MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkanen langer vast in zaak Mirandabad

31 juli 2006 | in Maatschappij | 12 Reacties

zwembadEen aantal van de verdachte jonge Marokkanen die op maandag 12 juni ambulancepersoneel bij het Mirandabad hadden bedreigd, wordt langer vastgehouden. De jeugdige Amsterdammers worden ervan verdacht een aantal hulpverleners, ambulancepersoneel en een arts te hebben belaagd en geslagen. Het ambulancepersoneel werd daarnaast belet om eerste hulp te bieden en werd een fiets voor een rijdende ambulance gegooid.

Toen een persoon uit de groep van Marokkaanse jongeren onwel werd in het Mirandabad, werd er om hulp gevraagd. Een ambulance werd ter plaatse gestuurd en een toevallig passerende arts wilde hulp verlenen. Maar er ontstond al snel een dusdanig bedreigende situatie doordat de ziekenbroeders bedreigd en belaagd werden door de groep beschonken jongeren.

De Amsterdamse zwembaden kampen steeds meer met ‘ongewenste’ gasten. Eén van de Amsterdamse zwembaden wil haar naam veranderen in ‘familiebad’, in de hoop vooral gezinnen aan te trekken. Het zwembad de Meerkamp gaat waarschijnlijk over op de irisscan of handscan, zo meldt het Nederlands Juridisch Dagblad.

Er zijn 12 reacties

  1. trab
    31 juli 2006 om 12:52 uur.

    Deze jonge Marokkanen zijn dieren ( Alhayoeaan). Beesten noemen ik ze! Bah, verbeter jezelf eens!!!

  2. Henk -Rotterdam
    31 juli 2006 om 05:07 uur.

    Hollands gezegde : ” als de drank is de man,is de wijsheid in de kan”. Verder eerst eens even goed uitzoeken wie wat deed en wie waar verantwoordelijk voor is. Dan het laatste woord aan de rechter.

  3. Al Hoceima
    31 juli 2006 om 08:23 uur.

    Nou om ze meteen dieren te noemen vind ik vergaand.
    Maar ik ben het me je eens dat deze groep jongeren van Marokkaanse afkomst een gedrag vertonen die op geen enkele manier te verdedigen is.
    Bij de opvoeding van dit typejongeren hebben de ouders niet een aantal steken maar een hele warenhuis steken laten vallen.
    Zo zie je maar, met opvoeden moeten de ouders heel vroeg beginnen. Dus kinderen baren en ze vervolgens (met de navelstreng nog aan de baarmoeder (placenta)) (onverantwoord) op straat sturen is een mannier van opvoeden dat alleen bij dieren past.

  4. Bilal
    01 augustus 2006 om 10:54 uur.

    Punt 1: het bericht is onvolledig en lichtelijk tendentieus. Als ik het goed begrijp waren ambulance en hulpverleners aanwezig om een lid van het groepje Marokkaanse jongeren te helpen. Dan vraag je je natuurlijk af waarom diezelfde jongeren zich tegen de helpers van hun vriend keren. Dat lees ik nergens.
    Ik lees sowieso nergens – ongeacht wie de hulpbehoevende was – waaróm de jongeren agressief werden. Wat was de oorzaak of de aanleiding? Lees ik nergens. Onvolledig bericht dus.
    Punt 2: wat is de essentie – dat een groep jongeren zich baldadig gedroeg, of dat een groep Marokkanen zich baldadig gedroeg? Ik durf te wedden dat deze jongens in Nederland geboren zijn en/of een Nederlands paspoort hebben.
    Gedroegen zij zich zo omdat zij Marokkaan zijn, of gedroegen zij zich zo omdat zij jongeren zijn die zich om de een of andere reden geprovoceerd voelden?
    Mijn punt: in de media wordt steeds gedaan alsof het een (de nationaliteit) iets te maken heeft met het ander (criminaliteit). Wanneer Freddy Heineken ontvoerd wordt, of mijnheer Heyn vermoord wordt, roept niemand iets over de criminele inslag van Nederlanders. Waarom is dat in het geval van etnische Nederlanders wél relevant?
    Tendentieus dus, dit bericht.

    Maar wat ik nog erger vind is dat wij, etnische Nederlanders, meegaan in het apartheidsdenken en meedoen aan de trend om de afkomst mee te laten wegen bij criminele of anderszins negatieve handelingen. Een boef is een boef, en zijn wandaden zijn niet meer of minder slecht omdat hij Marokkaan of Nederlander is.

