MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

AIVD sluit moskee Al-Fath in Tilburg

24 mei 2006 | in Geloof | 17 Reacties

De Marokkaanse moskee Al-Fath, die vorige week woensdag uit brandveiligheid is gesloten, blijkt om andere redenen gesloten te zijn. Dit vertelde een betrouwbare bron aan de redactie van het Nederlands-Marokkaanse tijdschrift Mzine. De AIVD heeft Ruud Vreeman, burgemeester van Tilburg opgeroepen om de moskee per direct te sluiten. Er zouden volgens de AIVD ontwikkelingen zijn die verband houden met extremisme. De AIVD liet weten geen uitspraken te kunnen doen over operationele zaken en bekende nog ontkende de beschuldigingen. In de komende uitgave van Mzine is meer te lezen over de ontwikkelingen in Tilburg.

Er zijn 17 reacties

  1. Saida
    24 mei 2006 om 03:23 uur.

    Vrijheid van meningsuiting
    Vrijheid van Godsdienst
    Scheiding tussen Kerk en Staat.
    Allemaal eenrichtingsverkeer naar de Moslims.

  2. karim
    24 mei 2006 om 05:28 uur.

    sabr, met sabr zullen we inchallah van deze kuffar winnen. nu is het hun pretje, ons pret komt incha allah nog wel

  3. fadoua
    24 mei 2006 om 06:41 uur.

    Wie het laatst lacht, lacht het best. Zeggen ze.
    Ons tijd komt nog Incha allah.
    Alles op zijn tijd.

  4. arifi
    24 mei 2006 om 10:18 uur.

    ja stuur die imamas naar Soudia terug niet naar Marokko .want Marokko heeft ook het zelfde probleem als Nederland .als je begrijpt wat ik bedoel.

  5. Mo
    24 mei 2006 om 10:42 uur.

    Vreemd,Moskee AL-Hijra in Leiden is ook wegens brandveiligheid is gesloten..

  6. Maghreb Magazine » AIVD heeft moskee Al-Fath niet gesloten
    25 mei 2006 om 12:35 uur.

    […] 05/24/2006: AIVD sluit moskee Al-Fath in Tilburg […]

  7. arifi
    25 mei 2006 om 01:08 uur.

    owwh wie moeten we geloven ??

  8. NAdia
    25 mei 2006 om 11:38 uur.

    WAT EEN ONZIN ZEG!!!! Haal dit onzin nieuws meteen WEG!!
    die idiote Nordinne van MZine kletst uit zijn neK! de Moskee is gesloten omdat er neit aan de veiligheidseisen kon voldoen! ik kan het weten omdat mijn vader in het bestuur zit! HAal deze onzin weg!

  9. Riffi 3XL
    27 mei 2006 om 03:46 uur.

    De veiligheidseisen zijn slechts een excuus om moskeeen tesluiten.

  10. NAdia
    27 mei 2006 om 03:05 uur.

    Neej, het zijn geen excusen om de moskeeen te sluiten. Althans in tilburg niet, die moskee moest echt NODIG worden verbouwd. MAar aangezien de meeste liever ruzie zaten te maken en thee wilden drinken in de moskee is daar niets van terecht gekomen. Ze wisten al 5 jaar dat er zaken niet veilig waren daar! Ze roepen al 5 jaar dat ze willlen bouwen, maar er komt steeds niets van terecht omdat marokkanen maar een raar volk zijn!
    Waarom kunnen marokkanen niet zoals de Turken zijn?? dat vraag ik mij steeds af…

  11. fabio
    27 mei 2006 om 10:44 uur.

    hee nadia,
    als je vader in het bestuur zit, waarom heeft hij dan niets gedaan aan de gebreken van de brandveiligheid van de moskee? dat is toch ZIJN verantwoordelijkheid en taak samen met de overige bestuursleden? je kunt dit niet afschuiven op alle marokkaanse leden van de tilburgse moskee. daar ligt zeker niet de verantwoordelijkheid!

    slechte zaak, hoor. Getuigt maar weer hoe slecht marokkanen zich kunnen organiseren en iets kunnen bereiken……

  12. Riffi 3XL
    28 mei 2006 om 04:47 uur.

    Een putje graven is al te moeilijk, voor Marokkanen.

