MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Royal air maroc moderniseert luchtvloot

26 juni 2006 | in Economie, Marokko | 18 Reacties

De Marokkaanse luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc gaat in hoog tempo door met de uitvoering van zijn plannen tot 2012 voor de uitbreiding en modernisering van zijn luchtvloot. Met de aanschaf van 26 middellange afstand toestellen en vijf lange afstand passagiersvliegtuigen (B787) is bijna 1,8 miljard euro gemoeid. De eerste acht splinternieuwe vliegtuigen, zes Boeings B 737-800 en twee Airbuses A321-200 van de nieuwste generatie, zijn al afgeleverd tussen 2003 en 2005. Dit jaar is de nationale luchtvaartmaatschappij van Marokko al versterkt met een Boeing 767, een Boeing 737-700 en een Airbus A321 en onlangs zijn daar nog twee Boeing 737-800 van de nieuwste generatie toestellen bijgekomen.

Met een capaciteit van maximaal 171 stoelen zijn deze twee nieuwe 737-800 toegevoegd aan de negen toestellen voor de middellange afstand waarover Royal Air Maroc al beschikt. De laatste nieuwe Boeing is 2 juni aan de vloot toegevoegd. Deze Boeing 737-800 is één van de drie types van de nieuwe generatie B737 die bestaat uit de B737-600, de B737-700 en de B737-800.

Deze Boeing 737-800 heeft een grotere actieradius, een hogere kruissnelheid, maakt minder lawaai en verbruikt minder brandstof dan de oudere B737’s. Behalve dat het toestel de passagiers meer comfort biedt, is het passagiersvliegtuig ook voorzien van een aantal technologische vernieuwingen op het gebied van navigatie en communicatie. Met de komst van het nieuwe vliegtuig wordt het aantal vluchten van Royal Air Maroc op de middellange afstand sterk uitgebreid.

Er zijn 18 reacties

  1. jamal
    26 juni 2006 om 07:09 uur.

    Perfect Marokko is echt goed bezig, ze maken er nu echt werk van.

    Wij met bijna 3 miljoen in Europa kunnen veel bijdragen aan de ontwikkeling in Marokko op allerlei vlakken.

    Economische kennis
    Technologisch
    Diensverlenende sector
    Bouwkundigen
    etc.

    Marokko gaat de goede kant op Insa Allah

    thallah lieve luitjes

  2. jamal
    26 juni 2006 om 07:11 uur.

    BRAVO!!

    en niet meteen zeiken over de dingen die minder goed gaan!
    Marokko is bezig op allerlei fronten en daar heeft de Koning een voortrekkers rol in gespeeld bij deze positieve elan.

    jamal

  3. abdel
    26 juni 2006 om 07:43 uur.

    Nou nog die zwarte plastic zakken verbannen 🙂

  4. Denk na!
    26 juni 2006 om 08:24 uur.

    Kan iemand mij deze logica uitleggen, dat blijkbaar bij sommige heel logisch is:
    RAM schaft een paar nieuwe vliegtuigen aan = Met Marokko gaat het goed, Marokko gaat de goede kant op

    Vertegenwoordig RAM, door aanschaf van een paar nieuwe vliegtuigen, de Marokkaanse ontwikkelingsgraad? Gaat het nu beter met de gemiddelde Marokkaan? Is de conclusie te trekken dat, door aanschaf van een paar nieuwe vliegtuigen, de gemiddelde Marokkaan (in Marokko) vaker vliegt of het economisch beter heeft?
    Is het überhaupt mogelijk om iets te roepen of het al dan niet “goed gaat Marokko” door het bericht van de krant.

    Met andere woorden:
    Trek geen wilde conclusies obv een heel klein artikel in de krant die bericht over één onderneming in Marokko die toevallig ook nog de enige vliegtuigmaatschappij is in Marokko!!!!!!!!. En de stelling dat het goed gaat met Marokko omdat RAM een paar vliegtuigen heeft aangeschaft, vind ik nogal vergaand.

  5. marokkino
    26 juni 2006 om 08:57 uur.

    eerst zien dan geloven Marokko belooft jaren lang van alles!

  6. Mo
    26 juni 2006 om 10:34 uur.

    Jamal bro, dream on bro, dream on !!!

    alle fornten yek, machallah!

  7. karim
    26 juni 2006 om 11:22 uur.

    voordat RAM deze nieuwe vliegtuigen in gebruik neemt, zijn we hier in EU en elders in de rijkere landen al 25 jaar weer verder.