  5. Henk -Rotterdam
    01 augustus 2006 om 12:17 uur.

    Bilal,
    Het is inderdaad weer het bekende negatieve verwerken van een bericht door de media. Zo als bij vele zaken is men er niet bij geweest en hebben de journalisten meestal de gegevens uit een summier dagrapport van de politie en maken er zelf een mooi goed in de mond liggend verhaal van.
    Er ontbreekt inderdaad de aanleiding van dit gebeuren,en er moet iets geweest zijn waarom zij zich tegen de Hulpverleners keren wat uiteraard niet goed te praten valt. Deze mensen moeten hun werk gewoon en normaal komen doen want ze komen voor een slachtoffer en dat is het in feite.
    Maar het feit dat er Marokanen bij betrokken zijn is voor menige journalist en zeer zeker van rechtse kranten koren op de molen om zoveel mogelijk tendieuze berichtgeveing te doen. Het feit van wat je schrijft over meedoen met de uitlatingen van etnische Nederlanders komt waarschijnlijk voort vanwege het zich willen verontschuldigen voor het gedrag van andere,en dat vraag ik me af is toch nergens nodig voor. Als mijn buurman een overval pleegt heb ik daar toch niks mee van doen.dus verontschuldig ik me ook niet. Wel moet het de daders duidelijk worden gemaakt door de rechter dat hun gedrag niet wordt getolereerd en dat er consequenties aan vast zitten

  6. Wafae
    01 augustus 2006 om 04:30 uur.

    Bilal,

    je haalt de woorden uit mijn mond!!!

  7. jaap
    01 augustus 2006 om 04:41 uur.

    ik ben het helemaal eens met de kritiek op de media, die nationaliteit/etniciteit koppelen aan problematisch gedrag.
    maar dat immigranten gewoon Nederlanders zijn en dat hun achtergrond dus niet benoemd mag worden wanneer er bepaald gedrag vertoond wordt lijkt me ook weer onterecht. Feit is dat van de jongeren die veroordeeld zijn voor crimineel gedraag een aanzienlijke meerderheid ouders heeft die uit het rif gebergte komen. feit is ook dat als marokko met voetbal wint een groep immigranten de straat op gaat. Zij voelen zich kennelijk deels marokkaan en deels nederlander. Ik zelf ga dan geen feest vieren. er zijn dus verschillen, feitelijke verschillen, die je moet kunnen benoemen.

  8. momo
    01 augustus 2006 om 06:28 uur.

    sjo sjo stelletje wijzerds hiero jah 🙂
    mjaah jullie(bilal en henkie) hebben gelijk hoor:P

  9. Henk -Rotterdam
    01 augustus 2006 om 07:55 uur.

    Jaap,
    het is geen kwestie van het niet mogen benoemen van de etnische achtergrond maar het feit is dat als het Nederlanders met een Marokaanse achtergrond betreft er gesproken wordt over Marokanen en dat men altijd het zeer uigebreid in het negatieve brengt.
    Ik lees maar zelden in de media over andere culturen en als het wat betreft schrijft men gewoon over “de Rotterdammer” en als het een Nederlandse Marokaan betreft schrijft men van “de Rotterdammer van Marokaanse afkomst”.
    Dat is het verschil en als we maar door blijven gaan om allleen het negatieve te zien komen we geen stap vooruit. Met duizenden Nederlandse/Marokanen gaat het uitstekends in dit land,hebben goede banen en zeer goede functies in het bedrijfs en maatschappelijk leven maar daar hoor je maar zelden iets over.
    Een goed voorbeeld was laatst het knulletje wat was verdonken in de plas bij Rotterdam,de media stond er vol van over de vader die zijn kind even alleen liet om boodschappen te gaan doen, dat uiterard ook niet goed te praten valt maar laten we even dan niet vergeten dat de meeste verdrinkingsongevallen gebeuren in en rond het huis n.l. in de badkuip/kinderbadje/sloot achter het huis/ vijver in der tuin, sterker nog van de 100 kinderen die verdinken zijn er ongever 75 die gewoon in en rond het huis en in het zwembad verdrinken en allemaal even alleen gelaten door de ouders. Kjik en dan zie je een krantenberichtje van hooguit 4 regels,maar in het geval van de Marokaanse vader was het een kop van 4 kolommen met een zethoogte van 72 regels in het AD. Kijk en dat is wat ik bedoel.Dat moet is een keer stoppen.

  10. Riffia
    02 augustus 2006 om 01:10 uur.

    wat ik zelf heel grappig vind is dat als het om criminalitiet activiteiten gaat dan zijn we/ze Marokkanen en als het gaat om een goede prestatie dan zijn het Nederlanders of ook wel troetel allochtoon/marokkaan… Jaap… misschien is het rifgebergte netals hier in Nederland Vernray…?

  11. sara
    30 augustus 2007 om 06:08 uur.

    ik vind het onzin wat je zegt hilal de woorden koemn uit je mond van onzin!

  12. homo
    28 september 2007 om 04:56 uur.

    tja