MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Helft van Nederlanders islamofoob

03 juni 2006 | in Geloof, Maatschappij | 22 Reacties

De helft van de Nederlanders kan islamofoob worden genoemd: deze mensen keuren de islam af. Een kwart heeft een hekel aan allochtonen en tien procent is zelfs uitgesproken racistisch. Die laatste groep voelt zich superieur aan allochtonen, vindt dat Nederlanders zich niet moeten mengen met andere nationaliteiten, hebben geen probleem met discriminatie en vinden dat allochtonen bij ontslag als eerste op straat moeten worden gezet. Dat blijkt uit een representatieve enquête van onderzoeksbureau Motivaction, uitgevoerd in opdracht van de GPD, de persdienst van de regionale dagbladen.

Opvallend is dat 1 op de 10 Nederlanders (11 procent) vindt dat publieke figuren, zoals politici, racistische uitspraken mogen doen. De rest keurt het af. Worden er echter specifiek kwetsende opmerkingen gemaakt over moslims, dan mag met een andere maat worden gemeten, zo blijkt uit het onderzoek.

Nederlanders vinden dat moslims, en dan vooral Marokkanen en Turken, het meest slachtoffer worden van racisme. Ze geven daarbij aan dat ze deze moslims zelf ook het meest racistisch van alle minderheden vinden. Over Marokkanen zijn Nederlanders veruit het meest negatief. Zij worden als de meest racistische gezien. En jonge Marokkanen hebben het er zelf naar gemaakt dat ze geweigerd worden bij discotheken, meent 63 procent.

Er zijn 22 reacties

  1. karim
    03 juni 2006 om 04:52 uur.

    Ja naw en, wa motte we hiermee, racisme komt overal, ik ben marokkaans, maar heb een hekel aan somaliers, zo kunnen sommige NL ook een hekel hebben, dat mag tegenwoordig of niet soms? zolang zij geen geweld gebruiken, gebruik ik ook geen geweld, ewa jah joh we werden ook al in marokko gediscrimineerd door de arabieren daarzo, wij zijn het eigenlijk gewent.

  2. hallo
    03 juni 2006 om 07:48 uur.

    Je bericht slaat nergens op. Het feit dat racisme overal voorkomt, maakt het niet acceptabel. Racisme is iets dat je hoort te bestrijden in plaats van goed te praten. De meeste mensen voelen zich door racisme in een hoekje gedreven. En dat terwijl iedereen gelijk is en dus ook gelijke rechten heeft.
    Je kunt eraan gewend zijn geraakt, maar dat maakt het niet minder erg. Dit bericht is alleen maar een bevestiging van hoeveel haat mensen met zich mee kunnen dragen en vooral wat door genralisatie wordt veroorzaakt.

  3. Mohammed Ali
    03 juni 2006 om 08:03 uur.

    Aaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhh Karim, werd je gediscrimineerd door Arabieren in Marokko????? Zielig hoor…… Doe effe normaal zeg!!! Jij met jullie slachtofferrol!!

  4. Psychiater madmax
    03 juni 2006 om 10:29 uur.

    Er wordt inderdaad overal in de wereld gediscrimineerd, maar volgens mijn is dit helemaal niet nieuw, het is niet alleen Nederlanders en Arabieren die discrimineren maar ook de berbers lusten er wel pap van. Eigenlijk doen alle slechte mensen dat. De goede mensen doen dat niet, maar helaas zijn deze heel zeldzaam.

  5. Saida
    03 juni 2006 om 10:30 uur.

    Gaat nu Verdonk aftreden omdat de integratie heeft gefaald bij de autochtonen?

  6. hallo
    03 juni 2006 om 10:32 uur.

    bij de allochtonen bedoel je saida

  7. Saida
    03 juni 2006 om 10:36 uur.

    @hallo

    grapjas

  8. hallo
    03 juni 2006 om 10:47 uur.

    dankjewel saida

  9. micromocro
    04 juni 2006 om 01:58 uur.

    hmmm , karim als ik de laatste tijd deze topics lees dan zijn het eerder de berbers die de arabieren discrimineren…want ik lees nauwelijks slechte kritieken over de berbers maar omgekeerd daarentegen…

    waarom heb je trouwens iets tegen somaliers ? hebben ze jou ook gediscrimineerd ?

  10. karim
    04 juni 2006 om 08:36 uur.

    nee ze hebben mij niks aangedaan, maar jah joh het is een gevoel die je hebt, en ze doen westside achtig die somalische jongeren van hun. en trouwens overdat arabische en berbers gedoe, wie zegt dat ik een berber ben? het staat nergens bij of heb ik het mis, meschien ben ik wel marokkaans joods, sahrawi, soussi, en etc. je weet niet eens hoeveel soorten volken in marokko wonen.

