MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Islamic Finance in Nederland

11 mei 2006 | in Economie, Geloof | 24 Reacties

Vanaf vandaag biedt het bedrijf Bilaa-Riba Islamic Finance B.V., als éérste financiële instelling in Nederland, financiële diensten die geheel volgens de regels van de Shariah werken. Omdat de toekomst van veel Moslims nu hier ligt, werd het volgens het bedrijf hoog tijd dat ook hun financiële zaken zoals beleggen, financiering en het renteloos kopen van een eigen huis gegarandeerd halal geregeld kunnen worden: dus zonder de haram rente en andere ongewenste elementen. Het motto van Bilaa-Riba is: Financiële omstandigheden kunnen veranderen, Islamitische principes nooit.

Er zijn 24 reacties

  1. Amsterdam west
    11 mei 2006 om 09:00 uur.

    Ik ben erg benieuwd naar dit inititiatief. Hoor de afgelopen tijd veel vrienden hierover praten en overleggen. Verder heb ik het principe van zonder rente een huis kopen laten uitleggen, maar was niet helemaal overtuigd.

  2. Nihad
    11 mei 2006 om 02:47 uur.

    Vraag me af hoe een bank denkt te overleven zonder rente te vragen?

  3. AbdelRahman
    11 mei 2006 om 03:07 uur.

    Nihad je vraag kan ik gemakkelijk beantwoorden. Doen wat alle Marokkaanse ondernemers doen bij het starten van een eigen zaak. Bank/warenhuis/kledingszaak/beenhouwerij 😉

  4. Nihad
    11 mei 2006 om 03:56 uur.

    Ach, ik leen mijn geld altijd bij een zekere Cohen. 😀

  5. Siemo
    11 mei 2006 om 07:51 uur.

    Geen hypotheekrente maar wel de fiscale voordelen ervan…uh uh, kan iemand mij uitleggen hoe je iets kunt aftrekken zonder het te betalen???

  6. Nihad
    11 mei 2006 om 09:48 uur.

    Trouwens, is beleggen wel halal? Want ze betalen dan wel geen rente, ze beleggen je geld wel.

    Ja, dan ga ik morgen ook een Islamitische bank opstarten.

  7. pino
    11 mei 2006 om 10:50 uur.

    LET OP! De eiegenaren van Bilaa Riba is de Nederlndse familie Bloemink, de oprichters van LEGIO LEASE! DUS MOSLIMS JULLIE ZIJN GEWAARSCHUWD!!!!

  8. Siemo
    12 mei 2006 om 02:19 uur.

    kijk us aan…nu komt onze halal aap uit de mouw.

    Sesamstraat blijft educatief!!

  9. Mina
    12 mei 2006 om 10:39 uur.

    Ik vind dat als een sheikh zegt dat het halal is dan is het halal.

  10. Moslima
    12 mei 2006 om 02:15 uur.

    SoubhanAllah

    DIt is zo typisch marokkaans!!! Eerst lopen zeuren dat er niets is voor moslims. En nu is het er; En ja hoor!! het afkraken kan beginnen!! Te triest voor woorden!
    ZO typisch!; vandaar dat wij marokkanen niet vooruit komen, maar altijd maar in de middeleeuwen blijven hangen!! SOUBHANALLAH!!!

  11. Moslima
    12 mei 2006 om 02:29 uur.

    En Nihad,

    Beleggen is wel Halal. In de Koran staat: Rente is haram, maar handel is halal.
    Beleggen=investeren in een bedrijf= jij wordt aandeelhouder= jij bent” medeeigenaar” vvan het bedrijf= bedrijf handelt= handel=halal.

    Bevestigd door meedere geleerden

  12. Siemo
    12 mei 2006 om 05:55 uur.

    Ik zou toch ook wat vaker naar sesamstraat kijken hoor!

  13. shemharosh
    12 mei 2006 om 08:06 uur.

    hahha wat een stelletje gewetenloze oplichters zeg……aandelen die ze in het pakket hebben zijn onder andere die van akzo nobel,Shell,Totaal….dan vraag ik me af hoe halaal die aandelen zijn gezien de honedrenduizenden mensen die lijden(meerderheid moslims)in de gebieden waar ze geld verdiennen:Irak,Afghanistaan,Tshetcheje,Negeria en dan heb ik nog niet over de millieu bezwaren!!!…..wat een tuig zeg!!!

