MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Watersnoodsramp in Marokkaanse woestijn

28 mei 2006 | in Marokko | 11 Reacties

In de woestijn van Marokko ten zuiden van Erfoud en Risani, dat een toeristische trekpleister is vanwege de hoge zandduinen, was er een watersnoodsramp afgelopen vrijdag. Nederlandse toeristen vertellen dat het hotel waar ze in zaten half instortte en dat de woestijn langzaam in een zee van water veranderde. Een medewerker die in een bijgebouw bezig was, werd door het water overvallen en is geëlektrocuteerd. Het hotel La Belle is alleen bereikbaar met jeeps en ligt in de buurt van Merzouga. Op dat moment waren er Nederlandse en Italiaanse toeristen en het personeel aanwezig. De gasten zaten toen aan de soep en het water sijpelde via de muren van leem naar binnen. De gasten vluchtten naar hoger gelegen binnenplaats en brachten de nacht door in de buitenlucht, wachtend op hulp die niet kwam.

Nadat ’s nachts het hozen en hagelen ophield en het water begon te zakken, lukte het de groep om met jeeps naar de bewoonde wereld te rijden. Daar bleek niemand op de hoogte te zijn. “Niemand kwam ons helpen vannacht. De Marokkaanse autoriteiten hebben geen vinger uitgestoken”, vertelt de Nederlandse reisleider Willy Oosterveld op planet.nl.

Er zijn 11 reacties

  1. Saida
    28 mei 2006 om 07:45 uur.

    Er wordt alleen over toeristen geschreven
    Was daar geen lokale bevolking of is dat gewoon niet boeiend?

  2. Reply
    28 mei 2006 om 08:54 uur.

    Ik denk omdat het een woestijn is en waarschijnlijk niet echt een plaats is waar veel mensen wonen. Vandaar dat er niet veel wordt gezegd over de lokale bevolking.
    Als je naar de site van planet.nl gaat dan staat er daar dat er ook vele huizen zijn beschadigd
    En het nieuwsbericht is een beetje vanuit het Nederlandse oogpunt bekenen en is alleen maar bericht omdat er nederlandse toeristen aanwezig waren, anders had je er niets over gehoord denk ik

    Dus misschien is dat het antwoord op wat je zei Saida

  3. Saida
    29 mei 2006 om 04:40 uur.

    Hoe goed is je Frans?

    http://www.errachidia.org/actua/article.php?id=276

    http://www.errachidia.org/ met video wat duidelijk een stad laat zien

  4. ***
    29 mei 2006 om 06:31 uur.

    Ik begin steeds meer een hekel te krijgen aan die tata’s. Ze geven helemaal niks om de 6 doden die zijn gevallen onder de lokale bevolking, ze lopen maar te wachten tot er een excuus is om weer met beschuldigende vinger naar de Marokkaanse autoriteiten te wijzen. Ik mag dit misschien niet zeggen, maar doe het toch. Ik begin zo ’n hekel aan ze te krijgen dat ik zin krijg om een tata af te tuigen.

    PS: Voor degene die niet weten wat een tata is, het is een denigrerend benaming voor dat witte uitschot.

  5. ******
    29 mei 2006 om 08:05 uur.

    ik vind het heel erg wat er is gebeurd in mijn land en wat laten ze er van zien walou en wat doen ze na dat alle marokkaanen om hulp vragen niets ewa wat is dat ik vind dat ze hulp nodig hebben en dat is ook zo ikhoop dat ze er iets tegen kunnen doen

    ps: mijn broeders die vanuit tanger eb oujda komen insjallah komt het goed xXx- marokkaantje

  6. ******
    29 mei 2006 om 08:12 uur.

    ja okeey al is het een onbekendste eiland of wat dan ook ze laten niets horen en dat vind ik triest alleen op marokkaanse zenders waarom???????

  7. fjederman
    29 mei 2006 om 08:41 uur.

    Er was ook niet veel nieuws te horen over de woestijn overstromingen in februari in de vluchtelingenkampen.
    Er kwam wel nieuws in het engels:
    http://ec.europa.eu/echo/information/eye_witness/latest_en.htm
    en
    http://unjobs.org/news/1139923290.01

  8. Saida
    29 mei 2006 om 09:10 uur.

    Wat me ook opvalt is dat Riffijnen wel kunnen wentelen in hun slachtofferrol over hoe ze worden buitengesloten door de rest van Marokko.
    Maar andersom boeit het hun ook niet als er iets gebeurd in Marokko buiten de Rif.
    Doordat de meeste Marokkanen uit de Rif komen zie je dus ook geen aandacht voor natuurrampen in de rest van Marokko.
    Dat merkte ik ook tijdens de watersnoodramp in de omgeving van Casa.
    Sommige Mar websites werd het niet eens besproken.
    Omdat Riffijnen wel kunnen janken dat ze vergeten zijn maar tergelijktijd denken dat Casa omdat het arabieren zijn wel gelijk worden geholpen.
    Ik weet niet of dit onwetendheid is op onverschilligheid.
    Want deze onwetendheid houd de slachtofferrol in stand.
    Als je ziet dat overal in Marokko arme mensen in de steek worden gelaten dan kan je niet zeggen dat alleen de Rif wordt achtergesteld.

  9. arifi
    29 mei 2006 om 09:37 uur.

    ja casawa mogen ook jaken hoor voor hun richten wie houdt ze tegen Saida ?

  10. Henk -Rotterdam
    30 mei 2006 om 01:39 uur.

    En waarom wordt er geen inzamelingsaktie gestart in Nederland en Belgie voor de slachtoffers onder de lokale bevolking,het moet toch mogelijk zijn om die mensen te kunnen helpen.

  11. Saida
    30 mei 2006 om 02:43 uur.

    Henk

    We moeten natuurlijk eerst weten wat daar aan de hand is. De omvang van de ramp bijv.
    Op zo’n baal ik wel van mijn doorgeschoten integratie en het feit dat ik geen schotelantenne heb. Tegenwoordig mag het niet eens meer. En mijn Arabisch en Frans zijn waardeloos. Integratie is a bitch.:(