  13. Henk-Rotterdam
    28 mei 2006 om 01:52 uur.

    Even een toelichting op de brandveiligheid in gebouwen die bestemd voor voor doeleinden zoals winkels,kerken en moskeeen,bioscopen etc.
    Waar groepen mensen te samen komen gelden strenge en uitgebreide regels en veiligheidsvoorschriften. dit heeft mede te maken dat er in Nederland in de afgelopen jaren meerdere malen branden zijn uitgebroken waarbij meerdere slachtoffers zijn gevallen. Maar om aan de eisen te kunnen voldoen zijn soms grote bedragen nodig om dit te bekostigen. Denk aan brandmeldinstallaties,opstellen ontruimingsplan en sprinklersproei installaties. We praten dan over bedragen van minimaal 20.000 euro als je het daar mede redt want ik kan de moskee niet. En ik vermoed dat het geld een rol speelt bij het niet voldoen aan de eisen en dan geconfronteerd worden met de gemeente die eindverantwoordelijke is voor als er iets gebeurd in de moskee,derhalve geen risico wil nemen en de moskee sluit tot aan de voorschriften is voldaan. Let wel dit geld voor alle objecten die vallen onder het z.g. bouwbesluit en er wordt geen onderscheid gemaakt,voor de sluiting zijn ook al een aantal aanschrijvingen en sommaties voorafgegaan.

  14. NAdia
    28 mei 2006 om 11:35 uur.

    heey fabio, als mensen die LID zijn van de moskeevereniging niet willen dokken om hun EIGEN moskeegebouw te renoveren zitten we met een probleem!
    Een bestuur kan niet zaken op eigen houtje bewerkstelligen en heeft ondersteuning nodig van zijn leden. Aagezien die leden liever zich bezighouden met geruzie en andere bullshit, is de moskee ook gesloten. Het ene bestuur na het andere bestuur is er gevallen. En nu zitten ze zodner bestuur omdat niemand die verantwoordelijkheid wil nemen! Praatjes hebben ze allemaal genoeg, maar niemand steekt zij nek uit! dat zijn nou echte marokkanen!

  15. Maghreboy
    31 mei 2006 om 12:15 uur.

    Inderdaad, wij Marokkanen nemen onze verantwoordelijkheid niet. In plaats van actie te ondernemen nu de moskee gesloten is gaan we wijzen naar anderen. Wij weten allemaal dat de moskee niet voldoet, 5 jaar geleden is gestart met het inzamelen van geld voor de moskee. Wie heeft het bord: “bouw mee aan je moskee voor € 42.50 per maand” dat aan de ingang van de moskee hing niet gezien???
    ALLEMAAL hebben we het gezien (de bezoekers dan), maar WAT hebben we er mee GEDAAN???
    NIETS, we maken inderdaad liever ruzie met elkaar. Waar zijn nu die mensen die altijd lopen te schreeuwen. De tijd van PRAATJES is voorbij, het is nu tijd voor ACTIE!!!!!!!

  16. Maghreb Magazine » Politie hoort hoofdredacteur Mzine
    15 juni 2006 om 12:20 uur.

    […] De gemeente Tilburg heeft deze week aangifte gedaan bij de politie over het lekken van informatie. Nordin Ghoudani, hoofdredacteur van het Marokkaanse blad Mzine, is woensdag als getuige in deze zaak gehoord. Vorige maand meldde Mzine dat de AIVD achter de sluiting van de Tilburgse moskee Al-Fath zou zitten. Er zouden volgens de AIVD ontwikkelingen zijn die verband houden met extremisme. Dit werd zowel door de AIVD, als de gemeente Tilburg stellig ontkend. Nu de gemeente Tilburg toch aangifte heeft gedaan, bevestigt het indirect dat het nieuws wel op waarheid is berust. Inmiddels heeft de politie het kantoor van Mzine in Waalwijk al bezocht. Dat de gemeente per se wil achterhalen wie er gelekt heeft, betekent dat zij wel degelijk de zaak hoog opnemen en dat er meer speelt dan alleen de brandveiligheid. […]

  17. Chaab(jongere)
    16 juni 2006 om 03:04 uur.

    Salaamoe aleykoe,

    ik ben(was) bezoeker van moskee al fath en ik moet wel eerlijk toegeven dat de laatste tijd heel veel jongeren terug zijn gekomen naar de moskee(elhamdullilah).Tussen Maghreb en het Ishaa-gebed werden weleens korte lessen gegeven over de islaam door individuen die ik persoonlijk ken.

    Allah is mijn getuige als ik zeg dat dit zeer leerzame lessen waren voor zowel beginners als gevorderden.

    En nog iets;

    jongeren die de moskee bezoeken gaan er met een goed gevoel weg;deze hebben meer respect voor de medemens.De jongeren op straat laten zorgt voor criminaliteit.

    Blijkbaar heeft Nederland liever dat ze crimineel zijn, dan praktiserende moslims of zoals zij zeggen ;;extremist.Want dat ben je zodra je praktiseert.

    Ook moet ik toegeven dat er wel het een en ander mis is met de veiligheid van de moskee, maar of dat nu aanleiding moet geven voor een directe sluiting?Zou kunnen, de gemeente heeft het wel op een nette en duidelijke manier toegelicht in de moskee.

    Laten we ons bezighouden met onze imaan en inshaAllah komt alles goed.

    Sluiten ze deze, open wij inshaAllah een andere.Misschien is het sluiten van Al fath wel een gunst van Allah…

    Allahoe A3lem

    Salaamoe aleykoem