MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Receptioniste ontslagen om hoofddoek

17 juni 2006 | in Geloof, Maatschappij | 17 Reacties

Een 24-jarige receptioniste van Marokkaanse afkomst die besloot een hoofddoek te dragen, is ontslagen, door haar werkgever. Ze heeft haar vakbond en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding ingeschakeld, schrijft de Belgische site Het Laatste Nieuws. Samira Achbita uit Deurne werkte al vier jaar bij de Group 4 Securicor. Dat besteedde haar uit als receptioniste aan Atlas Copco in Wilrijk. Vier maanden geleden begon Samira een hoofddoek te dragen. Daar waren ze bij Atlas Copco niet over te spreken. Achbita klopte daarom bij haar rechtstreekse werkgever aan, maar ook daar ving ze bot. Group 4 informeerde bij andere klanten, en daar was een grote meerderheid eveneens tegen de hoofddoek gekant. In Het arbeidsreglement van Group 4 was daar nochtans niets over geregeld. Maar de multinational eist van zijn medewerkers wel een “strikte neutraliteit”. Daarop kreeg Achtbita haar ontslag.

Er zijn 17 reacties

  1. Youssef
    17 juni 2006 om 02:13 uur.

    La hawla wala koata illa billah….

  2. Henk -Rotterdam
    17 juni 2006 om 03:00 uur.

    Ik maar denken dat ze toleranter waren in Belgie dan hier in Nederland maar ook daar is het gewoon treurig gesteld met de samenleving.

  3. said
    17 juni 2006 om 04:03 uur.

    ina nassera lah lakkarib

  4. micromocro
    17 juni 2006 om 06:57 uur.

    Henk,

    Ik denk dat je je mening idd moet herzien.
    Nederland is altijd toleranter geweest dan Belgie,altijd geweest geloof me.

    Marokkanen in Nederland zijn bovendien goed vertegenwoordigd in alle takken van de samenleving. ( politiek,cultureel,sportief en noem maar op )
    Het begint daar wel te verzuren bij jullie maar het gaat nog,al heb ik het gevoel dat het hier gaat verbeteren maar ja ik ben dan ook optimistisch van aard.

    ik ben trouwens ooit een promotie geweigerd omdat ze schrik hadden voor de reaktie van klanten op een marokkaanse vertegenwoordiger.

  5. samadie
    18 juni 2006 om 03:36 uur.

    over de onderdrukking van de vrouw gesproken, hier mag als vrouw wil achter een etalge gezet worden en verkocht worden, of een te kort rokje dragen op je wekr dat is dan kennelijk wel neutraal, maar als je je geloof belijdt mag dat niet, met als exuus dat het onderdrukend is, ik vraag me af wie onderdrukt hier deze dames de islamitische man of toch de overheid.

  6. Henk -Rotterdam
    18 juni 2006 om 06:13 uur.

    Micromocro

    Ja dat is verdomd zuur en beledigend dat je zo iets overkomt,maar je zegt zelf dat je optimistischbent en blijft en dat moet iedereen ook zijn want geloof mij maar over een paar jaar heben we een heel ander beeld gekregen van de samenstelling van de bevokingsgroei in Europa en wat zullen velen dan terugverlangen naar de tijd van nu waar ze zo over lopen te ouwehoeren en lopen af te geven op andere culturen En ondanks alles wat er gebeurdt blijf allemaal optimistisch en kijk door al die waardeloze onderzoeken die nietszeggend zijn heen,wees overtuigd van je eigen kunnen en mogelijkheden dan heb je de toekomst in handen.
    Samadie,het is inderdaad triest dat geloofsuitingen onderdrukt worden,althans zolang het om bepaalde geloofsgroepen gaat, want als de katholieken zuster(nonnen) zich kleden gaan ze ook met het hoofd bedekt en zeer zeker in het zuiden van Nederland en in Belgie is dat heel normaal,in de synagoge draagt men een keppeltje en bij andere geloven heeft men zijn eigen uitingen, Maar zodra het de Islam betreft dan liggen de zaken heel anders en dat is een grof schandaal dat met hand en tand besreden dient te worden,

  7. meknesia
    19 juni 2006 om 04:26 uur.

    Wat een onzin zeg ze moet ze gaan aanklagen discriminatie!!

  8. Samira
    19 juni 2006 om 06:41 uur.

    Meknesia,

    Dat ben ik zeer zeker van plan en insha’Allah kan ik hiermee een statement maken waardoor de talloze,zwijgende moslima’s die alsook gediscrimineerd worden op het werkvlak omwille van hun hoofddoek ook opkomen voor datgene waarop ze recht hebben.
    Onze plichten komen we na .. tijd dat we onze rechten opeisen..

  9. elTahar
    19 juni 2006 om 10:12 uur.

    tsja…schijntolerantie wanneer iets (in dit geval een hoofddoek) buiten hun referentiekader valt dan wordt het linea recta niet geaccepteerd.

  10. tssss
    20 juni 2006 om 02:04 uur.

    kwestie van tijd en geloof me we zullen heersen en dan zal elke dame op deze aarde een hoofddoek dragen laat ze maar genieten van hun macht is een kwestie van tijd en dan nemen we het weer over….Islam is niet te stoppen …..

  11. tommy
    21 juni 2006 om 05:59 uur.

    zaken zijn zaken! veel bedrijven willen dit niet.

    dus zij heeft de keus zelf. af doen of ophouden en op zoek gaan naar een andere baan.

  12. Asude
    03 juli 2006 om 02:54 uur.

    Zoek een baan die meer zelfvertrouwen en sociale zekerheid heeft zou ik zeggen. Als accountant kan je met een hoofddoek werken, dat is omdat men waarde hecht aan je studie, het ligt us aan de kwaliteten van het bedrijf…

  13. Tupac
    03 juli 2006 om 04:00 uur.

    Accountant?! Haar toevertrouwen met geld?

  14. andy
    15 augustus 2006 om 08:47 uur.

    Onzin mense !!!

    WAT IS HET VOLGENDE?! MOETEN ZE STRAKS NAAKT ZIJN OM EEN BIJ BAANTJE ALS CASSIERE TE KRIJGE?!

    BOVENDIEN ROEPT DIT NOG MEER HAAT OP TEGEN HET WESTE!

  15. andy
    15 augustus 2006 om 08:49 uur.

    he Tommy,

    Ben je bang voor een hoofddoekje?

    Je bent egt een PUSSY!!! Das racisme!!

  16. farid
    15 augustus 2006 om 10:37 uur.

    ze zijn bang omdat ze niet geloven wand als iedereen gelooft dan weet je dat er meer is naar het leven ,,,ik snap mensen niet die zegen je leeft maar een keer ,,,met logisch denken voor mijn gevoel is er meer dan dit ,,,kijk naar ziektes die komen en gaan storm ,,,klimaat verandering noordpool,,warmte
    ,,,,,,,,honger en rijk het zuide het noorde ,,veel verschillende mensen maar een wereld dus als iedereen respect voor me kaar had leven en laten leven
    en god die beslist dan wie slecht of wie goed is

  17. farid