  11. Henk -Rotterdam
    04 juni 2006 om 12:53 uur.

    Wat zijn een hoop van die Nederlanders toch lekker hypocriet, ook onderling. In bepaalde gedeelte van dit bekrompen land moeten kinderen van gereformeerde naar aparte kleuterspeelzalen omdat ze niet mogen spelen met anders gelovigen. Na 200 jaar kerkelijk overleg in dit land zijn we nog niet in staat om de geloven die in dit land zijn bijeen te brengen en vinden er nog steeds afscheidingen van kerken plaats. Op zondagmorgen zitten ze vooraan in de kerk om te luisteren naar de voorganger en na afloop stappen ze naar buiten om gewoon weer door te gaan met hun discriminatie die in hun overtuiging nog normaal is ook. Maar rascisme moet wel worden bestreden door het openbaar te maken en daar waar nodig aangifte te doen

  12. said
    04 juni 2006 om 04:54 uur.

    nederlanders hebben niet voor niets “appartheid” uitgevonden

  13. trab
    04 juni 2006 om 05:55 uur.

    Niks van aantrekken jongens. Dit bevestigt weer eens de feiten dat een aantal Nederlanders vol zitten met jaloezie!!!!

  14. moh
    04 juni 2006 om 07:49 uur.

    ja toch trab of niet?

  15. karim
    05 juni 2006 om 08:36 uur.

    trab, je snapt mij

  16. tommy
    05 juni 2006 om 10:16 uur.

    1.020 Nederlanders deden mee aan het onderzoek! die enquetes slaat weer nergens op en nu weer zeggen dat de helft van nederland islamofoob is.

    islamofoob niet, gewoon een hekel hebben aan ilsam. telkens horen dat ilsam zo vreemdzaam geloofje is, maar realiteit wijst anders uit.

  17. Toth
    05 juni 2006 om 11:15 uur.

    De verleiding is soms groot om racisme te zien als een produkt van simpelheid van geest (zie boven) en dat dus voorlichting en opleiding de oplossingen zijn, voorzover althans het individu over de mentale capaciteiten beschikt.

    Maar helaas dat is het niet. Het is een fenomeen dat evenzeer universeel verdeeld is over alle intelligentie-quotienten als over alle bewoonde geografische gebieden

    Echter de politieke exploitatie en cultivatie van racisme is iets typisch Europees en heeft te maken met haar koloniale geschiedenis. En zelfs de propaganda was inhoudelijk hetzelfde. Waren wij vroeger “goed” omdat wij dan wel gebieden plunderden en de bevolkingen uitbuitten, maar wij brachten hen iets veel kostbaarders, nl. onze “christelijke beschaving,” al moesten we soms hele volkeren voor hun eigen bestwil uitmoorden om hen te overtuigen onze glorieuze beschaving te aanvaarden. Nu is het woord beschaving om PR technische redenen vervangen door democratie, maar het volkomen misplaatste – eerder pathetische – superioriteitsdenken is eerder geintensiveerd dan onverminderd.

  18. farid
    06 juni 2006 om 01:36 uur.

    tommy hoezo waar heid blijkt bropeer ens van twee kanten te zien en dan een mening geven nee hoor wand de meeste van jullie zijn zo wat ik geloof is waar

  19. tommy
    06 juni 2006 om 05:07 uur.

    nee, niet wat je geloof is waar! je kan geloven dat de smurfen echt bestaan.als je me een echte smurf kan laten zien dan geloof ik je!

    je moet naar de realiteit kijken. je kan nog zo hard geloven als je wilt dat god bestaat en geloven dat islam vrede brengt en tolerant is.

    realiteit wijst anders uit.

    heb je het gelezen in de krant!

    man gooit zichzelf voor de leeuwen in de dierentuin van kiev in Oekraine!

    en zegt een klein gebedje!

    God zal me sparen als hij bestaat!.

    je kan wel raden wat er is gebeurt.

    feit. god bestaat niet, dus hij wet lekker opgevreten door de leeuwen.

    ik denk dat nederland een beetje godsdiesnt moe is, maakt niet uit welk geloof.
    _________________

  20. AbdelRahman
    09 juni 2006 om 03:45 uur.

    Tommy

    Iemand die niet meer in God gelooft is niet iemand die niets meer gelooft; het is iemand die alles gelooft.

  21. Maghreb Magazine » Heb jij te maken (gehad) met discriminatie?
    22 juni 2006 om 02:10 uur.

    […] Afgelopen weken hebben verschillende onderzoeken aangetoond dat discriminatie in Nederland is toegenomen. Voor een TV reportage van een actualiteiten rubriek op woensdag 28 juni, willen wij in contact komen met jongeren die hiermee te maken hebben en deze ervaringen voor de camera willen vertellen. Een voorbeeld hiervan kan zijn; discriminatie/racisme bij Defensie. De programmamakers willen laten zien wat deze ontwikkeling tot gevolgen heeft: geen zin meer in integratie maar segregatie als oplossing zien, remigratie overwegen naar het land van afkomst etc. Meedoen? Laat je gegevens hieronder achter of stuur een mailtje naar info@maghreb.nl. […]

  22. andy
    15 augustus 2006 om 09:07 uur.

    tommy ,
    realiteit wijst anders. DUS NIET!!

    Als je de koran leest staat er dat er een tijd zal komen dat de moslims het moeilijk zullen hebben, ze zullen et over ons hebben, ze zullen jullie pijn doen………. voor de rest moet je een koran lezen (vertaling bij moskee A-SOENA)

    en ik denk dat we in die tijd zitten.

    nog een ding : waarom geloof je niet? Je denkt toch niet dat jij en alles om je heen uit de lucht is gevallen ?