MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Aboutaleb en Umar in discussie met moslims

30 juni 2006 | in Geloof, Media | 16 Reacties

In het programma Meetingpoint zullen de spraakmakende gasten wethouder Ahmed Aboutaleb, columniste Ebru Umar en filosoof Bart Brandsma een felle discussie voeren met het multiculturele jongerenpanel. De centrale vraag luidt: Hoe komen moslims en niet moslims nader tot elkaar? De jongeren reageren hierbij o.a. op de volgende opmerkingen: Ahmed Aboutaleb: “Ik roep alle moslims op; mobiliseer je zachte krachten en gebruik die vinger niet steeds voor beschuldigingen”. Ebru Umar: “Hou die religieuze gevoelens lekker privé en gebruik de islam niet als excuus voor wangedrag”. Bart Brandsma: “Verschuif dat vergrootglas eens naar de autochtonen met hun superioriteitsvertoon”.

Verder is het reportersduo Lutein van Kranen en de Marokkaanse Lamia Abbassi zoals altijd weer van de partij. Ook zij houden zich bezig met oplossingen in het kader van het nader tot elkaar komen van moslims en niet-moslims. Zij legden dit vraagstuk voor aan het winkelend publiek in Amsterdam….met verrassende uitkomsten! Rapster Lady Di geeft haar visie over deze kwestie middels haar brutale, maar scherpe teksten.

Meetingpoint is een multicultureel programma waarin jongeren van verschillende culturen, etniciteiten en religies in discussie gaan met elkaar en met prominente gasten over onderwerpen als integratie, inburgering, loverboys, racisme, abortus, politiek, hoofddoekjes, etc. Gasten die al eerder mee hebben gewerkt aan het programma zijn o.a. Ayaan Hirsi Ali, Rita Verdonk, Naima Azough, Theodor Holman, Alexander Pechtold, Laetitia Griffith, Fatma Koser Kaya, Mohammed Benzakour en vele anderen.

Meetingpoint: Zondag 2 juli 2006 van 12.00 tot 12.30 uur op Nederland 1
Herhaling: zaterdag 8 juli 2006 van 10.30 tot 11.00 uur op Nederland 1

Er zijn 16 reacties

  1. Saida
    30 juni 2006 om 11:46 uur.

    Go Jerry! Go Jerry!

    Ben geen masochist niks voor mij dus.

  2. Nihad
    30 juni 2006 om 11:52 uur.

    Ik word zo moe van die discussies over de Islam…

  3. zizou
    30 juni 2006 om 01:27 uur.

    Saida,

    Volgens mij weet je niet wat de term Masochist betekent
    Hieronder de uitleg:

    “Masochisme is het beleven van seksueel genot aan onderwerping of kleinering, waarbij het de “masochist(e)” erom gaat de partner te verleiden/manipuleren hem/haar te domineren, kwellen of vernederen. Een middel hiertoe is het toebrengen van pijn. ”

    Dus ik snap niet wat Masochisme met het artikel te maken heeft.

  4. Krimo
    30 juni 2006 om 03:34 uur.

    ze kent verder geen “dure” woorden enkel en alleen maar het woord “masochist” vandaar dat ze hem hier dropt hahahah

  5. siemo
    30 juni 2006 om 04:02 uur.

    De islam goed praktiseren ipv het alsmaar te bediscussiëren zou ik zo denken

  6. Toth
    30 juni 2006 om 04:24 uur.

    Masochist als het tegenovergestelde van sadist heeft ook een niet-sexuele betekenis. In de normale omgangstaal wordt het meestal op deze manier gebruikt en zeker niet slechts in de engere zin als verzamelterm van de door Leopold von Sacher Masoch (1836-1895) beschreven psychische gesteldheden.

