslange gevangenisstraf .
    In Holland moet iemand 2/3/ van zijn straf hebben uitgezeten voor hij in aanmerking kan komen voor de in voorwaardelijke invrijheidstelling bij goed gedrag in het regime waar hij verblijft. Daarbij is levenslang in Holland levenslang en geen 20 jaar zoals dikwijls gedacht In Belgie komt men na 1/3 gedeelte vrij en zijn er zover mij bekend geen verdere voorwaarden aan gesteld. Als ik dit niet juist zegt of weergeeft verneem ik dat gaarne want ik ben altijd bereid om te leren hoe het is. Dat de gevangenissen in Marokko minder “comfortabel”zijn dan bij ons in het westen is denk ik niet zo heel erg,dat wat ze de mensen aan willen doen is iets wat gelijk staat aan een van de grootste misdaden (het levend verbranden van mensen) die we kennen. dan hoeft het voor mij geen celletje te zijn met TV en sport en spel en werkplaats voor hobby’s .
    Hoe men zal reageren in Belgie weet ik niet,maar ik denk dat er toch wel veel mensen zullen instemmen als er uitleveringen kwamen ook al is het alleen maar om andere idioten te waarschuwen wat ze te wachten staat als men zich schuldig maakt aan dit soort misdrijven. Ik vindt het triest en treurig dat er de afgelopen weken in jou land zoveel ellende is geweest die weer te maken hebben de oorzaak vinden in rascisme,dat meen ik echt. O,ja nog even over de betaling in veel landen is het gebruikelijk dat de kosten van het verblijf van de gevangene verhaald wordt op de familie. Het mag in ieder geval niet gaan ten koste van het land wat de dader straft,want daar ben ik het met je eens dat geld moet worden besteed aan de mensen in Marokko,en als de familie het niet kan betalen dan de rekening naar het land van herkomst van de dader.Ik besef dat het een ingrijpend idee is en moeilijk realiseerbaar is en heel wat problemen geeft,maar is een mensenleven dan niets meer waard ?Laten we ze de gang dan gewoon gaan ?
    Ik hoor van je ,
    groeten
    Henk

  11. AbdelRahman
    11 mei 2006 om 08:20 uur.

    Dus als ik je begrijp ben je een democraat die het niet erg vindt dat men personen uitlever aan landen waar men het niet zo nauw hebben begrepen op mensenrechten?

    Je volgende punt:

    ‘zonder aanziens des persoons over brengen naar het land tegen wiens landgenoten de aanval/aanslag is gepleegd en laten berechten in dat land’

    Moest je de slachtofffers hebben aanzien als Belgen dan vind ik het op z’n minst vreemd dat je bovenstaande argument gebruikte.

    Enkele uren geleden werden drie personen neeergeschoten door een racistische Belg in Antwerpen. Turks meisje overleefde het maar een Afrikaans au-pair meisje en een kindje van 4 jaar haalden het niet.

    AbdelRahman uit Brussel

  12. Henk
    12 mei 2006 om 01:46 uur.

    AbelRahman,
    Ik ben een man die de democratische beginselen en de rechten van de mens/kind/dier onderschrijft. Ik heb het nooit stelling genomen over het uitleveren van personen aan landen die de mensenrechten schenden. Ik heb het gehad over het feit dat de gevangenissen in een aantal landen minder “comfortabel”zijn dan de inrichtingen hier.Dat wil dus niet zeggen dat ik het martelen van mensen ondersteun. Wel ben ik van mening dat mensen die zelf geen enkel respect voor het leven van een ander mens hebben niet te hoeven worden beschermd met een wetgeving die de verdachte in het middelpunt stelt.Dat mag best iets minder.Ik bedoel als een verdachte is aangehouden en overgebracht nar een bewaarplaats is men verplicht binnen 6 uur na binnenbrenging hem een advocaat toe te voegen,binnen 72 uur moet hij zijn voorgeleid bij de Justitie en binnen een X aantal dagen bij de rechter commissaris.Als dat niet gebeurdt zijn ze rechten geschonden en gaat de dader gewoon lachend naar huis in afwachting van zijn proces.let wel; we hebben het hier niet over figuren die last hadden van zweetvoeten,maar regelrechte criminelen
    Het is te zot voor woorden dat zeker in de Nederlandse rechtspraak alles is gesteld op rechten van de verdachte en de terugkeer in de maatschappij. Het leed dat de slachtoffers en de nabestaanden wordt aan gedaan is van ondergeschikt belang en komt amper aan bod in de rechtzaken als ik de stelling gebruik zonder aaanziens des persoon bedoel ik dat als er mensen zijn die menen dat men mensen met een andere culturele achtergrond of herkomst te moeten aanvallen en doden alleen maar vanwege rascistische motieven deze gerust berecht mogen worden in het land van herkomst van het slachtoffer. Let wel dit is mijn mening er over,Zo ook de dader van de aanval op het Turkse gezin in Duitsland en wat later bleek een oom te zijn van de familie had in mijn optiek gerust in Turkeye berecht mogen worden,in deze context bedoel ik mijn stelling. De schietpartij in Antwerpen is ook zo’n voorbeeld van de verdachte en zijn rechten. Nadat het parket gisteren middag nog aangaf dat de dader handelde uit rascistische motieven,gaf men gisteren avond aan dat de conclusie voorbarig was,kwamen er familie leden vertellen dat het een aardige jongen was en de school kwam vertellen dat ze nooit iets aan hem gemerkt hadden van rascisme,en dat hij altijd goed met allochtonen omging. Hier wordt voorbijgegaan aan het feit dat hij gisteren naar een winkel is gegaan en daar een vuurwapen heeft gekocht en zomaar zonder enige aanleiding 2 mens heeft vermoord en er 1 zwaar gewond,als hij niet was neergeschoten hadden er waarschijnlijk nog meer slachtoffers gevallen en toch hoor ik zowel in Nederland als in Belgie weinig over de slachtoffers.Wat ik wel toen mijn grote woede zie is op bepaalde site’s van dagbladen het groeiende rascisme en de uitingen van mensen in deze en andere zaken en dat zijn uitingen die mijn angst voor het hele rechtse gebeuren met elke dag doet toenemen,gewoon in de krant schrijven dat dit navolging verdient is klinkklare onzin,walgelijk en geeft aan hoe ver sommige in de maatschappij zijn gezonken. de publicatie geeft aan de bedenkelijke rol van de media. De dader nam het elementaire recht van leven af van andere en schond daarmede de grondbeginselen van de rechten van de mens,hij krijgt alle aandacht. En de slachtoffers en hun familie ? Die kregen gisterenmiddag allemaal levenslang van hem. Ja dan mogen zijn rechten wat mij betreft rustig worden ingeperkt,zonder dat er schendig van de mensenrechten ontstaat,maar hij gaf aan geen enkel respect te hebben voor ander leven
    groeten
    Henk