  8. momi
    26 juni 2006 om 11:26 uur.

    wat ik zo frappant vind van de RAM ( behalve de dure tickets ) het feit dat ook wanneer je van schiphol vliegt de veiligheidsinstructies in het arabisch en frans gegeven worden ….vooral erg handig wanneer je deze talen niet verstaat zoals veel maroks in NL

  9. Karl Hungus
    26 juni 2006 om 11:58 uur.

    Spullen kopen is inderdaad GEEN vooruitgang, het zijn waarschijnlijk buitenlandse investerings maatschapijen die dit financieren. Het grootste deel zal naar de banken en andere inverteerders gaan, een paar kruimels zullen bij de marokkaanse elite terecht komen. Een enkele ‘gewone’ man en anderhalve bagage kruier zal een ietsie pietsie mee kunnen profiteren van een toename van het aantal vluchten. De reiziger zal er niet veel van merken behalve een prijsverhoging zo nu en dan.
    Om vooruitgang te meten moet je kijken naar dingen als het aantal octrooi aanvragen, ziekenhuis bedden per 1000 inwoners, breedband internet aansluitingen etc. etc. etc.

  10. ben barrek
    27 juni 2006 om 09:53 uur.

    Hoewel de aanschaf van vliegtuigen inderdaad niets zegt over de ontwikkelingsgraad van het land, is het toch een positief teken dat een Marokkaans onderneming durft te investeren in een nieuwe vloot. Naast de verschillende andere investeringen die er gaande zijn, is het wel een teken van vertrouwen. De realisatie van Plan Azur is in volle gang en de ontwikkelingen binnen RAM zijn het bewijs dat Marokko inderdaad op de juiiste koers ligt. Wat mij betreft is het wederom een signaal dat er iets gaande is in Marokko en dat het land wellicht instaat zal zijn om de welvaart te doen stijgen.

  11. Olie_sheikh
    27 juni 2006 om 02:27 uur.

    Duurste maatschappij. Schandalig

  12. Salaam
    27 juni 2006 om 07:25 uur.

    Salaam mensen,
    Ik wil graag weten of iemand weet hoe ik bagage kan sturen naar Marokko? Voor familie.. jullie weten wel.hihi
    Alvast bedankt.

  13. said
    27 juni 2006 om 11:24 uur.

    wil je overleven in deze tijd dan moet je zeker innoveren (technologie optimaliseren) want je kan niet achter blijven bij de concurrenten (voorlopig heeft RAM niet echt last van als ik naar die prijzen kijk, daar wordt je niet vrolijk van prijs/kwaliteit verhouding is ver te zoeken, als ze toerisme willen bevorderen moeten ze daar wat aan doen). plus als ze niet vernieuwen is de kans aanwezig dat de landingsrechten ingetrokken worden door bijvoorbeeld eu landen die hoge eisen stellen aan bijvoorbeeld veiligheid, milieu aspecten en dat soort dingen. wat betreft de talen daar maakt ferry maroc ook schuldig aan, ik snap nog steeds niet waarom ze in godsnaam in het frans roepen als daar niemand zit die deze taal verstaat bij de vlugten naar alhoceima en nador.

  14. naffer
    28 juni 2006 om 01:16 uur.

    Mensen vergeet niet dat Marokko vanaf jan 2006 een Open Sky agreement heeft gesloten met de EU. Dit betekent dat alle Eu maatschappijen ongelimiteerd op Marokko mogen vliegen en dat Marokkaanse (lees RAM) luchtvaartmaatschappijen vrij mogen vliegen op alle Eu vliegvelden…. Het feit dat RyanAir, Easyjet, Thomson Air hebben aangekondigd dat ze op Marokko gaan vliegen is een voorbode op wat er gaat komen…. Marokko moet zich voorbereiden op een invasie van toeristen… hetgeen Turkije 10 jaar geleden en Spanje 20 jaar geleden hebben meegemaakt, gaat Marokko nu meemaken…het is echter te hopen dat Marokko lering trekt uit de ervaringen van deze landen en dat het dus massatoerisme weet te integreren zonder verlies van eigen identiteit….

  15. rffdfdf
    07 juli 2006 om 12:18 uur.

    koewed ram ram staat voor ramp toeristen taboen jemehaome allemaal royal maroc viva jetair

  16. mohammed
    16 september 2007 om 03:08 uur.

    De enige probleem van royal air maroc is schiphol met die dure landinngsrechten en de voorrang aan de klm en andere westers maatschappijen

  17. zozo
    13 augustus 2008 om 10:10 uur.

    tfoe ram staat voor rwina air mogool alles is negatief dure tickets lelijke kapsones stewardessen stinkvliegtuigen vieze eten als of je izan eet whawha het enige wat positief is zijn de piloten ondanks het feit dat ze arabisch zijn

  18. brahim
    27 augustus 2008 om 08:47 uur.

    Als er concurrentie was van andere maatschappijen dan zul je pas zien hoe goedkoop de tickets zullen zijn.
    Maar voorlopig is het dromen.