  14. mo
    13 mei 2006 om 12:02 uur.

    Ik heb het ook gelezen, zij zeggen niet alleen dat het hahal is maar dat hebben ze van een paar belangrijke sheikhs uit het midden oosten die daar heel erg veel op controleren. Ik ga het nog welverder uitzoeken maar ik geloof er wel in. deze sheiks verlaren niet zomaar iets halal. Overigens vind ik het veel interesanter wat ze met die huizen willen gaan doen. dat is ook al in Engeland zo daar had ik ook van gehoord. Ik hoop dat ze snel hiermee gaan beginnen. Kan ik ook eindelijk stoppen met de dure huren.

  15. Saida
    13 mei 2006 om 09:16 uur.

    Ik vind het ook altijd ‘grappig’ om het etiket halal te lezen op vlees van de bio-industrie.

  16. MB
    16 mei 2006 om 11:58 uur.

    Ik vind dit een mooi initiatief, we kunnen nu in ieder geval kiezen!

  17. moslima
    17 mei 2006 om 09:58 uur.

    nou ik vind dat wel goed dat zo’n islamitishe bank wordt gesticht ,er zij mensen die behoeften aan hebben om een eigen huis te hebben en op een schone manier geld lenen of schulden afbetalen.
    Kom maar op met die bank!

  18. VICs_
    23 mei 2006 om 11:14 uur.

    vb van een hypotheek:

    Laten we zeggen dat een huis 200.000 kost en je wilt deze via deze partij laten financieren, dan denk ik dat zij het kopen voor 200.000 en het aan jou doorverkopen voor 220.000. Dan hebben zij een winst van 20.000. Toch? net als koper/’verkoper

  19. Amsterdam west
    23 mei 2006 om 01:18 uur.

    Het komt toch op hetzelfde neer of ben ik nou gek?!?! In princiepe als je nu je hypotheek niet aflost dan heeft de bank het recht om je huis te verkopen…als je je koopwoning wilt verhuren, zul je daarvoor eerst toestemming van de bank moeten krijgen….er verandert in wezen eigenlijk helemaal niets, het enigste is alleen de benaming. De een heeft het over zoveel rente(winst voor de bank), en de andere heeft het over een marge (winst)……maar het rekensommetje van de marge zal toch op hetzelfde neer komen………….een bank blijft een bank die uit is om met het geld van mensen, geld te verdienen aan mensen die geld nodig hebben. De een’s nood is anders zijn brood….

  20. moslima
    24 juni 2006 om 04:49 uur.

    nou vind het niet zelfde want het gaat hier om halal en haram,niemand zegt dat de bank geen winst maakt natuurlijk maakt die winst maar op de manier dat god heeft toegelaten ,en dat is de verschil dus mij part twee duimen omhoog.

  21. Webmaster
    25 juni 2006 om 02:33 uur.

    De meeste mensen hebben wel eens wat gehoord over Islamitisch bankieren. Maar wat is dat nu eigenlijk???

    Zonder rente, maar hoe zit dat dan met beleggen?

    Er bestaat nu een website over islamitisch bankieren, islamitisch verzekeren, islamitisch beleggen

    (De totale omzet in 2005 bedroeg 240.000.000.000 US Dollar)

    Naam v/d website: http://www.islamic-finance.startpagina.nl

    Een hoop informatie waar je wat van kan opsteken.

    Groet, webmaster islamic-finance.startpagina.nl

  22. Nijmegen oost
    29 juni 2006 om 09:13 uur.

    Ik ben niet zo ingewijd in de Koran, dus heb ik een vraag.
    Zou iemand mij kunnen uitleggen wat de achterliggende gedachte is waarom rente vragen en rente betalen haram is in de Islam.

  23. leven
    14 september 2007 om 06:01 uur.

    de rente berooft de mens rente op rente is te zwaar betalen

  24. de twijfel