  13. Saida
    12 mei 2006 om 01:58 uur.

    Ik vond de roep om hoge straffen maar niks.
    Deze jongen had problemen en mensen zijn nou eenmaal beinvloedbaar.
    Ik vind het veel interessanter om te horen wat deze jongen heeft gedreven.
    Mensen die hem op dit idee hebben gebracht zijn net zo verantwoordelijk.
    Deze jongen zat in een instelling. We weten inmiddels ook dat daar de meest vreselijke dingen gebeuren, zoals recentlijk Harreveld.Waar verkrachting en mishandeling normaal is geworden. Iemand die een kind in zo’n instelling plaats zal zich nooit hoeven te verantwoorden voor mishandeling van zijn pupil. Met de beste bedoelingen worden jongeren voor hun leven getraumatiseert omdat een een of ander ‘deskundige’ heeft bepaald wat goed voor hem is.
    Weten ook dat de mens niks vreemds is. Maar toch gaan we er elke keer vanuit dat we beschaving noemen ook praktiseren.
    Ik zeg dit niet om het af te zwakken maar juist dat zijn ‘omgeving’ ter verantwoording wordt geroepen.

  14. Henk -Rotterdam
    12 mei 2006 om 03:39 uur.

    Saida,
    Deze jongen zat in een internaat op de gewone voortgezette schoolopleidng voor dier en plantenverzorging. Dus in het geheel niet in een gesloten inrichting voor “criminelen” tot 24 jaar. Hij ging ook gewoon elek weekend naar huis naar zijn ouders en had geen strafverleden,kwam uit een gezin met 3 jongere broers en het ging uitstekend op school met hem.
    tot zover de Gazet van Antwerpen op 120506.
    Over de instellingen ben ik het wel met je eens,er is veel te voorkomen door een beter begeleiding en opvang om te voorkomen dat de jeugd in de criminalitiet beland. Maar dat is in dit land moeilijk realiseerbaar,te veel koninkrijksrijkjes bij instellingen die moeten helpen,teveel eigenbelang bij de hulpverleners,teveel burocraten die zelf geen ervaring hebben met praktische hulpverlening als het moet.Hulpverlening moet op de grond in het werkveld waar het gebeurd en niet achter een bureau ver van de werkelijkheid.

  15. Saida
    12 mei 2006 om 05:02 uur.

    Teveel goede bedoelingen ook.
    Als je goede bedoelingen heb hoef je niet aan de consequenties te denken.
    En aan de andere kant als je je nek uitsteekt wordt je ontslagen.
    En het is tenslotte toch maar werk.

  16. Henk -Rotterdam
    12 mei 2006 om 06:04 uur.

    Zojuist deze week is er een rapprtage gekomen over de Marokannen in Rotterdam Noord en de problemen,na 8 jaar komt de hulpverlening tot de conclusie dat het is mislukt met de projecten en dat de situatie helemaal niet is zoals gedacht. De stelling over Rotterdam.Noord is altijd geweest dat alle Marokannen in Noord in de problemen zaten en in de drugshandel,men heeft er 8 jaar en vele miljoenen aan subsidies voor nodig gehad om er achter te komen dat dit dus niet waar was en dat er in Rotterdam Noord 4670 mensen wonen van Marokaanse komaf en dat er maar 140 gezinnen in de problemen zitten.Dat zijn er wel 140 te veel.Die moet men dan helpen.
    Vrolijkmakend is de conclusie niet zegt de deelgemeente in het verslag . Ze zeggen niet dat de Marokanen het beter doen, nee zeggen ze de rest doet het slechter en het probleem is dus veel groter dan gedacht en verwacht. Oorzaken mislukken jeugdopvang en trajecten:
    Projecten hadden een te vrijblijvend karakter,schoten kwalitatief te kort en opbouw/jongeren en maatschappelijk werkers leverden ondermaats werk af
    Er is miljoenen aan Europees geld gepompt in deze wijk en het resultaat is nu nul,nul
    Na 8 jaar blijken er geen cijfermatige rapportages te zijn over meetbare resultaten.
    Ja waarschijnlijk ergens bij iemand in zijn lade in de stad ergens vreest men
    Ja je heb gelijk het is maar werk,maar de jeugd is de dupe en komt niet verder op deze wijze. Hier is nu de tijd dat er echt iets gaat gebeuren aan de sitautie maar we heben nieuwe deelgemeenteraden en die moeten zich eerst weer onderzoeken en weer gaan vergaderen en weer rappaportages hebben . En weer gebeurd er niets. Ik hoop dat men deze wijk met zijn eigen karakter gaat helpen om er boven op te komen