    M.a.w. Saida gebruikt het woord correct en heeft volgens mij ook gelijk. Met alleen al iemand als Ebru Umar wordt iedere gesprek volkomen onmogelijk, althans niet zonder megafoon en zeer goeie filters in je otoplastieke bullshit-protectors. Of je moet gewoon graag stil willen zitten terwijl je drie kwartier prime-time wordt uitgekafferd. Misschien dat sommigen dit zullen interpreteren als de eer aan jezelf houden, maar masochisme lijkt inderdaad een plausibelere verklaring.

  7. kees
    30 juni 2006 om 09:47 uur.

    Sjone jone.
    Kweet echt niet wat ze gaan doen.
    Aboutaleb miskien geboren in verkeerde lichaam.
    Hij zou eigenlijk geboren moeten worden in een lichaam van een hollander met blonde haren en blauwe ogen. Mrja dat is helaas niet zo

  8. Saida
    30 juni 2006 om 10:33 uur.

    Thanks Toth

    Zizou heeft inderdaad niet verder gekeken tijdens het googlen:

    Bij masochisme bestaat niet zozeer behoefte aan pijn, maar meer de psychologische behoefte om gedomineerd, onderworpen of gekleineerd te worden.

  9. zizou
    01 juli 2006 om 03:30 uur.

    Saida,

    Je hebt het term in een verkeerde context geplaatst vind ik persoonlijk. Tuurlijk, snap ik dat je het anders bedoeld. Alleen, moet je je niet Belemmerd, aangevallen, vernederd voelen door een Ebru of een Aboutaleb. Zo lang je zo denkt, dan ben je in principe nog zwak. Wees voorzichtig met het gebruik van zware woorden.

  10. Saida
    01 juli 2006 om 04:35 uur.

    Zizou bedankt voor je betweterigheid.
    Ik moet helemaal niks.
    Ik moet er niet heen dus doe ik het niet.
    En ik bepaal zelf wel welke woorden ik gebruik.
    Wie denk je wel dat je bent dat je me dit komt vertellen?! Straks ga je me nog vertellen dat ik voorzichtig moet zijn met voor mezelf denken.

  11. yassin
    01 juli 2006 om 08:12 uur.

    hou toch op mensen jullie zijn allemaal het zelfde discussiëren om niets zo gaat dat altijd en zo zal het ook na ons gaan ik zou niet eens mijn tijd besteden aan die onwetende turks verrader Ebru Emur besteden ze heeft niks om voor te leven gaat ze de moslims en vooral de islam aanvallen zij is niet te enige er waren anderen voor haar en zullen ook na haar islam aanvallen maar dat zal ze nooit lukken wat allah s.w.t niet wilt zal ook niet gebeuren zionder zijn wil.

  12. Saida
    02 juli 2006 om 11:18 uur.

    Zo is het maar net Yassin.
    Maar een ding over Ebru zij haat iedereen. Dat scheelt dan weer.

  13. zizou
    02 juli 2006 om 12:15 uur.

    Ik snap al die zorgen over Ebru niet. Het is een vrij land, ze mag zeggen wat ze wil. Dat zijn de regels in dit land. Als je die niet accepteert, verhuis dan elders Bovendien, moet je boven die sukkels staan. Wat mensen als Ebru zeggen, gaat de ene oor in en de andere weer uit. Keep it simple mensen.

  14. Henk -Rotterdam
    04 juli 2006 om 03:56 uur.

    De vraag was “hoe komen moslims en niet moslims tot elkaar”wel volgens mij is dat vrij simpel.
    Werk,leef,woon,eet en feest met elkaar,vreugde en verdriet met elkaar en vooral RESPECTEER elkaar ongeacht je afkomst of je geloof.
    Of ben ik nu zo’n idioot die het leven niet begrijpt.

  15. farid
    04 juli 2006 om 08:27 uur.

    nee henk je begrijpt het helemaal goed ik kies daar ook zeker voor respect is het eenige wat dekt en het leven op wekt een leven vol kleuren en geuren en de mensen moeten niet zo zeuren nogmaal respect goede kracht

  16. yrlenstiol11